Napadlo mě pro dobíjení elektrokola prostě sehnat alternátor, který dá alespoň 43V. Pohon jednoduše nějakým motorem pro zahradní techniku, tkerý může pracovat v jakékoli poloze a tedy i za jízdy. Jenže co jsem koukal, tak jsem narazil na věci na 12V. Řekl jsem si, že to je třeba jen o otáčkách, ale dle kamaráda je to o počtu otáček vedení na cívkách a tak se prý takové napětí nedostanu. Tak nevím. Uměl by něko poradit. Existuje nějaké lehké řešení - alternátor na 36V a více? Díky.
Bylo to tu řešeno mnohokrát, je to ta nejslepější ulice. Jindra by mohl o své elektrocentrále vyprávět.
Tu Jindrovu zkušenost jsem zaznamenal. Tím, že ta energie nešla přímější cestou, tak to bylo dost neúčinné. Napadli mě dvě jiné a účinnější cesty. Teď tedy uvažuji o té druhé a to, že proud z alternátoru se dle situace buď rovnou spotřebuje a nebo ukládá. Technicky nic složitého. Jen to chce vhodný alternátor.
A uvezeš ho a ušlapeš tu brzdu ?
Počítám s hmotností do 10kg a i tak by to šlo na jednoosý přívěs. Jakou myslíš brzdu?
Už jsi měl někdy v ruce alternátor do auta ? a to je jen na 12 V, náklaďákový na 24 já už skoro neunesu, a alternátor je brzda a hodně velká.
Myslíš bez akumulace, příímo to prát do cívek?
To ne. Normálně přes akumulátor, ale teklo by do toho třeba 5A... Do kopce bude odběr třeba 15A, takže 10A to bdue brát z akumulátoru a 5A to rovnou spotřebuje z generátoru. Pak z kopce těch 5A bude dobíjet akumulátor. Počítám, že když se seštelují otáčky, tak se tím zajistí, že tam větší proud nepoteče a není nutno to nijak jinak regulovat. Jediné co by bylo třeba hlídat by bylo napětí. Když by to vylezlo ke stavu nabití, tak by člověk musel ten generátor vypnout. Nebo elektronika, ale to už je nad moje technické možnosti.
Problém je v tom, že nabíjení akumulátorů je pomalejší než vybíjení zhruba tak 3x. Mám zatím 5A nabíječky, 10Ah 48V to dobije za 2 hodiny. Jsou i 10A nabíječky, čili teoreticky by se dalo nabíjení ztáhnout asi na hodinu. Ale má to háček, ty silnější nabíječky jsou zase o dost těžší než ty slabé.
Uvažoval jsem o variantě 3x12 Ah - 48V, ty novější by měli vážit dohromady něco kolem 15 kg a tedy mít 36Ah k dispozici na den. Spotřebu 1Ah na 5 km lze považovat za rozumný odhad, tedy takto vybaven bych mohl uject denně asi 180 km a nabíjet ty potvory postupně v noci (jinak bych musel táhnout zase víc nabíječek). S touto konstalací bych si troufnul do světa, vykašlat se na centrálu, nedobíjet po cestě, prostě si vézt energii s sebou, tedy asi na vozíku za sebou. Ale má to háček - ty tře baterie by stály zase 30 tisíc.
Ještě k tomuj proč raději 3 a ne jednu dejme tomu 40Ah. Když se ti vysype po cestě jedna silná baterie - dojel si. Když máš tři a jedna se vysype, dá se pořád pokračovat.
Zvyknul jsem si už ale na bezmotoráče, námaha je to přibližně stejná, jen to jede pomaleji. Tak těch 30 litrů dám raději do toho, abych po cestě přespával v nějakýchh těch Formulích1, popřípadě jiných hotelech řetězce, čímž se zavazadla značně zmenší a cesta významně zpříjemní. Uvidím, když to klapne, a zase trochu zesílím, půjde to potom možná jako kdysi, i s tím, že si povezu i stan a spacák, ale to až výhledově.
