Nebude nejlepší 29er full? :-)
Jinak záleží na obtížnosti terénu, na jízdním stylu, osobních preferencích, výšce...
Podívej se na nějaký závod SP v XC, najdeš tam asi všechny varianty (je fakt, že tam je to trochu ovlivněno marketingem).
Nejlepší je obě varianty vyzkoušet, obchody mají testovací kola, dělají se i testovací akce.
Ještě jse zapomněl na finanční hledisko - full rám je dražší, tedy u kol za stejnou cenu budeš mít na fullu méně kvalitní komponenty.
Dál servisní nároky, u fullu musíš udržovat čepy a tlumič (mazat, čistit, platit servis).
Full také musíš umět správně nastavit (tlak v tlumiči, odskok, Propedal...), jinak Ti nebude dobře sloužit.
Hm ta údržba mě bude trošku štvát, to už vím teď. Jinak se snažím mít na kolech co nejodolnější věci, které nežádají moc údržbu. Jaký systém fullu je z hlediska údržby nejméně náročný? Údržba znamená to rozebrat a vyčistit a vyměnit nějaké prachovky a zase to sestavit? Tak to bych asi dělal sám. Na kole se mi líbí právě to, že si na něm krom pár věcí (centrování atp.) člověk zvládne skoro vše opravit sám.
29" fully jsou vhodné hlavně pro opravdu vyšší postavy.
U HTček ve 29" není ještě takový problém s délkou zadní stavbu a rozvorem kol a existují pořád poměrně obratná a hravá 29" HTčka.
U fullů (a čím větší zdvih tím hůře) už to problém je. Pro velké postavy je to ok, tam to celkově sedí (a větší rozvor a delší zadní stavba je pro hodně vysoké jezdce přímo žádoucí), pro malé postavy ale už dost bída.
29" HT x 26" full pokud se jedná o chování v trošku náročnějším terénu (neřeším teď co bude rychlejší mimo náročnější terén), tak tady není vůbec co řešit.
Jednoznačně 26" full.
Větší kola sice mají lepší průchodnost terénem a lépe překonávají překážky, odpružení ale nikdy nenahradí.
PS: 2 roky jezdím souběžně 29" HT a 26" 150mm fully (dříve dlouhodobě spousta dalších 26" fullů 100-150mm).
Díky za zkušenost. Jaký bys doporučil zdvih pružení? Raději šáhnout po 150mm a nebo se spokojit se 100mm? Mělo by to být stále kolo na ježdění krajinou - cestou necestou. Ne sjezdový speciál.
Mam 140/140. Na narocnejsi teren a zvlast smerem dolu je to prima, na dojizdeni do prace mam HT. A na pohodovou letni turistiku s bagazi lehace. Jako jedine kolo bych volil 100 jako univerzal, nebo maximalne 120, kdyz bych chtel spis do terenu a malo asfaltu.
Ještě koloběžku a bude nový snowbike... :-)
Kolobezku a snowbike tezko srovnavat s uvazovanymi stroji.
A novy snowbike bude pouze v pripade, ze nekdo bude mit zajem o tento. Prece jen - mit dva v nasich klimatickych podminkach... Nejsem Jena Kopka a nechci se tim zivit. 8-)
Mimochodem - Tobe by se nesiknul? Do bahna je to taky dobre.
Kdyby jsi to prodával až příští rok ,tak bych nad tím i uvažoval...
Nevim, jestli se ted nekdo chytne.
Jestli o tom dokazes uvazovat takhle dopredu s jistotou, muzeme se o opozdene platbe domluvit. Ty penize nepotrebuji nutne hned, ale nechtel bych, aby mi pak zustaly dva.
Zdvih záleží na tom co budeš jezdit, jakým stylem, co preferuješ.
I na 150mm dobře jedoucím fullu není problém jezdit 100km+ výlety.
Když je to slušně jedoucí stavba, tak ani moc neztrácí při šlapání v sedle.
Největší rozdíly jsou s narůstajícím zdvihem při jízdě ze sedla. Vyšší zdvihy nejsou vhodné pro častější dupání ze sedla (sice můžeš omezit tlumič platformou a vidlici zamknout, ale to je opruz pokud to jezdíš ze sedla často a hlavně to také trvá).
Na vyšších zdvizích se prostě jezdí převážně v sedle (samozřejmě až na sjezdy, v terénu sjezdy se jezdí převážně ve stoje).
O sjezdový speciál se nemusíš bát, ty se s tak nízkým zdvihem jako je 150mm opravdu nedělají.
Pokud bys ale chtěl dobře jedoucí 150mm full a který nebude ani moc těžký, tak se připrav, že už si řádně připlatíš.
Když je to tvůj první full a chceš jezdit spíše turistiku než cíleně nějaký techničtější terén, tak bych sáhnul spíše po nižším zdvihu kolem 120mm (100mm a 120mm fully se neliší jak jedou téměř vůbec a hmotnostně to bývá také to samé).
Případně je tu i varianta typu Spešl Epic s brainem. Tzn., že se tlumič sám zamyká a odemkne jen když je potřeba. Tím je to super na chrcení (zvlášť závody), ale zase je to kvůli tomu při otvírání méně citlivé než tlumiče bez brainu.
Já třeba preferuju žehlivé fully a brain bych osobně určitě nechtěl. Vím ale co chci a k fullu mám na rychlé trasy s více asfaltem ještě 29" celopevňáka, což je raketa.
K tomu účelu... Zmizet z míst, kde je plno lidí a svobodně to vzít krajinou bez ohledu na to kudy zrovna vede cyklostezka. Doporučil bys tedy pružení s virtuálním čepem a nebo je to dneska už jedno a i ty ostatní systémy jsou v pohodě?
Obecně nelze vybírat dle systému. V rámci jednoho systému existují často větší rozdíly v chování zadní stavby než je mezi různými systémy.
Vždy je nutné posuzovat konkrétní rám a k tomu jak se povedlo dobře zkombinovat s tlumičem (a jeho nastavení, velikostí komory, atd.).
A aby to bylo ještě složitější, tak každému vyhovují jiné vlastnosti. Někdo rád, když se stavba více zamyká při šlapání i na úkor citlivosti při šlapání.
Někdo vnímá hodně pedalkick, někdo vůbec. Hodně to závisí na stylu řazení ve výjezdech.
Každá stavba (až na pár ojedinělých specifických konstrukcí) při propružení více či méně protáhne řetěz, což dle zařazeného převodu má větší či menší důsledek protočení pedálu proti směru šlapání.
V extrému při nejlehčím převodu typu 24/36 to u stavby s velkým pedalkickem může být i o 1/4 otáčky.
A to v extrému může až zhodit z kola.
Některé rámy mají pedalkick daleko menší, takže to není problém vůbec. I u rámů s větším pedalkickem to ale někteří nevnímají.
Třeba někdo ve výjezdech nejezdí téměř na nejlehčí převody (na těžším převodu se kliky protočí daleko méně) nebo třeba jezdí více ve stoje (při celé váze těla na pedálu pedalkick můžeš přetlačit, pak to nekopne ale zase to nemusí propružit když by mělo).
A čím nižší zdvih, tím menší pedalkick obecně. Tedy na 100mm fullech to v podstatě není třeba ani řešit, tam nemívají problém ani ti co jim to více vadí u kol s větším pedalkickem.
Zrovna virtuál je jeden ze systémů, který mívá často hodně velký pedalkick (neplatí to obecně ani v rámci jednoho systému, i když virtuálů s malým pedalkickem je minimum).
A důsledek velkého pedalkicku je kromě toho kopání na nejlehčích převodech právě také zamykání stavby při šlapání. Jeden z důvodů, proč většina virtuálu jde velmi dobře za pedálem (existuje ale i více staveb s malým pedalkickem, které jdou také velmi dobře za pedálem, pedalkick tu není jediný faktor).
Stručně řečeno nejlépe si to vyzkoušet co bude vyhovovat.
Ono ale ani to vyzkoušení není při koupení prvního fullu všespásné.
Bez dlouhodobých zkušeností s fully téměř nikdo nemá představu co vlastně od fullu přesně požadavat a je potřeba si taky trošku na projev fullu zvyknout.
Většinou první dojmy jsou, že to krásně žehlí (ať je to dobrý full nebo není, protože není srovnání) a jede hůře než HTčko (i když u dobře jedoucího fullu může být reálný rozdíl hodně malý, při prvním zkoušení to pocitově může přijít jako daleko větší rozdíl než je).
U dalšího fullu už je to něco jiného. Tam už víš co vyhovovalo, co ne a na co se zaměřit.
Záleží na jakou výšku a na jaký styl jízdy. Zda to bude rekreační ježdění na pohodu, nebo na závody.
Já konkrétně jezdím závody XC a MTB maratony a rozhodně preferuji 26" HT. Mám celokarbon s přední pevnou osou a vytuněnou vidlicí FOX a nemůžu si stěžovat. Zkoušel jsem i full a 29", ale vrátil jsem se k 26" HT.
