Proč evropská cykloměsta začínají připomínat americká automěsta, díl druhý.
Tak jsem si při čtení Prahounakole a tamní ódy na radost zde :
http://prahounakole.cz/2012/11/amsterdam-miluje...
, vzpoměl na svůj relativně úspěšný článek , link zde:
http://www.nakole.cz/blogy/ujezdak/324-proc...
, kde je diskuse již plná.
Na Prahou nakole jsem pak přicvakl tenhle link, který popisuje méně nadšeně některé askpekty úspěšného cykloměsta :
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-20277668
Amsterdam struggles with more bikes than people
A tak jsem si říkal, že oba klipy by mohly nejenom pobavit, ale i vyvolat kvalitní diskusi :)
tak ten bbc link se nějak zadžemoval.. k vidění tady
http://video.ca.msn.com/watch/video/amsterdam...
Já ti nevím, ale tohle bych asi nikdy zažít nechtěla...
Po shlédnutí bych spíš využila nákupu Nissanu, na který je v úvodu reklama :o)))
Ovšem všimla jsem si, že večer tam také skoro nikdo z cyklistů nesvítí. To je zřejmě celosvětový nešvar.
Neměla by se nad tím konečně zamyslet EU?!? Nařízení svítit by bylo určitě přínosnější než předpis, kolik musí měřit okurka, aby ještě mohla být prohlášena za "znojemskou" :o)))
Opravdu si myslíš, že k tomu, aby si cyklista rozsvítil je potřeba nařízení z Brusele
Jen pro zajímavost, nevím, zda lze časopis Readers Digest ze září 2012, považovat za seriózní zdroj, ale zaujal mě v něm článek o Curychu.
(Na netu ho nemůžu najít. Autor: John Dyson; název: „Kdo potřebuje auta?“)
Jaké máte informace o Curychu vy? Já tam nikdy nebylo, ale někteří lidé zde Švýcary občas dávají za příklad. Např. Joe-Cube
Problém by se možná neměl stavět černobíle – buď moc aut, nebo moc cyklistů.
V článku vysvětluje Curyšský dopravní plánovač Ruedi Ott, jak postupovali.
Jsou zvýrazněny citáty:
„Sedí-li člověk v autě, na semaforu svítí červená a tramvaje frčí kolem něj, je mu jasné, co musí udělat.“
„V takto starých městech, co se stavěla pro koně a kočáry, nemůže přístup, který vychází z přesvědčení, že auto je král, nikdy fungovat.“
„Auta nezakazujeme, jen jim neuvolňujeme další prostor. Pokud ho chcete použít, můžete.“
V článku je v pěti bodech definován způsob, jak skoncovat s dopravními zácpami. Opírá se především o hromadnou dopravu. Asi by byl vhodný především pro širší centrum Prahy, nevím, jestli pro periferie. Nejspíš to není jen otázka těchto zásad, ale i velkých investic, které se v Praze mezitím vyházely za investice, vycházející z přístupu, že auto je král. Nevím, jen dávám další podnět k diskuzi.
- maximálně upřednostnit veřejnou hromadnou dopravu
- přijmout taková opatření, aby veřejná doprava byla spolehlivá, pohodlná, jezdila často
- odstranit překážky ohrožující a omezující bezpečnost chodců a cyklistů
- ubrat prostor na vozovkách řidičům a dát ho k dispozici cyklistům, chodcům a komunitním aktivitám
- výrazně omezit rychlost, instalovat uliční mobiliář a strategicky rozmístit parkovací místa tak, aby to lidi od jízdy autem odrazovalo
"odstranit překážky ohrožující a omezující bezpečnost chodců a cyklistů"
"ubrat prostor na vozovkách řidičům"
Tak si konečně vyber, jedno nebo druhé. Ubereš-li prostor na silnici řidičům a přidáš-li jim tam různé překážky (prahy, zúžení, slalomek), tak se jízda v těchto místech stává nebezpečnější pro všechny účastníky silničního provozu. Toť má zkušenost z Prahy.
Zurich je krásný příklad města, které soustavně buduje tunely pro auta :)
Zrovinka nedávno tam dobudovali jeden který má 4,4 km.
Jo a bylo by zajimave zjistit, kolik stal kilometr tunelu tam a kolik stoji v Praze. Taky by bylo zajimave zjistit, za jak dlouho tam dokazi vybudovat napr. 5ti kilometrovy tunel a jak dlouho stavba stejneho trva tady v Praze.
V Sanghaji postavili za rok linku metra. Tady staveji pet let ctyri stanice...
To nevím otázka je jestli se například v Šangaji dělá neco jako archeologický průzkum, jestli tam prostě památky nevyhodí do povětří i s nájemníky, kolik lidí tam při stavbě dostane silikózu a kolik jich umře na jeden kilometr tunelu... takový otázky bych si kladl vždy, když v nějakém čínském trhají rekordy ve výstavbě..