Jindro, právě mě napadlo tu energii po usměrnění z alternátoru rovnou použít. Celé by to ale nesmělo vážit více jak 10kg. Motor hodna má koukám ani ne 3,5kg, tak alternátor kolik by mohl mít? Třeba 5kg. Takže to by šlo.
Tohle neumím vůbec. Asi budeme muset počkat až se vrátí eTotáč od čínských soudruhů.
Dal by se použít další el. motor který by poháněl spalovák a fungovalo by to jako rekuperace.
Určitě by to šlo jen to technicky vyřešit.
Osobně se ovšem přikláním k vezení relativně dostatečné kapacity baterií + silnější nabíječka.
Zásuvku fakt najdeš všude, ochotu už méně.
Mám necelých 30Ah a ještě se mně nestalo aby mně došla šťáva.
Na dojezd 150km je to dostačující.
Jak píše Jindra je určitě lepší mít 2 kusy aku z důvodů které uvádí.
Já vím, ale mě to i tak vrtá hlavou.
Z jednoho litru benzínu dostanu dejme tomu 0,3*0,9*8,6kWh/l=2,3kWh! Na to by člověk potřeboval tak asi 60Ah při 36V. :) 30% počítám účinnost motoru. 90% uvažuji účinnost toho alternátoru. Ale ikdyby to bylo horší, tak i tak.
Na nabití 2 aku 10Ah/48V elektrocentrála Kipor 770 potřebovala 2l natural 95.
Při tpm jak jsem na supertĕžko jel to dává spotřebu tak 4l na 100 km, což není málo.
Tak to někde musely být velké ztráty...
baterie 2*10*48=960Wh
2l benzínu 8,6kWh/l*2l=17,2kWh
tvoje účinnost 5,6%
udávaná spotřeba 0,5l/kWh
účinnost té centrály 23%
Ten rozdíl se musel ztratit asi tím dobíjením. Nevím. Ale fakt je, že i těch 23% znamená o 7% méně než je účinnost motoru. Takže budu to muset celé ještě promyslet, ale i tak myslím, že směřuji k hybridnímu řešení.
Zdrojů ztrát je mnoho - nejdřív při samotné výrobě elektřiny centrálou z benzinu, pak má nějakou účinnost dobíječka, pak se zase lecos ztratí v účinnosti samotného elektromotoru a taky ta elektrocentrála, nabíjela jen dvě nabíječky, a zbytak blafal tak nějak do luftu, třetí to už nezvládlo, i když určitě jen o kousek, 3x 3A nabíječky to nedalo (9A) ale 1x3A + 1x 5A - tedy 8A zvládá.
Tyhle teoretický převody prostě nefungujou, těch ztrát v takovémhle systému je strašně moc.
Tenklrát jsem jezdil hodně rychle, tak kolem 28-30 km/h průměr a tak soustrojí dojelo tak 25km na 10Ah (48V). S úplně stejnou konfikgurací dneska jezdím 40-50 km na 10Ah, jen jedu o dost pomaleji a pomocí CycloAnalysta se snažím šetřit, nehnat to do zbytečných špiček.
Jsem přesvědčenej, že na normální cykloturistiku by těch 36-40 Ah(48V) kapacity v akumulátorech mělo stačit, ale ta výhoda je fakt sporná - protože se namakáš stejně jak na bezmotoráči. Výhoda je snad v tom, že si toho můžeš vést mnohem víc s sebou.
Další věcí je, že začátkem jara nebývá otovřeno tolik kempů, kde by se dalo přes noc dobíjet, takže trasa musí být naplánována docela pečlivě jinak uvízneš na večer v nějaké díře a bez proudu - a pak nastupuje dražší řešení, nejbližší hotel.
Tedy vlastní zdroj energie - nějaká ta ec, fakt zase tak idiotské řešení není, jen ty mrchy jsou nesmyslně těžký, měl jsem na výběr v podstatě jen 2 dostupné do 10kg, ta Kipor a pak nějaká Honda, ale ta stála trojnásobek.
