Cyklistická doprava je na vzestupu, většina z nás se ale shodne na tom, že její podpora není dostatečná a soustavná. A stejně nesoustavné jako její podpora ze strany města, je i veřejný tlak na zlepšování podnínek pro cyklisty, reprezentovaný konglomerátem jednotlivců a neziskovek, z nichž většina má cyklo jako součást širší agendy. Potřebujeme tedy v Praze „cyklolobby,“ organizaci, která by se zastávala čistě zájmu městských cyklistů, která by díky orientaci na jediné téma mohla vytvořit soustavný tlak a lépe hlídat problémy, které nyní protékají ostatním hlídacím psům mezi prsty? Může taková organizace získat větší podporu veřejnosti, protože bude postrádat širší záběr organizací typu Auto*Matu nebo Oživení, který bývá některým lidem na obtíž? Nebo by omezení záběru jen na cyklisty znamenalo profesní slepotu a neúspěch?
Pokračování : http://prahounakole.cz/2012/08/potrebuje-praha...
Přiznám se, že jsem úvahu psal už s cílem dočkat se odezvy na toto téma také od zdejší audience a trochu i jako provokaci: Tímto předkládám všem kavárenským cyklocons, haterům cyklojízd a pravověrným cyklistům (nic ve zlém, prosím, kdo nerad škatulkování, tak se do toho nešoupejte) na stříbrném podnose námět, jak by to mohli udělat, kdyby měli opravdu zájem na tom, jezdit po Praze na kole lépe, a ne jenom tlachat o tom, jak to jiní dělají blbě.
"Cyklistická doprava je na vzestupu, většina z nás se ale shodne na tom, že její podpora není dostatečná a soustavná."
Většina z nás si myslí pravý opak.
http://www.metro.cz/rozhovor-mame-vizi-jak...
Jsem rád, že jsi konečně pochopil, že Auto*Mat a Oživení jsou cyklolobby špinavé. Vzácná sebereflexe;-)
Otázka však zní, zda Praha potřebuje vůbec nějakou cyklolobby. Tady v Brně máme skvělou zkušenost s tím, že různé samozvané zástupce cyklistů poměrně úspěšně ignorujeme, s dotazy a požadavky se obracíme přímo na městskou část, tedy námi volené zástupce a zaměstnance blízkého úřadu. Tito buď vyhoví nebo zdůvodní, proč je například požadovaná úprava nemožná či nevhodná.
Jako každý demokratický proces to má svá úskalí, ale pokud mohu porovnávat brněnskou demokracii a pražský NGOismus (tzv. "občanskou společnost"), dávám přednost demokracii...
Sedí Pražák s Brňákem v hospodě a Brňák povídá: "Ty, víš, co my si o vás Pražácích v Brně myslíme?"
"Nevím," odtuší Pražák.
"Že jste pěkné sv...!" řekne Brňák.
"A hele, víš co si o vás Brňácích myslíme my v Praze?"
"Co?" zeptá se bojovně Brňák.
"Vůbec nic," praví Pražák.
Zajdou dva Pražáci v Brně do hospody. Dají Starobrno, se sebezapřením to srkají, normálně si povídají. Přitočí se k nim trochu připitý místní týpek:
- Chlapi, že tady v Brně máme nejhezčí baby?
Chlapi mají při pohledu na asimetrickou servírku (asi metr na výšku, asi metr na šířku, asi metrák na váhu) trochu zábrany, ale v zásadě mu to odsouhlasí. Otrapa se odpotácí. Za chvíli je zpátky:
- Chlapi, a taky nélepčí pivo, s tím se ty pražský sračky nemůžou rovnat, žejo!
- Jasně, výborné pivo tu máme...
Chlapa to uspokojí, odejde, ale za chvíli je stejně zase zpátky:
- Hele, Pražáci, stejně dostanete do držky!
Ehm, nejsme ve špatném vlákně? ;-)
Jsem rád, žes tu vysvětlil, jak vám ta demokracie v Brně skvěle funguje. Můžeš to ale ukázat na nějakém konkrétním příkladu? Třeba by mě zajímalo, s čím jsi šel za městskou částí a co ti na to řekli. Pokud se totiž na podmínky pro cyklisty v Brně podívám, tak nějak nemám dojem, že byste tam dokázali kdovíjaký zázrak.
Konkrétním příkladem může být zrušení stavby nákupního centra uprostřed sídliště na místě zvaném Horní náměstí. Namísto toho je aktuálně přepracován ÚP a budou tu malé obchody cca ve stávajícím rozsahu plus parková úprava. Bylo to volební téma v roce 2010 a projela na tom volby ODS, spřažená s investorem a developérem.