Ten kdo nemá dobrou techniku jízdy v terénu, tak je pro něj 29" velká překážka. Já jsem jezdil dlouhá léta motokros na úrovni republiky a myslím že má technika v terénu je dost dobrá, ale 29" mi prostě nesedí.
Jako alternativu bych preferoval 27" HT, ale ještě je vše v plenkách a cena také není zrovna příznivá.
Mloku: máš tady i příspěvek, kde píšeš na výšce přeci tolik nezáleží??!! Proč si tak odporuješ a sám jdeš proti sobě??
Blafal jako vždycky!! Pan teorista, který asi je nejlepší cyklista na světě a všechno zná a ví!!
Prisel jsi jen prudit, nebo delat i neco jineho? Cetl jsi vubec to, co kritizujes? Proc se shazujes? 8-D
Shazuje se tady ten, kdo píše takový blbosti jako je Mlok a ty.
Na jakých závodech se sejdeme?? Pak si to v cíli povíme. Všechno. Nebo můžeme jít jen tak zatrénovat. Nevím jak vy dva, ale já mám už letos naježděno 850km. Třeba je to pro vás ale ještě stále málo že??!!
A jakou blbost jsem napsal? Nebud smesny.
Dobra, dame si zavod na lehokolech do kopce + teren. Rekneme treba Vsenorsky kopec nahoru a pak sjezd volne lesem zpet pod kopec?
Nebo zavod na snowbikach po nepouzivanych zasnezenych cestach? Dnes jsem jich par projel nad Mniskem, takze klidne jen 10 km, jestli se bojis. 8-D
Nebo klidne celou Jizerskou 50 primo po jeji trati v noci na svetla? Vcera tam bylo po pulnoci -13. Jedeme ted hned? 8-D
Ja kilometry nepocitam. Proc taky?
Snad jen cesty do prace bych napocital. Neco pres 300 km.
Jak pro koho :)
Nesrovnával bych jen parametry kol a jízdní vlastnosti kol , ale i parametry jezdce.
Pro někoho většina 29 není, ani kdyby se tři roky nechal natahovat v mučírně a někteří vypadají na většině 26ek se sedlovkama ála Melmanův krk jako vosy na bombonech :)
Každému vyhovuje něco jiného. O výšce to ale opravdu není.
Krásný příklad je Emily Batty ve světovém poháru. Má nějakým 150 cm a jezdí na 29".
A hlavně ho jezdí už více let a začínala v době, kdy ostatní v jejím týmu jezdili 26tky a mohla si vybírat (tedy nebylo to kvůli tomu co od týmu dostala).
Sama si vybrala a po více letech zůstává na 29", že se jí na tom jezdí lépe a výsledky jezdí slušné.
Na druhou stranu znám 190cm+ jezdce, kterým 29" nesedí.
Podívej se na svůj příspěvek co jsi psal nahoře!! Tam píšeš že je na 29" potřebná i výška!! Tak co si tady zase odporuješ??!!
Ty jsi opravdu neskutečný člověk!!
Tobě vážně dělá problém čtení a hlavně pochopení toho co je napsané.
Toho si všímám hlavně u dnešní mládeže(zhruba do 35let), nějak nechápou psaný text a to mají mnohdy vyšší vzdělání. Píšu e-mail nebo sms a zpátky mi chodí absurdní otázky abych upřesnil co po nich vlastně chci. Nepíšu v hádankách, každý nad 40 to chápe hned. Mohl by z toho být zajímavý sociologický průzkum. :-)
Mam od leta 29er HT a spokojenost. Predtim jsem mel krosku, takze jsem byl zvyklej na vetsi kola a o 26" jsem ani neuvazoval.
Fulla bych i mozna rad nekdy zkusil na horach, ale pro moje jezdeni (do prace vicemene asfalt, lehci teren v lese nebo polnacky) a hlavne v lete na cykloputovani s nosicem a bagazi mi staci HT. Nehlede na to, ze full zacina tak o 10k vys, nez stejne vybavene HT.
Jinak, kdyz se to poradne foukne, tak to jede jak raketa :-)
Ještě ti víc zamotám hlavu, teď se objevuje na závodech třetí rozměr kol – 27,5 a někteří výrobci už mají bicykly se třemi možnostmi rozměru kol v modelové nabídce 2013.
Podle mě ti nejvíce bude vyhovovat HardTail, odpadnou ti starosti s tlumičem a celkově bude kolo lehčí a levnější. Pokud vyloženě nehodláš jezdit náročný terén nebo lítat v lese mezi stromy z kopce dolů, tak fulla nepotřebuješ. Teď se stačí rozhodnout, jakému rozměru dáš přednost. To si musíš vyzkoušet, nejlépe najít jeden stejný model kola v obou velikostech, tedy 26 i 29 palců a přímo je porovnat. Případně vyzkoušet i toho fulla, pokud jsi neměl ještě tu čest.
Od léta mám HardTaila v klasické velikosti 26 palců a jsem spokojen. Kolo je dostatečně živé, má dobrou akceleraci a oproti mému crossovému kolu ztrácí na maximální rychlosti něco kolem 5 km/hod, to znamená, že jsem nejel z kopce 78 ale 73 km/hod na lesní asfaltové cyklostezce, kde nejezdí auta. Takže malá kola jsou také rychlá. Ve prospěch menších kol hovoří také lepší vzhled kola, některá kola s menšími velikostmi rámů a velkými koly vypadají docela směšně, platí to hlavně pro dámské modely kol.
Zkrátka i klasická velikost kol má stále co nabídnout, i přes to, že někteří cyklisté považují tuto velikost za minulost.
"Pokud vyloženě nehodláš jezdit náročný terén nebo lítat v lese mezi stromy z kopce dolů, tak fulla nepotřebuješ."
Vidis, mne ted vylozene vytaci HT pri dojizdeni do prace po Praze. Staci kousek lesni cesty s dirami nebo koreny a najednou se mi neslape tak pohodlne, jak jsem zvykly a rozhazuje mi to tempo.
Pán nám nějak zpohodlněl :-P
3 roky jezdim jen na fullu (lehac nebo allmountin) nebo na snowbike, kde vetsinu malo castych nerovnosti spolknou plaste a neco malo jeste odpruzena sedlovka a na HT to ted proste drnca i tam, kde bych driv nad povrchem nepremyslel. Najednou nemuzu jen tak sedet. Nezvyk.
A co nižší tlak v pláštích? :-))))))
2.0 Marathony XR zase o tolik lepe na kamenech vycuhujicich 1 az 2 cm nad okolni pudu pruzit nebudou, kdyz chci zachovat i slusne vlastnosti na te asfaltove casti cesty.
Resenim by byl stovkovy full na 29", ale nechce se mi tolik investovat do commuterskeho kola. 8-)
2" pláště to neřeší vůbec. Jsem kvůli tomu zcela opustil Marathony Supreme (i když byl ještě druhý důvod a to problém bez duší).
Pro pohodlí bylo třeba i při těch 2" foukat děsně nízké tlaky (tak 30/35psi maximálně nebo spíše ještě méně). A to už zase byla na asfaltu s dušemi dost tragédie jak to jelo.
To 29" RaR 2,25 (i 26") nebo 29" RK 2,2 bez duší na asfaltu při 25/30psi jedou pořád slušně (a větší tlak je zrychlí jen o málo).
Jsem si zajel na 29" RaR 2,25 na 25/30psi svůj osobní rekord (nejlepší průměr) na z větší části asfaltové (zbytek pěkná šotolina, asi 2km terénu) dlouhé (tam řadím 150km+) méně kopcovité (bylo to akorát 1%).
A pak na 29" RK 2,2 na trase stejného typu jen kratší (100km) a s o něco více kopci (asi 1,4%) další.
A celkově mi to teď nejezdí nějak znatelně lépe než dříve (třeba na srovnatelném fullu jako dříve mám pořád +- stejné průměry).
Tím jsem na jakékoliv slicky nebo pláště typu Marathony Supreme s dušemi už zcela zavrhnul, že to ani kvůli rychlosti na asfaltu nemá smysl.
Na všech možných slikách včetně Marathonů Supreme mám horší výsledky.
Jediné na čem mám více lepších průměrů je silnička (cca 20 let jsem nějakou míval i když teď už nemám). Tam je to ale dané hlavně aerodynamikou posedu (možnost držet spodní úchop na ryychlých úsecích).
Pane Mloku:
a není hlavní rozdíl mezi silničkou a bikem v jeho váze a průměru kola průměru plášťů??
Myslím si že jako naprostý amatérský jezdec těžko poznáte na jízdě aerodinamiku!!
Ty jako amatersky jezdec asi myslis, ze ostatni amateri jezdi jako ty jen do 25 kmh, ze? Jestli nekdo nepozna rozdil aerodynamiky na kole, tak si to asi netroufne pustit z kopce, ne? Staci jet kolem 50 kmh a uz aerodynamiku pocitis celkem silne.
