Já myslím, že to bude téměř stejné, jako když ty tisíce neujedu na jedné cestě, ale postupně v průběhu roku. Jak se znám, tak já bych v tom rozdíl nedělal a staral se o něj stejně, občas dofouknout, vyčistit a namazat. Vyměnit opotřebené a opravovat až teprv to je nutné.
Moje cesty jsou zatím jen ve stovkách a o údržbě kola vím naprosté nic. Takže ho jednou za rok hodím do servisu na kompletní údržbu a seřízení, obvykle tak, aby to nebylo příliš dlouho před dovolenou. Mezitím mi zatím vždy stačilo nejvýš vyměnit píchlou duši či utáhnout lanko od brzdy. Jak doma, tak na cestách.
zdarek zaleží kde to chceš najet ja třebas udělam litr za týden a pokud se o to staraš tak v pohodě klasika udržba pokud to maš naplanovany jako vylet po evropě tak ti mohu doporučit dej si prachovky na vydlici a kup kvalitní řetez a kazetu a si v pohodě (akorad až na to šlapaní :-) ) kolo snese jinak hodně věcí pokud nepojedeš na plečce na cestu vem pračku na řetez nejakej sapon a vedečo . na kole sem udělal megaflaky vic sem ani nedělal apokud vyjedeš na seštelovanym kole tak na to skoro nešahneš ,jinak všude sou nejaky prodejny .
jako jindy. Víceméně nijak:-)
Když vyjíždím dál, snažím s emít všechno co se opotřebovává v pořádku. Většinou vyměním špalky v brzdách, pokud nejsou relativně nový pláště,pro jistotu je vyměním a pak tmty třeba ještě po návratu dojezdím. Taky lanka a bovdeny pokud jsemdlouho neměnil, tak vyměním radši preventivně.
No a toje tak všechno.Co se stane neo nestane na cesě dopředu nikdy nevíš, ale tahám s sebou lepení, náhradní dušei poměrně dost nářadí.
...moje řeč- kolo před cestou dát do pucu (nové špalky,lanka, příp. pláště, seřídit a sebou nářadí, lepení, duši a plášť- skládací) pak se nic nestane- když ale něco zapomeneš, většinou se právě to po.....
jinak jsem loni a předloni (2300 a 800km) nic z toho nepotřeboval- ani lepení.....
Tak na cestu čítající tisíce kilometrů jsem se ještě nevydala, ale před jakoukoli delší dovolenou na kole nechám kolo seřídit v servisu - sama meju a mažu jen řetěz, jinak se mi o kolos tará servis.
Standardně vozím v jednom bidonu běžné nářadí - imbusy, šroubky, stahovací pásky různých délek, kus stříbrné lepenky, lanko, náhradní šroub do sedlovky, klíč na pedály,lepení apod. - zkrátka, co se do toho bidonu vejde. Dál mám náhradní duši, pumpičku, mazadlo a nějaký ten hadřík.
Mám sice i náhradní dráty, ale když došlo na výměnu, nakonec se vždy našel servis.
Pokud pojedeš na hodně dalekou cestu a nebudeš ve vyložené pustině, tak určitě vždycky nějaký ten servis najdeš nebo prodejnu, kde budeš moct doplnit nějakou tu součástku. Ten základ bych ale vezla - ostatně já bez něj nejedu ani na kafe :o)))
Zdar! Ta údržba... Jak normálně, se dívej, co se ti s tím kolem děje, namaž to, vyměň občas špalky, atd.
Ale já ti řeknu, co mně se vždycky na cestách posr... (nad 5.000 km). Šlapací střed, řetěz, kazeta a střed v předním kole (mám docela dost kilo i vpředu, je to jen o něco málo míň než vzadu). Takže pokud pojedeš do západní Evropy, tak můžeš vyrazit, tak jak to kolo máš teď a cestou si to nechat pospravovat, povyměňovat. Pokud jedeš do Afriky nebo hodně na východ, vyměnil bych středy kol, šlapací střed, řetěz i kazetu, nechal vyplést pořádnýma drátama. Pokud toto všecko uděláš, to kolo musí ujet hrubě přes 5.000 km aniž by se s tím něco stalo. Možná můžeš přetrhnout řetěz... Náhradní díly... Špalky, dráty, řetěz a ten bottom bracket. Příští rok razím na východ, takže možná vezmu i náhradní kazetu a oba středy kol (i když sám to kolo přeplést neumím, ale lidi jsou šikovní všude a když tam dáš svůj kvalitní střed pojedeš beze strachu dalších x tisíc kilometrů). Dál stahovák na kazetu, bič a ten klíč na ten střed. Všecko velký a hlavně těžký mrchy...