Konkrétně já jsem žádal zrušení ostrůvku falešného pocitu bezpečí a obnovení odbočovacího pruhu v jednom místě (tím, že odbočující doleva musí dávat přednost protijedoucím, se křižovatka ucpává, protože rovnějedoucí musí čekat za nimi a připojující se z vedlejších silnic pak čekají celou věčnost), bohužel mi nasrali s tím, že správcem není MČ ale štatl, což je bohužel pravda. Na magistrát jsem ještě nepsal.
Dále se pracuje na zrušení laviček pod okny, na nichž pouze v noci sedávají školáci a chlastají krabčák. Což je jejich věc, ale oni u toho řvou, a podle platných zákonů je bohužel nelze postrašit ani vzduchovkou. Nějak se to táhne, neznámý vandal s flexou bude možná daleko efektivnějším řešením.
Vhodné dopravní řešení není otázka zázraků (pokud z toho neděláš náboženství), ale rozumných kompromisů. Kde to jde, jsou cyklostezky, většinou je tak zlegalizována jízda po chodníku. Kde to nejde, jsou dostatečně široké pruhy.
Občas nějaká radnice podlehne pokušení (nebo tlaku nějaké partičky aktivistů) a populisticky vybuduje zbytečný pruh. Například přes Kameňák, v obou směrech. Dolů to cyklisti stejně většinou prasí prostředkem pruhu pro auta, nahoru skoro nikdo nejezdí, vyvezou se trolejbusem. Po pěti letech provozu jsem tam potkal prvního cyklistu minulý týden (jezdím tam cca 1x týdně). Kdyby tam ten pruh nebyl, mohlo tam být kolmé stání, vešlo by tam 2x tolik aut, a nemusel být nedostatek parkovacích míst na Kameňáku. Ale to by klesly výnosy z pokut a odtahů; obyvatelé Kameňáku by sice byli spokojeni, ale ti nikoho reálně nezajímají. Proto na Kameňáku milujou cykloaktivisty (oni tu lidi celkem rozlišují aktivisty od slušných cyklistů).
můžu se zeptat, kam přesně jsi hlásil ten pozadavek zrušení laviček? Máme tady na sidlišti uplne stejny problem s tím plusem ze kromě děcek tady chlastají a fetují také bezďáci a baníkovci, a nevim kam se s tím mam obratit... A volat co druhou noc na polici ma asi takovy efekt jako bych psal dopis papeži...
U nás má ouřad takovou lampárnu.
http://otazky.umc-bystrc.cz/
Dotazy na lavičky jsou příkladně ze dne 22.12.2011 a 18.12.2011, i s odpověďmi ouřadů, jakým způsobem rozhodnou o odstranění laviček (v podstatě petice nadpoloviční většiny dotčených obyvatel, což je celkem rozumné kritérium).
To první zní dost dobře, blahopřeju.
Ostrůvek falešného pocitu bezpečí ti asi nezruší, odhaduju, že ti ze štatlu napíší něco o tom, že přechod přes tři pruhy už podle nových norem prostě nejde, aby se mohl přes tu silnici nějak přešourat i ten, kdo má efektivní rychlost pohybu 2 km/h.
Souhlasím s tím, že vhodné dopravní řešení je otázkou kompromisu, je ale otázka mezi čím je ten výsledný kompromis: jestli mezi skutečnými potřebami jednotlivých účastníků provozu, nebo mezi názory radnice, lobbisty a zabedněného policajta.
Potíž s infrastrukturou pro kola je ta, že kompromisní výsledek v ČR zpravidla jaksi "neláká k použití" a tudíž nevede tomu, aby byla používána větším počtem lidí a tím se dostatečně ospravedlnila.
Pozoruji potíž s infrastrukturou pro kola opačného rázu: je to dnes obrovsky in, dá se na tom jak realizovat zisk (navýšení ceny projektu i stavební zakázky) nahonit politické body, tak se to buduje za každou cenu i tam, kde to škodí samotným cyklistům:-(
Ostruvky falesneho bezpeci nezrusi, protoze v principu jsou dobre, a to asi nikdo moc neokeca. Problem je v tom, ze se u nas delaji stupidne, jako ostatne spousta jinych "okoukanych" zlepsovaku. Nejcastejsi problem byva ten, ze jsou prilis male (uzke). Chodec se tam vejde vzdycky, ale nejsou vyjimkou ostruvky, kam kdyz najede maminka s kocarkem, tak se vejde kocarek, ale maminka aby zustala stal v jizdnim pruhu. Nebo si stoupla vedle. O jizdnim kolu (vedenem sporadane vedle momentalne pesiho cyklisty, samozrejme), ani nemluve. Na kolo s privesnym vozikem radeji ani nemyslet...
