Ahojky
Docela by me zajimalo, jaka je obvykla zivotnost olejovych tlumicu?
Na Ibexu mam od Azubu namontovany zadni tlumic DNM MM-22AR, v tehdejsim ceniku druhy nejlevnejsi, nicmene kdyz moji prioritou neni jizda v terenu, predpokladal jsem, ze by ucel splnil i ten nejlevnejsi (DV-22), jen se mi nelibilo, ze na nem nejde nastavit vubec nic, zatimco MM-22AR mel cerveny kolecko.
Mily tlumic vydrzel rok, pak uplne prestal tlumit. Azub mi bez problemu rovnou poslal novy s tim, ze jim mam stary po vymene vratit, ze si ho prohlednou. Rikal jsem si, ze asi nejaky nepovedeny kus, to se stat muze a ted uz bude klid.
Bohuzel nejsou to ani dva roky a tlumic opet pomalu prestava fungovat. Nejdriv zacal pri prejeti nerovnosti vydavat sykave zvuky, pak se ty zvuky zacaly ozyvat i pri slapani do kopce (coz predpokladam znamena, ze neslapu zrovna idealne pravidelne). Ted uz se zvuky postupne ozyvat prestavaji, ale s tlumice odkapava olej. Za jeden flek jsem to doma pekne schytal, pry je znicena podlaha a vyhrozujou mi, ze budu kolo parkovat venku... :(
Tak nevim co s tim (krome hadry nebo kastrolu na zem pod tlumic), tlumeni postupne prestava fungovat (v urcitem rozmezi poloh skoro netlumi). Lehokolo uz je po zaruce, takze tentokrat si to zrejme budu platit sam. Predpokladam, ze oprava by rentabilni nebyla nebo se s tim da neco delat?
Takze otazka zni, zda DNM MM-22AR prodavany Azubem je nejaky tragicky vyrobek nebo je to u tlumice normalni? Jeste bych to pochopil, kdybych jezdil nejakym drsnym terenem, skakal na nem (no s lehokolem nevim) nebo jinak mu daval zabrat, ale po vymene jsem uz jezdil prakticky POUZE po ASFALTOVYCH SILNICICH.
Podle polohy gumoveho krouzku nikdy nesel tlumic nadoraz, na kole jsou blatniky, takze blato se na tlumic primo nedostane a obcas jsem tlumic otrel suchym hadrikem, takze nevim, co vic by ten tlumic chtel?
Žádný zadní tlumič jsem nikdy nedovedl až k destrukci, i když kdysi dávno nějaký superlevný pružina-elastomer měl ke konci už jen pružinu, netlumil vůbec. Přední vidli jsem už nějakou odpravil. A obecně všechno odpružení šlo nejvíc do háje v zimě v mrazech. Elastomer chápu, ztratí v mrazu elasticitu a vydrolí se. Ale olejové nevím. Jestli i olej jak ztuhne a zároveň kovové části jsou křehči a tak tam něco rupne, to nevím. Se svou váhou jsem myslím tlumiče taky zrovna nepřetěžoval, ale v zimě evidentně dostávaly zabrat fest. Připadá mi to, že s jízdou v mrazu designéři nepočítají. Jak by taky, když jsou většinou na Taiwanu a sníh v životě neviděli.
Muzes se prosim podivat jak Ti chodi tlumic v zavesech? (zlehka/ ztuha) Teoreticky by ho mohla zadni stavba pri pruzeni "ohybat" -> tj by se vydrela pistnice, tesneni... Ten vytekajici olej je znakem jeho nefunkcnosti.
To je zajimava myslenka, ze by se jako pist nejak vylamoval do strany nebo tak neco a tim nadmerne odiralo tesneni. Jenze jak to zkontroluju?
Jak myslis ty zavesy? Jako na jedne strane tlumic odsroubovat? Jinak tezko poznam, zda jde neco zlehka, kdyz budu tlacit proti pruzine. Na pohled nic zleho nevidim a milimetrovou nepresnost bych stejne nepoznal.
Kazdopadne kdyz jsem prvni tlumic menil za ten cerstve posleny z Azubu, tak sel na sve misto snadno a pasoval tam.
