Musím si přiznat, že bez vozíčkářů bych byl s dětma na kole v p....., zrovna tak jako s kočárkem.
Kdo neviděl tenhle dokument, neuvěří:
http://youtu.be/E4hOh0FHtZc
Bez fyzicky hodně zdatného a chytrého asisetenta se nikdo nikam pořádně nedostane. Mě překvapuje u metra, že na každé stanici není výtah a na těch přestupních alespoň dva.
http://praha.idnes.cz/stanice-metra-narodni... pak zavira. hloupe driv postavili vytah.
Je sice hezký, že to dodělávají, ale mimo lidské blbosti snad nic nebrání tomu je dělat zrovna při stavbě stanice.
Výtahy jsou docela drahé, věřím že investor se tomu bude chtít vyhnout.
Vozíčkáři mají v zásadě dvě možnosti. Čekat až začne být investor (DP) osvícený a začne to dělat sám od sebe. Nebo si na Magistrátu zařídit maníka, který bude stavby kontrolovat a urgovat úpravy. Druhé řešení je pro většinovou populaci, bohužel, nepřijatelné.
Už nejmíň dvacet let, každá veřejná stavbu musí být vybavena bezbarierovým přístupem. Vím jak architekti na tom trápili diplomanty, jakmile studentík neměl bezbarierový přístup, mohl to u státnice zabalit, takže naučený to mají.
Horší to asi bude s tím, že leckdy jsou ty bezbarierové přístupy docela šikovně zašitý, že když nevíš, nemáš asi šanci.
U nás na vsi je bezbarierovej přístup jen do hospody, a pak do fitka, lékárna, středisko, pošta, všechno minimálně 16 stupňů schodů.
Ale abychom nebyli zase sebemrskači, podívejte se na pařížské metro, bezbarierovost ani náhodou, projít těma turniketama s velkým kufrem bývá problém, natož teprve s vozíčkem nebo kočárkem.
Myslím si, že ti co ty baráky projektují a staví, s bezbarierama počítají, u starých objektů to bude horší. Zase, peníze nejsou, tak si vyber, piktogramy na Michelské, nebo bezbarieru někde jinde.
Mod Jindra: "Jooo, za Blanku by byla cela Praha bezbarierova opakovane." ;-)
Je mi líto, že ani ty nechápeš rozdíl mezi investicí a spotřebou.
Tak znova - tunel je investice a čmáranice po zemi je spotřeba.
U obojího v naší milé vlasti dochází k rozsáhlé korupci a rozkrádání. Rozdíl mezi inversicí, na které si někdo přikradl a spotřebou, na které si někdo přikradl j v tom, že investice ve svém důsledku zůstává a bude sloužit, kdežto prachy utracené za spotřebu jsou nenávratně rozfrcány.
A nutnost budoucí opakované nákladné údržby investice (jakékoli), aby tedy mohla dále sloužit, bude investice nebo spotřeba? ;-)
Nevím jak si s tím účetní a rozpočtáři poradí, ale jisté je, že každá investice vyžaduje nějaké provozní náklady.
Právě tyto náklady byly, a zřejmě stále jsou, silným argumentem zastánců mostů betonových (z předpjatého betonu) proti mostům ocelovým. Ta údržba (nejčastěji nátěry) je prostě na takovém mostě dost vidět a dost dráždí, protože se natírá skoro furt. U betonových mostů, mnohem nákladnější výměna předpínacích kabelů tolik vidět není, tak se zdá, že ten betonovej most je bezúdržbovej.
Pokud se rozhoduji a posuzuji investici, a to jakoukoliv, měl bych brát do úvahy nejen ořizovací náklady, náklady na údržbu, ale i případné náklady na likvidaci objektu, po skončení jeho životnosti.
(Schindler říkal, ocelový most rozřežou a odvezou do hutí a vyrobí z něj novou ocel, tak chudou rudu jako je železobeton těžit neumíme.
Jak se posuzovala "investice" Blanka nevím ale v žádném případě, to že se někde blbě investovalo neznamená, že můžeme rozhazovat peníze jinde stejným způsobem.
