Ahoj všem,
chtěl bych se poradit s výběrem Krosového/Trekingového kola pro přítelkyni. Každý prodejce mi nabízel něco jiného, na internetu se to názory také značně liší.
Mezi doporučovanými značkami bylo GHOST, TREK, Superior, Kellys
Vybral jsem několik kol, z nichž bych rád udělal užší výběr a ostatní nechal na přítelkyni :-)
TREK DUAL SPORT 8.3 DS http://yogi.cz/cyklo/1341-trek_gary_fisher... (minus: nelíbí se mi vyšší cena, nemám důvěru v osazení kola – vidlice apod., je to pánské kolo)
Kellys Clea http://shop.kellysbike.com/cs/krosova/21580...
Superior RX 615 http://www.superior.cz/cz/kolekce-2012/zenska...
Ghost 1800 http://www.ghost-bikes.cz/34354-cross-1800-lady...
Merida Crossway TFS 100-D http://www.merida-bike.cz/prodej/Crossway-TFS...
FELT QX 80 http://www.feltbikes.cz/Felt-QX80-Lady-2012,40...
PELLS CRONO Comp Lady http://www.pells.cz/…dy/rok-2012/
Značek je spousta :-) Vybrat z těch nejlepších je však mimo mé znalosti.
Předem díky za tipy, zkušenosti a rady
Já ti nevim, tady se výběr kola vždycky dost řeší. Jsem si jako naprostý laik koupila před pěti lety kolo přes internet (Authos Vista). Volila jsem "zlatej střed" v nabízených kategoriích, muselo to být dámské, bo nohu přes sedlo nepřehodim. Nic dalšího jsem neřešila, nic jsem o tom stejně nevěděla, barvu měli, jakou měli, kdyby byla jiná, bylo by mi to šumák. Snad jen určitou potuchu o uvedených materiálech jsem díky vzdělání měla. Velikost jsem zvoila podle jakýchsi tabulek, které tam v tom e-shopu měli, podle výšky. Nemůžu si stěžovat a za ty prachy to asi stálo, bo to jezdí a žádnou údržbu to nepotřebuje, stačí občas ostříkat hadicou a namazat. Lestos jsem vyměnila pláště, bo se s tim v zimě už nedalo na sněhu jezdit, ale na léto by aji ty pláště určitě ještě nějakej čas sloužily.
Kamoš si tady poskládal supr kolo s karbonovým rámem a kdejakým čím, do kopca funí stejně jak já, akorát to navíc ještě furt leští a šteluje :)) A najeto letos nemá ani polovinu co já.
Přesně toto jsem řešil pro manželku před několika měsíci, pouze jsem měl limit 15 tisíc.
Kola jsou v této cenové relaci jsou si hodně podobné, nechci rozebírat jednotlivé značky, spíš pár poznatků. Já sám jsem si o něco dříve koupil Treka DS 8.5, nejvyšší model v této kategorii. Pokud pro přítelkyni Treka, tak ne pánské provedení DS 8.3 jak píšeš, ale podívej se na Trek Neko S WSD, jde o dámské provedení. Já nakonec vzal vyšší model Neko SL a maximální spokojenost, manželka hodně ocenila, že ji neodbývám výrazy "Tobě to musí stačit" a dostala kvalitu.
Obecně bych kola hodnotil postupně podle důležitosti jednotlivých částí: rám - vidlice - kola - vybavení (brzdy,řazení).
RÁM: Jsou si dost podobné, vše hliník, větší firmy dělající i High kola mají možná lepší vývoj. Důležité je vybrat správný tvar, na rámu více vzpřímeném, na kterém se sice pěkně sedí, se do mírných kopečků nadřeš jak pes, kolo zkrátka nejede, nepřenáší se do pohybu dobře vynaložená energie. Máme jedno takové kolo, manželka si stěžovala, že jí to nejede, pořád jsem jí nevěřil, než jsem si na to sedl. Měla pravdu. A to jsme tehdy pro starší dceru vybírali z několika kol, do delších kopečků nás nenapadlo zkoušet. Obecně čím protáhlejší tvar, tím lepší využití vynaložené energie a líp to jede. V pevnosti rámu asi velké rozdíly nebudou. Další důležitý poznatek, tvar a výše horní rámové trubky. Čím výše, tím pevnější rám. Předtím jsem to neřešil, když jsme měli na horáku nízkou štangli, ale po koupi nového kola jsem si všiml, že žena seskakuje s kola dopředu na rám, naštěstí jí pod rozkrokem zůstává prostor cca dva prsty a nenarazí se. Nevím jak ostatní ženy, ale toto bych nepodcenil, prostor musí zůstat. Je to dáno velikostí rámu v palcích a vhodným průhybem horní trubky. Bonus od Treka: u kol z kolekcí (podpisem) Garyho Fischera dává doživotní záruku na rám, nezkoumá se způsob poškození (pádem, autem), stačí donést zbytek rámu s číslem a původním lakem. Registruje se přes web.
VIDLICE: pokr.příště ..
S tou délkou kola máš pravdu. Vista je krátká a když jsem párkrát jela na delším kole, měla jsem na ní pak pocit jak na štaflích. Do kopca to cítit jde, ale na kratším kole mám zas pocit větší obratnosti. Celej život jsem jezdila na koních, a tam je délka taky cítit, stejně jako sklon lopatky - u kola to bude sklon vidlice, tam jsem usoudila, že mi vyhovuje, když vidlice odpovídá prodloužení mojí ramenní kosti. Všechno má svý. Nechala jsem si tu kratší Vistu, když je to velkej krpál, tak prostě slezu, krátký kolo se dobře vede jednou rukou :))
Líbí se mi příspěvek bary2. Napsala bych asi něco podobného. Mám kolo Author Integra a jezdím na něm už 11.sezónu, téměř bez údržby, skoro denně, už jsem se s ním najezdila hodně, po rovinách, kopcích, jen po šutrech a v písku mi to na něm nejde.
...pokrač.
VIDLICE: v této cenové kategorii u crossů do 20 tis. asi velké rozdíly nebudou, pokud se dává Suntour tak je to většinou Suntour NEX-4110 nebo lepší NEX-4610 nebo ještě lepší NCX/NRX. Vidlici asi ženy moc neřeší, dálkové zamykání z řídítek tu asi nenajdeš, až na zkušené cyklistky by ho stejně asi nepoužívaly, soudě podle mé ženy.
KOLA: rozdíly jsou v kvalitě náboje, ráfku, plášti, tady bych to asi též neřešil.
OSTATNÍ VYBAVENÍ: jakou jsou brzdy (véčka nebo diskové) se moc neřeší, důležité je, aby páčky šly zlehka, nebyly moc daleko od řídítka a měly přiměřené promáčknutí při delším brzdění. Přehazování (Alivio/Deore/SLX/XT) se též moc neřeší, to se jaksi předpokládá, že to bude fungovat.
SEDLO: Nejdůležitější je kvalita sedla, protože jak bolí celý zadek, nebaví ani ježdění. To se dá naštěstí vyměnit. Dobrý prodejce by měl nabídnout výměnu zdarma, alespoň náš ve Zlíně řekl, že budeme tak dlouho měnit, až bude manželka spokojená. Již druhé sedlo sedlo. Originální sedla bývají spíš tvrdší. Pozor, dámská sedla mají jinou anatomii, lze to i změřit, jsou na to měrky, bere se otisk.
My jsme s oběma TREKY spokojeni, náš prodejce ve Zlíně dává navíc 2letý servis zdarma a už jsem toho využil, po drsnějším pádu mně zdarma komplet vycentroval celé kolo.