Pokračování tématu http://www.nakole.cz/diskuse/15291-elektrokola...
Zdravím. Tak jsem dotáhl 9 tis. km, zatím vše ok. Sjel jsem 2 páry pneu Schvalbe Marathon , vyměnil 2 řetězy a obložení do brzd. Ostatní drží, rozebral, vyčistil a namazal planetovku u motoru - nejeví známky opotřebení. Vidlice drží, bez vůle. Z původního osazení kola jsem pouze měnil výplet zadního kola z 2,3 mm na 3 mm, ty původní mě neunesly.
Nevím zda to vlastně někoho zajímá ale píšu to proto že i když je kolo výbavou "plečka" tak vše funguje bez problémů.
Očekávám že bude přicházet pokles kapacity baterií a tak bych měl takový obecný dotaz .
Je nějaká naděje na lepší baterie - tím myslím lehčí s větší kapacitou a životností a hlavně s možností rychlého nabití aniž by je to poškodilo ?
Baterie LI.xx je podle mne slepá cesta, pomalá chemická přeměna v bateriích neumožní rychlé nabíjení.
Elektrokolu zdar.
cože je to za motor?
Zdravím.Jedná se o typ uvedený v odkazu. http://www.tjskl.org.cn/products/czbdcaf1...
Musí uvést že motor jsem ze zvědavosti rozebral hned jako nový a pak po cca 4 tis.km, a pak nyní po 9 tis.km. Mohl jsem tedy srovnávat jak pohledem, ohmatání vůlí v převodech a ložiskách. Samozřejmě je to jen odhad, žádné meření jsem nedělal, hlučnost motoru je také stejná. Princip volnoběžky je mi znám a jak mají vypadat ozubená kola vím také. Oproti původnímu stavu nového motoru jsem ho namazal, výrobce mazivem šetří, suché převody z výroby ale nebyly.
Můj názor na malou životnost převodů je ten že ozubená kola z nylonu trpí vysokou teplotou, zuby změknou a neudrží výkon motoru. Samozřejmě že to může být i jinak ale mám praxi v opravách převodovek ručního nářadí a tato zkušenost mě vede k tomuto závěru.
Ozubená kola v motoru by byla lepší kovová ale musela by mít šíkmé ozubení kvůli hlučnosti. Výrobně by byla drahá, vydržela by téměř věčně a chce to výrobce ?
Já osobně používám motor na kole s ohledem na jeho konstrukci a myslím že vydrží ještě mnoho km. V žádném návodu není způsob používání popsán a to je chyba. Když si koupíte moped nebo auto tak je mj. uvedeno na jaké rychlosti se jezdí a při jakých optimálních otáčkách.
U ekola nic a přitom je velmi důležité abych pokud použiji max. úroveň dopomoci a v kopci mi rychlost klesá tak tu úroveň snížil, v autě také nešlapu stále na plyn ale podřadím. To v nábojovém motoru nejde a jediná pomoc je snížit výkon. Od určitých otáček - v mém případě cca 10 km/hod. již výkon klesá, účinnost také ale teplota stoupá. Já v takovém případě buď uberu dopomoc a nebo raději tlačím když nemám na to abych udržel otáčky motoru.
Sorry za délku příspěvku, je - li to podle tebe hloupost tak to smaž.
Jen doplním, jelikož jsem planetovku na svém původním motoru 250w taky měnil a to z důvodů vylámaných zubu ze silonu či co to je za hmotu.
Bylo to již po 3 měsících provozu. Když jsem se u prodejce dotazoval proč je převodovka ze silonu, tak mně bylo sděleno že je to kvůli bezpečnosti.
Ocelové by se prý zaseklo a zablokovalo by kolo.
Kdežto ten silon se oholí a kolo se nezablokuje.
Jestli je to pravda tak to opravdu nevím, ja měl na tom oholených pár zubu a ty zbytky tam strašně rachotily.
Pánové, to jsou koniny s tou ocelí... Jednak tento materiál je speciální pro převody a problém s ním fakt není, navíc teploty v motorech jsou zanedbatekné,ruční nářadí nemá bezkartáčové...
A HLAVNĚ - prozraďíte mi jak máte vymyšlený, co s otěrem z ocelových zubů na magnetech motoru??
Olej i velké množství vazelíny navíc bere výkon.Já používám vazelínu na křoviňáky, ale moc tam nedávám.
Myslím že jsme prodali poměrně hodně motorů, ale s převodovkou jsem opravdu nikdy neměl jedinej problém. Jen v jedné jsem našel šponu, která udělala na zubech stopu, ale i ta jezdí normálně dál.
Po těch 9 tisících bych se ale kouknul jak jsou na tom ložiska planetových kol, jsou kuličková a řekl bych že by zasloužily pozornost...
Motor s ocelovými koly a náplní oleje mám na test pod stolem, ale je těžkej , tak zatím leží
Otěr ocelových zubů na magnetech motoru? Zuby se otírají o magnety motoru? Jen se ptám, protože nemám a neznám ten převodový motor.
Čti dobře, je tam otěr Z ocelových zubů a žádný otěr zubů na magnetech
JJ, stačí si pro ilustraci vyndat třeba magnetický špunt z nějaké převodovky auta nebo tak...
Znamenalo by to přepážku s guferem mezi motorem a převodovkou, což je sice řešitelné, ale myslím že to nemá smysl , pokud jsou na světě materiály, které to řeší...
Aha. Čtu zbrkle. A u toho se silikonovými kolečky tedy není žádný otěr ničeho nebo je?
To není silikon, ten by toho moc neotočil, ale silon a není silon jako silon, kvalitní a tedy i drahý vydrží hodně moc a žádné piliny z něj nejsou, levný a tak i mizerný toho moc nevydrží a pak se vyláme a rozdrolí. Když to má být levný, tak to musí být železný a tedy i těžší a zase záleží na kvalitě železa a tak i ceně.
Tak jsme zasmály. Spal jsem dvě hodiny, tak asi mi to nemyslí.
Tady se nikdo nesmál, bylo to jen opravení chybného označení materiálu.
Já zapomněl smajlíka. Já se totiž zasmál co píšu za nesmysli. :) Nakonec bych mohl dávat silon do prsou, aby byla pěkně pevná a silikon do převodovek, aby to mělo měkčí záběr. :)
Tak je fakt, že hodinky jako holinky, oboje se natahují, i když dneska :-)
Co to píšu, jaký zasmály? A za to mě neopravíš. :)
Kdyz jinak nedas, co ty nesmysli?
Otěr ze silonu je minimální a hlavně není magnetický, takže zůstane ve vazelíně a nestěhuje se na silné magnety rotoru v těsné blízkosti.
Mezi rotorem a statorem je mezera méně než milimetr a přísun magnetické vodivé brusné pasty by nebyl asi pro motor to pravé ořechové.
Dnes jsem kuchnul Bosche... i oni mají kola plastový...
Čekal jsem, že na mě uvnitř třeba vybafne něco extra neznámého, ale nic, je to jednoduše udělaný. Ale poctivě a řemeslně, to je celá věda. Jen unašeč převodníku je špatně, jeho styková plocha u tohoto motoru byla už hodně vymačkaná, a to je na displeji kola najeto cca 1600 km .Pokud by to byla výkonnější verze motoru, bude unašeč nejspíš brzy KO.
Jak může být unašeč převodníku vymačkaný, jak tam tedy mají ten převodník připevněný, foto by nebylo?
Momentálně foto nemám. Unašeč převodníku je nasunutej na takovým myslím osmihranu , má osmihrannou díru, ale asi je tam dost vůle. Stažený je to přesuvnou matkou, vše je duralové, převodník má povrchovku, asi tvrdý elox. šířka styčné plochy je cca 3 mm. Přenos síly se děje přes ten osmihran, kterej aktuálně vypadá, jako matka po které sjel klíč.Převodník vymáčknutej není, což je taky nelogický, protože vnitřek převodníku snadno vyměníš, kdežto unašeč se vyndavá po rozebrání motoru a navíc je to nějak kombinovaný s volnoběžkou, do toho jsem ale nelezl. Podle mě měl být tvrdší unašeč, aby se to dalo snáz řešit. Volný to nebylo.
Docela to překvapí, že Bosch, který to asi testoval jím proklamovaných 30 tis. km, by tohle nevychytal. To máte nějaké staré provedení? Třeba to už je v aktuální verzi vychytané?
Jo, je to ta starší verze, MTB 29 od indiánů, starší kus. Jak vypadá novej nevím, ten se mi asi hned tak rozebrat nepovede.
Potíž je i s dílama, vůbec nic se na to nedá sehnat, jedině poslat do servisu mimo cz. Psal jsem rovnou do fabriky , prej díly nedodávaj, kontaktujte dodavatele kola. Ten ale má motory přes jiného dodavatele, protože jemu je výrobce nedodá, je malej(asi ?)... Docela běs. Motory bychom nedostali napřímo ani my, jedině taky přes někoho.
