Tak jsem to tu prohrabával v archivu v mimo jiné i v návaznosti na již běžící tema předjíždění cyklistů (níže hned objasním, kam mířím) a našel jsem k výuce jízdy dětí na kole toto:
http://www.nakole.cz/diskuse/192-jak-naucit...
Já bych se vás chtěl zeptat, jak jste se bud´ sami či s rodiči učili jezdit v provozu či jak jste to učili vaše děti?
Já jsem totiž nedávno odpojil děcka z tyček, tyčky složil za sebe na nosič kola a že jako děcka už pojedou každé na svém kole zcela samostatně. Což po místní silničce za JZD to ještě šlo,ale pak se děti rozhodly, že pojedou samy i dál tedy v provozu až domů. Vím, že bychom měli jet za sebou, ale někde jsem četl, že je lepší jet jakoby za dítětem a svým předním kolem si hlídat z boku jeho zadní, aby děcko nevandrovalo příliš do silnice. Tak jsem to tedy vyzkoušel a jel takto s nimi poprvé do provozu, kdy já jsem hlídal jedno a za mnou žena druhé děcko tímto způsobem. Přičemž já jsem se vynacházel asi v 1/3 jízdního pruhu a děcko jelo při krajnici. Ovšem nelenil mi přibrzdit vedle mne jeden z řidičů, stáhnul okénko a začal na mě sprostě pokřikovat, že nejedem za sebou. Nejdřív jsem se lekl, až jsem sám málem spadl do pangejtu a pak se marně snažil onomu řidiči jakousi gestikulací naznačit, že si jen hlídám děcko v provozu, aby mu nespadlo přímo pod jeho vůz.Nepochopil a pokračoval s nadávkami dál. Ale místa všude habaděj.... Tak jak jste to dělali vy, jak jste si hlídali děcko v provozu, než samo získalo jistotu a zkušenosti???
Dělal jsem to úplně stejně, jezdil jsem za dítětem a víc ke středu silnice aby zároveň bylo vidět že je přede mnou dítě a zároveň jsem nutil řidiče ho objet s větším odstupem. Nějaké ty konflikty byly také, ale s tím nic nenaděláš.
Já bych vozil děti uprostřed, tedy manželka vpředu - aby odchytila protijedoucí auta, pak děti a nakonec já. Ale nevím, se dvěma malými dětmi jsem toho moc nenajezdil.
Obcas se blbec najde, tak jak to delas je to dobre. Kdyz jezdim ve velke skupine se spoluzaky, tak nekteri dokonce jedou regulerne ve dvojstupu vedle deti (i s vlecnym vozikem), coz mne uz prijde pri veku nasich deti (6 a vic) zbytecne, ale kazdopadne zadny ridic nam nikdy nenadaval a stejne je bezpecnost dulezitejsi nez nekdo, kdo nedokaze pochopit, ze obcas s detmi do provozu musis, protoze neexistuje alternativa mimo provoz. Kdyby tam misto nas jela kolona zemedelskych vozidel, taky by se s ni projizdejici auta musela nejak vyporadat...
Dělám to úplně stejně. Tedy - nejedu vyloženě vedle dítěte, jsem kousek za ním, ale rozhodně víc vystrčený do středu silnice, takže ho tím "kryju".
Holky byly rozené turistky, takže i na malých kolech měly dlouhé praporky, takže je řidiči mohli vidět i přese mě. Syn je spíš biker a vlaječku si na prvním kilometru zkrátil o polovinu... :-) Ale jinak myslím, že je to užitečné zařízení, aby řidiči viděli, že se něco malého před tebou míhá.
Jak rikaji ostatni - delal jsi to dobre, protesty meli leda blbci.
Kdyz jsem takhle nekdy "vezl" mensi deti, nevahali jsme v nekolika pripadech navic pouzit "vystrazne" vesty, parkrat jsem k tomu pridal i blikacku (i za bileho dne). Vzhledem k tomu, ze takhle "prehnane" zvyrazneny jezdi malokdo, melo to uz zdalky upozornovat, ze jsme "convoi exceptionnel", tedy neco krapet jineho, nez jen particka cyklistu, co jede nasiroko, aby si mohli povidat nebo co. Neco podobneho, jako kdyz za bagrem jede osobak s oranzovymi majaky na strese. Fungovalo to celkem dobre, par blbcu, kteri treba troubili, se ale samozrejme naslo i tak.
Když jedou cyklisté vedle sebe, tak protesty mají leda blbci.
Když cyklistu někdo předjede z kopečka, a on si myslí, že rychlost předjíždějícího přesáhla nějaký limit (jak to zjistil?), tak protesty mají leda blbci.
Prostě všichni jsou blbci, silnice patří nám, cyklistům, tedy hlavně mě.
:-(
sorry Joe, ale jak souvisí to, cos napsal s tím, že Andrej píše, že jezdí s dětma ve vestách a s blikačkama i ve dne?
Nijak. Souvisí to s Andrejovým označováním řidičů za blbce.
Tentokrát si jako záminku vybral, že někteří si dovolili upozornit, že jezdit na silnici ve dvou řadách je bezohledné, nebezpečné, a shodou okolností i zákonem zakázané.
on psal něco o tom, že jeli vedle sebe?
Ne, psal o tom, ž se zvýraznil vestou a blikačkou a našli s eblbci, co kvůli tomu na něj troubili.
Také si myslím, že troubí kvůli tomu, že chráním sebe a malé dítě vestou a blikačkou jen blbec.
Martis píše: "...Přičemž já jsem se vynacházel asi v 1/3 jízdního pruhu a děcko jelo při krajnici. Ovšem nelenil mi přibrzdit vedle mne jeden z řidičů, stáhnul okénko a začal na mě sprostě pokřikovat, že nejedem za sebou."
Tedy, při krajnici dítě, dospělý v 1/3 pruhu, tedy 1-1,5m od krajnice. Sám Martis přiznává, že řidič je neupozorňoval na blikačky a vesty, ale na skutečnost, že mají jet za sebou, a považuje toto upozornění za sprosté.
Na to reaguje Andrej: "Jak rikaji ostatni - delal jsi to dobre, protesty meli leda blbci.
..."
Takže ten, kdo si dovolí panstvo na silnici upozornit, že se jezdí za sebou, je za blbce. Už jsem to zažil mnohokrát, mávání pěstičkou, nadávky etc. Andrejovo vyjádření jen zapadá do tohoto jejich způsobu "myšlení".
Promiň, ale tohle je extrém z druhé strany. Tvrzení, že lidi v provozu by se na místě (!) neměli navzájem poučovat o tom, co "by se mělo" platí univerzálně. Právě proto, že to vede jen k nic neřešícímu všeobecnému naštvání.
Mimochodem, kdokoliv, kdo během předjíždění přibrzdí, otáčí hlavu kamsi do strany a věnuje se řvaní vytváří mnohem nebezpečnější situaci, než pomalu jedoucí předjížděný.
Otázka -- pokud na silnici potkáš v noci odstavenou neosvětlenou motorku (shodou náhod se mi to nedávno stalo, jinak to žádnou souvislost nemá), budeš troubit a řvát (však ten blbec si určitě nevšiml, že je tma), anebo tě napadne něco o poruše a radši tu chvíli času využiješ k tomu, abys na nebezpečí včas upozornil případná vozidla za sebou (blinkry apod.)?
Co z toho je rozumné chování? Myslím, že označit za blbce toho, kdo dává přednost vylití vlastní frustrace před rozumným chováním není úplně od věci.
(Jestli je důvodem pro "nesprávné" chování porucha, nebo jiné věci je v téhle souvislosti jedno, navíc to "zvenčí" stejně neposoudíš.)
Příliš obecné zadání.
Stojí ta motorka ve vozovce? Dala by se postavit mimo vozovku? Je u ní někdo? CO dělá?
Stojí ve vozovce, která nemá krajnici. Víc nevím, jedu zhruba 80 a vidím ji na poslední tak stovku metrů, protože je sakra tma. Analyzovat záměr řidiče fakt nestíhám.
Vtip je v tom, že je to úplně jedno. Ať už řidič zrovna běží pangejtem postavit dozadu trojúhelník anebo se v nejbližším křoví věnuje obšťastňování spolujezdkyně :), tak pro mě v tom okamžiku je situace naprosto stejná a tudíž by měla být stejná i moje reakce, pokud se chci tvářit, že se chovám racionálně.
Když víc nevíš, je možné, že řidič nejedná nesprávně. Pak je špatné mu bez dalšího nadávat. Tím spíše, že nevíš, jestli řidiče vidíš nebo ne.
Přesně. Ale to se dá aplikovat kdykoliv. Prostě rozumné chování je takové, kdy předpokládám, že se druhý zachoval podle svých možností nejlepším způsobem, a budu na to adekvátně reagovat. Pokud má někdo nepřekonatelnou touhu místo toho druhým uprostřed provozu vysvětlovat, že by to měli dělat jinak, chová se podle mě jako blbec.
