Včerejší vyjížďka lesními cestami k Ochozu mě utvrdila v tom, že nejspíš nemůžu jezdit celou sezónu na pláštích Schwalbe Marathon Racer - ve sněhu se s tím do kopce fakt nedalo - podkluzovalo zadní kolo.
Uvažoval jsem, že si přikoupím jednu sadu Marathon Winter na zimu. Ale v létě se mi asi 2x stalo, že jsem byl na akci, kde zrovna bylo bláto, a ani tam ty Marathony Racer neexcelují (ve skutečnosti jsou úplně nahouby). Takže nevím jestli nechci místo zimních plášťů spíš nějaké terénnější, použitelné i v létě.
Jinak ale 90 % mého ježdění je dojíždění do práce po asfaltu, takže těch Marathon Racerů bych se asi vzdát nechtěl. No a přezouvání je dost opruz, takže nemá cenu mít pět druhů plášťů a přezouvat podle potřeby.
Máte někdo ty Marathon Winter? Dá se s nimi jezdit i v létě, nebo je to nepoužitelné? Případně jakou jinou alternativu byste doporučili jako druhé pláště k Marathonu Racer tak, aby fungovaly v blátě a fungovaly ve sněhu?
Zimní pláště jsou na léto nevhodné. Jsou drahé a na asfaltu se hřeby rychle ujíždějí. Navíc jsou hřebové pláště neskutečně těžké.
Do sněhu a do bláta pořiď libovolný horský plášť s větším drapákem. S ledem to je horší…
Mas AZUBi prostorovou zadni vidli? Tak v tehle sirce jsou nejlepsi do bahna i snehu Z-Max. Ale na asfaltu je ojedes strasne rychle. Na lehaci se hur pracuje s tezistem, takze plaste musi zvladnout o dost vic, nez na klasice. Kompromis moc nenajdes.
Mel jsem nahozene i snowstudy http://mur.rajce.idnes.cz/2009-12-19_Modranska... ale jen kratce. Od +5 dolu mi bylo zima na nohy, takze jsem na zimu presel na zabradli.
Pozor na sirku plastu, zadni vidle napriklad nepobrala 2.1 SmartSam a plast drel o hlinik.
Kdyz tak uvazuju ze soucasne zkusenosti z terenniho zabradli, mozna bych na predek dal Nobby Nic treba 2,25 nebo 2,4, nizky tlak, aby to dobre drzelo a Z-Max na zadek kvuli zaberu a stranove stalosti. NN na predku prezije i asfalt, i kdyz se bude vic sjizdet, ale Z-Max bych na zadku asi spis prezouval nebo prohazoval kolo.
Já mám Apus, čili tu levnější vidli. Na boty mám návleky, to taky trochu pomůže.
Přehazovat kolo bych nechtěl, musel bych si pořídit druhý dualdrive :-)
Každopádně díky za tipy, podívám se.
(S těžištěm se sice pracuje hůř, ale zase pouhé podklouznutí kola ne vždy znamená pád. Včera jsem spadl akorát jednou, když jsem si hned před domem nevšiml ledu na silnici.)
Pokud hledáš něco, co pojede jak Racer, ale bude držet mimo asfalt, vzdej to rovnou, to nejde.
Pokud jsi ochotný pro zimní část roku obětovat část rychlosti, ale nechceš zbytečně moc, možnosti jsou. Dozadu jsem takhle s oblibou dával Schwalbe Hurricane. Uprostřed hladký, na kraji zuby, celkem velký dovolený tlak. Dopředu jsem obvykle dal něco jako tohle: http://hebi.rajce.idnes.cz/Brnobent_-_vylet_9... - jemnější zoubky uprostřed a větší na boku.
Když jsem míval Apus vyloženě na zimu a terén, obouval jsem ho na úplně teréní drapáky. Holt adheze nebylo nidky dost.
Každopádně s kompromisním i plně ozubeným obutím se mi na Apusu osvědčilo mít přední gumu o chlup širší než zadní. Nevím jistě, proč to tak je, ale když to bylo obráceně, kolo bylo vždy hůř ovladatelné.
Marathon Winter s hrotama jsem taky někdy vozil. Problémů je s tím v našich podmínkách víc než užitku: hroty na ledu aspoň trochu pomůžou jen dokud mají ostré hrany. Jakmile s tím najedeš cca 300km po asfaltu, už jsou z nich jen takové půlkulové caplíky co nedělají nic než randál. Čili ve Skandinávii asi fajn,tam mají sníh všude a furt, ale tady s tím jedeš po asfaltu skoro furt a tím pádem to zachvíli ztrácí tu vlastnost, kvůli které jsi to koupil. K tomu navíc to má ještě vestavěnou sebedestrukci: jízdou po asfaltu se ty hroty v gumě dost namáhají, dělají si místo a vyviklávají se. Dřív nebo později se některé z nich prožerou dovnitř pláště a udělají ti defekt. Když uvážím, kolik to stojí a váží, tak jsem s tím skončil.