Myslím že je brzy někdo poválcuje, s takovou politikou, v Německu se dělají další dost podobný a asi stejně dobrý motory, další dost slušný se prosazují z Taiwanu, pak další známé začky z Asie a v Číně fůra novejch levnejch , z toho některý taky celkem konkurenceschopný. Můj názor, privátní :D
Jinak je to jeden z těchco používáme také pro ekonomické verze, podle odkazu, takže platí co jsem o planetách napsal. Tady u toho typu jsem řešil potíž s volnoběžkou, která se zasekla kvůli křivé vidlici, dutá osa není ideál, vidle musí být OK. Jinak dobrý, sem tam odejde snímací hall rychloměru , ale zřídka. A hlavně, díly jsou, kdyby něco brnkni.
nějak mrtvo tady
No čekáme, až sem hodíš tu zprávu, že kolo se středovým pohonem za třicet. :)
Za třicet by to asi byla bída, na to je škoda střeďáku...
Leda snad nějakej odprodej neaktuálních nebo jetých vzorků, to asi proběhne cca po novým roce, kdyžtak upozorním, nebo občas nakouknout do bazaru na webovkách. Už teď tam něco je, ale středový s aktuál motorem zatím potřebujeme.
Ono moc šancí na trhu nemáte, Bosch se nefláká a ty jejich kola jsou od 50ti výš, takže pokud chceš konkurovat, budete muset z cenou níž, počítal bych něco mezi těma 30-40, jinak to bude zase neprodejný a bude se furt jezdit na hub motorech z čísných přestavbových kitů.
Jestli nevíš co, tak mi začni na jaro připravovat nějakýho horáka na testování po červený a modrý ;-)
Teď v pátek jsem si dal část Zlínských vrchů a při výjezdu po modrý by se pár watů hodilo na postrčení.
Jasná věc... něco se vždycky najde :)
To já taky ve sklepě vždycky něco najdu, ale vůbec si netroufám odhadnout kam by mě to odvezlo :-)) Určitě si ne něco, ale něco slušnýho a dobrýho přijedu rád vyzkoušet :-)
To vám musím ukázat... dnes dorazila reklamace... ten motor se točí, zbytek KO, všude bahno . Odstrašující příklad
to je na reklamaci uzivatele :-)
Mas k tomu nejakou historku?
napr "srazila mne lod kdyz jsem jel po hladine" ?
konec OT, jedna technicka:
jak vypadaji desky plosnych spoju?
(prip prosim o fotku)
Plošných kterých? Kontroler vypadá OK, až na zkouřený ochrany, taky byl mokrej, ale aspoň ne od bláta. Jinak je tam ještě jeden plošňák, ve spojovací krabičce , ten byl nějakej zasviněnej a prolitej olejem.
Fotky tady nemám, už jsem doma.
Historka zatím není, došlo to dnes bez historky, s konstatováním že nejede a chrastí ložiska.
Ale vypadá to na kolizi s ponorkou :D
To jsem ještě nikdy neviděl...
Tomu říkám řádné testování, komu čest - tomu čest. :-))
Tak mě napadlo, ty vaše středové pohony jsou nějak lépe těsněné? Přeci jen na horáku se jezdí většinou po lesních cestách plných kaluží - bahna a to i když je všude jinde sucho, ve stínu stromů to špatně vysichá.
Myslel jsem stav plosnych spoju v motoru, tj tech ktere byly "pod vodou".
Zda jsou poskozene samotne vodive cesty atd.
V motoru je jen obvod snímače rychlosti s Hall sondou, máš to na fotce, funguje , i když tam nějaká oxidace je. Po očištění v pohodě, ale nic moc tam není... vinutí je napřímo , taky funguje. Potíž je hlavně v zarezlým zbytku
No právě,
je-li tohle možné dostat do motorku, je asi něco na tom motorku špatně.
Motory jsou utěsněný na běřný provoz stejně jako ostatní cyklo díly, zapouzdřený osy a podobně , nějaké O kroužky,gumové průchodky, zapouzdřená ložiska a podobně, zadní a středové mají gufera. Takže nějaké kaluže a podobně nejsou problém. Ale nemůže to zůstat pod vodou. Tohle vypadá , jako by někomu povodeň vypláchla sklep a pak to nechal stát a prolil to nějakým olejem včetně instalace na kole, je to sada prodaná v létě 2011. Překvapivě motor běží,i halovka funguje, ale nejde to rozebrat, je to jak svařený, musí se tam vyměnit ložiska planet a vyčistit.
Jinak ale pro všechny stavitele bych dal doporučení, které dávám i našim technikům , ale týká se všeho, nejen našich věcí:
Pokud montujete sadu na kolo, snažte se aby kabely vedly ke všem dílům zespoda, kolo na dešti nevadí,voda tekoucí po kabelu odkápne v nejnižším bodě.
V případě předního motoru to znamená nechat na kabelu oblouček pod osu, a podobně.
-Máte-li podezření že se vám do něčeho dostala voda, ihned to nechte v servisu vyčistit, nebo to udělejte sami, pokud máte jak, ideální je vylít vodu a nechat dobře vyschnout, případně pro urychlení sušení propláchnout lihem , váže vodu. Neutírat, ale stlačený vzduch a pak fén je OK.Pokud možno ihned , než to někde nechat ležet než se na to někdo koukne, radši to rozebrat sám včas.
Záruka tak jako tak padne, většina výrobců má v návodu uvedeno, že se elektrodíly nemyjí tlakovou vodou a neponořují do vody.
My třeba od roku 2013 nasadíme jen motory, které jdou rozhodit bez speciálního klíče, toto je jeden z důvodů.
Ostatní díly se rozebrat dají, krom displejů , ty jsou naopak hermetické a pokud do nich nateče, nárok na reklamaci nepadá , není-li poškozen mechanicky
Rozumím, taky jsem si říkal jak se to mohlo stát.
Hele a co ty vaše středové pohony? S tím někdo už zkusil projet hlubší vodou? Jak dobře je to utěsněné? Já vím, je to extrém a ten, kdo si to koupí, tak nějaké hlubší brodění riskovat nebude, ale i tak by mi to zajímalo.
No, úroveň krytí IP54 , takže sprchování v pohodě, ale lodní motor to není... :D . Budou tam uvedené standartní podmínky jako u ostatních, Nemýt tlakovou vodou v oblasti ložisek, neponořovat do vody.
V praxi, samotné přebrodění by nemělo mít žádný vážný dopad, ale při častějším brodění je třeba pravidelně kontrolovat...
To je jako se vším, jezdil jsem dříve off-road, není problém brodit auto po okna, ale altík, starter , ložiska, elektriku a další podobný díly prostě musí člověk občas řešit
Máme tu novinku pro středový motory... www.gearsensor.com
Jaké zpoždění má ten váš motor od okamžiku, kdy přestanu tlačit na pedály? Proč se pohon hned nevypne, aby se mohlo přeřadit bez těhle vychytávek?
:) Protože přece dokud netočíš pedály, neřadíš ani na obyč kole...
Myslím, že si nerozumíme. :) Ptám se proč ten motor nereaguje na to, že polevíš v tlaku na pedály. Samozřejmě točíš pořád dál při řazení.
Na to reaguje každý střeďák, ale nestačí to. Motor nepozná, jestli chceš zpomalit, nebo řadit. Síla motoru působí před převodem, takže pokud bys snímal Torque na klikách, půjdeš jakoby proti smyslu střeďáku, pokud na převodníku, máš tam zkreslení o výkon motoru.Navíc, náběh a pokles výkonu musí být plynulý, jinak by to byla nekomfortní jízda, plná cukání. Což ale je problém pro přeřazení, potřebuješ to zmáčknout a dát to tam, pokud bys v kopci čekal než ubere, zpomalil bys natolik, že bys musel opakovaně řadit dolů... což je k ničemu. I Bosch a jiné drahé stroje vzadu mlátí při řazení, tohle řešení to ale výrazně omezí a umožní použít trojpřevodník.
Jenže s touhle logikou bys musel dát i brzdové páčky se spínačem, které odpojí motor, když budeš brzdit. Neříkej, že je dáváte. :)
Jsou pro ně připravený všechny jednotky (kabely), ale nemontujem je napokročilejší modely, protože jednotky plní podmínku Epacu v tom, že pokud přestaneš šlapat, kolo vypne motor po 2m ujeté vzdálenosti při 25 km/h po rovině. Pokud by někdo přece jen páky nebo HWBS na lanko chtěl, máme skladem a doplníme.To samé i sady, starší páky měly, od 2012 nepotřebují, ale dají se namontovat.
V souvislosti s otázkou, ještě bych doplnil, že jedna věc je zvolnit šlapání, kdy systém třeba jen ubere a jiná věc je stop stav, kdy usekne hned jak nevidí jeden z 32 magnetů (resp.pozic) na kruhu snímače.
No vidím, že to je věda. :) Asi proto těch středových pohonů moc není. Nebo alespoň těch pro pedelec.
No, podle mě se začnou středové pohony objevovat čím dál častěji, v posledním roce se toho vyrojilo na výstavách hodně i z Číny, za přijatelný peníz, jen ještě musí trochu dospět, ale to je otázka času , myslím že ne dlouhého.
