Zdravim. Planujem si na zimnu sezonu zakupit zimne plaste na 28 palcove kolesa. Je to trekkingovy cykloturisticky bike. Planujem na nom jazdit presne tie iste trasy, ako v lete. Cize vela aj po cestach - prevazne asfaltove povrchy, no i po cestach v poli. Takze je predpoklad, ze moje trasy budu mat snehovy i ladovy charakter. Dalsia vec, pre pripad, ak bude sucho, ale tuhe mrazy - letne zmesy stracaju prilanavost... Momentalne jazdim na letnych gumach znacky Michelin, model Pilot Sport. Uvazujem, ci kupovat zimne plaste s hrotmi alebo bez. Predpokladam, ze na obe kolesa by bolo najlepsie kupit tu istu pneumatiku... V hladaciku mam Schwalbe Marathon Winter a Continental Top Contact Winter II Premium. Viete mi poradit napriklad aj ine znacky, podelit sa o skusenosti alebo sa vyjadrit k uvedenemu modelu od Schwalbe ci Continental?
Dakujem!
Obecne se da rict ze plaste s hroty se hodi jedine na led nebo snih ujezdeny do podoby zrcadla, vsude jinde ti budou jenom vadit a neskutecne se s nimi nadres.
Koupil bych proste plaste s nejakym hrubsim vzorkem pro pripad ze sjedes z asfaltu.
No dobre, ale stale by to mala byt zimna pneumatika, kedze pri nizkej teplote letna zmes straca prilnavost. Mas nejaky konkretny model na mysli? Ty si mi zatial odpovedal len otazku, ze ci kupit pneumatiku s hrotami alebo bez... Ale dakujem aj za tuto info.
Cyklopláště se zimní směsí?!? To existuje? Nechápu, k čemu by to bylo dobré... Stačí hrubší vzorek, co nejširší a co nejmenší tlak...
Samozrejme, ze take existuju. Ide o inu zmes (makksiu), presne ako u auta. Totiz, vzdy clovek nepotrebuje hrubsie pneumatiky. Staci, ak mas suchu zimu, vonku je pod 5 stupnov, vobec nemusi byt sneh ani lad... a letne pneumatiky stracaju na adhezii...
Na autě zimní směs smysl má, na kole je to podle mne akorát marketing.
Jezdil jsem na silničce i v -15 (suchá silnice), jediný problém jsem měl s tím, že mne v letních tretrách, byť v 2 x neoprénových návlekách, opravdu hodně mrzly nohy...
Na bajku mám bezdušáky, na sněhu tam klidně nechám jen 0,5 atm, až se guma skoro žvejká...
A že je menší adheze? Fajne, aspoň potrénuji techniku ;-)
Ty dáváš zatáčky "po oušku" ? Nebo někde brzdíš z devadesátky ? Nebo ti ta adheze chybí při akceleraci ?
I v mrazech kolem -15°C jezdím po suché silnici na běžných Schw. Marathonech a nepozoruju žádný rozdíl. A do sněhu mám na treku Kendy Klondike s hrotama. Prima zážitek na tom jet. Na suchém se s tím dá normálně přejet, ale není to ono. Nejvíc bacha na rozoranou stopu a přechod z nesolené odhrnuté silnice na prosolenou, ty zmrazky vespod jsou pěkný mrchy a "kradou kolo" :-)
Já mám dobrou celoroční zkušenost s tímto vzorkem http://www.supshop.cz/index.php?action=browse... není to ovšem speciální zimní plášť, jako zmíněný Marathon Winter.
Na krosce jsem vozil Schwalbe Smart Sam v zime v lete a spokojenost. Na ledu to teda klouzalo, ale podle me ani ty hroty nebudou 100%. Na snehu jsem jezdil jen na takovem tom "prazskem" a na to to bohate stacilo :)
Rekl bych, ze kroska na snehu a ledu nebude obecne zadny zazrak, na to jsou i ty "zubate" plaste moc uzke... Aspon jsem to teda tak pochopil, ze 28" "trekkingovy cykloturisticky bike" je kroska a ne MTB...?
Ano, spravne. Neviem si velmi predstavit dialkovu cykloturistiku na MTB :-)
Hmm, mam Treka Superfly (29'er) a pred mesicem jsem na tom dal 1000km Danskem natezko. Mam dat fotku? ;-)
Predtim jsem mival taky krosku a cestoval s ni natezko, ale po zkusenosti s mtb bych uz zpet nemenil. Jedne, co snad je horsi, je absence tezsich silnicnich prevodu, co mel ten trekac. S nalozenym kolem jsem je ale stejne vyuzil malokdy.
