Zdravím všechny,
mám na vás obligátní prosbu při pomoci s výběrem (crossového) kola. Základní je, že finanční limit je 20-25 tis. Kč a samozřejmě poměr cena-výkon zvítězí. V čem je jasno - cross, velikost, odpružená vidle ideálně s LO na řidítkách, kotoučovky. Osazení min. Deore, lépe XT/SLX. V čem není jasno - značka, spolehlivost, potvrzení, zda-li za příplatek se vyplatí jít už do XT/SLX v této kategorii atp. Mám prozatím 3 favority. Pokud bystě věděli o jiném, rád uvítám.
Abecedně:
APACHE Wakita Disc
http://www.apache-bike.cz/cs/katalog/2013/cross...
Felt QX100 2012
http://feltbikes.cz/Felt-QX100-2012,85.html
GT Transeo Ultra
http://www.mojekolo.cz/gt-transeo-ultra-2012
Díky
N.
PS: pls. názory k věci ;-)
Wakitu mám bez kotoučovek, trochu jsem si jí vylepšil "k obrazu svému" a nedám na ní dopustit :o) Přesto myslim, že na značce (pokud to nebude "teskokolo") nezáleží. Spíš porovnej geometrii. Já bral Apače hlavně proto, že maj u krosů delší rámy, abych neseděl jak na štaflích.
Ta cena se mi ale zdá vysoká, před šesti roky s ráfkovými brzdami byla za 13+.
Jsou to dobrá kola, i když já osobně preferuji meridu, třeba takový crossway 900 nebo 500. Na druhé straně - při současné kvalitě komponentů shimano - bych se plně spokojil s osazením deore, osobně bych upřednostnil 3 x 9 před 3 x 10 (z důvodů finančních: najíždím toho hodně a přeci jenom cena devítkového řetězu + kazety je o poznání menší než desítkového provedení, nehledě na to, že naprosto nejsem schopen rozlišit "lepší" užitný rosah desítkové kazety od devítkové).
A poslední dobou mě dost bere značka Focus.
Souhlas. Devítka je plně dostačující.
A když už je řeč o převodech, přimontuju se taky se svojí troškou do mlýna - popřemýšlejo prohození převodníků z nesmyslných krosových na MTB. Využiješ pak všechny převody v rovinách a v kopcích jak když najdeš. (pokud teda nejseš závodník, nebo vyznavač velmi nízkých kadencí a extrasilového šlapání)
Felt mi nefunguje odkaz. GTčko má lepší výbavu, ale vzhledově mě nikdy nenadchlo. A když porovnám Apače s Maxbikem, který je jen o dvojku dražší, Max mi vychází líp. http://www.maxbike.cz/crossove-kolo-mamore/ Na druhou stranu, kros za ty prachy, je pro mě už mrhání penězi díval bych se tak okolo patnáctky. To jde vybrat slušné kolo a max. přidat za lepší vidli.
Naše už vlastně trojnásobná zkušenost - kolo za +- 13.000 Kč a postupné překopávky z 8q na 9q, výměna brzd, výměna klik s převodníky vlastně do kola o třídu výš. 25 je asi hodně pro základ, koukal bych na ty okolo 17 tisíc. Následné změny dílů podle představ (řidítka, sedlo, sedlovka, řetěz, pedály, gripy) a doplnění o nosič, blatníky a světla to na těch 25 spolehlivě dotlačí...
Zkouším dát ještě jednou FELT, případně najdeš na webu podle modelu http://www.feltbikes.cz/Felt-QX100-2012,85.html.
Ten Maxbike samozřejmě nevypadá špatně, nicméně už zase poskočím do vyšší cenovky a limit holt musí být, však to znáte, takhle bychom jenom navyšovali ;-).
Popravdě níže uvedený návrh na "domácí kutilství", resp. montáže a štelování není pro mě z různých důvodů, takže tudy cesta nevede.
Trochu se chlapci odkláníte od tématu tohoto treadru :), tak hajdy zpět - rád bych znovu uvítal zhodnocení těch kol, případně další návrhy jiných (podobných ať již výbavou, tak cenou) a díky za současné tipy a podněty do diskuze. Mimochodem osazení 10x3 je dnes v této cenové kategorii relativně běžné, takže to bych také neřešil...
Dík
N
PS: btw: blatníky teda fakt neřeším :)
Nejde o kutilství, nebo nějaký tuzing. Spíš optimalizaci. Například sedlo, nebo řidítka, které na tom teď mám mi žádná "konfekce" fakt nikdy nenabídne. Kdo na kole častějc sedí, nebo jezdí delší štreky, vždycky si ho vylaďuje (mění díly) podle svých představ a potřeb.
