Jiné řešení bez použití brzdové páčky s integrovanými mikrospínači pro detekci brzdění, odpojí elektromotor při brzdění.
Je to řešení jen pro V brzdy.
Video zde:
http://www.stream.cz/uservideo/779451-koncove...
Jak jste to řešili vy? máte nějké nápady jak to zlepšit?
Bobe to je úžasné řešení ovšem na úrovni nějakého stabilního zařízení. Nedovedu si představit, jak se ten spínač nastavuje při každém doseřízení brzdy. Ale třeba s tím máš dost trpělivosti do dostavovat. Celé mi to přijde v protikladu jednoduchosti kola. U hydraulik zabudovat do okruhu tlakový spínač je vlastně odolnější zařízení.
Ale proč je to vůbec potřeba? Na motorce když brzdím, tak se mi přece také neubírá plyn a je to na jezdci. Ovšem jak je to v případě přidávání energie podle šlapání vůbec netuším.
Tak promiň, pokud je moje připomínka blbá.
Koupil jsem kdysi něco jako senzorová čidla.
Pro sichr dve, znáte mě.
Ten senzor vysílá nějaký signál, že se lanko v bowdenu posunulo, tedy brzdí.
Bohužel dokuemtace žádná, nepodařilo se mi to zprovoznit. Ten senzor stál 450 kč kus, mám tu dva, doufám.
Bobovo řešení je bezva, mechanické a určitě bude fungovat. Jen mám furt neodbytnej pocit, že jdeme jinudy, než bychom měli jít,
Pokud existuje něco, co dokáže zapnout nebo vypnout kdyý se posune bowdenové lanko vůči něčemu, a to něco je dost laciné (v Číně) měli by lidi, co tomu rozumí se snažit využít tyhle senzory, malinké, pošlu snímek až budu u železa, a ne geniálním technickým fištrónem mechanicky vochcávat, to co už je někde vyřešené.
Bobův nápad je super, ale je to kutilství. V tom nejlepším slova smyslu. Pokud máme sennzory, co poznají pohyb lanka, a ty prokazatelně existují, malé, lehké, jen k ním nemáme návod jak je použít, je krok stranou, vymýšlet mechanické hračky.
Abych neplácal do luftu, ty senzory mám dva, bezpečně vím, kde je jeden (moje madam ráda uklízí) tak kdyby nějaký kluk, co rozumí drátům a a tomu všemu kolem, měl chuť se na to podívat, proměřit a zjistit co kde a jak spojit, aby to fungovalo jako Bobův príma vynález, rád mu ho dám. Možná, ale to budu vědět až zítra, mám ještě jeden senzor, ale počkám až se madam probudí.
Možná, že mechanická cesta co Bob předvedl, je OK, ale já jsem pochopil jem smysl zapnutí a vypnutí. Nevím kde v obvodu - baterie-řídící jednotka - motor, tento mezičlánek má fungovat.
Tyto senzory jsem si taky zakoupil, zapojil, vyzkoušel a bohužel nefungují.
Proto jsem zvolil tohle kutilské řešení.
Taky mně štve že nevymysleli něco co by spolehlivě fungovalo a nenutilo mně to měnit mé ovládání kola (sdružené řazení a brzdy).
Udajně ty senzory fungují jen s některými řídícími jednotkami, bohužel s tou mou nikoliv.
To je tedy smutná zpráva.
To tvoje řešení bude spolehlivé, to je jisté. Jinak mám doma ještě dvě brzdové páky MagicPie - ty mají to odpojování v sobě, taky jestli je někdo chce, pošlu mu je.
Já MagicPie odpojovat nemusím, protože jezdím pouze na páčku, a když páčku pustím, tak motor nejde, a zatím mio nehrozí, že bych byl takový trouba a stějnou rukou zároveň brzdil a zároveň přidával proud.
Prvotní nastavení je pomocí táhla a šroubků které to táhlo jistí.
Pokud jednou za rok štěluji brzdy je otázkou pár vteřin upravit i nastavení táhla na dvou šroubcích.
Pokud používám tempomat tak plynová páčka funguje jen pro přídání rychlosti. Tempomat drží své nastavení a tak je pro bezpečnější zastavení tento hall spinač který mně motor ihned odpojí bez prodlevy, vypnutí tempmatu má prodlevu.
Nevím jak by to mohlo fungovat u hydrauliky, s tím nemám žádnou zkušenost.
Je mně jasné že tohle není nijak esteticky dokonalé ale je to funkční a dělá to to co se od toho požaduje.
Něco o spínačích na hydraulických pákách jsem četl u Azubu (Bionx). Prohlížel jsem si jejich kutilské řešení na veletrhu den před tím, než jim to kolo ukradli.
http://www.azub.cz/prestavba-trekoveho-kola...
http://www.azub.cz/prestavba-kola-Colnago-na...
