U zrcátka WINKKU s blinkrem jsem slíbil, že cvyzkouším další blinkry, dostupné na internetovém trhu. Dnes mě přišly dva modely – ten lepší Signal Pod vám ukážu. Cena včetně poštovného z Británie 28 GBP. (17.50 + 10.50). Pochopitelně Made in China. Zabaleno elegantně, vše, romě 3x AAA baterii přiloženo, montáž triviální. Nelíbí se mi umístění baterii pod šroubovacím víčkem, na výměnu velmi nešikovné neboť je potřeba miniaturní křížový šroubovák a pevnou ruku. Šroubečky jou miniaturní, takže několikrát nakolena, nasadit brejle a hledej.
Spojení s ovladačem na řídítkách pomocí wifi, funguje na poprvé a dobře, Uvidím až to zmokne, co bude. Zdá se mi, že ačkoliv nestandardní indikace odbočování, velmi intuitivní pro řidíče, bliká to tak, že nejdřív svítí jedna šipčička, pak dvě, vytváří to iluzi ukazování.
Tlačítkem uprostřed se zapíná warování – problikávají obě šipky najednou. Více z fotek.
ještě pro úplnost pár fotek
Nechci stále kverulovat, ale mě jako řidiče auta by asi hned nenapadlo, že se jedná o blinkr. Spíš bych si myslel, že je to nějaký druh blikačky.
Je to dáno asi tím, že tyhle blinkry nejsou u nás běžné a jsme zvyklí na to ukazování rukou.
Tedy alespoň já.
Znáš mě, dvojí sichrování, pokud to jde, takže jedu doleva - drknu do zrcátka, to se rozbliká, ťuknu na čudl, rozbliká to i ten zadek, a budu u toho ještě mávat rukou, nejen protože to je jedinej dopúravními předpisy uznávanej signál odbočení na kole.
Dneska už nikam dál nepojedu, a tady kolem vsi není provoz ve kterém bych to protestoval, zejtra to protáhnu matičkou Stověžatou, a uvidím jak budou řidiči reagovat.
Ale máš pravdu, je to nezvyklé a je to spíš taková hračka pro přerostlé kluky..
Možná, že mě některý ze zdejších ´starších´ dosvědčí, že když (u nás v ČSSR) se zaváděly blinkry na motorkách, byly vůči nim (ze strany automobilistů) stejné výhrady.
Dnes, když nemám blikače, jsem sebevrah, co ohrožuje všechny účastníky silničního provozu.
Hlavně nespoléhej na to, že auto jedoucí ze tebou tyhle blikátka uvidí, je to moc velký hazard na ně spoléhat!
Nespoléhám na nic, raději je vždycky ty rafany nechám přeject, ono je to nejjistější - mávneš rukou, šofér koukal v ten okamžik jinam, a sejme tě, blikáš jako vánoční stromeček, šofér si bude myslet, že se v supermarketu splašil Santa a přejede tě...
V tomhle už jsem váně klidnější a ne jako kolega Brahma, abych "balancoval na okraji chodníku a čekal na svou skulinu mezi auty", ale taky se jsem se navyváděl hovadin, ale teď už nějak n atom kole už tolik nespěchám
Každý jsme střelený jinak. Já bych si takovýhle krám na svého Favorita nepřidělal :D
Je v tom malinkej ale zásadní rozdíl: tenhle krám jde směrem k bezpečnosti, kdežto blancování na okraji chodníku a hledání skulinky pro myšku směrem naprosto opačným.
Jen co přestane lejt pokusím se to protestovat na pražácích :-)
"blancování na okraji chodníku a hledání skulinky pro myšku" Nemáš pocit, že můj článek a mé sdělení hrubě překrucuješ? Já tedy ano.
Moje odpověď byla jen takové drobné připomenutí, že to také čtu a nebylo to rozhodně myšleno jako útok, na který musí příjít silnější odveta. Ale nechejme to už být.
Co se týče toho blikacího krámu, tak to má dvě nevýhody:
1. Řidiči za tebou tohle na kole nečekají a nebudou vědět co s tím. Na kole se ukazuje rukou a pokud to neuděláš, tak tě srazí.
2. Celé to technické řešení s levnou bezdrátovou komunikací z řídítek za sedlo zavání ztrátou komunikace a brzkou poruchou o které za jízdy ani nebudeš vědět.
Takže s výjimkou zvýšení váhy kola a nároku na další baterky to nepřinese nic podstatného.
Ale když si chceš hrát, tak si namontuj ještě brzdová a poziční světla a řádkový displej na záda, na kterém můžeš řidičům sdělovat své názory. :)
Mimochodem bych si velice ověřil zejména snadné zarušení komunikace okolojedoucí tramvají. Spousta těhle levných komunikací je na to docela citlivá. Abys na řídítkách nesepnul blikání a ono se to na zadku o tom nedozvědělo. Mohlo by ti to přivodit nemilé překvapení.
Za ten radkovy display bych se primlouval. To uz by byl ten spravny Elektricky kchaubooj. 8-D
No zrovna řádkovej dislej to není, ale už to taky e na světě:
http://www.ebay.co.uk/itm/Bike-Signals-Bicycle...
Do toho ovšem už nejdu :-)
Nepřekrucuju, ty psycho úvahy o vopicích mĕ přijdou zbytečné,protože primární a základní chybou bylo, že si se choval velmi nebezpečnĕ, zkoumat proč vidĕl nebo nevidĕl je na nic.
Proto radĕji vždy předpokládám horši možnost.
Tak je to i s tím blinkrem, vím že nenahrazuje, jen doplňuje a to velmi efektivnĕ a u tohotp konkrétního typu i velmi intuitivnĕ.
Zatím jsem s tím včera najel stovku, z čehož asi 60 v provozu v Praze a kolem, zdá se, že to funguje dobře a šoféři nejsou blbci a vykládaji si to tak jak očekáváno. Ale na závĕr a vyhodnocení zatím žalostnĕ málo najeto, říkám tedy, zatím OK.
