Tak e-totem nekecal. :-)
http://www.rebelbike.com/index.php?clanek...
Jen by se mi tam líbila planetová převodovka, aby se řetěz nemusel tak moc křížit. Ale jinak to vypadá hezky. Docela by mne zajímalo, jaký to má točivý moment a při jaké frekvenci šlapání a při jaké frekvenci to přestává pomáhat?
No, maximální otáčky jsou 90 ot/min , kroutící moment 60 Nm.
Převody budou zhruba podle místích zvyklostí... jinak řečeno, v české kotlině je nába poměrně nepopulární věc . Ale něco s tím provedeme, převodů bude dost i na MTB
Díky, e-toteme. Takže pro kadenci menší jak 90 to pomáhá dle toho jak moc člověk tlačí na pedály. To je myslím rozumné nastavení. Patrně to funguje tak, že čím menší kadence, tak tím více to pomůže. Nicméně smysl to bude mít do těch 60ot./min. Pomaleji asi nikdo šlapat nebude. A tedy víme, jaký točivý moment a jaký výkon odpovídá kadenci 60 ot./min.?
Co se týká planetové převodovky, tak škoda, že se řídíte tím co je a co není populární. Svého času tady nebyla populární ani elektrokola.
...Co se týká planetové převodovky, tak škoda, že se řídíte tím co je a co není populární...
Není pravda kamaráde, kolik jich chceš? Máme jich tu se sedmičkou mrtě, kdybys jich tak padesát potřeboval, zejtra ti je pošlem :D (Route / Voyage)
ten stredový systém asi nemá torzný seznor ? a dal by sa tento systém kúpiť samostatne ako náhradný diel ?
Samostatný pohon do normálního rámu zatím mít nebudeme, vyžaduje speciální rám, kvůli geometrii atd.
Budete uvažovat i o treku popř "mĕstském kole"?
Je to hezky čisťounký v tom středu, moc se mi to líbí.
Další dotaz. Co silnĕjší baterie popř. druhá. Požaduji dojez 150 km se střední asistencí. Kolik stojí samotná baterie?
Velká radost, až se vrátíž od čínských soudruhů rád bych se přijel podívat a povozit.
Jo, bude 700c kros, 9sp. Deore. Kolega na tom najel nedávno kolem Lanškrouna 100 km na baterku (starší ale zdatný cyklista).Kolo se jmenuje Rocket, je na našich webovkách už někde fotka, nebo u Rebelbike je test. Druhá baterka v pohodě, budou skladem, cena baterky kolem 10 tis na krámě, ještě nevím přesně, aktuál je nemáme, až po dovozu (zjara) se cena upřesní podle kurzu a DPH. Je to Samsung Li Mno,10,4 Ah / 36V. Najaře až dorazí serie budou na prodej 2 vzorky co teď používáme, svezení v pohodě v Letohradě, ale nevím jak s počasím prej sněží nebo leje
Prosim Tě, víš, co by mě zajímalo, ty rámy. Navrhuješ je sám, stavíš je, někdo Ti je staví na zakázku, nebo už to dovážíš ustrojený? Mě by to zajímalo z toho důvodu, že potřebuju postavit karbonový atyp, do budoucna třeba i menší sérii, když se to osvědčí. Ale vůbec nevím, na koho se obrátit, tady mě každý pošle do háje.
Díky za info. V zimĕ stejnĕ prd najedu, ozvu se.
mne je to jedno či je to len do specialneho rámu,ak by to spĺňalo moje požiadavky kúpil by som to,ja si viem rám vyrobiť,vlastne si ho vyrábam.potrebujem už iba motor do stredu,uvažujem o BOSCH,(som ochotný kúpiť aj celý bike ak to nezoženiem samostatne)
O e-kole zatím neuvažuji, ale toto se mi líbí. U nábojových motorů tady lítaly stovky watů a zde, jak čtu, stačí unií doporučených :-) pouhých 250. Je středový pohon účinější? /Ptám se jako čistý laik./
Učinější asi bude ovšem ten výkon 250W (350W) nic moc, proto bosch začíná s výrobou 350W (500W) a dokonce s rychlosti 45km/h a nevidím že by si dělal vrásky s unijním nesmyslem.