Kazdopadne moje lehokolo nepotkalo nic, co by mohlo zadni vidlici ohnout nebo jinak zadni stavbu zkrivit. Predpokladam, ze skaceni kola na zem by takove nasledky nemelo. O tom, ze by Azub mohl krive navarit drzak tlumice radsi uvazovat nechci...
pricina : ano, tak jsem to myslel.
kontrola : odsroubuj jedno z ok a skus zakyvat tlumicem okolo druheho oka. Pokud drhne je to jasne. pokud jeden z cepu nejde rozumne vytahnout je to ten ktery dre.
sikme navareni timto nezjistis. jedine dat do ok dostatecne dlouhe a prime tyce a zmerit jejich vzdalenost na zacatku a na konci...
No tak uz jsem to vyzkousel. Nejdriv jsem vysrouboval spodni sroub vedouci skrz vidlici a zkusil pohybovat tlumicem drzicim na sroubu v ramu. To slo naprosto snadno (samo), dokonce i pro pohyb do stran je docela vule. Pritom spodni sroub sel povolit celkem rozumne (nebyl to boj, jako kdyz jsem ho povoloval poprve) a jeste byl cely od oleje, takze urcite to nebylo zarezatele nebo jinak zarostle.
Tak jsem spodni sroub zasrouboval zpatky, nejak priblizne utahnul, vysrouboval sroub a matku drzici tlumic nahore v ramu. Tam uz se o vuli mluvit nedalo, s tlumicem jde pohybovat jen striktne okolo osy, protoze ho z obou stran drzi vidlice. Nevim, jak snadno by melo jit tlumicem hybat, pokud bych spodni sroub vic dotahnul, uz to slo trosku ztuha, jak moc dotahnuty ten sroub byl nevim, protoze jsem zacal jeho vysroubovanim. Kazdopadne k jeho povoleni stacil imbus (takovy to maly L-ko), puvodne od Azubu to bylo utazeny mnohem vic (pokud to neni duvod, proc prvni tlumic vydrzel rok a druhy uz dva roky).
Kazdopadne vzhledem k pomerne malemu uhlu, o ktery se tlumic pri chodu pootaci, si nemyslim, ze by potreboval nejakou prehnanou vuli (to bych zase riskoval, ze se sroub sam vysroubuje) a jako pricina umrti tlumice mi to nepripada.
Nejaky dalsi napad, co zmerit nebo zkontrolovat?
Jinak dle ocekavani uz z tlumice nic nekape, tlumic vubec netlumi a kolo se protivne houpe. Pokud se sejde nekolik nerovnosti na silnici s kopce za sebou, tak se lehokolo dost blbe ridi. :(
Zajimave. Ja mam ten stejny, ale je namnotnovany presne naopak - tim cervenym sroubkem dolu a dopredu.
No takhle jsem to dostal smontovane od Azubu a kdyz jsem tlumic menil, dal jsem to presne stejne (do stejne diry) s duverou, ze Azub vi, proc to tak ma. :)
Nevim ale, jestli by melo nejakou vyhodu dat tlumic tak jak ho mas ty. Nejspis by se uz nedalo za jizdy kolecko stelovat a az by toho mel tlumic dost, nejspis by vytekl vsechen olej najednou. Vliv na pruzeni a zivotnost nedokazu posoudit.
Tak evidentne to AZUB montuje jak jim to zrovna padne do ruky :-/ - ja to samozrejme taky mam tak jak to mam rovnou z vyroby. Ale uznavam, ze stelovat tlumic za jizdy jsem nezkousel a v me orientaci tlumice by to neslo.
Mám ten stejný. Lehokolo mám asi 11 měsíců, najeto necelých 2000 km. Zatím mám pocit že tlumič funguje a tlumí. Ale mám to nastavené na docela malé tlumení. Blatníky sice mám, ale i tak mám pocit, že bord*lu se tam dostává docela dost.
Nikdy předtím jsem odpružené kolo neměl, tak jsem nevěděl co mám čekat. Při výběru jsem uvažoval zhruba stejně jako ty. Příště bych možná šel spíš do nějakého vzduchového, ale (musím zaklepat), i tento mi funguje dobře, jen charakteristika pružení vzduchovým měchem je jiná než u pružiny.
K jakemu reseni byste se priklaneli?
Je zrejme, ze budu muset koupit novy tlumic, jenze ktery? Jeste asi napisu dotaz do Azubu, nicmene pokud dvakrat tenhle typ tlumice skoncil vytecenim oleje, prijde mi blbost kupovat znovu stejny.
Jake parametry musi tlumic splnovat, aby do Ibexu pasoval?