Vůbec mě nepohoršuje třeba krátké "ťuknutí" na klakson zezadu se blížícího auta, pokud zrovna jedu na kole tak, že ztěžuji předjíždění. To je upozornění na situaci, pokud to skončí právě jen u tohohle i v případě že "nezareaguji" (třeba mám dobrý důvod, proč v krajnici jet nemůžu). Ale dodatečné vylévání si zlosti je chování skutečně blbé. Od kohokoliv.
Nutno jeste doplnit,ze ja v te 1/3 pruhu jezdim stabilne od te doby,co nas na tandemu jeden ridic liznul zrcatkem,az jsme nasledne malem spadli pod kamion,ktery nas pote rovnez predjizdel.Do te doby jsem se drzel striktne zakona a drzel se u krajnice.Od te doby a hlavne od dob,co jezdim na lehokole,je 1/3 vozovky muj stabilni cyklopruh kdekoli v provozu.
Jelikož jezdím po silnicích autem i na kole, a vím, co je za opruz vléct se za podobným blbem i několik kilometrů, místy třeba 15 km/h tam, kde normálně jezdím 80, tak od takových cyklistů se důrazně distancuji.
Ještě nám prosím vyčísli o kolik minut přijedeš později. Fakt za ním jedeš NĚKOLIK km? Dva? Deset?
Stává se mi, hlavně v Německu, že za mnou jede řidič a čeká na vhodné místo k předjetí. Ale obvykle ho tak do 500 m najde.
Nepříjemné na tom je jen to, že když za mnou zpomalí, tak často o něm ani nevím, kdybych věděl, uhnul bych mu. Teď na lehu je to lepší -jezdím se zrcátkem.
Ty si to nedokážeš spočítat pro nějaký modelový příklad sám? Ach jo, co se dnes děje, všem vysvětlovat naprosté základy, jak malým dětem:-(
Kilometr patnáctkou namísto šedesátky jsou tři minuty. To celé desetkrát za cestu. Nebo to celé způsobí jeden blb postupně za den stovce řidičů.
K tomu vyšší spotřeba, horší plynulost jízdy (zpomalování a zrychlování), že ti z toho bude blít dítě, které kvůli povinným sedačkám se nemůžou protáhnout a lehnout si na zadní sedadlo.
Problémem spousty cyklistů je, že autem jezdí jen málo nebo dokonce vůbec, a někteří možná skutečně neví, jaké nepříjemnosti mohou způsobit ostatním:-(
Ja ti dekuji za titul blba.:-() A jeste bych se dotazal,jak predjizdis motocyklistu ci treba cloveka na koni ci s karou,kteri se pohybuji od krajnice i objemove jeste dale nezli je muj ca. Metr od naprosteho okraje silnice.Jinak ja jedu na lehokole se spodnim rizenim,takze ma stopa se pohybuje zrejme blize nez-li metr od te krajnice.Ale to je jedno...Jsem rovnez ridicem s mnoha desitkami tisic kilometru ale jakteziv jsem s predjetim cyklisty s deckem nebo nejedoucim zrovna pangejtem problem.Vsechny vcetne chodcu objizdim vzdy uctyhodnym obloukem a pokud tento nemohu prave ucinit, klidne jedu za cyklistou radeji krokem kilometr nez-li bych ho byt nestastnou nahodou smetl ci natlacil do pangejtu.Problem mi takove chovani za volantem vubec necini prave proto,ze jsem sam rovnez cyklistou.
Nejde o to, jestli zabíráš více nebo méně místa.
Traktor s fůrou hnoje nebo naložený kamion zabere objektivně více místa než cyklista nebo chodec. Jde o to, jestli zabírá zbytečně víc místa než by musel, jestli předjíždějící pouští nebo jim v tom naopak brání.
Jelikož uplatňuješ přístup "fůra hnoje by sahala až sem, tak pojedu tady", dokázal jsi, že blbem skutečně jsi.
Tohle je hodně ošidná argumentace. On by na té silnici skoro každý vlastně "nemusel" vůbec jet, a pak by nezabíral žádné místo. Takže všichni zabírají místo zbytečně. Kdo posoudí, co je dobrý důvod a co je "zbytečně"? Pokud na to nechceš zakládat nový úřad :-) (... i když ono to dneska snad ani není na smajlík), tak ti zbývá jen věřit, že si každý tu ne-zbytečnost svého počínání srovnal se svým svědomím jak nejlépe umí, a netitulovat ho blbci jen proto, že ty máš priority nastavené jinak.
Je úplně jasné, že kdo jede při pravém okraji, nezabírá místo zbytečně. Možná i tato úvaha je podkladem pro tuto zákonnou povinnost.
To co tu předvádíš, je už zoufale trapná snaha obhájit neobhajitelné.
Třeba jo, protože by tam vůbec jet nemusel (a ne že by to bylo tak odtržené od reality; kolik lidí si myslí, že cyklista překáží na "velké" silnici, když přeci může jet jinudy ... bez ohledu na míru jízdy u kraje).
Ale ty tu hlavně ukazuješ opačnou implikaci, než jakou tenhle thread začal. Implikace není ekvivalence, takže co tvrzení "ten kdo nejede u kraje zabírá místo zbytečně"?
Clovece ty jses opravdu frajer. :-()Nyni je mi konecne jasne,jaky ze to druh cloveka sedel za tim volantem a pokrikoval na me.Diky tobe jsem pochopil aspon castecne myslenkove pochody techto lidi. I to je jistym prinosem pro pochopeni cele situace a jeji pristi zvladnuti.Tedy podle techto lidi je blbem kazdy clovek,jenz si chrani vlastni zivot a zivot svych deti tim,ze jim byt drobne zabira jejich cestovni prostor resp. Nejde z cesty i kdyz je mu jasne,ze kdyz tak ucini,tak oni mohou byt jeste o to vice bezohlednejsi a klidne ho bez vycitek svedomi zmrzaci a jeste si to sami pred sebou obhaji. A nejede po krajnici tak,aby to podle nej mohli strihat nejlepe bez potreby predjizdeciho manevru...Velmi poucne.
Jenže ty nechráníš život svých dětí, naopak, ještě zvyšuješ nebezpečnost situace tím, že bráníš plynulému a bezpečnému předjetí.
ne, on brání plynulému, ale nebezpečenému předjetí, protože jeho cílem je zabránit řidiči projet těsně okolo jeho dítěte. Vyskytují se totiž řidiči, kteří si pod plynulým předjetím cyklisty představují, že nemusí otočit volantem. Vidím to podle neblikajících řidičů, že to za předjíždění ani nepovažují.
Ano, chápu jeho motivaci. Ale je to krátkozraké a nedomyšlené. Řidič kvůli jeho překážení musí objíždět mnohem dále od kraje, takže mu zbývá méně času a místa na řešení krizových situací, například když se v protisměru objeví obdobně předjížděná obdobně bezohledná a hloupá skupinka cyklistů.
Dva cyklisté a dvě auta se na šířku silnice vejdou daleko snadněji než čtyři cyklisté a dvě auta. To je jasné snad každému.
Nemluvě o tom, že část plynulých a bezpečných předjetí je tím zmařena úplne od počátku, řidič musí zpomalit na rychlost dětí na kole, a poté z této rychlosti akcelerovat, což celý manévr činí náročnějším navíc i na čas, a tedy na délku úseku (nejen na šířku).
Jezdí se při pravém okraji. Bez výjimky.
Ještě otázka pro motoristu. Jak se jezdí u pravého okraje s autem? Všiml jsem si totiž, že auta (motorky) jezdí poněkud vzdálena od kraje, že mezi okrajem vozovky a okrajem automobilu je nenulová vzdálenost.
Jak já pořád střídám to české a německé prostředí nemohu se ubránit dojmu, že v Čechách je spousta věcí pro motoristy obtížnější. Mají problém přibrzdit za cyklistou či projet vesnicí 30 km/hod. A v okamžiku, kdy se octnou v Německu tak se ti samí řidiči bez problémů plouží přes Bad Schandu třicítkou. Asi je tam jinej luft. :))
Ale abych nepomlouval řidiče, ono se mi zdá, že i na cyklostezkách je v Německu míň vzájemné nasranosti na ty druhé.
Ovšem to je třeba jen tím, že díky jazykové bariéře o tom mnoho nevím.
Ta nenulová vzdálenost je tam pro cyklisty:-)
Pokud za tebou nejede nikdo, kdo by se chystal předjíždět, není přece nutné jet těsně při kraji. Jak prosté, že. Jen je potřeba používat mozek.
Ke kulturním rozdílům mezi námi a helmuty s aplikací v silničním provozu se nemůžu kvalifikovaně vyjádřit, dlouho jsem tam nebyl.
Mam to chapat tak,ze pokud jedes autem,tak tam nechavas misto pro cyklisty a proto je Ti dovoleno jet nikoli pri pravem okraji vozovky ale klidne prostredkem?Mimochodem jak cinis,pokud te predjizdi jiny vuz?Uhybas se ke krajnici a tlacis auto do pangejtu,aby to druhe auto melo dostatecny prostor te predjet a mohlo te lizat?Pochybuji...Tva argumentace je asi takova jak "Co je tvoje to je moje ale co je moje,tak na to mi nesahej." Proste jeden metr na me a druhy metr na jine.
