zdarec.chtěl bych se Vás zkušenějších zeptat na následující věc : mám Authora Dexter, model 2007, rychlostí má 8x3...a můj dotaz je jestli by mělo cenu koupit kazetu s 10ti kolečkem+samozřejmě k tomu zbytek komponentů...nebo jestli je lepší kolo takhle nepřekopávat a šetřit na novější,lepší...díky moc za radu všem :)
Lukáš
Záleží, v jakém stavu to kolo je. Pokud v dobrém, pravděpodobně bys měnil jen kazetu a řazení na řidítkýách. Přehazka by to pobrat měla. Stav kola ale budeš muset posoudit sám, nebo ho nechat někde zkouknout. Ale od někoho rozumného. Je fůra servisáků, pro které je všechno špatné, zastaralé a na vyhození. Kolo třetím rokem je už šrot... Mám treka sedmou sezonou a klidně bych to na něj navěšel.
Tak to nemáš pravdu.
Přehazovačky mají jiné krok vůči lanku. Tohle se liší SRAM/Shimano/Campagnolo, ale i podle rychlostí 9sp shimano není kompatibilní s 10sp shimanem. Takže by musel měnit i přehazku.
Pak se také může lišit šířka kazety, potažko ořechu. Tím si nejsem úplně jistý, ale mám pocit, že desítková Shimano kazeta je o drobet širší než devítková Shimano kazeta. Zahlídl jsem to v nějakých prospektech Shimana, ale jen letmo.
Jak tu už někdo psal, ještě může být problém s šířkou převodníků a 10sp řetězu.
Podle odkazu předpokládám, že na kole má řazení i přehazku Shimano a tu desítku by měl téže značky. Takže poměr u přehazky je v pohodě. Mimochodem, co by nemělo být nekompatabilního na Sh přehazkách ? Jsou snad nějaké speciální pro 10q ?
S převodníkama si úplně jistej nejsem, ale možná by to řešily jen jiný placky. Ale jak jsem strčil voko na bike forum, tak to zas tak drsný nebude. Šoumeni tam míchají řetězy, placky i kazety 8-9-10 a furt to jede... Těžko takhle říct, spíš načíst zkušenosti, nebo to jen ozkoušet s původníma klikama a pak kdyžtak začít měnit. Co jsem se ale letmo dočetl, jasnější cesta je přes 9q řetěz. Prý tam v pohodě vleze.
Širší kazeta asi o tolik nebude, řeší to úzkým řetězem (viz http://www.kupkolo.cz/zadni-naboj-shimano-xt-fh... )
S tím nábojem si fakt nejsem jistej, to by se muselo zkonzultovat s nějakým technikem.
S tou přehazkou si ale jistej jsem, desítkové Shimano řazení na jedno cvaknutí popotáhne lanko o dvojnásobek oproti devítce Shimano.
Tady se píše více: http://forums.mtbr.com/drivetrain-shifters...
A safra, vypadá to, že tam asi nějaký rozdíl bude. Že by u tý desítky šli blíž ke Sramu ? To by pak vypadalo nadějně. Na horácovi mám Sram a líbí se mi ten kraťoučký krok a lehký chod oproti běžnýmu Shimanu. Budu to muset někde na krámě očuchat. Takže jo, zase o něco chytřejší...
Je to sice už přes měsíc starý příspěvek, ale ať je to tu správně.
U biku se používají 4 různé poměry (mezi páčkami a přehazkou) a dle toho to je kompatibilní:
- Shimano až do 9sp má poměr 1:2
- Shimano 10sp má 1:1, tedy není kompatibilní a při přechodu na desítku rozhodně nemůže nechat starší přehazku
- Sram do 9sp má 1:1, tedy stejně jako Shimano 10 a lze tedy do určité míry kombinovat Sram 9tku a Shimano 10tku (např. Sram 9sp. páčky + 9tková kazeta + 10sp. Shimano přehazka nebo naopak 10sp. Shimano páčky + 10tková kazeta + 9sp. Sram přehazka)
- Sram 10sp má 1:1,2 a tedy se nedá kombinovat s ničím jiným a opět nejde ani s 9tkovým Sramem
S řetězy aby to opravdu dobře chodilo to taky až tak moc kombinovat nejde. Na desítku je rozhodně lepší použít 10tkový řetěz (vnitřní šířka 10tkového řetězu je stejná jako devítkového, takže to s devítkovým nějak funguje, ale jak je širší vnější šířka, tak to nechodí ideálně).
Kazeta je široká stejně, ořech je pro 8,9 i 10sp. stejný. Tam problém žádný není.
Myslím, že nejprv by sis měl ujasnit proč vůbec chceš 10ti kolečko. Podle mě to pro většinou cenu nemá. Osmikolečková kazeta s velkým rozsahem sice bude mít někde větší skoky, ale podle mě nic, co by příliš vadilo. (Naopak 10ti kolečkový řetěz na tom bude většinou hůř s pevností, nemluvě o ceně ...)
Samozřejmě, pokud víš co chceš a skutečně ti ty skoky vadí, tak předchozí odstavec ignoruj, ale ten dotaz zněl dost nejistě.