Pokud by jeden/dva roky byla bezna zivotnost tlumicu, asi je blbost do nej cpat penize, ten zakladni Azubi DV22 by mohl stat okolo tisicovky a pokud by umrel vyrazne driv, treba ho zase vyreklamuju.
Nebo je nejaky duvod investovat do drazsiho tlumice? Zvlast kdyz jezdim vetsinou jen po silnici? Zda se, ze pruzinovych na vyber ani moc neni a vzduchove na me pusobi, ze je tam mnohem vic veci, ktere se muzou pokazit a kdyz misto oleje utece vzduch, tak je kolo uplne nepojizdne, spravne?
Taky jezdím "většinou" po silnici, ale kde ji máš rovnou?
Ber FOX a nebudeš litovat. Tím jsem svoje problémy s tlumičem vyřešil. Teď spíš nevím, co s vidlicí. Ta SASO se přes veškerou péči, co jsem jí mohl zvenku dát, po roce úplně zadřela. Proč bych ji měl několikrát ročně rozebírat, když na krosu mi obyčejná Suntourka slouží (podstatně líp) přes 60 tisíc km při celoročním provozu? To už je ale na jiné téma.
Tak silnice nejen neni idealne rovna, ale mistni komunikace aspon tady jsou casto plne der, zaplat a jinych nerovnosti, takze ten tlumic na lehokole opodstatneni urcite ma. Nicmene pokud zhruba 98% kilometru najezdim po silnicich, kde bezne jezdi auta, predpokladal bych mnohokrat mensi opodstatneni nez kdyz nekdo jezdi v terenu.
Mohl bys ten FOX vic konkretizovat? Predpokladam, ze ta firma nevyrabi jediny tlumic a ja si netroufam hadat, co vsechno je kompatibilni s Ibexem.
Jinak si porad myslim, ze predni pevna vidle byla docela dobry napad. Sice uz v prednim kole praskly dva draty, ale vymena dratu je levnejsi nez vymena tlumice...
Je to Fox Float RPL, mám ho od Azubu. Lepší je zjistit od nich, co tam dávají a co tam pasuje. Zkoušel jsem i levnější Epicon RS9 LOD, ale ten má naprosto nevyhovující vlastnosti, už jsem tady o tom kdysi psal dost, dá se najít. Ten mi pak vzali zpátky a ten FOX nemá chybu. Původně jsem měl ještě Radium a ten na novější vidlici nepasoval, ale jinak byl taky dobrý.
Přední vidlici mám teď taky prakticky pevnou. Taky mám pocit, že to vadí spíš kolu, ale tím pádem mně taky. Hlavně jak v noci lítá světlo nahoru a dolů a ve zvonku se mi už jednou uvolnil pastorek z motorku.
Jen bych doplnil, že máš Azuba pětku, tedy jinou zadní stavbu.
Hmmm, takže pokud bych chtěl znát seznam tlumičů kompatibilních s Ibexem verze 2009, tak se stejně musím ptát v Azubu.
Sice jsem se trosku namlsal propedalem na fullovi, ale na lehaci mi vzdycky stacil Manitou (tehdy tusim u AZUBu za 3 kKc) s nastavitelnym odskokem a prostym zamkem. A po case jsem i ten zamek zacal pouzivat mene.
Jen tak náhodou, nejsi to ty, kdo se štítí asfaltu? :)
A jak to souvisi s tlumicem?
No, že na něj máš úplně odlišné požadavky než Jrr.
Ani ne. Mam na nej stejne pozadavky, kdyz prave jedu po rovnem useku. Navic uz je AZUB pouze trekove, do terenu mam jiny kalibr. T
Jen tak pro zajímavost, jaký je ten jiný kalibr? Je to lehokolo nebo standardní plně odpružený MTB?
Jezdím čím dál víc v terénu a stojím před rozhodnutím dál posunout svého Maxe k terénní verzi (širší off-road pláště, nový zadní tlumič), nebo ho dál udržovat v konfiguraci, kterou bych nazval "cross" a do opravdového terénu si pořídit něco jiného.
Murphy určitě pořídil nový Bushmaster ;-)
http://lightfootcycles.com/wp-content/uploads...
http://lightfootcycles.com/products-overview...
Tak tlumic, ktery prezije u Murphyho alespon pul roku, by pri mem zachazeni mohl vydrzet desetileti... :D
Manitou je stale OK a dokonce bez servisu. Jen jsem na nem mel od zacatku neoprenovy chranic a hodne brzy vyrobil ochranu zamykani pred bahnem:
http://mur.rajce.idnes.cz/Hadanky/#DSC02516.JPG
http://mur.rajce.idnes.cz/Hadanky/#DSC02517.JPG
Tak jsem si dopisoval s Azubem a nakonec to vypada, ze druhy tlumic mohl odejit naopak kvuli prilis velke vuli v drzaku.