Navíc už i na rovině při rychlosti 25km/h je aerodynamika dominantní odpor.
A k tomu ještě může fouknout vítr...
Jinak koukám, že tu speedy17 rozjel (nejen v tomhle vláknu) samé štvavé a urážilivé příspěvky, s ním dále opravdu diskutovat nehodlám.
Hele, tys mu někde šlápnul na malíček, nebo jsi ho někde předjel, že tak vyvádí? :-)
Nic závažného. Jenom spí s jeho manželkou, přebral mu milenku a jeden čas píchal jeho dceru. A jednou ho porazil na závodech (a ve sjezdu k tomu), což bude asi ten důvod... ;-))
Skoro to tak vypadá :-))
Při 25 km/h je aerodynamika dominantní odpor možná tak na horácovi. Troufám si tvrdit, že tu je dost lidí s koly, u kterých je to drobet posunuté :)
To jen tak na okraj :)
Takze chces rict, ze kdyz si na svoje kolo pridelas na nosic balik sena, ze to pri 25 kmh nepoznas? 8-)))
Dominantní bude na zábradlí (i na silničce). Beru ale připomínku, na některých leháčích už to tak být nemusí a posunuté to bude do větších rychlostí.
IMHO to bude posunuté i pro časovkářská a triatlonová kola, ale to už je detail. :)
Tohle je pěknej webík pro odhady výkonu a odporů: http://sportech.online.fr/sptc_idx.php?pge=spen...
Ty jsem pro běžné ježdění ani nepočítal. Máš pravdu, že pro ty to také bude o něco posunuté oproti ne tak aerodynamickým posedům.
Ale co se týká dominance odporu na rovině při 25km/h, tak to pro ně pořád platí, i když je to už těsné :-)
Kalkulátor je to pěkný.
Do kalkulátoru jsem zadal
- SCx = 0.25 for a cyclist "against time" or triathlete
- 70kg jezdec
- 10 kg zbytek
- 25km/h
- Cf = 0.0024 for high-end wheels
- žádný vítr, rovina
- Cr = 0.008 for a good asphalt road
A výsledek:
Friction: 44.4 W 46.8 %
Aerodynamic: 50.4 W 53.2 %
Tedy odpor vzduchu pořád ještě převažuje nad valivým odporem i pro časovkářské kolo i triatlovnové, i když už se k sobě blíží.
Tak tohle je už dost o těch konkrétních konstantách.
Já tam asi dal větší valivý odpor a tření. U mého kola je to teoretický posunuté také kvůli menším kolům 20"/26" a to i když počítám, že mají časovkáři lepší ten aerodynamický koeficient.
Ale jsou to stále jen odhady.
Jasně souhlas, vždy bude záležet na konkrétním případu a o něco se to bude lišit.
Ty kostanty co jsem vybral odpovídají velmi dobré silničce (dával jsem nejlepší kola) + aero posed.
A k tomu by to měly být nějaké průměrné silniční pláště a slušný asfalt.
Je jasné, že bude stačit použít nějaké opravdu mizerně jedoucí pláště a hned se ten zlom posune do vyšších rychlostí. To samé vlivy jako konkrétní jezdec (jeho tvar), konkrétní kolo, konkrétní povrch, atd.
Pokud se použijí dnes nějaké výrazně lépe jedoucí (ale pořád běžně dostupné pláště) a nejlépe bez duší, tak se to tím posouvá už do poměrně nízkých rychlostí.
Ten kalkulátor je ale hodně pěkný, hned jsem si uložil odkaz.
Já používal hodně z www.nahoru.net (teď to asi neběží, já ho mám stažený a zprovozněný offline). Ten má ale trochu menší možnosti konfigurace.
Vždy, když někde zmíníš bezdušáky nebo galusky, tak se trochu naštvu (ne na tebe). Protože to velevážené firmy dělají pouze pro konfekční kola. Na 26" pouze jako horské balóny a pak už jen na silniční 700. I kdybych měl vzadu silniční kolo, tak vepředu víc jak 26" mít nemůžu a i to by bylo velikostně hodně na hraně, u většiny rámů hodně za hranou. A pro 20" 451 mm kola je to špatné i s normálními dušovými plášti, přitom by to na většinu leháčů byla pěkná náhrada za 406 mm kola.
Já ten webík vždy vygooglím frází "cyclist power".
Tak snad časem. Já bych také ocenil v TLR verzi nějaké pláště, které ještě nejsou (vůbec v tom daném typu).
Třeba takovém Marathony Supreme.
Ono se to postupně zlepšuje. Aspoň bikové je mimo nejlevnější pláště TLR už téměř vše.
U silničních přibývají (dříve jen Hutchinsony Fusiun a Atom, teď konečně se objevily první kousky i třeba u Schwalbe a možná i nějaké další).
Turistické pláště typu Marathonů budou asi jako poslední, ale snad jednou taky budou. Dát tam TLR patku ničemu nevadí ani při použití s dušemi, takže tím výrobce nemůže nic zkazit.
Z 26" co není až takový balón a přitom je to nejrychlejší co je k mání (takže i na hodně asfaltu dobré), tak Furious Fred 2,0". A to nejlépe přímo UST verze (obyč TLR je lehoučká tenoučká šlupka, to bych si na kolo nedal).
Ale je pravda, že to pořád není zrovna ono a má to problémy jako menší výdrž a hlavně potřebuju UST ráfku (na neUST ráfek není dobré dávat UST pláště a je lepší použít TLR, což FF také je, ale to je právě ta už moc lehká šlupka - 315g je taky už dost ujetý na 2" bikový plášť).
Nebo třeba Supermoto 29" - 2,35" by se mi s TLR patkami taky líbil. Zatím bohužel...
Murphy: To by už asi neprošlo. A pak je otázka spolehlivosti. Ono to skoro vždy jde nějak nahodit, i když to TLR patky nemá. Třeba ty Marathony Supreme jsem po delším boji, s použitím více pomocných metod a kompresoru nahodil. Za spolehlivě držící bych to ale neoznačil a dlouhodobě bych se na tom bál jezdit. Ono svléknout plášť z ráfku za jízdy zrovna nepotěší.
A co bezvzduchace misto bezdusaku?
http://kolo.cz/clanek/prototyp-kol-erw-nepocita...
Snad :)
Na těch 20" na to nejsou ani ráfky, ani pláště. S galuskama to samé. Třeba v Remerxu dokážou udělat libovolný ráfek z nabídky v libovolné velikosti, ale ty zase neumí TLR ani UST. A navíc mi přijde, že Remerx v silničních ráfcích nepatří zrovna ke špičce.
2,0" považuji za hodně velký balón. To by mi asi neprošlo zadní stavbou. Mně by se líbilo něco typu 23 mm až 28 mm na závodní kolo a cca 35 mm jinak. Ale přestože bych měl zadní kolo 23 x 700 bezdušák, tak si s valivým odporem tolik nepomůžu, protože mně bude pořád brzdit přední dušová dvacítka. Prostě na lehokole pro člověka s krátkýma nohama neřešitelný problém.
Jediná firma, které mně napadá, že by mohla být ochotná udělat nějakou galusku "na míru" je české Tofu. Ale na tu nemám žádné reference a trochu bych se toho bál.
Je pravda, že pokud to nemá být do terénu, kde se foukají hodně nízké tlaky, tak už nejde použít cokoliv.
Pro ty nízké tlaky ráfky problém nejsou a rozumně jde konvertovat skoro cokoliv (případně jen přihlédnout k profilu ráfku), jen to chce ale právě lépe TLR patky (u pláště).
Pro vysoké tlaky na silničce už je nutný UST ráfek a UST plášť, tam to musí držet daleko lépe pro ty vysoké tlaky.
Krátce (asi 350km) jsem jezdil na silničce Hutchinson Fusion 3 na Fulcrumech Racing 1 2-Way Fit. Tedy právě ta vhodná varianta. A pro ty vysoké tlaky je to udělané hodně precizně. Jednak extra odolné patky proti vytažení a pak patky pláště sedí v patkách ráfku opravdu na fest.
Taky zaskočení patek se povedlo až při 100psi+ při namydlených patkách (jinak to nešlo vůbec).
A tahle kombinace byla největší porod jen nahodit plášť na ráfek co jsem kdy měl v ruce. Vyjímečně jsem u toho zlomil 3 montpáky (to se mi nikdy ještě nestalo ani třeba u UST plášťů u biku, které jdou také někdy hůře).
To byla moje poslední silnička před třemi lety. Tou jsem se rozloučil se silničkami (dříve jsem vždy silničku míval a stihnul jich vystřídat 8 různých kousků a mám na silničkách v součtu pořád o trochu více kilometrů než na bikách) a už asi nikdy pořizovat nebudu (už mi dnes nesedí ten chrtí posed, menší stabilita, nebrzdící brzdy oproti kotoučkovkám na biku a nepohledlí na horších silnicích, ta o něco větší rychlost mi to dnes už nevykompenzuje).