Nebezpecne je zvlast to, kdyz to "ze brehu" clovek neodhadne a ze je ostruvek moc maly zjisti az na nem, kdy uz je z obou stran obklicen provozem. :(
Ostrůvky jsou v principu špatně.
Ubírají místo a znepřehledňují situaci jak popisuji kousek zpátky v diskusi, přičemž nejohroženější jsou opět chodci a cyklisté. Auto nikdo nepřehlídne.
Krom toho, jak popisuješ Ty, chodce navádějí k zastavování uprostřed vozovky, což je obzvláště nebezpečné.
Pokud je na vzestupu neznamena to naopak, ze podpora dostatecna je? Prijde mi, ze pro cyklisty se toho dela vice nez kdy jindy v histori Prahy.
Žejo. Třeba takový opěvovaný budovatel, Karel IV. Co ten kdy udělal pro cyklisty? :-)))
Tak.
Napadla me takova teoreticka otazka. Myslite, ze byt jen teoreticky mozne, ze by aktivisti jednoho dne rekli "hotovo" tohoto stavu a takoveto podpory jsme chteli dosahnout koncime? Nebo je potreba stale proti necemu se vymezovat a za neco bojovat? Proste takovy cyklisticky trockismus.
To je hodně zajímavá otázka. Na příkladu Kodaně je vidět, že i ti nejlepší mají své rezervy, vždycky je co zlepšovat, věci se tam ale ději už trochu jinak.
Ve městech, která jsou na tom dobře, se většinou dějí následující věci:
- bývalí cykloaktivisti přejdou plynule do struktur města, díky čemuž se věci právě zlepší.
- část organizace se soustředí na další zvyšování kvality infrastruktury, protože problémová místa nemohou být prakticky nikdy odstraněna všechna.
- někteří lidé budou dělat to, co je baví, třeba pořádat legální sobotní spanilé jízdy na kolech.
V Praze se nám ale na tuto otázku nepodaří zodpovědět za našich životů (nebo třeba do 10 let), je tudíž pro stávající fungování neziskovek zcela bezpředmětná.
Tim jsi neprimo potvrdil teorii, ze cilem cykloaktivisty neni zase az tak moc zlepsit situaci pro cyklisty, ale hlavne se upichnout nekde do politiky a okolnich kruhu na nejake teple mistecko, kde je pekny plat nic moc prace. Proste idealne nekde zvanit nad kavickou v nejake eurokomisi. :o)))
Když má město padesát lidí, co se starají o pohodlí automobilové dopravy, potřebuje taky padesát lidí, co se budou starat o to, aby se v něm mohli dobře pohybovat pěší a cyklisté.
(Jan Gehl)
Jan Gegl , to je ten člověk co navrhuje aby se jezdilo bez značek a všechny druhy dopravy pěkně smíchány ? Žádné lesy značek, žádné zpomalovací pruhy, žádné houštiny patníků vymezujících koridory pro toho a toho, žádné ostrůvky nebo dokonce bloky betonu vydávané za květináče a vše pěkně přehledné a tudíž bezpečné ...
Jinými slovy ( pěší ) zóna kam mohou nejenom kola ale i auta .
Třeba Příkopům by tohle ohromně pomohlo a s rychlostním limitem 20 mil za hodinu by to bylo i pro cyklisty mnohem příjemnější než u nás prosazovaná zona klidu tedy 20ka :)
Navíc by centrum bylo průjezdný.
Ne, to je ten, co tvrdí, že parkovací místa mají mizet potichu a nenápadně, že je potřeba zavádět mýtné a další rafinované metody vytlačování života z center měst.
Města pro lidi jsem zakoupila, ale zatím nečetla, kniha mi byla hned odebrána dcerou. Takže nevím, nemohu soudit, pouze pro vyváženost informace přidávám link na jednu recenzi:
http://www.lidovky.cz/jak-zlidstit-mesta...
Dost to tam zdrbli v te recenzi, ale jiste zajimave si to precist a udelat si nazor sam.
To je otazka, jestli "zivot v centrech mest" znamena auta v centrech. Pro nekoho ano, pro nekoho prave naopak.
Jenže těch druhých je tak málo, že tam, kde auta v centru zakázali, nebo jim tam hážou klacky pod nohy, tak v centru opravdu chcíp pes, krachují obchody i služby.
http://jakl.blog.idnes.cz/c/253572/Centra...
