Ahoj všem,
rád bych vám představil projekt, na který se chystáme s kamarádem Karlem Šebelou. Jde o závod solárních kol z Francie do Kazachstánu, který se pojede příští rok v létě a je dlouhý cca 7300 km.
Jsme přihlášení, jako jediní nefrancouzsky hovořící účastníci a pojedeme na dvou tříkolkách AZUB s motorem BionX a solárními panely nejen nad hlavou, ale i na přívěsu.
Pokud vás to zajímá, více informací se dá najít zde: http://czech-solar-team.com/cz/
Byli bychom také rádi, kdybyste si nás přidali mezi své oblíbené stránky na Facebooku. Samozřejmě platí jen pro ty, kteří FB holdují :-)
https://www.facebook.com/CzechSolarTeam
Díky za váš zájem!
V cykloturistice o vás byl zajímavý článek. tak držím palce.
Na druhou stramu to bude krásný argument o tom, že kdo se potřebuje bez nároků na dovolenou přepravit z Paříže do Astany je tak trochu snílek:)
Zajimava akce.
Slo by nejak jednoduse vycislit, kolik energie prumerne solarni pohon jezdci usetri respektive o kolik dal za den dojede nez na kole bez panelu?
Zajima me aspon orientacne, zda to planovane vozitko bude mit solarni energii jen jako drobne prilepseni a vetsinu prace odvede cyklista nebo naopak bude slapani jen zlomkem jizdni energie?
V tom clanku je zminka, ze organizator zavodu jel prumerne 115 km za den, coz pusobi dojmem, jestli by nejel stejne rychle i bez motoru a dalsi zateze?
Kazdopadne drzim palce.
PS: Bude to cyklosolarni vozitko splnovat legislativu vsech zemi, pres ktere se pojede nebo to nikdo neresi? ;)
To tvoje P.S. mě zaujalo.
To by opravdu někde s tímto mohly být potíže?!?
Osobně se přiznám, že by mě to ani ve snu nenapadlo.
To víš, jiné země, jiné mravy ...
Někdy v polovině 90-tých let třeba běloruská protivzdušná obrana sestřelila horkovzdušný sportovní balón, který se účastnil nějakých závodů a vítr ho zavál do jejich vzdušného prostoru. Dvoumístná posádka nepřežila ...
Bejt solární cyklista, byl bych opatrný :o)
Jestli by s tim mohly byt potize nevim, ale aby "obycejne" elektrokolo mohlo LEGALNE jezdit po silnicich v Ceske republice musi splnovat celou radu omezeni (rychlost, vykon a podobne) a samozrejme taky vsechno co jizdni kolo.
Prostudovat predpisy vsech zemi, pres ktere pojedou (zvlast kdyz nektere nejsou v Evropske unii), mi prijde jako narocny ukol, natoz pak vsechno dodrzet u takhle atypickeho vozidla, zvlast kdyz chteji soucasne zavodit...
Nicmene Honza je zkuseny cestovatel, tak asi vi, co si muze dovolit, zatimco ja bych mel strach, ze me zavrou hned za hranicema, treba s odduvodnenim ze trikolka je o centimetr sirsi nez dovoluje vyhlaska v jejich vesnici... :)
Je to spíše ta druhá verze. Pokud bude svítit, budeme mít tolik energie, že se budeme potit akorát od toho Slunce. Celkově bychom měli mít z panelů až kolem 650Wp. To ale zase budeme mít jen tak tři hodiny denně, kdy nejvíce svítí. Pak to půjde dost rapidně dolů.
O dojezdu Floriana je dost těžké diskutovat. NA kole to má každá jinak. Těch jeho 115 km je i se započítáním všech přestávek, které měl třeba i jednodenní. 115 km je pak už docela dost. Já na svých cestách jezdil tak kolem 80 km/den v tom nejhrubším průměru.
U nás by to mělo být cca 180 až 200 za den s tím, že bychom chtěli několikrát ujet 300km/den a alespoň jednou 400, pokud by byly dobré podmínky. Tohle už by se na normálním kole s bagáží opakovaně jezdit nedalo. Resp. možná dalo, ale ne dvěma lidmi, kteří mají naježděno jen několik hodně málo tisíc za rok.
P.S. Motory budeme mít samozřejmě odblokované, jinak by se jen stěží dalo dostat na 180 km/den. Budou ale nastavené tak, aby byly podle předpisů. Kde je odblokujeme, to se ještě uvidí...
Nemám moc obavy z policajtů v EU, ty to spíše bude zajímat technologicky. Větší strach mám za hranic mezi Rumunskem a Moldávií a pak dál. Glavně mezi Ukrajinou a Ruskem. Tam člověk nikdy neví, jestli jim nerupne v bedně. V nejhorším počkáme a zkusíme jinou směnu :-)
Tak pri takovemhle vykonu zdroje by to mohla byt i zajimava uloha z hlediska optimalizace - kolik energie spotrebovat motorem hned a kolik si schovavat do baterie na horsi casy. Navic kdyz je jeste kapacita baterie omezena pravidly.
Mate vymyslenou strategii, jak energii vyuzivat? Jestli primarne spotrebovat vsechno, co lze hned nebo naopak snazit se mit konstantni dopomoc po cely den (respektive po dobu jizdy), pripadne si schovavat elektrinu hlavne do kopcu?
Kdyby kapacita baterie nebyla omezena a nabijeni bylo bezestratove, myslim ze by nejlepe vysla taktika konstantni rychlosti kvuli odporu vzduchu, ale realita bude urcite mnohem slozitejsi, zvlast kdyz dopredu nevis, kolik energie slunce ten den doda.
Kazdopadne by bylo zajimave zkusit to spocitat. :)
Hmmm, tak 300-400 km/den to uz by celkem demonstrovalo vyhody solarniho zdroje. Je jasne, ze jizdu s nalozenou trikolkou nelze srovnavat s (jednorazovymi) vykony na K24...
No, ono je to dost složité a jde hodně o zukušenosti a také o momentální situaci. V zásadě, pokud bude svítit, pojedeme od rána velkým příšlapem a pomáhat si budeme jen z části ze Slunce. Velká část energie tak půjde do baterií. Přes poledne bude energie ze SLunce tolik, že nebudeme vědět, co sní, takže se budeme snažit ji co nejvíce spotřebovat. Otázkou je, co pak večer. Pravděpodobně budeme mít tendenci si nechat tak 30-50% baterek na ráno pro případ, kdyby bylo pod mrakem. To bychom pak jezdili s minimální přípomocí a co nejvíce se snažili šlapat a baterky by nám tak vydžely třeba na 150 km. Ale rychlost by byla výrazně menší.
Srovnávat takovou jízdu s K24 naprosto nejde. Tady se jede po silnicích, které neznáš, s kopci, v provozu, který bude často větší než na K24. A k tomu je třeba počítat se servisem v podobě nákupů, čištění, oprav, odpočinků, stavění stanů atd. Na K24 můžeš jet celých 24 hodin, tady tak maximálně 16 a to už by se stejně nedalo dlouhodobě udržet. K tomu je pak potřeba připočíst hmotnost a komponenty určené pro dálkové cestování. Na K24 máš lehké kolo a k tomu jezdce, tady je to kolo+jezdec+veškerá výzbroj a výstroj+jídlo tak na dva až čtyři dny (podle toho kde budeme)+ třeba až 10 litrů vody. Raz dva je člověk na 180 až 190 kg hmotnosti soupravy oproti třeba 105 na k24.