Tak mně osobně by stačily menší tlaky. Pro těch 35 mm třeba jen 60 psi. Jenže to je kategorie, která nezapadá ani mezi závodní silničky ni mezi bike.
Na současném kole často mením plaště a stejnak tam mám auto ventilky, takže na nějakou konverzi na tubeless kašlu.
Tak to je jasné. Díry na autoventilky jsou komplikace.
A časté měnění plášťů je pro bezdušová řešení (obzvlášť ty hůře nahoditelná a kde chvíli trvá než to dobře těsní) naprosto nevhodná.
Na to je pak potřeba mít více kol. A když už ne celých, tak aspoň párů kol na výměnu :-)
Nejlepší jsou vždy TLR (nebo UST) a tam snad ani nic v drátu neexistuje (nějaká vyjímka se najít může, nic mi ale nenapadá).
Občas jsem viděl použít i drátové pláště (které tedy nebyly ani TLR), osobně bych tohle řešení nedoporučoval. Samotná drátová patka problém není.
To je zajímavý, já jsem hodně velký amatér a zdaleka nenajíždím tvé závodní a tréninkové porce, ale aerodynamiku na kole poznám snadno a dost rychle a velmi často ji využívám. Čím to tak může být? Jestli ono to nebude tím, že ty jsi takový profík.
Samotné pláště pomohou na povrchu typu pěkná šotolina nebo podobné, kde nejsou žádné trošku větší nerovnosti.
Jakmile přijdou trošku větší nerovnosti (a to je i hodně rozbitá silnice), tak to pláště nezachrání.
Jezdím už hodně let celopevňáky, dříve cca 4 roky 26tkový, teď 2 roky 29tkový.
Na obojem převážně ježděny 2,25" pláště na nízký tlak (vše ježděno bez duší, takže někdy i opravdu hodně nízký tlak, bez duší to pořád i tak slušně jede i na asfaltu).
Pomohl přechod na větší kola. Tam u celopevňáka byl poměrně velký nárstů pohodlí, ale ani tak to neřeší jakékoliv mírně větší nerovnosti.
A stejně musím chodit ze sedla opravdu hodně. S fullem se to nedá vůbec srovnat (a to ani s nižším 100mm zdvihem).
A navíc je potřeba připočíst to, že na tom fullu ten nižší tlak v pláštích budeš mít taky.
Nedavno v jiném dotazu jsi psal že už jezdíš pouze full!! Tak co tady zase oblbuješ že jezdíš HT!! Navíc jsi mi posílal fotky fullů na kterých jezdíš a i Tvá manželka!!
Co tady zase děláš chytráka MLOKU??!!
Jsi vazne tak umanuty, ze si neumis predstavit, ze nekdo ma i jina kola, nez jaka jsi u nej videl ty? Ja mam taky jednokolku a obcas jezdim na kolobezce, dokonce mam i stareho celopevnaka a nikde to prilis nezduraznuji.
Když mu dělá zapotřebí tu vyložně lhát, tak ať si poslouží.
Nebo možná jen neumí číst (nikde jsem tu nepsal, že jezdím jen fulla).
A co se týká 29" celopevňáka, tak toho jsem tu zmiňoval mnohokrát (ale to by musel umět číst).
A kdyby to někoho zajímalo, tak ho mám třeba v profilu na BF a to už skoro celé dva roky
Jedna jediná reakce na tebe. Jdi s tím lhaním a urážením do ....
Nikde jsem nepsal, že jezdím pouze full, to je jen tvoje fantazie. Momentálně jezdím dva 150mm fully a jednoho 29" celopevňáka Scale 29" (a jen tady na nakole jsem psal příspěvků o tomto celopevňáku větší množství) a na tomhle konkrétním kole mám najeto pro speedy13 jistě směšných 8tis. km. (on by určitě na každém kole najel aspoň 50tis. km i kdyby měl po více let současně větší množství kol a vystřídal kol jako já).
http://www.bike-forum.cz/fotogalerie/nase-biky...
V profilu na BV mám pak pár dalších kol z těch co jsem jezdil v poslední době, ale ani ty tam nemám zdaleka všechna.
Celkem za celý život mám najeto pouhých necelých 100tis. km (letos bych je už konečně mohl překročit). Je jasné, že speedy17 už má dle toho jak se tu vychloubá jaký je závodní aspoň 500tis. najetých km.
V posledních cca 5-6 letech jsem to s nákupem a obněnou kol, plášťů a dalších komponent trošku přeháněl, takže toho bylo opravdu mraky. A co jsem vyzkoušel kol mimo svoje, těch je ještě mnohonásobně více (hodně často zařizuju nákup kola pro někoho v okolí a téměř vždy je aspoň krátce projedu + nějaké testovačky + nějaké další kola na hromadných akcích).
Teď jsem si dal cíl na pár let přestat s tak častým obměňováním kol (dařila se mi i tři nová kola během jednoho roku) a doufám, že u současných tří kol pár let vydržím. S narozením dcery také nebude teď tolik času a nevěřím, že letos se udržím na svojich obvyklých 400h+ jen na kole.
Jemu ale nemá cenu nic psát, tak jsem to zařadil pod Tebe. A dále na ty jeho výpady nehodlám reagovat moc ani nepřímo.
"Pokud vyloženě nehodláš jezdit náročný terén nebo lítat v lese mezi stromy z kopce dolů, tak fulla nepotřebuješ."
Zajímavé, znám desítky lidí, co přešlo na fulla. Většina z nich nejezdí nic z toho co píšeš, ale nikdo by se na HT už nevracel.
Tím nechci tvrdit, že full sedne každému, ale to co jsi napsal tak rozhodně není.
A co se týká 27,5", tak tím bych mu hlavu nemotal. Zatím stále minimální výběr, je to dražší.
A hlavně narozdíl od 29", tak rozdíl oproti 26" je opravdu minimální.
Už pár let jezdím souběžně 26" i 29" a už jsem nějakou tu 27,5" vyzkoušel a je to prostě skoro jako 26".
S údržbou fulla, vyšší hmotností (při srovnatelném osazení) a cenou oproti HTčku (při srovnatelném osazení cca 10tis. Kč navíc u fulla oproti HTčku) souhlas, s tím musí počítat, pokud by volil fulla.
Maximální rychlost typu 70km/h+ je o jediné věci a tou je aerodynamika. Velikost kol je v tomhle zcela zanedbatelný faktor. Tedy jak ta kola jedou podle maximálky vůbec nejde srovnávat (na průměr stejně nějaký rozdíl maximálek nebude mít vliv téměř žádný).
Z 95% to ovlivní dvě věci, jaký je na daném kole posed (nezávislé na velikosti kol, závisí jen na tom jaký posed si kdo udělá) a pak ještě více na tom, jak kdo na daném kole umí zalehnout.
Pro zajímavost. V jednom sjezdu na asfaltu držím svůj rekord na HTčku (87km/h) a na silničce jsem tam nikdy nepřekročil 82km/h (desítky pokusů).
A není to tím, že by to HTčko bylo obecně rychlejší, ale proto, že jsem na něm dokázal lépe zalehnout (hlavně níže položená horní rámová trubka pustila níže než u silničky) a ani širší pláště oproti silničním to nezvrátily (mnohem menší vliv než aerodynamika jezdce).
A koukám, že další přeborník v rchlostní jízdě na biku z kopce!!!!
Jestli je to pravda, tak chci být u toho a vidět to na vlastní oči. Pak teprve uvěřím!!! 87km/hod z kopce na biku??? Vy jste fakt blafalové. Kolik jezdí borci na Giro atd na silničkách z kopců, kde na kole leží?? A vy tohle dáte na Biku??!!
Běžte oblbovat někam jinam pánové.
Kdyz jsi srab a bojis se to pustit, cekal bych, ze se tim tady nebudes tolik chlubit. 8-D
Pane Murphy: jel jsem i několik DH a FC a musím přiznat, že z rychlosti strach vůbec nemám!!! Jak říkám, pojďte se někde sejít v terénu na neznámém místě a můžeme si to hezky společně rozdat s kopce dolů. A klidně si vemte sebou fulla. Mě to nevadí. Nebo když dáme nějaký závody mTB, kdel letíte lesem dolů po nezpevněné cestě, na štěrku, po kořenech (tady také ředjíždím), tak pak se v cíli podíváme na maximálku na computeru. No a pak si můžeme povídat. Ono je velké hrdinství sednout na kolo apustit to dolů po rovném asfaltu, zalehnout za řidítka, přefouknout pneu, nebo mít sliky a vážit 100kg (třeba) ono to pak jede rychleji nežli v terénu. Velice rád se s váma poměřím v terénu a klidně uzavřeme i sázku. Jste pro??!!
Proc bych to delal? O rychlosti v terenu se tu snad nikdo krom tebe nebavil. Vsichni psali o asfaltu, co jsem si vsimnul.
