Vzhledem k tomu, že jsem se s tím už vecpala do lecjakého jiného tématu, a občas se zdá, že by to i někoho zajímalo... a že nejsem určitě první ani poslední totální začátečník a leckteré otázky a zkušenosti jsou stejné... a že na původně plánovaný blog z toho asi nevyrazím dost smysluplného materiálu... si tu udělám vlastní vlákno na postřehy své i cizí.
Co mě k tomu nápadu dovedlo: vlastně nevím, ale vím poměrně přesně v časové souslednosti, KDO mě k tomu postupně dovedl: Zdejší server vůbec, kde jsem se poprvé o existenci takového kola vůbec dověděla. V rámci něj především Jurimír, který mi byl dlouho jediným aspoň virtuálně známým lehokolistou (a na kterého jsem se při jednotlivých záchvatech, že si to teda koupím, vždy obracela s dotazy). Petrp, který si lehokolo jednou půjčil (taky od Jurimíra) a poté to ohodnotil slovy, že Jurimír by mohl působit jako drogový dealer, a pořídil si vlastní. Koloman, který si tu v rámci plánu pořídit vlastní "lehocykl" též založil diskuzi, čímž mi oživil plány a Vladaza, který v tom vláknu své kolo nabídl ke koupi (a ještě jednou Koloman, protože tu nabídku nevyužil :-) Lehokolista Netopirat, od něhož jsem přebírala NaKolíka, který mě rovněž utvrdil v přesvědčení, že tohle je fakt dobrý nápad. (Kdy navíc z hovoru vyplynulo, že první lehokolo, po kterém jsem v bazaru se zájmem pokukovala, ale nakonec plán "nedotáhla", koupil právě on.) A samozřejmě opět Vladaza, který mi je prodal.
Podotýkám - nikdy předtím jsem na tom neseděla a tady ten můj vlastní stroj je první, který jsem kdy měla možnost si opravdu důkladně zblízka prohlédnout. Což v mých potomcích vzbudilo poprvé (a zřejmě nikoli naposledy) přesvědčení, že maminka se úplně zbláznila. A co samozřejmě vede k tomu, že jak se tak připravuju na praktické vyzkoušení, vynořuje se mi spousta otázek, které mě dřív nenapadly (momentálně hlavně, kde najít nějakou širokou rovnou asfaltku, kde mě nebue NIKDO očumovat :-))) Ty ostatní tedy budu asi postupně cpát sem...
Doufám, že to vyzkoušíš ještě dnes odpoledne :o)))
Jsem fakt docela zvědavá, jak se ti to bude líbit.
No... včera jsem na tom opatrně seděla a připadala si hrozně. Ale vzhledem k tomu, že na normálním kole (co to říkám, normální kolo je přece leho :-) jsem začala jezdit až před sedmi lety s úplně stejnými pocity (první rozjezdy jen na rovině, kde nikdo není), rozhodla jsem se to ignorovat. Už jsem se dnes dopracovala k tomu, že jsem se v garáži rukou opřela o stěnu a OBĚ nohy dala na šlapadla... Já jsem v těchto věcech poněkud těžkopádnější, ale snad to časem přijde. Když ne, pamatuju si, že lehokolo časem plánuješ a začnu tě přesvědčovat, že čas už přišel. :-)
Taky moc blahopřeju, my jsme měli to štěstí, že nám to bráchové půjčili a natočili, takže se na to můžu semtam podívat a zasmát se sám sobě, i když už je to pomalu na nostalgickou slzu v oku. A jak se říká, že to budeš buď nenávidět nebo milovat, tak ve mě okamžitě zahořela, co přímo vybuchla myšlenka, že tohle prostě chci a že to musím mít. Takže místo klasických všudeznámých rad před jízdou: 1. budeš se znovu učit jezdit, jako zamlada, 2. zapomeň naprosto všechno o vzpřímených kolech, 3. najdi si mírný kopeček, 4. lehni si a naprosto se uvolni, 5. pořádně šlápni a nech se vézt z kopečka, pomalu dej druhou nohu nahoru a začni šlapat, 6. na čumily se vykašli, až to budeš umět, tak na ně budeš mít času dost; zkrátka místo těchhle rádoby chytrých rad si prostě jen lehni a jeď. Stojí to za to!
https://picasaweb.google.com/aki.lee1971...
https://picasaweb.google.com/aki.lee1971...
https://picasaweb.google.com/aki.lee1971...
https://picasaweb.google.com/aki.lee1971...
Stylistická chybka: jak jsem očesávala slova, abych se vešla do dvoutisíc znaků, lehce jsem pozměnila smysl (naštěstí v celkem nepodstatné větě). Děti si o mamince myslí, že se zbláznila NIKOLI poprvé a zřejmě ani naposledy :-)
Škoda, že jsi tak daleko. U nás je skoro nepoužívané letiště. Přistávací plocha cca 2500x90m:-))
Když jsem to tak četl, tak jsem si opět uvědomil jednu věc. Jsem na tom s "lehonákolákama" stejně jako ty. Od té doby, co je zde čtu o lehokole přemýšlím. A Jurimír mi už několikrát říkal, ať za ním přijedu a vyzkouším to. Jediné, čeho se bojím je, že na to lehnu a pak od něj pojedu rovnou do Uzubu pro nové lehokolo:-)
Pěkně si ho užívej!!! Stejně brzo přilehnu:-)
Tak ja som osedlal mojho podomackeho lowracera este to nieje finale mam tam pertinaxovu kladku + navratove kladky nahradzuje zatial PA trubka s naznakom tvarovania.Ale nikdy predtyym som na lehu nesedel nevidel (iba videa a obrazky) zbytok info som cerpal tuna na nakole.cz .
Prve metre som spravil na dvore a na travniku ,to som povedal ze to bude este sranda a presunul som sa do arealu nedalekej zakladnej skoly kde je vyasvaltovane ihrisko cca 50*50m
A tam som to skuusil znova. Cca 15 min brckovania kedy som sa baal to rozbehnuut a ked som tomu prisliapol pedal tak to nabralo na stabilite a uz to frcalo. vcera som spravil svoju 1 jazdu nad 50km. A poviem Vám pochopil som to s tymi lahkymi prevodmy dost tvrdo trasu ktoru som jazdieval som zobral v opacnom smere ako obvykle a druhu tretinu cesty som prekliinal kazdy srubik na lehu az do chvile nez prisla rovinka a mierny spaad v prospech mna a frcalo to ako drak. Toto som pochopil az doma ked som GPS tracker supol do mapy a zistil som ze cca 12km som slapal staale do kopca cale bol tak mierny ze to vyzeralo skoro ako rovina.No na nepripravene svalstvo to bola vrazebna kombinaacia. Po tom vsetkom a prevereni vsetkych okolnostii to uzatvaaram tyym ze aj napriek probleemom v dlhom stuupanii bude leho fajn kamarat :-D
První zásadní otázka - bulpren je na letně oblečeného člověka na dotek docela nepříjemný materiál. Z čeho potah? (Když to bude nepromokavé, tak to asi bude klouzavé... nebo ne?)
Co něco takového: http://www.evi-latky.cz/33-sitovina
Protože jsem s tebou pěkných pár km najel a znám tvůj opatrný způsob jízdy, tak bych zdůraznil, že při zastavení jsi rychleji oběma nohama na zemi. Prostě sundáš nohy ze šlapek a pevně stojíš, zatímco ze zábradlí přeci jen musíš sesednout.
Díky bližší vzdálenosti od země si třeba já víc troufám v terénu než na zábradlí, kde se bojím pádu.
Vyřídím to synovi. Ten taky zná můj způsob jízdy... Otázal se, zda si to může zkusit, mohl... a své zkušenosti shrnul slovy "na tom se zabiješ" :-)))
Nevěř mu. Zalíbilo se mu to a chce na tom jezdit sám :o)))
Baže. Dnes se jen tak mezi řečí přiznal, že od doby, co to zprubnul, mi už na něm jezdí. A jestli by si ho prý nemohl nastavit na svoje tělesné parametry...
A namiesto 1 lehokolistu nasa komunita ziskala dvoch :-D
Takže, kdy si zase koupíš lehokolo?!? :o)))
Zatím jsem mu nastavování zatrhla...
Ale je to k nám krpál "jak sviňa", kde po sice krátkém, ale prudkém stoupání po silnici následuje ostré odbočení vpravo (pořád do kopce) na naši ulici - a prý to vyjel. Holt je na rozdíl ode mě talentovanej, ale to ještě neznamená, že mu je nechám!
ono ani netusiis aky talent si ty kedze si na tom skusala iba sediet. Vydes von sadnes a pojdes jak drak :-D (iba ohniva ciara za tebou)
Vykašli se na hledání široký asfaltky. Murphy mě i lelka na ty monstra posadil na malým parkovišti u jedničky silnice kousek pod Prahou a jen co jsme tak tak udrželi rovnováhu, vyrazili jsme kus po té frekventované výpadovce. Pud sebezáchovy člověka vyškolí... :-)
Blahopreji k takovemu rozhodnuti, u nas doma si taky mysleli, ze jsem se uplne zblaznil a v praci si to nejspis mysli porad... :)
Mozna lepsi nez hledat sirokou asfaltku by bylo nejake male (nejlepe prazdne) parkoviste.
U vetsiny lidi, kteri se na mem lehokole svezli, nebyl problem s rovnovahou, ale lehokolo jelo z pocatku jinam, nez by si prali.
A je to pak k vzteku, kdyz se uspesne rozjedes a hned musis zastavovat, protoze zatacis do prikopu. Behem chvile te urcite kolo zacne poslouchat, ale na prvni rozjezdy se hodi vic mista. I kdyz jsou i lidi, ktere lehokolo poslechne hned.
Zkus nejaky parkoviste pred Tescem/Lidlem/Albertem... v 5 rano, budes mit spoustu mista a minimum lidi. :)
Lidl nebrat!! cekaji tam nakolaci :-)
(mne Ales Zemanek posadil na Azuba v bezne ulicce
a ..a slo to.