Plnit Epac není pro středový motor o nic složitější než pro jiný, je to jen věc nastavení. Naopak, myslím že právě středové motory mají díky převodům kola schopnost daleko líp vystačit s těmi 250 Watty co jsou povoleny. To pak přináší i lepší hospodaření s energií , hlavně při velmi pomalé jízdě do kopce, kdy nábový motor má problém s nízkými otáčkami a žere, především přímý , ale středovému je to jedno, pokud si přehodíš na nejlehčí převod
Zase o krok blíž ke trojpřevodníku na střeďáky... http://rebelbike.com/index.php?clanek_detail...
Dobry. I kdyz myslim, ze kdo umi ridit auto, vyporada se s tahem i rucne, kdyz tedy muze.
Mate uz tedy funkcni sadu, ktera by se dala pridelat k trojprevodniku, ovladala se rucne, bez ostatnich senzoru a sla by pouzivat i pri rychlosti cca krokem, ale s vetsim zatizenim?
Sada se středovým pohonem zatím není, letos ani nebude. Máme to v plánu, ale je to ještě hodně práce
Devětadváca E-totem Vitality (pracovní fotka )
Ve zkratce ještě specifikace:
Váha:22 Kg
Rám AL , 19"
Baterka:36V/10Ah , Samsung LiMno
Převody:3 x 9 Shimano, kliky SR Suntour
Brzdy: Hayes hydr.disk. 180/160 mm
Vidlice: Suntour Raidon 120mm , vzduch, dál. lock.
Motor: 250W , kazeta
Podle EPAC, možnost přestavby na 350W
Ovládání pohonu: Torzní systém, 5 úrovní
Ráfky: Alex Rims
Pláště: CST 29x2,1
Řídítka/představec/sedlovka: PROMAX
Líbí??
Co to je za motor, ze se veslo 9-kolecko?
Na cenu se snad radsi ptat nemam, ze? 8-)
"Ovládání pohonu: Torzní systém, 5 úrovní" to znamena neco jako BionX?
Co by ten motor rekl na velke zatizeni v kopcich s minimalnim prislapem a v pomale rychlosti?
Ovladani otocnym gripem jde?
Motor je s kazetou 8-9 sp., Rám standartní šířka.
Cena na krámě 46 tis.
Plyn nejde, v malé rychlosti se velký motor chová normálně, je to převodový, takže spíš lepší pro tento účel než Bionx, výkon dávkuje torzní systém, to znamená že pokud trochu nezabereš, nejedeš. Úroveň pomoci lze volit v 5 stupních.
MTB se staví jako sportovní pojetí elektrokola, takže plyn a velký baterky se nepředpokládají, pokud má hmotnost zůstat na rozumné úrovni.
Pro ježdění pomocí plynové rukojeti bez šlapání je potřeba koupit nějaký 1000W motor a patřičné baterky, pak je ale asi zbytečné platit za MTB , jako podvozek k mopedu stačí nějakej cestovní typ kola. Nebo pořídit elektroskůtr, to už je skoro jedno
Je to hezké kolo. Přiznám se ovšem, že při 46 tis. bych už váhal, jestli nepřihodit další 4 tisíce a nemít Apache s Boschem. Proč by někdo měl kupovat kolo s převodovým motorem namísto středového pohonu? V čem má tohle výhodu? Napadá mi jen, že se tak brzy nevytahá řetěz a že se s tímhle bude snadněji řadit.
Kdyby někdo z okolí chtěl kouknout na Suchák
To křížení akcí v některých termínech je občas i k naštvání, 18.5. po pěti letech jedem do Prčic.
Dnes jsem z motorářské fabriky dostal na testy středový motor 250 W , který lze namontovat do standardního rámu.
Zítra začneme jezdit, ale tato poslední verze už se mi jeví jako opravdu dobrá.
Jestlipak by někdo utratil cca 25 tisíc (můj hrubý odhad) za takovou sadu s baterkou 36V / 10Ah? Jediné omezení je trojpřevodník, ten v tomto provedení zatím nejde udělat.
Mmm. Zajímavé. Připomíná to SunStar... Třeba tím převodem vpravo. Pokud to okopčili, tak asi i s tím, že pravá klika je dále než levá, což se je asi má jediná výtka vůči Sunstaru. Prozradíš o tomhle něco více? Má to torzní čidlo a kde je řídící jednotka?
No, tohle je lepší - modernější než sunstar. Jsme s výrobcem v kontaktu, dávali jsme nějaké připomínky už v prototypu, fabrika na tom dělá nejmíň rok a půl a tohle už je výsledek. Na rozdíl od SS jsou konce osy shodně daleko od středu a je to lepší záchyt reakce.
Jsou připraveny verze torzní a normální.
Nastavení je zatím bída, ale to se doladí, to je sranda. ŘJ je v motoru.
Pokud bychom udělali sadu , tak samozřejmě zajistíme i servis.
S tim viceprevodnikem - inspirace by se dala cerpat tady: http://surlybikes.com/parts/category/drivetrain
detaily:
http://surlybikes.com/uploads/downloads/SUR...
Jen by byl docela neprijemny narust ceny, kdyby se podarilo pouzit surlyacke dily.
O to nejde, udělat trojpřevodník není žádný problém, ale pokud se bavíme o standardním rámu, je potíž s řetězovou linkou, uvědom si že tady je mezi miskou a převodníkem ještě převodovka.
Tyhle kliky jsou prave sirsi (tedy vetsi Q-faktor). Jsou urcene pro mufnu 100 mm. Mrkni na ty rozmery v PDF.
No, to jsem viděl, ale co s tím??
U střeďáků je přece převodník mimo kliky, na převodovce. Osa mě nezajímá, ale problém je řetězová linka, tedy rozměr od podélné osy rámu k ozubení převodníku. Na to navazuje jednak zdvih/dosah přesmykače a poloha kazety vzadu vůči převodníku (vztaženo k podélné ose rámu)
Podle mne by slo jeste trosku soupnout dvoutac (cca MWOD) smerem ven, aniz by to vadilo proti kazete. A v miste, kde "chybi" nejmensi placka + je trosku ziskaneho mista by se mohla vejit ta prevodovka, ne?
Mrkni u surlyu na Moonlander, jak tam maji reseny presmykac. Myslim, ze by alespon 2x9 slo. V nejhorsim pripade z desitkove kazety vyblokovat nejvetsi kolecko.
No Shimano pro dvojpřevodníky předepisuje zhruba 55 mm, ale tady se nedostaneš pod cca 62. jednopřevodník originál to splňuje, je ale větší než převodovka, takže je bombírovaný asi o 5 mm na střed a ozubení je jakoby nad převodovkou, takže linka vychází , je 50 jak má být. Malej talíř ale přes převodovku nepřevlíkneš, musí být cca zároveň.Plus mezera a velkej je daleko, padal by řetěz a na nejmenším vzadu bys škrtal o rám. Dobastlit se samosebou dá všechno,třeba zkrátit o 10 mm mufnu na straně přev., ale to zas máš celý bokem.
Na leháče třeba by se to dalo při stavbě zohlednit, hoši z Azubu by to asi povařili podle potřeby v pohodě, to je ale jiná písnička.
Tady jde o sadu, kde vyhodíš střed, lupneš tam tohle, na šroubky od flašky baterku, na řídítka displej, do zadního kola magnet rychloměru a za půl hoďky jedeš pryč, dýl to netrvá, montoval jsem to předevčírem. Nejhorší práce byla sundat pedály a povolit misky, takže zvládnutelný pro každýho kdo umí rozebrat normální kolo. Zapojení jsou 3 nezáměnné konektory, žádný speciální nářadí, jen kolařský, který mají v každým servisu na kola.
Z pohledu strojaře, bych se snažil vnutit převodovku na levou stranu, abych mohl nadále využívat trojpřevodník.
Jo,ale z pohledu strojaře je trochu oříšek dostat do stanardní mufny osu klik, osu pohonu převodníku a nějaký ty ložiska a snímač mezi tím a to vše aretovaný proti pohybu do stran. Takže se to zatím řeší takhle
Chápu, že to oříšek je, ale z uveřejněných fotek to vypadá tak, že vlevo je místa dostatek. Věřím, že na výkrese to může vypadat jinak.
Jako laik bych prostě otočil motor a převodovku namontoval vlevo, i za cenu nepatrně delší osy na levé straně.
Ale opravdu o tomhle nic nevím a do detailů jsem nic podobného nezkoumal. Je to jen nápad, jak by se možná dalo převodníky zachovat.
jj, ale pohon převodníku je samostatný, od osy klik ho odděluje volnoběžka,nejde o to kolik je vlevo, ale kolik je uvnitř, musela by tam být dutá hřídel převodníku a v ní ještě osa klik, při zachování průměru
Když odečtu cenu baterie (10000kč) tak 15tis. jen za motor je dost. Ověřený cyclone vychází stále levněji a je i výkonější a má dva tácy.
Je to každopádné velká konkurence.
No, z tohoto úhlu asi ano, ale tohle je zas jednodušší, lehčí a určitě hezčí. Samozřejmě je to i s řídící jednotkou (v motoru) kabeláží a displejem.