Navic - jak uz jsem nekde psal - ja jsem srab a o moc vic nez 70 si to nepustim ani na asfaltu. Nekde tesne nad 70 jsem zacal brzdit, i kdyz pak Holfi jel pres 90. Nemam takove ambice.
Já bych ho vzal na Lysou a nechal ho sjet černou sjezdovku. A určitě se pobavíme, jak poletí dolů... ;-))
Ona na HT bohate staci na vyklepani i ta tusim cervena plna sutru. I na fullu 140/140 to nebylo nijak pohodlne.
Já ty červené sjel obě (na Ostravici i na Visalaje). Pochopitelně na 26" HT... Vča
Ale on chce přece LETĚT. Tak se proletí... Hubou napřed... :-DD
to "Vča" tam nepatří... :)
Pánové. Mě nemůžete vůbec rozhodit. Vím o čem píšu a vím co na kole dokážu.
Když si zde někdo jako vy dva + Mlok hraje na největší borce, tak je při tom nechám a v klidu se jen směji.
Tak vzhůru do dalších pohádek borci.
Jo,jen tak mimochodem, kolem 568 místa na závodech nedojíždím, nebo které jste tady někdo psal už dojíždí jen zoufalci na které čekají pořadatelé v cíli a všechno je už zabaleno. (prevážně jsem v top ten) Ale i přesto tyto lidi obdivuie, že se do toho pustí a ujedou to. A potom mají i praktické zkušenosti a jen tak tupě zde nekecají jako vy dva a Mlok!
Asi tomu nerozumis, tak znova:
Nikdo tu nediskutoval o rychlosti v terenu, ale pouze na asfaltu.
Ja si na borce nehraju. Jestli umis cist, precti si, co jsem psal. Celou dobu se z pozice turisty snazim pochopit, jak nekdo dokaze nepochopit vyse zminovana fakta.
Rychlost, ktere ses na zacatku podivoval tu urcite par lidi trhnout z kopce dokaze - tedy na asfaltu, jak znelo zadani, ne v terenu, jak nam zemanovsky stale podsouvas.
Proto se ptam jeste jednou - NEUMIS CIST, NEBO JEN UMYSLNE IGNORUJES TEXT, NA KTERY REAGUJES?
At to je tak nebo onak, mas docela stesti, ze ses trefil sem. Pri svem pristupu jsi mohl svoje prispevky omylem zavesit i pod recept na babovku!
Narozdíl od tebe, my si na největší borce nehrajeme, my totiž největší borci JSME!!* ;-)))
* ten druhý vykřičník je specielně pro tebe... :)
A vůbec, přijeď do Beskyd a fakt tě chci vidět, jak tam po beskydském písku poletíš sedmdesátkou... Nemyslím ale hubou napřed!
Červená na Visalaje je ještě celkem v pohodě, i když na HTčku už bude slušná vyklepávka (ale pořád není technicky problém ani na HTčku).
Já ji jel naštěstí jen na fullu (další v partě měli na stejné akci i HTčka).
Červenou na druhou stranu jsem nikdy nejel, tak nevím.
Žlutá k Šancím je také slušná, místy určitě těžší než červená na Visalaje. Tu jsem naštěstí jel taky jen na fullu (a to pohoda).
Njn, zase to překroutil najednou na terén i když byla řeč o asfaltu.
V terénu nemám ani 70km/h, nejvíce mám z nějakých slušných sjezdovek (slušná tráva), což není až tak moc terén. Tam mám vícekrát něco přes 60km/h.
V náročnějším terénu může být i 30km/h často dávno za hranou.
Teď v posledních 2-3 letech už omezuju ty maximálky i na tom asfaltu. I tam to je riziko nečekaného problému.
Maximálka na asfaltu je stejně především o tom jet dostatečně dobrý sjezd (typu zmíněné Passo Fedaia, což patří k jednomu z nejlepších sjezdů pro maximálku vůbec)...
Jedna jediná vyjímka a zareaguju přímo. Když si nedokážeš ani představit 87km/h na biku, tak to jsi tedy opravdu zvláštní závodník - ještě jsem neviděl žádného slušného závodník, který by neuměl pořádně zalehnout ve sjezdu a je jedno jestli na biku nebo silničce.
A zřejmě nemáš ani tušení jaké se jezdí maximálky na silničkách na závodech.
Např. konkrétně na Giru když se jede Passo fedaia ze správné strany, tak v tomhle sjezdu na silničkách dávají maximálku přes 120km/h.
A já mám svůj rekord zrovna z tohoto sjezdu. A nebyl to žádný super výkon na daný sjezd. Je to ale mnoho let zpět a byl jsem tam na mojem druhém biku ještě v roce 1996 a ten bike byla děsná plečka (celopevňák, cantíky). Zalehnul jsem na začátku rovného úseku (je tam cca 2km úsek bez zatáček s širokou silnicí s pěkným asfaltem a sklonem kolem 19% - nic podobného u nás neexistuje) a zahlédnul na tacháči 85km/h a začal zbaběle brzdit (měl jsem tenkrát ještě strach).
Na dnešních svojich bikách bych tam dal rozhodně o něco více. I na biku je tam možné dát 100km/h (to neříkám bez vyzkoušení, že bych překonal, 90km/h+ určitě), což jsem osobně viděl.
U nás vím jen o pár sjezdech, kde se na biku dá akorát překonat 80km/h, ale navíc jen za určitých podmínek. Kupříkladu sjezd k Rybárně na Šumavě u Modravy. Podmínkou pro tento sjezd je, aby tam zrovna nikdo nechodil (jinak to není bezpečné a je to bezohledné) a k tomu je potřeba více lidí, protože to musí pohlídat a hlásit (na začátku sjezdu je mírná zatáčka a není tam vidět, takže musí stát další níže a hlídat). A pak na konci sjezdu je zase zatáčka, sice ne nijak prudká, ale stejně nelze projet rozhodně 80km/h+, takže je to i o ostrém brždění po dosažení maximální rychlosti (ale dá se to, když tam nikdo zrovna není).
A kupříkladu silnice Rokycany->Štáhlavy (kopec "Lhůťák"), tak v tomhle sjezdu na silničkách ve skupině se jezdí 90km/h+.
Na biku tam tolik nejde a zvlášť ne sólo (sólo bike tam mám jen 78km/h, na silničce sólo 82km/h).
Ty jsi jel z kopce na horském kole 26" 73km/hod.?
To si snad děláš pr..l? To ani nejde!!! Ani na asfaltu kde nejezdí auta!!!
Běž oblbovat někam jinam!!
Videl jsi tohle?
http://www.youtube.com/watch?v=YCKXWZDAWMg
Jezdis vubec na horskem kole? Jestli ano, nesmis z kopcu tolik brzdit. 8-)
To je ale stejný extrém jako rychlostní sjezd. Speciální kombinéza, přilba, stavba kola atd. Ale už vidím Mloka jak jede na biku z kopce 87km/h!!! Jak říkám, až uvidím na vlastní oči tak uvěřím a veřejně se omluvím.
Bohužel na kole jezdím závody a nedojíždím vůbec špatně a ve sjezdech v terénu při MTB patřím k nejrychlejším. Proto se tak lehce nenechám oblbnout!!
Skoro 70 jsem jel i na horskem s nosicem a brasnami. Vic jsem to nenechal, protoze brasny nebyly poradne prichycene a cele kolo trochu vibrovalo. Pres 80 jsem jel na silnicce. A to se povazuju za sraba, ktery jezdi hodne opatrne.
Kolik jezdis v terenu? Co to znamena teren? Asfalt je pouzitelny pro srovnavani, ne teren, kdyz jezdci nejedou stejnou trat.
"Bohužel na kole jezdím závody "
Jestli ti to tolik vadi, proc je jezdis? 8-D
A jaké závody jezdíš?? To by mě celkem zajímalo?? Rád se s Tebou někde poměřím v terénu!!
Proc bych jezdil zavody? To jsi sebral kde? ;-)))
Zavody nejezdim, jezdim si do prirody odpocinout, zapremyslet, relaxovat.
Jenom ty tu porad pises o zavodech a o rychlosti v terenu, ostatni se bavi o necem jinem.
Ale jestli chces, muzeme si zazavodit i v necem jinem, co taky nesouvisi s tematem. Treba kdo driv nakonfiguruje M$ domenu podle zadani, nebo kdo se driv nauci nejaky tezsi ragtime na kytaru. 8-)
Podle počtu otazníků a vykřičníků ve skoro každém tvém příspěvku bych tě tipoval na namachovaného arogantního ředitele vesmíru s titulem Brouk Pytlík všechno znám nejlíp, všude jsem byl dvakrát...
A nejsou voni ještě navíc z Prahe? ;-))
I kvůli takovým blbcům, jako jsi asi i ty, jsem závody raději přestal jezdit. Fakt se nehodlám zrakvit nějakým idiotem, který v boji o 568. místo jede hlava nehlava stylem "všichni z cesty, teď jedu JÁ!!". Raději si objedu nějakou pohodovou vyjížďku typu Kopřivnický Drtič...
