Chtěl bych se poradit o tom, jak si správně na kole nastavit výšku sedla.
Našel jsem několik pouček, některé na netu, ale i třeba v příručce k authoráckým kolům, všude se lze dočíst něco trochu jiného. Hodil by se nějaký chytrý návod...
Velmi obecně - nasednout a bez kroucení pozadím položit patu (v tretře nebo jiné botě) na pedál v nejnižší poloze. Noha by měla být rozumně propnutá, ne moc, ne pokrčená. To by mělo být základní nastavení, dá se pak čarovat s milimetrama tak, aby to maximálně vyhovovalo. K tomu se ale váže i nastavení sedla předo-zado, sklon atd.
A jaká je obecná rada pro to, kolik cm by tak měla být řidítka pod sedlem?
To se spíš bude vázat na to, jestli chceš jezdit víc vzpřímeně (na pohodu, turisticky), nebo sportovně chrtit. Ale všechno má své meze. Správně zvolený rám je základ a výška řidítek se zas jen doladí, v našem případě spíš pocitově.
Podle me zadna. Jednak ma kazdy jine proporce, jinak dlouhe nohy ve vztahu k delce trupu, delce rukou atd., jednak se to muze lisit podle typu kola a s tim souvisejiciho posedu. Na silnicce treba riditka budou pod sedlem, na mestskem kole ale treba spis nad nim...
Třeba moje drahá polovička vyžaduje rozhodně řidítka nad sedlem :)
Taky záleží co vlastně chceš, obecná rada není k ničemu.
Pokud máš možnost tak se můžeš někde nechat, za nemalý peníz, přeměřit i s kolem a oni ti naroubují optimální posaz, který ti může ale i nemusí vyhovovat.
Extrém je pak kolo na míru i když některé firmy to nabízejí dostupnější jako možnost přizpůsobení rámu u dražších modelů .. v Letnaněch mi to kdysi nabízela prodejkyně Duratecu zdarma, pokud si kolo objednám hned na výstavě :)
Je to tak.
Jen přidám příklad z praxe jak moc mohou dělat odlišné proporce při stejné výšce.
Měříme s manželkou +- stejně (rozdíl necelý 1cm). Nohy máme také podobně dlouhé (ona o necelý 1cm delší).
Posed vozíme podobný (tím myslím, podobně sportovní, +- stejný úhel trupu vůči vodorovné rovině).
A pro ten stejný posed při téměř stejné výšce a délce nohou potřebuje zcela odlišně nastavená kola:
- řídítka vozím asi 2cm nad sedlem, ona asi 5cm pod sedlem
- délku posedu (délka zadní části sedla od řídítek) vozí manželka o 5cm delší než já
A vše to dělá v podstatě hlavně odlišná délka rukou a lehce odlišná délka trupu.
Někdy i nad sedlem. Hodně záleží na délce paží, a ještě více na způsobu jízdy.
V reakci na šlapání působí na zbytek těla moment síly (jakoby Tě to zvedá od řidítek a překlápí dozadu). Čím usilovněji šlapeš, tím výrazněji. Záleží, kolik toho najezdíš v jak silovém režimu.
Takže obecná rada není, ani přibližně. Někdo má řidítka 5cm nad sedlem, někdo 10cm pod, a jedou spolu na výlet;-)
Se závitovým 1" složením jde výšku zkoušet snadno, z Ahead je to trochu laborování, otáčení představce, vyhazování podložek a postupného uřezávání (řezat krk jde, nastavovat nikoliv).
Souhlas s touhle metodou jako počátečním nastavení pro další ladění.
Je jednoduchá a nemůže z ní vylézt úplný nesmysl.
Já vozím sedlo spíše lehce výše a vychází mi to tak, že v letních tretrách při šlapání patami, tak už se neudržím zcela bez přesýpání (na to bych musel dát sedlo dolu asi o 2-3mm).