Ne, to jsem se asi špatně vyjádřil. Já bych chtěl přes léto jezdit na Racerech, akorát mít v záloze něco co jednak přezuju na zimu, a jednak případně přezuju na nějakou terénnější akci v létě. Takže úplně extrémně rychlé to být nemusí, hlavně když to bude držet v blátě a na sněhu. Ideálně s kevlarovou patkou, a pokud možno takový vzorek, kde by dostatečně rychle opadalo bláto, ať si to netahám domů :-)
Co se tyka samocisteni, budes asi muset sahnout po opravdu terennich plastich. NN i Z-Max jsou v tomto smeru OK.
Na druhou stranu zase plaste, ktere se dobre samocisti a tedy lepe drzi, premisti furu materialu ze zeme na ram, takze se cisteni kola stejne nezbavis.
Jak moc je vážný ten problém s užším předním pláštěm? Já uvažuju o tom co má Jurimír - Mow Joe vpředu a Smart Sam vzadu. Mow Joe v 20x1.85 mají tady za dvě stovky dokonce ve skládací verzi, no nekupte to:
http://www.kola-cykloshop.cz/plast-schwalbe-mow...
akorát Smart Sam se dělá nejužší 2.1".
Širší verzi Mow Joe jsem u nás nenašel, ale tamtéž mají Mad Mike 20x2.125 - vzorek vypadá docela podobně, cena taky. Je otázka, jestli se to vejde do vidlice.
ten skládací mám. Dost to plave v hlubším sněhu, prostě se to lehko zařízne. Včera sem málem párkrát hodil držku. O víkendu namontuju novou vidlu a pak si tam můžu dát třeba 3" . Ale za tu cenu je to super koupě, Asi si je objednám do zásoby.
Jo, nekupte to - včera jsem objednával a dneska mi volali a velmi se omlouvali, že to vlastně nemají skladem, a že ani dodavatel neumí úplně přesně říct co má a co bude v krátké době schopen dodat.
Myslel jsem že teda na to půjdu opačně - pošlu jim požadavky a ať nabídnou jaké pláště je splňují a zároveň jsou reálně dodatelné, ale zdá se, že ani toto nejde, když jim velkoobchod tyhle informace není schopen poskytnout. Jak řešíte nákup plášťů?
tak se dívám, že u nich sem je bral před cca rokem a tehdy nebyl problém. Jinak kupuju tak, že obejdu místní shopy, zjistím že maj kulový a objednám v nejlevnějším netovým obchodě. A nadávám kvůli poštovnýmu :-/
DOjdu do obchodu a řeknu: "Ahoj Pepo, potřeoval bych to to..." Pepa mi to přinese, něco k tomu řekne, navzájem se zeptáme jak se mám, já mu dám peníze, on mě zboží a řekneme si čau.
V případě toho, co běžně v obchodech není, se chovám obdobně jen místo jednání tváří v tvář telfonuju či píšu do Azuu, ale průběh je jinak v podstatě stejnej.
Nojo, já takovéhoto Pepu nemám. Teda u baráku máme nějaký cykloservis, ale mají otevřeno jen v nějakou naprosto nesmyslnou dobu (jako třeba dopoledne od desíti a odpoledne dva dny v týdnu do pěti), kdy se tam nemám šanci dostat.
Na telefonování moc nejsu, radši píšu maily. Ale vypadá to, že u Azubu je to naopak. Zatím jsem míval reakční dobu na mail tak týden nebo dva, někdy i po několika urgencích. Tobě Azub fakt odpovídá na maily v nějaké historicky krátké době?
záleží na tom, kdy jim píšu. Tedy jaký mají objem práce. Taky nerad telefonuju, ale tady bych ho upřednostnil. Většinou píšu a pak telefonuju.
Cykloservis v nejbližším městečku má otvírací dobu podobně. ALe má otevřeno i v sobotu dopoledne, takže se tma dá stavit. A když jsem dělal v bejvalý práci, nebyl problém přes den vypadnout a stavit se tam. O to dýl jsem pak zůstal v práci...
