Přátelé, zimu mám na krku, a protože jsem se rozhodl otužovat, nenosím na sobě příliš vrstev. Běžně to nevadí, ale když jedu ze školy svoji téměř míli domů, tak mi začíná být trochu zima...
Řeším zásadní problém: Co je lepší?
1) Jet rychle
+ zahřívám se rychlým pohybem
+ vydrží mi teplo ze školy
- větší ochlazování větrem (odpor vzduchu)
2) Jet pomalu
+ vítr tolik nestudí
- rychleji chladnu
Má trasa je krátká, s jedním nadjezdem nad silnicí. Jde o to, abych nenastydl a nezpotil se (což se mi i tak nedaří).
Člověče, to nemáš sebou funkční prádlo?!?
Oblíkat na kolo by jsi se měl tak, aby ti bylo mírňoučce zima. Rozhodně se nenavlíkat tak, aby jsi se potil.
A bacha na klouby. Pod 15° C zakrývat!!! :o)))
Radko, já se ptám na oblečení? Mě jen zajímá, která varianta je lepší při nezměněných podmínkách :-) Věřím v chytré fyziky a matematiky.
Funkční prádlo mám, když nasedám, je mi mírně zima, ale to se rychle mění :-D
A klouby schované mám, kraťasy jsem měl naposledy v pátek :)
Nechci rikat, ze resis blbiny, ale..
Fyzik ti muze treba rict i to, ze kdyz zvolis variantu "rychle" a bude to hooodne rychle, budes se naopak zahrivat - podobne jako meteor proletavajici atmosferou. :)
Jinak, k tvemu pozemskemu dilematu v "normalnich" podminkach, podle me rozhodne radeji rychle. Zkratis tim celkovy cas jizdy a tedy i dobu prochladani, coz bude nejspis na dane vzdalenosti nejpodstatnejsi.
No nějak se bavit musim, jinak bych to kolo za jízdy zahodil :-)
Meteorická rychlost mě nenapadla, já jsem rád, že vyjedu nadjezd :-D
Ale jo, vzdyt se bav. :) A rozumim ti. Parkrat uz jsem to taky "resil", jenom ne teoreticky, ale primo za jizdy - treba letos koncem zimy, kdyz mrzlo, az prastelo, tak jsem v nekolika pripadech trochu zpomalil, aby me ten ledovej vzduch obtekal pomaleji. Ale to je uz extremni pripad.
treba najst komromis medzi slapanim a rychlostou aby si virobil primerane mnozstvo tepla a nepotil sa :-D
Čistě fyzikálně tuším roste výkon (a tedy produkce odpadního tepla) se čtvercem rychlosti, zatímco ochlazování lineárně s rychlostí. Takže pokud podáváš velký výkon, budeš mít větší tepelný komfort. Praktickou aplikací tohoto zjištění je skutečnost, že závodníci na 50km na běžkách používají jen lehké kombinézy i v mrazech, zatímco turisté často použijí vlněný svetr nebo rum.
Jenže člověk není stroj, takže já raději jedu lehký převod a pěkně to točím. Slibuji si od toho menší riziko, že někde zabereš velkou silou prochladlým svalem či šlachou, jednak se tak nezpotím, a při sjezdu pak neprochladám. Ale možná to dělám blbě, vyčkej raději rad zkušených čutňáků nebo fyzika ze zplzně;-)
Asi jsem měl ještě napsat, že nemám převody :-D Ale asi to tak nějak odpovídá :-)
Nemáš převody? Ani jeden? Vítej mezi koloběžkáři:-)
Jo, jeden tam je, občas teda... :-D Ale na tomhle by se jako na koloběžce jet nedalo :-D
Jestli myslis mili jako 1.6 km (pripadne 1.8 km pro namorni mili), tak ti prece nemuze stacit byt zima ani kdyby mrzlo. Budu-li pesimista a pocitam rychlost 20 km/h, tak vychazi 5 minut, pricemz je otazka, zda se vubec vyplati tahat kolo... :)
Jinak za me na kratsi vzdalenost rozhodne zrychlit. Na delsi (vyrazne) uz je to otazka, pokud by to clovek prepalil, vycerpal zasoby energie a mel problem vubec dojet, to pak muze byt zima velmi neprijemna. :)
Strategii zrychlit volim i v pripade, ze zacne prset. Jednak je sance, ze se dostanu nekam, kde jeste/uz neprsi, pohybem se zahreju a hlavne se driv dostanu domu, abych se mohl prevlect (pokud do te doby neuschnu).