Tvoje pochyby o wifi mám taky, tramvaj mĕ nenapadla, spíš co s tím bude dĕlat déšť, jestli to neutopítoho malýho číňánka uvnitř.
Tĕžce bych bojoval proti zavádĕní tĕhle hraček jako povinných, ale taková blbost jako jiný dreky co jsem vyzkoušel to není. V kobinaci s Winkku zrcátkem asi dobrá vĕc.
Jen malý defekt, za to výrobek nemůže, podařilo se mi urvat ten plastovej úchyt. Mechanismus poškození velmi jednoduchy. Krám na sedlové trubce, spodkem se opírá o nosič, nedostatečnĕ utažená sedlová trubka v rámu, hrbol, sedlo jede dolů a prostĕ ten plastovej úchyt odstřihla, protože stál opřen o nosi č, posun jen o milimetr, ale stacil aby křuplo. Nový úchyt už mám vymyšlený, škoda tedy nahraditelná.
Opravdu je komunikace pres Wifi? To by na prenos 3 tlacitek byl solidni kanon na vrabce... predpokladal bych spis nejakou jednoduchou jednosmernou radiovou komunikaci.
Pokud u toho zaroven ukazujes i rukou, myslim ze tou hrackou neni co zkazit a v seru/tme to muze byt docela uzitecne. Ja jsem uprednostnil solidni svetla pred blinkry a kdyz uz, neresil bych to bezdratove, ale to je o osobnich prioritach... :)
Píšou "wireles" což zřejmě asi nemusí být zrovna wifi - to jsemasi blbě pochopil, prostě "bezdrátové"
Ukecaná reklama je tady:
http://www.presentsformen.co.uk/signal-pod-bike...
Zhuštěné video jak to vypadá je tady:
http://www.youtube.com/watch?v=VYhWaqXyq14
Je vidět, že je to fakt velmi intuitivní, a zároveň je vidět, jak když není pořádně dotažená sedlová trubka lze svadno ten krám urvat o nosič, což se mi povedlo :-)
Tvůj pohled na svět je poměrně jednoduchý. Je to známá slabina některých techniků, kteří si myslí že vše je osahatelné a předpověditelné a kompenzovatelné co se tomu vymyká vlastně neexistuje. To rozhodně nemyslím jako urážku, ale jako konstatování. Prostě úvaha o nějaké psychologii a chování mozku se ti nelíbí a tak to zameteš jednoduchým argumentem o nebezpečnosti stání na zastaveném kole na chodníku. Asi nemá smysl s tebou moc polemizovat, na jiné stanovisko stejně nepřistoupíš. Tak to nechme. Jen nechápu, proč to futruješ dodatečně jako jízlivou poznámku sem, když v "Proč nás řidiči nevidí" na to bylo místo.
Nikoliv kolego Brahmo, vůbec si nemyslím, že všechno lze zpočítat nebo předpovĕdĕt, naopak, snažím se předcházet nevypočitatelnému a nepředvídatelnému, protože jde o životy.
Nebezpečné chování není být zaklapnutej v klipsnách ale vůbecz chodníku sjíždĕt kolmo na vozovku do skuliny mezi auty. Nemyslím si, že by to vyhláška dovolovala, stejnĕ jako nedovoluje jízdu na chodníku, pokud to není výslovnĕ uvedeno. Řidič vozidla neočekává, že mu zestrahy bude nĕco rychle skákat pod kola z chodníku.
Vopičí teorie ,mkhou mít platnost, jenom jsou naprosto irelevantní. Bezpečnĕ chování je slézt z kola , vyčkat až nic nepojede, s kolem přejít kolmo vozovku a na duhé stranĕ nasednout a pokračovat.
Ne jen jako technik, ale i jako básník, psycholog, sociolog a kdovíco dalšího musíš počítat s tím, že tĕ neuvidí a tak proto nehopsáš autum pod kola tak, aby musela brzdit.
Snad jen právníkům a politikům by mĕlo být povoleno přecházet vozovku bez rozhlédnutí se.
Ještě bezpečnější chování je na to kolo vůbec nevlézt a ulici přecházet pouze po řízeném přechodu. Kolo je přece strašně nebezpečný dopravní prostředek a v automobilovém provozu je to nástroj skorosebevrahů, že?
Nikde jsem netvrdil, že jsem skákal mezi auta tak, že by snad musela brzdit. Normálně jsem dával přednost v jízdě při vjezdu z prostoru mimo komunikaci. Díra mezi auty může být hoodně veliká a stále je to díra mezi auty. Celý ten článek byl napsán proto, abych mohl demonstrovat princip toho nevidění cyklisty. Z toho důvodu jsem také zkryl to místo konfliktu, poněvadž jsem očekával posun na pouhou kritiku mého chování, které tam bylo uvedeno jen pro ujasnění. Je mi líto, žes to nepochopil.
Princip nevidĕní cyklisty si tedy popsal, takže už víš, že může být tisíc a jeden důvof, proč tĕ auto přejede.
Poučení z tvého článku tedy je, že než vstoupím nebo vjedu do vozovky, ujistím se, a to velmi pořádnĕ, že o mĕ ostatní vĕdí a neohrozí mĕ.
On tĕ tsky ten hoch mohl nevidĕt ne kvúli vopičímu efektu, ale mohl si štelovat radio, hledat zapalovač, smskovat a spoustu dalších vĕcí, která dĕlat nesmí, ale dĕlají se. Malý okamžik a prásk, hotovo.
Ani když se vĕci budou dĕlat tak jak se mají a musí, a všichni budou neomylní, riziko neočekávaného tu vždycky je.
Nelézt na ulici - Brahmo, ten argument tĕ není hoden.
Nevytvářet vĕdomĕ nebezpečné situace, to stačí, ono vlastnĕ ani víc dĕlat človĕk nemůže.
