Tak že se mi to téma zvládne zaplnit, to jsem nečekala ani v odvážných snech... Že se mi zaplní dřív, než jsem vyjela, je - pravda - už méně optimistické :-)))
Diskuze se sice vedla různými kličkami a odbočkami, ale proč ne, linii osvěty pro neznalé to drželo celkem pořád.
Takže dvojku bych zahájila zásadní otázkou číslo tři. Co nastavování lehokola? Což mě napadlo v souvislosti s tím, že synáček si je již tak lehce přivlastnil, ale remcá, že tam obtížně skládá své dlouhé nohy. Azub na svých stránkách hlásá: "Jeho hlavní výhodou je široká nastavitelnost... Na stejném kole může jezdit celá rodina. Velký táta, malý syn, rozpustilá dcera i užaslá máma."
U nás tedy zatím hrozí, že by si od užaslé mámy půjčoval kolo velký syn (popř. velcí synové, mám jich víc). Má snad někdo zkušenost se situací, že by si opravdu stejné kolo přehazovalo víc lidí? Nastavení sedačky je ještě celkem jednoduché, i když provádět je pravidelně může být celkem opruz, ale jak funguje nastavení délky rámu? Není při změně tohoto charakteru potřeba i zkrátit či prodloužit řetěz?
Není to optimální, ale lepší než nic: Sežeň si pár SRAMáckých spojek na řetěz (pokud je už nemáš) a dej je na řetěz kousek od sebe tak, aby se vyřazením nebo zapojením části řetězu mezi nimi upravila délka podle vysunutí šlapání pro krátké a dlouhé nohy.
nepujcovat!
nebo se k nemu nedostanes :-)
ale vazne - mel jsem jen pujcene, rozmery jsem stelovali pouze posunutim sedacky.
umim si predstavit znacky centrofixkou na kolejich sedacky pro oba uzivatele.
pedaly nechat tam kde vyhovuji oboum.
jo aleted si rypnu - to se musis na tom trosku rozjezdit aby jsi vedela kam to chces mit nastavene pro sebe...
Tak chlapeček měl prý hlavní problém kvůli velkému číslu bot :-) Že při prudším zatáčení patou kope do předního kola. Tj. posunutí sedačky by to moc neřešilo.
Ale jasně, definitivním řešením se budu zabývat, až si vyjasním vlastní postoj. Teda posed. :-)
Ale vzhledem k tomu, že manuál ke kolu nemám, tak se tak pídím po tom, co a jak tedy vlastně lze beztrestně posouvat a nastavovat.
Řekni mu, ať se naučí jezdit rovně bez kličkování. :) Patou si do předního kola kopneš při prudké zatáčce na většině nízkých kol, ale takovou zatáčku potřebuješ dělat jen výjimečně a na těch pár případů buďto vytočíš patu ven anebo si vystačíš se setrvačností a nohou v horní úvrati. (však na klasice určitě taky zvládne v prudké zatáčce nešlapat, aby neobrousil pedál o asfalt)
Jo, jenže právě taková výjimečná zatáčka, teda spíš odbočka, v tuším čtrnáctiprocentním svahu vede k nám domů. :-) Ale co, já tam kolo tlačím, on může taky...
Kontakt paty s předním kolem není nic výjimečného a nic nebezpečného. Když člověk zapomene nohu ve špatném místě a zatočí se do ní předním kolem, tak noha prostě uhne.