Tak ten náš v sobotu nemá. Ve městě poblíž práce jich je několik, ale ani jeden mi nevyhovuje: v jednom mají hlavně věci na horská kola a oblečení, o objednání nějakých specialit se s nima nejde bavit. A ve druhém mají takovou povýšenou prodavačku, ze které mám pokaždé dojem že jsem tam za blbce který neví co chce, nebo neví že tohle už se _přece_ 10 let nepoužívá. O tom že bych v některém měl známé není řeč.
Měl jsem na Apusu vpředu Marathon Winter 1,5" a vzadu něco cca 1,9" hodně zubatého, stěží to vůbec šlo do vidlice. V hlubším sněhu se přední kolo zařezávalo až moc a zadní zase jakoby nechtělo pořádně zabrat a jen prohrabávalo po povrchu. Takže předek neřídil a zadek netáhnul. Podle mě tím, že zadní kolo se muselo potýkat s tím, co přední rozrylo, a navíc se jelo klikatěji.
Při přezutí předku na cosi 2,0", co bylo zhruba stejně nebo o několik mm širší než to vzadu se to začlo chovat mnohem líp. Jelo to méně klikatě a přední kolo méně rozrývalo a víc stlačovalo sníh, takže i zadní se najednou chytalo nějak líp.
Později v blátě se to ukázalo být podobné, Apus se opět choval líp s lehce širším předním pláštěm.
Myslím, že pokud se ti podaří udělat předek o chlup širší, tak super, ale jestli bude jen o chlup užší (a ne o půl palce jak jsem to měl já), tak by to taky mělo jet slušně.
Kdyz uz je tu tohle tema, tak bych se taky zeptal, na kolik jsou moje problemu s lehokolem na snehu vlastnosti lehokola, plastu a nakolik jen moje neschopnost?
Na klasice (poslednich par let neco jako trekink koupene za par stovek v kovosrotu) mam jakesi uzke plaste (nejspis nejaka rubena cca 32-622), vzorku tam moc nezbylo, mozna naopak zabiraji praskliny v plasti, jak uz je zpuchrely (proste k nicemu, ale kupovat nove nechci, abych nezvysoval hodnotu a nelakal zlodeje).
Presto s tim kolem nemam v zime problemy ( = nepadam a vetsinou jedu kam chci), po ujetem snehu jedu v pohode, po ledovatce po rovine s trochou opatrnosti taky, jel jsem i v 15 cm snehu na jeste neprohrnute silnici, to uz byla drina, zadni kolo skoro furt prokluzovalo, ale projel jsem. Na ujezdenem snehu treba kolikrat pozoruju, ze zatocim a predni kolo nejakou dobu pokracuje puvodnim smerem nebo ho na chvili chyti nerovnost v nejaky hlubsi vrstve, ale staci drzet riditka kam chci jet, predni kolo se v zapeti chyti a pokud nejedu rychle, tak to rovnovahu nijak nepokazi. Smyky zadniho kola vubec neresim, proste jen prestanu slapat a zkoriguju smer prednim.
Na Ibexu je pro me obycejny snih nocni murou. Je jasne, ze Marathon Racer nejsou plaste na zimu (v loni jsem mel na zadnim Supreme a rozdil jsem stejne nepozoroval), nicmene to chovani mi prijde tragicke.
Zacne to uz rozjezdem. Ja se na kluzkem podkladu proste nerozjedu - slapnu, kolo proklouzne, rychlost skoro nula, ztracim rovnovahu driv nez bych mohl slapnout znovu, takze davam nohy zpatky na zem a zastavuju, dalsi pokusy dopadaji stejne.
Pokud uz nejak jedu, tak i mirne proklouznuti zadniho kola mi narusi rovnovahu, sebemensi smyk zadniho kola je velky problem a pokud uskoci predni, tak v zapeti zastavuju (ruzne dustojnym zpusobem).
Takhle jsem treba na jare zjistil, ze 10 m usek rozbredleho snehu na cyklostezce je pro me neprekonatelna prekazka.
Nejake rady? Plaste by asi pomohly, ale stejne bych potreboval ridit lehokolo i ve smyku.
Já teda mám přesně opačný dojem - na Favoritovi stačil drobný smyk předního kola a byl jsem na zemi. Smyk zadního byl v pohodě. Na Apusu mám pocit že jde ustát daleko větší smyk zadního kola a pokud člověk není zrovna nakloněný do zatáčky, tak dokonce i proklouznutí předního kola, až se třeba chytí v nějaké nerovnosti. Co mi nejde je dostat se třeba z vyjeté koleje - k tomu by asi bylo třeba odlehčit přední kolo (anebo teda ten vzorek na přední pneumatice). A pak ty rozjezdy, jak píšeš. Jak proklouzne zadní kolo, nejde se rozjet.