Tak ja se na lehokole poprve rozjizdel u Azubu na dvorku a ze zacatku mi prislo, ze je tam hrozne malo mista, lehokolo stale chtelo k tomu jedinemu autu, ktere jim tam parkovalo. :)
Holt nekdo je vetsi talent, rozjede se na poprve a nema co resit, nekomu to trva dele...
Nejlepší je to pustit z mírného kopečka. Šlápneš jednou nohou a ono to už neztrácí rychlost ale pomalu ji to nabírá. Potom je spousta času se s tou druhou nohou strefit na pedál, rychle to nabere rychlost, kdy už se dá držet rovnováha atd.
Při mých prvních pokusech na rovině jsem šlápnul jednou nohou a při snaze strefit tou druhou pedál abych to ještě víc urychlil jsem si pravidelně kopnul kolenem do řidítek. Z kopečka nebyl problém, včetně té mírné zatáčky po necelých 50m.
Doslova závidím... Joooo dlouho jsem se nesvezl :-D A taky za to může Jurimír, že mi to vrtá hlavou.. Já drandil všude možně, na parkovišti, v kempu a tak :-D
co dál? No jezdi!
A nesvádějte tady všechno na mě! ;-)
noooo
za moje leho taky v podstatě můžeš Ty ... :-)
jenom jsem si ho před koupí nikde nezkoušel, nikde jsem ho neviděl "naživo"
objednal jsem ho naslepo rovnou z UB
a když dorazilo, sednul (lehnul) jsem a jel :-)
se mnou půlka firmy - druhá potřebovala do rozjezdů menší asistenci (už jsem to sem dával, ale třeba pro inspiraci - http://macikm.rajce.idnes.cz/2008_0710/)
pravda, než jsem si troufl na první ostřejší zatáčku, pár metrů to trvalo, ale dá se
leho dorazilo ve čtvrtek, v sobotu jsem odjížděl na dovču už s novým strojem :-))
poradím jednu věc - při rozjezdu se mi osvědčil co nejlehčí převod ...
Tak s tím co nejlehčím převodem bych nesouhlasil. Když si tam nechám moc lehký převod, tak akorát prošlápnu a kolo nedostane žádnou rychlost, což často vede k rychlému vypínání z SPD a balancování po rychlém došlápnutí na zem.
Taky mi neprijde nejlepsi na prvni rozjezdy radit lehky prevod, protoze by musela skoro okamzite slapnout i druhou nohou (predpokladam, ze prvni rozjezd nebude s SPD).
Rozumnejsi mi pripada stredne lehky prevod, aby sila stacila k uvedeni lehokola do pohybu a pritom uz prvnim slapnutim ujela nejaky metr a ziskala rychlost, ktera ji da cas zacit slapat.
Nicmene predpokladam, ze Ifca uz se na lehokole povozila a nase chytre rady tudis neoceni... :-)
Nene, Ifča se už zmínila, že je po stránce pohybového nadání těžkopádnější. Zatím nasává atmosféru. :-)
Mi napadlo: Vytlač na Bučín a jeď dolů. Ne k Arménovi, to je prudký a hrbatý, jeď doleva dolů až ke studánce, tam je celkem slušnej asfalt dobrejch 6 kilometrů pořád s kopce. U studánky už to budeš umět :)
No... do víkendu něco snad vymyslím. :)
jo, a nahoře nejdřív doprava a pak teprv doleva po modré značce. Akorát to musí brzdit, ty první dva úseky jsou dost prudký :)
Aha... tak tím to máme asi vyřešeno. Z prudkýho kopce nejezdím ani na "zábradlí". :-) Ale jinak díky za to zpřesnění, já zatím našla studánku akorát na žluté značce a to se mi na šest kilometrů fakt nezdálo.
Tož ty dva první úseky svedeš, to je kousek. Studánkou myslím tu lesní asfaltku co začíná závorou v zatáčce u lomu (opravdová studánka je o pár metrů blíž k naší dědině). Ta asfaltka vede podél potoka až pod Bučín, takže ve směru od Bučína je to pořád s kopce po vodě. Nebo taky se po ní dá dojet celkem pozvolna až na rozhlednu (na 1.křižovatce se musí odbočit doleva)...
Já to beru diretisimou od Nepomuka rovnou na Bučín (někdy to protáhnu až k rozhledně), a pak si vozím zadek s kopce až k lomu a údolím dom :))
Bys to tady měla projezdit, krásný cesty v lese a nepotkáš živou duši, teď na podzim nahoře maximálně jelena, tady se dá trénovat do aleluja. Od Radostic je asfalt fungl novej až ke studánce, asi tam proasfaltovali nějaký evropský peníze. První měsíce jsem jezdila jen po bučínském polesí, než jsem si troufla dál :))
Asi bych měla. Vlastně mi ty tvoje popisy ani nic neříkají a to tady bydlím už čtvrt století... :-(
Mas spodni nebo horni rizeni? Spodni se nedobre vodi z kopce. Ale za chvili zjistis, ze toho na lehaci sjedes daleho vic, nez na zabradli.
Horní. A mám dojem, že se taky nedobře vodí. :-)
Já myslel, že sis ho pořídila na ježdění, na vodění se pořizuje pejsek :-)
Blahopřeji k lehu. A hlavně odvahu odvahu k jízdě, ale tu evidentně máš, když sis ho pořídila.
Na začátek se hodí mírný "skopeček" a třeba i na silnici, ale místo, kde nejsou příkopy. Jak je psáno výše, tak možná budeš první metry trochu kličkovat. Jinak, při prvním zastavení je potřeba se pořádně opřít o nohu (ev. nohy). Opírá o zem nohou v úhlu, na který cyklista není zvyklý ... při prvním zastavení jsem sebou sekl, i když jsem dal nohu na zem, protože mi nedošlo, že se musím opřít pevněji.
Jinak, rady k rozjezdu jsi už snad slyšela, ale protože je tady nevidím, tak to radši doplním. Musíš si nachystat šlapátko na záběr a jak zvedneš nohu ze země hned pořádně zabrat. (Budeš-li mířit s kopce, tak přiměřeně.) Na začátku se nebraň tomu že kličkuješ, to se rychle spraví.
Když jsem se já prvně rozjížděl v Azubu, měl jsem pocit, že za mnou pan Zemánek běží a drží mě někde vzadu - nemohl jsem chvíli uvěřit, že opravdu jedu :-).
I když jsem si pořídil nakonec tříkolku, tak jsem začal šilhat i po jednostopém lehu ... možná si ho časem taky pořídím.
Gratuluji! Je vidět, že moudrost přichází opravdu s věkem.
Naučit se jezdit je většinou brnkačka. Pár pokusů a jedeš.
Co je mnohem horší, to je na leho si zvyknout, překonat počáteční potíže se svaly, nejistotou, rovnováhou, pozorností okolí, jízdou v provozu...Protože dokud to nepřekonáš, tak jízda nebude taková pohoda jak člověk čekal.
Já jsem si jízdu na lehu začal užívat tak po odjetí 500 - 1000 km. Dnes mám najeto přes 6000 km a jiné kolo bych už nechtěl.
Budu parafrázovat R Kipplinga - žena je jenom žena, ale takové leho, to je poježdění!
Hodně je to i o trpělivosti, první den jsem zkoušel jen rozjezdy (tj. došlápnutí druhé nohy do šlapky) a okamžité následné zastavení, druhý den rovnou jízdu a teprve třetí den osmy na opuštěném parkovišti. Toliko k Tvému opatrnému stylu jízdy.
Však jo, já zatím zkouším došlápnutí druhé nohy do šlapky, když kolo stojí v garáži a já se rukou držím stěny. :-) Už mi to skoro jde.
Konečně nějaká reakce. Piš jak to s tebou vypadá, jak vypadají tvé pokusy. ;o))
Já tady reagovala přece na každou blbost... :-) Včera jsem přijela o půl jedenácté (tedy 22.30) domů z práce, takže pokusy nic... a nejspíš do víkendu nic nového nebude.
Ale už jsem si nacvakala reflexní trubičky do výpletu, abych teda měla povinnou výbavu. :-D
Jak včera nic?!? Vždyť jsi v něm mohl aklidně spát :o)))
Ještě nemám ten potah na bulpren. Už mi teda došlo, že nemá být nepromokavý, ale naopak prodyšný... a ještě jsem nenašla, kde něco podobného koupit. A to už jsem včera byla v Řempu.
Nejvhodnější by byla nějaká funkční tkanina. Já mám na opěradle tebox - síťovina, která se dává na část batohu, která leží na zádech. Koupil jsem to před pár léty ve http://www.vapesport.cz/
Na to už jsem našla velkoobchod - ten se ovšem o nějakých dvou metrech se mnou nebude bavit. (Ale právě jsem si posteskla v práci a jedna kolegyně mi cosi vytelefonovala u své kamarádky, co má krejčovskou dílnu... tak zítra uvidím, co.)
Co bezpracne original od AZUBu?
Jo, už mi o něm několik lidí říkalo. Stránky Azbu však o něčem takovém cudně mlčí.
Zvedni telefon a zavolej tam. (Je to jistejsi, nez mail.)
http://www.azub.eu/CZ/seat-pad-cover/
Taky se musím připojit ke gratulaci a držím palce. Sám jsem lehopulec, bo jsem v sobotu poprvé nalehl na svůj výtvor. Při stavbě jsem několikrát nalehl, ať už z nedočkavosti, nebo z důvodu zkoušení. Přesto jsem v sobotu při první jízdě podvědomě hledal pedály dole. Myslím, že je lepší varianta sednout a pořádně šlápnout uprostřed klidné cesty, nebo na parkovišti, než to zkoušet postupně. A zde je ukázka toho, jak při prvním testu foukal vítr.. ;)
https://picasaweb.google.com/lh/photo/SXvlJik-j...