Prostě metoday "vy zase bijete černochy" kterou uplatňují cykloaktivisté není konstruktivní.
Provozní náklady na Blanku mi přijdou jako "spotřeba".
Kdyby tímto způsobem (200mega ročně) "spotřebovávali" cyklisté, za chvíli by v rámci spotřeby museli začít zlatit kandelábry kolem cyklostezek.
Provozní náklady má každá stavba.
Cyklostavby (viz nález NKU) poměrně slušně drží v tom předražování krok s ostatními dopravními stavbami. Možná, v poměrných číslech, nikoliv absolutních cifrách, jsou předražovány častěj a více.
O tom se ovšem mlčí, protože "to je kradení pro dobro" tedy kola, kdežto Blanka je "kradení pro zlo", tedy auta.
A co teda náklady na opatření pro vozíčkaře, abychom se drželi tématu? To je investice nebo spotřeba?
Už jsem psal, nejmíň dvacet let se všechny veřejné stavby musí opatřovat bezbarierovým přístupem, pokud někde není, má to být kolaudační závada, a budova nemá být zkolaudována.
Byl jsem osobně u toho, ja právě z ouhle bezbarierovostí ty architekty u státnic buzerovali už někdy v 91-92 roce.
Pražské metro zřejmě bezbariérové je, jen jak to u nás bývá "výtah opet nechodí" nebo je docela maskovaně zašitej. Jak to mají jiné úřední budovy nevím, na ouřadech kliky neleštím.
Tady zřejmě není co řešit, jen stíhat a trestat, pokud se to nedodržuje. Stavební normy tyhle bezbarierovosti mají vyřešeny.
Napravovat minulost je ovšem složitější a bylo by nákladné. Třeba bezbarierový Karlštejn nebo Koněpruské jeskyně, to by byl hezký cíl pro aktivisty. :-)
Inu, přírodní voda jako realizátor stavby zvané Koněpruské jeskyně:-))
Nevrátíme se raději zpátky do reality?
Realita je taková, že si moji drazí spoluobčané zvolili řeckou cestu jistot a prosperity, která by šla zjednodušeně vyvětlit heslem:
"Prorůstovými opatřeními k státnímu bankrotu".
Je smutné na to koukat, a nemoci s tím vůbec nic udělat. Nechápou to lidé vzdělaní, tím spíše to nepochopí ti druzí.
Jako v závěrečné fázi stále se zdokonalujícího systému řízení, v té době inovací a zvyšování produktivity práce a zefektivňování výrobního procesu koncem let 80tých.
Dneska máme ekologické investice, budujeme bezbariérové budovy naprosto zbytečných úřadů, stavíme naučné stezky a rozvíjíme neziskový sektor....
Moc príma svět.
Ale no tak Jindříšku!
Nebuď takový kriticko-aktivistický. Zrovna dnes, když se ti narodil vnuk (mimochodem upřimně gratuluju).
Těš se chvíli a zkus nám všem alespoň pro dnešek odpustit naší nezměrnou hloupost.
Vždyť jen pro ten dnešní den, stojí za to žít....
Ještě jsi zapomněl výzkum a vzdělávání...
http://prigl.cz/brnaci/sdruzene-umenovedy...
Preferovala bych vyrovnany rozpocet, i kdyz bych primarne setrila uplne nekde jinde nez Ty. Ale s tou reckou cestou sis trochu zaprehanel a ted uz toho zase muzes nechat. Mame v EU sedmy nejmensi dluh.
http://www.csas.cz/banka/nav/o-nas/vyvoj...
Tak to si klidnĕ můžeme dál půjčovat :-)
"Je mi líto, že ani ty nechápeš rozdíl mezi investicí a spotřebou."
Argument ad hominem. A navic i kdyby v prispevku, na ktery reaguji, bylo nejak podstatne, ze piktaky jsou spotreba a Blanka investice, tak je to nemistne zobecneni tvrzeni, ze spotreba je spatna a investice dobra. Uklid ulice a odvoz odpadku je take spotreba a pochybuji, ze proti ni budes protestovat. A stavba rozhledny, ze ktere nikam neni videt, je typickym prikladem zbytecne investice. Takze bys misto bonmotu mel nejprve objektivne dokazat, ze piktak je k nicemu. Tvuj osobni nazor neni objektivnim dukazem. A dale objektivne dokazat, ze investice do Blanky je vyhodnou investici.