V samotném tempu výstavby bych problém neviděl. Problém (z hlediska rychlosti výstavby) bude v papírování kolem toho (staví se zhovadilosti, které vzbuzují odpor, a když chceš zachovat alespoň formální hru na demokracii, musíš odpůrce upapírovat, což pochopitleně trvá) a skutečnosti, že na stavby kategorie Blanky Praha de fakto vlastně nemá (=když dá peníze na Blanku, musí osekat rozpočet všude jinde). Přidejme si k tomu "pražský koeficient", nevypověditelné smlouvy a podobná zdejší specifika a výsledek je takový, jaký je.
Takže když na Jiráskově /Štefánikově / Hlávkově/ Libeňském mostě udělám pruhy 2,5m a o to co uberu rozšířím chodníky, tak mi prosím prozraď co jen na tom pro chodce a cyklisty nebezpečného.
1) totez, co uz napsal Ludek.
2) Curych mam projety nekolikrat a nemam z nej o moc cyklistictejsi dojem, nez z Prahy.
Jednou jsem si to seredne odstal, protoze jsem nemel aktualni mapu mesta a jeste jsem trevil neco jako Prazsky Marathon. 8-( Tahnul jsem se tech pak km snad 4 hodiny. Ale dalsi navstevy a prujezdy byly vzdy bez problemu. Zadal jsem do GPS bod a nechal se k nemu nanavigovat. Zadne fronty, zadne cekani.
A cyklistu jsem tam zase takove davky nevidel. Spis tech zaparkovanych kol, protoze to na noc, zda se, neuklizeji. Ale je fakt, ze to neni letosni.
http://mur.rajce.idnes.cz/2008-07-05_Belp...
Tak to by si měla vzít Praha vzor z Chánova.
Prostor tam na ulici mají komunitní aktivity,mobiliáře se tam povaluje taky dost a jízda autem tam každýho odradí.
Někde ale bude problém, když tam náhodou zabloudí cyklista, odchází jako pěšák ...
Že by až tak?
Dobrej Saigon :o)))
No řekl bych, že to Praze ještě velice a velice a velice dlouho nebude hrozit. I kdyby se na radnici dostala jednobarevná vláda Zelených :) , tak ten dluh cyklistické dopravě tak snadno nedoženou a lidi hned tak také nepřesvědčí.
Také by stálo za srovnání cena roční jízdenky MHD v Amsterodamu a Kodani a v Praze. Když je v Praze tak levná jízdenka, tak proč bychom v zimě a dešti mrzli na kole?
Proč myslíš, že lidi jezdí na kole podle toho, kdo sedí na radnici?
To teda s tou jízdenkou budeš mít spíš pravdu. I když...ja si platím celoroční a v létě jezdím na kole, bez ohledu na to, že mám předplaceno. No a v zimě nejezdím, protože se mi prostě nechce.
to jsme dva, sponzóři :)
Tri :o))
Tak dneska jsem viděl na Prima zoom takový pěkný dokument o tunelech kde zmínili, že v Mekkce cyklistiky a rozumu Amsterdamu budou dělat nějaké tunely pod městem pro auta :)
Divné, tunely pro auta ve městě děláme z celého světa jediní my, v Praze ne ?
Tak jsem lehce zapátral a hle :
1. 8 km tunýlek za 1,4 miliardy eur
http://www.dutchnews.nl/news/archives/2012/02...
2. další tunel Rotterdam za 1,2 miliardy eur
http://www.dutchnews.nl/news/archives/2011/12...
A to ještě až se dozvíš o Harbor tunelu v Kodani.
Otázka je pořád stejná: zda to má smysl.
Urcite ma. V Mnichove take uz leta postupne prekladaji Mittlering do tunelu, lepe se tu pak jezdi i zije.
Právě že ne :-)
Doporučuji článek "Traffic Forecasts Ignoring Induced Demand: a Shaky Fundament for Cost-Benefit Analyses," kde se právě kodaňský harbor tunel analyzuje a ukazuje se, že se dlouhodobě nevyplatí, započítáme-li indukci, protože v konečném měřítku budou zácpy i v něm a navíc to zaplní okolní ulice.
http://www.ejtir.tbm.tudelft.nl/issues/2012_03...
No asi to bude tim, ze spis dam na osobni dojem nez na nejake (mozna i tendencni) studie
Hamburgem by se bez Elbe tunelu nedalo vůbec projet. I s tunelem je to dost bída.
Záleží čím jedeš. Vlak problém neměl, na kole jsem to tam ještě nezkoušel ;)
Říkala jsem si, že bych si ten starý Labský tunel někdy na kole projela. Je to prý moc hezký a o víkendu tam auta nesmí, je pouze pro pěší a pro kola. Jinak stavěnej byl původně pro pro pěší a hlavně pro koňské povozy.
Nový dálniční Labský tunel je pověstný svými zácpami. Jela jsem tudy několikrát autem a zácpa tam byla vždy.
Koukám, že teď zrovna je to v pohodě:-))
http://english.hamburg.de/traffic/353966/a7.html