Vopičí hypothesa je fakt jen jedna z mnoha příčin, a nemysli si, že jsem ji nĕjak nepochopil. Spíš než na vopici, bych to hádal na mobil, to je zřejmĕ dnes nejčastĕjší prohřešek co silnĕ odvádí pozornost jinam.
Ale pak by se nešlo blejsknout tím vopičIm pokusem, že jo.
Zkus si to celé ještě jednou a pořádně přečíst. Pak pochopíš, jak se tady blamuješ.
Ne, jen ti píšu, že tvoje vopičí hypothesa je jen jednou z mnoha možností, proč tĕ šofér nevidĕl. Taky ti píšu, že s tím, že tĕ neuvidí musíš počítat a podle toho jednat.
Jel si jako mameluk napříč silnicí, místo abys kolo převedl a popisuješ jednu z možností, proč tĕ šofér nezaregistroval, a to ještĕ dost krkolomnou a málo pravdĕpodobnou. Očekával bych, že tĕ nezahlédl neboť "se plnĕ nevĕnoval řízení" jako možnost velmi pravdĕpodobnou.
Blamáží a nerozumem bylo to, co si provádĕl a buď rád, že to dobře dopadlo. Příštĕ si snad dáš vĕtšího bacha.
Až na to, že popisuji situaci, kdy jsem já při vjezdu do silnice neviděl kolaře, který jel po hlavní a nedal jsem mu přednost. Chyba byla moje, já ho přehlédl. Šlo o kolizi dvou cyklistů. A já popisuji důvod, proč jsem toho kolaře ne neviděl, ale neregistroval. A píšu to proto, že stejným způsobem nás neregistrují ostatní řidiči. Mají toho moc k řešení a čekají auto a ne kolo. Vidí nás, ale neregistrují. No a proto je tam ta gorila. Takže ti znovu doporučuji si pořádně přečíst článek, než k němu začneš zaujímat kritické stanovisko. Celou situaci jsi převrátil a smysl článku jsi naprosto nepochopil. Nechtěl jsem to psát takto polopaticky, ale ty si umanutě přímo nabíháš na vidle. :)
Současně se omlouvám za ten "jednoduchý technický pohled na svět", protože to bylo jasně zapříčiněné jen nepozorným přečtením článku.
četl jsem to bleskočtením jako všechno, co nepotřebuju znát do detailu a co mě až tolik nezajímá a vopičí hypotézy jsou mě už vůbec totálně egál.
Nevidět nebo neregistrovat je totéž, výsledek je někdo na hadry.
Člověk na takovém strojku jako je kolo je strašně zranitelnej a není důvod rozebírat, proč tě někdo čeká, nečeká, vidí, nevidí,m registruje nebo ne, důležité je počítat s tím horším - nečeká mě, nevidí a neregistruje. A podle toho se chovat. To absolutně postačí.
Jinde to může být jinej důvod, proč tě někdo přehlídne a tak s tím prost ěpočítej a nešpekuluj proč tomu tak je, protože na tom nic nezměníš.
Situací, kdy přesně nemáš pod vše kontrolou při řízení je docela dost, některé úkony si člověk zautomatizuje, jedná stereotypně, a pak nečekaná situace může být velmi kritická.
Jeden čas jsem jezdíval skoro každej tejden do Bochumi, to je na Norimberk a před ním nahoru na Wurzburg a dál.
Stalo se, že jsme jel na dovolenou a mířil na Francii, ovšem jak jsem měl zautomatizovanou tu cestu na sever, před Norimberkem jsem to fláknul na trojku a přišel na to, že jedu blbě až po padesáti kilometrech. Banalita, ale ukazuje to, že vlastně jsem se na cestu vůbec nesoustředil, jednal jak stroj, automaticky a to je strašně zrádný.
Těch zautomatizovaných stereoptypů každej v sobě máme mnoho a k bezpečnému chování patří snaha předvídat, že se může chyba stát.
Nesmrtelnejch jsou plný silnice, kluci na motorkách co je zatáčka vynese do protisměru, neosvětlení cyklisté a chodci, telefonující a hůř -smskující šoféři, nesmrtelnějch plno.
Teď jak byly ty Dušičky svítili u těch pomníčků u silnic svíčky, a že jich bylo pomalu na globální oteplení ....
Souhlas s 1. odstavcem, ostatní je jen povšechné blábolení mimo mísu. Sice pravdivé, ale netýkající se problému. Když se někomu otírám o jeho výroky, tak si přece přečtu o čem hovoří, jinak si uříznu ostudu jako teď ty! :D
Ale evidentně to už nikoho nezajímá, takže ti to prošlo bez ztráty květinky a můžeme toho nechat. :)
Jo, v podstatě tohle není o "tvém balancování na hraně chodníku" (přiznávám, že tohle mi stačilo abych si učinil závěr) jako o těch blinkrech, které by mohly za jistých okolností poněkud zlepšit bezpečnost cyklisty.
Za tmy to funguje naprosto spolehlivě, nestalo se mi, že by někdo nepochopil, ale jezdím jen u nás po vsi, a zde se vyskytují naprosto vyjímečně nadaní lidé, zřejmě vlivem místního pívovaru :-)
naprostý souhlas, je to jako blikačka pro řidiče.. nepočítá s tím že někdo má místo ukazování blikačku... doporučuju spíš mít blikačku na pásku na zápěstí.. to funguje jako zvýraznění při odbočování.. a reflexní rukávy k tomu.. jinak nic proti nákupu blikaček, ozdoba hezká
Já ti nevím, v noci to bude zřetelnĕ vidĕt, s ve dne si toho nikdo nevšimne jako tý reflexní pásjy, protože ta funguje jen při nasvícení.
