Přední motor a odpružená vidlice... Je to dobrý nápad? Vím, že tak to má Bobbob. Já mám u prvního kola taky přední hub motor jenže v pevné ocelové vidlici! Říkal jsem si, že s ohledem na síly, co tam jsou tak to je v pořádku a trekingové kolo je přeci stejně na dobré cesty. Taky jsme si říkal, že jakákoli větší neodpružená hmota stejně nebude fungovat ideálně. To jasem celý já perfekcionista. Jenže to je teorie a praxe je taková, že na některých silnicích to člověka vydrncá dokonale. Co není na kole napevno, tak někdy i letí pryč. Paradoxně jsou někdy horší silnice než cyklostezka. Člověk se musí držet u kraje, dke je většinou nejvíce výmolů, ikdyž třeba opravovaných. :(
Takže otázka na zasvěcené zní, jestli má cenu uvažovat o výměně přední vidle za odpruženou a to speciálně u elektrokola s nábojovým předním motorem?
Mám obavu taky z únavy materiálu. U normálního kola to bere max moment od brzd a taky to bere vodorovně sílu od brždění či nárazu. Tady bude smysl momentu na ose po směru i proti směru, takže z hlediska únavy nepříjemné. Podobně pro síly.
Uvítám jakýkoli názor. :)
Ja osobně tam mám nějakého "santoura" za 2500kč a už jsem s tím vymetl i pár děr bez následků. Můj názor je ten že pokud máš tlunič nárazu tak i méně trpí osa motoru jelikož nárazy nejsou "tvrdé". Spíše jsem většimou ohnul zadní netlumenou osu ale přední nikdy a to váha kola a mně je 150-170kg podle toho jak to naložím. Hovořím o klasické ose, ne rychloupínací tu jsem ještě neohnul. Asi by bylo i lepší zakurtovat obě strany záchtným ramenem toč. momentu. Ja to zatím mám jen jedním ale taky na tom nijak nedivočím.
Řešil bych to jako Bobbob, ale raději připlatit za Suntour EPICON. Ceny jsou mezi 3500 - 5000 kč. Případná repase nebude taková rána jako u dražších vidlic. Například repase vidlice FOX je cca za 2000kč.
Mrknu na to. Jen je ještě jeden zádrhel a to, že je to starší kolo, takže vidlice je na závit. Prostě stará klasika s možností nastavení výšky řídítek. Ale jak jsme koukal, tak dneska skoro vše je pro ahead.
Hledej třeba: http://www.srsuntour-cycling.com/SID...+Fork/3197/NEX/SF12-NEX4100-V3+26%27.html
nevím ale co vlastně máš za rozměry,tahle je 26" V-brake , opsal jsem to z naší specifikace,máme ji na jednom modelu. V pravý roletě si najedeš na modely,je tam i 700c. V CZ by ti ji měl dodat nejlépe BP Lumen , ale je třeba ještě znát délku hlavové trubky a průměr
Díry jsou zákeřné. Hlavně ty co jsou pod vodou po jarním tání. Proražená duše a deformovaný ráfek o tom ví svoje. :( Fakt je, že tohle by odpružení řešilo. Kolo ačkoli těžké díky motoru by přeci jen odskočilo a nebylo tlačeno na hranu díry vahou celého předku. A co změna geometrie? Není s odpruženou vidlicí předek už moc vysoko? To mi taky vrtá hlavou, jestli tím, že předek půjde výše nebude moc položená hlavová trubka a nezmění se chování kola.
Jsou vidlice s různým zdvihem tak že si můžeš vybrat, ja jsem volil vysoký a nevidím v tom problém.
V tom problém není. Vzpřímenější posed o reálných cca 8cm bude spíše pohodnělší.
Zvýšený odpor vzduchu při rychlostech ekol je zanedbatelný.
Vzpřímenější posed nevadí. Ale když se více položí hlavová trubka, tak asi to má nějaký vliv na stopu? Tak to jsem myslel tou změnou geometrie.
Já mám vidlici se 100mm zdvihem (Raidon) na rámu, který byl pravděpodobně vyráběn v době pevných a max. 60mm vidlic (ocel, jen V návarky, vypadá jako menší opuchlý Favorit;-).
Reálně se předek nezvedne o celých 100mm kvůli sagu (zanoření vidlice, když si na kolo sedne jezdec), a také kvůli tomu, že výrobce s tím již počítá a při konstrukci vidlice neplýtvá s výškou (vypuštěná vidlice má spodní misku hlavového složení asi o 10-20mm níže než pevná vidlice). Takže předek se zvedne, ale jen o málo.
Není to nic hroznýho, i když je to při jízdě poznat. Při rychlejší jízdě a ostřejším brzdění (což na elektrokole hrozí) položenější vidlici naopak oceníš.