A nebylo by lepši otevřít dveře garáže, dát nohy na šlapky, pustit se stěny, šlápnout do pedálů a zkoušet to venku ? :-)
Všechno chce svůj čas... :-)
(A stejně mám to kolo otočené čumákem dovnitř.)
Dobře, tak ještě jednou a lépe :-)
A protože nastal ten správný čas, nebylo by lepši otočit kolo čumákem ven, otevřít dveře garáže, dát nohy na šlapky, pustit se stěny, šlápnout do pedálů a zkoušet to venku ? :-)
Zapomnel jsi odemknout zamek! 8-b
Nezapomněl, nebylo zamčeno :-))
Ahoj lehokolaři (nebo ležáci????:-)
Tak jsem včera navštívil AZUB v Brodě a vyzkoušel si ten zázrak. No napoprvé to nebylo tak špatné, dokonce mě i pan prodejce pochválil.(Možná si dělal naději že na něm hned odjedu???) Ne to ne teď vážně, potřeboval bych poradit jelikož jsem dosáhl věku téměř důchodového a ačkoliv se tak necítím pan ministr Drábek už mi to počítá a rozhoduuji se me zi tříkolkou a lehokolem. I kyž jsem to kolo zvládl celke dobře, přesto jsem se cítil daleko jistěji na té tříkolce. Nevím jestli to je jenom otázka času, ale jelikož jsem typ spíš na odpočinek než na nějaké rekordy, tak mě moc láká ta tříkolka. Můžete mi nějak mé rozhodování ulehčit?
Děkuji Josef
Jako zasadni kriterium ber pruchodnost cest, po kterych jezdis, pripadne po kterych jezdit chces a pak zacni uvazovat, jak to budes skladovat, nosit do patra, ...
Co se tyka rychlosti, na lehaci se da jezdit i pomalu, ale pod 3 kmh se moc nedostanu.
Rádi ulehčíme, ale trošku upřesni, co od toho očekáváš. Hlavně, jaké trasy chceš jezdit - silnice nebo občas i terén?
Tříkolka se do terénu moc nehodí - při jízdě na pěšině (nebo ve vyjeté koleji máš další 2 kola v trávě a je to znát). Na kořeny a do kamení to už není vůbec, resp. snad by i to šlo, ale jen jako cílený trénink odolnosti sebe i kola. (I na MTB občas jedu tam, kde kolo musím tlačit nebo nést.) Pevná prašná cesta bez vyjetých kolejí není problém.
Samotná jízda na tříkolce je ještě o kus pohodlnější než na jednostopém lehu. Je mimořádně stabilní v zatáčkách (pokud se naučíš vyklápět) a člověk se cítí bezpečněji i případě rizika smyku. Pomalá jízda na tříkolce (na rozdíl od jednostopého leha) není žádný problém.
Další nevýhoda tříkolky je, pokud ji budeš často přenášet, je o poznání těžší a hůř se nese. Pokud se Tě ale zmíněné nevýhody netýkají, tak jdi do tříkolky a budeš nadšen.
S tím pohodlím si dovolím oponovat. Kolo má pouze jednu stopu, takže se dírám lépe vyhýbá. Navíc můžeš mít obě kola odpružená.
Na tříkolce máš stopy tři a odpružené budeš mít pouze zadní kolo, pokud vůbec.
Mluvím hlavně o Azub strojích.
Tomu,že se tříkolka moc do terénu nehodí bych trochu oponovala.Já s tříkolkou vyjedu a sjedu téměř všechno,pokud se tam vejdu.Rozhodně s ní zvládám více než na horalovy.Musela jsem si ovšem dát kvalitní horské převody.Jedinou nevýhodou je pomalá jízda do kopce, ale to se mi věřím časem zlepší.Jezdím na tříkolce zatím krátce ,ale už jsem s ní schopná absolvovat trasy delší než 100 km.A ani déšť mě nezaskočí,protože se dá jezdit s deštníkem.Tolik moje zkušenosti s tříkolkou.
A co máš za tříkolku? Nějakou odpruženou? Nebo ty nerovnosti berou pláště? Jinak Tvůj názor se mi líbí, protože taky po třech stopách pokukuji. Ale tak nějak střízlivě to beru trošku s rezervou. Asi pěšinu na vrstevnici svahu prostě s ničím jiným než s jednou stopou člověk nedá.
Odpruženou nemám.Ze začátku mě to vadilo,ale už jsem si zvykla,alespoň na tříkolce neusínám.Sehnali jsme tříkolky od zdejšího Nakolíka Polloka.Terén je velká zábava,ale jak jsem psala musím se tam vejít se 2 stopama.Trochu problém,když je potřeba tříkolku přenést.Je dosti těžká,ale vždy se nějaké řešení našlo.Začlo pršet,tak vyrážím s tříkolkou na houby.
Rovnováha na jednostopém kole přestane být problém po nějaké době. Jak dlouhá bude se hodně liší člověk od člověka, někomu stačí hodiny, někdo potřebuje třeba rok. Ale dřív nebo později se každý dostane do stavu, kdy zcela bezmyšlenkovitě vede kolo dvěma prsty mezi kameny na cestě při pomalé jízdě do kopce. Takže hledisko rovnováhy můžeš skoro ignorovat při rozhodování mezi tříkolkou a kolem. Tříkolka má jen kratší dobu na naučení, ale takhle drahé věci se nepořizují na krátkou dobu.
Takže jak už tu psali jiní je potřeba se rozhodnout podle jiných věcí: kde s tím chci jezdit, jak to budu parkovat, přepravovat atd. Tříkolky jsou super když se člověk nechce nikam hnát, do kopce si rád třeba každých sto metrů zastaví a spojí vydýchání s pokocháním a podobně. Sundání nohy z pedálu i slézání ze stroje jsou potřeba mnohem méně často. Na druhou stranu kola se lépe vyrovnají s kličkováním mezi nerovnostma, všude kde je méně místa, nezajímá je, jestli je okraj silnice vodorovný nebo skloněný k příkopu (což je na tříkolce někdy lehce otravné). Snadněji se cpou do vlaku, do auta, do paneláku atd. Takže bych to promyslel opravdu tak, že si zkusím představit jak to používám.
Hm, to teda nevim: "vede kolo dvěma prsty mezi kameny na cestě při pomalé jízdě do kopce".
Já to tady nacvičuju do pěknýho kopce už pět let, kamení a výmolů dost, jedu to krokem a ještě sem se ke dvěma prstům nedopracovala. Si ani neodeženu komára, když mě sedne na ruku, buď to vzdat, bo se do toho kopca už nedovedu rozjet, nebo si nechat sosat krev. :/
Jenže my se tu bavíme o lehokolech :)
To je na balanc ještě horší.
Děkuju mo vidím, že jsem se dostal do dobrých rukou a hned se rozpoutala správná diskuze. Jen jsem se teď odmlčel jelikož jsem přejížděl z Brna (ale vlakem) do mého bydliště Moravský Žižkov malá toť víska u Břeclavi.
Abych upřesnil v podstatě nechci jezdit žádné extrémní terény. Bydlím v baráku, takže taky žádný problém s nošením a parkováním. Měl jsem hlavně na mysli ten balanc a jelikož jezdím dost na normálním kole(myslím, že tomu trefně říkáte zábradlí) taksi myslím, že by to ani na tom dvoukole problém být neměl. No musím to ještě všechno zvážit pro a proti a právě taky jak říkal jeden účastník taková věc se kupuje s rozvážností a i když mě už pálí pr...l tak to možná odložím až na jaro.
Taky se přidám, - tak jako Ty jsem se nemohl rozhodnout jestli leháč nebo trojkolku, tak jsem si pořídil obojí, radím totéž a budeš mít jasno :-))
Jinak "normální" kolo je lehokolo, ať už trojkolka nebo dvoustop :o)
To je vskutku šalamounské řešení akorád je k tomu třeba taková maličkost a to jsou chechtáky. Nevím kde jsi nakupoval, ale u Azub mají tu odpérovanou tříkolku za 50 litránků což je cena ojetého auta :-)))
Kolo má ode mně a já jsem levnej :))
Tak nabízej :-)
Momentálně není co, výrobce je nějakej línej....
Co si vycihnout nejake vhodne v bazaru a pripadne ho casem poslat dal?
Ja treba az po par stovkach km zjistoval, jestli jsem vybral spravnou velikost kol a po dvou letech zacal uvazovat, jestli by nebylo lepsi prejit na horni rizeni...
BYlo by odolnejsi. Zase spodni mi je prijemnejsi. Kazdopadne uvazuju, ze si ze srazu v Nivnici od Alese odvezu horni rizeni a zkusim to.
V Azubu zatím na Maxe U-řídítka nekoupíš :-p
Jako supermany? To ani nechci. To by to bylo jeste podstatne neskladnejsi, nez to je ted. Klasicke horni azui skladaci.
A na to si přišel jak ?? Učka jsou užší než spodní řízení.
Ale nedaji se sklopit jako horni, nebo natocit jako dolni. A pri me delce nohou bych je mel dost vysoko.
povoliis predstavec a ejhle daju sa otocit :-D
Povolim predstavec? No jiste, kdyz leccos povolim a odmontuji, vejde se skoro kazde kolo i do smarta.
Nechci nic menit, kdyz kolo davam pres rameno, nesu do schodu, ... Proste vzit a nest, bez povolovani predstavce.
Viem presne ako si to myslel len slovicko "NEDA SA " sa mi nepacilo lebo vzdy sa nieco da
Jen je treba to brat s ohledem na okolnosti. Pro mne to znamena opravdu neda. Kdybych to porad povoloval, bude to nejen otrava, ale neumerne tim budu zatezovat dil, ktery neni na caste povolovani staveny a casem strhnu zavit, inbus, nebo tak nejak. Nebo to nedotahnu dost a prastim sebou.