Ano, když mne nikdo nepředjíždí, tak "při kraji" může být trochu víc vlevo, než když mne někdo předjíždí. Což je rozdíl mezi námi. Ty se cpeč doleva právě v době, kdy by Tě potřeboval někdo předjet, jestli jsem správně pochopil...
Ano, když mne předjíždí jiné auto, zajedu více doprava a, pokud není rozdíl rychlostí zrovna velký (já jezdím docela rychle, opravdu výrazně rychleji jezdí většinou jen sportovní auta), nemám problém pustit plyn a přibrzdit motorem.
Přijde mi to praktické, a jsem rád, když mi někdo podobným způsobem jízdu usnadňuje.
Ne!To neni mozne!Tebe taky nekdo predjizdi?Jo ta sportovni auta.Nyni je mi vse konecne definitivne jasne.Tak pred timto druhem ridicu si davam pozor i za volantem sveho vozu.Nezridka jezdi s bejzbolkou na hlave,zvykaji,maji kabriolet a vedle sebe si vezou obvykle blond kocicku s vlajici hrivou.Silene se smeji,radi vybrzduji ostatni a riskantni predjizdeni a vseobecne ohrozovani ostatnich ucatsniku provozu agresivni jizdou je jejich adrenalinovym sportem. To vis,ja uz jsem a vzdy jsem vlastne byl takovym klidnym fotrikem za volantem i na kole.Nikam se nezenu,hlavne bezpecne dojet.A proto budu prave pred takovymi zavodniky dal chranit sve deti,at jiz se temto Schumacherum to libit bude ci nikoli.:-)
Sportovními auty nemám na mysli ani tak venkovská votunidla a pojízdné diskošky, jako spíše kategorii osobních aut. Předevčírem mě předjížděly tři Maserati. Tři mladí kluci bez bejzbolek a bez kočiček se jeli projet, nikoho nevybržďovali ani jinak neotravovali, nikomu nebránili v jízdě, pravda, některé nájezdy zatáček měli poněkud agresivní. Posledního už jsem pouštěl, aby mohli jet pěkně za sebou.
Chvíli jsem se za nimi držel, a byla to radost koukat, tři stejná auta jen v různých barvách, jak se vlní zatáčkami. Ale přece jen, s 1,6 TDI fkombajnu nahlínách má své limity, a pokoušet se držet v koloně s Masáky mi nepřišlo úplně zdravé.
A, představ si to, žádný podobný mindrák jako Ty jsem necítil.
PS: Ano, vím, původní motivace je děti chránit. Ale svým jednáním je spíše ohrožuješ. Až vychladne Tvá potřeba neustoupit v této diskusi ani o píď, zamysli se nad tím znovu, prosím, už kvůli dětem.
Přesně tak. Normálně ohleduplné chování k cyklistům, které je pro Joea nepřekonatelným problémem, rizikovou situací, nesnesitelným zdržením a bezohledností k zvracejícímu díteti v autě, zvládá každý německý řidič s přehledem, a dokonce s úsměvem. Asi že v tom Německu nejsou řidiči takoví borci a neumějí to za volantem tak dobře, jako ti čeští a moravští. Jinak to snad ani nemůže být... :-)))
No, to teda miluju. Jedu vpravo po silnici, za mnou se valí auto a já vidím, že v protisměru taky jede cyklista a za ním auto. To se teda odsunu od toho pravého okraje, abych tomu za sebou naznačila, že teď teda ne! Což o to, já bych koneconců mohla houpnout do příkopu, ale nemám jistotu, že až se ty dvě auta čelně srazí, neodhodí je to kus plechu na mě, a to bych fakt nerada.
Tohle taky nenávidím. Zvlášť když se ti dva automobilisti rozhodnou, že se mezi ty míjející se cyklisty oba vedou.
Na naší silničce je to poměrně častý, je to značená cyklotrasa, takže cyklistů dost. Zajímavé je, jak ti řidiči mají v autě horší odhad, jak já na kole. Prostě nevidí, že to vychází tak akorát, že se budem všichni míjet na jedné čáře, což já tuším ještě dřív, než ta auta začínaj předjíždět. Asi díky tomu uzavřenýmu prostoru, ve kterým jsou, či čo.
A pravdu tady kdosi psal - neblikaj! Kdyby ti dva v autech proti sobě blikali, spíš by jim to oběma došlo, takhle akorát třeštěj zrak na auto valící se zepředu na ně a na nějakýho cyklistu, kterýho maj kdesi vpravo u zadních dveří kálí už zcela.
No ano Martis píš, že dítě jelo u krajnice a on ZA NÍM při pravém okraji. Tedy jeli za sebou a oba při pravém okraji vozovky jen dítě jelo při krajnici, což je jinak nebezpečné, aby řidič za ním jej také viděl. Mohlo jet u pravého okraje, tak jako Martis a jeli by za sebou v lince, ale to by nebylo vidět a vzhledem k jeho velikosti by to řidič jedoucí za Martisem neviděl a při předjíždění by počítal s jedním cyklistou a to by se mu také dost nemuselo vyplatit. Martis se tedy snˇažil být k řidiči ohleduplný a jel u pravého okraje tak, aby řidič za ním viděl, že jsou dva a zároveň tím samozřejmě chránil své dítě.
Já jako řidič, kdybych za ním jel bych mu za tento manévr a ohleduplnost byl opravdu vděčný. A pořád si myslím, že by proti tomu mohl protestovat jen blbec.
Což si myslí i Andrej a když navrhl že by to ješt ěpodpořil vestou a blikačkou a konstatoval, že to dělá, tak jsi reagoval značně podrážděně a dle mne uplně mimo kontext a pořád tomu nerozumím...
Problem bude mj. asi v tom, ze pro CUBE uz je jizda v 1/3 sirky pruhu prilis daleko od okraje.
Vnimam to zaroven jako problem spocivajici vicemene v tom, ze z jeho pohledu ridice proste cyklista coby pomale vozidlo na silnici prekazi vzdycky, kdyz neni mozne pokracovat v jizde zhruba stejnym zpusobem, jako by tam ten cyklista vubec nebyl. Proti takove mentalite se, bohuzel, v podstate argumentovat neda.
Bereš si do huby mou mentalitu.
Přitom mi podsouváš, že mi vadí cyklista coby POMALÉ VOZIDLO. Přitom já jsem nikdy neměl žádnou výhradu proti tomu, že cyklisté jezdí pomalu. Vždy jen proti tomu, že nejedou u kraje, ač je to jejich povinnost.
Podsouvat mi něco, co jsem nenapsal, na to jsem citlivý. Tak už to prosím nezkoušej.
Beru si do ust svoji interpretaci, tedy dojem, ktery jsem si udelal z tvych prispevku. Verim, ze kazdemu soudnemu cloveku je jasne, ze to co reknu o neci mentalite neni 100% vystizeni reality.
Nechci ti nic podsouvat, jen pisu, jaky zaver jsem si ja osobne udelal napriklad z tohoto: "vím, co je za opruz vléct se za podobným blbem i několik kilometrů, místy třeba 15 km/h tam, kde normálně jezdím 80".
Pokud tomu dobre rozumim, pokud by cyklista jel 85kmh, ale v pulce pruhu, bude ti porad z principu vadit? Ted se ptam, tj. nepodsouvam ti, ze to tak je. Je to dostatecne jasne?
Mimochodem, kdyby se ti chtelo, muzes jeste vysvetlit, jak je podle tebe spravne "u kraje"? Vyhlaska to bohuzel nijak presne nerika, a jak se zda, lidi na to maji kazdy trochu jiny pohled.
Jak kde. Když někdo jede 85 tam, kde se dá BEZPEČNĚ jet 120, a někdo jej zezadu rychle dojíždí, tak má zajet co nejvíc ke kraji, aby jej ten rychlejší mohl bezpečně předjet. Takže, jsou místa, kde by i cyklista jedoucí 85km/h dost vadil. Nehledě k tomu, že na většině plášťů či galusek, geometrií kol i používaných brzd je jízda na kole takovou rychlostí dost bezohledným ohrožením okolí.
K výkladu pojmu "při pravém okraji" je potřeba použít mozek. Kdyby se náhodou ukázalo, že tomu nějaká skupina účastníků silpr podezřele často nerozumí, asi by bylo potřeba doprasit současný pra.sil.pr. ještě trocuh víc, jako naposled s vozejčkama na šklebáky. Takže doporučuji začít ten mozek používat.
Když už jsme u těch zákonů, dítě není osoba (nemá občanku), tudíž Martis jel podle mě správně. Tvé příspěvky bych tedy očekával pod fotkou jezeďáckého peletonu při výjezdu z farmy :-)
Ale, dítě není osoba? To říkala Máňa? A už je to směroplatný?
To bude mít zajímavé právní důsledky. Například bude možné zbavit se nežádoucího potomka nejen přerušením těhotenství, ale i utracením kdykoliv před nabytím občanky:-)))
I kdyby dítě nebylo osoba (i nezletilá osoba je osoba), nic to nemění na povinnosti Martise jet při pravém okraji.
1. neoznacuju ridice za blbce, oznacuju tak lidi, kteri se jako blbci chovaji a shodou okolnosti zrovna sedi za volantem. Je tam jisty rozdil.