Ptáš se proč je to vůbec třeba. Tak ono to na všech elektrokolech třeba není. Je to třeba jednak na elektroklech, která hned neodpojí motor, když přestane šlapat. To jsou kola se senzorem PAS na středu šlapání, kde to reaguje na frekvenci šlapání. Přestaneš šlapat a motor stejně ještě chvilku běží. Další důvod je rekuperace. V dalších případech je to myslím zbytečné mít ten spínač. Na Dahonu Boost taky není žádný spínač a nevadí to. Ale tam přestaneš šlapat a motor přestane pomáhat s minimálním zpožděním.
Jen pro zajimavost, k cemu tenhle vypinac vlastne elektrokola potrebuji?
To vychazi z nejaky bezpecnostni smernice proto aby motor nemohl zabirat pri brzdeni (tzn situace kdy cyklista slape a brzdi soucasne) nebo ridici jednotka pohani motor jeste nejakou dobu po tom, co cyklista prestal slapat, takze bez vypinace by motor sel proti brzdam i kdyz uz se neslape? Nebo ten spinac slouzi k brzdeni pomoci rekuperace?
V podstate je to stejny problem jako brzdova svetla. To treba Radek mel resene pomoci jazyckoveho rele a magnetu na nejakem hejble v kotoucove brzde.
Obecne si myslim, ze magnet s nejakym snimacem podobnym tomu, co maji tachometry, by mel byt jednodussi a spolehlivejsi nez mikrospinac, ale netroufam si hadat, zda by slo dosahnout dostatecne presnosti.
Idealni by mi pripadal magnet na lanko a jazyckove rele nejak upevnit na bovden, jen nevim, zda by to fungovalo i jinak nez na krajni polohy. Precijen ten posun lanka pri pribrzdeni je jen minimalni.
Ano je to proto aby se motor při bzdění vypnul.
Jelikož mám tempomat a motor jede na nastavéné parametry tempomatu tak při brzdění je motor stále v záběru. Proto je tento koncový spínač nutný k okamžitému vypnutí. Tento spínač pracuje na principu hall sondy. Tato sonda má tři vývody tak že jazýčkové relé nefunguje.
Ono to není na lanku ale na jednom rameni brzdy což naprosto spolehlivě funguje.
Původně to bylo v brzdových páčkách které ovšem nechci jelikož mám své združené.
Takže ty tam máš zabudovaný napájený indukční snímač? Já myslel že je to mechanický mikrospínač. Průmyslový indukční snímač dává na výstupu logický signál, bohužel může být různého typu a na různém napětí. Jazýčkovým relé a jedním odporem by se ten signál dal určitě nasimulovat. Mělo by to výhodu, že bys nemusel napájet ten snímač. Ale jeho odběr oproti motoru je naprosto zanedbatelný. To relé bys kvůli logické úrovni výstupu stejně musel připojit asi třídrátově jako ten indukční snímač. Takže vlastně žádná úspora. A ten indukční snímač ti bude pracovat spolehlivě ve velkých rozsazích pohybu. Já myslím, že by to mělo chodit spolehlivě, dokud to celé neurazíš.
Bobe, nešlo by ti tam toto? http://www.e-totem.cz/hwbs-system-preruseni... Je to na bázi Hall sondy
No to mám, a Bob asi taky, a nepodařilo se nám to rozchodit.
Možná nějakej šikula by top dokázal, já umím jen když dostanu návod, zapoj červenej drátek na červenej a modrej na modrej :-)
Psal jsem o tom v neděli.
Červená +5,2V
Žlutá minus
Modrá signál
Napájení odpovídá napájení PAS senzoru tedy max 5V.
Mělo by to jít zapojit tak, že napájení vezmeš třeba z napájní pasu nebo plynu (většinou červená, minus černá) a signál přivedeš na ten kontakt pro brzdové snímače, na kterým se dá v zapnutém stavu naměřit napětí (cca 4,6V )
Teď jsem to otestoval, funguje to tak jak jsem napsal, i na naši starou jednotku co byla jen pro brzdy s mikrospínači. Napájení jsem vytáhl z napájení rychlostní sondy nebo PAS.
J8 mám jednotku MagicPie, ta bude umět prd.
Šikula z e-Pohonu si neporadil
Tohle mám ale nefunguje to s mou řj.
Potřeboval bych znát zapojení, většinou se to dá napáchat.
Zapojení čeho?
Jednotky, nebo aspoň nějaký informace jak to tam je udělaný. Ale to co píšu vejš , bude dost univerzální řešení, čína to dělá všechno v principu podobný, aby to bylo kompatibilní.
