Ahooj, chci si koupit nové horské kolo. Váhám mezi 2 se stejným vybavením, které se liší akorát vidlicí? Poraďte mi prosím, jakou vidlici by bylo lepší si zvolit (popř. plusy a mínusy ke každé z nich)? Jezdím terén všeho typu, nejčastěji české hory a nezpevněné cesty. Měřím 163 cm a vážím 60 kg. Děkuji všem :)
Asi by bylo dobré kdybys napsala o jaké konkrétní vidlice se jedná. Nejsem odborník ale když jsem pružinové vidlice RST, XCR vyměnil za vzduchový Epicon bylo to znát. Ale bavím se o vidlicích kolem 3000,- Dražší budou jistě v jiných kategoriích.
Docela dost o tom ví Mlok. Zkus ho kontaktovat.
Cenově dostupnější (= levnější) horská kola stále mívají pružinové vidlice, které hlavně v chladu víceméně nechodí = zatuhnou (např. levnější RST, Suntour...). Těm bych se vyhnul.
Kvalitnější vidlice v současnosti bývají již většinou vzduchové.
Nemyslím si, že čím dražší, tím lepší. Jezdím foxe floata, RS Recona a Suntoura Epicona a co do projevu v nich žádný rozdíl nevidím. Nafoukal jsem si je tak, jak mně to vyhovuje, spolehlivě choděj a jsou všechny tři dobré. Kdybych byl nucen kupovat novou vidlici, tak už jenom ty levnější - recona, epicona, suntoura tada... velice rád bych prubnul i RST first. Nějaké dvoukomorové reby, drahé foxe, DT Swiss - zbytečnost. A jestli někdo říká, že tam ten rozdíl je a že je velký - já zase říkám, že kdyby zkusil dvě stejná kola a na každém by byla jiná vidlice (bez nápisů), tak nepozná, jestli jede na epikonu nebo rebě.
Potvrzuji, ze kdyz jsem mela pujcene od kamaradky HT od Scotta s pruzinovkou, tak kolem 0 °C z toho byl celopevnak.
No, ale zřejmě šlo právě o tu levnější vidlici. Kdysi tady byla jistá wewerka a ta jezdila pružinového rekona s U-turnem - zkoušel jsem to a byl jsem nadšený! A podle ní byla dobrá i v chladu (nevím, jestli wewe ale jezdila v mrazech). Tu lze ještě (v cizině) sehnat, ale to bych viděl jako zbytečnost - jsou tu už levnější kvalitní vzduchovky.
Bylo by dobré, kdyby tazatel uvedl už třeba konkrétní kola, mezi kterými se rozhoduje, vyjádřili bychom se ke konkrétním vidlicím.
problem neni v pruzine, ale v tom, ze levnejsi vilde jsou mazana vazelinou a ta v zime proste tuhne... ona i vidle mazana olejem ma tendenci vzime tuhnout. Proto (pokud delam nahodou servis vidle pred zimou) davam na zimu ridci olej, jak mazaci, tak tlumici...
sam jsem jezdil taky pruzinoveho recona a v zime s nim problem nebyl... pak jsme presel na vzduchovku, jelikoz vzduch poskytuje precejen snazsi nastaveni tuhosti "pruziny", nez klasicka pruzinovka...
Přesně tak. Problém je hlavně v tom, že pro XC se moc použitelných pružinovek nevyrábí a hlavně je použita pružina u nejlevnějších vidlic, které prostě nefungují (a jak píšeš, není to kvůli samotné pružině).
Letos jsem přešel na Revelation (původně vzduch) s vyměněným DPC kitem (pružinový kit s rychlým snižováním zdvihu, což je to poprvé u pružiny a navíc ne se zcela lineárním průběhem díky použití dvou pozitivních různě tvrdých pružin, kde ta měkčí pracuje jen v části zdvihu).
A je to jednoznačně nejlepší vidlice, kterou jsem kdy měl v ruce (a že toho bylo hodně, jen dlouhodobě jsem jezdil už více než 10 různých vidlic).
A obecně k pružinovkám a jejich nevýhodám a výhodám (u fungujících vidlic, tedy nepočítám ty nejlevnější nefungující vidlice):
- pružinovka je cca o 200g těžší (u modelů, které se liší jen pružina x vzduch a jinak jsou stejné)
- je nutné mít správnou tvrdost pružiny, což znamená, že se musí někdy pružina vyměnit (a to bývá většinou kolem 600-1000Kč) a pak se nesmí změnit příliš hmotnost jezdce (samozřejmě drobné změny váhy do 5kg nejsou problém) jinak zase výměna pružiny.
- pružinovky jsou mírně citlivější (zase pro případ, že se dvě vidlice liší jen pružina x vzduch a zbytek konstrukce je totožný)
- pružinovky mívají většinou linerání průběh až na některé vyjímky (u-turn, DPC a možná i nějaká jiná co mi teď nenapadá)
- pružinovka snese o něco méně údržby (odpadá tam doplňování oleje na vzduchový pístek)
- do příchodu DPC (dual postion coil) nebylo u pružiny k mání rychlé snižování zdvihu
Jde o tyto 2 vidlice:
RST F1RST Air - http://vidlice.heureka.cz/rst-f1rst-air...
RST Blaze TnL - http://vidlice.heureka.cz/rst-blaze-tnl...
Nevím jak kdo, ale mě se zdá 100 mm zdvih u horského kola docela málo.
Tak v tomto případě je to jasné. Dvojnásobná cena, ale na druhou stranu použitý materiál a hmotnost. Tohle nejsou srovnatelné vidlice, neliší se jen systémem pružení.
Zdvih 100 mm není až tak málo, pokud neřešíme sjezdové kolo a to určitě neřešíme.
Souhlasím, že vzduch se dá lépe odstupňovat, k pružinám bych se už nevrátil. I já bych volil F1RSTa.
moc vám všem děkuji za rady a ujištění při výběru :)
Rozdíl mezi plynem a pružinou je vidět třeba tady (porovnání začíná cca v 5:10):
http://www.arabiandrift.com/video/14312/Jeremy...
Spíše mezi hydraulikou a pružinou... ;-)
No tak ten olej je tam jenom pro to, aby nemusely byt pisty a tahla zrovna tim smerem, kterym to pruzi. Cili ciste z konstrukcnich duvodu. Jinak v tech koulich maji obycejny dusik, akorat teda ne tlaceny pistem, ale olejem pres pruznou membranu. Coz zase ma o neco lepsi konstrukcni vlastnosti nez ten pist.
Takze pist od napravy tlaci olej do trubky,
a kousek vedle je na te trubce napojena pres uzkou dirku (ktera pusobi jako tlumic) ta koule. Xantia Activa mela jeste tu dirku regulovatelnou myslim zasunovanim nejake jehly nebo co, takze se dalo "pritvrdit" vnejsi kolo na vjezdu do zatacky, a auto se tolik nenaklanelo (http://www.youtube.com/watch?v=H3YxqjD8Rh4).
Dusik a ne vzduch proto, ze dusik zpusobuje o neco malo mensi starnuti te gumove membrany a taky o kousek min meni roztaznost s teplotou.
Ale jinak je to v podstate plynove odpruzeni s olejovym tlumenim.