Tak jsem získal starýho socialistickýho favorita, v perfektním stavu - ale jeden hášček to má: jsou tam galuskové ráfky + nalepené galusky, které jsou tak trochu zpuchřelé, takže na výměnu. Já nemám s galuskami absolutně žádnou zkušenost, vpodstatě jenom vím, že se nalepují - a tady je ta moje obava z nich: co když cestou někde píchnu? Nandám náhradní galusku, ale na cestě ji samozřejmě nedokážu přilepit - jak to pojede bez toho nalepení?
Vpodstatě jsem na vážkách: buď koupit nové galusky, nebo koupit nové silniční ráfky a přeplést to na použití klasické duše a pláště.
Vůbec se nedokážu rozhodnout, tři galusky mě vycházejí cenově lépe než dva ráfky + jejich vypletení novými dráty + dvě duše + dva pláště... nevím, co je lepší.
Může někdo poradit? Hlavně co s tím nalepením někde na cestě - dá se bez nalepení galusky vůbec dojet třeba 100 kiláků zpátky domů? Nesmekne se galuska z ráfku? :-)
Na nenalepené galusce se jezdí úplně stejně jako na nalepené - do okamžiku, než píchneš. Pak ji na ráfku nic nedrží, a pád je jistý, jde jen o to, v jaké rychlosti a kam spadneš.
Já jsem to dělal tak, že jsem se na nenalepené galusce pár km projel - ona se maličko natáhla a srovnala (jak jsem ji předtím vozil smotanou jako rezervu), a pak ji teprve nalepil.
Zkontroluj dobře ráfky, zda není některý ťuknutý nebo probržděný.
Jestli pláště nebo galusky, to už si dnes netroufám kvalifikovaně tvrdit. Mě vyhovovaly galusky, ale poslední srovnání je tak 15 let staré, od té doby možná někdo začal dělat skutečně použitelné pláště;-)
Přidám taky stařičkou zkušenost - tenký galusky, to byl samý defekt, silnější zas jely jak nějaký bantamy. Dneska už to budemožná jiný. Tehdy taky byly nejtenčí pláště jako dnešní trekový. Když koukám na ty dnešní žoužele... Pro nezávodní ježdění bych koukal po pláštích.
To máš ještě toho těžkopádnýho favorita s železnýma převodníkama? Nebo už nějakou přestrojeninu ?
edit -blbě jsem to pověsil, samozřejmě že to patří za Airlina
A když už jsme u toho lepení - prvního galuskáče jsem měl ve svých třinácti letech. Neznalý věcijsemsedozvěděl,že galusky se lepí například Alkaprénem. Takjsem koupil plechovku, přečetl návod a přesně podle něj natřel ráfek i galusku,nechal trochu zaschnout a nasadil. Když jsem pak píchnul,tak jsem se z toho málem... a od té doby jsem na ráfku vozil nafurt tkaloun a nějaké zbytky z té první galusky. Pakjsem se aždozvěděl, že se to lepí jen trošku a bodově :-)
Jo a jestli tam máš ty socialistický hliníkový ráfky(nebo nedej božetehdejší polský), tak je rovnou vyhoď. Měkký,nedocentrovatelný, hned se ťuknou.
Já zažil ještě hrůzy PBW:-(
A první Tufo, ty byly dobrý. Tréninkový jezdí téměř bez defektů, a když se do nich dá preventivně tmel, tak to funguje skvěle. Několikrát jsem z nich tahal trny, rýsováček, malé střepy, občas dofoukal, a vydrželo to několik roků...
Nojo, tak já na nich lítal mezi lety 1977 a cca 1980, takže PWB byl největší a skoro nedosažitelný luxus, spolu s kriterkama. A pak už nastupovaly jen o velmi málo dosažitelnější polo - až - celoprotektory. To byla pomsta, to už se líp jede dneska na těch schwalbáckých marathonech... A defekt, to byla jen s malou nadsázkou denní zkušenost. Na lepení a šití se to posílat nedalo, neměl bych na čem jezdit než se vrátí. Tak jsem to flikoval sám. No a občas se povedla boule :-/
Je to klasický galuskáč, převody 2 x 6, centrik brzdy, náboje na rychloupínákyráfky asi budou ty hliníkový. Pořádně je prohlídnu a jestli budou nějak zkřivené, tak bych tedy zřejmě koupil silniční ráfky a přepletl to.