Vypadá to dobře. Mám dotaz - pojede to do kopce rychlostí cca 8 km/hod. třeba 15 min. aniž by se motor přehřál a bude mít motor otáčky v pásmu nejvyšší účinnosti ?
Obávám se že absencí lehkých převodů to zas bude jen další pohon ženoucí se za max. rychlostí a bude mít stejné vlastnosti jako nábojový motor který v malé rychlosti topí a účinnost v háji. ŘJ v motoru není ideální z důvodu odvodu tepla. V jiné diskuzi jsi na moje připomínky ohledně vysokých teplot motorů namítal že motory netopí. Moje zkušenost je jiná - vyjeď si v létě Štěchovický kopec a pak si šáhni. Žádná elektronika nemiluje vysoké teploty.
Tak a teď mě umlať argumentama že se mýlím.
No, jestli se ti ve štěchovickém kopci středovej motor hřeje, zařaď nižší převod , záleží co máš vzadu.
Moc nechápu ten dotaz, přece jsme tu už řešili že středový pohon neřeší jak rychle se jede, ale je optimalizovaný na kadenci. Pokud šlapeš nějakou frekvencí, je jedno jak jedeš rychle, jestli na lehký převod 6 km/h a nebo na těžký 35 km/h.
Elektronika snáší vyšší teploty, než vznikají v motoru který běží na optimáním režimu, resp. víc tepla vyrobí silová část řídící jednotky než motor.
Vysoké teploty jsou doménou silných přímých motorů v nízkých otáčkách, tečou tam proudy které pro tyhle malé s převodovkami nikdy nebudou. Do tohoto pustit 40A, tak ti utrhne ruce, než se rozpadne.
Naopak pokud bys jezdil na velkém motoru do 15A, tak se taky moc nezahřeje.
Navíc, u středových pohonů je elektronika umístěná spíš u převodů, kde je víc místa, než v samotném motoru, ten je malý, viz fotka
Asi jsem se špatně vyjádřil. To kolo které jsi předvedl má jen velkou placku. Mě zajímalo zda při kadenci cca 60 / min. to pojede těch cca 8 km / hod. při zařazení nejlehčího převodu. Tím myslím aby při takto pomalé rychlosti byly optimální otáčky motoru a šlapat se muselo sice rychle ale malou silou - menší než bez motoru. Aby bylo možno využít to co neumějí nábojové motory - účinnost při malých rychlostech.
Děkuji.
Mně by to zajímalo při poloviční kadenci než jsi uvedl.
Zřejmě ba to chtělo vyzkoušet osobně.
Ja nepotřebuji krásu ale výkon, ta řj. v motoru taky žádná slast.
System dobrý ale je ještě hodně co zlepšovat.
Já vím, ty jsi ale extrém, to už víme :D
Tohle patří do kategorie asistentů dle EPAC, což je: lehký, nenápadný, do 15A , ne moc velká baterka. My prostě jdeme jen touhle cestou, ty velký pohony nemáme v plánu dělat, u nás je to o tom, že hlavní je slušné kolo a na něm nenápadný spolehlivý asistenční systém. Je tu i problém legislativní , nechceme se asi zaobírat věcmi, jejichž další prodej může kdykoliv někdo zarazit.
No legislativní problém je jiný, špatně okopírované zákony, v pořadu o německu se bavili o elektrokolech a padla tam zmínka o omezeních, , že do 250W a 25Km/h jedeš bez SPZ na generální pardon, ale vyšší výkon a tudíž rychlosti jsou na SPZ pro kolo. Tento princip tady není, proto ten paskvil.
Jinak preferuju dojezd, který mi 10Ah baterka nezabezpečí. Mých 110kg plus kolo a dojezd 70km podlemě nehrozí ani u této sady bez baterky 20Ah.
No, ono je to jinak,legislativní problém není, když si u Dekry nebo szu zaplatíš komplet schvalovací proces, nemáš problém, v tomhle je EU proces schvalování do provozu harmonizovaný už několik let. Ale zas to nebude stát málo. Velký oficiální e-biky, které v německu jezdí jsou pekelně drahý, právě proto že jsou schválený, jinak komponenty podobný jako u nás třeba e-pohon a ostatní. A je jasné že pak s tím jezdí lidi jako s vozidlem, takže ne do zákazu, na cyklostezku atd, takže je třeba si vybrat.
Oni pak i mají jednoduchej princip kontroly: máš nálepku epac? Pokud ne, ukaž typovej průkaz a pojistku, není o čem. SPZ žádný nemají, ani u nás se pro tuto kategorii nevydávají. Nemusí ani na STK, ale musí se shodovat se schváleným typem číslo xxx.
A pokud jde o ten dojezd, když děda 75 let na epacový sadě jezdí pravidelně 80 km s partou turistů natěžko, nevím proč by nemoh jinej zdravej jedinec ujet to samý. Jestli ono to není tak, že někdo by rád skůtr, ale jezdit by chtěl podle pravidel pro kola a za cenu kola...
Pokud na 70 km potřebuješ 20 Ah, znamená to že ve stejných podmínkách na normálním kole jsi schopen jet průměr 9 km/h ?? Pak není problém v legislativě,ale ve zdravotním stavu, kondici atd... Člověk který je schopen ujet třeba těch 9 km za hodinu bez pohonu pojede s pohonem průměr 15 a dojede tak 35 km na baterii, to je zkušenost ze zpětný vazby od zákazníků, přece jen už jsme něco prodali , snažím se při každé příležitosti ptát skutečných uživatelů. Spektrum těch lidí je široké, jak staré paní co chtějí jet s manželem, tak mladší lidi co jezdí třeba do práce.
Já taky nejsem kdovíjak v kondici, ale jezdím na tom do práce v rámci testů, při průměru 32 km/h mi baterie 10Ah vydrží tak 48 km. (mám vypnutý omezovač, potřebuju mu dát co proto). Trasa Letohrad - Ostrov, 16,8 km přes Verměřovice. Kdybych jel úsporně, tak vydrží o dost víc, ale nějak stále pospíchám :D . Ale zkusím.
Taky že těch 9km/h při 70km dojezdu mám :-) Prvních 30km mám 12-15km/h a pak to padá na hubu. Holt kopce a můj přesmetrák živé váhy.
To máš ale bez motoru nebo s motorem?
To ja mám s motorem 18-19km/h při jekékoliv ujeté vzdálenosti a mám 26kg nad metrák + kolo baterie, motor, brašny, bratru 155-160kg.
Bez motoru bych dal tak dojezd 15km průměrem 10km/h.
Já mám vysledováno u těch našich kol a sad, že se dá docela spolehlivě říct, že na tom ujede člověk na nabití 4x tolik, co by ujel bez baterky za jednu hodinu a jeho průměrná rychlost při tom bude o 4 km/h vyšší.
To ale samosebou platí při takovém tom normálním stylu, jakým člověk jede když má v plánu jet dál a rozložit si síly svoje i pohonu. To jak jezdím ráno do práce je jiná, je to kousek, 16 km, což vím že dojedu tam a zpět naplný pecky s rezervou , tak ji tavím na max. To se mi na tom líbí, že mám možnost i spěchat, když to není daleko. Autem jsem tam za 20 minut, je to přes půl cesty v obci. na Rocketu s vypnutím omezením za půl hoďky.
Ten střeďák je na tohle fakt nesrovnatelně lepší, nakombinuješ převody a výkon na různý styly jízdy, u nábovýho je to horší, tam je prakticky jen jedna optimální rychlost jízdy, cokoliv mimo ni má nějakou nevýhodu a projeví se na spotřebě nebo výkonu.
- Jinak teda po dnešní debatě jsem tam nabastlil plynovou páčku a testnul jeden asi 0,5 km docela kopec kousek od baráku bez šlapání. Nepředpokládal jsem že to vyjedu, ale vyjel, a to jsem měl docela málo v baterce. Akorát je to hodně dorychla zpřevodovaný kolo s tou nábou, takže na jedničku to jelo asi 12 km/h. Co se dá dělat, poslali mi jen jeden převodník, zrovna ten největší.
Poreferuj zda by to tedy šlo dát i na lehokolo i na leho tříkolku.
Taky by mě zajímala kadence při té rychlosti 12km/h abych nekmital nožkama jako šíleny to by pumpa nemusela unést.
Pokud bych si to dal na vysněnou tříkolku tak by bylo použití hlavně ve městě mimo město bych nahodil spalovák.
Taky pokud to bude fungovat jak má tak investice za sadu bez baterie do 15tis by ještě šla.
No, to si myslím že půjde, když se tam dávají standardní středový složení . A s tvýma bateriemi co už máš bych si dovolil tvrdit, že by to asi ani ten spalovák nemuselo potřebovat , ale to se ukáže v testování, zatím mě to trochu překvapilo, tak uvidím. Mám v plánu testnout zítra jeden trhák tady poblíž jen na plyn, ale moc na to s těma převodama nesázím. Jestli nebude lejt.
Kadence u středových pohonů se není třeba moc bát, v papírech je uvedeno , že nejvyšší efektivita je na 75 +/- 5 RPM. Pocitově se to chová tak, že na nižší kadenci je jakoby víc znát vliv motoru, pokud snížíš úroveň pomoci tak se to srovná do nižších otáček. Na wattmetru to pak vypadá tak, že třeba na malou pomoc dosáhneš maximálního výkonu na nízkých otáčkách, ale myslím si že motor v takovým režimu bude mít horší účinnost.