A nestras tu se zimou, v utery jsem se jeste byl koupat v rybniku a doufam, ze to nebylo letos naposled...
Je to ta první (naštěstí ne švédská - 10km), zima mi je... Oblíkám se výrazně méně než mé okolí :-) A má to výsledky.... Až pojedu do obchodu, tak to bude horší, to je 5 km... A na tom moje vozidle to už není zase taková sranda :-D
V dešti se chovám dle velikosti mraku, tady prší každý den :-)
A zima tu je pěkná, tak nějak kolem deseti stupňů, ale zítra slibují 4, tak nevím...
Deset pod nulou? :-) Kdyz jezdim v noci domu, tak je kolem 8 stupnu ted i v Cechach a vcera mrholilo. Mam na sobe svou tradicni kombinaci tricko s dlouhym, tricko s kratkym a vetrovka. Nad 10 mi v tom je horko, pod 10 to vozim az do -17 (vic jsem zatim nezkousela), jen pri vetsi zime nesahnu po prvnim tricku, co je po ruce, ale beru merino. Do deste mam od letoska gore-tex active bundu, ktera je lehka a dobre prodysna, takze se pod ni zahrivam jen o trochu vic nez pod pertexem. Zada se mi trochu zpoti vzdy, ale v tehle teplote az po vic nez 5 km.
Já myslím, že ještě nemrzlo, ale krutě se to blíží. Díky blízkému moři (asi) tu jsou docela stabilní teploty, jen pořád prší...
Já se taky nezpotím, je to rychlovka.. Mě to zajímalo čistě z toho pohledu, přemýšlím nad tím za jízdy, dřív se daly zobat místní plody, ale oni mi je sežrali.... :-D
Ja tedy za jizdy premyslim taky o spouste picovin. Predstav si, kolik toho zvladnes za ty sve 2 kilometry a ja to mam 27 km :-)
Mne vzdycky trva nejakou vzdalenost, nez se uvedu do provozni teploty. Cim vetsi je zima tim delsi ta vzdalenost je, a tak u mne nefunguje to, ze bych zezacatku byla rozehrata a pak chladla. Zezacatku vzdy vykosnu (tedy kdyz je zima, coz ted jeste neni) a az po nejake vzdalenosti zacnu topit. Na bezkach je ta rozehrivaci vzdalenost tak 500 m az jeden kilometr, na kole trochu delsi.
Co mas na sobe obleceno Ty?
S tim rozehratim mi to na starym favoritu fungovalo podobne, ze zacatku zima a po nekolika kilometrech intenzivni jizdy zacalo byt prijemne i v -10C a pak stacilo regulovat tempo tak, aby nebyla zima a zaroven jsem se nepotil. Na lehokole to tak dobre nefunguje, tam mi naopak zacnou mrznout nohy, musim na chvili zastavit a dat je dolu.
Ja to mam do prace cca 26 km (nejkratsi trasou) a vymyslet se toho da stihnout fakt hodne. :)
Takhle ultrakrátkou rozjížděcí a zahřívací vzdálenost hodně závidím. Já zpravidla potřebuju 10 km, ale nejmíň 8 km než se dostanu do správné provozní pohody a teploty k optimálnímu výkonu.
Buď rád, že nejsi Medúza - ten se zahřívá prvních 80 km a pak si teprve dá lehkou vyjížďku :o)))
Tak to už by asi vážně bylo skoro víc než hodně, když on dokončuje zahřívání, tak to já už začínám vyhlížet místo, kde chci přistát :-)
Ty jo a teď jsem jel z florbalu, měl jsem docela hodně oblečení (už se blížíme nebezpečně nule) - sensor active, lehkou mikinu canard, directalpine softshell a takový outdoorový kalhoty a fakt jsem musel jet pomaleji, protože jinak byl ten ledový vzduch nepříjemný....
těžko říct. Záleží na tom jak se potíš jak umíš svou teplotu vědomě regulovat atd. atd.
pro mne je nejlepší jet tak, abych se téměř nepotil a tomu přizpůsobit oblečení. V podstatě je to stejně energeticky vydatnej pohyb jako rychlejší chůze.