Je třeba přiznat, že na Favoritovi jsem měl 25-622.
BTW díval jsem se, co nabízí ve 20" rozměru Schwalbe, a je to dost tragické. Když bych nechtěl drátovou verzi, v podstatě není z čeho vybírat.
Ibex to podle mě trochu ztěžuje, protože je hodně vysoký, hlavně nohy jsou vysoko. Například při tom rozjezdu s prokluzujícím zadkem se počítá každý zlomek vteřiny co potřebuje opěrná noha k dostání se na pedál, a čím víc tou nohou zkoušíš švihnout rychle, tím víc tě to destabilizuje. Já jezdíval v zimě na Apusu a bylo to celkem v klidu, něco jak popisuje Akito.
Druhá věc je možná vážně v mozku. Ještě si trochu pamatuju, jak jsem kdysi měl potíž ustát jakýkoliv smyk s lehokolem a bylo to extrémně nepříjemné. Tak nějak se na to ale dalo zvyknout, počínaje kluzkou hlínou a později i na tom sněhu. Postupem času to přestal být problém a smyk zadního kola už se nepočítá mezi věci s vlivem na rovnováhu :-). Nevím jistě, jak moc a za jakých okolností je potřeba zvedat část zad ze sedačky a malinko tomu pomoct tělem. Navíc vždycky když spodní řízení nemělo sklápění kolem vodorovné osy moc dotažené, tak jsem s tím někdy při smyku nechtě pohnul. Jediný cílený trénink co mě napadá je vzít vhodné gumy a jít to na nějakém parkovišti trénovat - zkoušet schválně šlápnout tolik aby si to vzadu hráblo, zkoušet to v při mírném zatáčení atd. Vše v malé rychlosti a daleko od překážek, pochopitelně. Podle mě si takhle člověk může smyk zadku osahat na tolik, aby se ho nelekal a reagoval na něj správně.
Já mám vzadu Smart Sam a v blátě jsme s ním spokojenej a jelikož jsme byl letos línej, tak jsem je ani na léto neměnil za marathony a i na asfaltu to docela slušně jede. Ve sněhu vyzkouším zítra a nebo pozejří a napíšu ti to sem.
No a vpředu? Zatím jsem prošel katalogy Schwalbe, Maxxis, Rubeny, Ritchey a Kendy, a zdá se že ve 20" rozměru je daleko menší výběr. Takže potřebuju poradit hlavně něco dopředu.
Jurimír má vpředu Mow Joe, už jsem se ho na to ptal.
Taky by mě zajímaly zkušenosti na sněhu a ledu (+ Smart Sam).
mow joe mám na skládačce a včera na sněhu docela dobrý, ale jak to bylo trochu hlubší byl tam ten nepříjemnej pocit "plavání" Na ledu samozřejmě nic, tam to chce ty hřebíky. Do zatáček sem ovšem jezdail hodně pomalu a zeširoka.
Co mas za kolo? Ta zadni prostorova vidle SmartSam 2.1 nepobere!!! (Jurimir ma tu rovnou.)
Jak moc nepobere? Tře se v nějakém místě? Co jiného s podobnou strukturou místo ní? Dík.
Tre na leve strane horniho oblouku. A to tak, ze se probreusuje do vidlice. Viditelne tam vznikl zarez nejen v laku, ale i v hliniku!
Ja SS po konzultaci s Mlokem nahradil Z-Maxy, ale tam jsem nemel silnicni ambice.
Zalezi na plasti a asi se to musi odzkouset. Treba 2.1 SS drel, ale 2.1 Snow Spiker prosel bez problemu.
Mov Joe od Schwalbe.
Na blátě a vůbec v terénu dobrá kombinace a jsme rád, že jsem svýho cykloprodejce s tím Mov Joe poslechl.
Jinak na sněhu to teď nvyzkouším. Ne, že by mi vadilo ěch 30 čísel snehu, co u nás napadlo, ale nějak mě ofouklo či co a tak v zájmu toho, aby se to nerozjelo, trávím čas v teple a v posteli
APUS
zatím mám na předku něco zubatýho na BMX od Kendy
na zadku pak Kenda Karma - hodí se nejenom na sníh, ale i mimo asfalt
letos jsem ještě na sněhu nejel (taky na mě padla nějaká choroba), ale už se moooc těším :-)
líbila by se mi nějaká guma, co by vypadala jako ta Karma ale měla reflexní bok a ještě třeba měla nějakou ochranu proti propíchnutí ...