Do fest kopců a hustýho terénu smysl má. Jednak tím odstupňováním, ale taky desetikolo končí 36, devítikolo 34 a osmikolo tuším 32. U těch desetikol jsou ceny zatím vejš i na řetězech, ale časem si to snad sedne. Vždycky ale bude ta náročnost na materiál větší, takže i ta cena.
Osmikolo na 34 se sehat dá, pravda buďto s velkými rozestupy anebo s jednou, dvěma šílenými dírami u velkých koleček ... ani jedno ideální.
Jasně, já nepopírám, že 10kolo může mít smysl, jen si myslím, že pro "běžného" cyklistu :) většinou zas tak velký ne, a že by se možná našly vhodnější části kola k vylepšování.
Fakt záleží na užití. Mě se nejvíc líbí v kopcích a protože ale nejsem žádný silový supervrchař, tak jsem kdysi uvítal možnost změny z 3x8 na 3x9 a posun z 32 na 34 s naprosto pravidelnými odstupy. A po desítce s 36 sice šilhám, ale tu bych potřeboval dvakrát. Takový vyprošťovák by se mi hodil i na horácovi... Jenže ta sranda něco stojí a teď mě sosají jiné věci.
Mám osmikolečko a ty dvě nejmenší kolečka jsem snad v životě nepoužila. Šlapat s kopca mi přijde ujetý... Přemýšlela jsem, jestli by nešly místo těch dvou nejmenších dát dvě velký na druhou stranu, ty bych aji občas využila :))
Záleží, jaký máš teď rozsah. Koukni třeba sem (http://www.sheldonbrown.com/k8.shtml), jaké existují hotové osmikolečkové kombinace. Pokud by ti nějaká vyhovovala, tak fajn. Pokud ne, tak Sheldon tvrdí (http://www.sheldonbrown.com/harris/k7.html... že se na osmikolovou kazetu dají použít i kolečka z 9kazety bez rozbití indexace (a jako největší kolečko by mohlo pasovat i to z 10ti kazety, protože tam polohu přehazky stejně ladíš šroubkem). Problém bude u malých koleček. Pokud vyhodíš nejmenší kolečko, budou ti na následujících chybět "zoubky" pro dotažení kazety. Takže úplně nejmenší kolečko buďto nechat bez úprav, anebo sehnat speciálně větší se zoubky.
Druhá věc je, kde sehnat samostatná kolečka z různých kazet bez toho, abys musela kupovat celou kazetu. Maximálně od někoho, kdo vyhazuje jetou kazetu, u které se největší kolečka moc nepoužívala ...
Prostě, stručně řečeno, jde skoro všechno (i když ti v servise budou tvrdit, že ne), ale otázkou je, jak moc si s tím chceš "hrát".
Jo, a pokud máš vepředu crossové převodníky, co začínají na 28 zubech, tak prostě vyměň kliky za horské 22-32-42 a na kazetu se vykašli.
Poslední dva řádky tesat do kamene. Nechápu smysl šílených trekových převodů.
Ostatní je spíš dobré do nějaké kutilské rubriky :-)
Že by tam mohly být trekové převodníky mě napadlo až na konec. :)
Ale co se týká zbytku -- vyměnit největší kolečko na kazetě zas tak náročný úkon není. Sundáš kazetu, vyměníš kolečko. Když máš jo smůlu a kazeta je nýtovaná místo šroubovaná, tak prostě odvrtáš nebo jakkoliv jinak odstraníš nýtky (nejsou tam potřeba k ničemu vyjma pohodlnější montáže). Totéž vyhození kolečka odněkud z prostředka. Tvrzení, jak špatně se bude řadit po "rozbití" hyperglide je nutno brát s pořádnou rezervou. :)
Jasnačka, že kutil si s tímhle vyhraje. Jenže kutilů považlivě ubývá :-) Pak taky musí být dotyčný shromažďovatelem kdečeho nepotřebného, aby z letitých syslátů vytěžil potřebné použitelné pastorky. Šmoulit to z funfláčů je spíš milionářským rozmarem. Takže jen tak z čista jasna začít kutit na prázdném stole nebude úplně to vono... :-)
Sedmi a osmikolo končí na 34 (Megarange, poslední největší je velký skok).
Devítikolo existuje 12-36 v Deorečku, a do toho bych šel. 36 zubů bych občas ocenil, naopak pastorek 11 jsem nepoužil ani nepamatuju.
Pro úplnost, jedenáctikolečko končí 42.
http://cestovani.idnes.cz/kolo-jaroslava...
Máš prosím tě někde odkaz na tu devítku s 36 zuby ? Hledám asi blbě, nenacházím. Asi nemám ty správný obchodníky :-) Hned bych ji bral, dvakrát, teda čtyřikrát :-)
Třeba tady: http://www.koloshop.cz/kazeta-a-pastorky-horske... (vysypal vyhledávač, obchod neznám). Je to CS-HG61 bh (http://cycle.shimano-eu.com/media/techdocs...
http://www.zbozi.cz/?q=kazeta+9+36
Správně zadaný dotaz je půlka odpovědi. Volba správného vyhledávače je pak duhá polovina:-)
Tak ještě jednou dík za tip, už se vozí na kolech.