Jest do dálky s elektromotorem má prostě svá úskalí ale hlavně je to dost svinsky drahá legrace.
Když to vezmu ze svého pohledu tak bych měl sice ušetřených 70tisíc korun ale dva roky bych seděl zavřen v paneláku bez pohybu.
Je to velká suma ale pro mně znamemá že si to ještě užívám dokud to jde.
Na inv. vozíku to už možné nebude.
Tak že pro mně to mělo ve všech směrech jen pozitivní smysl a rozhodně toho nelituji.
Naopak přemýšlím že na jaře přikoupím baterii abych se mohl rozjet ještě dál než dosud.
Přes tu centrálu je problém že se to mění nejdřív na 230 a pak zase na nabíječce na menší napětí a ukládá se to a tak tam všude jsou ztráty. Ale pokud by to z alternátoru šlo přes usměrnění rovnou na beterii, tak při jízdě do kopce by se to hned spotřebovalo a při jízdě po rovině zase ukládalo, ale celkově by tam ty ztráty nemohly být takové. Na druhou stranu fakt je, že tak to nikdo nedělá. Myslím, že i ta hybridní auta jsou většinou udělaná tak, že spalovací motor je to hlavní a přímo pohání kola.
Jinak 40Ah při 48V už by bylo slušné, ale taky už by to asi něco vážilo. Proti tomu ta Honda na kterou sjem dával odkaz má myslím 6,2kg a přitom to dá výkon 300W. Jinak řečeno do kopce to nestačí, ale to nevadí, když ten rozdíl dorovná baterka.
připomínáš mi řešení vyčůraného českého človíčka na jedné severočeské přehradní nádrži - na Nechranicích :-)
tam je zakázáno pohánět lodičky benzínovým motorem - tak maj maníci na lodích elektromotory napájený z akumulátorů - v pohodě vyhoví předpisům
no a z protější strany je do toho píchnutá elektrocentrála, která tu baterku rovnou za provozu nabíjí :-))
není výhodnější/účinější/levnější jet rovnou na ten benzínovej motor ?
Tak nevím jestli levnější, ale chci to mít v přísném vozíku a připojit to jen pro dálkové trasy. Pohon zadního kolečka přívěsu se mi nelíbí. Zajímavý by byl pohon Crab, ale použitelné dvourychlostní řešení je přes dvacet tisíc a má to nějaké další ale z mého pohledu. Hlavně věřím, že se s lehkým generátorem dostanu i na bezkonkurenčně lehkou váhu.
Pokud by šlo o 12V tak není problém mít věc 6,2kg na přívěsu za kolem a přes akumulátor na to jet...
http://www.naradionline.cz/zbozi/generator-12v...
Akumulátor by tam být musel, protože v kopci bude spotřeba vyšší, takže se to dorovná z aku. Jen je tam problém, ež to je jen na 12V a nic na vyšší napětí sjem nenašel, tak možná jediná cesta je něco postavit.
je to myslim, zcestne reseni.
ale , receno s tetou Katerinou
"kdo chce kam , pomozme mu tam"
koupil jsem na Aukru na dynamo z vojenske elektrocentraly 42V/30A. (to je 1kW)
ale- vazi tak 7 kil a potrebuje 3000 otacek.
je pretizitelne na 1 hodinu na 2kw (jako motor)
mozna existuje nejaky jeho mensi bratricek - to by bylo reseni pro Tebe.
Akumulatorum se toto zrejme libit nebude.
Nejspis je urazi, nafouknou a odejdou :-(
Zní to dobře, ale zase myslím dynamo má horší účinnost než alternátor. Taky myslím, že alternátor bude při stejném výkonu menší.