Navic odklapeni mi prijde praktictejsi v pripade padu.
Víme, je to dost, ovšem firem je více (google)..
No a taky se mi jedná o eventuelní nášup náhradních dílů a doplňků, to je taky dost důležitý a azubáci se tvářili, že jako se na ně člověk může vždy obrátit.
nejen tvářili. Může. Pomohli mi vždycky se vším...
Už jsme u nich koupil jedno nový kolo, jedno bazarový, jeden lehokolovej rám, Rohloffa, jednokolku a spoustu různejch náhradních dílů. I netypickejch. Na objednávku mi třeba udlali představec přesně tak dlouhej jak jsme chtěl abych měl ruce na centimetr v tý poloze, kde je mít chci atd. atd. atd.
Jo, i kdyz je obcas odezva z Azubu pomalejsi, musim potvrdit, ze pristup meli vzdy maximalne vstricny, nic podobneho jsem u zadne jine firmy nezazil.
Problem s netlumicim zadmin tlumicem i s cvakajicim nabojem vyresili tak, ze bez zbytecnych prutahu a papirovani poslali novy kus. Ten tlumic mi tehdy dokonce poslali napred, abych jim stary poslal na zkoumani, az ho vymenim.
Moc si toho vazim, jinde bych byl kdovi jak dlouho bez kola a jeste by si hledali zaminku, jak reklamaci neuznat...
SUUHLAS aj mne vzdy pomohli a ochotne uuplne zo vsetkym co som potreboval
A v tom se právě pleteš. Balancuje se jinak, ale ne obtížněji. Kdo jezdil desítky let na vzpřímených kolech snadno zamění "jinak" za "obtížněji", ale je to omyl, byť velmi pochopitelný. A lehokolo má svoje výhody třeba právě v odhánění komárů, nebo řízení jednou rukou obecně: řídítka nenesou žádným způsobem část tvé váhy, jsou opravdu jen k řízení. Když je chceš pustit, nemusíš zádovými svaly nadlehčit celou horní polovinu těla synchronně s odlepením ruky od řídítka. Jakmile si na tohle tvůj mozek zvykne, je mu naprosto jedno, jestli řídítka drží jedna ruka nebo obě, v malé i velké rychlosti. Mě osobně trvalo roky, než jsem na tohle přišel. Ještě rok po pořízení lehokola jsem na tu otázku odpovídal "je to v malé rychlosti těžší, ale ne o moc". Takže se nedivím, že kdo se krátce svezl považuje lehokolo za těžší. Ale je to jen otázka zvyku. Po devíti letech ježdění téměř jen vleže přestávám chápat, jak ti lidi ta horská kola řídí. Já se skoro zabiju při pokusu o rozjezd. Vždyť je to ve všech směrech nestabilní cirkusácké náčiní a každý kilometr bez pádu je malý zázrak :-).
Jeden poznatok z dnesnej jazdy ked zastavys a davas dole nohy tak nedavaj tu na krajnici na travu sa mi smikla po trave smerom do priekopi a mam za sebou prvii paad aj ked som cakal ze to bude za jazdy a nie ked zastavym.Este ze mam lowracer tak som si sadol vedla biku:-D kamarat sa kosil celu cestu spät.a dalsia vec je ta neviem ako hlinikove rami ja mam ocelovy natlacilo ma auto tak ze som presiel cez zapusteny kanal hlbka cca 5-10cm ram teda pruzii genialne az na to ze na sedacke som vyskocil asi 5cm nad nu. bolo to skorej fajn ale udrzat riaditka v klude je riadna sranda.
Tož s nohou na trávě jsi ještě dopadl relativně dobře. Jednou tu kdosi popisoval jak tahle prošlápl nohou do příkopu a skončil ksichtem dolů příkopu plném kopřiv s lehokolem na zádech.
Hliníky vyhazujou trochu jinak než železa, ale taky jsem se na hliníku mockrát vznášel nad sedačkou. Nikdy to není sranda, ale zvládat se to dá i když člověk přistane na sedle šejdrem.
Jak NENI SRANDA? Prave v tu chvili to teprve zacina byt zajimave. 8-)
A taky s tim musis pocitat a kolo si pod zadkem pridrzet.
tak kedze som piisal ze ma tam natlacilo aut moc srandovne mi to neprislo (v tej chvily ale letel som riadne sice zlomok sekundy ale pre mna cca 5 min. bolo by to v poho nebit toho auta vedla
Reagoval jsem jen a pouze na Jirkovu poznamku, naprosto vytrzenou z kontextu. Se Tvym pripadem jsem to nijak do sou islosti nedaval.
Opakování matka moudrosti. :))
Android - matka opakovani. 8-(((
Kram. Porad nic, okno uhyba, kdyz clicknu, misto aby zmenil barvu prislusny cudlik, zmeni barvu nahodne zvoleny obdelnik na obrazovce, ktery nesouvisi vubec s tim, co je na obrazovce zobrazeno... 8-(
Ale ale, je to sice offtopic, ale zacal bych nejdriv popisem, co ze to mas za kram a zkalibrovanim dotykovky. :-) Kazdej spravnej ajtak a mobilopozitivni technik ti rekne, ze se droid umel narodit a naopak mobilni widle, ruzny symbiany a bady apod. povazuje za "kramy".
IT mne zivi uz mnoho let.
3" Xperia Active.
Jinak je bud na reklamaci, nebo na reinstalaci, protoze kdyz je na dobijecce, po chvili se zahreje display a pak se dotyk projevuje klidne i v jine casti obrazovky, nez se dotykam.
Ale v tomhle pripade to je neshoda stranek nakole s defaultnim prohlizecem. Mam zapnutou stopu, takze vidim, kde se dotyk detekoval.
Kalibraci delam denne tak 3x - na zakaznickych zarizenich, takze neboj, ze bych dokazal jen chvili vydrzet s necim nekalibrovanym...
není....
Na zábradlí se o řidítka opíráš.
Na lehokole máš na nřidítkách ruce zlehka položený a spodní řízení si navíc můžeš díky posunutí táhla dát živější nebo míň živý a fakt to v kludu můžeš řídit dvěma prstama po kořenech. není k tomu potřeba celkem žádná síla.
Když fotím nebo natáčím, řídím jednou rukou často...
Přesně naopak, na lehu s horním řízením jezdím často tak, že mám o řídítka opřené předloktí, či jezdím střídavě s jednou či druhou rukou svěšenou
podél těla.
Pravda, na zábradlí jsem jako kluk dělal taky psí kusy, včetně soutěže, kdo dojede nejdál bez šáhnutí na řidítka, ale na lehu je řízení tím, že zároveň člověk nemusí nést rukama váhu těla jednodušší, jak již ostatně někdo zmínil.
Na druhou stranu jet na lehokole uplne bez drzeni riditek bude podstatne tezsi, respektive ja to neumim a nevim, zda to vubec jde. Sice lze riditka treba na vterinu pustit, ale nevim, jak by se pak dalo lehokolo ridit, abys hned neskoncil v prikopu.
nooo, jde, ale je to těžší, protože máš celý kolo pod sebou a nejsi do něj "oblečený" jako na zábradlí, kde ho máš mezi nohama.
Cca 100-200 metrů ujedu a asi by šlo víc, ale to by se to muselo trénovat.
Nicméně ještě tak před třemi lety, bych ti tvrdil, že to nejde v podstatě vůbec:-)
Tak ja to trenovat urcite nebudu, jsou to tak 2 mesice, kdy mi vypadl z ruky kapesnik a ja po nem bez uvazovani sahnul druhou rukou... no a prakticky okamzite pote jsem i s kolem lezel na asfaltu, coz vzhledem k cca 25 km/h uz docela bolelo... pro me na lehokole po skoro 3 letech prvni zasadni pad, sice jsem si odrel jen levou nohu, ale dukladne.
Tim nechci rict, ze je to chyba lehokola, spis kdyz uz si clovek veri a nedava pozor (pripadne nemysli), muze prijit neprijemne prekvapeni... ;-)
Taky jsem si myslel, že na Ecu se nedá jet bez držení. Pak na něj sedl Martin Kočárek a předvedl nám, že to jde. Jel na něm tuším poprvé v životě :)
No, podle obrázků máš na něm nová řídítka. Líbí se mi...
Myslíš ta sklápěcí? Ta už tam jsou dlouho.
Ne sklápěcí, to nemyslím, ale že je máš široké a držíž podél těle. Nevím nyní termínus technikus.
Ale to uz neni na Ecu, ale na ocelaci, ne?
Viděl jsem fotku ze srazu zepředu a rám byl oranžový a seděl na něm on. Takže od tud.
Nějak si neuvědomuju, na jakém oranžovém kole jsem seděl :) Nemáš tu fotku?
http://olomoucky.denik.cz/galerie/spanila-jizda...
Jak píše Murphy, tak to kolo je černé. Jediná drobet oranžová část je kus uříznuté hůlky, na kterém mám snímač kadence.
Jinak ty supermani mají své výhody i nevýhody. Ovládání je s nimi drobet přesnější, ale jsou oproti Eco řidítkům široké. S našimi 51 cm dveřmi bych užší řidítka celkem uvítal :) Také jsou dost citlivé na nastavení, aby se o ně člověk nekopal do holení. A kvůli poloze sedačky a šlapání koukám spíš skrz ne při hodně malých rychlostech. Také při prudším zatáčení nemůžu moc ukazovat směr, protože tou ukazovací rukou potřebuju držet řidítka, ta druhá by byla moc natažená na nějaké přesné řízení. Ale ono i na Eco bylo potřeba do zatáčky kvůli přesnosti vedení to držet oběma rukama.
Na Oceláči jsou hlavně z důvodů snadné konstrukce a velké nastavitelnosti (s pilkou v ruce :) ). Azub teď nově supermany nabízí, takže to můžeš zkusit :)
Mech je kouzelník....