Vývody na brzdy máš? 2 piny? Jeden má napětí cca 4,6V? Pokud k tomu co má napětí přivedeš kostru , reaguje? Jestli jo , bude ti to chodit.
http://shop.crystalyte-europe.com/product.php...
S touto řj. to nefunguje je to odskoušeno.
jsou tam 3piny červený ,zelený, černý.
Pokud zapojim hall spínač který byl v brzdách tak to funguje.
Ten s průchozím lankem nefunguje.
To teda znamená že tvůj kontroler umí hall ,tak jedině jestli nemáš signál a napájení prohozený, hodnoty na kontektech jsou stejné. Pokud máš tu fajfku co máme i my, mělo by to jít testnout v ruce, pokud ji dáš kabelem dolů a zatřeseš, rozsvítí se LEDka. Na kole je třeba to instalovat pokud možno svisle, kabelem nahoru. Jsou tam dva magnety, které se chytí lanka a chodí s ním, což aktivuje hallovku. Někdy je třeba to po montáži posunout od konce bowdenu a zpět, aby se dostaly magnety do pozice.Může být problém s nerezovým lankem ( nemagnetické). Pokud jednotka jde i s mikrospínačem, musí to makat. Mikrospínač se dává mezi kostru a signál, pokud ho máš , dá se to podle něj poznat co je signál a co napájení a kostru změříš.
Ovšem jestli to mají udělané naopak, tedy positiv signál, je to problém, musel by se v tom snímači vyměnit hall za jinej typ.
Zjistíš to tak že změříš napětí na signálním kontaktu(odpojeným) při aktivní a neaktivní hallovce co ti funguje. Pokud je tam cca 4,5V je to naopak, pokud 0 minus , je to ok a bude ti makat i ta trubička.
šmarjá, chlape, česky to říct neumíš? :-)
To je na mě moc, Bobe, jestli to rozchodíš pošlu ti další dva senzory :-)
Čus , nojo , kdyby člověk měl schema od jednotky, tak ti napíšu hned kterej kam zapojit , nebo jestli to vůbec jde, jenže to se nedá najít a nemaj ho většinou ani ti co to prodávají... čili hledat. Ta Bobova jednotka je už docela slušná, dá se programovat a asi to tam půjde softwarově přehodit z negativu na pozitiv, jenže zase nevím, kdo to umí, já mám sw jen pro ty naše a ty jsou od jiný firmy.
Takhle to vypadá vevnitř, ten zbytek hliníkovej nemůžu najít, asi skončil v koši.
jj tady je to i potvrzeno
http://www.electorbikes.cz/products/skryty...
Cena ovšem šílená ja dal za jeden 197kč.
Umí hall ale jen senzor na motor ne.
Prověřoval to i pan Poslíšil s elktoru a na těchto řj to nechodí můžeš stím kouzlit jak chceš.
Lanka mám nerez a jsou magnetické (nyní odzkoušeno). Pokud něco nefunkuje spolehlivě a vyžaduje to třepání a naklánění tak o to nemám zájem.
Můj systém není dokonalý esteticky ale funguje stoprocentně.
Víceméně jsem to dělal jen pro svůj pocit bezpečného rychlého zabrzdění, jinak jsem vždy při brzdění stačil vypnout tempomat.
jde o to že když mně někdo skočí do cesty nečekaně tak tempomat nestačím vypnout.
Nebylo by jednodušší použít jakýkoli brzdový spínač třeba ze škodovky?
Nebylo jelikož by to nefungovalo, to není obyčejný spínač.
Tento spínač pracuje na principu hallových sond.
A to je mi právě divný, že to je takhle nastavené, to se často nevidí... Protože normálně by ti tam měl fungovat i spínač, mezi kostrou a signálem pokud sou brzdy nastavený na negativ , a nebo mezi napájením a signálem, pokud jsou nastavený na pozitiv.
Ta věc na lanko by fungovala v případě negativ. Negativ používá většina systémů se kterými jsem se zatím setkal
Ja bych řekl že nedokonalost bude v těch samotných senzorech kde si ty magnety dělají co chtějí.
Nevím nebudu to už řešit jsem spokojen stím co tam mám. Dnes jsem to ještě vylepšil pružinkou pro snadnější vrácení po brzdění.