(i když zadní jsem asi ještě nepíchl, když už - tak všechno bylo na předku)
Tak jsem si koupil dopředu Maxxis Holy Roller 20x2.2, a dozadu Schwalbe Smart Sam 26x2.1 Evo. Akorát ten sníh mezitím slezl :-(
U těch Maxxisů mě překvapilo, že nemají někde určený směr otáčení, i když dezén je na jednom místě asymetrický - ty špalíky nejdál od středu nejsou obdélníky, ale na jedné straně mají takovou špičku. Je to vidět třeba tady:
http://images.the-house.com/maxxis-holyroller...
Namontoval jsem tak, že nahoře ty špalíky jdou dopředu užší stranou - na tom obrázku by "dopředu" bylo "doprava". Jak to má být správně?
A ještě dotaz na provozovatele dualdrivů: jak usazujete kolo s dualdrivem do vidlice? Já se s tím vždycky strašně navztekám - potřeboval bych jednou rukou držet rám, druhou fixovat kolo na střed v oblasti brzdy (proti potočení podél svislé osy), třetí rukou fixovat kolo na střed někde u nosiče (proti pootočení kolem vodorovné osy po směru jízdy), a čtvrtou rukou utahovat ty matice :-)
A když to usadím jen o trochu jinak než předtím, znamená to nové štelování brzdových špalků a pružinek brzdy, což je další podobný opruz.
Na to přece musí být nějaký grif, ne?
Dneska první testovací jízda. Mám smíšené pocity: evidentně jsem vyjel to co bych předtím s Marathonama neměl nejmenší šanci vyjet, ale zas že by to drželo jak přibité, to teda ani náhodou. Možnost vyjet z koleje asi stejně malá jako na marathonech, navíc jsem si na lesní cestě připadal jakobych jel přes balvany (předtím tam chodili lidi pěšky a to celé zřejmě zmrzlo a pak na to nasněžilo). Dobře se dalo jet po zasněženém okraji cesty, ale tam zase hrozily přírodní nerovnosti.
Na uježděném sněhu na silnici to bylo OK, akorát jsem měl pocit že musím šlapat i z kopce. Celkově to vypadá, že líp drží ten zadní plášť než přední.
Něco teorie k plášťům do sněhu.
Když je málo sněhu, led atd., tak jsou nejlepší co nejužší pláště s hřeby. Jde o to, že úzký plášť se prořízne sněhem až na tvrdý podklad a i kdyby ten tvrdý podklad byl led, tak pak zaberou ty hřeby.
Když je ale hodně sněhu, tak pak jsou asi nejlepší EXTRÉMNĚ široké pláště s hodně hrubým, ale řidším vzorkem, který se nezanáší sněhem a ani nemusí být s hřeby, ty jsou ve sněhu k ničemu. Viděl jsem nějaké fotky a video z cykloexpedice na polární kruh a borec měl na kole nějaké šíleně tlusté pláště, hotové balóny - samozřejmě měl i speciálně upravený rám, aby se mu tam ty gumy vůbec vešly, na ráfku 2x širším než je běžný ráfek. Prostě aby se to nebořilo do sněhu.
Jinak já osobně mám už pár let na horáku doma dělané gumy s hřeby. Koupil jsem nějakou Rubenu s řídkým, ale hodně hrubým vzorkem. Do každého "zubu" na plášti jsem z venku vyvrtal díru vrtákem tuším 2,5 mm úplně skrz. Pak jsem do každého zubu do těch předvrtaných děr zevnitř "zašrouboval" samořezný šroubek do ocelového plechu s čočkovou hlavou. Použil jsem dvě délky šroubů, zuby na stranách pláště byly vyšší. Hroty šroubů z pláště koukaly cca 2-3 mm. No je to práce pro vraha, bez pořádného akušroubováku se do toho ani nepouštějte. Natož to tam rvát bez předvrtání - jednak se netrefíte a jednak to nezašroubujete. V každém 26" plášti je cca 400 šroubů.
Zevnitř pláště jsem hlavy šroubů přelepil dvěma vrstvami textilní kobercové pásky.
A je to. Super věcička, po ledě to jede naprosto spolehlivě, jako po asfaltu. Občasná jízda po asfaltu je sice hlučnější, ale neva. Časem se hroty obrousily, ale pořád koukají cca 1-1,5 mm a bohatě to stačí. Teď jsem si dal pár kilometrů a naprosto v pohodě.
Uz jsem parkrat zminoval. Treba tohle jsou plaste 3,8" na rafku 67 mm:
http://lightfootcycles.com/bike-models-overview...