2. nemluvil jsem o jizde ve dvou radach, ale jak psal nekdo prede mnou - ZA ditetem, nicmene o neco vic ke stredu vozovky nez to dite, aby kdyz nekdo predjede hodne natesno me, mel aspon od toho ditete vetsi odstup.
Cim dal tim vic mam ale pocit, ze tobe neco vysvetlovat stejne nema moc cenu. Bez urazky.
Martis to konkretizuje jako 1/3 jízdního pruhu. Přitom je Tvá i jeho povinnost jet při pravém okraji. Malé dítě to zvládne a vy dva ne:-(
Vsak ja jsem to zvladal,ale prestali to zvladat ridici aut kolem me a zacali sve situace a postaveni na silnici zneuzivat a vytlacovat me behem predjizdeni do pangejtu a ohrozovat me primo na zivote.Tedy jsem zacal jezdit v te 1/3.Abych chranil sebe pred nimi.
Začal jsem jezdit dál od kraje po stejných zkušenostech, abych měl příště kam uhnout. Dvakrát skončení v pangejtu mě stačilo.
Před časem jsem uhybal náklaďáku, říkal jsem si má to do krátkého prudkého kopce, tak ať nemusí brzit. A on mě tedy s dostatečným odstupem začal přejíždět. Jenže na vrcholu stoupání zjistil, že další náklaďák jede proti a tak mu uhnul. Měl jsem docela starosti neskončit pod zadními koly návěsu. To mě zase na dlouho vyléčilo.
Jezdis s detmi na kole po silnici?
S jedním, a co nejmíň. Víc sedaček nemám;-)
Proč se ptáš?
Tak si povime, az dite posadis na vlastni kolo, jak to budes delat. Treba vzdycky nalozis kola na auto a vyklopis deti na cyklostezce. Ovsem nenasla jsem zatim v Cechach dost velkou souvislou sit cest bez aut pouzitelnych pro male deti, aby tam sel realizovat tydenni putak.
Uvidíme. Zatím prcek jezdí na odrážedle, ví, že na silnici musí bezpodmínečně při kraji, i na úzké silničce se v pohodě a bezpečně mine s autem.
Rodiče jsou dětem příkladem. Když děti vidí, jak rodiče záměrně překáží v předjíždění ostatním (shodou okolností navíc v rozporu se zákonem), co z nich vyroste? Další aktivisté nebo tak něco? :-(
Tak tos měl kliku, že jste zatím nepotkali housenku na cestě přes silnici... Strávili jsme deset minut hlídáním, aby ji něco nepřejelo (tu housenku, pochopitelně. Byla červeno-černá, chlupatá a měla asi stodvacet nohou...
Ale je fakt, naštěstí to bylo na té stezce, tak jsem se s tím holt smířila a dávala pozor
Ale prd, housenky, klacíčky, kytičky, kamínky (jak nenaháže z mostu pět kilo štěrku do vody, nemůžem jet dál). Ale vždy postaví odrážedlo na stojánek na trávu vedle silnice a kouká, čůrá a hraje si mimo silnici. Ví (na rozdíl od některých rodičů), že silnice není na hraní.
Nojono, my měli tu smůlu, že housenka se rozhodla jít přímo přes stezku a ono když máš stezku nakreslenou prostředkem sídliště (dřív to býval obyč chodník), tak se to dost blbě vysvětluje, proč tady najednou ne. A podle zákona to asi holt bude košer;o(
No vidis, mas dokonale dite, my ostatni takove stesti nemame a nase deti obcas koukaji, kde co lita, a prestanou jet vzorne u krajnice, nebo dokonce obcas se zakoukaji mimo tak usilovne, ze nabouraji do ditete pred sebou nebo vjedou do diry a spadnou. Stava se to sice jen vyjimecne, ale nehodlam riskovat, ze se to stane zrovna, kdyz jede kolem auto prilis blizko.
Čili taháš do silničního provozu děti, které mentálně nemají na to se jej bezpečně účastnit.
A myslíš si, že překážením ostatním tento nedostatek kompenzuješ a jejich bezpečnost zvýšíš.
Rozumím, dnes se to tak běžně dělá:-(
Myslim, ze vyroste-li z ditete osoba, ktere neni lhostejne deni okolo ni a aktivne se zapojuje do toho, jak ma spolecnost vypadat, ze to je prima. ;-)
Od kdy je pro Tebe dulezite, co je v zakone? Myslela jsem, ze uprednostnujes svuj rozum nad zakonem.
Záleží na tom, JAK se bude do dění kolem sebe zapojovat. Pokud bude vidět, jak rodiče překáží a škodí ostatním, obávám se, že by tento vzor chování mohli převzít.
Zas tak důležité to není. Proto zmínka o zákoně jen závorce, a uvedena výrazem "shodou okolností".
Já jsem totiž velmi tolerantní a pozorný vůči ostatním lidem, a všímám si, že někteří lidé berou lidské zákony jako normu chování. Pro ně bude třeba zmínka o zákonu důležitá.
Až budou právě tito sprostí řidiči stejně dodržovat pravidla tak jako o nich pokřikují po mně, co jen chrání dítě právě před takovými hulváty nejen ustními ale i řidiči, tak budu v klidu nechávat jet děcko před sebou s tím, že pojedu zcela za ním a budu plně ctít literu zákona. Bohužel dnes jsou řidiči v Čechách tak neurvalí, že mě líznou klidně zrcátkem při předjíždění ačkoli proti nim jede další vůz a klidně mě srazí do pangejtu při takovém riskantním manevru. Nepochybuji o tom, že podobní řidiči nebudou brát ohled na dítě při podobném manévru - navíc na dítě, které tak trochu "šněruje" a každé rychle jedoucí vozidlo kolem jej rozhodí jak psychicky tak tlakovou vlnou. Proto si dítě chráním tímto způsobem a nutím je objet nás uctivým obloukem nebo raději počkat a necpat se za každou cenu vedle nás a pak nás v kritické situaci natlačit do pangetu.
O ostatních automaticky předpokládáš, že jsou hulváti, neurvalí, a hodlají srazit tvé dítě. Proto překážíš a bráníš plynulému (a tedy bezpečnému) předjetí. Tvrdíš, že takto chráníš své děti (a možná tomu i sám věříš).
Dělej, jak myslíš, je to tvůj boj.
Je to zvlastni,ale za celou dobu,co jsme cestovali s detmi domu, s tim mel problemy jen tento jeden ridic.Ostatni se na nas z aut smali.Nemeli s tim zadny problem,zrejme chapali,ze to nedelam schvalne ale ciste ucelove.Nikoli s umyslem zdrzovat provoz,ale chranit dite.Jiste jsou samozrejme i slusni ridici a predpokladam,ze ti sejne jako ja za volantem klidne pribrzdi,nekleji ale rozumi a chapou a jsou radsi,ze si dite takto hlidam a oni se tak nemusi bat nas bezpecne predjet.
Nevim, jak Martis, nicmene ja nepredpokladam, jen pozoruju. Ano, vetsina lidi, kdyz vidi dite na kole, predjizdi radeji vetsim obloukem, nez normalne. Bohuzel jen vetsina, a ne drtiva. To za prve. Za druhe, tohle plati v pripade, ze v protismeru je volno. Pokud tam neco jede, hodne lidi se "tam" (tedy mezi protijedouci auto a cyklisty) pak spis zkusi prece jen nejak vejit, spis nez aby zpomalili, zustali vzadu a predjeli, az to bude mozne - tedy tak, jak by to bez premysleni udelali, pokud by to pomale vozidlo pred nimi nebyl cyklista, ale treba traktor. Jestli mas jinou zkusenost, muzu jen gratulovat, asi mate ve vasem kraji v prumeru lepsi ridice. Ja bohuzel takovych situaci videl hodne, a vzdycky jsem jen trnul, aby pritom predjizdeny cyklista, nedejboze dite, zrovna trosku nevybocil. Coz se muze stat celkem snadno, kdyz dite podle tveho doporuceni jede co nejvic u kraje, tedy tam, kde je to nezridka rozbite, a na "drncaku" ho to krapet rozhodi...
Dítě, které šněruje a kolemjedoucí vozidlo ho kriticky rozhodí, nemá na silnici co dělat.
Za prve jsem psal "tak trochu sneruje" a tak trochu sneruji vsechny male deti.To by smeli do provozu jen dospeli a za druhe,takove rychle jedouci vozidlo velikosti dodavky,pokud lizne zrcatkem ci rychle kolem me proleti a vyvola tlakovou vlnu,tak to rozhodi klidne i me,az zavravoram.Upozornuji,ze jsem mentalne zdrav a vazim temer 90 kilo.Jsem snad dle tebe rovnez nezpusobily k jizde na kole v provozu?Dite vazici necelych dvacet kilo se muze takoveho agresivniho ridice leknout ci ho rozhodi vzhledem k jeho vaze klidne i silnejsi poryv vetru ci vlna od takove dodavky,pokud jej tesne a ve vysoke rychlosti lizne.Znamena to tedy snad,ze kvuli takovymto riskujicim ridicum mohu snad dite ucit jezdit v provozu az mu bude osmnact?:-()
Řídit vozidlo .. může pouze osoba, která je dostatečně tělesně a duševně způsobilá k řízení vozidla .. a v potřebném rozsahu ovládá řízení vozidla .. a předpisy o provozu na pozemních komunikacích.