Záleží na kole i na jezdci. Na strojích s dobře vychytanou geometrií a vyvážením všech hmot i sil to obvykle jde. Obecně to jde při spíš vyšších rychlostech než na klasice, protože máš nižší těžiště (čili kratší časovou konstantu systému), takže kolo reaguje rychleji, a balancuješ to jen vahou nohou (máváním kolen do stran), což se na celé soustavě projevuje méně než vyklánění trupu do stran na klasice. Velké rozdíly jsou pak v mozku. Viděl jsem člověka, který uměl jet bez držení i kolem 20km/h na úplně všech slušných kolech, od Maxů po lowracery. Takže pricipielně to jde, jen se to naučit. Někde bylo video s Alešem Zemánkem na Maxu s rukama nad hlavou. Mě to šlo bez větších problémů na Azubu Eco i nějak tak kolem 25km/h, kolem 40km/h na Oceláči Mk.2. Nikdy jsem to nedokázal na Apusu.
Teď na srazu se tam mezi námi proháněl bez držení řídítek Tomáš Gayer na Ibexu.
Necelých 20km/h:
http://aviatikmb.rajce.idnes.cz/Sraz_lehokol...
Taky gratuluji. :) Vidím, že takových bláznů bude přibývat. Pak se určitě určitě poděl o dojmy a tak. A třeba i nějaké subjektivní srovnání klasiky a leha z tvého pohledu by určitě zajímalo.
A z mého ne?
Nevadí, stejně to napíšu.
Ze začátku to byla nejistota. Trošku strachu. Jak se rozjedu. Jak vyberu zatáčku. Jak jet v provozu a při tom motání nespadnout pod kola autu. Jezdil jsem po bílé čáře na krajnici, abych se naučil jet rovně(doporučil mi to myslím Jirka).
S přibývajícími kilometry strach a nejistota postupně mizely. Dnes vyjedu, sjedu, vytlačím přibližně totéž, co na horáku. A to většinou natěžko. Možná pomaleji, ale s větším pohodlím.
Pro mě byl přechod z klasiky na leho jednoznačným krokem vpřed. Nejsem poturčenec horší turka. Pro moje ježdění je tento druh kola prostě nejvhodnější.
Navíc tolik bab se na mě nikdy předtím na klasice neusmívalo.
Jasně zajímá. :)
No právě to pohodlí je asi silná zbraň. Na kratší trase mě přijde pořád operativnější normální kolo, ale na dlouho štreku mě přijde dobré leho. Nicméně jak moc se na tom potí záda? Líbí se mi ty sedačky kde je nějaká dírkatá tkanina mezi trubkami, ale je fakt, že u jednostopých leho vidím většinou nějakou skořepinu a na tom něco jako molitan. Patrně to bude dobrá líheň pro roztoče atd. :(
Teda jak si tak prohlížím ten bulpren a řeším, čím ho potáhnout a tak... už mě napadlo hodně různých hledisek a vlastností (některé úplně blbě, jako třeba, že by ten potah měl být nepromokavý). Ale roztoči ještě ne... :-))
Aha, takže se tomu říká bulpren. :) A větrá ten bulpren? Jaká je zatím Tvá zkušenost?
Kdo chce neco vetraveho, kupuje ventisit. Bulpren je levnejsi a lepe se do jezdce zakousne a drzi ho na spravnem miste. Ja si treba ventisit nekoupil, abych v terenu neklouzal. Pro vetsinu ovsem bude akceptovatelny.
Bulpren moc nevětrá, ale oproti např. karimatce trochu ano. Je celkem měkký, takže může drobet kompenzovat nepřesnosti ve stvaru sedačky.
Jako jeho největší nevýhodu vidím to, že se po čase sesedí a přestane pružit.
No, dobře, ale jaké jsou další možnosti? Ten ventisit... a ještě něco?
Bulpren celkem slušně větrá, pot ze zad krásně proteče a bulpren mokrý není. Problém je, že laminátoá sedačka je neprodyšná a kolem těla se na záda moc vzduchu nedostane a zůstávají mokré. Možná by stačilo vyrobit si nějaký malý difuzor a směrovat ho za záda ;o))
Bulpren je původně myšlený do průmyslových prachových filtrů, takže je navržený jako prodyšný, jinak by nefungoval. Má hodně tlustá vlákna (hádám tak milimetr) a komůrky a kanálky mezi nimi ještě větší (3mm asi?). Když si to dáš před pusu, tak se skrz těch 50mm pohodlně nadechneš. Nedrží v tom voda, v podstatě jen kapičky na těch vláknech podobně jako na každém jiném hladkém povrchu. Klepneš s tím o něco, voda vyletí ven a je to prakticky suché. Čili dost se to liší od molitanu. Oproti molitanu nebo karimatce (a jsou drsňáci co jezdí na laminátových sedlech na 10mm karimatkové hmoty)se potíš mnohem méně. Oproti vyplétané rámové sedačce (jako mají třeba Azub tříkolky) se potíš o chlup víc. Ale není to horší než mít při stejné teplotě a fyzické námaze na zádech batoh. V zimě je to super, nikdy si nenachladíš záda pokud si je nenecháš ofouknout po slezení z kola. Nehrozí nachlazení zad při dlouhých sjezdech z kopce a podobně, bez ohledu na teplotu vzduchu. Jak psal snilard po čase se to slehne, čím dál víc vláken praská a drolí se, po nějaké době je to tak zestárlé, že po pár minutách jízdy je to placaté a nepruží. Mě osobně vydrží jeden bulpren tak 5000km než se mi ho chce měnit.
Vyzkousel jsem Ventisit, Bulpren a skoncil jsem u Ventisit comfort.
Na bulprenu bylo fajn, ze lepe kompenzoval rozdily mezi tvarem sedla a zad, na druhou stranu hure vetral a oproti ventisitu se na nem nedalo lehce posunout/poposednout. Nejsem si jisty, zda je to plus nebo minus, pri nakloneni do zatacky jsem se na bulprenu citil jisteji, na druhou stranu, kdyz jsem se na sedle posunul, obleceni zustalo na puvodnim miste, coz mi pohodlne neprislo.
Kdyz jsem jednou zkusil z bulprenu dostat prach prostrikanim sprchou, neprijemne me prekvapilo, jak dlouho to schlo (druhy den rano v tom byly jeste kapky vody), to ventisit je suchy skoro hned.
Nejvic me ale na bulprenu vadila kratka zivotnost, zacal se po nekolika mesicich rozpadat u spodniho okraje sedla. Mozna jsem si za to mohl sam nedostatecnym prilepenim sucheho zipu, nicmene i Jirkovych 5000 km mi prijde docela malo vzhledem k cene.
Hodne jsem si sliboval od Ventisitu v comfort 3 cm variante, nicmene material je to uplne stejny jako standardni verze, akorat jsou misto 2 vrstev 3. Libilo by se mi neco, co by vetralo stejne jako ventisit a pritom bylo trochu mekci, ale to uz chci asi moc. :)
Kazdopadne vyber podlozky na sedlo bude hodne individualni zalezitost.
Nemůžu to vědět jistě, ale tak nějak mi připadá, že když něco bude tak měkké (a tím pohodlné) jako bulpren, tak se tomu stejně jako bulprenu splasknou komůrky a bude to blbě dýchat. Ventisit myslím dosahuje toho větrání z velké části právě proto, že skoro nepruží.
Bulpren neměním když začne být dole rozdrbaný, ale až když začne být trvale splesklý tak, že je vidět otisk zadku i když jsi na tom dva dny neseděl. Jeden jsem myslím měl asi 8000km, ale nevím jistě. Každopádně to trochu zvedá cenu provozu, spolu s dlouhým řetězem, větším zatížením brzd a gum a podobnými věcmi se podle mě dá říct, že při agresivním městském ježdění je lehokolo dražší na provoz než klasické a je to daň právě za pohodlí a rychlost.
Na K24 jsem zpozoroval celkem zajímavou věc. Na pár kol jsem si otočil bulpren, takže ta širší část byla pod rameny. Najednou moje sedačka dostala úplně nový tvar. Pod rameny se mi to jakoby víc propadlo a naopak pod zadkem zvýšilo. Celkem mně to překvapilo, jak se to za tu chvíli sesedělo.
Každopádně by tohle mohla být celkem dobrá metoda, jak tomu trochu prodloužit životnost.
Zatím jsem čet jen o bulprenu, ten ventisit se mi líbí, kde se to dá sehnat?
No objednat lze bud pres Azub (standardni verzi nejspis budou mit skladem) nebo primo u vyrobce http://www.ventisit.com/ z Nizozemi.
Roztoči v molitanu?!? Tak ano, je to porézní materiál, takže nějaká špína se do něj dostane, ale že by přímo roztoči, to slyším prvně...
Hmmm. A dá se to vyprat?
Bulpren by asi šel prát, těžko říct na jakou teplotu aby to snesl, ale asi snese hodně. Já měl nutkání čistit bulpren jen asi jednou, když byl dost zešedlý po ježdění skrz nějakou stavbu nebo silniční vykopávku. Na celém kole nešlo poznat co má jakou barvu a kraje bulprenu měly taky barvu bláta. Vzal jsem to prostě sprchou a během chvilky byl jak nový. Není to molitan, vodu nenasává a ani jiný bordel v něm moc nedrží, vypláchne se snadno.
Záda se na tom potí občas svinsky. Zrovna včera jsem jel na návštěvu přes kopec a litoval jsem, že jsem si nevzal něco na převlečení, nějak se mi nechtělo si sednout u hostitelky na gauč s tím pocitem, že mám tričko na zádech úplně mokré.
Máš skoro pravdu. Na jakékoli trase je operativnější normální kolo. Záda se na lehu potí tak moc, jak sám chceš. Do pořádného kopce ti nepomůže ani ta dírkatá tkanina mezi trubkami, ale to je stejné i na jiných kolech, jen se nejvíc potíš asi na jiných místech těla.