Je dobře že jsi přestal závodit. Protož ekdyž mám náhodou defekt pláště (naštěstí minimálně) a pak doháním ztrátu, tak přesně tihle borci jako jsi ty kolem 687 místa se tam jen pletou a dělají na trati bordel a překážejí. Neposlouchají, že když křiknu že jedu z prava, tak to tam ještě pošle aby mě zbrzdil a pak má z toh horznou radost. večer se v hospodě masíruje tím, že jel závod a jak byl dobrej.
Zůstaň raději u té cykloturistiky.
I když na tréninku po lesoparcích potkávám skupinky cyklovýletníků (a je dobře že jsou, protože něco pro sebe dělají a sportují) tak se mezi něma najde nějaký "hekynen" který mě schválně brzdí a přejíždí do mé stopy. Tak tyhle výletníky nesnáším!!
Já zase bytostně nesnáším tychle rádoby závodníky a jejich výkřiky zprava - zleva na běžných procházkových cestičkách. Jednak málokdo ví co to znamená a pak mají jiné zájmy a starosti než jen hlídat jestli je nesmete nějaký bezohledný hlupák.
Když jsi tak dobrej borec, tak bys měl vědět, že kydž zavoláš zprava , tak půlka lidí ti půjde doprava.
Ono "jedu zprava" a "jeď doprava" v hukotu proudu vzduchu kolem uší, rachotu součástek a kamení se snadno zamění, že.
Pro podobné případy je nejlepší mít na zadní vidlici výrazný nápis "Na evropském kontinentu je konvencí předjíždět zleva. V zájmu vlastní bezpečnosti to prosím respektujte."
Jestli tomu nerozumíš a nevíš co to znamená tak jsi primitiv. To promiň, ale jak jsem psal, že křiknu jedu z prava, tak je snad jasné kudy pojedu že? Nebo myslíš že "jedu z prava" znamená že pojedu z leva? Nedělej ze sebe hlupáka!!!
"hekynen" ví, co znamená levá a pravá. Ale nikdy by mne nenapadlo řvát to na skupinku cyklovýletníků, nejsem totiž piča...
Přesně, nadávat na cykloturisty že mu neuhnou po nějakém pořvávaní z prava/z leva může jenom arogantní debil. Když chci někoho předjet, zpomalím, se slovy z dovolením a děkuji volně dotyčného předjedu. Kdyby na mě někdo takhle zařval, nejspíš to nerozchodí, pardon, vlastně nerozšlape. Oni tihle floutci cykloturisty dost těžce podceňujou a pak se diví když je takový nasraný děda dojede a dá jim přes čuňu. Já to nebyl, ale byl sem podobného výstupu svědkem, byla to docela sranda, žádné rány, jen štiplavý průplesk a udivený výraz. :-) Tihle "závodníci" váží 70kg i z botama, takže dobře stavěnej strejda nemá odvahu do něčeho takového více přitlačit, ono pár facek stačí. :-)
To je ale velká frajeřina. Tak proč takový cykloturista jede na závody?? A když tam jede, tak musí počítat s tím, že na něj ze sjezdu, kde on je podělanej strachy, tak rychlejší na něj křikne kudy jede a ať mu uhne. Nebo ať sedí doma v hospodě, nebo jede s babičkou a batůžkem někam na výlet. S tímhle na závodech musí počítat. A jestli pak někoho propleskne, tak je ubožák on!!
Přesně tak. Pokud je někdo výkonnostě na tom hodně dobře a opravdu závodí někde v popředí o bednu, tak se nikdy v masách turistů nepohybuje a nedostává se do situací předjíždění výletníků.
A pokud někdo kolem 600. místa má potřebu oprasovat ostatní ve sjezdu a řvát na ně ať uhnout, tak je to opravdu debil.
řvát může, stejně mu neuhnu, protože přece kvůli němu nehodím tlamu. Má si předjet jinudy když je takovej machr.
Když neuhneš tak jsi magor!! Potom nemáš na závodech vůbec co dělat!! Jezděte si opravdu od hospody k hospodě a tam na sebe machrujte. Kdyby ses mi připletl náhodou někde do cesty a nechtěl uhnout, tak si tě krásně vychutnám a půjdeš do kapradí, když tam nějaké bude, nebo někam do křoví, záleží na tom co bude zrovna kolem cesty. takovýhle pitomce nesnáším. Držte se batůžku a chytrých připomínek MLOKA a spol a mnoho šťastných kilometrů v klidu, pohodě a hlavně bez startovního čísla!!
Kde tě potkáme? Na jakém závodě? Prozraď to již konečně. Rád ti na chvostu předám předposlední místo a uhnu ti...:-)
DEBIL je právě ten kdo neuhne!! Můžeš mít defekt, který opravuješ a tím se dostaneš na zadní místa a pak to doháníš.
Ale MLOKU ty jako zkušený biker jsi mě touhle reakcí překvapil!! Že by zrovna ty prvotřídní testmen jezdil kolem 600 místa a pak ještě neuhnul rychlejšímu?? To jsi mě zklamal a překvapil.
Tak proč vůbec na takovýhle akce jezdíte všichni tady a pak píšete takovýhle kraviny? To fakt raději jezdětte od hospody k hospodě a machrujte na sebe kolik máte vyzkoušených pneumatik a co je pro vás lepší jestli full nebo HTčko. :-)
Já jsem ještě nikde neviděl nějakou výsledkovou listinu, kde bys byl v popředí (už tě tu o to žádá několik lidí a už několik týdnů). Zatím tu jen prskáš, nadáváš a machruješ....a ztrapňujěš Dozvíme se konečně, kde mistr světa amoleta vyhrál??? A nebo jezdí na chvostu, štve ho to, tak alespoň jezdí "vyhrávat" na diskuze???:-))
A jinak. Ty asi patříš mezi ty arogantní rádoby bikery, viď. Uhněte kokoti, jede mistr světa... Bože můj, ještě že podobných je mezi cyklisty tak málo....
Skoro 90km/hod sem jel na šlapací tříkolce a nepovažuju to za extrém, jde jen o to kde, za jakých okolností a hlavně nesmíš mít hned hnědou čárku. :-) Závody sem nikdy nejezdil, většina těch amatérů je děsně arogantních, tak sem si svých 10 000km ročně na silničce najížděl o samotě.
Jestli ona maximální rychlost z kopce nebude také náhodou záviset na sklonu kopce :-P
Ne tak uplne. I pri volnem padu se s rychlosti nakonec zarazis a uz nezrychlujes. 8-D
Samozřejmě :) Počítat se mi to neche, někde jsem se dočetl, že když skočíš z letadla, tak letíš až 240 km/h...
Asi bude záležet taky na tom, v jaké výšce vyskakuješ (hustota vzduchu) a co máš na sobě. Nedávno nám jeden předvedl, že se dá takhle překonat i rychlost zvuku. A i v nižší vrstvě si ho šupajdil o dost vyšší rychlostí.
Blb jsi ty. Přes 70 km/h se dá šupat dolů docela normálně. Já mám max na silničce 82,7 (sjezd na Grossglockner Hochalpenstrasse), na krosovém kole 80,1 a na bajku 78,4 (v Beskydech)... Že to neumíš/nedáváš ty ještě rozhodně neznamená, že to nejde... ;-)
Vždyď já píšu. Pojeďte někam do terénu a tam si to z kopce můžeme hezky spolu poměřit!! Kdo bude rychlejší na kamenech, nezpevněném povrchu, kořenech atd tomu koupím třeba karton šampusu!!
Jdete do toho??
Přátelé, a nezáleží také na váze jezdce?? Když máš 75kg tak se to nerozjede tak jako když máš kolem metráku, což předpokládám, že z vás tady většina má!! Proto se vám to tak rozjede.
Jo jo ve sjezdu je váha dobrá, viz. svého času Alberto Tomba na lyžích. :) Jinak díky za radu, ale s tím doporučením 26 HT se přiznám, žes mě překvapil. Nějak mě do terénu více sednou větší kola. Říkáš, že jsi jezdil motokros. Tam máš vpředu sakra velké kolo. A co se týká té diskuze o rychlosti, tak taky si myslím, že dost pánů tady přehání a uvádí nějaké své rekordy na silnici, která navíc byla bez zatáček.
Já jsem si vybral 26" protože je pro mě v terénu při závodech více obratnější a lépe mě poslouchá. Ale je to opravdu každého rozhodnutí a musí si to vyzkoušet co mu vyhovuje. Navíc celkově je 29" těžší a nežli "rozmotáš" ty větší kola, tak je to celkem makačka am musíš mít větší fyzičku. Ale když se to pak rozjede, tak je to lepší. Pro překonávání překážek v terénu a jízdy v terénu, tak to 29" lépe překonává narozdíl od 26". Ale jak píšu. Každý si to musí vyzkoušet sám. 29" kola přišla v módu s Jardou Kulhavým a od té doby je pár lidí jezdí a především ti kteří měří cca 190cm a více. Ale i když se podíváš na svěTák, tak je tam i hodně závodníků, kteří jezdí 26" a jezdcům na 29" bohatě stačí a nenechají se od nich zahambit. A na hobby závodech jako KP6, Cyklomaraton Tour, Galaxy serie atd, je převážná většina 26".