-
?
Ale no tak. Chtít po nich, aby dodržovali zákony, nebo dokonce aby používali mozek?
Obávám se, že to, co DF&spol. označují slovem "ocyklenci" není tak okrajový jev, jak jsem dosud doufal:-(
Kdyz jsem zde zadal o radu,jak naucit dite jezdit v provozu, ani jsem netusil,ze se mi dostane rady typu,ze s ditetem na silnici prekazim,pokud nejedu pangejtem ci nejmene 85 km/h(kdy bych uz snad nikoho nezdrzoval) a soucasne,ze bych mel vzit dite do provozu na kole az pote,co si udela ridicak a bude mit neco vice nez sto kilo,aby ho nerozhazel ani kolem jedouci kamion a dite znalo vsechny dopravni predpisy. Vazeni panove,dekuji vam dvema za ucast v tehle diskuzi,ale odpustte mi tato silna slova na zaver: Vase rady jsou tak akorat na h..no.Zdravim a preji hezkou zabavu pri vyuce jizdy vasich ratolesti na Mosteckem automotodromu.:-()
To je blbý, když někdo čte věty, které nikdo nenapsal ;-)
Já pány naprosto chápu. Provoz je jen pro silné, kteří na to mají, všechno znají, umějí, mají na to štempl, nechybují a když ano, tak jsou na to pojištění nebo se z toho uměj' vykecat. Slabí ať se nepletou pod nohy nebo chcípnou (a vinna bude jejich slabost, neschopnost, nedostatek dovednosti, nedostatek snahy, jinakost nebo prostě to, že tam byli, když tam být neměli).
Přítomnost dětí v provozu v jiné podobě než zapakovaných v pancíři dětské sedačky je v rozporu s ideologií, kterou zastávají, protože jim natvrdo ukazuje, že existují i takové okolnosti, za kterých se vůči slabým musejí zachovávat zvláštní ohledy.
Aleale, tady zase s někým cloumají emoce a přes rudou mlhu v očích vidí něco jiného, než co bylo napsáno.
-
Nerozděluji lidi na silné a slabé, ale na ty, co jsou či nejsou schopni (ti, co nejsou ochotni, to je úplně jiná kategorie) dodržovat nejzákladnější pravidla soužití.
Dokud tedy dítě není schopno jet při pravém okraji, do silničního provozu nepatří.
Úplně stejně, jako tam nepatří automobilista, který se na každém úseku s nejvyšší povolenou rychlostí 30 km/h nenaučil jet třicítkou.
Ne, vlastně ne, pokud jde o nejvyšší povolenou rychlost, tak ta se smí překročit vždy, když řidič usoudí, že tam ta značka je zbytečně, že... Já málem zapomněl, že automobilista smí překročit zákon všude, kde usoudí, že je to rozumnější než jej dodržet. Cyklista to ovšem udělat nesmí, i kdyby tím chránil dítě a znamenalo to jet pouhých půl metru od krajnice...
Ve svém zaslepeném fanatismu zkrátka nevidíte, že jde jen o chranu někoho, u koho se dá předpokládat chyba. Je to docela normální a docela rozumné a moc rád bych věřil, že ty i Joe se za volantem jistě nechováte tak agresívně a netolerantně, jako se projevujete tady na diskusi.
Protože v praxi zkrátka fanaticky černobílé vidění, jaké tu předvádíte, nefunguje. Zakážeš například řídit auto každému, kdo nemá naježděno aspoň 3 roky v provozu? U takových lidí je chyba ještě daleko pravděpodobnější než u toho dítěte. Znamená to, že nemají v provozu co dělat? A kde mají tedy tu praxi získat?
Tos mi pripomnel, jak jsem mela ridicak dva tydny, na semaforech jsem chtela odbocovat doleva, ale nedoso mi, ze nemam sipku ale jen plnou zelenou a malem suverenne najela pod rozjetou dodavku, kdyby na me spolujezdec nezarval. To byly casy, kdyz jsem mela cerstvy ridicak...
Já se tady v diskusi projevuji agresivně a netolerantně? Pobavils;-)
Tady dost netolertně.
Jo, opravdu se tady na diskusi projevuješ hodně! agresivně a totálně netolerantně. A bohužel je to čm dál horší. Dřív bejval takovej třeba až každej třetí či čtvrtej tvůj příspěvek. Te´d už skoro všechny :-(
Mnohem vic tam nepatri automobilista, ktery neumi rozlisit predjizdeni od... nacpani se vedle vozidla pred sebou, aby mohl pokracovat v jizde bez omezeni sebe sama, ale za cenu omezeni az ohrozeni toho "predjizdeneho" vozidla.
Predjizdeni pomalejsiho vozidla, aspon jak to chapu ja - vzhledem k tomu, ze to pomalejsi se mi vic nebo min "plete" do cesty, kudy bych normalne jel, musim pri jeho predjizdeni vic nebo min zmenit svou drahu, nezridka pritom prejet do "protismeru". Jedno ze zakladnich pravidel s tim souvisejicich je to, ze tenhle manevr nebudu provadet v momente, kdy v protismeru neco jede. Pokud to tedy momentalne provest nemuzu, musim holt zpomalit, zustat za pomalejsim vozidlem a predjet pozdeji, az to bude mozne. (Proc bych to mel delat? Hm, treba proto, ze ten pomaly ma stejne pravo pouzivat silnici, jako ja? Schopnost jet rychleji mi vetsi prava nedava - az na presne stanovene vyjimky, jako treba dalnice, kam je prilis pomalym vjezd uplne zapovezen.) Pokud mam naopak v protismeru volno, je mi celkem jedno, jak velkou cast meho pruhu ten pomaly zabira, protoze mu ho klidne necham i cely - na predjeti mam ten protismer (viz treba predjizdeni traktoru).
Pak je ta druha varianta - kaslat na "nejzákladnější pravidla soužití" a proste se tam snazit nacpat, i kdyz jede neco proti, pricemz abych se tam vesel, budu od toho pomaleho dusledne vyzadovat, aby se mi klidil z cesty, co nejvic k pravemu okraji.
Samozrejme, tohle jsou extremy. Sam samozrejme na kole jezdim pri kraji, aby me nikdo nemusel predjizdet uplne protismerem, ale naopak, pokud to sirka naseho pruhu dovoli, pritom mohl treba i zustat jen na "nasi" pulce.
Odmitam ale pozadavek mnoha ridicu, abych se plizil nekde uplne tesne pri krajnici, pricemz si nesmim dovolit "zasnerovat" ani o par cm bokem (nebot rezervu mi na to nechat nechteji), a to proto, aby oni mohli jet porad dal a v podstate delat, ze tam ani nejsem. Tak si muzou jet tehdy, pokud jsou v nasem smeru dva pruhy. Jinak...
Už jsem to myslím někde psal. Jízdní pruh má minimálně 3m (kromě tzv. obslužných komunikací). Nejširší cyklisté mají kolem 70cm. Osobní auto 180cm. Pokud cyklista jede dle zdravého rozumu (a náhodou i zákona) při pravém okraji, a auto při levém okraji, bez problému se na dvoupruh vejdou dva cyklisté a dvě auta, tedy i v naprosto nejméně příznivém případě lze bezpečně předjíždět. Jen musí všichni zúčastnění použít mozek, a zachovat se tak, aby nezpůsobili nehodu.
Tak pouzijeme ten mozek, jo? 180+70cm, to mame, pokud dobre pocitam, 250 cm. Zbyva 50 cm, ktere je potreba rozdelit na dve casti - jedna bude rezerva, kterou automobilista necha pro odstup sveho vozidla od cyklisty, druha bude vzdalenost cyklisty od sameho okraje vozovky. Hm, to je na obe strany spousta mista, "mas pravdu".
A to nemluvim o tom, ze do udavane sirky auta se, pokud vim, obvykle nezapocitavaji zrcatka.
To mame pro jeden jizdni pruh. Pokud jeden pruh nestaci, a je potreba pouzit protismer, jsme u toho, co jsem psal vyse.
"Dohromady na tři mezery je to tedy MINIMÁLNĚ metr rezervy."
Krome jineho dalsi vhled do jiste mentality (samozrejme pouze subjektivni).
Tri mezery, tedy jedna mezi mijejicimi se auty, dve mezi auty a cyklisty. Pro odstup cyklisty od krajnice tedy neni dovolena zadna mezera. (?)
Pokud se tedy nemylim, tve pojeti jizdy "u okraje vozovky" je "nalepeny uplne k okraji".
(Pred casem jsem se na tohle ptal, odpoved jsem nedostal, tak ten mam aspon nejakou predstavu.
O tom, ze prumerna sirka jedne z tech tri mezer je 33 cm, coz je opravdu "hodne", uz snad radeji ani nemluvim. (U sirsi silnice, pravda, je to vic, ale porad zadna hitparada).