Ukázat rukou, a dĕlám to vždycky, je asi ještĕ nejistĕjší, protože mávneš vteřinu a nemusíš být vidĕt. Spolehlivé je jen se vždycky radĕji dvakrát ujistit, že ten v autĕ ví co zamýšlíš.
Na druhé stranĕ, na křižovatce, když stojíš jako první v tom představném pruhu, myslím si, že dáváš dost jasný signál co zamýšíš a tĕm v autĕ za tebou to může pomoci. Mají čas si prohlédnout co kolo dĕlá a ty šipčičky pochopí i místní opilec Čáryfuk.
Nic na co by se šlo spolehnout, ale v mĕstském provozu zase trochu vylepšení. Pokud používáš tohle, asi nebudeš jezdit neosvĕtlenej, a to je asi hlavní problém cyklistů co vídám.
Uz nevim, kde to Hrabosh psal o Fenixovi ve strobu.
Tak moje zkusenosti ze vcerejska a dneska:
1) Vcera tesne pred 19:00 (slusne sero) vjel do cesty autobus. Proste se odlepil od obrubniku a bez blinkru to prede mne soupnul. Jel jsem z mirneho kopecka tak 35 kmh.
Fenix na 81 lum na prilbe, 57 lum fenix na riditkach - oboji skloneno, abych neoslnoval. A k tomu 2x opticube (3 ledky) v rezimu blikacka oriantovane vodorovne. Jak tohle nekdo muze prehlednout?
2) Dnes v Ruske ve stoupani se mi bez blinkru odlepil od chodniku nejaky strelec a teprve za jizdy rozsvecel. Uz jsem byl na urovni jeho zadniho kola. Tak jsem mu zabubnoval na strechu a kdyz otevrel okenko, tak jsem mu vysvetlil, ze ma pouzivat blinkr a zrcatko. Pry se nemam posrat.
Vepredu 2x opticube - 3 ledkova v rezimu blikani.
3) No a treti sikula v Ruske v klesani mne predjel (40 kmh) (vzadu dve blikacky s 0,5W ledkou, vepredu 2x opticube - 3 ledkova) a tesne prede mnou se zkusil narvat do mezery mezi stojici auta a zaparkovat. To uz dobrzdit neslo a rohem jsem mu prejel cely zadni dil a zadni dvere, nez jsem dobrzdil. Zbytky laku jsem z rohu oklepal a jel dal. Blbec v dodavce s obrovskymi zrcatky...
Takze odted na silnici budu pouzivat Fenixe v zablesku nejspis i v noci.
Jen taková připomínka, koukám ven z okna a tma jak v pytli, kouknu na hodiny 17:13, šero v 19hodin to se ti stalo někde jinde než v čr? :-))))
Máš pravdu 16:30 západ slunce, 17:05 konec občanského soumraku, 18:21 konec astronomického soumraku. To znamená, že v 19 hodin jsou v našich zeměpisných délkách a šířkách už standardně pozorovatelné hvězdy. Už žádné zbytky světla, ale astronomická noc. No ve velkém městě je to něco jiného.
To nesouvisí s osvětlením, prostě se nekouknul.
Mě se stalo něco podobnýho, za bílého dne, na Libuši.
Porušil jsem svoji zásadu, že se mám řadit když předjíždím auta k semaforu zleva, na bezmotoráči tak rychle nevystřelím a občas má nějaký šofér problém, že se mu motám před autem, a podjel jsem na světla zprava.
Blikla zelená, a ta baba co se rozjížděla se mnou prostě začala odbočovat do prava - bez blinkru. Prostě vůbec si nevšimla, že vedle ní stojím.
To stroboskop asi nevyřeší.
Jinak jsem potkal v Průhonicích snad ještě většího magora než jsem já, ten měl blikačku na řídítkách zvenku, na rámu, vzadu blikal červeně a k tomu svítil, na noze měl přiheftovanou nějakou baterku a kolem přilby vomotaný taky nějaký blikačky, svítilo mu to jak Kristova koruna v podání vietnamské třžnice.
Určitě to nebylo ale tohle:
http://www.bicygnals.com/angel.php
byly to bílý blikačky.
Se svícením je to problém. Dnes už jezdím v žluté vestě jako popelář, a to často i přes den (jízdy po Praze). Připadám si jako debil. Vozím záložní světlo, náhradní baterky, pásky na nohou, odrazové trubičky v drátech a ještě uvažuju, že koupím nějaké blikátko na helmu. No prostě debil, jenomže co když to jedno světýlko navíc pomůže?
Jestli to takhle půjde dál, budu se bát vyjít na ulici bez helmy, baterky v ruce a blikačky na zadku. V neděli jsem jel výjimečně MHD a pořád jsem se kontroloval, pořád mi něco chybělo. Takový divný pocit, až jsem zjistil, že je to tím, že nemám na hlavě helmu - v tramvaji.
něco takovýhohle bys mohl možná nosit i do tramvaje...
http://www.citybikes.cz/eshop/prislusenstvi...
Tedy, ne že bys tam nemohl nosit nějakou jinou, ale tahle by tam nevypadala tolik jako pěst na oko.
A nebo počkat těch pár let na chodecký přilby až to bude nosit aspoň polovina města.
Ty si dĕláš srandu, ale na venkovĕ by fakt mĕly být reflexní vesty povinné v nici, kdrkoluv mimo chodník.
Chodec na silnici je ohrožen snad víc než neosvĕtlený cyklista. U toho je šance alespoň odrazky. Chodec žádnou nemá.
Ale už jsem potkal pár chodců s velmi dobrou baterkou, taky se to lepší, ale pomalu.
Přilba je pitomost, to není prevence ale až následný ochranný prvek. Lepší je předejít střetu, než si chránit hlavu po nárazu.
Nařizovat, buzerovaf a pokutovat není to co podporuji.
Doporučit a v případĕ nehody trestat, asi nĕco jsko v Nĕmecku s alkoholem za volantem. Nekontroluji preventivnĕ, ale když bouráš, připočtu ti to k tíži.