Základní přednastavení:
Přidřepnout bokem ke kolu, vzít sedlo do podpaží jako berli, natáhnout ruku a prsty směrem ke středu kliky, kde je šroub kliky. Prostředníček natažené ruky by měl být přesně na středu šroubu.
Pak už to doladíš pocitově, nesmíš se na sedle kolébat jako kachna, ale nohy by se měly téměř napínat, jinak nevyužiješ celou sílu nohy.
Výška řídítek nad/pod sedlem, délka od středu sedla po osu řídítek - to vše se odvíjí podle tělesných dispozic a bývá to alchymie, některé lepší obchody mají tzv. Bike Fit stolice pro přesné nastavení, ale je to spíš otázka zkoušení různých pozic a najetí několika kilometrů v nich.
Tato metoda předpokládá, že noha je o délku kliky delší než paže.
To už přesnější je dát si sedlo tak, aby když si stoupneš vedle kola, měl jsi sedlo ve výšce pupíku. Rozptyl výšek pedálu v dolní úvrati u různých kol je imho výrazně menší než rozptyl výše zmíněného rozdílu délky paže a nohy.
Tak jsem proměřil svou silničku podle uvedených návodů.
Ke středu mně od prostředníčku chybí asi 2 cm. Sedlo mám skutečně u pupku.
Jenže přece záleží i na tom, jak jsou dlouhé kliky (to u měření rukou) a jak vysoko je střed nad zemí a také na délce klik (u měření pupkem).
Jsou to jen takové finty "přednastavovačky" a netvrdím, že to musí platit u 100% lidí. Nejlepší metoda je vyzkoušet, co mi sedí nejlíp a to je opravdu individuální... Já jsem si s posedem hrál velice dlouho a optimální nemám v podstatě dodnes (potřeboval bych třeba o něco delší představec)...
Asi tak. Spíše podle toho poznáš, jestli kolo, na které koukáš (třeba v obchodě) je přibližně Tvoje velikost...
Můžeš mít i několik různých optimálních posezů podle účelu. Jiný posez jsem měl na triatlonovém kole s časovkovou hrazdou, jiné když jsem se po letech se svou bídnou kondicí pokoušel stačit chrtům, co jezdili maratóny, a jiný mám na ježdění po městě (od předchozího se liší sedlem o 2cm dopředu a třema centimetrovýma podložkama pod představcem).
Tady ještě důkaz, že jsem si tu metodu nevycucal z prstu:
http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci...
Aktuálně jsem narazil na jednu poučku či spíše vzorec pro výpočet výšky sedla a zajímalo by mě, jak moc je funkční. U mě funguje a co u vás?
Jedná se o výpočet vzdálenosti střed klik -> střed sedla, pro kliky 170 mm:
1. Určete výšku rozkroku tak, že se postavíte zády ke zdi, nohy rozkročit cca 15-20 cm od sebe (imitujeme posez na kole), v botách, ve kterých jezdíte. Do rozkroku umístěte např tlustou knihu, kterou opřete o zeď, poodstupte tak, aby kniha zůstala opřena o zeď a udělejte si na zdi značku. Změřte vzdálenost od země ke značce.
2. Tuto vzdálenost vynásobte koeficientem 0,883 a získáte vzdálenost střed klik -> střed sedla.
To předpokládá, že délka kliky je přesně 0,117násobek délky nohy, a nezohledňuje to typ pedálů a treter (tedy vzdálenost chodidla od osy pedálu), a dále individuální preference (max propnutí kolena, pohyb kotníku).
Do jisté míry to může sedět, ale individuálnímu nastavení se stejně nevyhneš. Dnes s moderními objímkami a často rychloupínákem pod sedlem můžeš posouvat sedlo, třeba co 10km o 2mm nahoru, a až se ti začne šlapat nepohodlně (propínáš moc nohy, kýveš se v sedle), vrátíš se o nějaký ten mm zpátky.
Člověk je živý organismus, ne CNC výrobek, pokud chceš mít něco dokonale ergonomické, pořádnému testování a individualizaci se nevyhneš.