Pravda, díky tomu je teď v centru Brna spousta laciných hospod, protože nic jiného, než tupě chlastat, se tam fakt nedá:-/
Ono to platí i naopak. Když tu máme aktivistické spolky, které se starají o zisky projektantů a stavařů pod záminkou zájmů pěších a cyklistů, tak jsou potřeba i občanská sdružení hájící zájmy ostatních. Přesvědčil jsi mne. Jdu poslat příspěvek OSBIDu:-)))
:o)
A co Houten, ten je úplně dokonalý, nebo i tam je co "zlepšit"?
http://www.nakole.cz/blogy/ujezdak/332-bajecne...
Houten byl navržený jako satelit s dojížďkou na nádraží na kole. A je v něm spousta místa pro jiný aktivismus :-) .
Děje se tak ...
Například proběhlo masivní vykácení dříve vysazených stromů kvůli současnému zkracování cyklostezek ( obyvatelstvo tam stárne a nechce se mu jezdit po cyklookruhu :) a povolení pro zajíždění aut i pro nerezidenty...( návštěvy dětí u stárnoucích rodičů).
Jinými slovy, experiment se díky aktivismu tak nějak začíná blížit normálu. Díky tomu se pak v Houtenu začíná složení obyvatelstva podobat větším městům, což předtím tak úplně nebylo :D
Musím ti Vratislave poblahopřát ke včerejšímu televiznímu vstupu v hlavní zpravodajské relaci veřejnoprávní televize :)
Popravdě jsem nečekal, že ve vstupech dopravních expertů k chystané změně MHD v Praze vůbec budeš , ale že budeš dokonce první !
Tak to považuji za krásný důkaz prolobování se na důstojné místo mezi dopravní experty :).
Tak to on ani tatíček Masaryk se moc nevyznamenal :-))
Karel IV ... nepustil na ulice automobily ?
Jistě, infrastruktura výhradně pro vozy. Copak je na Karlově mostě nějaký chodník či dokonce cyklopruh?
Pssssst, o tom se přeci nesmí mluvit :)
Například jisté nábřeží ucpané bryčkama, rachotícími povozy, jezdci na koních a pěšáky nikdy neexistovalo a proto můžeme směle požadovat aby bylo pěší zónou a vrátilo do stavu kdy je někdo nafotil nebo namaloval na pohlednici jako bukolické procházkové místo ! :)
To se mi líbí : haterům cyklojízd.
Nezbývá než býti vděčným,že se v česku díky přemýšlivějším cyklocons neujal termín critical mass, páč critical mass hater by už asi opravdu byl trochu moc strong kafe :)
Na diskusních fórech je prznění jazyka povzbuzováno :-)
PS: Už jsem se bál, že jsi zmizel ze světa...
Kdepak měl jsem cyklodovolenou*
*cyklodovolena je taková dovolená od kola, místo pravidelného ježdění po praze a sebestředného obtěžování s tím na cyklistických fórech, jsem prostě měsíc , až na čestné vyjímky ( testovací jízdy některých amerických kol a jedné MTB hajtry mého švagra ) na kolo ani nesáhl.... rodinná dovolená.
Hezký :-)
(hlavně teda ten měsíc v kuse, to si my cykloaktivisti prostě nemůžeme dovolit ;-) )
Ten měsíc bez kola to je daný i tím, že jsem týden po dovolené už tady v Praze sotva chodil, zkosen klimatizací z Georgie...pekelné rozdíly. S teplotou na kolo nelezu :)
Ale od pondělka už jezdím pravidelně.
Malý postřeh, zatímco Sand Diego a pobřežní pás k horám od San Diega směr LA bylo i v půli léta doslova plný cyklistů, tak v Georgii konkrétně Atlanta a severně od ní jezdily na kole akorát malé děti kolem domu, cyklistu ve městě jsem tam viděl jednoho, černoch a vypadal že na tom umírá....... neskutečný vliv počasí.
Už se to tu jednou nedávno probíralo, takže reagovat už nemám potřebu. V tom vlákně máš i své shrnutí celé diskuse.
http://www.nakole.cz/diskuse/14736-chteli-byste...
Dukaz 20% špatne. Vim,že nepatri jezdit na kole v Praze. Mimoradne muže Vltavske magistrala.
http://cestovani.idnes.cz/cykliste-v-praze...
jak zlobovat město :)
http://www.nytimes.com/interactive/2010/12/19...
tenhle obrázek i s vysvětlivkami se sem docela hodí....