Srandu? Srandu si fakt nedělám!
Je mi 39 a v mým mládí, kteý je relativně nedaleko neměl nikdo koho jsme znal na kole přilbu. A ani při závodu míru, o kterým se furt blilo na základce jí nikdo neměl. nebo aspoň většina. Dneska, tedy o pár let poté, jsou ti i tady schopni napsat inteligentní lidé, že jezdit na kole bez helmy je sebevražda a jsi totální magor, když to děláš.
Na sjezdovkách jsem ještě tak před pěti šesti lety viděl helmu jen jen občas a dneska jí má aspoň půlka sjezdovky a nedávno mi zcela vážně tvrdil i můj otec, kterej si jí koupil asi před 3 lety, že bych bez ní na ty hory jezdit neměl...
Na motorkách bejvaly za mýho mládí helmy už povinný, by´t jsme s nima nejezdili, ale za mládí mý babičky to rozhodně běžný nebylo.
Ochranný helmy pro batolata, aby se náhodou nebouchly, když někde lezou po čtyřech nebo se plazej by mi před pár lety přišly jako úsměvný sci-fi, ale začíná to být realita.
http://www.google.cz/search?q=Ochrann%C3%A1...
A za pár let už budeš nezodpovědný rodič a poloviční vrah, když jí tvoje batole nebude mít, tak jako tě dehonestuje a obviní dnes, kdybys na pidikole nedal cyklohelmu svýmu dítěti.
Chodecký helmy jsou logickej vývoj a jsem přesvědčenej, že se s nima setkám do dvaceti let a do čtyřiceti budeš sebevrah, když jí nebudeš ve městě nosit na palici, kterýho všichni seřvou.
A fakt to myslím vážně a vůbec to nemyslím jako legraci.
Zkus si tady vyhledat v historii nějakou debatu o přilbách a přečti si pár těch šílených a histerických reakcí a drtivou většinu těch, kteří ti s naprostou vážností budou tvrdit, že na kole bez helmy jezdí jen sebevrah, kterej by měl aspoň platit dvojnásobný pojištění a pokuty a já nevím, co ještě.
Ta samá drtivá většina lidí ti totéž za pár let napíše o chodeckých helmách.
Ochranného obleku na chůzi, lyže, kolo atd se snad nedožiju. Doufám...........
Vypadá to tak.
U nás je ohelmičkován skoro každej, prostovlasých zpátečníků jako já je jen pár, ale třeba v tý Francii je to úplnĕ naopak.
Myslím si, že u nás se nejedná tolik o tu bezpečnost, jako spíš módní prvek.
A v módĕ logiku nehledej.
Mám dojem, že v Rakousku je helma na sjezdovkách už povinná nebo alespoň na většině sjezdovek a u nás se o povinnosti hodně vážně uvažuje, takže po dvou až třech mrtvých tuhle zimu to taky přijde.
Taky jsem něco takovýho zaslech, ale na hory tam nejezdím. Stačí když mi tatík nebo jiní nadšeně vypráví kolik je tam kilometrů sjezdovek a jak jsou nádherně upravený a uválcovaný do rovna jako mlat. Což je pro mne přesně ten důvod, proč tam nepojedu. Sjezdovka uválcovaná do rovna jako mlat je příšerná nuda. Nahoře si stoupnu a svištím dolu. Nic víc. Co z toho? A ještě paltit dopravu a ubytování a... Tak to fakt ne.
jednou dvakrát za zimu si zajedu "lyžobusem" někam do Kérkonoš, párkrát se projedu na tý rovný sračce a pak jezdím pod lanovkou, kam se sice nesmí, ale nejzdí tam rolba a nezničí to a skáču si z boule na boui a dělám si slalom mezi nima a mám pocit, že lyžuju.
Na tohle ježdění pod lanovkou v boulích přilbu nepotřebuješ. Je to relativně pomalé a máš to pod kontrolou. Problém jsou ty uválcované sjezdovky po kterých se někteří řítí na hranici ovladatelnosti a občas už za ní. Když tě takovýhle blb trefí do hlavy tou svojí přilbou, tak tě odvezou vrtulníkem. Celé se to díky tomu žehlení sjezdovek a carvovým lyžím zrychlilo. No a v Rakousku loni nemělo na sjezdovce přilbu tak asi 10% lidí.
No asi jo. Mě ta jízda dolů bez oblouků nudí.
Jo taky jsme to párkrát dělal u nás nebo v Tatrách, že nahoře u vleku si stoupnu na lyže a dole udělám jeden oblouk, kterým zastavím. Jenže je to prostě hrozná nudaa nechápu jak to někdo může dělat třeba hodinu nebo celý den.
Sem v létě potkal kluka, co jezdí na kole z těhle hor šupem dolů, snad se ten sport i nějak jmenuje.
Normálně se nechá vytáhnout lanovkou nebo vrtulníkem, a pak to sviští dolů, ten aby jezdil v brnění, přilba nestačí....
DownHill, jezdí to i závodně na čas a pořádá se v tom i mistrovství. Jen na to potřebuješ mít trochu potlačený pud sebezáchovy. Ale když jezdíš terénem, tak sjetí prudkého kopce k tomu tak nějak patří. Ale nemusíš v tom hned závodit, kdo to pustí z toho kopce víc.
To je vono.
Byl to takovej podĕs, snad si nĕkde nesrazí vaz, protože to fakt vypadá dost vo hubu.
Zapomnel jsem napsat, ze jsem mel i tu vestu, ale jen namotanou na batoh. Aso siji vazne budu muset oblekat, aby byla videt i zepredu.
Nasvítil tĕ dálkovejma a myslel si, že právĕ vychází slunce a svítá :-)
Dĕláš dobře, taky svítím jak parník, reflexnívze všech stran, nadĕje na přežití je vĕtší.