Kdyz jsem chtel vedet, jake jine tlumice by mi pro muj Ibex doporucili, dostal jsem 3 moznosti:
- znovu stejny (tzn DNM MM-22 AR)
- Suntour Epicon LOD
- Fox Float RPL
Pricemz stejny bych mozna dostal zdarma (hodne vstricny pristup na to, ze uz mam po zaruce), na ostatni bych musel priplatit.
Takze premyslim, co si vybrat?
Jak jsem psal, jezdim v podstate jen po asfaltu a muj Ibex ma predni vidlici pevnou, takze nevim, zda bych vubec poznal rozdil. Respektive o Fox neuvazuju kvuli cene, ale pokud by byl Suntour pro me v necem lepsi (vydrzel dele), prislo by mi to jako smysluplna investice. Nemam pocit, ze by ten soucasny (nez se rozbil) tlumil spatne, ale nemam s cim srovnavat a treba by mi zamykaci tlumic mohl usetrit i nejakou energii pri jizde do kopce?
Akorat mi pripada, ze v tlumici, kde se pruzi vzduchem, se toho muze pokazit jeste vic nez v tom soucasnym, kde pruzi pruzina.
Pokud ti u Suntouru nebude vadit, že se zamkne i když nechceš, viz výše a dříve atd, ale je to Tvůj výběr, někomu tak vyhovuje.
No nevím, zda najdu čas, abych prohledával všechna témata, kde se něco řeší o Suntouru, ale jestli té narážce rozumím správně, tak by to byla ještě horší volba než vzít stejné DNM s pružinou, správně?
Vezmi Fox, to je spravna volba. Prave jsem jeden FoxFloat RP23 zabalil a odesilam na reklamaci po necelych 2000 km. 8-)
Z takového doporučení bych byl trochu zmatený. Po FoxFloat RP23 jsem taky pokukoval, ale pokud ti odešel po 2000 km, tak si to asi rozmyslím...
Ovsem na fullovi se 140 / 140 zdvihy. Na lehaci mam 3 roky Manirou R - tehdy asi za 3 kKc od Azubu, vzduch, odskok, zamek. Bez servisu, jen tu a tam striknu silikon a mam ho zabaleny neoprenem.
Jenze ten mi Azub nenabizi. Nevim, jestli k Ibexu nejde nebo uz ho nemaji v nabidce, dostal jsem 3 moznosti, tak asi cekaji, ze si jednu vyberu... :)
A kdo tě nutí pořizovat tu u Azubu? Jinak od toho nabízeného Foxe existují i levnější verze.
Tak nenuti, ale jake vsechny tlumice by mi do Ibexe pasovaly mi tu nikdo rict nedokazal. Spousta tlumicu se dela v ruznych delkach a provedenich, ja tlumicum nerozumim a riskoval bych, ze koupim neco, co tam treba ani nepujde namontovat.
Pochybuju, ze mi prodejce beznych kol bude schopny poradit s montazi nebo serizenim, obvykle s lehokolem nechteji mit nic spolecneho a pokud neco kupuju od e-shopu, tak uz musim presne vedet co chci.
Zvlast pokud mi uz dva tlumice na Ibexu odesly, je moc fajn, ze se Azub stavi k problemum celem a prislo by mi hloupe a nerozumne si ted koupit tlumic jinde...
Já myslím, že jsme ti tu poradili dost, hledáš problém tam kde není. Tak ještě jednou, pro tebe je podstatný rozměr ok a velikost tlumiče. Na 99,9 % máš tlumič o velikosti 165 mm, tak podle toho si vyber jakýkoli tlumič.
Tak uz jsem asi nasel tvoje tema o Suntour Epicon a docela me to odradilo, diky za upozorneni, takovouhle funkci testovat nechci.
Do rana si to jeste necham projit hlavou, ale nejspis vezmu opet DNM, treba uz do tretice konecne vydrzi. Sice by se mi tlumic se zamkem docela libil, mozna by mi to usetrilo nejakou vterinu pri jizde do kopce, ale kupovat kvuli tomu Fox mi pripada prehnane.
Mit vzadu super tlumic a vepredu pevnou vidlici, by stejne asi smysl nedavalo...