Tyhle kazety se na trhu objevily jen velmi krátkou dobu před tím, než jsme o tomhle diskutovali. Neprojíždím neustále shopy, takže jsem měl v povědomí, že prostě 36 jsou (a asi i zůstanou) jen na 10ti kolech (tak jako 34 snad ani nebyly na 8mi kolech, snad jsem taky nic nepřehlíd :-))
Vděčit za tuhle novinku ale mohu 29" kolům, pro ně byly kazety 9/12-36 stvořeny.
Koupil jsem prakticky hned dvě (poslední na krámě) a odzkoušeli jsme je hned s lelkem na horácovi a pak i na treku. Dolní dvanáctku využívám mnohem víc, než předtím jedenáctku a o 36 není vůbec debat. V současnosti minimálně dobře kompenzuje zlenivělost do kopců :-)
Takže v úterý si jedu pro druhý páreček.
Jo jo, kazeta 12-36 je výborná pro horáky i pro treka. Když jsem včera tlačil Černou horu, tak jsem si říkal máš novou kazetu co vyjede všechno tak přece nezastavíš a nebudeš odpočívat. Vážně, kazeta 12-36 je hodně dobrá věc pro horáky a pro trekaře co májí rádi jízdu v kopcích, je to hodně znát.
někde psali, že některý přehazky by mohly mít problémy kvůli délce ramínka - dobrý? taky si ji budu muset pořídit, i když na Dvoračce byl spíš problém s prokluzováním )-:
Bez problému a v pohodě, nebylo ani potřeba nijak moc ladit posun, vyzkoušli jsme to na přehazce sram i SH.
Ten lehčí převod docela eliminuje případný prokluz, jednak můžeš snáz zatížit kolo a pak když proklouzne tak snadněji znovu zabereš a zbývá víc sil na další a opakované záběry po prokluzu a není nutné tak brzo slézt.
Ty umis nasednout v terennim prdaku pri prevodu 22x36? Mne se to nepovedlo ani na 22x32.
To právě neumím a hroně nerad chodím, takže když proklouzne a já už nemám dost sil abych znovu a opakovaně zabral a chytnul se, tak jdu z kola dolů a zbytek tlačím, proto mi hodně pomáhá ta 36, že podstatně dýl udržím jízdu a občasný prokluz ještě udejchám. Já mám jiný problém ani ne tak se silou, ale s dechem, ten déletrvající výkon neudejchám a tělu se nedostává dost kysliku a pak na chvíli musím dolů, vydejchat a pak to zase jede.
To jsi na tom lip nez ja, mival jsem problemy s dechem a ted k nim pribyly i problemy s pavoucima nozickama.
P.S.: Ja jsem na to nenased, ani kdyz to neproklouzlo, tlacici noha byla hned dole. Taky se na pul otocky posunes o trictvrte metru!
to je ještě sranda, horší je když tu nohu musíš zvednout v leže metr nad zem a nacvaknout...ale stejně ji asi zkusím
Zřejmě to jde, ale asi to chce mnohem víc šikovnosti a tréninku než nasednout horáka.
A k čemu je to dobré? Není lepší vstát, postavit kolo na cestu a pak teprve nasedat?
;-)
někde byl náznak, že sem mimo?? ((-:
Ale ne, jen ftípek, píšeš, že nohu musíš zvednout v leže metr nad zem a nacvaknout, tak proto že lepši vstát, postavit se a pak teprv ...
Délka ramínka ovlivňuje jaký pobere přehazovačka rozsah.
12-36 je pouze o 1 zub více než 11-34, takže naprosto zanedbatelný rozdíl.
V některých případech ale může být problém s tím, že přehazka nedá 36tku pastorek a to ne kvůli délce ramínka, ale kvůli tomu, že nepůjde nastavit dostatečně daleko od pastorku a horní kladka přehazky bude už poskakovat na pastorku.
Tohle nezáleží jen na samotné přehazovačce, ale také na patce daného rámu, takže tady nejde obecně říct kdy to půjde a kdy ne (tedy nelze to říct u starších přehazovaček, 10tkové které s tím počítají, u těch to půjde vždy).
K téhle kazetě jen doplním, že její použití je trošku omezené.
Jednak je bez unašeče, takže nepoužitelné na hliníkové ořechy.
A pak je snad nejtěžší kazeta na trhu. Tohle už není záležitost gramař x negramař, ale kilař x nekilař :-)
Oproti tomu u 10tky je to s 12-36 kazetou v pohodě (hmotnost přijatelná, odstupňování parádní, větší pastorky na unašeči).
týýjo moc dík všem za reakci-nějak si to přeberu, nejdřív se poradím i někde v servise a pak uvidím...ale chtěl bych to posunout trochu dál, 8 už je na mě asi málo :-D nebo mi říkal i jeden kámoš dát jen jiný kliky...uvidíme jak to dopadne, až budu něco vědět nebo mit ozkoušený tak sem kidně bouchnu svoji zkušenost...mějte se a ještě jednou díky! :)