Ale nejde jen o nás, šofér co zabije neosvĕtleného cyklistu, i když bude shledán nevinným sevdo smrti bude trápit, že zabil a bude přemýšlet, jestli nemohl nĕco udĕlat líp.
Neosvĕtlený cyklista neničí život jen sobĕ.
Být reflexní a vidĕt není projev zbabĕlosti, ale zodpovĕdnosti. Proto hledám řešení, jak bezpečnost zlepšit, a i když se mi posmívají, tyhle blinkrx, narozdíl od jiných, svoji funkci plní.
Rukou mávneš jednou, tohle jasnĕ signalizuje úmysl bĕhem celého odbočování. Když koukneš na to video pochopís, že argumentace "spletou si to s blikačkiu" je lichá.
Tohle funguje, přesto, nespoléhejme na to, jak tu bylo opakovanĕ psáno. Zpříjemní to vztahy , to stačí
mě na tom tvým příspěvku uplně nejvíc překvapuje to, že jezdíš po silnici, což je něco cos odmítal celou dou, co tě znám. Co se stalo?
Do prace a z prace jezdim vice mene mimo ulice, ale vcera mne to postihlo na tech cca 2,5 km, ktere po vice menevedlejskach jet musim.
a dnes mi zavolal zakaznik z ippavlova a pry at prijedu klidne v dresu a zpoceny na kole, nez abych se zdrzoval cestou proauto a ocistou.
Tak jsem behal po bance zabahneny a v leginach s vlozkou. B-)
Pořiď si ekolo, dojedeš v kvádru, čistej a rychleji :-)
Mne to nevadi. Alespon snad nebudou mit znovu podobne napady. 8-)
Budou, a bude hůř.
Svĕt se zmagořil, všude (tedy až na státní, polostátní a tzv. nevládní nebo neziskové instituce) ořezávají náklady na dřeň. Pořiď ekolo dokud je čas, stihneš víc než na kole nebo autem, do mĕsta fakt supr řešení. Kilowatu, možná víc.
Vzdálenosti malé =lehká baterka, optimální dopravní prostředek.
Beze srandy.
Mne to je jedno, ja chci sportovat a mimo ulice, kdyz to jde. Za zakazniky radsi jinak, nez na kole.
Ok, sport není doprava.
Jiná kategoriel
Vy kluci z mĕsta to máte jinak.
Ja se na silnici bojim. Uz leta. Od chvile, co mne trabant sestouchnul na silnicce do skarpy s bahnem.
To chápu, ale to časem rozchodíš.
To chápu, ale to časem rozchodíš.
Oni jednak nemyslí, ale hlavně neumí odhadnout rychlost kola. Jestli jsi jel 35 km/h, tak na to jeho mozek nestačil. Bohužel.
To určitĕ. Když svítím tím kanónem, čekají než přejedu i když se plazím jako šnek. Myslí si, že jede nĕco velkýho a bojí se.
To po tmĕ.
Pokud za svĕzla vidí kolo, okamžitĕ předpokládají, že jedeš pomalu, mnohokrát ovĕřeno.
35 km/h je slušná rychlost, tu u cyklisty nečekají a tak je to jak píšeš.
U městských autobusů a občas i u měziměstských je docela běžné vyjetí ze zastávky přímo před čumák, že musíš i ostřeji na brzdy, a docela často to je i bez blinkru. V lepším případě dá řidič blinkr, ale stejně zpravidla čumí vpravo do zrcadel jak zavírá dveře a už se rozjíždí a vyjíždí ze zastávky. Spoléhají na přednost při výjezdu ze zastávky a že jsou velký a jsou dobře vidět.
Řada řidičů moc na silnici nekouká a provoz nesledují, s tím nic nenaděláš i kdyby jsi měl na sobě kdo ví co. Je to vidět na těch zdánlivě nepochopitelných a až nesmyslných nehodách, přitom je to jednonuchý a snadný, nesledování provozu. To, že má někdo otevřený oči a otočenou hlavu tvým směrem ještě neznamená, že sleduje provoz, jinak by se nestávalo, že někdo nabourá do odstaveného kamionu, nebo třeba i do blikající sanity nebo policejního auta apod.
Kdyz o to zrcatko alespon strejchne pohledem a ja mu tam budu poustet 180 lumenu rychle strobo, urcite si to uvedomi. Ve dne bych to videl tak na 500 lumenu min.
Nějaký účinek by to mít mělo, ale taky bych na to nespoléhal, když jsou jedinci co nevidí ani majáky na autě a že mají sílu
On ten rychly strobo je neprijemnejsi, kdyz se trefis. Asi to budu vozit na prilbe a proste to hlavou zamerim na zrcatko nebo do oci protijedouciho. Z nejakych 50 az 30 metru to je jen ostry vjem a neoslni to.
Tak to si ukroutíš hlavu aby to viděli i ti z boku :-)
Ale vážně, mě by to hodně rozptylovalo a dost vadilo abych musel stále přemýšlet, jestli otáčím a držím hlavu tak, aby mě ten jeden konkrétní viděl. Něco jiného bude když vyjedu silničkama podorlickem, kde potkám jedno auto za hodinu a něco výrazně jiného v hustém pražském provozu, kde se musíš soustředit na celkový provoz a veškerý pohyb široko daleko kolem.
A tobě to vadit nebude? Mě osobně to blikání z mý hlavy není vůbec příjemný na oči.
Jo používám to, ale minimálně jen kdžy někdo proti nesklopí dálkový, tak to na dvě tři vteřiny zapnu, aby si to uvědomil. Prostě stejně jako bych mu v autě bliknul dálkovejma, jen jako upozornění.
Ale ten autobus má přednost při vyjíždění ze zastávky, tak mu to moc vyčítat nemůžeš. To nepoužívání blinkrů je zase takový nový pražský zlozvyk a strašně se to šíří. Na kole mne to hodně štve, protože musím reagovat mnohem dříve než auto a ten nový rozjezd mne stojí více sil. Takže když auto co mu dávám přednost náhle odbočí mimo můj směr buď bez blinkru nebo s blinkrem na poslední chvíli, tak mne to vždy naštve. V autě mi to nevadí.