A proč ten "tón" u blatníků ? Na žiletce bych to pochopil, u drsnýho horáce taky. Ale trek není až tak pro parádu, je to dělňas na cesty.
Asi rozumím jak to myslíš, nicméně koupit kolo za 17 s určitou výbavou, u kterého se částečně budu (levněji) zbavovat a namísto toho zakoupit kvalitnější komponenty je pro mě spíš "nepřijatelné" spíš z důvodu, že prodávání původních, další nakupování a vybírání, následně montování apod. je nejenom náročnější, ale musel bych to předem hoodně podrobně rozmýšlet a to se mě nechce. Jasně, lépe individuálně vyhovující pedály, sedlovka, představec apod. chápu, ale přesmykač a tzv. "hlavní" komponenty řešit nechci. A třeba taky může nastat situace, že rovnou koupím ty "individuálně" měnitelné komponenty, které budou rovnou vyhovovat ;-).
Máš některé z kol vyzkoušené? Třeba ti to napoví víc, jak my tady všichni.
Jasnačka, základní komponenty to chce vyhlídat rovnou na novém kole a koupit už model "dostatečně vysoko", aby se nemusely měnit. Bral jsem to spíš ze zkušenosti, že jsem koupil kolo (z neznalosti) v cenové třídě 13 tis. (8q, Alivio), upgradoval na třídu 17 tis. (9q, Deore) a pak se individuálníma úpravama dostal taky na tu cenu 25 tis.
Přeju šťastnou volbu, mě už toho opravdu původního na kole moc nezbylo (rám, vidle, smyk a přehazka) :-)
No, potěš koště. Kdybych se ze 13 dostal na 25 to by si asi doma možná i všimli, možná tak z těch 17...:-)).
Horší je, když se z 25 dostaneš přes 60... ;-)) To tě pak hlavně sere to, že cca 20 je "vyhozeno" naprosto zbytečně a spíš to ještě dalších 20 stálo navíc, když jsi z těch "zbytků" nechal dělat další kola... :-D
To není vůbec žádný problém :-) Žádná drahá gramařina, žádné nóbl modely. Střed a kliky MTB za 2; řazení 9q a kazeta asi 1,5. To byl ten základ na 17.
Sedlo lidových 1,2; sedlovka 0,8; řidítka a gripy asi 1; pedály 0,5; brzdy paralelo ve slevě 1,5; nosič, brašna, bláťáky 1; bludičky asi 2,5. Pak vcelku nutný upgrade plášťů a duší na Schw., řetězu na C9. Ale to se dá spolu s brzdovýma botkama, bowdenama a lankama Alligator považovat za spotřebák. Je tam 25 a jdeme se obouvat a oblíkat :-) Jo a málem bych zapomněl na tacho za 2. Rox za 4 jsem si pořídil až pozdějc.
A to jde řeč o treku, fullík je zas jiná, dražší kapitolka...
Našel jsem... Pokud nechceš řešit 10x3 a její trvanlivost, potažmo cenu. Vem toho Felta. Každé kolo potřebuje údržbu. Záleží samozřejmě jak a kolik na něm najezdíš. A řetěz je většinou první na výměnu.
OK, díky za názor. Máš pocit, že z důvodu údržby je lepší 9 než-li 10 a údržbou teď nemyslím jen cenu koleček a řetězu. Ale jak jsem psal, v této cenové kategorii už jsou skoro všechny na 10-tce.
U toho řetězu (vlastní zkušenost) zkouknout, jestli je namontovaná nějaká demoverze (časté pro snížení prodejní ceny), nebo už něco solidního. Na prvním koupeném kole byl řetěz doslova z perníku a během chvilky vzal sebou i kazetu. Na druhém kole jsem ho shodil téměř vzápětí a dal rovnou C9.
Je pravda, že pokud budeš jezdit opravdu jenom za krásného a slunečného počasí, po vysušených cestách nebo ti je jedno, že budeš zaflákanej až za ušima, tak to vážně blatníky řešit nemusíš :-)
A co vím, tak kdo trochu jezdí tak si během krátké doby mění sedlo, gripy, pedály, řiditka, představce, a kdoví co ještě všechno, aby bylo co nejpohodlnější a vyhovovalo potřebám.