Zde maš o tom článek
http://www.rebelbike.com/index.php?clanek...
Najdeš tam více informací.
Děkuji, právě jsem ho dočetl. Při potřebě spec. rámu to asi nebude nic pro domácí stavitele, ale jináč - paráda.
Ne tak docela Vláďo,
pro domácí stavitele je sada Cyclone, asi bych místo z Thaiwanu objednával v EU - http://eclipsebikes.com/motor-kits-chainwheel... ). Ptal jsem se, za dopravu do ČR chtějí 25 liber. S něčím takovým jezdí Agilka.
Já nevím jestli jde mluvit o větší účinnosti - pokud koukneme na hledisko dojezd/spotřeba - ten motor funguje lépe díky převodům. U motorů v náboji většinou vlastně jedeš na tom točícímse motoru, často není v optimálních otáčkách, a když jsou otáčky pomalé, mnoho energie se vysloveně "protopí" místo aby sloužilo k pohybu. Proto, aby šli vyject opravdu krpály, potřebuješ u hub motoru mnohem silnější výkon. Motor který ti vlastně pomáhá pohánět řetěz kterým šlapeš využije lepších převodových poměrů - mechanická práce bude stejná, jen působí menší silo po větší dráze, tak nějak elementárně řečeno.
Cyklista sám o sobě taky nešlape kilowatou, někde jsem četl, že má tak výkon 200-300 W, tedy 250 W musí stačit k tomu, aby to jelo - ovšem když si pomůžeš, stejně jako u pohonu šlapáním, převodama.
A naopak, převodový středový motor využívají na i rafani, co chtějí jezdit hodně rychle, viděl jsem někde že to zvládne i 80ku - dáš silnější motor, velké kolo dopředu, malé dozadu a je to tryskáč.
O tom Cyclonu jsem uvažoval, ale na mě zase poněkud moc složitý, nechci pořád něco štělovat, dopínat řetěz a tak, to co předvedli kluci z eTotemu vypadá velmi čistě a hezky a zdá se, že by to mohlo být velmi dobré kolo i na delší cesty. Jako stavebnice 250W motor bez baterie od toho Cyclone za 10000 Kč to zase není nedostupné - když si připočteš 10K na baterii, 10K na kolo, jseš na 30 tisících, a za 40 máš od eTotemu (snad v budoucnu) velmi slušné kolo se středovým pohonem.
Pak jsem viděl kola s motory Bosch a Panasonic, ale ty motory nebo přestavbové sady samostatně neprodávají.
Mně se právě na tom indiánském provedení líbí ta elegance motoru integrovaného do rámu. To z Tvého odkazu už tak pěkně nevypadá. Taky třeba může být problém, kdyby člověk chtěl motor přitáhnout objímkami na trubce, která je zeslabovaná. Pokud se náčelník "Ten, který sedá u totemu" dostane na Tebou vzpomínanou cenovou relaci, tak se do přestavby pustí akorát fanouš-kutil.
I ty rámy řešili, i oválné trubky rámu, ale je to fakt pro hračičky a navíc asi ty, co se nespokojí s motorem 250W ale chtějí prostě dostat z toho krámu víc.
Velmi rozumné jsou rady právě Agilky:
http://www.nakole.cz/diskuse/15114-s-motorem...
má tam i odkazy na fotky kde a jak na tom svém oři dováděl, a právě jeho vysvětlení technických podrobností a údržby mě od toho odradilo. Jak říkáš, náčelník to má hezky čisťounký. Zůstanu u silného nábového motoru, když už ho mám, a budu se víc věnovat bezmotoráči - má to zásadní výhodu, nemusíš přemejšlet kde dobiješ baterky.