Obecne bude kolo, kdyz se zvysenim predku "zakloni", asi o neco min citlive na rizeni, trochu min tocive. Da se to ale rict i tak, ze bude lip drzet rovnou stopu. :) Prijde na to, jak se to vezme, a co se komu zrovna vic hodi. U elektrokola, kde jde myslim spis o pohodovou jizdu nez nejake zurive klickovani mezi sutry a koreny, se to da asi klidne brat z toho druheho pohledu.
Ahoj,není problém, akorát se vyhni těm úplně levným, my používáme suntour a v pohodě. Máme je na několika modelech. Dokonce se méně přenáší hluk motoru do rámu,takže kolo je ještě tišší.
No přemýšlím. Něco jiného je asi lehký převodový motor s výkonem 250W a tahle ta 500W bestie 6,2kg těžká. Ale asi mi nic jiného stejně nezbude, když chci komfort.
No, to asi jo... tenhle výkon je podle mě lepší vzadu. Teda podle mě je každej lepší vzadu.Je to komfortnější na jízdu,bezpečnější při poruše a na kluzkém povrchu a většinou vyjde podstatně kratší kabel
Já vím a souhlasím, že výkon nad 250W fakt raději dozadu. U dvou další elektrokol to tak mám. Ale tohle byla moje první stavba a hlavně vzadu mám planetovou převodovku, takže to byl ten rozhodující důvod. Nyní tam je příkon 12 a 36V, reálný výkon možná 350W a určitě dostatečný krouťák. Takže do toho nepouštím ani polovičku co u druhého kola a stačí to. Neříkám, že to je do hor, ale 12% kopec s příšlapem dám. Stačí přidat svých 250W a mám 600W celkově. Výhoda elektrokola je, že člověk není po prvních dvou delších kopcích hotovej a tak nějak má sílu i do dalších.
Silný motor,pokud nemáš vážný důvod do předních vidlic nedávej nikdy.
Úvaha o únavě je na místě, nejde o vysokocyklovou únavu ale nízkocyklovou, kterou nazýváme křehký lom. Většinou způsobené defektem materialu. Nevím jestli konstruktéři kontrolují vidlice ultrazvukem nebo roentgenem, viděl jsem v e-pohonu vytržené uchycení - urvala se část té packy s u žlábkem kam se zasouvá osa kola. Jasný kaz materiálu.
Když upadne přední kolo jsou následky horší.než u zadního.
Prostě nebszpečné řešení.
Pokus si dáš kvalitní vidlici a nebudeš na tom divočit (myslím akcelerovat) tak se není čeho bát.
Samozřejmostí jsou dvě ramena točáku. Zatím jsem za 40 let co jezdím na kole zlomil zadní vidlu ale předni nikdy. Ja vím stát se to může a pak děj se vůle boží. Ovšem to se může ulomit aníž by v té vidlici byl motor. Taky jsem viděl pár ulomených uchycení osy na vidlici a nebyl to motor který by to urval, byl to jen divoký sjezd nezi šutrama. Ovšem z hlediska pocitu falešného bezpečí je to lepší dát do zadní vidle.
Jinak u kola číslo jedna mám vzadu planetovku, takže to je ten důvod.
Dural má horší vrubovou houževnatost, to znamená mj. že se trhlina třeba velmi rychle šíří . Ocel je v tomto lepší, při pravidelné kontrole je jistý že trhlinu zjistíš dřív než si nameleš (laicky řečeno)
Jsem ocelovej mostař, takže o ostatních materiálech vím prd. Ale to co říká kolega e-totem zní logicky.
Bob má pravdu, není se čeho bát když můžeš spolehnout na součástky, ale já, Bob to ví, musím mít vše double sichr
Ve výrobě se vidlice určitě netestují jednotlivě, stanoví se technologický postup a na vzorku vidlic vyrobených podle něho se udělá cyklický a deformační test na stolici. Pak už jen vizuální kontrola před lakem.
Problém je, že běžné vidlice nejsou stavěné pro motory a s namáháním od motoru se původně nepočítalo. Ani u vidlic pro diskové brzdy , motor působí opačným směrem, ale při použití záchytu reagce pro silné motory bych řekl že je to v pohodě. U pevné vidlice motor násobí namáhání spodní části a koncovek ohybem. Ale v praxi jsem zatím neslyšel o vážnějším problému , jen několik roztržených koncovek při nedostatečném dotažení kola a protočení osy. Postižení vždy bezpečně zastavili, protože se jim najednou přibrzdila přední V brzda. Tady bych dodal, že nedostatečná pevnost vidlice má za následek spíš deformaci osy motoru, což hlavně u převodových motorů je vážný problém. Je třeba brát v úvahu že osa bývá u některách typů motorů dutá.
To jsem si myslel. Pak ovšem nemůžeme vyloučit nahodilou nehomogenitu a vrub.
Z hlediska únavy bych jako problém viděl.spíš střídání směru napětí při rozjíždění a brždění (rozkmit).