A pokud nejde v sandálech a bez ponožek. :)
Nebo nema zimni plaste se hreby. Strasne jsem se divil, proc mam ty umelohmotne paty zimnich treter tak divne odrene... 8-)
ale tie zimne klincovky s kobinaciou letnych sandalou bez ponoziek to by uz fakt bol hardcore
Tak doufám, že dneska už to pořádně vyzkoušíš pyní Ifčo a napíšeš dojmy. Neumím si představit, že bych se soustředil na cokoli jiného než bych vyzkoušel moje nové lehokolo, které zatím nemám. Tak hurá do toho! :-)
Tak po pravdě, já založila tu dvojku, vlastně kvůli tobě :-) Přišlo mi, že se tam ta debata na téma lehokolo plusy a minusy a viditelnost atd. docela rozvinula a byla pak vyčerpáním příspěvků utnuta... a že to třeba bylo škoda. Moji jízdu bych už asi z toho radši vynechala :-)))
Jee, tak to děkuji. :) Omlouvám se, že jsem Ti vyčerpal část limitu tou mojí polemikou na téma praporek. A taky za překlep. Pyní samozřejmě neexistuje. To mělo být paní. :)
Tak se budu těšit, až napíšeš tvé dojmy. Opatrně. :)
Samý kecy a žádná jízda. Řekni si někomu, ať ti na první pokusy dělá záchranu, aby ses neskácela (nebo abys měla menší strach). Tak to dělají na exkurzi v Azubu.
Nekoho silneho, kdo po rovine za sedlo kolo udrzi vzprimene, nebo alespon podstatne zpomali pad. A jeste u toho musi byt schopen bezet takovou rychlosti, aby lehozacatecnik mel sanci chytat sam balanc. 8-)
Dobre je na tohle ECO, protoze ma vhodne derovanou sedacku a dobre se drzi...
Anebo prostě kopec dolů, ideálně pár procent, ale může být i víc, máš brzdy. Nohy na zem, zadek na sedlo, ruce na řídítka. Nohy lehce nadzvednout, odbrzdit a nechat jet příjemnou rychlostí, dle potřeby dorovnávat odrazem nohy od země. (Akorát pozor, zkoušej spíš v nižší rychlosti, ruce na brzdách a nohama se jen odrážet, ne na ně stoupat. Brzdit se musí brzdami, zabrzdit nohou opřenou o zem z větší rychlosti může znamenat ošklivý pád.)
Myslím že po pár pokusech už zvedneš nohy nahoru, od toho je ke šlapání už jen kousek. No a pak nějakých pár set kilometrů, než přestaneš mít pocit, že se s kolem pereš v každé zatáčce (IMO oproti tomu, co se povídá, se na lehokole zatáčí primárně nakloněním, nesmíš se bát si do zatáčky dost lehnout ... ale to přijde samo), a že v jakémkoliv kopci jedeš tak pomalu a nohy máš tak vysoko, že se co nevidět rozplácneš. :)
Nedá mi to a musím pokračovat v diskusi o bezpečnosti lehokola. Doufám, že to zakladatelce nevadí, jinak můj příspěvek klidně smaž.
Mám takové pozorování z osobního auta i z dodávky. Zatímco z osobáku klasického cyklistu přes auto před sebou skoro nevidím, čti snadno přehlédnu, tak z dodávky ho už vidím celkem dobře, protože koukám přes střechy aut. Vzhledem k tomu, že většina aut jezdící po našich silnicích jsou osobáky, ze kterých je špatný výhled tak nějak z principu, tak je jedno jestli mám na kole 160 cm nebo pouze 120 cm.
Dokonce bych řekl, že mě nedávno výška mého kola ochránila před srážkou s autem. Rozjel jsem se na křižovatce za autem, oba jsem odbočovali doleva. Já jel mírně větší oblouk kousek za ním. Jenže on se hned za křižovatkou rozhodl parkovat (na chodníku, takže na něj najížděl kolmo). Takže tam hodil rychle blinkr zabrzdil a začal zatáčet. Tenhle manévr udělal dost nečekaně. Možná, že blikal už v té křižovatce, ale já si toho všiml až když mi vjel do dráhy. Zabrzdil jsem obě kola, zadní ujelo do smyku, ale ustál jsem to a dobrzdil kousek od něj. Stát se mi tahle na klasice, tak ho buď trefím nebo přeletím přes řidítka, to podle účinnosti brzd. Na mém lehokole nemám šanci ani prudkým brzděním dostat zadní kolo do vzduchu.