Možná jsem to špatně vyjádřil. Neřeším, protože mám nacvakávací, takže když chci vezmu. JJ, jak jsem psal výše, rozumím, že výměna (třeba postupná) individuálně lépe vyhovujících součástí je možná, jen to už jsme v situaci ex post a opravdu jen a jen na každém z nás a třeba mohou ty rovnou osazené taky vyhovovat...;-).
Měl jsem http://kola.ramala.cz/author-synergy-18-2012... . Vytlačil ho full a nedostatek garážových stání. Jinak si ho na projížďky s rodinkou podržím. Myslím, že cena by šla v eshopu na těch 25000,- usmlouvat a i když není Author IN, max spokojenost.
Hlavní důraz bych kladl na vidlici, tady jsou vetší rozdíly než v tom, jestli tam bude přehazovačka Deore nebo SLX. Na sériových kolech může být levná pružinová vidlice se slabýma nohama (Suntour NEX, NCX) nebo méně často kvalitní robustní vzduchová vidlice Suntour NRX (má silnější nohy, což je hlavně u kotoučovek výhoda, jde nastavit podle hmotnosti uživatele a nákladu, má funkční a nastavitelné tlumení, tedy nekope...).
Už jsme stavěl hodně kol v této cenové relaci, teď mám za hodně zajímavou cenu rámy MRX Elite (třikrát zeslabovaný, kolem 1,6-1,7 kg), tak Ti můžu nabídnout stavbu kola, se vzduchovou vidlicí NRX, sadou Deore a slušnými hydraulickými kotoučovkami od cca 15-16 tis. Kč.
Vypadá určitě zajímavě a kola pěkný. Koukal jsem i na ten rám, skutečně 3 zeslabovaný hydroforming.
Mimochodem pro zajímavost, odkud jsi přesně?
Co ostatní na to říkáte?
Na tom rámu sám jezdím, za poslední 3 roky jsem měl Superior, Author a Pells (vždy nejvyšší hliníkové modely), MRX Elite je nejlehčí a zdá se mi i nejpevnější, pro mne má velkou výhodu v tom, že se do něj vejdou i některé 2" gumy.
Kol na rámu MRX Elite jsem stavěl určitě víc než sto, reference jenom kladné.
Kolo stavěné na zakázku má výhodu v tom, že se naladí podle uživatele (sedlo, řidítka, pedály...) - ukázka turisticky laděné verze.
Jsem od Č. Budějovic.
Co bude říkat pérdel se holt musí vyzkoušet. Bohužel do ČB to mám z HK přes půl republiky :/. Rámy vypadají zajímavě a i designově se mě líbí. . Není to spíš klasika crossy od MRX (
http://www.mrxbike.com/images/katalog/MRX...?
Pro dobrý kolo se slušnou cenou se dá jet třeba přes celou republiku, tak daleko to zase není. Vlakem tam a na kole zpátky, alespoň ho pořádně odzkoušíš a zajedeš a než dojedeš domů budeš vědět co bude potřeba doladit a upravit :-)
Ale jó, jedna cesta se vždycky dá, jde spíš o servis a kdyby se něco potentilo..Řešitelný to v dnešní době je, ale pochopitelně blíž je vždycky kvůli zmiňovanému lepší.
Pravděpodobnost, že to něco odejde v záruce u takového kola je velmi malá a spíše zanedbatelná a na běžné opravy opotřebení a na seřízení je v Hradci několik servisů.
Tohle jsou crossové rámy minulého ročníku, letos přivezli jenom crossové rámy i s čepy na V-brzdy.
Nejlepší bude, když se mi ozveš přes e-mail, zobrazuje se mi, dáme dohromady konkrétní sestavu, já Ti ji nacením a pak uvidíš, jestli se Ti pro kolo vyplatí přijet.
Servisu bych se nebál, v této cenové relaci používám nejlepší vidlice a rotující díly (hl. složení, náboje, středová osa) v provedení s průmyslovými ložisky.
A neni ono to nakonec lepší? Ty krosový rámy s čepama na Včka?
Nechci nikomu vnucovat svůj názor, ani s letošním ani s loňským rámem chybu neudělá.
Já osobně jsem letos řešil stejný problém a vybral jsem si loňský rám, materiál a hmotnost je stená. Důvody:
- hlavně kvůli dotupnosti vidlice jsem volil kotoučové brzdy, proto jsem chtěl rám, který nehyzdí návarky na V-brzdy
- design - líbí se mi provedení kartáčovaný hliník (např. u RB za něch chtějí 2 tisíce navíc) a jednodušší tvary
- pochopitelně roli hrála i výrazně nižší cena
Já jsem to spíš myslel tak, že mě osobně přijdou kotoučovky na krosu tak nějak zbytečný. Mám na krosu V-čka a zatím nikdy jsem nepocítil potřebu kotoučů. Kdybych si měl vybírat nový kolo a moh si vybrat, já bych volil rám upravenej pro V-čka. Ale na druhou stranu - dneska už není asi úplně jednoduchý najít použitelnou vidlici s návarkama pro V-čka, a asi by to vypadalo trochu divně, když je každá brzda jiná.