Počkej, autobus má při vyjížděníze zastávky přednost???
Fakt?
To je pro mne novinka.
Tedy jasně, že je pouštím, když jedu autem a taky vím, že mají na zadku namalovaný cosi o tom, že děkují za pouštění, ale že by měly přednost?
Tak to fakt čučím jako puk. To jsme netušil. Fakt to tak je?
Ale prdeček přednost, řidič je povinen jim umožnit vyjetí ze zastávky zpomalením nebo i zastavením, ale tohle se týká jen městských městských jenže tohle běžně prakztikují i měziměstský. Řidič autobusu může omezit, ale nesmí ohrozit, a to je dost podstatný rozdíl. Jenomže řidiči autobusu se dost často chovají tak jako by tu přednost měli za všech okolností.
81L, 57L, to snad ani není světlo. Já měl vpředu cca 700L, vzadu smart 321R, reflexní pláště, reflexní samolepky na rámu a ráfcích, reflexní prvky na bundě. Přesto mi 28.11. v 6.15 ráno nedal řidič zprava přednost. Přišel jsem o 3 zuby a kolo a rozbil jsem mu čelní sklo. Prý mě neviděl...Já jeho viděl, byl dost daleko, normálně si to tam hlídám, jenže na mě na pozdrav zatroubil nějaký idiot, co si myslí, že jsem rád, že na mě troubí každý den, jen jsem po něm mrknul a když jsem kouknul zpět, vidím u své vidlice levé přední světlo auta.Jel jsem po krajnici, ale hodil mě na dělící čáru, Za mnou oktávka, přede mnou kamión. Jinak se mě policista na stanici ptal, jestli jsem náhodou nejel na strobo. Vím, že je to zakázané, tak jsem mu samozřejmě řekl, že to nepoužívám. Což je ostatně pravda, při tom výkonu bych nejspíš dostal epileptický záchvat :).
Není potřeba zářit, bohatě stačí běžné osvětlení co je vidět na 150 m. Když blbec nekouká a nesleduje provoz, tak nevidí kamion, stodolu a mnozí nevidí ani vlak, takže pro ně je úplně jedno co jako cyklista máš nebo ne.
Taky bych řekl, neviděl tě, protože se nekoukal, nebo prostě si myslel "to dám".
Je dobré vědět, že mám přednost, ale lepší je se ujistit, že ten druhej to ví taky a navíc hodlá tvoji přednost respektovat.
Tuhle situaci, kdy mi nedá auto přednost a prosté mi zprava najede do cesty zažívám u nás obden cestou do knajpy. Jedu mírně do kopečka a šoféři si říkají "ten než se připlazí" a klidně mě kříží cestu. Netuší, že jsem vyfutrovanej kilowatou, a že jedu překvapivě rychle. Počítám s tím a raději si přibrzdím.
Je hezký mít pravdu, ale nechat se zválcovat blbem a přijít k úhoně jako ty je falt naprd.
Jak to vyřešili? Dostaneš od toho ničemníka něco?
Za kolo už jsem dostal z povinného ručení, jinak je to ještě v řízení. Elektropohon nemám, ale spíš mám zkušenost tu, že řidiči naopak čekají, až projedu, nečekají kolo, ze začátku jsem se divil, proč na těch křižovatkách tak dlouho čekají, když nic nejede:)
Ale v tom případě bych se vážně zamyslel jestli už toho světla na kolo není příliš, že tě už můžou považovat za nějaký skutřík, což by mohlo být nebezpečný svoji pomalou jízdou a nebo a to spíš jestli už tím množstvím světla neoslňuješ a pak řidič ne že by tě chtěl srazit se při oslnění už na tebe nedívá, dívá se jinam a může předpokládat, že jede motorka a je hodně daleko a on v pohodě zvládne projet a když zjistí, že jsi kolo a blízko už s tím nic neudělá. Všeho moc taky škodí.
Zamyslet se nikdy neuškodí, ale v tomhle s tebou nesouhlasím. Předpokládat, že když je světlo příliš intenzivní, bude motorka dost daleko a můžu jet, to přece smysl nedává.
Pokud by oslňoval, už je to špatně, ale pokud ho kvůli světlu bude někdo považovat za motorový vozidlo, podle mě žádná škoda nevznikne.
Není chyba cyklistů, že motoristi už vnímají jenom to co svítí, za to můžou ti, kteří prosadili celodenní svícení po celý rok. Intenzivně svítit/blikat je tak jen způsob, jak můžou cyklisti zvýšit své šance.
Za to, že mám puštěné intenzivní blikání přes den i na cyklostezce jsem si už vyposlechnul i nějaké nadávky, ale jsem přesvědčen že aspoň dvakrát mě to zachránilo před srážkou s blbcem, co jel v protisměru, nekoukal na cestu a všiml si mě v poslední chvíli, takže za mě radši víc světla než míň.
Větší intenzita světel na kole je důležitá. Nějakou bludičku přehlédne nejen ten blbec, ale i slušný řidič, třeba proto, že proti němu jede zrovna auto se silnějším osvětlením.
Nepíšu o bludičce, ale o normálním osvětlení viditelném na 150 m, což je dost velká vzdálenost na to aby tě registroval každý kdo sleduje provoz. Žádná větší intenztita není potřeba.
Znal jsem jednoho,co si kdysi taky pořídil blinkry na favorita. První den, kdy je použil při odbočování vlevo, vjel do cesty řidiči, kterého nějaké blinkry na kole vůbec netankovaly. Ten zastavil a dal mu přes d...u, protože rukou nedal znamení o odbočování...
