Má někdo na kole zdroj pro nabíjení mobilu atp? Říkám si, že 12V je dost univerzální... Dá se do toho dát měnič na USB napájení, ale dá se na to zapojit i 12V halogenka a svítit si ve stanu. A třeba jednou si pořídím i notebook a ten patrně jde nabíjet z autozásuvky. A hlavně z 12V napájet i cokoli s jakkoli nižším napětím a neměnným odporem protože napětí při konstantním odběru jde jednoduše snížit vřazením odporu. Na druhou stranu pro 5V systém zase mluví to, že čím dál více přístrojů dneska umí být napájeno z USB portu... Ať už je to mobil, nějaká mikroblikačka a další přístroje typu navigace pro kolo atp. Takže přemýšlím jaké "palubní" napětí je lepší pro kolo na delší výlety. Jistě zdejší cestovatelé a dálkový cyklisté mají lepší zkušenosti než, tak budu rád, když se o ně podělí.
http://www.azub.cz/biologic-ree-charge-dynamo...
12V je dobrá volba. Co se týká nabíjení zařízení z USB lze to pomocí měniče udělat i z těch 12V. Ja osobně to řeším napájením ze svých 36V aku pomocí dvou měničů, jdením snižím napětí na 12V které používám k napájení koncových zesilovaču a druhý měnič z 12V na 5V pro napájení Mp3 atd. Variant je hodně a záleží na potřebách majitele kola.
Mám 12V i 5V. Palubní síť je 12V, ale prakticky žádné spotřebiče určené pro auto by to neutáhlo a notebook určitě ne. Akumulátor je malý, jenom na pokrytí špiček, třeba při dákovém světle nebo provozu zesilovače. Ten má 2x10 W, ale v průměru bere asi 3W. Normálně dynamo stačí, ve skutečnosti je tam až 14,4 V a z toho plyne stálý dostupný výkon 7,2 W. K tomu ještě je tam malý měnič na 5V pro nabíjení něčeho přes USB.
podle mne je nejjednodušší řešní to, co ti dal odkaz už AV.
Já mám ze SONu usměrňovací můtek ze shottek a nabíjí to malou 6V olověnou baterii, ze který nabíjím krabiku ze čtyřma tužkovejma, kterejma nabiju cokoli co běžně vozím. Mobil, MP3, foťák, přídavný světlo...
Funguje to skvěle a je to levný řešení, ale těž. To, co pdává Aub je lehčí a elegantnějí řešení. Asi to taky koupím.
Mě zaujalo tohle:
http://www.cyklospeciality.cz/doplnky/indukcni...
Nepotřebuješ žádný speciální drahý a málo odolný náboj s alternátorem, pár magnetů ve výpletu by mělo utáhnout 1W světlo.
Kdyby to místo do světla vedlo do nějakého akupacku...
Co potřebuješ na 12V? Světlo může být na 5 (4,8-6), a vše ostatní na USB.
No 1W tohle podle mě nemá šanci dát. (Pokud nebudu lenivý, tak možná za chvíli zkusím spočíst, ale klidně mě někdo zkuste předběhnout.) Koneckonců, oni to v tom článku ani netvrdí, říkají jen, že tam mají 1W LEDku, ne že do ní kontinuální 1 W skutečně jde při nějaké normální rychlosti. :)
Bude to prostě blikačka/obrysové světlo. Ono i pár desítek mW ve tmě "celkem svítí". Pokud se za běžné světlo považuje to, co se prodává za pár korun v obchodech, tak by to i odpovídalo.
Na 12V jsem měl dříve nabíječku mobilu, ale fakt je že ten nový už mám napájený přes USB tedy 5V. Na druhou stranu pořádná světla na kolo jsou dělaná pro dynamo a jsou na proud 6V. Pokud by člověk měl palubní jen 5V, tak by mu to svítilo málo. Pokud bude mít 12V, tak zapojí dvě světla do série a bude v noci krásně vidět. Tuším, že tahle halogenová přední cyklosvětla ani moc nestojí, takže není problém hodit na předek dvě.
Ne, dynamo je proudový zdroj, takže světla na dynamo nemusí být vůbec "šťastná" z tvrdých 6 V. Záleží na konkrétním světla, ale rozhodně to takhle nejde říct obecně.
tak když žárovičku z kola připojíš na tvrdých 6V tak myslím svítí docela hezky
Žárovka jo, ale ne každé světlo na dynamo je žárovka. Třeba LEDkové světlo na dynamo může využívat proudového limitu, který daný konstrukčně dynamem a je pro vysocesvítivou LED tak akorát bez ohledu na rychlost. Pak ve světle není třeba žádné další elektroniky, ale tvrdé napětí prostě nevydrží.
Světla s interním akumulátorem a dosvicováním po zastavení taky mohou záviset na vlastnostech dynama.
To je pravda. Ale tak jsou i LED světla na nějaké napětí přece. Nevím co v sobě mají, ale jsou už i 12V žárovky pro auta. Taky je to píchnuté na tvrdých 12V, ne?
12 V LEDky mají většinou integrovaný předřadný odpor. Pokud jsou to ty signalizační, tak se přebytečné teplo vytopí a autu na nějakém Wattu nesejde.
U dynama je to tak, že pokud odebíráš proud, tak se na svorkách větší napětí, než je potřeba k dodání proudu prostě neobjeví. Takže dynamo, co dodá třeba 500 mA (6V/3W) bude mít po připojení LEDky (která vydrží těch 500 mA) na svorkách zhruba 4 V, co potřebuje LEDka + diody v usměrňovači. Nezávisle na rychlosti (od nějaké minimální výše). Pokud bys připojil dvě taková světla do série, bude na svorkách stejného dynama 8 V a stále poteče 500 mA (jen minimální potřebná rychlost bude dvojnásobná).
Led ke světlu s dynamem má jen minimální napětí, kdy začne svítit (zhruba 3-4 V) a horní limit
Tak těch 12V je dobrých pro možnost nabíjet akumulátor fotoaparátu. Vlastně jediná podstatná věc, na kterou jsem přišel. Jinak všechno jde napájet přes USB. Klasická halogenová přední světla na kolo jsou na 6V, ale dá se řešit zapojením dvou do série.
Co to porád máš s tima halogénama? Nevěříš LED-kám?
´pepko´ by tě rozcupoval na kousíčky ...
8-)
Pepka neznám no. :-) Jinak vysvětlení je, že LEDky chtějí konstantní proud a to se musí nějak ošetřit a to neumím. Halogenku s nápisem 6V prostě šoupnu do okruhu a vím, že si pustí jen tolik proudu na kolik je dělaná. Pak asi taky že halogen světlo pro dynamo je tuším věc okolo stovky a tedy docela levná a přitom svítí dobře. :)
Na kole mě funguje ke spokojenosti následující - "dynamo" v náboji předního kola (nějaké Shimano),měnič z Lídlu za 80,- (220/5V USB), akupack co jde současně nabíjet a vybíjet (výstup USB) a dál už přes rozbočovač USB napájím co potřebuju - GPS záznamník, nabíječku tužkovek.... 5V stačí na všechno.Funguje to už od rychlosti cca 10 km/h.