Zkusím shrnout pár rad.
rozjíždění:
pro rozjezd na rovině je optimální řazení prostřední placka a 3.-4.pastorek
před rozjezdem, podržet obě brzdy, abys stála na fleku, nastavit kliku nahoru (spíš mírně k sobě) a razatně šlápnout do pedálu a současně pustit brzdy, zapojit druhou nohu a šlapat.
nejlépe jde rozjezd z mírného kopečka, aby kolo jelo samo cca 10km/h - pak máš dost času zapojit druhou nohu a nemusíš se tolik soustředit na šlapání a o to více času máš na řízení a rovnováhu.
Po několika metrech zjistíš, jak to funguje a budeš schopná se otočit zpátky proti kopečku a přidat na šlapání.
zastavení:
při zastavení musíš dát obě nohy naráz na zem a to co nejdál dozadu dostaneš, brzdy držet zablokované, dokud nemáš jistotu, že jsi pevně nohama opřená o zem. Důležité je přitom zdednout záda (nezůstat ležet).
samotná jízda a tři nejdůležitější věci -
1. šlapat,
pokud se dostaneš do problému s rovnováhou, povrchem cesty (bláto, šotolina, tráva), terénem, snaž se z něj nejdříve dostat usilovným šlapáním. Protože, když přestaneš šlapat, spadneš téměř vždy, když zabereš, tak máš 90% šanci, že se z toho dostaneš.
2. řadit,
při jízdě je důležité řadit častěji, než na vzpřímeném kole, protože máš k dispozici jen sílu nohou (chybí zapojení váhy těla). Před zastavením vždy podřadit, neboť na těžký převod se těžko rozjíždí.
3. brzdit, či spíš nebrzdit,
na přední kolo brzdit velice s citem, když dostane smyk předek, tak lehneš. Když se brzdí na předek z kopce delší dobu, tak je nebezpečí, že přehřátím bouchne duše. Já si takhle vydřel z kolena 40 let starou škváru.
Brzdy používat hlavně při nasedání, vysedání, rozjíždění a zastavení.
Hezky popsané, problém je že si člověk zpravidla na tyhle dobré rady vpomene až po :-)
Jen jeden menší dotaz k brždění přední brzdou. U lehokola hrozí přehřátí předního kola víc než u normálního? Proč to? Já bych řek, že by v tom neměl být rozdíl.
20" kolo se rychjec točí a víc se třením hřejou ráfky. Předpokládám, že má véčka.
No jo, menší kolo. Dík.
Není to jen velikost. Lehokola většinou moc neumí odlepit zadní kolo od silnice, ale na druhou stranu většinou pořád moc nebrzdí zadním kolem. Takže zastavovat se dá rychleji, protože se nebojíš přeletu přes řídítka, ale pořád brzdíš hlavně předním. Tím pádem přední brzda pohlcuje víc energie za vteřinu než na vzpříměňáku. A k tomu navíc ji ještě ukládá do menší hmoty, takže ji rychleji zahřeje na vyšší teplotu i kdyby neměla ten vyšší výkon. A to kolo má menší plochu, kterou pak energii předává do okolí, takže pomaleji chladne.
Nemusí se brzdit nějak opatrně, pokud máš nějaké robustnější gumy a rozumnou hmotnost. Pokud kolo, jezdec a náklad váží dohromady třeba přes 120kg, tak bych z prudkých kopců jel opatrně nebo obouval velké pláště. Já osobně jsem přehřál gumu jednou a to bylo při 35°C na rozpáleném asfaltu nouzové brždění lowraceru z 45km/h do nuly na pár metrech, obuté jsem měl uzounké Stelvio natlakované doma při 22°C na maximální dovolený tlak 8 barů. Takové okolnosti nenastávají často a dá se jim snadno vyhnout.
Teda Ifčo, jak tady tak čtu ty tvoje problémy s potahem sedla, tak si říkám, jak je jednoduché koupit si takové botičky a šatičky :o)))
Ale vážně, probralo se tady toho kolem lehokol už hodně, ale tohle jsem tady ještě nezaznamenala a musím říct, že jsem vůbec netušila, že to může být takovýhle problém.
Mám ventisit na plechovým děrovaným sedle a je to v pohodě.
Ale já to nevidím jako takový problém, to zas ne... jen se tak snažím dovědět co nejvíc. Já jsem holt víc na ty teoretické přípravy, co taky čekat od matematika... :-)))
Jo - a to jsem ještě nezačala řešit druhou zásadní otázku: z čeho udělat praporek a jak ho tam přidělat. :-)))
Praporek není třeba, ale zrovna na srazu je v bazaru prodávali kluci z Azubu za 10 Kč.
Jojo, toho budu dlouho litovat, že jsem těch pár kilometrů ještě nepopojela. :-) Nemusela jsem se teď veřejně znemožňovat hloupými otázkami... :-)
To nejsou hloupé otázky. Naopak, zírám, co všechno třeba mě vůbec nedojde, že je nutno zajistit.
To bych zas nechtěla, aby to takto vyznělo. Každopádně je kolo - pokud mohu laicky soudit - v perfektním stavu a okamžitě schopno jízdy. Že jsem se k tomu ještě nedostala, je jiná věc :-)))
Takže mě napadá spousta detailů, o kterých nic nevím a protože tady určitě někdo je, kdo ví - tak to sem hážu. Že by šlo o věci, které je nutno zajistit to zas ne (než se dohrabu tak daleko, abych si troufla do provozu a potřebovala praporek, to bude beztak ještě trvat).
Souhlas. Z hlediska řidiče auta mohu potvrdit, že praporek na viditelnosti nepřidá skoro nic. Lepší je silné světlo dozadu. Tak silné, aby bylo vidět i ve dne, a tak vysoko, aby bylo vidět i přes skla auta co stojí přede mnou (podobně jako 3. brzdové světlo auta).
Já už taky praporek používám jen sporadicky - obvykle na něj zapomenu (musím ho v garáži sundavat). Ale o té blikačce umístěné místo praporku uvažuji, jen mě nenapadá jak ji zafixovat aby svítila dozadu a neměla snahu se otočit někam jinam.
A co místo blikačky tam narvat svítící násadu na ventilek? Ten pere do všech stran.
Něco takového, jsou toho mraky druhů:
http://www.dealextreme.com/p/tyre-wheel-valve...
To mám a je to vidět skvěle. Ikdyž popravdě, tak při oslnění to stejně řidič neuvidí. To platí i pro málo výkonné blikačky. Dobré je mít něco, co dělá silnější záblesky. Osobně pouštím takovou blikačku na silnici kdykoli bez ohledu na to jestli je ještě den.
Já to tam nahodil zrovna včera, místo té kuličky nad praporek. Tyčka má sice menší průměr, tak jsem ji omotal izolačkou, na to narazil ten blikající venťas a v pohodě drží. Vidět jde ovšem jen ve tmě, vono když se točí kolo tak to dělá kruh a jde to vidět z dálky nejen z boku ale i zezadu docela fest, ovšem na té tyčce to má efekt fakt jen v noci.
Jo takhle to myslíš. Tak to je ovšem dost dobrý nápad! Klidně bych to kombinoval s praporkem posunutým o centimetr níže, aby šlo nahoru dát tuhle věc.
Jinak dle toho, jak to popisuješ, tak máš asi ten druh blikačky na ventilek, která svítí jen, když detekuje zrychlení a možná i dle velikosti toho zrychlení. Trošku s tím mám zkušenost, jelikož jsem koupil dva různé typy. :) Takže dost možná na tyčku praporku bude lepší tohle http://www.bikeway.cz/katalog/zbozi/svetla... Důvod je ten, že to po detekci zrychlení (otřes, odstředivá zrychlení atp.) ještě chvilku bliká plnou silou. :)
Zboží neexistuje. Toto jsem si přečetl
Aha. Chyba byla za to přidat tečku na konci věty. :)
http://www.bikeway.cz/katalog/zbozi/svetla...
A co toto?:
http://www.bmshop.eu/majak-vystrazny-oranzovy...
nad hlavovou opěrkou
Tak mě áj napadlo, že lepší práci odvede reflexní páska na přilbě.
Prilbu jsem polepil kousky 3M pasky. Taky je dobra blikacka na prilbe.
Připevnil bys to gumovou páskou nebo napevno?
Co? Pasky mam samolepici a blikacku ma kamarad na pascich utahovani prilby - tusim KED a ja koupil v Lidlu taky prilbu s integrovanou bliknou.
Kdybych pridelaval blikacku na prilbu, nejspis bych z lenosti vzal skrky a pritahl na prilbu celou objimku - aby sla blikacka sundat a menit baterie.
To by asi nechtělo ostrou zábleskovku, ale něco s rozptylem, co? Jakou máš tu blikačku?
Myslis na prilbe? Je to neco se sesti obycejnymi ledkami.
Bliknu na kolo vozim tu silnou smartku, nebo neco podobneho.
Mám 2 ty smartky a pak něco tisíci diodového i do stran. Tak jsem jen uvažoval, co bych na přilbu dal.
A co si přidělat na tyč nad hlavu něco takového http://www.protruck.cz/majak-oranzovy-tyc-flexi... a když už tě i tak přehlídne, tak ti nepomůže vůbec nic :-)
někteří to fakt přeháněj..
http://mbp.rajce.idnes.cz/Lehosraz_2012-srpen...
http://lh3.ggpht.com/abramsv/SFihKFWKH3I...
Taky dobrý :-)
Tak mě napadlo, že by taky nebylo marný vozit sebou http://shop.emos.cz/zbozi/1457010010-led... a když by bylo už fakt nejhůř, tak by to světlo na místě mohli zrovna nechat.
Z hlediska mého pohledu coby i řidiče auta ten praporek viditelnost zvýší. Hlavně si myslím, že čehokoli, co je nízké je to žádoucí. Takže pro nízké lehokolo, přívěsný vozík nebo dětské kolo bych praporek dal.