Když jedu na jedničku pomoc, tak zabírá v nízké kadenci a po roztočení výkon jednotka ubere, čím vyšší stupeň , tím do vyšších kadencí motor táhne. Ale to se musí vše nastavit, momentálně je to nedotažený
Motor vypadá slušně, ale chtělo by ho testnout někde v terénu. Na tomhle rámu http://cykl.cz/item/a-ray-3-0/category... jsou podobné komponenty sundané ze spešlu.
Ale kam chytnout batarii? Do rámu se nevejde. Možná pod rám nad motor, ale to se musí změřit, protože balony 2,2 moc volného místa nedávají. Za jakoukoliv radu děkuji.
Pod horni ramovou trubku se baterie nevejde? Co nad ni - smerem nahoru pod sedlo?
Jaky mas tvar baterie?
Co nosic? Nepredpokladam, ze by to kolo bylo urcene na drsne skoky pote, co bude elektrifikovano.
Prozatím elektropohonu nebylo třeba, proto není ani baterie. Případné osazení se musí řešit komplet. Nosič nechci, protože uchycení jde pouze na sedlovku, nebo komplikovaně na zadní stavbu.
V tom pripade bych se snazil sehnat baterii, ktera se do ramu vejde a podvesil bych ji pod horni trubku. Jestli vidim dobre, tak je to jednocep, ne? Tedy zadni stavba nebude delat zadnou velkou vlnu smerem nahoru.
To kolo uz mas, nebo taky tebrve budes kupovat?
Je to jednočep, zdvih 100mm. Kolo jsem poskládal v roce 2010, a je škoda se ho zbavovat. Krále už nejezdím, moc netrénuji, a zkusit na Šumavě nějakou známou cestu s el.pohonem je lákavé.
Pak bych zmeril volne misto v ramu a obvolal prodejce elektrokol, jestli nemaji nejaky atyp.
Mozna by se do ramu vesla baterie z tech mestskych kol, co ji maji zasunutou v supliku mezi sedlovou trubkou ramu a zadnim kolem.
Myslenka baterie pod ramem se mi nejak nelibi, i kdybys na ni mel zespodu nalepeny blatnik.
No celopero pro elektrifikaci je dost oříšek.
Válcová co používáme je pod rám nevhodná, trpěl by zámek a časem bys ji ztratil, musela by se fixnout kolem držáku sucháčem.
Nosič vůbec. Asi bych to řešil trojúhelníkovou kapsou do rámu a do ní poskládanou baterkou z cylindrů.
Náš team pracuje v číně na novém pouzdru pro takovéhle rámy, ale je to tak za rok.
Skočil jsem změřit místo v rámu, a je to asi na nic. Volné místo je cca 25x13x25, dál se nemůže, protože tlumič FOX RP2 se zavírá a otevírá pouze ručně. Škoda, přesto také díky a přeji firmě hodně dobrých nápadů.
A co na to jít jako konstruktéři motorek? Ti vezmou motor a okolo udělají rám a na to navěsí další věci. U celoodpruženého elektrokola vemte pořádný akumulátor s kapacitou ideálně nad 500Wh a klidně hranatý a okolo něj navrhněte rám. Nechte udělat v Číně sérii, které zaplatí vývoj a je to. V čem je problém? :)
Tohle ale uz existuje. Jenze je dost lidi, kteri uz kolo maji a chteji ho elektrifikovat, nebo maji na ram a osazeni odlisny pohled, nez konkretni konstrukter.
Tak nějak to Murphy vystihuje , zatím se spíš prodávají věci obvyklé, snažíme se aby naše věci co nejvíc byly v souladu s představou o moderním jízdním kole dané třídy. Myslím že v tom se trochu lišíme od ostatních, kteří často umí elektro, ale kola na kterých je to namontované jsou hrůza (krom konkurenčních indiánů)
Do špičkové sféry hodláme zavítat v blízké budoucnosti pod další značkou, zatím vybíráme patřičné komponenty.
Jj, to je dobrá cesta, nabídnout středový pohon který se dá namontovat i na karbonový, celoodpružený rám. Aby dobře fungoval a i dobře vypadal, tady zatím konkurence pokulhává.
Sunstar je dost silná konkurence. Až bude mít e-totem něco srovnatelného, tak zatleskám.
No ten dodatečně montovaný střeďák od e-totemu se mi zdá jako sec sakra dobrá konkurence Vyšší voltáž/výkon a ještě k tomu o 10 000Kč nižší cena než u SunStaru. Vylepšit desing krytu převodníku, klik a žebrování krytu motoru + skládat baterii na přání do rámových brašen nebo podsedlových dle typu rámu, tak nebude mít e-totem konkurenci.
Co se týká 24V, tak mě to nijak nevadí. Prostě jezdím a dobíjím a napětí neřeším. Kdyby tam bylo 36V, tak bych si možná mohl říkat, že škoda, že nemám 48V. Jenže motor, který může mít díky převodu vysoké otáčky, se to prostě dá udělat i na 24V. Důkazem je Cycklone. Další věc je, že na 24V se dá udělat docela malý akumulátor. U Dahonu Sunstar je vážně miniaturní. Ale máš pravdu, že u přímého motoru si 24V neumím představit. Tam to chce co nejvyšší napětí.
A v čem konkrétně srovnatelné? Tak jednak živostnost (u Sunstaru je tuším převod kvalitní ocel a ne nějaký plast), spolehlivost, reakce na chování cyklisty (šlápnu málo - pomůže málo, šlápnu hodně - pomůže hodně). Ale jak říkám, pokud to dokážete, tak rád zatleskám a třeba si to i koupím. Atd.
Jenže nacpat do celoodpruženého kola nějak hezky akumulátor není jen tak. A když se to povede, tak to není moc velká kapacita.
Jak sem psal výše, skládaná baterie do brašny jaká bude velikostně vyhovovat je řešení. Jinak s tou kapacitou, celoodpružené kolo asi nebude na dlouhé vyjížďky to pravé ořechové, tudíž i kapacita může být nižší i kvůli hmotnosti. Pokud si někdo kupuje celoodpružené kolo na asfalt kvůli problémům se zády, jsou rámy kde se dá použít standardní baterie, jen se musí hledat.
No , to jsou docela dobré náměty.
- s žebrováním a podobně nic nevymyslím, změnu formy duralové skříně nám výrobce asi nedodá, navíc chladící žebra nejsou na škodu. Jiné kliky by se asi daly, samostatné L/R dodává i shimano na tandemy a jednokolky, ale je to hned litřík na ceně nahoru. Kryt je horší, to je taky forma
- nabídnout sadu bez baterie, to můžeme zvážit, je pravda že ta láhev nepasuje do všech rámů, cena padá o desítku...zeptám se zkušených obchodníků
- Motory jsou ve třech verzích, normální PAS, pak torzní, nakonec i pro torpédo, ale ten asi v naší zemi nehrozí.
Torzní bude dražší, nevím zatím o kolik, u střeďáku ten efekt není takový jakou u HUB.
-převody jsou v pořádku, ocel/plast je lepší. Kov na kov je problém dobře namazat, chce to náplň oleje. Naopak správný plast má spoustu výhod, delší životností počínaje a nízkým hlukem konče. Tím myslím kombinaci malé kolo ocel/velké plast. To je už opravdu ověřená věc.
Proč si myslíš, že u středového pohonu není rozdíl mezi PAS a torzním čidlem takový jako u HUB? U Hub je PAS často k vzteku. U silného motoru ještě více. Ale stejně tak to asi bude divné u středového silnějšího pohonu. U slabého je to jedno, že zabere naplno, protože to stejně nemá sílu kolo vystřelit dopředu, ale u silného si nějak neumím představit, že se budu rozjíždět a pohon zabere se zpožděním a ještě k tomu více než chci. Pro mě je pro další kolo ve hře už jen torzní systém, který reaguje s minimální prodlevou a pomáhá skutečně proporcionálně k mému výkonu.
Mám to vyzkoušené , odježděné, proto si to myslím.
Mám po ruce kolo na Boschi s torzním a pár jiných bez torzního a rozdíl to nějaký je, ale zdaleka ne tak dramatický jako u náby.
Torzní snímač je super, to je jisté, ale opravdu u toho středového pohonu je to méně poznat.
Pokud by rozdíl byl cca 4 tisíce, jako u náby, tak bych ho klidně oželel, a to jsem jeho velkým příznivcem.
Spíš by to chtělo vymyslet vypínací, ale není to úplně jednoduchý, protože je tam rozdíl mapování výkonu, takže nestačí jen vypnout snímač, ale chce to přepnout na dost odlišnej program pohonu.