Mně akademicky zajímá kde co, e-kola nevyjímaje. Ale v praktickém životě kolařéka nedám dopustit na lehké silniční kolo, zdá se mi, že jede samo. Stačí jen tak lehce motat nohama :-). Motor a aku by jen zvyšovaly váhu. Třeba jednou někdo udělá nějaký exaktní měření, kde srovná, řekněme, 7 kilovou silničku s 20 a vícekilovým e-kolem. Možná zjistí, že na silničce vydá borec podobné množství energie než na e-kole v režimu příšlapu. Každopádně se na silničce cítím velmi svobodně a nic neřeším :-).
Na to jsem přišel taky, a kolegyně Klika přede mnou.
Když šlapeš, šetříš baterii a nedej Bože když si vezeš dvě baterie náhradní, o centrále ani nemluvě, nadřeš se úplně stejně, a navíc, některé opravdu strmé kopce musíš vytlačit, protože bys při pomalé rychlosti ten motor uvařil.
Jen to jede tak o 10 km/h rychleji, v průměru na cestu o 100 délce 100 kiláků.
Takže na cykloturistiku jsem elektrokolo definitivně zavrhnul, mě stačí když ujedu denně těch 130 - 140, a to na furtošlapu dovedu a nemusím se trápit furt s baterkama.
Ma kratší cesty, jako třeba do práce, když spěchám nebo tak je elektrokolo fakt fajn, když nešetříš baterii a valíš to pořád kolem 30, je ztráta proti jízdě autem tak 10 minut, a ten čas stejně ztrávím hledáním parkování, takže elektrokolo je fajn, šlápneš a fičíš, stačí si vézt dvě baterie a dojezd 70 kiláků naprosto sichr - takže 35 tam/35 zpátky - ideál.
Do města by elektrokola (do Prahy spíše ty silnější byla jistou alternativou - tedy pokud ho máš kde schovat, protože vláčet to někam do patra je zase dost těžký, ten krám celej dohromady může vážit takových 40 - 50 kilo, a to už se pronese.
Bobbob : Dobře víš, že víc jak 300W (15A)nenakrmíš dlouhodobě z baterie co má nějakých 2,5 kila...
Proč a tak už tu bylo mockrát, nemusíme to opakovat :)
Pak je středový motor cca 250W ta nejlepší cesta , jak díky převodům mít celkem dostatek výkonu a zároveň lehký kolo.
Namontováním velkého motoru jsi nucen jít do úplně jiné váhové kategorie, kvůli baterkám.
U střeďáku jinak ale rychlost nehraje roli, pokud máš na kole patřičné převody, točí se furt stejně s pedálama...
Důležitý je kroutící moment, uvědom si že nábové motory jsou zpřevodované cca 5:1 až 8:1 , ale středové cca 30:1 až 60:1 .
No a právě proto by jste měli na svých e-kolech
pouvažovat o nějaké zásuvce pro připojení jiné baterie než vaši.
Ta nemožnost připojení vlastní bat. mně odrazuje od koupě takového kola.
Dal jsem do bateii 30tisíc a pokud si koupím tvoje e-kolo tak jsou mně k ničemu.
Určitě by bylo dobré si takové e-kolo vyzkoušet. Vzhledem k nemožnosti silnějšího záběru (nemoc obou kyč kloubů) mám obavy že takové e-kolo by pro mně bylo horší než to co mám doposud.
To bych taky podepsal.
Nemusíš mít baterii tam co jí mají oni, jen nějakej přechodovej kus, a vez si ji na nosiči nebo na vozíku, to by se mi líbilo.
A rázem je to o 10 levnější.