Už jsem to tu psal mockrát, ale opravdu věřím, že začínajícím to může být k užitku, tak to zopakuju:
Testoval jsem viditelnost (kola řidičem auta) docela rozsáhle v brněnském provozu během dojíždění do školy. Praporek jsem dělal furt větší, reflexnější, vyšší a nakonec i ledkama osvětlený. To poslední trochu pomohlo za tmy, jinak vše bez efektu. Efektem myslím četnost toho jak často tě někdo zkouší sundat protože tě neviděl. Podle mě jsou praporky úplná hovadina a jejich jediný pozitivní vliv je, že se tě lidi neptají, proč nemáš praporek. Vím, že je to celkem silné tvrzení, ale nezakládám to na teoretické úvaze, ale na zkušenostech.
Zkoušel jsem i vesty a možná trochu překvapivě jsou lepší než praporek. Reflexní vesta vpředu na jezdci a vzadu na báglu trochu redukuje počet incidentů. Akorát že se dvakrát projedeš v dešti a už skoro není reflexní ať ji pereš jak chceš.
Obě tyto věci jsem testoval na Azubu 4. Praporek 30x30cm zežrel z cestovní rychlosti asi 3-4km/h, reflexní vesta tak 1-2km/h. Když jezdíš přesně stejnou trasu denně, je to celkem snadno poznat.
Jestli chceš být viděn, zapomeň na praporek a pořiď si blikající světla tak silná, že jsou vidět i na slunku (čili v noci nejdou použít, blikání by oslňovalo). Pak se teprv dočkáš toho, že tě přestanou zkoušet srazit každých 50km najetých po městě. Mě to funguje spolehlivě, kdo má na mě nezakrytý výhled, ten mě i vidí a vnímá. S vestama a praporkama při perfektně nezakrytém výhledu dostaneš akorát tak dutý pohled jako bys byl průhledný a následný pokus o dopravní nehodu.
S praporkem souhlas, dokonce až natolik, že ani zmíněný pozitivní vliv úplně neplatí, občas se najde někdo schopný ptát se proč nemáš praporek i ve chvíli, kdy na kole je :) ... tolik k jeho viditelnosti a nápadnosti.
Extrémní osvětlení jsem nikdy nezkoušel, hlavně proto, že nemám pocit, že by mě na lehu auta ohrožovala nějak víc než na jakémkoliv jiném kole, naopak velké plus je aktivní bezpečnost na lehu (rozhled, brzdná dráha a lepší "zatáčecí" reakce).
Mě taky připadalo, že dokážu kompenzovat vlastní aktivní bezpečností a všem těm autům vyjíždějícím z vedlejší a odbočujícím vlevo se vyhnout. A fungovalo to, v průměru jednou týdně, docela dlouho. Než jsem to jednou nezvládl: nezakrytý výhled, zdánlivý oční kontakt s řidičem a pak mi tam vjel s takovým načasováním, že jsem nestihl zmáčknout brzdy. A o půl roku později to byl náklaďák odbočující doleva a zase podobně: nezakrytý výhled, kouká přímo na mě a brzdí přesně tak, jako když zastavuje a čeká. Jenže mě nevnímal a nezastavil úplně. Pro tyhle situace jsem původně vyvinul světlo na helmu první verze, později různě vylepšil a přidal ve městě i světlo na předku kola.
Taky nemám dojem, že bych byl v nějakém kontatním nebo častém ohrožení. Ale zdá se mi, že je všem zůčastněným tak nějak příjemnější, když mě díky světlům zaregistrují už z velké dálky a dlouho před tím, že se musíme vejít do stejného prostoru. A silné přední světlo se hodí k tomu, že ho zhasnu tam, kde jedu pomalu, a moji rychlost pak řidiči odhadují v režimu "cyklista", ale rozsvítím když jedu rychle a mohli by podcenit za jak dlouho dojedu, a tím přepnu mozek řidiče dávajícího přednost do režimu "motorka".
Řekl bych, že osvětlení jak ho používám já jen málokdy vyloženě zabraňuje nehodě, ale už kvůli tomu by stalo za to. A při každé jízdě usnadní život mě i ostatním na silnici.
Přímou zpětnou vazbu mám jen od pár známých co mě někdy viděli když jeli autem, ale jejich odezva byla vždy hodně kladná.
Na okraj -- můj subjektivní dojem když řídím auto: Nemám problém zaregistrovat prakticky cokoliv včetně malých zvířat běžících v poli vedle silnice, většiny "stealth" cyklistů pokud není naprostá tma apod. Pokud občas udělám prasárnu, je to chyba mozku, ne očí (tj. špatný odhad, neuvědomím si něco, mírné zazmatkování atd., nikdy ne nevšimnutí si nějakého objektu).
Cyklistu v civilním oblečení vidím zhruba stejně brzo jako cyklistu v jasných barvách a se světly (anebo jestli je tam nějaký rozdíl, tak jen od takových vzdáleností, kdy je to naprosto nepodstatné), ale barevný cyklista výrazně déle poutá pozornost. Občas mi přijde, že je to spíš naškodu, protože abych jej neohrozil/neomezil musím sledovat hlavně jeho okolí, ne se zaměřit na cyklistu samotného.
Nicméně je to samozřejmě naprosto subjektivní postřeh, a i tak je rozdíl spíš zanedbatelný. Jen pro zajímavost. :)
Mi na tohle téma napadlo: místo/na reflexní vesty/u dát na záda klasickej výstražnej trojúhelník, to je značka, kterou řidič vnímá.
Případně tento trojúhelník doplnit bílou šipkou na modrém podkladě směřující doleva dolů, aji to je značka, kterou řidiči chápou.
Je t že dnes je všude kolem cest tolik různejch srágor, že je těžký se v tom orientovat, a nějakej praporek úplně zanikne.
Podle mě to nic nezmění. Že se má cyklista objet a ne přejet snad chápe každý i bez značky a setkání ve stejném směru zezadu bude z těch méně nebezpečných. Problém je fakt spíš v tom, co píše Jirka. Někteří řidiči cyklistu vidí, ale jejich mozek nějak vůbec neuvažuje s tím, že by mu měli dát přednost. A to už asi žádnou nášivkou nevyřešíš.
Mám trochu související vlastní zkušenost ze setkání los-auto ve Švédsku. Odhadem tak sekundu jsem na losa na krajnici jenom koukal, než mi došrotovalo, že bych asi měl zabrzdit. On na té krajnici stál natolik klidně a způsobně, že to prostě v mozku nesepnulo žádnou automatickou reakci "nebezpečí".
Obdobně to funguje na přechodech. Pokud uděláš krok nebo výrazný pohyb směrem do silnice, většinou tě někdo pustí spíš, než když způsobně stojíš na chodníku. Ne proto, že bys tím jedním krokem stála v cestě autu, ale stačí to pro spolehlivější vybuzení reakce v hlavě řidiče.
V případě cyklistů to bude možná podobné, a horší o to, že je třeba "sofistikovanější" reakce než jen brzdění.
Nedávno mi kamarádka říkala, že viděla lehokolistu a viděla jej na poslední chvíli, když ho předjížděla. Prostě z osobáku toho přes další auta před sebou moc nevidíš. A pokud je to nízké, tak tím je to riziko větší. Je to třeba i situace v pravé zatáčce, kdy ti něco brání ve výhledu do zatáčky. To může být třeba svah vpravo nebo nějaké křoví. Takže prostě to co je nízké vidíš pak na poslední chvíli. Tohle právě řeší praporek, že se umísťuje výše a je vidět o něco dříve. To "o něco" dříve může být třeba jen sekunda, ale ta sekunda může rozhodnout. Neříkám, že to je záruka bezpečí, ale cokoli zvýší bezpečnost, tak se toho nevzříkejme. Moc to nestojí atd. Samozřejmě obecně je na tom dneska cyklista blbě, protože osobáky svítí i přes den a cyklista pak není moc vidět. Já proto svítím blikám na silnici i ve dne.
Přesně podle toho argumentu výšky nad křoví nebo auto jsem před těmi cca sedmi až osmi lety předpokládal, že budou situace, kdy ten praporek pomůže. Jezdil jsem s ním asi dva roky a takovou situaci nezažil. Nejenže nikdo nikdy neviděl můj praporek přes překážku, ale často mě neviděl ani když mezi náma překážka nebyla. Prostě nejsi auto, tak nejsi vnímán. Čistě teoreticky by mohla nastat situace, kdy za mnou brzdí auto a ten za ním neví proč. Čistě teoreticky se to dozví, když začne situaci zkoumat a uvidí vyčuhující praporek. Pomůže to něčemu? Já jsem přesvědčený, že ne. A něco jako dávání přednosti kolu schovanému za křovím, na to zapomeň rovnou, takovou přednost totiž nedostaneš ani tehdy, když tam to křoví nebude. Opět platí: nejsi auto - neexistuješ. Přesně totéž mi protvrdili všichni známí co jezdí na motorkách. Žádný řidič auta nikdy nedá přednost praporku kmitajícímu se za křovím nebo při odbočování vlevo za protijedoucím autem. I kdyby ho uviděl, a on ho většinou vůbec nezaznamená.
Kamarádka mi říkala, že takhle právě viděla na poslední chvíli lehokolo. Všichni před ní ho předjížděli až na poslední chvíli a ona jej přes ta auta před ní taky neviděla. Inu sedí vlevo a krajnice je vpravo, tak to je pak jasné. Jiné řešení než praporek mi nenapadá. Pokud ho lidi nevidí, tak je to smutné. Ale nedělám si iluze. Sám ale když řídím auto, tak dávám bacha. Často jedu za cyklistou pomalu, dokud jej nemohu bezpečně předjet. Fakt je, že za lehokolem bych jel asi takhle pomalu i proto, abych si to lehokolo trošku prohlédl. Je rpavda, že lidi v autě jsou někdy praštění a agresivní. Nasadí rychlost a chovají se agresivně. Bohužel. Hrubě řečeno je to dneska na silnici o hubu. Lepší jezdit po cyklostezce, lesem atp. Ve městě tam kde to jde tak po méně frekventovaných ulicích.