Dá se jet bez všech těchto věcí, vždycky ti někdo pomůže, vždycky se to nějak spraví, ale je dost možné, že po pár stovkách km to budeš muset spravovat znovu. Je to na tobě, ale já nepředpokládám, že bys jel ČR - JAR nebo ČR - SINGAPUR. (Kdyby jo, dej vědět! :-D)
já si upravil stavitelný klíč (max 32 mm)- nechal jsem hlavu a kousek, ten nasunu na jäckl 20x5x 200mm. na druhém tom samém jäcklu je nanýtovaný "bič". klíč obsáhne všechny stahováky a o pár deka je lehčí.....
Mohl bys to vyfotit?
tak nějak to vypaddá- a Jäckl má 18cm...
Moc to neřeším. Kola udržuji průběžně, ale nepřeháním to. Když pak jedu na delší akci, tak se mu jedno odpoledne věnuji trošku více - vyčistím, promažu, občas i něco rozmontuji a snažím se smontovat.
Na kole mám trojúhelníkovou brašnu a v ní nějaké to nářadí (imbusy, základní klíče, mazání, nýtovačku, montpáky, lepení). Nikdy jsem víc nepotřeboval. Jezdíme přeci jen v civilizaci (a to plánuješ i ty), tak se není čeho bát. Servis najdeš všude. A když tam přijedeš naložený, tak ti určitě pomůžou.
Jediný co jsem udělal a fakt jsem za to rád...přepletl jsem kola. Pořádné ráfky a pořádné dráty. Nešetřit na hmotnosti. Mám na tom kole najeto asi 25tis a ani jednou jsem ho nemusel centrovat.
A jak píše Aínek...mazat, mazat, mazat....protože ikdyž je to rozbité, ale namazané, tak to vetšinou ještě chvilku funguje-)
Teď jsi mi připomněl, že bych si měl to přední kolo nechat přeplést, páááč mi nějak chrchlá v náboji:-( Ona mi už chrchlá od jara, ale já ji mazal a furt tak nějak fungovala:-)
Servis najdeš všude, ale občas je i v Evropě k němu pěkně daleko. Zvlášť pokud má člověk naložené nepojízdné kolo a je sám.
Vše se dá nějak zpumprdlikovat tak, aby jsi dojel do nejbližší vesnice ke kováři:-) Proto si člověk veze nějaké to nářadí. No a když je to totálně nepojízdné, tak ti ani to nářadí nepomůže:-) To je prostě osud a další dobrodružství, které k těmto akcím tak nějak patří:-)
Mě se to naštěstí nestalo, ale v cyklistických cestopisech jsem na to narazil několikrát:-) A vždy se nějaká ta hajtra, podobná náklaďáku, našla a odvezla je někam do vesnice, kde se někdo s nářadím našel.
ano presne!
3 krat stalo:
1:kolo od syn nosič-v JZD pan svaroval,opet špatne,štesti neslyšici v Breclav opet svaroval.
2:na Slovensko vozi kolo od dceru na nakladak do male mesto a čeka dcera a kolo v benzinol,my do benzinol,peši do cykloservis.
3:v rakouske mesto moje kolo,myslim lide rozumeli slovo ,,cykloservis,,. Lide nevi co cykloservis. Pochopim,že jine slovo,dala jsem kresbu o cykloservis,pani rozumela a mi ukazala kde cykloservis.
Pred dovolenku poslat do cykloservis,pri cestu občas prohližet,hlavne každy den kontrolu nosič-pripadne uvolni.
Foto cykloservis: http://arabice.rajce.idnes.cz/co_sebou_veci/...
Pri cestu na kole po dešt kapit olej.
Prosim te kam jsi to jela ze jsi mela tolik veci???
Co jsi to mela v takove te male krabicce zhruba u prostred zda se ze napravo je lepidlo a nalevo ve vicku to je lanko???
Náhodou Arabice má spustu zajímavých vychytávek a řekla bych, že má věci rozumně redukovány na minimum a přesto má sebou vše potřebné.
Mě osobně to teda rozhodně nepřijde na týdenní putování přemrštěné. Já toho vozím i víc :o)))
jo, já taky některý věci z jejích fotek netahám (krémy, pastu s kartáčkem, kapesníky atd. atd., ale holky to maj jinak... ;-)
Jinak ty praktický věci tahám v podstatě skoro všechny taky.
PS: a na dýlce cesty nesejde ne?
Pokud jedu na čtyři dny a nebo na dva týdny tak se to liší jen navíc jedním trikem, trenkama a jedněma fuseklema. Jinak je to furt stejný...
Tak to máš pravdu.
Mám vytvořený takový nesesér s hygienou, lékárnou, šitím apod. Nedávno jsem zjistila, že v jeho útrobách je i kulma a strojek na holení :o)))
Už několikrát jsem se ho pokusila redukovat nebo rozdělit do několika menších, ale nakonec jsem to vždycky vzdala a zase vše naskoádala zpět do neseséru. Zabere mi sice půlku brašny, ale vím, že tam mám vše, co potřebuji.