Vypínací pro lidi s potížema jako třeba Bobbob, kterým by někdy mohl torque dělat potíže
Dobře. Patrně to bude tím, že u středového pohonu jsou otáčky motoru sladěné s kadencí šlapání a potom tedy, dejme tomu, že třeba při kadenci šlapání 60 bude motor pomáhat hodně a nad 90 nebude pomáhat vůbec. Takže přijde prudší pasáž,jezdec maká, kolo zpomalí, zpomalí se kadence šlapání a moment motoru a motor tedy pomáhá více... Jezdec má radost, že to v prudší pasáži pomohlo více a může mít dojem, že to reguje jako torque. O.k.
Žebrování ano, jen ho udělat trochu výraznější a hranatější, takové jsou dneska designové trendy, teď to vypadá jako kopie SunStaru a ten moc krásy nepobral. Přitom stačí tak málo, nová forma a najednou to vypadá jako luxusní zboží. Tím sem nechtěl říct že je to teď špatné, ale dnes si zákazník za takové prachy přeje né jen kvalitní výrobek po technické stránce, ale i kvalitní desing.
Co se týče krytu převodníku, ten je přeci našroubovaný stejně jako převodník na unašeči, né? Unašeč bude spešl kvůli volnoběžce jestli se nemýlím, ale zbytek, včetně klik by měl být volitelný. Proto to co je na obrázcích bych považoval za základ a pro fajnšmekry bych nabídl českou značku která by dodávala kliky, kryty převodníků, převodníky a šrouby převodníků ve volitelné kombinaci dle jejich katalogu. Zákazník by si už sám navolil design a barvu, mají to vymakané viz. http://www.gebhardt.cz/cs/default.aspx
Hodně se zde řeší kam akumulátor, kam druhý akumulátor... Ale kam košík na láhev s vodou? Pro mě zatím nedořešeno a jezdím s camelbagem... :-(
JJ, košík je problém, jedině na sedlovou trubku, ale objímku, protože když tam lupnem nýty, nepůjde tam dlouhá sedlovka.U kol s řj na sedlový rámový trubce jedině na sedlovku. Máme nýty i na spodku spodní trubky, ale to je těžká nouzovka. Pak ještě existují držáky na představec
Na krátké vzdálenosti to moc neřeším, ale když jsem jel na horáku z Francie, tak jsem použil objímku na sedlovku. Objímka ACOR jde pootočit o 90st.Připevnil jsem jí na řidítka k představci a nahoru košík. Za celou cestu domů jsem láhev neztratil.
...Když jedu na jedničku pomoc, tak zabírá v nízké kadenci a po roztočení výkon jednotka ubere, čím vyšší stupeň , tím do vyšších kadencí motor táhne. Ale to se musí vše nastavit, momentálně je to nedotažený...
Ta informace se vztahuje k výše uvedenému kompletu (středový pohon s motorem a regulátorem pro klasický rám) nebo i pro řídicí jednotku Rocketu? A btw. lze očekávat např. nějakou aktualizaci firmware pro již prodaná kola nebo se vše (SW vylepšení) děje jen pro nově prodané kusy...?
Tady jsem měl na mysli ten novej vzorek, v Rocketu to je zatím finální, uvidíme . Pokud bychom řešili nějaké vylepšování SW, jde to přehrát potom i do současných kusů, zatím. Nový typ jednotky vidím tak na 2015.
Šlapu bez motoru :-)
Je to už sice měsíc starý příspěvek, ale snad tu nezapadne :-)
Zvažuji nákup kola e-totem Rocket. Mám již v "rodině" kolo s Bosch Cruise, ale stále mě láká méně uzavřený systém... Měl bych v souvislosti s tím několik otázek, možná pomohou i jiným...
1) Je možné ve firmware řídicí jednotky nastavit obvod pneumatiky (např. při změně ráfku nebo pláště kola)?
2) Lze stále ovlivnit omezovač? Tzn. "mimo" komunikace nastavit asistenci do > 25 km/h?
3) Rozměr statoru je o cca 30% menší jak v motorech použitých u Bosch Cruise - lze z toho usoudit, že výkon takového motoru (a tedy i účinnost v zátěži) bude pravděpodobně nižší... Jak je řešen převod, jaký má převodový poměr? (Z fotek to vypadá, že je pastorek motoru v kontaktu se silonovým kolem, který je už přímo na ose "šlapacího" středu - omluva ta terminoplogii)...
4) Lze odhadnout kroutící moment na ose klik? Např. ve srovnání s Bosch Cruise, kde uvádí 40-50 Nm... A musím říci, že i nejprudší kopce vyjíždím (na asfaltu) rychlostí kolem 15 km/h...
Děkuji za případné reakce.
Zajímalo by mě jakou sílu musíš vydávat s tim boschem při výjezdu větších kopců?
To se nedá dobře popsat. Pokud nejedu "na max. dojezdovou vzdálenost" a nešetřím baterku, tak šlapu do kopce úplně stejnou silou jako po rovině - musím při tom vhodně řadit. Po rovině pak jedu třeba 30 km/h, do mírného stoupání pak 22 km/h, prudšího 18 km/h a při 10% stoupání (U nás z Jablonce zadem přes Maxov do Hrabětic ke kapličce) jedu 14 km/h...
Asi se to nedá fakt popsat ja měl spíše na mysli kolik síly musíš vydat na pedály a zda by to šlo i s těžce postiženými kýč. klouby.
Skoro bych řekl, že v režimu nejvyšší podpory určitě půjde vyjet cokoliv po asfaltu i při takovémto handicapu. Pokud jsi schopen bez obtíží šlapat po rovném povrchu, pak síla potřebná při maximální asistenci není určitě větší ani v prudkém stoupání - při řazení "nalehko". Dojezd pak ale klesá reálně k 25 - 30 km s aku 36 V/8,2 Ah.
Tak,
1) průměr kola jde nastavit v menu dipleje podle obvyklých rozměrů od 14 do 29"
2)Limit rychlosti je pod heslem
3)průměr motoru bosch je skoro stejný , viz. fotka, motor je v kroužku, záběr zprava, někde tu už je i fotka zleva.
Převod našeho je ocelový , šikmé zuby, bosch je kov/plast
4)moment je uváděn jako 60 Nm ve špičce (280W), otáčky max. 90 rpm.
Nepochopil jsi co sem měl na mysli, ten motor ano v pohodě ale řj. uvnitř jsou problémy.
Když bude mimo nevadí. Na přílišnou líbivost nehledím důležitá je funkčnost.
JJ, pochopil , ale ber to tak, že tohle jsou výrobky pro lidi kteří nic o systému neví a ani je to nezajímá, náš zájem taky není , aby se v tom někdo vrtal, seriovka jako auto, nebo žehlička.
Jinak ale jsem uvedl chybně údaje, motor je nominál 350W . Jenže já mám v tom kole teď stejně baterku omezenou na 15A, takže mi z toho stejně leze jen těch 250. Jak bude čas, tak tam dám 20A a zkusím jet dom bez šlapání, ale teď se mi to nechce překopávat, snad příští týden, když bude chvíle čas.
Nikdo mi neodpověděl na otázku, jestli je u střeďáku potřeba na něco halová sonda. Má ji ten motor?
Jaká hallová sonda, na co se ptáš?
Pokud snímače polohy rotoru , tak ty tam nejsou.
Jestli snímač rychlosti, tak ten musí být na kole, za převody.
Jestli PAS snímač, tak ten tam je
Děkuju, snažím se rozšířit si obzory, jen mi je divné, že ty huby to potřebují kvůli spotřebě a ty střeďáky ne.
Ahoj. Hallův snímač je polovodič reagující na přítomnost magnetického pole, takový bezkontaktní spínač. Co se týká bezkomutátorových motorů používaných na kole tak je na rozhodnutí kontruktéra jaký způsob změny stejnosměrného proudu na třídavý - točivé magn.pole použije. Je možno použít jen řídící jednotku a k napojení motoru stačí tři vodiče . konce cívek a nebo k určení fázového posunu použít Hallův snímač(e). Varianta s Hally myslím že je lepší, bez nich to může být spolehlivější. Takové snímače jsou např. v benzinových motorech a neznamená to vyšší poruchovost. Je to jen o kvalitě což u čínské produkce je diskutabilní.
Mám motor s Hally a 11 tis.km bez problémů.
Tak je to správně :D ... hall sonda je obecně hodně rozšířená , snímače polohy, otáček, zavřených dveří u kopírky... atd.
Ale ten problém u e-biků není ani tak o kvalitě sond, jako o přetěžování nebo chybách v nastavení řídících jednotek. Jalovina, která vzniká při přetížení motoru nebo rekuperaci do plné baterky, to je ten zabiják hallů, protože sonda snese max 5,2V a víc ani náhodou. Spálená hallovka většinou znamená průraz izolace vinutí, nebo někde cestou mezi jednotkou a motorem.
V současné době se ale už používají víc bezhallové řídící jednotky, které snímají změnu napětí na vinutí a podle toho fázují.
Drtivá většina i malých motorů má přípravu pro osazení hall sondami a dá se objednat ve verzi s hally nebo bez. Motor s hally lze normálně zapojit na jednotku bezhallovou, je stejný, jen nezapojíš sondy.