Si myslím, že čím míň těch kol bude jezdit normálně po silnici a budou uhýbat někam na stezku v poli, tím míň je budou řidiči na silnici respektovat. A to až tak, že časem nabudou dojmu (ti řidiči), že tam ta kola vlastně nemaj vůbec co dělat.
Já mám tu zkušenost s jízdou na koni, normálně se našli i tací, co na mě sprostě vyřvávali,že s ním nesmím po silnici vůbec jet, vytrubovali a kdesi cosi. No, prostě tu vyhlášku evidentně nedočetli celou a mysleli si, že když něco ještě neviděli, tak to není možný...
Myslím, že nejlepší obrana je prostě po té silnici normálně jezdit (v rámci pravidel), čím víc, tím líp, a ono to bude bráno jako normální věc. Nemyslím si, že by někdo chtěl někoho úmyslně srážet s kola, jen někteří se zcela neoprávněně durdí, že nějaký kolo po silnici jede...
Na koni máš alespoň výhodu, že tě nepřehlídnou.
Myšlenka jezdit po silnicích aby si na nás zvykli a respektovali se mi líbí, ale má to slabinu v tom, že by jsme museli dýchat ten smog. To je vlastně další věc, proč se silnici vyhnout.
Tož na koni máš těch výhod víc, dál vidíš, jsi lépe viděn, ale zase jsi pomalejší, víc je zdržuješ a nikdy si nemůžeš bejt jistej, jak zareaguje ten kůň, musíš myslet vlastně za tři (za sebe, za koně a za toho pobucha, co tě líže o třmen) ...
Lamborgini je vysoke 1,1 metru. Moje leho ma sedlo do vyse 120 cm + pripocti hlavu. Vrsek hlavy ma malo lehokolistu pod 110 cm. Jen je fakt, ze tak hlasite nervou, kdyz akceleruji. 8-)
Lamborghini ale nejede pomalu u krajnice a nemusíš ho autem předjíždět. Takže ikdyž to Lamborghini přes auta před sebou nevidíš, tak je to celkem jedno. Nebezpečný je zkrátka ten přejížděcí manévr. Tedy nebezpečné je, když je nesprávně provedený a to se bohužel děje, protože ti řidiči něco vidí na poslední chvíli a nestačí pořádně uhnout. Samozřejmě je to i jejich blbost. Musí počítat s tím, že se tam něco takového vyskytne.
O predjizdeni se nejedna. To zvladne i jen napul cviceny simpanz. Problem je s tou prednosti, kdyz jeste navic treba vyhled na hlavni neco do urcite vysky zakryva. A pak je na tom Lambo stejne spatne, jako lehocyklista.
Cyklista obecne nezabira dostatek prostoru, aby se ho ridici "lekli". Je jedno, jestli pritom lezi, nebo ne. Ja mam vrsek helmy cca 150 cm nad zemi. To lecktere dite na kole taky. Musi mit podle Tebe deti praporky?
Dítě by podle mě mělo mít určitě praporek a dostatečně vysoký. Samozřejmě není to všespásné, ale lepší než žádné opatření.
No a píšeš, že o předjíždění nejde. Jak jsem psal výše, tak bohužel o předjíždění jde. Pokud vidíš něco na poslední chvíli, tak máš prostě méně času reagovat.
No a na té hlavní když jedeš a na vedlejší čekají dvě auta vedle sebe ve dvou pruzích, tak to máš pravdu, že to je docela riziku. Proto je špatně když mají auta černá skla a není přes ně pořádně vidět. Nicméně tam máš i trošku šanci předvídat a reagovat.
Narazu do cylkisty zezadu mnoho neni. Nekdo tu citoval statistiky. Kdyz uz je naraz zezadu, tak ne ze by cyklistu nevideli, ale kvuli spatnemu odhadu pri predjizdeni. Nebo se jedna o neosvetlene cyklisty za snizene viditelnosti. Vetsima bouracek je ale bocnich nebo skoro celnich.
Kdyz bude na silnici vykop a prenosna znacka pred nim, to do te znacky taky budou bourat? Prenosna znacka je nizsi, nez cyklista a pohybuje se jeste pomaleji.
O spadlé větvi, chybějícím kanálu,... ani nemluvě.
Tak prvně bavíme se o situaci, kdy nevidíš nízkou překážku kvůli koloně aut před sebou. Čím pomaleji ta kolona jede, tak tím menší rozestupy a tím je to větší problém. Nejhorší to tedy bude v obci nebo ve městě na frekventované silnici. A ano pokud tam bude překážka typu výmol, tak se jí v takovém případě většina lidí vyhne na poslední chvíli a ani nestačí dát blinkr.
Jinak samozřejmě rozumím tomu, že ten kdo lehokolo má, tak se bude do krve prát, že je to nejbezpečnější a je to vidět a není to ohroženo předjížděním. :) Škoda, že se v diskuzi pak člověk vzdálí od podstaty. Podstata byl myslím praporek. Na jeho užitečnosti se asi neshodneme, což je ale nevadí. Podstatné je, aby nás umřelo na silnicích co nejméně.
Jinak samozřejmě rozumím tomu, že ten kdo lehokolo NEmá, tak se bude do krve prát, že je to nejNEbezpečnější a NENI to vidět a JE to ohroženo předjížděním. :) Škoda, že se v diskuzi pak člověk vzdálí od podstaty. Podstata byl myslím praporek. Na jeho užitečnosti se asi neshodneme, což je ale nevadí. Podstatné je, aby nás umřelo na silnicích co nejméně.
Ne, podstatou je neděsit lidi, co uvažují o lehokole tím, že je to "děsně nebezpečný". Ne kvůli nějakému šíření pravé víry. Ale proto, že na základě vlastního pozorování mnoha lidí tady to tak prostě není. (Prakticky každý lehokolista na klasice jezdil, takže může srovnávat.)
A neřekl jsem nikde, že to je děsně nebezpečné. Já jen prostě nemám rád demagogii, ikdyž je za tím šlechetné poslání popularizace čehokoli.
Pokud stejně usilovně nepropaguješ praporky na jakémkoliv kole, tak nepřímo ano. Nikdo nikomu praporek nezakazuje (i když dle zkušeností je pro viditelnost nepodstatný). Ale běžné lehokolo bez praporku bude na silnici ohroženo přibližně stejně často jako klasické kolo bez praporku. Pokud tvrdíš opak, říkáš, že se na lehokole mám bát víc, což ale neodpovídá skutečnosti.
Určitě lehokolu fandím, ale v tom, že je nízko sedící člověk nad silnicí ve stejném nebezpečí jako člověk na normálním kole prostě neberu a nevěřím tomu. Argumenty jsem uvedl. Protiargument nepadl ani jeden. Pocit bezpečí je věc jiná.
Protiargumenty: typické lehokolo v ČR (a taky to v začátku téhle diskuze) je nějaký Azub, kde máš hlavu srovnatelně vysoko jako na klasikové silničce. Dále minimálně moje vlastní zkušenost -- moc tisíc km po Praze jak na klasice tak na lehu -- četnost nebezpečných situací prakticky stejná (spíš na lehu nižší -- řidiči mají "důvod" nepředjíždět v nebezpečných místech a raději čumí na kolo :), ale vzhledem k přirozené variaci prostě statisticky nevýznamná změna). Zatřetí: veškeré nebezpečné situace, co jsem po Praze zažil neobsahovaly žádné křoví nebo auto, za kterým bych potenciálně mohl být schovaný. Začtvrté -- pokud jezdíš za tmy, máš světla na lehokolu v naprosto stejné výšce jako na klasice (zadní určitě, přední jak kdo). Pokud by leho potřebovalo majáček, potřebuje jej stejně i klasika.
P.S.: jediná nehoda 100 % způsobená lehokolem se týkala nějakého pána, který se při přecházení silnice tak zakoukal na moje kolo, až zakopl o obrubník. :)
Jak přidělat praporek záleží na tom, jak konkrétně kolo vypadá, tady asi univerzální radu nenajdeš.
Já mám k zadnímu nosiči stahovacími pásky přidělánu asi 25 cm dlouhou trubičku s průměrem odpovídajícím tyčce praporku, trubičku jsem u spodního okraje zmáčkl ve svěráku. Takže praporek do ní snadno zasunu a drží fest.
Jenom se klidně ptej, od toho tu diskuze jsou, já se taky ptám na každou hnidu, páč jsem od přírody punťa. Až když ti ve třech specializovaných obchodech s koly na otázku "jdou nějaké páčky Sram zkombinovat s přehazkou od Shimana" odpoví: "nó, asi jó", tak si radši vezmeš strýčka Googla a nastuduješ si celou problematiku řazení sám a pak si taky sám odpovíš; tak zjistíš, že je potřeba se ptát čím dál víc a častějc a radši lidiček tady. Ventisit mám od začátku, poradili mi ho, chtěl jsem ho a neměnil bych, na moje normálně potivé záda je excelentní, buď je vedro, potím se celej a je mi to jedno, anebo mám trochu vlhké záda a je mi to taky jedno, a že bych na něm klouzal, toho si nejsem vědom, něco jsem odjel na bulprenu, je to možná trochu pohodlnější, ale ten vzduchový film ventisitu bych skutečně neměnil, maximálně to něčím prodyšným potáhnout? Vlaječku jsem nejdřív vozil takhle:
https://picasaweb.google.com/aki.lee1971...
poté co do mě kdysi paní s Fiestou zboku drcla a já jsem udělal veletoč i s kolem a zlomil jsem si ji, tak mi nějaká dobrá duše poradila, že si to mám připevnit nahoru na sedlo, takže jsem vzal jenom půlku tyčky a držák jsem přišrouboval zboku hlavové opěrky a pokoj.