Opravdu doporučuji si kola vyzkoušet na stejném úseku a pak se rozhodnout.
No a full? Mám stejný názor jako někteří zde. Další mechanická součást na kole, která je potřeba udržovat, kolo má větší váhu a je i dražší.
Aha, tak už jsem v obraze, už se to vysvětlilo. Cyklomaraton Tour, Galaxy serie... Chvíli to totiž vypadalo, že se bavíš o TERÉNU... :-DD
Hele chytrolíne. Když jsi jezdil ty, nebo někdy z Tvých ještě chytřejších kamarádů také závody jak zde zmiňoval, tak tam se z kopce nejezdí?? Někde jsou krásné sigletracky, kteří něktří jdou dokonce pěšky a kolo vedou vedle sebe. Před loni byl dojezd KP6 v Karlových Varech na stadion z horní tribuny po schodech. Dal bys je? sjel by jsi je?? No vidíš, a mě se nahoře ani nezastavilo srdce a ani jsem nezavíral strachy oči. Jen jsem si nahořel křikl že jedu z leva a dal jsem tam asi dalších pět chodců pěšky s kolem v ruce. Bohužel ten závod mi spadnul a zamotal se 2x řetěz. Proto jsem to doháněl ze zadních pozic. Ale i tak bych ty schody dal. Vždyď jsem tady už psal že jsem jezdil i sjezdy což je DH a dual slalomy. A to myslíš že se jede po rovině?? Jsi opravdu s Mlokem a dalšíma velký znalec!!
Ale o terénu a kořenech tady mele pořád jen on sám, od počátku se psalo o rychlosti na hladké asfaltce bez provozu a že je maximálka na biku je o trochu menší než na silničce.
Přiznám se, že v diskuzi dost přeskakuji, tak nevím, co kdo všechno řekl. Takže jsem myslel, že se mluví o terénu. Asi mě to trošku přijde, že se tady pár kluků předhání kdo dočůrá výš na zeď. Ale nevadí mi to. Myslím, že si nikdo nemáte co vyčítat. Pro mě osobně je hodně vysoká rychlost na kole už 50km/h. :-) To už je pak celkem o zdraví i o život.
Taky nejezdím příliš rychle a často brzdím, ale vím, že je dost lidí co jezdí podstatně rychleji jak na silnici tak i v terénu.
Predhani se jenom speedy. Ja napriklad od zacatku tvrdim, ze se rychle bojim. 8-)
Ty nejraději montuješ, co? :-)))
Ne, nejradsi to rozbijim. Lamu ramy, trham retezy, ... No znas mne.
Ale jo. Uz se tesim na dalsiho mazlika, az budu tunit. 8-)
Znám, akorát škoda, že se vždy rozhodneš rozbít něco co funguje :-))
Už je na cestě mazlík?
Kdepak, dostal jsem echo, ze pristi zimu bude neco jeste macatejsiho, takze netrpelive ocekavam, az to tak v cervnu nebo cervenci oznami, abych mohl objednat. 8-)
Tohle vybehlo 11/7 ( http://surlybikes.com/blog/post/fat_just_got... ), takze ocekavam nejake podobne datum predstaveni.
Já tedy nevím jak u vás, ale u nás má sníh jinou barvu :-)
Zalezi na definici.
Já bych to moc nedefinoval, fotka je krásně popisná
Chceš macatějšího?
A co se domluvit v Brandejse na rámu na míru a hodit tam něco macatějšího? http://jdem.cz/x3rv3 :-)
Ale jo, dobry. Ale ta vaha! A hlavne - schopnost fatbikovych plastu se rozplacnout tady nedocilis.
Ram na miru jsem zkousel u nekolika ramaru - asi pred 3 nebo 4 lety, takze uz nepamatuju, kde vsude jsem se ptal, urcite ale RB - a nikdo nechtel. Ze pry by to bylo drazsi, nez koupit uz hotove ze zahranici, ze by museli udelat nejake vypocty, prototyp, ... 8-(
Ale hlavni jsou stejne rafky a plaste a ty jsou zatim jen tech necelych 5". Koupit si ted moonlandera a za par mesicu koukat na webu zase na neco sirsiho, to by mne kleplo. 8-)
Předhánění ani ne, há znám spoustu lidí, kteří mají maximálku vyšší než já (třeba ti co občas dají nějaký závod na silničce, tak úplně každý) a vůbec nijak mi to netrápí a klidně to napíšu.
To jen jeden uživatel má problém pochopit, že na kole se dá jet z kopce rychle a napadá tu ostatní, že si vymýšlí.
Přesně, celou dobu je řeč o asfaltu.
Pro zajímavost jsem našel jednu svojí fotku z 10 let staré akce, kde jsme ještě měli takové blbé nápady jako soutěžit o maximálku.
http://data.mlok.net/fotky/prasily.jpg
Je to sjezd také z Šumavy kousek od Prášil (můžu i upřesnit přesně který). Není ale už tak dobrý (větší sklon je hned na začátku a brzo se sklon snižuje), ale aspoň je zase bez zatáček a je dobře vidět, že je volno a nikdo nejede/nejde.
Konkrétně jsme se tam s kamarádem přetahovali o desetinky kolem rychlosti 82km/h (nikdo nepřekročil 83km/h).
A zalehnutí jsme tam tenkrát všichni využívali jen to na fotce, které není tak dobře efektivní.
Na biku je daleko lepší zalézt pod sedlo na horní rámovou trubku (zvlášť u biku s více sníženou horní rámovkou), tak je ještě daleko menší odpor vzduchu. Ale je to zase těžší a nebezpečnější zalehnutí (vyžaduje slušný asfalt).
A ten rozdíl maximálek silnička x bike tak moc velký není. Je to hlavně o provedení zalehnutí, což nezáleží na typu kola. Silnička má jen navíc výhodu lepší aerodynamika samotných kol, to ale už neudělá tolik (poloha jezdce je klíčový faktor).
Silničky nemívají tak snížení horní rámové trubky, takže v tomhel nepustí jezdce tak dolu jako některé biky.
V tomhle ideálním (co se týká aerodynamiky) zalehnutí mám sjeto ale jen pár sjezdů, které jsou na to dostatečně bezpečné, takže na mnoha sjezdech s větším sklonem jsem kvůli bezpečnosti nemohl srovnat.
A dnes už mi maixmálky tak neberou, první výrazný přechod k bezpečnější jízdě (a omezení rizik) jsem udělal v roce 2006 po mém jediném opravdu závěžném pádu v životě (ten ale orpavdu stál za to), kdy jsem měl štěstí, že jsem to přežil.
A teď ještě jednou jsem to posunul ještě dále (více k bezpečnosti) s narozením dcery.
Takže dnes už maximálky běžně nezkouším (vyjma opravdu bezpečných sjezdů, kdy to vyjímečně zkusím).
Nepsali tu nahodou vsichni o rychlosti MTB kola na silnici, tedy na asfaltu? Proc se chces pomerovat nekde jinde? Bojis se rychlosti na asfaltu?
A jestli ti je jedno povrch, proc jsi neprijal moji nabidku mereni sil?
Jenže my se tu celou dobu bavíme o sjezdu po asfaltu. V terénu to není dost dobře srovnatelné takhle přes internet.
Co je zvláštníh o a rychlosti na asfaltu z kopce dolů bez aut a zatáček? Nahoře to pořádně rozšpalu, mám přefouknutý pláště (aby byl co nejmenší valivý odpor) a pak už stačí jen pořádně zalehnout, držet řidítka co nejblíže představci, hlavu mít skloněnou, ležet skoro na řidítkách a kolena mít co nejblíže u sebe kvůli odporu vzduchu. Co je na tom složitého. Ten kdo váží metrák tak pojede rychleji a ten kdo váží něco málo přes sedmdesát kilo, tak pojede pomaleji. To je přeci fyzika!!
Teď se pletu, nebo píšu pravdu pánové???!!
V terénu je to něco jiného. Tam když nedržíš pořádně řidítka snažíš se jet na aerodinamiku, tak jsi za pár metrů na hubě. Tam to chce na rychlost srdíčku a trošku vypnout mozek a mít dobrou techniku a umět si číst trať před sebou kam se zrozva řítím a směrovat tam kolo.
Opět se pletu?
Děkuji za vysokou úroveň odpovědí. Sám pro sebe bych to shrnul takto: HT je fajn a asi více hravé díky kratší zadní stavbě, ale nerovnosti to prostě nevyžehlí. Takže se kloním k odpružení obou kol. A teď je dilema jestli jít do klasických 26 a nebo do 29 palcových kol. U 29 ten výběr fullu je zdá se mi menší.