Neříkám, že je to hodně. Píšu, že se tam i v tom úplně nejnepříznivějším případě vejdou. V drtivé většině případů jsou podmínky daleko příznivější (krajnice, širší pruh, nepotkávají se všichni čtyři přesně v jednom místě)...
Jeste snad dodam, nez si zase s nekym "nebudeme rozumet" - netvrdim, ze by auto nikdy nemohlo predjet cyklistu i v pripade, ze jede neco proti. V beznem provozu by to byl dost zadrhel. Ovsem myslim, ze predjizdet takhle by se melo pouze tehdy, pokud to podminky dovoluji - silnice je dost siroka, neni to ostra zatacka, atd. Nemyslim si, ze by to mela byt naprosta samozrejmost, kterou si automobiliste maji vyzadovat vzdy a vsude. Situace, kdy dve auta proti sobe obe zaroven predjizdeji cyklisty, kteri se jim "pletou" v jejich pruzich, tak muze nastat jen v pripade, ze oba automobiliste premysleji... rekneme volantem, a ne hlavou.
A na okraj, neb i poznamka tohle zminujici tu zaznela - i ja jezdim autem, takze o tom, "jak by se mel chovat automobilista", nemluvim jen podle naivnich predstav "jen-cyklisty". A, svete div se, nezridka se mi stava, ze pozoruju auto pred sebou, jak se nacpe vedle cyklisty, aby ho predjelo i pri provozu v protismeru, pricemz to pozoruju se stale vetsim odstupem - protoze sam zustavam za cyklistou a cekam, az budu mit na bezpecne predjeti vic mista. Nevidim to pro sebe jako pro ridice jako problem ani opruz. Mozna proto mam trochu obtize prijmout, kdyz se mi nekdo snazi vysvetlit, jak hrozny opruz to je, a ze by ho mel primarne resit cyklista tim, ze se bude plazit uplne po krajnici.
Když jsi napsal A, tak napiš ještě B. Takovýhle bláboly píšou akorát provokatéři, demagogové a hlupáci co si vybírají jen to co se jim hodí.
Pouhá citace zákona. Zákon - znáte? To jsou pravidla, podle kterých jste povinen se řídit.
A zrovna tohle je myslím dost rozumný paragraf. Jenže někomu nevoní, protože on to chce jinak...
Znám a vím, že to byla citace, ale jen jedné části, proto jsem psal, že potřeba to napsal celé, jinak ... Nebo snad druhou část neznáš, nebo ji nemůžeš najít nebo ti nevoní a chtěl bys aby to bylo jen tak, jak by se ti to líbilo?
Celé? V tom odstavci už je řeč jen o jízdě na zvířeti. Nebo jde o:
" Provozu na pozemních komunikacích se nesmí účastnit osoba, která by vzhledem k věku nebo ke sníženým tělesným nebo duševním schopnostem mohla ohrozit bezpečnost tohoto provozu."
?
Vždyť píšu, že je potřeba číst všechno a ne jen co se hodí nebo líbí. Zkus si vzít zákon a přečti si ho celý a všechno co se týká všech účastníků provozu, především chodců, cyklistů a přepravovaných osob, včetně dětí.
A jestli nevíš, nebo neumíš, tak si zajdi do slušné autoškoly, určitě ti to tam rádi vysvětlí.
Do autoškoly jsem chodil, zákon jsem četl celý. A skutečně nikde jsem nenašel nic, co by stanovovalo nějakou výjimku z Viktorem citovaného odstavce.
Mohl bys prosím uvést, který paragraf máš konkrétně na mysli?
Zkus číst pozorněji, žádná vyjimka, zákon jasně upravuje jízdu malých dětí a neodpovědných osob na kole po komunikacích, týká i další účasti v provozu.
Přece tobě nebudu dělat rozbor zákona a školení, to zvládneš. Kdo to potřebuje vědět, tak to buď ví a nebo to celkem snadno najde. Ten kdo ví, že osobní auta jsou široký 1,8 m (netuším kde jsi to sebral) snad tohle zvládne taky :-)
Když jedu s dětmi sama, jezdím já na bruslích, vozík před sebou, Zuza před námi. Průběžně povykuji doprava, doprava, a Zuzka většinou respektuje.
Když jedeme dva dospělí, jede jeden (s vozíkem) vepředu, pak Zuzka (případně další děti), pak druhý dospělý. Ten vzadu jede vždycky za dítětem kousek nalevo tak, aby bylo vidět, že před ním něco je (přesně jak píší ostatní).
Budiž Ti útěchou, že na stezce pro chodce+cyklisty se nám sousedovic malý vymlel Ve chvíli, kdy jsme vedle jeho ležícího kola dělaly se sousedkou inventuru kostí, kloubů a končetin, kolemjedoucí závodník měl blbý kecy o děcku ležícím mu v cestě... Prostě když narazíš na blbce, není pomoci;o(
Jak už psali jiní výše, narazil jsi na blbce.
Rozhodně si hlídej dítě před sebou.
Já jsem naopak jednou "vynadala" nějakému otci, který jel na úzké a docela frekventované silnici ve předu a vůbec netušil, že dcerunka (asi 10 let) za ním plápolá až do prostředka silnice jak prápor. Tu holčinu to evidentně nebavilo a navíc to bylo do mírného kopce, který nezvládala.
Normálně v obou případech jsem jel za nimi, řval na něj, ať jede při kraji a přitom byl blíže středu vozovky než postupně oni dva. Když objíždí mě, tak objedou i je, že. Prakticky to znamená, že s dětmi do provozu se může až tehdy, pokud jsou technicky způsobílé jízdy, jsou vytrvalí a hlavně poslouchají na slovo.
Na druhou stranu - ať jedu na kole, autem nebo třeba na koštěti, ve chvíli, kdy vidím na silnici nebo na chodníku těsně vedle silnice dítě do pěti let nebo nedejbože batole, automaticky zpomalím a předpokládám, že by mi do cesty vběhnout mohlo a žít s tím budu já;o( (a tohle by měli učit v autoškole)
Čili důležité - hlavně, ať je prcek vidět (a to by zas měli učit ve všech těch kurzech pro těhotné, rodící, kojící a já nevím co)...
Nám děcka jezdí v reflexních vestách.
U nás jezdí pan učitel s celou třídou (28 dětí) a všichni mají vesty. Je to docela hezká housenka, protože zcela správně nejezdí vedle sebe.
Hezka housenka.
Otazka je, jestli z hlediska ridice neni skoro vyhodnejsi predjizdet kompaktni peloton, sice sirsi, ale o to kratsi, takze to pak vyjde podobne jako treba traktor, nez housenku 28 a vice lidi, ktera se muze snadno natahnout na vic nez 50 metru, klikatit se pritom pres nekolik zatacek najednou a podobne. Zduraznuju -kompaktni-, coz vyzaduje jistou disciplinovanost i dovednosti, ktere muzeme cekat mozna od silnicarskeho cykloklubu pri treninku, u deti je to samozrejme neco jineho.
Ale to jen tak na okraj - rozhodne nemam v umyslu se tady zacit dohadovat, co je spravne a co nespravne, lepsi nebo horsi, podle vyhlasky nebo ne...
Oni jezdí tak, aby na silnici vždycky byla po jistém počtu dětí mezera kam se vejde auto. Peleton to sice protáhne, ale zatím je to nejoptimálnější řešení. Ony ty silniční úseky nejsou dlouhé, ale bez občasné jízdy po silnici se nikam nedostaneš. Polní cesty často existují jen v mapách.
Rozumim. Ja se taky s detmi necpu na silnici, kdyz nemusim. Jenze i kdyz clovek voli trasu po polnackach nebo cyklostezkach, nutnosti spojit jednotlive useky sem tam nejakym kusem po "vetsi" silnici se stejne nevyhne. Ostatne videl jsem i dost cyklotras, ktere takhle vedou - staci treba jen to, aby bocni silnice nenavazovaly v miste, kde je krizi vetsi silnice, primo proti sobe (krizovatkou ve tvaru krize), ale od jedne okresky ke druhe je treba po te vetsi silnici kus popojet. No, to vi koneckoncu asi kazdy, kdo trasu s parametrem "co nejmin po frekventovanejsich silnicich" nekdy hledal. :)
Rozum říká, že "útvar" by byl lepší, ale prej to předpis nepovoluje. Kdysi jsme s konima jezdívali poměrně dlouhou štreku přes město (cca 5 km) po ulici, kde jezdily autobusy MHD a dost aut, jinudy se prostě v zimě ven vyjet nedalo. Jezdili jsme do šesti kusů za sebou, nad šest kusů ve dvojicích. Dvojice jsou dobrý cvik, nestačí jen hlidat a držet vzdálenost před sebou, ale i stranovej odstup a vyrovnání dvojice. Jako výcvikový prvek by to pro mladé cyklisty bylo ideální, ale mám obavu, že s dnešním přístupem k discipíně by z toho spíš bylo "stádo na cestě" :)
Tak premyslim o tom, ze bych si zakoupil vystraznou vestu (deti v nich jezdi standardne) a necham si na ni vysit napis na misto autoskola tak "Cykloskola".Treba by to bylo snadno pochopitelne a kazdy by zpozornel a jel opatrneji.