Rukou musíš mávat tak jako tak, jenomže ji nemáš po celou dobu manévru vytrčenou, tak tohle názorné blikání nocela pomůže, ale nespoléhal bych se na to.
Prostě je to jen "něco navíc" co může pohyb mezi auty usnadnit, ale nemusí.
Zrovna dnes jsem jezdila po silnici, bo na lesních cestách je led. Dvakrát odbočovala doleva z frekventované silnice 1.třídy (tady se jí v podstatě nevyhnout nemůžu). Normálně zhruba stopadesát metrů před křižovatkou upažím a držím ruku upaženou. Zhruba ještě polovinu vzdálenosti jedu po pravé straně a pak se přesunu ke středové čáře, v obou případech jsem musela uprostřed křižovatky zastavit a dávat přednost protijedoucím. Po dobu jízdy s upaženou rukou po pravé straně mě předjelo jedno-dvě auta bezprostředně po zahájení signalizace, pak už si to nikdo nedovolil a po přesunutí ke středové čáře mě s klidem a obezřetně předjížděli v souladu s pravidly zleva, stejně tak po dobu mého stání v křižovatce. Rukou přestávám ukazovat ve chvíli, kdy je zřejmé, že jsem uprostřed silnice z důvodu odbočení vlevo (t.j. v podstatě uprostřed křižovatky), do té doby jedu víceméně rovně a nečiní mi potíž mít ruku upaženou. Všichni za mnou vědí, proč jsem tam, kde jsem a auta rovněž odbočující vlevo klidně stojí za mnou.
Nějak se mi nezdá představa, že signalizaci redukuješ na nějaké máchnutí rukou..., já signalizuji tak, aby ti, komu je to určeno, měli čas si mé signalizace všimnout a prostor na to reagovat a podle toho se zařídit.
... v souladu s pravidly ZPRAVA. :)
Jako každá ženská to říkám obráceně, což je prej dáno tím, že prej ženský jsou zvyklý hovořit face to face a vztahovat levou a pravou k protějšku. U mě to bude spíš tím, že kůň má levou nohu vpravo, pokud stojím proti němu a bavím se s veterinářem :))
Předpis si žádá ukázání před začátkem odbočování, ale taky se většinou snažím ukazovat po celou dobu odbočovaní, respektive než se dostanu za polovinu křižovatky a je naprosto jasné, kam jedu.
Případně pokud musim zastavit na semaforu, tak ukážu před zastavením a při rozjezdu znovu.
Myslím, že to trochu zvýší naději na přežítí, ale stejně musí člověk sám dávat pozor. Už se mi stalo, že jsem jel u pravého kraje, před křižovatkou začal ukazovat doleva a víceméně souvislý proud aut mě dál předjíždel, tak jsem se pomalu přesunul do středu pruhu a přestože jsem měl levou ruku pořád upaženou a byl jsem defakto v křižovatce, stejně mě ještě dvě auta předjela zleva...
Tož opatrnej člověk musí bejt furt, ale vcelku důvěřuju. Takovej řidič musí sledovat a respektovat mrňavý světýlko (leckdy zastříkaný blátem) kdesi dole u země a ve dne nic moc viditený, tak pokud ukazuju dostatečně dlouho a zřetelně, myslím, že si toho všimne a zdá se mi, že to respektují.
Mejch 70 metrů (než se začnu cpát ke středu cesty) je pro auto za mnou minimálně 150 metrů odstup. Jedou-li řekněme v padesátimetrových vzdálenostech, tak dva ještě můžou předjet a ten třetí má dost času sundat nohu s plynu a nacpat se ke krajnici, aby mohl projet vpravo, bo viděl, že ti před ním mě objížděli a já ukazuju odbočení. Když bude auto stopadesát metrů před ním dělat ten stejnej manévr, tak taky musí bez potíží zvládnout i zastavit (bo se vedle něj už vpravo třeba ani nevejde).
Mě se ještě nestalo, že by mě někdo s upaženou rukou nějak riskantně předjížděl, ale já zas tak moc často na frekventovanejch silnicích doleva neodbočuju :) Spíš mi přijde nebezpečný, když mě ometaj při normálním předjíždění, jak kdyby nemohli objíždět ve větší vzdálenosti nebo chvílu počkat... s tím ale nic moc nenadělám
Tak naprostá většina řidičů provoz sleduje a pravidla respektuje, ale stačí když jediný řidič z tisíců přehlédne a může to dost bolet. On je to vždycky kompromis mezi opatrností a tím aby člověk nebrzdil provoz a taky někam dojel.
V tomhle konkrétním případě mi přišlo, že auta ve skoro souvislé řadě fungují jinak než samostatně jedoucí - prostě manévry jeden od druhého kopírují a nemyslí. Takže zatímco první mě předjel než jsem vůbec začal ukazovat na bezpečném místě, ti za ním mě předjíždeli jako dav bez ohledu na to, že chci odbočit a ten poslední už i na dost nevhodném místě. Naštěstí tak intenzivní provoz běžně nepotkávám, případně se snažím držet jejich rychlost a jet středem pruhu.
Mávnu i nĕkolikrát, ale jinak se musím dost držet řídítek, jinak bych si nabil hubu. Cesta nerovná, kolo o nĕjakých 20 kg tĕžší než si zvyklá, lepší držet fest řídítka.
Takže ta svĕtelná signalizace funguje slušnĕ.
Taky mám po cestĕ odbočku doleva.
Zamávám, dám blinkr na řídítkách i vzadu, a okamžité, jakmile he to bezpečné sunu se doprostřed vozovky. Ti co jedou rovnĕ mĕ podjíždĕjí zprava.
Zatím to funguje, je tma, ta svĕtla jsou vidĕt zřetelnĕ a úmysl z pohybující se šipky zřejmý.
Za svĕtla si všimnou spíš mávání. Blinkr by asi sám o sobĕ nestačil, a držet ruku upaženou vlevo by bylo na tý naší silničce dost vo hubu.