Nevadí - naopak to byl důvod k založení dvojky. Že mi přišlo, že se pod tématem rozkecali lidi, co o tom něco ví... a naopak lidi, co o tom ví ještě míň než já a chtějí se dovědět.
(Telenovelu "Já a leho" z toho fakt dělat nechci. :-)))
Oboji ma pro i proti. Na MAXovi klidne zadni nadzvednu.
Leho ma zase jednu vyhodu pri bouracce - Jirka potvrdi. Kdyz uz Ti tam nekdo najede, dak do nej jdes nohama, ne hlavou, jako na zabradli.
Je fakt, ze Jirka na tom "svem" aute asi nenadelal takovou paseku, jako Meduza, ale prece je tam jisty rozdil v hmotnosti... 8-)
Fakt že pády z leha (alespoň z těch spadajících do nižší části spektra, s maxem a spol nemám zkušenost) bývají s překvapivě malými následky. Nejen při kolizi, ale i při různých jiných pádech. Jen bych úplně nepodceňoval přilbu, dopředu se sice prakticky nemáš šanci letět, ale jednou jsem si při pádu do strany (smyk) ťukl bokem přilby o asfalt docela silně. V tomhle konkrétním případě by sice zranění nehrozilo ani bez přilby, ale tvrzení, že na lehu je přilba zbytečná, protože se nedá přeletět dopředu, je dost přehnané.
Na zábradlí jezdím s kšiltovkou, nepadá, protože kšilt generuje přítlak. Na Maxovi přítlak není, protože ležím, tak jsem pořídil přilbu, abych mohl jezdit rychle.
Až nedávno jsem na to přišel. Překročil jsem 5000 km a přišel čas na SPD. Ne každé uvolnění se podaří napoprvé. Onehdy jsem to za tmy tahal na poslední chvíli a levá zůstala viset. Naštěstí jsem se kácel doprava, naneštěstí jsem samou radostí, že asi nespadnu, povolil brzdy, začal couvat a skácel se doprava.
Nemít helmu, měl bych zkažených alespoň 14 dní.
Naprosto jednoduchá metoda na tři pokusy je ...
1. Sedni obkročmo na sedačku, nohy nech spuštěné dolů a neopírej se zády. Rozjeď se z mírného kopečka nebo ať tě někdo roztlačí. Poznáš jak se drží rovnováha a chová se kolo.
2. To samé, obkročmo, nohy dole, z kopečka popřípadě roztlačit a po rozjezdu se opři zády a kousek tak setrvačností jeď stále s nohama dole. Rovnováha se již drží pouze řídítky .
3. To samé a po rozjezdu k opření zády přidej zvednutí nohou a šlapání a ........ hurááá , jedeš.
Takhle jsem to naučil všechny, koho jsem na to posadil a nebyl to problém.
ja som sa tiez ucil tak ze som lahol a ako na klasike dupol do pedalu a snazil sa nepadnut postupne som nahodil obe nohy do pedalou a cca 15 min prvee metre aj ked riadne klukatee boly za mnou.Ked som nabral odvahu a pridal som bike sa ukludnil a isiel som aj rovno.
KAZDY JE UPLNE INA POVAHA NA NIEKOHO PLATII FAKT ZE SADNE A IDE INY MUSI SKUSAT ALE ROZHODNE SI NENECHAJ DO TOHO KECAT OD DRUHYCH ANI SAMA OD SEBA PROSTE NASADNI A CHOD A KED NA TO PRIDES SAMA TEN POCIT HRDOSTI JE OSLOBODZUJUUCI OD BOLESTI ZA KRKOM ZADKU ZAPESTII ATD ATD....
Takže všem zvědavým (a uspěchaným): Zatím jsem tak nějak v půli dvojky. Tj. opřít se zády a kousek setrvačností jet jo. Rovnováha se řidítky zatím nedrží. Kam zatočím, tam padám.
Tak jsem dnes povýšila z lehochodítka na lehoodrážedlo :-)
Výrazně tomu pomohlo zvednutí řidítek - v té původní poloze jsem měla ruce v poloze jako bych dělala shyb na hrazdě a vůbec se mi nedařilo s nimi nějak rozumně manipulovat....