Vy prostě musíte furt něco stavět, hračičkové. Baterka co na tom je , drží na dvou šroubkách a vedou z ní dva fousy, čili kdyby někdo chtěl baterku sundat a dát si jinam jinou, asi nemá problém. Nebo nesundávat a jen přidat, stačí aby měla vypínač, ta termoska má taky. Ale je to asi zbytečný, ono to s tím střeďákem dojede dost daleko i tak.
Asi nevíš že třeba u bosche to bez origo baterie nefunguje, pokud ji odejmeš a dáš tam neorigo tak máš smůlu, nejedeš.
Pohádka o tom že na stávající baterii to ma dostatečny dojezd je hezká ale není pravdivá.
Stačí prudší a táhlejší kopec a na vrcholu je bat. prázdná.
Když už něco propaguješ tak prosím tě solidněji a né ty báchorky obchodníků o stokilometrových dojezdech.
Bobe, on ten střeďák se chová jinak, a jestli má pas, co tĕ nutí šlapat fest a jen tu a tam pomůže, vĕřím tomu.
Jenže to ujedeš sám, ten motorek jen pomůže, což při té váze co celkovĕ to kolo má, není žádná tragedie.
Fyziku neokecá nikdo, jen se ten výkon co motor plus baterie dá lépe nebo hůř využít. Středový pohon je můj favorit, ale asi ještĕ chvilku hoši budou tápat, než se trefí do toho nejširšího tržního segmentu u nás, tedy domácí kutilové a bastliči.
Můj favorit je to taky ale pouze za podmínky že si připojím i vlastní baterie.
Chtělbych to abych se končně dostal i do vyšších poloh než doposud.
Šlapat Lysou se současným crystalytem je nemožné na to by mně nestačilo ani těch 30Ah co mám.
A ani nevím jestli by to vydržel motor.
Bobe, ty mě nedáš ani kousek zadarmo,proč myslíš , že jsem nenapsal že to ujede 100 km , ale napsal jsem dost daleko ?? Bo jsem tušil, že to zase ( od Tebe ) schytám :D Ale ono by mě to jinak asi nebavilo.
S tím Boschem to vím, ale my nejsme Bosch... Přijde mi to hloupý omezení, systému je jedno co ho napájí, pokud je tam stejný napětí. Maximálně bude lhát ukazatel nabití. Pochopil bych to jedině u rekuperace, tam je to asi nutný u továrních výrobků pevně naprogramovaných
Bosch a SunStar to má tak, že ty další drátky jsou pro komunikaci mezi baterií a řídící jednotkou. Není to hloupé omezení. Je to prostě sofistikovanější systém. Přináší to výhody a má to i nevýhodu, že jen tak tam nehodíš jinou baterku, ale ono to zase tak moc nevadí. Teda mě už to zase tak moc nevadí. :) Navíc jsem ono to jde jak u Bosche tak u Sunstar obejít.
No vidíš už se začínáš lepšit, další překážku vidím v tom co říká Jindra a sice že to nelze namontovat jako sadu na cokoliv.
Tady by jste měli zabrat a něco "vyšpekulovat".
Nebo třeba k tomu prodávat jen to holé železo bez ničeho a zákázník už by si na to naházel co by chtěl sám.
Ja tedy osobně netoužím po kotoučových brzdách, dále bych tam měl rád vidlici s vysokým zdvihem a nezkráceným krkem a pohodlné sedlo, dále nezbytný nosič atd.
No, na tom se pracuje, ale je to celkem složitá záležitost.Doufáme že 2014 by se to mohlo dostat ven.
