Asi všici víme, že někteří výrobci hydraulických brzd (např. Shimano) používají minerální olej, jiní tam dávají brzdovou kapalinu.
Zadání je následující: můj známý si koupil ve (slevových) akcích brzdy, a to tak, že páky jsou shimána (= olej) a třmeny avidový (= kapalina).
Po zadání následuje otázka: má se to naplnit olejem nebo kapalinou?
Vpodstatě mě zajímá, jestli někdo máte zkušenost s tím, že jste brzdy na olej naplnili kapalinou nebo opačně. Říká se, že nesprávná náplň začne "ničit" nějaká těsnění či co - ale to se říká nebo píše ve Velu. Ale je to tak opravdu? Stoprocentně totiž vím o servisu, který shimánovské brzdy v záruce odvdzušňuje olejem, po záruce vyfoukaj olej a dávaj tam kapalinu - prý bez problémů. Osobní zkušenost nemám, resp. nemám dlouhodobou zkušenost, krátkodobě jsem záměnu olej x kapalina zažil, ale pak jsme se vrátili zase ke správné náplni.
Takže co - vznikne tam tou záměnou kapalin nějaký průs.r, nebo to je jenom "jedna pani z Vela" povidala... :-)
Servisak od Bartonicka (autorizovany servis na Formule) mi rikal neco v tom smyslu, ze Formule (DOT4 a vyse) je treba jednou rocne az za dva roky vycistit, namazat pistky a dat novou napln. U Shiman ze olej hur pusti dovnitr sajrajt a navic maze, takze tam je vetsi sance, ze se zanedbanim pravidelne udrzby nic nestane.
Takze drahym Formulim se chystam napln behem zimy vymenit a levna Shimana nechavam byt a pripadne si zase za par supu koupim nove. Otazka je, co bych delal treba s XTR. 8-)
bez prime zkusenosti, jen teoreticky:
-gumu (nebo "gumu") ktera neni urcena pro brzdovou kapalinu Ti brzdova kapalina rozezere za kratkou dobu.
-gumu (nebo "gumu") ktera neni oleji odolna Ti olej rozlepta za relativne dlouhy cas.
zaver je zrejmy.
poznamka pod carou:
-existuji "gumy" - tj nejake ty plasty ktere odolavaji jak brzdove kapaline tak oleji.