Ifčo! , toto téma čtu od začátku a přestává mě to bavit! Kurnik skoč už na to jak normální baba a jezdi, pořád jenom píšeš a proto nemáš čas na ježdění.. představ si že jsi na "koníčku" a uvidíš jak to půjde! :o)
Do prčic, právě tady popisuju postupné pokroky s tím, že jsem to kolo opravdu už vytáhla, ne?
Navíc jsem se tu snažila už třikrát vysvětlit, že jsem dvojku založila proto, že v jedničce se docela fajn rozkecali lidi, co o lehokole vůbec nic neví a odpovídali jim naopak ti, co o tom vědí docela dost a přišlo mi škoda, že se to těmi třemi stovkami utlo. Jak se ukázalo, bylo to tak akorát, ve dvojce už není o čem mluvit. Já sem o sobě už vůbec psát nechtěla, ale pořád se někdo ptal... a když teda odpovím, je to zas špatně?
A pádů se neboj!
Kdo nepadá,nezrychluje!
Kdo nepadá, jezdí pod svoje možnosti. ;o))
Mimochodem pády na lehokole jsou prý někdy dost nebezpečné. Hlavně situace, kdy ti spadne na nerovnosti noha z pedálu a nebo když padáš na stranu a zkroutíš si pod kolem nohu. To mám jen vyčtené, ale asi je dobré si dát pozor.
První víceméně souhlas, platí to hlavně pro kolo s nízkým sedlem. U vyšších kol by neměl být takový problém udržet volnou nohu nad zemí. Řešení je jednoduché -- nášlapy. Já se do nich snažím přemlouvat skoro každého, protože kromě zvýšení bezpečnosti eliminací tohohle mechanismu pádu (pád na místě při nepovedeném vycvaknutí bývá na nízkém lehu naopak skoro vždy bez následků) také podporují šlapání vyšší frekvencí (lepší na kopce a slušnějším ke kolenům).
Ad druhý mechanismus -- pád do strany bývá naopak většinou lepší než z klasiky (menší výška). Problém s nohou pod sedlem nastane pokud se někdo pokusí zastavit nohou opřenou o zem místo brzdami (už jsme to psal o kus výše). Opět, čím nižší sedlo, tím silněji se opřeš o zem, a tím horší. řešením je naučit se brzdit brzdami a ne nohou, to se dá zvládnout. :)
Souhlas. Nohy z pedalu mi nepadaji, protoze jsem hned na zacatku presel na SPD. A vsechny ostatni pady jsou naprosto bez problemu. Proti klasice mene nebezpecne, mene bolestive. Myslim, ze tu asi malokdo ma v tomhle smeru takovou praxi, jako ja. 8-)
Takže raději tedy 26 palců kola než 20 palců? Ikdyž s těmi nášlapy je to pak asi už jedno. No a jak dobře se na leho vykrucuje noha z nášlapu? Není tam nějaký problém?
Myslis tim vypnuti SPD? Uplne stejne jako na zabradli.
při pádu do strany možná i lepší, protože jak si lehokolo lehá (asi proto se mu říká lehokolo :-)) tak ta noha nějak přirozeně směřuje k zemi z pedálu ve směru v jakém se obvykle vypne z SPD. zatím jsem vždy stihnul vstát ze sedla dříve než si kolo úplně lehlo. Takže to čeho jsem se u kombinace SPD a lehokolo bál, totiž že to položím a nohy mi zustanou zaplé v zámcích, tak nenastalo.
Ono ja osobne ked som mal nove naslapy tak som ako kabela spadol na zabradlii na lehu so spadol tiez ale to bolo z dovodu ze spoza karavanu na mna vybafol jeden chlapik som sa zlakol ze by som spadol aj keby som stal na nohach.