Já nevím, já pražské metro, nádraží ani tramvaje takhle nezkoumal, naštěstí to nemám zapořebí, ale asi to problém bude a hodně veliký, protože tohle není jediná reportáž a povídání, jak to je hodně špatné a říkají to hlavně ti co ty informace mají.
Mně stačila vlastní zkušenost, kdy jsem s 2ma dětma a kočárem zůstal ve výtahové pasti na Opatově. Nejen že výtah nefungoval, ale zaklaply se za náma dveře a zevnitř už nebyla klika. Docela psycho, nemít u sebe mobil, kterým jsem přivolal policii, aby nás vysvobodila, tak nevím jak by to dopadlo...
Ale abych si jen nestěžoval, tak zase musím říct, že tramvajáci byli při nástupu i výstupu trpěliví a spolucestujíci se většinou sami nabízeli pomoc schody překonávat, když byl bariérový tramvaj nebo nástupiště.
To jsem si všimnul na Chodově, tam byla u schodů ta pojízdná plošinka a předělali to na výtah, asi v průběhu letošního roku.
Nevím jestli se plošinka neosvědčila či proč.
V každém případě uvíznout ve výtahu s malejma děckama musí bejt nápor na hlavu.
Co já vím, tak plošina je dost pomalá a né moc snadno se s ní manipuluje. Když tam najedeš s kočárem, tak nevím kam si stoupneš, nehledě na to, že tam bývá ještě taková madlo pojistka, která tu univerzálnost použití ještě více komplikuje.
To bude asi důvod. Ona asi byla původně konstroovaná jen pro vozíčkáře, protože když jede nějaká mamina s kočárkem, přiskočí dva chasníci a kočárek jí do schodů vynesou, nebo to už taky není pravda?
Tak Vojta je na světě!
3.26 kg, 46 cm, má všechno co má kluk mít, jeho matka a moje velká dcera v pořádku.
Pak že blbý pondělí :-)
Hezká zpráva, ale jsi si jist, že by jsi pro ni nenašel vhodnější téma?!?
Já to prásknul, kde jsem to měl právě otevřeno.
Je to pár minut stará onformace, volal mi zeťák přímo z místa činu.
Napíšu nějakej blábol později.
Ale v podstatě tohle je případné téma, vozík nebo kočárek, stejný problém :-)
Já bych připomněl, protože spousta lidí vzpomíná na "socík" se slzou v oku, že tehdy bylo velmi nežádoucí aby se někdo na vozíku vůbec pohyboval na veřejnosti, takže není divu, že metro není bezbarierové. Mám za jedno zkušenosti z ÚSP, kterých je ve výběžku několik, dále pak osobní příběh, kdy moje matka pořád otravoval úředníky s tím, aby v důchoďáku udělali ještě jedny dveře a tím se stal přístupným pro vozíčkáře. Otravovala tak dlouho, až se na tvrdo dozvěděla, že to není žádoucí.
Naštěstí se v tomhle doba změnila, ale když se část tehdejšího ÚSP Horní Poustevna (mimochodem, byly zde uklizené pražské postižené děti) stěhovala v devadesátých letech k nám do vsi, tak si dodnes pamatuji některé mé vážené spoluobčany co na veřejné schůzi požadovali, aby se tomu zabránilo, protože kdo se má na ty kriply koukat. Musím říct, že naštěstí dneska to těm samým lidem snad ani nepřijde, že je tady denně potkáváme.
Teď si úplně nejsem jista, jak je to u trasy C, ale mám takový pocit, že metro už bezbariérové je. Určitě ve valné většině stanic.
Tady jsem se dočet, že jen 36 z 57 stanic, to je jen lehce přes polovinu, to má do valné většiny ještě dost daleko.
Jak píšu, nevím jak to přesně je.