Tak jasne, ideal je lehokolo na cestovani, celopero na hory a lesy a elektroskladacku na jezdeni po meste do prace (pripadne nejaky levny pleckostroj misto toho :p )... jo a silnicku na svihy (a pak uz jen tech ctvrt mega na to to poridit a barak, kde to vsechno skladovat). Omlouvam se za OT.
Daj foto toho MTB na tazko, celkom ma to zaujima.
Já (i se synem) jsme byli jen "okolo komína", ale na MTB to bylo :-)
Tu by som zasa povedal, ze okrem pneumatik je tu trochu nevhodny pre cykloturistiku aj prevod. Predna pila ma zrejme maximalne 48 zubov, ak vobec.
Obvykle tam bývá 42 nebo 44. Jaký převody lámeš ty ? A s jakou frekvencí šlapání při jakých rychlostech ?
V predu mam hodenu 50-zubovu pilu, vzadu mam 8-kolecko, pricom najmensie je 11. To znamena, ze moja najtazsia kombinacia je 50 na 11. Samozrejme to davam zvacsa po rovinke alebo dole kopcom, ale je to dobra vec. Pri dialkovej cykloturistike je to velka vyhoda, hoc aj ked idem na tazko.
Hmmm, 50/11 po rovince natěžko. Buďto máš kadenci jak ručička na orloji, nebo jsi zralej na Tour :-)
Ručička minutová nebo hodinová? :)
A mají ručičky na orloji jinou kadenci než na náramkových hodinkách? :)
Taky jsem na to čuměl, ale jo
http://www.orloj600let.cz/cs/o-prazskem-orloji...
Zrovna dneska jsem se v zajímavém povídání v rádiu dozvěděl, že alespoň ten pražský má ručičku jen jednu, hodinovou. A teď jsem si dohledal, že ciferník má navíc čtyřiadvacetihodinový. Tak si to přeber :-)
Příště prosím přesně specifikovat, o který orloj se jedná. Hovoříš s programátorem... ;-))
Když už jsme u těch orlojů, tak tenhle znáte? Je to taky dobrý tip na cyklovýlet na příští sezónu... :-)
http://www.starabystrica.sk/index.php?option...
No, nieje to zle, ale ten valivy odpor musi byt riadny...
Neni to tak hrozne, jak by se zdalo. Nemam tam zadne velke spunty a to kolo je celkove hodne zive. Zase proti treku ma tu vyhodu, ze je stabilnejsi, pokud cesta vede jinudy nez asfaltem. Hlavne po desti mi nalozena kroska vzdycky ustrelovala vzadu a obcas sla do smyku (polni cesty / lesni useky), kdezto tohle drzi.
Pak samozrejme by slo dat tam nejaky Nanoraptor nebo podobny hladky plast a pojede to jak sip :-)
Rikam, ze zacatku mi chybely silnicni prevody, ale my zas na cestach nijak nechrtime, takze nakonec to neni nic zasadniho. To uz spis mi vadi, ze tenhle model tak nejak nepocita s jezdenim natezko, takze ram nema navarky na nosic. Musi se to resit objimkami na trubky a hacky na osu, coz neni uplne idealni reseni a jeste na tom budu muset popracovat. Zacal jsem i uvazovat o voziku, ale to ma zase svoje nevyhody, takze uvidime...
Stabilita je urcite lepsie v zlom terene, ale to je skratka dane druhom biku (MTB), konstrukcne je skratka inak rieseny. Tie navarky zrejme chybat budu vzdy, predovsetkym pri velkom zatazeni nosicu. Vozik je podla mna fajn vec, je to ale relativne drahe riesenie, ma to svoje vyhody aj nevyhody. Ja som si jazdu s vozikom skusil, mne sa to aj celkom paci. Pri voziku je potrebne vyberat kvalitne znacky, cinske napodobeniny vacsinou totiz prinesu viac problemov ako radosti.
Je to tak, mas pravdu.
Co se tyce voziku, zamlouva se mi trojice Croozer Bob Yak resp. Bob Ibex nebo Webber Monoporter, ale jak rikas - cena + potencialni problemy s prepravou (letadlo i vlak) me od toho zatim odrazuji a spis budu uvazovat o bytelnejsim uchyceni toho nosice. Nejake napady mam, pritel Bauhaus snad pomuze :-)
Ten Bob Yak a Bob Ibex... tam je tusim rozdiel v tom, ze jeden z modelov je odpruzeny... to su dobre voziky, myslim americka vyroba. Stoji to okolo 400-500 EUR. Presne tuto znacku som testoval, sice kratko, ale pacilo sa mi to. Citil som sa ako sofer klboveho autobusu ci kamionu :-D Pri preprave vlakom je potrebne to rozpojit, po jednom nalozit/vylozit a je to! To nieje az taky problem. Skor je to o volaco narocnejsie v preplnenom meste, jazdit v hustej doprave s takouto vecou. Soferi castokrat nevnimaju, ze ma clovek za sebou este vozik a automaticky idu zastavit tesne za bikom, cim samozrejme prichadza velke riziko, ze narazia do voziku.