Z čím menší výšky padáš, tím to míň bolí. Navíc, čím jsi níž tím máš kratší dráhu nohy na zem.
z 26tkovýho leha se mi padá výrazně líp než z 20tkovýho. taková 26tka než se nakloní a spadne tak to trvá, a taky jí hned tak nic nerozhodí.Jsi na pád většinou krásně připravený.
Na 20tce mě to prostě vyplivne ve chvilce a už se dřu,aniž bych měl šanci nějak se z toho dostat.
Ale vzhledem k tomu, že vážíš asi polovinu toho co já,můžeš mít pocity výrazně jiný :-)
Hele, vy padate na silnici? Proc? Tedy alespon to "se dru" to nejak evokuje. Ja padam v terenu a dost casto se jen odrazim rukou a bezim.
Proč? No třeba proto, abych si konečně pořádně zapamatoval, že bez naložených brašen se na zadní brzdu bez rozmyslu nesahá. :)
Zadní kolo hodně daleko dozadu od sedla (na SWB) umí nalehko kvalitní přetáčivé smyky; což o to, na blbnutí a elegantní zatáčení na zasněžených cyklostezkách je to dobré, ale když se člověk lekne a automaticky hrábne na obě brzdy ...
Jenže když z té 26 padáš, protože jsi špatně došlápl na zem a podjela ti noha, tak to bude bolet. Zatímco na nižším kole už možná dosáhneš tak, že ti ani noha nepodjede.
Zkoušel jsem nedávno vyjet na celoodpruženém Apusu jeden prudkej kamenitej kopec. Dvakrát jsem zahrabal, dvakrát spadl a přestože byl pád doopravdy pomalej, tak jsem si z té vejšky nepříjemně narazil dlaň.
Z mého kola byl na zem došlápl úplně pohodlně a pokud by mi noha podklouzla, ruku bych se o zem opřel aniž bych se zranil.
Chápu, že lidem s dlouhejma nohama může vyhovovat pomalý pád a výběr místa dopadu. Já mám nohy krátké a padám nerad. Je rozdíl, jestli dosáhneš nohama na zem pouze špičkami a jen když odlepíš záda od sedla nebo když pohodlně dosáhneš na zem celými chodidly, aniž bys se jakkoli na sedačce pohnul.
Zatím většina pádů byla taková, že by delší čas letu v ničem nepomohl, protože bych spadl tak jako tak a vždy to odnesla jen trochu naražená a odřená noha. Z větší výšky by to mohlo být i zlomené zápěstí.
Pokud je člověk zvyklej na rychlé reakce nízkého kola, tak není problém i na pád přiměřeně rychle reagovat.
Staci mit delsi ruce. 8-)
Od padu pri nepodarenem pokusu o ostre stoupani mam obcas odrenou vnitri az zadni stranu paze nad loktem, jak mi ji po opreni se o zem rukou odre sedadlo. Jinak nic. A kdyz se to naucis odhadnout, spadnes jen malokdy.
Bylo to půjčené kolo bez SPD. Snažil jsem se padat tak, abych ho na to kamení položil co nejopatrněji. Naštěstí s ním majitelka už spadla dřív než já a evidentně ve větší rychlosti.
Jo takhle. No, prvni, co se na mem HC odrelo, byla riditka. A odrel mi je Arri, ktery se skacel driv, nez ja. Arri, ctes to tu jeste? 8-)))
Ale ted uz je mam tolikrat ohnute a rovnane, ze o tom nema smysl ani mluvit.
Tak se mi zdálo o lehokole. :) Tak to jsou teda zajímavé sny na konci léta.
Nebezpečné sny. Znám to. To se ti takhle jednou zdá o lehokole a do roka máš v garáži vlastní.
u mě 5 let ale letos jsem do toho praštil a stálo to za to :-)
Tak na závěr: díky všem, co mi zodpověděli mé hloupé dotazy (některé tipy jsem už vyzkoušela a fungují, na ty ostatní určitě ještě dojde).
A rovněž díky všem, co když jim téma přišlo nezajímavé, či blbé, si je dali do skrytých, místo aby mě seřvali, proč píšu (i když ti si to tu nepřečtou :-)))