Jen vím, že se výtahy dodělávají. Používám je pro kolo, takže se po nich na stanicích docela koukám :o)))
Teď mě ale napadá, že třeba na Hradčanské dolů do metra výtah není. A to jsem si nejdřív myslela, že trasa A a B jsou už plně ovýtahovaný :o)))
No jo,no, na Hráče holt do metra s kolem nejezdím :o)))
To sis myslela spatne.
http://www.dpp.cz/stav-bezbarierovych-zarizeni/
Docela úsměvné jsou ale ty pikťáky "vždy funkční bezbariérovy přístup" a "funkční bezbariérový přístup".
Vzhledem k tomu, že první varianta je jen u Nuseláku a u Rajské zahrady, tak je to jasné :o)))
Jen by mě zajímalo, jak je to řešeno, když chce někdo přejít z jednoho na druhý perón.
U Nuseláku asi musí přes lávku nad magistrálou, což je teda slušný vopruz, ovšem "vždy funkčnost" to splňuje...
Ale u Rajské zahrady netuším, zda je nějaký bezbariérový přechod mezi peróny. Vím jen, že je tam podchod.
Jestli myslíš stanici Gottwaldovu, tak tam je taky podchod: http://prahamhd.vhd.cz/Metro/vysehrad.htm
Takhle to nejde, po cestě jsou schody.
Řeší se to tak, že popojedou jednu stanici a tam už můžou přejet přes nástupiště a pak se vrátí.
COŽE?!?
A tomuhle se nestydí říkat "vždy funkční bezbariérovy přístup"!!!
No to jsou teda hajzlové.
To pak můžou udělat výtah jen v jedné stanici a říct, že je metro plně bezbariérové. Kdo se chce dostat dolů, tak nechť si na tu stanici dojede.
Tak tohle mě teda vytočilo. Šmejdi...
Rekla bych, ze tim vzdy funkcnim bezbarierovym pristupem mysli, ze pri vstupu do metra neni zadny terenni rozdil, tedy nejsi zavisla na tom, jestli zrovna vytah neni porouchany.
Prestup z jednoho smeru do druheho je nestandardni operace a je samozrejme jednodussi to na stanicich, kde jsou koleje uprostred, udelat pomoci vyletu na stanici, kde jsou na kraji, pokud to je mozne.
"vždy funčkní bezbariérový přístup" chápu stejně jako ty ovšem v těch uvedených dvou stanicích se to týká vždy jen jednoho směru, a to toho, ve kterém vejdu do metra.
Pokud chce vozíčkář jet na druhou stranu z protilehlého nástupiště, tak už je to pro něj bariérový přístup.
Očekávala bych, že pod hlavičkou "vždy funkční bezbariérový přístup" bude přístup na jakékoli nástupiště bez ohledu na to, z jakého přicházím směru.
A řešení - "dojeďte si o stanici vedle a tam přestupte", to je řešení, které mi zvedá tlak v žilách na neúnosnou míru. To je sviňárna neskutečného kalibru. Teď se mi to nechce hledat, ale doufám, že vozíčkáři mají aspoň jízdné zdarma, protože za takovéhle řešení by jim DP měl ještě platit.
Na Rajske zahrade to neznam, ale na Vysehrade se k spravnemu vlezu vozickar dostane bezbarierove diky lavce, takze ho nic nenuti, aby vlezl do metra ze spatne strany. Opravdu myslim, ze zrovna v tomto pripade se rozcilujes uplne zbytecne.
Tak o té lávce jsem mluvila hned ve svém prvním příspěvku a Hrabosch to popřel, že prý i tam jsou schody. A právě on sem dal to řešení "dojeď si na stanici vedle a tam se dostaneš přes nástupiště".
Rozohnila jsem se až po tomto Hraboschově příspěvku. Do té doby mne ani ve snu nepadlo, že by něco takového mohlo být i v reálu.
Tak sry, hrabosh ma asi pravdu: Stanice není plně bezbariérová. Bezbariérový přístup má pouze nástupiště ve směru Háje. Ve druhém směru se lze bezbariérově dostat pouze k hotelu Corinthia. Pro bezbariérový přístup ve směru Ládví/Letňany je nutné jet do stanice Pražského povstání (směr Háje) a zde přestoupit na vlak směr Ládví/Letňany.