Moje představa je alternátor s parametry klidně 42V/10A. Iděálně aby to bylo třeba při 4 tis. otáčkách, aby to běželo na střední otáčky té Hondy GX 35.
ucinnost dynamo / alternator se lisi o max 10%
a ten striidavy proud musis jeste usmernit.
asi jedine
http://www.alibaba.com/showroom/48v-generator.html
v CZ mozna koupis nahradni generator k vetrnym turbinam.
mozna nechat upravit (previnout) asynchronni motor z 230V na 48V
mozna pouzit BLDC motor jako generator...
Asynchronní motor po roztočení nedává prakticky žádný proud, pokud není zároveň připojený ke střídavé síti.
BLDC motor by šel. Když se dá pryč veškerá elektronika, je z toho BL AC synchronní motor použitelný i jako alternátor.
No nevím,kdyby bylo výhodné jezdit na elektromotor a vyrábět elektřinu nějakým agregátem na spalovací motor, asi by se to už objevilo u hybridních aut.
Možná i něco takového je, asi by to chtělo progooglit. Myslím si že účinnost převodu mechanické energii na elektrickou a tu pak zase opět elektromotorem převádět na mechanickou bude asi tím neslabším článkem, takže takové soustrojí nebude efektivní. Dovedu si představit, že výhodou by bylo, že spalovací motor neustále běží v optimálních otáčkách a tím by šla naladit minimální spotřeba a stejně tak minimální exhalace, to by bylo příjemné, ale asi ty účinnosti to všechno umrtví.
Ale mašinky mají nějaké diesel-elektrické trakce, tam to snad běhá.
Máš pravdu, že je výhodnější tu energii splaovacího motoru použít přímo, ale já to chci jako jakýsi další "dálkový akumulátor". Prostě jednoduše to připojit spolu s přívěsným vozíkem a nemít starost o dojezd a nebo o to kde budu jak dlouho čekat na dobití. Kdo ví jak často to využiji. Asi moc často ne. Pokud by elektokolo bylo na 12V, tak ideální by bylo tohle http://www.naradionline.cz/zbozi/motorove... Váha 6,2kg je bezkonkurenční a přitom to oproti stejně těžké lithiové baterii dá spoustu energie.
Mam dojem že v důsledků řešení a realizace to bude nakonec dražší než další baterie.
Již dnes existuje spousta ubytovacích zařízení označených "vítáme cyklisty" kde je vždy možnost přes noc baterie nabíjet.
Určitě je to pohodlnější než se snažit vytvořit perpetum mobile.
S tou ekonomikou máš možná i pravdu. Ten generátor, na který jsem uváděl odkaz, sice váží jen 6,2kg, ale cena je prakticky jako za dvě LiFePo4 od Šikuly. Ale pro tuhle kapacitu by to už váhově vyhrál ten benzínový generátor. Navíc znamená prakticky neomezené množství energie oproti nějaké 1kWh, kterou je možné za ty peníze mít v LiFePo4. Nicméně v obou případech by to nešlo na kolo, ale šlo by to na jednoosý přívěs za kolo, takže pořád obě řešení jsou docela srovnatelná.
Připomnělo mě to, že jsi také uvažoval o nějakém jednoosém přívěsu myslím že s pohonem. Budeš to realizovat?
Je to ve stádiu rozpacovanosti (výkres) ale jen pro brašny a baterie bez pohonu.
Ja osobně nemám možnost výroby ale snad by se zde našel někdo kdo by to dokázal vyrobit za příslušný honorář.
Taky přemýšlím o jednoduchém odpružení pomocí sedlových pružin.
Mám na to celou zimu tak snad něco vymyslím, horší to bude s realizací.
Tak se pak pochlub, až něco bude.
Levnější než Extrawhell to asi vyjít musí. Ikdyž taky by to bylo bylo řešení. Jen by to chtělo sudý počet baterií.
Sudý počet bat. bude, pravděpodobně budu volit první variantu se dvěma bateriema nad sebou nad středovým kolem.
Brašny zavěšeny po stranách co nejníže k zemi.
Pokud se najde někdo kdo to vyrobí dle mych požadavků tak vyfotím a zveřejním.