Tedy je to tak, že hally nejsou nutné pro motory, ale pro starší modely řídících jednotek. Výhoda je že hallová jednotka bývá laciná, ale systém je choulostivější na kvalitu instalace a rozum při používání. Hallovka je malá součástka, většinou má v základní verzi 3 vývody, 0 , + , signál. Při průchodu magnetickým polem dojde ke změně stavu napětí na kontaktu signálu, podle typu se signál liší, je to různé. Některé typy umí i odlišit směr podle polarity, pak se různě kombinují a jednotka pozná jak směr tak i rychlost, podle programu. To je třeba princip PAS snímače na elektrokole, ale taky ABS u auta, sonda cyklopočítače...
Dá se říct, že všechny snímače na elektrokolech už dnes jsou na bázi hallů, brzdové odpojovače, plyn. páčka, PAS, rychloměr
To se mi líbí, myslíš že by na to šla namontovat tahle řemenice 46 zubů 5x130mm http://www.rebelbike.com/shop/produkt/predni... ? A co říkáš na toto http://szbaf.com/product.asp?id=22 ?
Asi to tam nepůjde ten motor má uchycení na 5 šroubů. Možná přes nějaký přípravek (redukci).
Tak jsem pořídil Rocketa (http://www.e-totem.cz/trekingova-elektrokola... Ještě je trochu brzy na nějaké srovnávání Rocketa (e-totem) a Hawka (Bosch) - sbírám ale podklady na obsáhlejší recenzi nebo bolog.
První postřehy:
1) Konfigurace obvodu kola je poněkud rozhašená - chtělo by to update firmware.
Plášť Rocketu je 700x35C. Pokud tuto hodnotu nastavím v konfiguraci, tak na trase 43 km (http://mapy.cz/s/7Dqi) ukazuje ujetou vzdálenost 33,4 km! Více se skutečnosti blíží při nastavených 29" - 46 km najeto (GPS), 42 km zobrazeno... Je to dost matoucí.
2) Akumulátor má vysoký vnitřní odpor. Nevím, jestli lze reálně dosáhnout deklarovaných 10,4 Ah při odběru...
Při najetých 43 km po Jizerkách indikoval ukazatel akumulátoru poslední "čárku". Wattmetr přitom ukazoval 5,97 Ah! Následně dobito 6,3 Ah. Z mého pohledu trochu zklamání. :-(
Dotaz na e-totem:
Proč v menu není možné nastavit raději obvod kola (ideálně v mm) namísto jeho typového průměru? Bylo by tak snazší doladit ukazatel rychlosti a ujeté vzdálenosti...
mám ten samý poznatek, v předdefinovaném rozměru kola je zřejmě chybně zadaná konstanta pro výpočet ujeté vzdálenosti, okamžitá rychlost je indikována přesně.
Ahoj, tak to je nemilé s tou vzdáleností, otestuju kolo z krabice, na mém testovacím je to OK. Pokud se to potvrdí, upgradujeme SW.
-Pouzdro pod baterií je určeno pro kontroler, nám se tam ten náš ale nevejde, resp. vešel by se, ale byl by problém kam s kabely.
- Baterie na testeru vycházejí správně, nemáte tam nějakou chybu ve výpočtu?
Díky za informace.
- Měření ujeté vzdálenosti (také průměrná rychlost) je opravdu mimo. Je zajímavé, že rychlost opravdu ukazuje +/- dobře (porovnáno s GPS)
- Co znamená, že baterie na testeru vycházejí správně? Měříte jen vnitřní odpor nebo se skutečně vybíjí při nějaké konstantní zátěži? (Případně jaký proud a do jakého vypínacího napětí?)
jakým způsobem získáváš informaci o spotřebované energii?
Pro měření odběru a dalších parametrů za letu modelů používám eLogger od EagleTree (http://www.eagletreesystems.com/MicroPower...
Zapojil jsem ho za výstup akumulátoru. Dokonce je v tělese konektoru k akumulátoru pod hliníkovým víčkem dutina (asi Číňan něco chtěl připojit, ale už to nestihl :-)), takže se tam celý logger krásně uloží a zvenku nic není vidět...
jo, takovej krapítko vytuněnější klešťovej ampermetr... Pěkný. Zobrazení pouze na PC, nebo máš připojenej displej?
Mám vyvedený konektor pro display. S nějakou instalací na řidítka jsem se necrcal, takže při jízdě občas zastavím, připojím, zkontroluju a jedu dál ...
Ahoj, neposlal bys mi log? porovnal bych si to s měřením tady.
Chtěl jsem logovat i výšku, ale barometrické čidlo dorazilo teprve před víkendem.
Předchozí logy jsem nestáhnul a eLogger je přepisuje ve smyčce...
Pošlu log, hned jak vyrazím na další měření...
Tak mám pro e-totemisty pár dalších postřehů...
1)
Akumulátor deklarovanou kapacitu zřejmě má. Nominální 10,4 Ah se reálné poměrně blíží (i když žádná pecka). Je mezi 8,4 - 9,4 Ah. (Podle toho, jak moc chcete baterii týrat - chemie lionů nejvíce degeneruje právě při hlubokém vybíjení - napětí pod cca 3,4 V na článek)
IMHO výrobci stále udávají kapacitu naměřenou při vybíjení proudem 0,1 C s vypínacím napětím 2,7 V - to je při běžném provozu pro akumulátor smrťák.
2)
Display (řídicí jednotka kola) indikuje zbývající kapacitu ve formě pěti "čárek".
Při testovací jízdě se zobrazovalo takto:
(počet čárek .. doba jízdy v minutách (najeto km) .. spotřebování ampérhodin .. střední hodnota napětí - průměr za 2 minuty (minimální napěťová "špička"))
5 čárek .. 0 m (0 km) .. 0 Ah .. 40,2 V (38,67 V)
3 čárky .. 70 m (22 km) .. 4,2 Ah .. 36,9 V (36,33 V)
2 čárky .. 100 m (33 km) .. 4,8 Ah .. 36,8 V (35,56 V)
1 čárka .. 130 m (47 km) .. 6,0 Ah .. 36,6 V (35,21 V)
- konec .. 160 m (59 km) .. 8,5 Ah .. 34,7 V (32,85 V)
Z tabulky je vidět, že indikátor je velmi orientační. Rozdíl mezi třemi a dvěma čárkami je pouze 0,6 Ah! Jedna čárka pak skočila na 6 Ah (tedy po vyčerpání 58 % nominální kapacity).
3)
Ukazatel najeté vzdálenosti zřejmě pro výpočet používá bulharskou konstantu. Pocitově bych řekl, že při nižších rychlostech (když se šlape), tak jednotlivé stovky metrů naskakují +/- očekávatelně. Při sešupu z kopce (40+ km/h bez šlapání) tam sto metrů naskočí po min. 200 najetých metrech...
výsledek: na displeji ujeto 48,3 km; skutečně 59,3 km :-(
(A to je průměr kola nastaven na 29". Ve skutečnosti má plášť cca 27"... Takže by poměr najetá/skutečná měl být opačný.)
trasa: http://mapy.cz/s/7QGd
Přikládám i log z měření. Vhodný pro ty, co se rádi šťourají v tisících čísel :-)
http://www.pslib.cz/kz/models/cyklo130710...
http://www.pslib.cz/kz/models/cyklo130710...
http://www.pslib.cz/kz/models/cyklo130710...
Což o to, hodnoty ukazatele jde snadno přenastavit, zkus ještě přepnout v menu předvolbu 36V a UbE(uživatelská). Horší je ta konstanta, to je mrzutost, děláme na tom, U nábových to chodí dobře, SW je stejný, ale jiný počet bodů na kruhu, trochu se do toho musí ponořit programátor ve fabrice.
Ty logy prolezu, dík, data z reálnýho provozu jsou vzácnost.
Chtěl bych se zeptat,jestli je možné objednat náhradní kryt regulátoru pro E-TOTEM 2011.Bohužel na obou kolech ho mám rozpadlý.
Myslím si,že nevydržel otřesy při jízdě,při zasouvání baterky ho vždy přidržuji proti vylomení.
Jasně, pošli mailem na [email protected]
Lze to nastavit i na kole traction? Potýkám se také s problémem že displej ukazuje plnou baterku a baterie najednou vypne z důvodu že je vybitá. Snad pouze jednou mi pokleslo napětí na displeji v klidu o jednu čárku.
JJ, dá se, ale potřebuju ho dostat do ruky. Kterej model to je? Doporučil bych případně poslat i s baterkou, podíval bych se na oboje, nemusí to být jen vina displeje. Kolik km najede a jak často jezdí ?
Super. Je to traction 2012. Obojí mohu teď přes zimu odeslat, můžete se na to podívat. Adresu mám, řešili jsme spolu před půl rokem regulátor. Najedu denně 20 Km, do podzimu jezdím každý den. Teď již nejezdím z důvodu, že baterii vycucnu během cesty domů, i když baterii odnáším sebou do práce a nenechávám ji na kole. Nabíjím každý den a nechávám v zásuvce celou noc. Nabito většinou za 2 až 3 hodiny. Ráno 10 Km z kopce, odpoledne to samé ale nahoru. Převýšení 200 metrů. Ale šlapu velice lehce, většinou jezdím na asistenci 4 a 5. Poslední dny kolem 5°C jsem radši jezdil na asistenci 3. Ráno trvá jízda 20 minut, odpoledne jezdím 30-35 minut. Nastaveno mám vypínání asistence na 30 Km/h.