Rajská Zahrada má oba východy na úroveň terénu, směrem k přilehlé zastávce se to výškově srovná.
Jinak zrovna minulé úterý jsem byl na výboru dopravy, kde se chvilku řešila také postupná bezbariérizace metra tam, kde to chybí, a absurdit je v tom pořád ještě celá hora (zvlášť lahodný je výtah z Národní třídy, který fungoval 2 měsíce, než zavřeli celou stanici, ale stejně vedl k zastávce Lazarská, která bezbariérová není, neb nemá ostrůvky, a Praha 1 má nějaké nepřekročitelné výhrady k reku tramvajové trati, které by si úprava Lazarské vyžádala... Takže až stanice Copa Centrum za dva roky slavnostně otevře, bude na Lazarské pořád ještě vysoký nástup.)
A přispěju svou troškou do mlýna: výtahy s daleko největší intenzitou využívají rodiče s kočárky (pravidelně někoho zádat o vynesení schodů, jako třeba u nás na Opatově, je docela ponižující) a, až se to dovolí, tak se to občas hodí i pro nějaké to kolo ;-)
Jak jsem psala, tu Rajskou neznám.
Hele, ten výtah z Národní fakt fungoval jen 2 měsíce?!?
Já vím, že jsem s ním jela, ale řekla bych, že to bylo rozhodně déleji než 2 měsíce před zavřením metra. Ruku do ohně bych za to ale nedala.
Ostatně zkusím to najít.
V Roztokach na nadrazi jsou podchody se schody, kde jsou nainstalovane nejake plosiny pro vozickare, ktere jsou dukladne zabezpecene retezem a klic ma vypravci. Zajimalo by me, jestli je nekdy nekdo pouzil. Mnohem jednodussi je dojet na konec nastupiste a prejet koleje tam, kde je cesta asi pro pripadny vozik s baliky. Obcas mam pocit, ze nektere bezbarierizace pristupu se delaji jen, aby se pes nazral, ale prakticky nejsou moc k nicemu.
Já si pak ještě vybavuji v jednom sportcentru přístup ze šaten do bazénu - asi 15 schodů, pro vozíčkáře plošina. Papírově v pořádku, ale - krom toho, že jezdila ukrutně pomalu a přesunout do bazénu tři vozíčkáře trvalo snad 10 minut, se taky dost často sekala - ovládala se ovládačem přichyceným na telefonní zakroucené šňůře, no a tam ty kontakty po pár letech (rozměj tak dvou, třech) dost stávkovaly.
Taky jsem zažila, když ta plošina nejezdila vůbec, tak nastoupili dva borci z přilehlé posilovny, a ty vozíčkáře i s vozíčky prostě v rámci tréninku popadli "do teplých".
Od té doby jsem tedy velmi skeptická, co se týká plošin - ještě to beru jako řešení v budově, kde je jakž takž regulovaný přístup a klima, ale někde v podchodu venku, kde do toho každej druhej opilec kopne, štouchne nebo tak něco, kde to mrzne, vlhne, tam bych za to ty architekty vyhazovala taky, jako od těch zkoušek...
Někdy se má nažrat krom psa jistě i někdo jiný. Ve šluknovské ZŠ projektant vyřešil bezbarierovost takto: K vnějšímu schodišti (dva schody) památkově chráněné budovy nechal zbudovat, no spíš zbastlit, šikminu, kterými ty schody překryl. Od vchodu do přízemí je plošina a z přízemí vede výtah.
A proč mě toto řešení vadí? Protože výtahová šachta se dělala nová jako přístavek k zadní části budovy a vede až na školní dvůr. Takže kdyby tam byl výtah s dveřmi na obou stranách, mohl by sjet o ty dva metry níž na úroveň dvora a před dveře výtahu by mohl vozíčkář zajet i autem. Místo toho poničený vchod budovy + plošina jejíž pořízení a provoz taky není zadarmo.