Já to mám u druhého elektrokola, kde nebylo možné použít páčky se spínačem, řešeno následujícím poměrně jednoduchým způsobem. Je to tak jednoduché, že tím možná i někdo může pohrdat, ale fakt je, že po seřízení na začátku roku o tom prakticky nevím, protože to je úplně spolehlivé. U mého kola je to dost podstatné, protože to dle režimu spouští i rekuperaci, bez které si tohle kolo už neumím moc představit. Takže jak to je uděláno? Miniaturní lehký spínač je umístěný přímo na čelisti brzy. Spínací/rozpínací ramínko spínače je propojeno táhlem z kusu ohebného drátku s protilehlou čelistí brzdy. Při brzdění se táhlo povolí a spínač se sepne. Když je dráha čelistí delší, tak se táhlo prověsí a spínači je to tedy jedno. Ten čeká jen na to až se táhlo zase natáhne a bude se moc rozepnout. Samotný spínač je připojen k čelisti přes kousek pryže dvěma titěrnými stahovacími pásky. Drátky jsem s ohledem na spolehlivost ke kontaktům přímo připájel. Jel jsem s tím jak v bahně, projížděl kaluže... Jel jsem s tím i ve sněhové vánici a je to 100% spolehlivé. Jakkoli to vypadá možná až moc jednoduše, tak po prvním seřízení na začátku roku jsem na to fakt nemusel sáhnout. Výhoda je, že to neklade odpor nebo jednostranný odpor na čelistí brzdy a ani tomu nevadí když se jedna čelist z nějakého důvodu pohybuje rychleji.
Pro mně je směrodatné že to funguje tak jak má, jak to vypadá mně nezajímá jelikož je to na takovém mistě že to přehlédneš.
Určitě lepší než to obludné řešení přímo na těle řadiče od azubu (nic proti azubu) a ještě shora kde to přímo mlátí do očí.
Bohužel u mně nemůže být použitý obyčejný mikrospínač, musím tam mít hall snímač.
To jo, hlavní je, že to spolehlivě funguje. Jinak díval jsem se na ten Azub a tam to vypadá, že je to nějaký magnet a hall sonda, oboje upevněné na těle a páce brzdové páky. Taky jednoduché a hlavně univerzální. Zase chápu, že to BionX dodává takto, protože ty jejich sady musí být kompatibilní s nejrůznějšími koly. Podle fotek se zdá že Azubáci tam nějakou přidanou hodnotu nedali a je asi jedno, jestli si tu sadu člověk namontuje sám a nebo jim to svěří.
No nemusíš, stačí když to bude dávat stejný signál jako ten hall snímač. To se dá nastavit pravděpodobně jedním odporem a mikrosnímačem také. Ale to jen pro informaci, je jasné, že když ti to chodí, tak to měnit nebudeš.
http://www.conrad.cz/miniaturni-mikrospinac...
a co takový mikrospínač, který sepne při uvolnění namontovat na plecheche k čelisti někam níž ?
Fungovat to bude, ale asi ne dlouho, protože konkrétně ten na obrázku je pro vnitřní montáž, takže trochu bláta nebo něco mu stačí aby zoxidoval a byl spíš k vzteku.
Ale to je jen můj názor, ovlivněnej tím že nemám rád bastlení, všechno chci aby vypadalo profi...asi deformace :)
Jenže jediné profi, které jsi uvedl je to za čtyři stovky a to se každému nehodí, protože třeba má veden bovden rámem a před brzdou je už jen místo na oheb a ne na nějakou přímou mrchu. Hele a umí to vracet signál 0,5 až 4,5V, podle toho jak moc se brzdí a nebo jak se to chová? Hodilo by se to pro plynulé nastavení rekuperace.
Nojo, ale proč? Bude to vně a může se to o něco urvat. Další věc je, že musím řešit nějaký úchyt na rám.
třeba aby to líp vypadalo ? :-)
když né takhle, tak by to mohlo bejt mezi čelistí a vidlicí, kontakt by uvolňovala né čelist, ale brzdový špalík ...
Tak pokud to bude dostatečně odolné, tak to bdue fajn. Zkusíš to postavit a otestovat? Asi bude chtít hlavně doladit možnost rektifikace.
nemám (zatím) proč postavit a jak otestovat :-)
elektrifikace mýho lehokola je v rovině teoretických plánů, nevím jestli do toho vůbec půjdu
spíš sbírám zkušenosti ...
Aha, tak lehokolo. Tam si myslím, že elektrifikace má ještě větší smysl než u klasického kola, jelikož na lehokole se relativně blbě jezdí do kopce.
to relativně je hodně relativní :-)
zatím si nestěžuju ...
No já nejdříve napsal, že se s tím blbě jede do kopce, ale bylo mi jasné, že zapřísáhlí lehokolisté by mohli namítat, že ne a že na lehokole jsou daleko rychlejší i do kopce než na klasice, a já se nechci přít či hádat, tak jsem tam připsal to slovo relativně. :)
http://www.patentgenius.com/patent/4792882.html
a nebo http://www.instructables.com/id/Add-a-brake...