Nikde tu nepadlo v jaké cenové relaci budeš kupovat.
Já bych se přikláněl k 26" fullu. U 29" fullu bude daleko více komplikací:
- daleko menší výběr a to zvlášť u levnějších ještě slušně fungujícíh fullů
- za stejné peníze bude znatelně těžší, full sám o sobě je už o něco pomalejší, když koupíš levnější 29" full, tak to pojede už hodně mizerně (bude to hodně těžké a to včetně kol, navíc menší tuhost větší kol)
- u 29" fullů začíná být už větší problém s délkou zadní stavby; pod nějakých 450mm se běžně nevidí a často i delší; pro vysokého jezdce a velkou velikost to problém není, u menší velikosti už to bude kvůli tomu hrozný netočivý tank
- problém větších zdvihů; objevují se i u 29" fullu trošku větší zdvihy, kolem 140mm to ale už začíná být hraniční (je tam málo místa u zadní stavby a musela by být už nepoužitelně dlouhá);
Třeba u Cubu pro 2013 u 160mm zdvihu kvůli tomu mají 27,5", kde se to ještě nějak vejde i u toho zdvihu
- druhý problém u 29" fullu větších zdvihů je výška řídítek, které jsou extra vysoko; problém zejména pro malé velikosti rámů, kdy má jezdec nízko sedlo; tam navíc je problém i se standover rozměrem (málo místa nad horní rámovkou pro krátké nohy).
O 29" fullu bych uvažoval v případě, že jsi ochotný dát za to výrazně více peněz. Tím myslím tak 50tis. Kč a více.
A současně k tomu jsi spíše větší postavy.
Mně se třeba projev 29" fullu moc nelíbí, ještě tak u 100mm bych to snesl (u některých vybraných fullů s kratší zadní stavbou). Na vyšším zdvihu už ne.
29" full jde třeba daleko hůře na zadní a odraz ke skoku je daleko obtížnější. Opět bude záviset na proporcích jezdce, hodně vysoké postavy to vnímat třeba ani nebudou. Mně se na 29" fullu skáče hodně blbě (i když na něm taky nějak něco menšího skočím, už ale ne třeba tak vysoko jako na 26" fullu) a to uplný prcek nejsem (182cm ale hodně krátké ruce na danou výšku).
Proto zůstávám stále u 150mm 26" fulla. A větší kola obecně můžu, u celopevňáku bych se k 26" už určitě nevracel.
Cena tak do 35 tis. kč možná i do 40kč. Moje výška 176cm.
Z těch 29 fullů by se mi docela líbilo tohle
http://www.pells.cz/kola/full-suspension-29/f9... . Ale jak jsem četl, co jsi psal, tak zřejmě místo toho by bylo možné mít lépe osazeného fulla 26, že?
Co myslíš, má cenu jít do nějaké jetiny? Třeba rok dva jeté s dobrou slevou?
Tak fully od Pellsu bych rovnou škrtnul nezávisle na velikosti kol.
Jetý full proč ne, ale musí to být opravdu dobrá nabídka a je potřeba ho opravdu dobře prohlídnout v jakém je stavu.
Za 35-40tis. Kč se 26" full dá koupit poměrně rozumně i nový.
Mohl bys prosím napsat prčo od Pellsu ne? Jaké k nim máš výhrady? Díky.
Výhrady mám k funkci zadní stavby. Nejede nic moc a přitom ani nijak extra nežehlí.
MLOK už odjezdil skoro všechny značky kol a všechny možné vzorky a druhy pneumatik.
Podle mě by měl jít pracovat do nějakého odborného časopisu, nebo jezdí ročně tak 100km!! A to jak v terénu tak i po silnici. Je to prostě borec a světoběžník, který všechno zná a všechno ví!!
Klobouk dolů pane MLOKU.
Napíšete mi také svůj názor na full od Authora?? Velice děkuji za Váš názor a osobní zkušenost s tímto kolem.
speedy17 je troll, tluchuba a neumi cist, jak jsem mu vyse dokazal.
Kdyz jsem mu nabidl mereni sil na snehu, nereaguje - srab. 8-DDD
S Tebou si změřím rychlost kde budeš chtít. Jen si nezapomeň vzít náhradní spodní prádlo. Takový mazec a rychlost jsi ještě nezažil.
Ale bylo by pod mou úroveň se poměřovat s člověkem, který je mele hubou a na zalehnutým kole jede 70KM/h a pak se mu rozklepou kolena a raději brzdí protože se bojí. Jak sji psal. Tak jak se chceš měřit na sněhu a v rychlosti, když se to bojíš pustit na kole do maximálky??
Když už jsi takový borec a machr, tak co kdybys napsal něco tazateli a něco mu doporučil na co se ptal.
Když už jsou tady všichni blázni a jen ty jsi letadlo, promiň, závodník, tak zkus přibrzzdit a napsat něco rozumného ať můžem posoudit také tvé technické a odborné kvality.
Opět vlastní zkušenost pana MLOKA!!! určitě si to pořádně vyzkoušel a v článku popužil i slovo moc nežehlí. Je to opravdu odborník na slovo vzatý. Nebo na hlavu vzatý?
Jak může všechno vyzkoušet a pořádně otestovat?? To fakt musí sedět na kole od rána do večera a půjčovat si jedno kolo za druhým a měnit pláště jak o život.
Ještě necháoete, že tohle normální člověk nemůže vůbec časově stíhat všechno testovat??
A v čem nemá pravdu? Odpovíš už nebo pořád budeš jen takhle vykřikovat?
Opět tě jen odkážu, ať jdeš s tím urážením už do ...
A full od Pellsu jsem samozřejmě jel, jinak bych o něm nepsal. Projeto mám už určitě 70+ různých fullů (z toho je 8 fullů, které jsem vlastnil a jezdil dlouhodobě, zbytek zařizované nákupy pro někoho v okolí, testování na různých akcí - představ si, že jsem byl už na větším množství akcí, které byly cíleně pouze kvůli testování).
A o ničem tě přesvědčovat nehodlám, jestli mi to nevěříš je mi úplně jedno.
Jinak dnes už se k většímu testování biků může dostat snadno každý, stačí objíždět test festy a během roku tak lze vyzkoušet klidně 20+ biků (a to jak fully, tak HTčka).
Já mám za sebou i několik testovacích akcí s tuning-test.cz, kde se mimo jiné spousta cílených testů natáčela vysokorychlostní kamerou (600snímků/s) a následně se vyhodnocovalo. A že se z těchto akcí získalo spousta zajímavých výsledků, které se pak dále mohly využít u tuning-testu při úpravě odpružení.
Díky tuning-testu jsem takhle jezdil více věcí, které v dané době nebyly ještě k mání. První upravený Talas (to je už pár let zpět), ještě typ, který měl dvě pozitivní komory.
A teď ze současné doby upravený Revelation s dual position coil kitem + high speed expanzí, tedy kombinace, která v originále od RS vůbec neexistuje a nebylo jednoduché to vyřešit. Tady patří samozřejmě hlavní zásluhy tuning-testu za úpravy. Já jen testuji a dávám zpětnou vazbu.
MLOK píše "testuji a pak dávám zpětnou vazbu" Hmmm opět za borce!! To Tvoje ego se musí neuvěřitelně vznášet že? :-)
No, i kdyby nakrásně měl Mlok z 90% jen dobře načtený, byl by užitečný už jen tím, že nám tady udělá rešerši z toho nepřebernýho množství dat. A je podstatný, že to, co píše nejsou bludy.
A te´d se pochlub, co jsi nám kromě štěkání na Mloka přinesl ty ? Víme teda, že jseš co chvíli "na bedně". Doteď z tebe ale nevypadlo, kde konkrétně jsi perlil. Přece to není tajné.
nebo že by to byl jen nějaký mindrák a blbý vytahování ? ;-)
http://www.tuning-test.cz/index.php?option=com...
http://www.bike-forum.cz/fotogalerie/nase-biky...
To jen kdyby někoho zajímalo to testování. První odkaz je na stránky tuning-test, kde jsou videa z testování z Kokořínska 2008 (to bylo první testování, kde se začínalo vyhodnocovat vysokorychlostní kamerou a začínalo se na samostatné jednoduché překážce - proč na jednoduché překážce je tam v textu vysvětleno).
Druhý odkaz na jedno z mojich kol, co jsem dříve jezdil (už nejezdím), které je pak vidět na tom prvním odkazu výše na videu z testování.
Na tom prvním odkazu je vůbec zajímavé počtení o odpružení.
Už jsem se tě asi tak 5 x ptal a ty jsi neodpověděl ani jednou, tak se zeptám znovu, v čem Mlok nemá pravdu, co je jinak než tady uvádí? Umíš jen hloupě hloupě napadat, nebo z tebe umí vypadnout něco rozumného o kolech a jejich výbavě?