Jasný. Tak, to je baterka dobře cyklovaná, akorát možná jí nechat párkrát na nabíječce připojenou 24h aby se dorovnala,ale potíže s ní za takovýho provozu nebudou.
Druhá možnost je, že ti půjčím ten přístroj (je to upravenej displej) a nastavíš si tam ty dílky dle libosti podle ježdění, není to úplně složitý. To je totiž úplně to nej, protože nejsou na zeměkouli dvě stejný baterky a stupnice ukazuje podle napětí. Nejlíp to nastavit podle konkretní baterie, ale to se v seriovce nedá, tak je tam nahraný něco univerzálního.
Ještě jsem zapomněl dodat najeto 2800 Km. Kolo mám rok. Jinak spokojenost. Jediné co jsem očekával je větší dojezd, dá se říci že pokud jezdím na asistenci 3 a více tak více jak 30 Km neujedu. Pokud jezdím na asistenci 1, dá se ujet i více.
Je to v normě? Chtěl bych Tractiona předat ženě a koupit si od vás další model, MTB, ale chtěl bych delší dojezd. Můžete poradit?
Jinak do toho zapůjčení bych šel. Voltmetr mám, mohu se pokusit nastavit jak budu potřebovat.
Ještě dodám že uvažuji o modelu Adrenalin. Co mě odrazuje je ten dojezd. Ideálně bych potřeboval něco okolo 80 Km pokud pojedu na asistenci 2-3.
Když jsem ještě mohl šlapat tak jsem ujel na 1Ah 10km. Tak že pokud budeš více šlapat ujedeš na 10Ah baterií i 100km:-)
Bohužel pomoc motoru při tomto dojezdu je fakt jen velmi malinká řekl bych skoro žádná:-)
Pokud chceš mít větší dojezdy budeš muset dvojnásobně zvýšit kapacitu baterií.
Adrenalin je na střeďáku, navíc MTB, takže stylem šlapu velmi zlehka do kopce to bude o něco lepší.
Jinak ale na Tractionu lidi běžně jezdí podstatně dál na baterku, těch 80 je spíš základ, ale je to o způsobu ježdění. Většinou když jede člověk na výlet daleko, podvědomě šetří a pak to jde. Já když jedu do práce a vím že tam budu nabíjet, tak taky neřeším a dojezd je malej, stroje pracují za nás... :D.
Dá se domluvit celková kontrola kola u nás přes zimu, nebo třeba v Praze u servisáka. Prohlídne kabely, motor, porovná baterku, seřídí... sice to nějaké drobné stát bude, ale po roce bych takovou péči doporučil každému udělat, nejen u elektrokola. Najaře jako když najdeš :D
Testík u sousedů... http://www.hybrid.cz/test-velky-letni-test...
Oprášíme téma... po menší vývojové pauze jsme si dovolili další novinku, momentálně se testuje:
Bude to malinko vyšší level, pro vyšší třídu využijeme naši další značku COMP.
Výroba bude probíhat už v CZ, pohon je německý.
Tady první testík: http://www.rebelbike.com/index.php?clanek...
Tohle není můj šálek kávy. Nepřipravujete nějaký upgrade Tractiona?
Jo, Traction dostane nový barvy a baterku, bude asi o kilo lehčí.
Nebo je tu verze cross 700c, je to stejný kolo s velkým zadním motorem a baterkou na rámu, jmenuje se Crossower, ta už je v prodeji http://www.e-totem.cz/cestovni-elektrokola...
Zajímavý počin - konkurence Boschům - jen ta cena!
V té souvislosti by mne zajímalo jaké věkové a příjmové skupiny obyvatel nakupují hotová elektrokola a jaká. Máte přehled? Co přestavbové sady? Kdo je nakupuje?
Proč se ptám? Protože jsem před lety osadil svého a manželky (je nám 70+) horáka přestavbovou sadou celkem za cca 25kKč. To proto, že nám logicky ubývá sil a chceme si uchovat akční rádius.
Představa jak z našich českých důchodů našetřím 120kKč na vaše nová kola je sci-fi (nic ve zlém).
Kdo teda elektrokola kupuje a proč?
Pro zájemce ještě další odkaz na zajímavý článek tamtéž:
http://rebelbike.com/index.php?clanek_detail...
No,je to jako se vším, tu vyšší třídu si kupuje skupina bohatších a často i mladších lidí. Jsou to kola stavěná víc pro volnočasové aktivity, vzhledem k vysoké ceně pohonu se i ten zbytek kola dělá adekvátně, takže osloví i lidi, kteří si potrpí na kvalitu. Existuje hodně hobíků, co si každý rok dopřejí kolo za 100 tisíc, takže pro ně to pak není nic nového. Vím od prodejců, že to jsou doktorská kola, jak se vyjádřil nedávno jeden mechanik.
Klasiku a sady si kupují spíš starší lidé, většinou tak od 50 let nahoru. Tito lidé pragmaticky vyžadují spíš cenu a nelpí tolik na vychytávkách, jde spíš o užitková kola k dopravním účelům pro denní využití.
Ty ceny jsou problém, podle mě si člověk moc nevybere,je to jen o okamžité investici. Jinak jsem přesvědčen, že to kvalitní kolo kolem 60 tisíc vydrží 2x tolik co kolo za 30. Rámu se to netýká, ale ty ostatní díly určitě.
Hezké kolo a test zajímavý. Docela mě překvapilo to padání řetězu z převodníku u jiných středových systémů.
No, on myslel asi na konkurenční nejmenovaný motor s malinkým převodníkem, to skutečně zlobit může, obecně jsou ty malé placky na to háklivější. U Bafangů BBS zase trochu problém linka, logicky to pak taky může zlobit.
Tady u toho Conti je dobrý, že čtyřpacka 104 mm je úplnej standard a tak si tam koupíš jakoukoliv placku, klidně i s krytama. a počet zubů podle sebe, dozadu Sram X1 s kazetou 42/10 taky vyjde, ale z důvodu šílený ceny kazety tam seriově bude Deore. Snaha byla udělat rám tak, aby nikde nic nepřekáželo případným podobným upgradům. Motor je udělanej fakt dobře výkonově, jeho držák má uzavřenej tvar, takže je to hodně tuhý a kolem dokola chráněný v duralu + 3mm.
Nebude to levný kolo, ale já to hodnotím jako posun před Bosche... a to si Bosche vážím pro jeho čistý nastavení. Tohle jede ještě líp a potichu (je v tom ozubenej řemen na primáru)
A na kolik že takové kolo vyjde? A dá se na to napíchnout i baterie třetí strany, nebo je nutno stejně jako u Bosche používat jejich baterku?
Baterka komunikuje datově, takže jedině od výrobce. Cena bude kolem 60, není ještě úplně hotová
Tak nevím co na té datové komunikaci ti výrobci mají? Fakt je, že ty lepší systémy to tak snad mají všechny.
Je to kvůli komunikaci jednotky a baterie o zbývající kapacitě, kdy to pak umí správně ukazovat stav. Baterka komunikuje i s nabíječkou, ukládá parametry a to celé se v systému ukládá a používá pro optimalizaci.
Pak nehrozí, že displej ukazuje nesmysle, jako u většiny levných verzí, kde se měří jen podle napětí v systému.
Tady ta baterie je od BMZ, takže snad by měla být za rozumnější peníz než u konkurence, navíc je k tomu výkonnější nabíječka, takže se v hospodě dá celkem rychle oživit.
Sakra chlapi, nelejte ten volej do motorů... :D
Dnes na dvou motorech výměna ložisek po 11 tisících km. To jde, ale kdyby z nich dotyčný majitel nevyplavil vazelínu nějakým olejíčkem, nemusely chrastit. Jsou tam průmyslový ložiska, oboustranně krytované (RS), takže jejich náplň z továrny by měla být na životnost. Ještě ke všemu olej vyplaví vazelínu i z převodovky, což má za následek , že se vazelína dostane do mezery mezi rotor motoru a náboj, kde působí jako brzda a chudák má co dělat, aby se točil. Zbytečně pak žere a netahá.
A chudák mechanik je od šmíru až za ušima a strašně sprostě u toho nadává.
Ahoj, mam e totem rocket a obcas se me ozyvaji asi z prevodovky nejake "divne" zvuky(necele 2tisice km). Chtel bych to zkusit promazat vazelinou, ale nez neco rozbiji, tak bych se rad zeptal jak se tam spravne dostanu:) Sundal jsem kliku pedalu a kryci talir a ted potrebuji sundat ozubene kolo retazu. To je jenom na zavitu na te vnitrni matce a to ozubene kolo lze sundat pobouchanim na talir pri zapreni te vnitrni matice? Diky.
Proběhla správně první údržba (garančka)?, kolem 500 km?
Pokud ne, tak jsou volné nebo už poztrácené šrouby vnitřního krytu na rámu. Do motoru nelézt, za prvé to je vhodné domazat až po cca 10 tisících a za druhé to bez nářadí na sundání převodníku nelze.