Jak jsem psal, kotoučovky jsem volil kvůli vidlici, na véčka bych takovou nesehnal a každá brzda jiná je blbost. Ať se nám to líbí nebo ne, kotoučovky jsou výrobci preferované, komponenty na véčka se budou shánět stále hůř.
Zakladatel vlákna má požadavek na kotoučovky, má finanční limit, do kterého se vejdou aniž by to bylo na úkor kvality jiných dílů, tak si je klidně může dopřát - nejsou nutné, ale jsou příjemné :-)
Hmm, je to tak, je to in, nic jinýho nám do budoucna zřejmě nezbyde...
Je to něco podobnýho jako u foťáků, čím víc mexapiksel, tím "lepší"...:))
Přiznejme si ale, že na druhou stranu ubývají argumenty proti kotoučovkám - klesá jejich hmotnost, klesá jejich cena, základní modely od Avidu a Shimana jsou za pár korun a bez problémů.
Což to je asi pravda. Já mám na mysli spíš ty ostatní komponenty. Co krosový vidlice? Když teda pomineme ty lepší SR NRX, bo jak se ta řada jmenuje? Různý nižší řady od Senturu a pak RST a další podobný hrůzy, který mnohdy na krosech s kotoučema jsou? Zlepšila se jejich kvalita? Nebo mají stále ty nohy malých průměrů? Co náboje, který se na krosy s kotoučovkama často dávají? Řek bych, že tohle je asi hlavní bolest kotoučů na krosech...
Ale třeba se pletu, Velo už jsem přestal před nějakým tím pátkem kupovat, tak nejsem aktuálně v obraze..:)
Ve Velu si toho o crossových kolech moc nepřečtech:-)
To, o čem píšeš, je bolestí většiny sériových crossových kol. Crossové vidlice oproti horským slabší a delší nohy, když k tomu připočteme to, že kotoučové brzdy je namáhají větší silou, v dolní části a ještě asymetricky z jedné strany, je tu problém s vibracemi, kroucením vidlic a jejich krátkou životností - týká se to vidlic jako Suntour NEX, NEX, levných RST.
Já kola stavím jinak, na kotoučové brzdy doporučuji vidlice Suntour NRX (mají silnější nohy a širší korunku) a náboje s průmyslovými ložisky (Sram X.7, X.9, Novatec). Takové kolo může být pro místní kutily nudné, není na něm co předělávat, zase ale je víc času na ježdění a ušetřené peníze můžeš dát do kvalitní výbavy nebo z nich financovat pěkné výlety :-)
No zhruba přesně to jsem měl na mysli.
Myslím, že až budu potřebovat nový kolo, vím, kam se obrátit:).
Jo a vidlici NRX bych měl, myslím, že jí nic není:)
A máš aktuální model NRX nebo ten straší (značil se 8100, 8200, 9100...)? Tyhle vidlice mají stejné jen ta 3 písmenka v názvu :-)
Nová NRX vychází z MTB modelů Epicon/Axon, má silnější 30mm vnitřní nohy, širší korunku, kvalitní nastavitelné tlumení.
Aktuální ne, je to tušim 8100. Kolo je ročník 2006.
Ale i tak mi bylo při koupi tenkrát řečeno, je to v segmentu krosových vidlic rozhodně to lepší, co se dalo sehnat.
Tehdy ano, taky jsem ji kdysi měl.
Tak když už jsme u toho, tak se zeptám v rovině spíš teoretické. Pokud bych dosavadní kolo rušil a chtěl jiný, mělo by smysl uvažovat o tom, že bych tu vidli přehodil na nový kolo, pokud by tam byla nějaká ... řekněme...horší:)? A který vidlice se dají tak nějak považovat za horší než SR NRX 8100? Žádný pozorovatelný vůle v ní nepozoruju:).
Z aktuálních vidlic je podstatně lepší nový vzduchový Suntour NRX (o tolik, že bych doporučil výměnu), o dost lepší je RST Vogue Air, o trochu lepší je vzduchová Suntour NCX-E. Spíš horší je pružinová NCX, o dost horší je pak NEX.