Taky jezdim cykloturistiku jen na MTB. Treka jsem mel, ale to kolo se pode mnou "kroutilo" i naprazdno, natoz nalozene (a to jsem docela strizlik, 85 kg). MTB je tuzsi, vyhovuje mi to vic. A navic pokud je i mensi teren (coz je dneska mnohdy i na silnici :-), je MTB taky vyhodnejsi.
Zvažoval jsem to taky, ale nakonec to v pražských podmínkách nebylo potřeba. Normálně jezdím MTB, ale v soli ho nechci ničit, tak nastupuje levnější CROSS. Oproti komentářům výše preferuji v zimě užší plášť, který má šanci se proříznout a tedy drží. Jezdím na Hutchinson Python. Na balónu bych se bál. Pravda ale je, kde jezdíš? Já zpátky večer po silnici (sůl, břečka, poprašek na ledu) a ráno lesem (prašan, prašan na ledu, udusaná sněhová deska). Hloubka sněhu nebývá nad 5 cm, takže jde spíše o to, proříznout se na tvrdší povrch a neklouznout. Hluboké závěje by chtěly naopak široký plášť, ale to v Praze nemáme.
Ještě k těm hřebům. Na zledovatělém povrchu jsou samozřejmě výhodou, ale jednak něco stojí a pak časté ježdění po holém asfaltu jim nesvědčí (mohou se vylamovat). Protože jsem líný přehazovat pláště a zima v Praze nebývá bohatá na sníh, zatím jsem do nich nešel. V zimě jezdím opatrně, blbě jsem se cítil jen jednou na té ledové krustě z dokonale ušlapaného sněhu. Jenomže ani ta v Praze dlouho nevydrží (buď změkne nebo na ní dosněží), tak jsem načetl kdejakou recenzi, ale ke koupi jsem se zatím neodhodlal.
Aky balon?
Na otazku, kde jazdim odpoviem asi tolko, ze jazdim v Bratislave a jej okoli. V samotnom meste to bude s pocasim to iste, co v Prahe, nicmenej, akonahle zajdem do lesoparku (mestske lesy), situacia sa razom meni, podmienky su uplne ine. Dalsia vec, Dunaj v zime na znamej medzinarodnej cyklistickej ceste (na hradzi) tiez ma svoj vplyv na jazdne podmienky.
Pak jezdíme oba v podobných podmínkách, nicméně je to o kompromisech. Buď budeš pořád přezouvat, případně měnit tlak v pneumatikách anebo holt kompromis. Já v hlubokém sněhu nejezdím a v naprostém extrému taky ne, protože zpátky musím po silnici a bojím se neschopných řidičů. Proto jsem zatím do hřebů nešel.
Dělají se zimní pneumatiky, zimní s hřeby po stranách a pak zimní s hřeby po celém běhounu. Ohlasy na ty poslední jsou dobré, ale na holé asfaltce to dokonalé nebude. O jízdních vlastnostech na mokré nebo slizké pražské dlažbě si dokonce dovolím pochybovat. V případě hřebů po stranách se doporučuje upravit tlak dle podmínek na trase.
Dlažby se neboj. Mám to tady kus po vyboulené silnici s kostkama a žádný problém. Ty hroty sice srandovně klapou, ale nejedeš po nich. Jsou dostatečně níský, aby se na tvrdém podkladu zamáčkly do měkkých špalků a pak jedeš vlastně po té gumě. Sníh ani led zas tak tvrdý nejsou, takže se hroty hranama zarývají i do toho tvrdšího ledu. Měl jsem trošku obavu, jestli se ty hroty při jízdě po asfaltu nebudou i nějak obrušovat a zkulacovat, ale ten materiál asi bude dost festovej a není na nich ani škrábaneček.
Balónem jsem myslel 2,00, 2,25, 2,30 a podobně. Prostě širokou pneumatiku. Kola pro jízdu ve sněhu mají snad i víc.
Podívej se do téhle diskuse:
http://www.nakole.cz/diskuse/12373-zimni-plaste...
a taky na příspěvky před a po.
A taky tohle:
http://www.nakole.cz/diskuse/12373-zimni-plaste...
Píše i o tom opotřebení na asfaltu. Fakt se bojím, že pokud budeš chtít jezdit vždycky a všude, bude nejlepší přehazovat anebo jít na kompromis a být si jeho omezení vědom.
Tak treba Lada Niva taky s uspechem pouzivala uzsi plaste, prave i kvuli lepsimu "proriznuti". V zime na horach, kde jsem pracoval, vyjela i tam, kde mely renomovane znacky dzipu problem. A pak, ze z Ruska je vsechno spatne... :-)