Tak teď nevím, jestli mám napsat "upřímnou soustrast", nebo škodolibě "užij si to". Jestli jsi na současném kole zvyklý jen jezdit, tak teď se konečně naučíš i štelovat, improvizovat a flikovat...
Tak... na podzim jsem viděl u hospody krásný zachovalý světlemodrý Favorit, brzdy Special, původní řazení 2x5.
Tak mne napadlo, že bych posháněl na aukru díly, poskládal to, seřídil, ... aby to pak leželo ve sklepě a vyjel jsem na tom jednou za rok:-(
Pokud máš na kole i historické galuskové ráfky - tuzemská výroba, otvor pro drát nemá kalíškování, tak bych Ti doporučil koupit nové ráfky na pláště /např. Remerx Stormy/. Ty staré gal. ráfky byly na prd, protože praskaly právě kolem děr, osobní zkušenost.
Chceš říct, že jsi se stal majitelem jubilejního desátého kola?!?
Teprvá devátýho. Jedno kolo jsem před 1,5 rokem prodal. Takže gratulaci k jubilejnímu desátýmu bohužel nemohu přijmout :-)))
(tady v uhříněveský cyklistice mají tak nádherný městský kolo, celý žlutý, bílý pláště... to se mi tak líbí :-) )
Začnu odzadu - pokud pojedeš opatrně, tak se ti ani nepřilepená galuska nesesmekne. Ale lepení galusek (doufám, že to stále platí) je dvojí: lepidlem nebo pomocí oboustranně lepivé pásky. U té je i nalepení po opravě relativně rychlé.
Lepší jsou galusky, lépe se odvalují, víc tlumí drobné nerovnosti a dobře nalepené jsou i bezpečnější. Při defektu zůstanou na ráfku a je menší nebezpečí pádu než u úplně prázdného pláště, který se může shrnout a kov ráfku pak drží na podkladu minimálně.
Ten výpočet je "krátkodobý". Tři galusky ti mohou vydržet i léta, ale můžeš je oddělat i během jediné delší "smolné" vyjížďky. Pláště jsou v dlouhodobém provozu levnější a méně pracné.
Pokud to jsou staré české ráfky a nejsi hubeňour, dlouho ti nevydrží. Naopak MÍRNĚ zpuchřelé galusky jsem jezdil k naprosté spokojenosti docela dlouho.
Pokud nejsi vyloženě trpělivý "hračička", nebo ti nezáleží na penězích, přejdi na pláště, neboť dříve, či později, to stejně uděláš - jako kdysi já.
S galuskami nemám žádnou zkušenost. Jak jsem zběžně proletěl diskusi, nenarazil jsem nikde na to, že existují lepící tmely, co se nalejou dovnitř a většinu defektů zalepí. Používá se to u MTB bezdušáků, a pro galusky by to snad mělo být také použitelné. Nebo ne?
Ehm, tmel zmíněn v diskusi je:
http://www.nakole.cz/diskuse/15826-galusky-x...
V bezdušových galuskách funguje výborně.
Za mých mladých "silničářských" let se do galusek dávalo plnotučné mléko ;o))
Vy jste divní... Za nás se tam dával obyčejný luft... A defekty se zašívaly jak fusekle :)
Tak ten "zašívaný defekt" bych rád viděl. ale jestli myslíš "odtrhnout plátno, rozpárat galusku, zalepit duši, zašít galusku, nalepit plátno" , tak to jsme dělali snad asi všichni ;o)))
Doma na koleně jsem to nikdy nezkoušel, ale posílali jsme je do Vracova. Tam je opravovali, a celkem dobře.
Díky za rady :-)
Rozhodl jsem se takto: galuskáč teď stojí (na zimu) upnutej v trenažéru, galusky zatím držej, ale protože to má ty hliníkové ráfky a přední je trochu zkřivený, tak po zimě - až to vyndám z trenažéru - z toho použiju náboje, dám nové ráfky, silniční pláště (levné drátové) + duše.
Howgh :-)