Super nápad, stačilo by třeba i nějaké to Z jako začátečník nebo vtipný obrázek - byl by to určitě hit!
Jinak - jezídme stejně, zpočátku to byl docela adrenalin, zjm. když jsem byla s dvojčaty na silnici sama - jeden je dravec a tak byl casto někde kus před námi, zatímco já kryla našeho snílka.
Nutno podotknout, že takového řidiče, co by reagoval Tebou popsaným způsobem, jsme nepotkali. Jasně, že (už od dob cestování s vozíkem) když vidím, že někdo za mnou musí zpomalovat, je-li šance uhnout, uhýbáme, kam až to jde.
Co by mě zajímalo, jak je to přesně v provozu ve městě - když jsme na ulici, co je samá křižovatka, tam opravdu trpím. Snažím se vždy být za klukama, ale jednou jsme vyjížděli z nádraží, než jsme se dostali na správnou cestu, jela jsem před klukama, oni nalepeni za mnou. Šlo asi o 50 m, než jsme se vymotali ze stanovišt pro autobusy a pak jsem pustila kluky před sebe - přesto si známý mého muže (policista), hned postěžoval, že tohle ne...
Fakt je nesmím ani na chvíli nechat za sebou?
Tak jsem si to celé přečetl a zamyslel se nad tím (už vidím reakce Joea a Viktora - jo zamyslel - a čímpak asi?).
Myslím si že ochrana dítěte je prioritou každého normálního rodiče. Proto se bude frekventovaným silnicím vyhýbat. Bohužel někdy není jiná možnost než část trasy po takovéto komunikaci absolvovat. Pak vidím způsob, jaký popisuje Martis, celkem nejvhodnější pro ochranu děcka.
Všechny ty řeči o omezení řidičů aut, o povinnosti jet v řadě za sebou, o nemožnosti předjet kolo a táhnout se za ním jako smrad jsou do určité míry pravdivé. Ale řidič, který nepochopí ten fakt, že rodič takto jede proto, aby ochránil své dítě a ne proto aby nasral co nejvíce řidičů, je dle mého názoru hovado hloupé.
Jinak mě trochu připadá, že Joe a možná i Viktor(tam si nejsem zcela jist, neboť mé piliny si to moc nepamatují) prezentují postoj - zákony jež dle mého názoru jsou nesprávné či omezující, nebudu respektovat. Ale vy ostatní je dodržovat musíte, protože je to Zákon.
Mýlím-li se, prosím o vyvrácení tohoto pocitu.
Jasně, ochraňovat dítě, to je v pořádku. Ovšem nikoli na účet někoho jiného.
Řešením pro problém s dítětem, které ještě silniční provoz nezvládá není v tom, že vytvořím překážku, kterou provoz zbrzdím nebo vytlačím ke středu. Řešení je nevyrážet do provozu, dokud nebude dítě zdatnější.
A můžu vědět kam bys poslal vozidla autoškoly aby se žáci naučili jezdit ?
Prosím, jsk se pozná "zdatnější" dítě? Jako že ujede hodně kilometrů nebo vážící asi tak sto kilo, aby s ním nehla žádná tlaková vlna a ono nezavrávoralo?...a když už se tu oháníte těmi zákony a předpisy...neb já mám pocit, že v zákoně je jasně dáno, že od toho je tu rodič resp. osoba starší 15-ti let, aby na dítě v provozu dohlédl jakožto jeho starší doprovod. A zde už zákon, pokud vím, nijak nestanovuje, jakým způsobem na něj dohlédnu...Ostatně jet po silnici v jedné třetině pruhu stále považuji za jízdu při pravém okraji vozovky, protože se stále pohybuji méně než v jedné polovině pruhu počítáno od krajnice - čili blíže pravému okraji vozovky resp. při pravém okraji vozovky. Nikde se nepíše, že bych měl jet po krajnici nýbrž že jen mohu, pokud to situace umožňuje.
Dále pak jízdou za sebou se považuje dle mého názoru i to, že já mohu jet metr od krajnice a mé dítě po té krajinici a jé jedu s pohledu ze zezadu jakoby vedle něj a přesto ze ním.
§ 58
(1) Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přílbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
(2) Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci[1]jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně.
Dále pak:
- na silnici se na kole jezdí při pravém okraji vozovky; pokud tím nejsou ohrožováni a ani omezováni chodci, smí jet cyklista po pravé krajnici
Ty umíš tak pěkně dělat hloupého... vypadá to úplně přirozeně:-D
Tož já vím, blbcem už si mě nazval ale v tom případě jsou blbé zřejmě i ty zákony, kterými se tu stále oháníte, protože já jsem je jen citoval. Takže ten zdravý selský rozum a intuice rodiče bude nakonec stejně to nejlepší, co se z toho dá vytřískat.:-)
No právě. Zdravý selský rozum mi říká:
1) ukazovat dětem, jak bezpečně jezdit, tedy co nejvíce vpravo, případně se nestydět jet po krajnici
2) neznemožňovat ostatním bezpečně nás předjet
Intuice mi říká, necpat se s dětma, které nedokážou udržet pozornost, jet rovně a ukázněně, po frekventované silnici.
add1/ jezdit co nejvíce vpravo z praxe představuje daleko větší riziko pro cyklistu v případě předjíždění vozem než-li se držet "jen" v pravo tedy při pravém okraji vozovky. Řidiči jsou sice nuceni objíždět cyklistu větším obloukem ale to je právě nutí objíždět obezřetněji, více o předjížděcím manevru přemýšlet dopředu a dát tak např. přednost případně protijedoucím vozidlům a nikoli to stříhat kolem cyklisty s minimálním odstupem a v případě protijedoucího vozu ho z důvodu rychlého dokončení předjetí srazit do pangejtu.
add2/ nemožnost ostaním bezpečně předjet je tvou pouhou demagogií - je tomu právě naopak - viz. výše
a k třetímu bodu - žádné dítě nedokáže nikdy udržet stopu a pozornost jako dospělý - je to dáno už tím, že je lehké a má malé kolo a tudíž jakékoli větší výmoly či nerovnosti ho samozřejmě snadněji rozhodí než dospělého na velkém kole. Od toho je tu právě dospělý dohled, aby toto korigoval a upravil dítěti slovními pokyny cestovní styl a naučil ho kudy tudy nejbezpečněji pokračovat v cestě.
TO jednoduše není pravda. Když jedeš dál od kraje, a řidič tě předjíždí zleva, má tam logicky méně místa, a musí jet s menším bočním odstupem, což je běžně považováno za méně bezpečné (ale možná se pletu, menší boční odstup má možná kladný vliv na opatrnost cyklistů, ale to je esoterická úvaha hodná největších teoretiků městské cyklistiky). TO dá zdravý rozum a je to i ověřeno praxí. Konstrukci o tom, že jet víc vlevo je bezpečnější bych rád někdy viděl:-)))
No a to je právě ta zdatnost. Když to dítě nemá na to jet bezpečně po daném typu silnice, nemá tam jezdit. To dá zdravý rozum, intuice, a nakonec i ten Viktorem citovaný zákon.
Jak to čtu, tak vůbec nepředpokládáš, že silnice má i protisměrný pruh, který lze na předjetí použít.
Přesně tohle mě napadlo. Přece když budu předjíždět dítě na kole, tak se tam nepocpu, pokud pojede něco v protisměru a počkám si, až bude volno. A pak je mi úplně jedno, jestli vlevo od toho dítěte jede i jeho rodič...
V podstatě tak činím ve většině případů při předjíždění jakéhokoli cyklisty. Pokud to jen trochu jde, tak se řídím poučkou, že i kdyby cyklista v ten moment upadl a ještě vzpažil - tak se mi tam musí vejít. Na "dostatečnou rezervu" 35 či 50 cm vzájemné vzdálenosti si fakt nehraju.
To by bylo samozřejmě ideální, kdyby řidič předjížděl tak, aby objel i spadnuvšího vzpaživšího cyklistu. Většina řidičů tak běžně jezdí.
Současně by bylo ideální, aby cyklista jel tak, aby jej bylo možné bezpečně předjíždět bez vybočení z jízdního pruhu. Většina cyklistů tak běžně nejezdí.
Ohleduplnost, předvídavost a tolerance - to je přesně ten rozdíl mezi cyklisty a opravdovými řidiči, na který furt dokola upozorňuji.
"Současně by bylo ideální, aby cyklista jel tak, aby jej bylo možné bezpečně předjíždět bez vybočení z jízdního pruhu. Většina cyklistů tak běžně nejezdí."
I když počítám zrovna tak jako ty výše, je to naprostý nesmysl. Většina dnešních aut ma reálnou šířkou od konce zrcátek ke dvěma metrům. cyklista má šiřku tak 0,9 m - od pokrčeného lokte k druhému. Ideální šířka jízdního pruhu by měla být min. 3 m, což znamená, že může klidně být. Zbývá 10 cm na protažení vozidla kolem cyklisty na běžné okresce. Tzn. že mě musí chtě-nechtě líznout zrcátkem, pokud nebude chtít vybočit ze svého pruhu.