Kit s pohonem vč. rámu jsem navrhoval, ale obchodníci spočítali že individuální dostavba je pro koncovýho zákazníka v krámě podstatně dražší než nákup srovnatelnýho kola z fabriky, je to kvůli jiným cenám cyklo dílů pro výrobu nebo pro jednotlivce, takže to zatím padlo. Těžko říct, kolik lidí by si stavělo individuální kolo s tím že bude o 30% dražší než podobný z krámu. Já bych do toho šel,mám rád vychytávky, ale prodejci mají opačnou odezvu od zákazníků,narazili jsme na nezájem
To ukáže čas jakými snměry elketrokola půjdou. Většina lidí je bude nejspíš používat k běžné dopravě a těm budou bohatě stačit ta komplet seriová z obchodu, ale taky určitě budopu jedinci co si rádi nechají postavit nějaký speciál na míru. Tady pak mají malý výrobci a mechanici obrovskou šanci dobře uspět, ale musí chtít vyjít vstříc lidem podle jejich požadavků a ne jim vnucovat jenom to co oni chtějí a co považují "za dobré" pro zákazníka.
JJ, taky myslím že určitá skupina lidí co dají přednost individuálnímu řešení vždycky bude, sám se mezi ně počítám. Ale pro majitele malých obchodů je to problém, protože dnes spoustu věcí objednávají dopředu, protože v sezoně už je nedostanou. Pak se ale nehrnou do nejistých investic, drží se spíš toho co mají ověřené, aby na něčem neulítli a nekrachli. |Například pokud chce třeba KTM nebo Haibiky, musí je nakoupit těď někdy, na celou sezonu.V sezoně už je nedostane. To není sranda trefit modely co půjdou, barvy... a zaplatit.
Jenomže to už je jen hokynaření a takový příštipkář se pak nemůže divit, že k němu nikdo nejde pořádně naklupovat a nikdo u něj neutrácí. Šanci má jen kdo se nebojí jít lidem naproti a krapet zarizkovat.
Třeba v Hradci je velký prodejce kol - Kulhánek, měl řadu specialit a dost dobrých věcí a co neměl objednal a chodilo se k němu utrácet ve velkém, jenže pak se z něj stal takový připosraný obchodníček, že mu nakonec odešel i hodně dobrý mechanik a teď si k němu můžeš jít koupit jen běžné obchoďákové kolo a hodně mizernou náhradní duši a když už něco mají, tak zase hrozně draho. Prostě děs a hrůza, ale maj co chtěli. Když potřebuju skutečně něco kvalitního jedu jinam a u Kulhánka už to ani nezkouším, protože už není schopný ani objednat a sehnat konkrétní věc kde má předem zajištěný odbyt.
JJ, on asi ale nebude jedinej, kdo takhle dopadl... Kupní síla je slabá, kolo je volnočasová sezonní věc , kterou si lidi kupují za peníze co mají navíc. U nás je to vidět taky, letos se vyprodala většina elektrokol do 25 litrů, ale ty vyšší modely co se všem líbí a chválí je, ty jsou slabší. Největší frčák jsou výprodeje starých zásob se slevou, což ale není zrovna dobrej kšeft. Když školíme prodejce, je to jasně vidět, lepší věci berou jako doplňkovej prodej, k jistýmu základu.My pak děláme kola podle nich,protože co s tím pak. Takže třeba celopero plánované na 2013 mám jako dekoraci v kanclu a kazetovej zadní motor bude jen v sadě, protože by prodražil kolo o cca 4 litry na krámě.
To není ten problém, i když máš pravdu.
Já mám v baterkách asi 30 tisíc, a ty mám vyhodit?
Počítám s tím, že mi můj číňák chcípne, a že si koupím lepší, ten váš se mi líbí, a pustit do krámu 48V, mĕlo by to lítat, jestli se to nebude moc hřát.
Ale takhle to vypadá, že až mĕ to chcípne, koupím zase hub a Crystalyte. Nevyhodím ro starý baterie.
U e-bike jsem chtěl, aby to nebylo moc těžké a přitom to mělo dostatečný výkon a to i za cenu menšího dojezdu, takže tam mám baterku 4,5kg sestavenou ze článkou Headway. Výsledek je, že není problém dlouhodobě pouštět 35A, krátkodobě i víc. To vše při napětí 36V. Takže při váze baterie do 5kg určitě je teoreticky reálné krmit kilowatový motor.