Nehledě na to, že na většině okresek chybí nejen vyznačená krajnice ale i středová čára, která by vymezovala jízdní pruh.
Moc často na kole po silnici nejezdíš, že?
Ze svých zkušeností bych první větu upravila, že "někteří řidiči tak jezdí"...
Tu druhou spíš - "ve většině případů tak cyklista jet NEMŮŽE". Stav silnice, kanály, šířka jízdního pruhu - taková souhra konstelací, aby se cyklista s předjíždějícím automobilem BEZPEČNĚ vešli do jednoho pruhu opravdu nenastává často. Takže jestliže vím, že do toho druhého pruhu v devadesáti procentech případů přejet musím, tak dohadování se o tom, jestli cyklista z pruhu ukrojí o deset nebo třicet cm víc je "vo ničem".
Předpokládám. A dokonce počítám i s nejnepříznivějším příkladem, kdy v protisměru rovněž jede auto současně předjíždějící cyklistu.
Lidi, když už ta diskuse má přes 140 příspěvků, přečtěte si předcházející diskusi. Ach jo.
Pokud zabíháte do poněkud osobnějších úvah (co kdy prezentuji), trochu bych to upřesnil.
Pokud mám dojem, že některé zákony není nutné brát až tak vážně, jde výhradně o zákony, které mne "omezují", aniž by přitom chránily jiné lidi nebo přinášely jiný podobný užitek.
Vždy na první místo stavím rozumnou úvahu. Na druhé pak někdy (a někdy tuto podřadnost zdůrazňuji navíc závorkou) i canc zvaný lidský zákon (přívlastek slouží k odlišení od zákonů přírodních, které slouží naopak jako východisko a rámec shora uvedené rozumné úvahy).
Jedná se tedy skutečně o Tvůj pocit. Jenom a pouze o ten, nemá žádnou sovislost s realitou;-)
mnohokrát jsi zde uvedl pravý opak a vysvětloval, že nejen zákon, ale i třeba jen vyhláška je pro tebe nade vše a je důležitější než lidský život natož třeba jakákoli rozumná úvaha...
Mnohokrát? Například?
Heheh, zajímalo by mne, za co jsem dostal ty mínusy. No, možná raději ani ne:-)
vítej v klubu :-)
ale no tak Joe...
Mám hledat co jsi kde napsal a kopírovat ti to sem? Pro to, abych tobě dokázal, že můj pocit je správný i z tvého pohledu?? Proč?
Hele mě je to jedno. Prostě ty příspěvky většinou přeskočím. Jen mě sere, když je jich moc, když se vrátítš k taktice, kterou jsi předváděl s Medvědem a tvoříš zase mrakodrapy. Já čtu rád tvý praktický komentáře, mám rád tvůj suchej humor atd. atd. Ty netolerantní a sebestředný příspěvky mi vadily vždycky, ale teď jsou v drtivý většině.
Ale abys neřek, tak jeden příklad za všechny. Diskuse o cyklojízdě a o tvém názoru, že dopravní vyhláška je nadřazena zdraví a životu lidského jedince, takže pokud se přesunuje peloton cyklojízdy přes křižovatku a nestihnou doprojet na zelenou, tak v okamžiku kdy padne autu z boku zelená, tak má najet do člověka, zmrzačit a zabít a je to v pořádku a je v právu.
Když jsem si to přečetl prvně a pochopil, že to fakt myslíš vážně, nějakou dobu jsem na tebe nedokázal ani reagovat.
Podobný věci předvádíš i v týhle diskusi a ve spoustě dalších. Vybral jsem ten nejkřiklavější příklad za všechny.
Jo a nechci na to téma diskutovat. Není o čem. Svůj názor jsi tehdy řekl několikrát a od té doby v podobných případech ještě tolikrát...
Prostě takový jsi a mě to alespoň pomohlo z části pochopit některé lidské chování, které jsem do té doby nechápal
Ano, ty to tak děláš. Je mi to velice blízké. Tvůj problém je v tom, že všem ostatním (a zejména cyklistům) právo na stejný postoj upíráš.
Oni podle tebe nesmějí stavět na první místo rozumnou úvahu. Musejí vždy (abych tě citoval: "bez výjimky") stavět na první místo "canc zvaný lidyký zákon" (opět citace).
Ale v klidu, nejsi první ani poslední. Je to vlastně přímo učebnicová situace, do které se dřív či později vmanévruje každý, kdo zoufale potřebuje mít vždycky a za každou cenu pravdu. S trochou tréninku se to dá vyléčit. :-)
Já už jsem tady v diskuzi ztracen, dokonce se tu míhají různé interpretace zákonů, přičemž zrovna "silniční" zákon pojednává o dítěti v provozu vcelku srozumitelně:
§5 (1) Řidič je kromě povinností uvedených v §4 dále povinen
d) dbát zvýšené opatrnosti zejména vůči dětem, ...
Zvýšená opatrnost znamená, že řidič je povinen přizpůsobit jízdu vozidla nahodilým, ovšem předvídatelným situacím, jako příklad se často uvádí dítě, které vidíte hrát si poblíž silnice a najednou vám odtud vyběhne na vozovku.
Takže v případě, že dítě jede na kole, řidič musí počítat s jeho náhlým vybočením či pádem, tudíž by při předjíždění měl zajet co nejvíce vlevo (do vedlejšího pruhu), případně i přizpůsobit rychlost šířce vozovky. Pak je samozřejmě naprosto jedno, v které části pravého pruhu jede navíc ještě někdo dospělý (hlavně aby jel tak, že má řidič šanci dítě spatřit), řidič stejně předjíždí plným najetím do levého pruhu.
Je zajímavé sledovat ten logicky vyurgumentovaný souboj souboj Joe Kubíka s majiteli "vlastní pravdy" a mnohdy velmi poťouchlé interpretace zákonů a potměšilou snahu podstrčit mu nějaké to hovinko do tašky a poukázat jaký je vlastně nelida a pitomec, když říká, že cyklisté mají jezdit při pravé straně, za sebou a snažit se prudit co nejméně, protože pak je to bezpečné.
Veselý je i názor, že silnice jsou tak rozbité, že jezdit při pravém kraji je "vlastně vo ničem".
Vidím to jako souboj dvou myšlenkových proudů - "platím taky daně jako ta smradlavá auta, tak si mohu jezdit po silnici jak se mi chce a jak uznám za vhodné" s pro mě vyspělejším myšlenkovým modelem - "někdy jezdím na kole, někdy jezdím autem, když jezdím autem snažím se dávat bacha na to, abych cyklisy neohrožoval ani moc nelekal, a když jezdím na kole, snažím se, pokud to jde, nebrzdit ty co jedou v tom autě a nepřekážet jim, kdykoliv to jen trochu je technicky možné".
Tedy souboj "vyřvaného práva na právo" s "tolerantním rozumem".
Pokud jde o dílčí případ, který Martis popisuje, zdá se mi logické, že děcka jedou uprostřed co nejvíce u kraje, a dva dospělí - jeden vepředu a dzhej vzadu je jistí, přičemž ten vzadu je mírně víc vysunutý do středu silnice, než by běžně jezdil, protože tím ta mrňata uprostřed chrání a nutí auta opravdu předjíždět a ne jen míjet.
Ovšem s děcky bych jezdil takto opravdu jen v okamžiku největší nouze, lepší je dát jim svobodu někde po lučinách, v borech či po skalinách...
Jenže taky se do těch lučin a borů musíš nějak dostat a většinou než po běžné silnici to nejde.
Já vím...
Každej nemá les hned za barákem a ani SUV s příslušným vybavením na zavěšení kol, aby se k lesům dostal.
Pokud si takhle někdo chrání svoje káčata, jak Martis, ani mě to nenaprdne, rozumím mu zcela, ale když jedou vedle sebe dva strejcové co si prostě jen chtějí povídat, mám chuť jim sebrat ventilky :-)
To záleží na hustotě provozu a přehlednosti silnice, když je dost přehledná s minimálním provoztem, tak proč ne, v klidu se dají objet a oni můžou klábosit jak chtějí, předjíždíš je stejně jako třeba pomalý traktor. V hustém provozu to je ale vážně na ventilky.
Přesně tak, ono to chce trochu myslet.
Rozdělení světa na stranu dobra a zla, jaké prezentuješ v předchozím příspěvku, moc nerozumím a raději nechci. Ale pod to, co píšeš tady, bych se klidně podepsal.
Dobro a zlo jsou relativní pojmy, záleží na pozici ze které se na vĕc díváš. Občas je dobré ty pozice prohodit, snáze pak pochopíš tu relativitu.
V tomto konkrétním případĕ dost pomáhá mít hodnĕ najeto jak v autĕ tak na silnici na kole. Vyostřené pohledy a citace pokroucených paragrafů nic neřeší, chce to hlavnĕ přemýšlet a tolerovat.
Napsal jsem blábol o tom jak se jezdí po Paříži, ale zatím to nenaskočilo, doufám, že zo nebude vyhodnoceno jako komerční reklama na system Velib.
V chaosu, který vlädne tam s mentalitou našich bojovníků za práva cyklistů, motoristů nebo chodců by tam na každé druhé křižovatce tekla krev.