Tak v červnu jsem dával nové bowdeny (džekwajry) + lanko (nerez) k přehazovačce. A dneska jsem to zas už musel měnit - lanko si zřejmě vydřelo dráhu do bowdenu, nešlo přehazovat, řetěz tancoval po pastorkách. Přitom jsem to mazal, poloměry oblouků byly dostatečně velké, lanko nebylo zkorodované. Dělám něco špatně? Nebo je normální to měnit takhle často?
No jestli jezdíš v hnoji, tak holt musíš měnit bowdeny dvakrát do roka.
Mluvíš z vlastní zkušenosti?
Airline , pouzivam na bowdeny a lanka Duralube , proleju s Duralubem napred bowden a lanko namazu ridkou moly vaselinou nebo ridkou molybdenovou vaselinou redenou hustejsim syntetickym motorovym olejem nez ho navliknu zkrz bowden a je to bez problemu . Lanko po rocnim pouzivani , kdyz ti ho vytahnu z bowdenu a utru hadrem nepoznas od novyho ......
Na ten hustý motorový olej pozor. V zimě může zavinit váznutí lanka a při vysychání dělá dost šmíru.
Na jaře mažu řídkým olejem na šicí stroje a na podzim nakapu nízkotuhnoucí olejíček.
Lanka a bowdeny měním jen když na kole něco upravuji, jinak to není třeba. Jen jednou mi starší bowden nějak rychle ztvrdnul a musel jsem ho vyměnit. No moc rychle to nebylo, měl jsem ho ještě na Favoritu. :-))
Možná máš problém v tom lanku z nerezu.
Synteticky olej ma jiny vlastnosti , nikdy se z nej v mrazech vaselina neudela a to si pamatuj , taky nezere gumu jako nesynteticky a polosynteticky oleje ......
V tomhle Ti odporovat nemůžu, ale mazat motorovým olejem mám vyzkoušeno a vrátil jsem se ke starému dobrému olejíčku na šicí stroje.
Jsem na svacine a tak v rychlosti , syntheticky kvalitni olej muzes koupit i ridky , je rozhodne lepsi nez ten na sici stroje , litr Ti vydrzi dlouho kdyz ho pouzivas jen na kolo , ridky je znacene 5 W 30 nebo i 20 , a husty W 20 50 nebo jen 50 ...... cim nizsi cislo tim ridci ....
souhlas
http://www.panoil.cz/olej-m22-80ml-kapatko-c14-p2 je skvely:)
Ja je mnenim tak 1x do roka...spis preventivne. Nestalo se ti, ze by ti treba prasklo vlakno a v bovdenu se nejak vzpiralo? Me se to stalo...u brzdy primo u paky...u predni, takze to bylo neprijemne:-) Prasklo mi jedno vlakno a zasprajcovavalo se...
Airline, skus skontrolovat vuli v cepech prehazovacky. nejspis to bude ten horni.
Airline, mě se to také pořád strašně rozštelovávalo a pak mi kluci v servisu dali na konec lanek tzv. prachovky - vizuelně jsou to jakési maličké gumové návleky.
A od té doby naprosto nic.
Neptej se mě, jak to funguje - já tomu nerozumím a nechápu to, ale funguje to a nejsem sama, kdo si to pochvaluje.
Takže se zkus poptat po "prachovkách" nebo já ti můžu event. zjistit, jak se to opravdu jmenuje.
Když jsem vytáhnul to staré lanko, tak bylo taky jako nové. Muselo si to někde "vybrousit" drážku a v té to drhlo. Po včerejší výměně to chodí normálně.
Mně to neleze do hlavy proto, že na krossu mám na jedněch bowdenech a lankách ujeto přes 17 tis. km a chodí to jak hodinky.
Tak vymen i bowden , lanko namaz a mas klid ..... Nemuzes zjistit co to je za ty ,, zazracny "" prachovky na lanko ktery popisuje Radka . Ja si myslim ze se jedna i gumovy krouzky na lanko ktery zabranuji aby lanko neprislo do styku se stangli ......
prachovky ?
to bych videl jako navleky na lanko - takova harmonika gumova - mam ji treba na veckach tam co zalejza lanko do ty kovovy trubicky - je vlastne po cely dylce ty casti lanka co de dovnitr, takze do bowdenu nejde ani smitko prachu ...
Ted uz vim o co presne jde .....
Když jsem na novým kole poprvé sundaval bowdeny, objevil jsem v jejich koncovkách malý podložky s nepatrnejma "O" kroužkama. Ty podle mně bráněj zabordelení vnitřku bowdenu.
Ja je mam na bovdenech taky , na konci a neni to guma , je to jako material z plsti , podobny jako na oknech auta , nevim kdo je vyrabi na jednom bowdenu jsem u stelovaciho sroubu na Raleigh ktery jsem nedavno koupil novy nasel ze jsou made in England . Lanka jsou nerez a ja je vsechny vytahal a promazal jak jsem uz psal vys .
Jo, ty plstěný byly právě podložky, který bráněj zavlečení "O" kroužku do bowdenu. Author to má u Respect serie vymakaný.
Možná máš problém v tom nerezovým lanku. Nerez je přeci jenom tvrdší než obyčejné lanko a hlavně na jeho ohnutí potřebuješ větší sílu, takže větší silou tlačí na bovden.
Myslím, že jsem jednou použil taky nerezové, a že v krátké době jsem je vyměnil za obyčejné. Tedy přesně jedno na zkoušku za poteflonavané. Ale ten teflon se po roce stejně odřel.
vsechny lanka promazat aby v bovdenech nebylo nezadouci treni a je klid , nerezovy lanko je tvrdsi ale nemam s tim zatim problem, casem uvidim ......
Mazáním neodstraníš tlak na stěnu bovdenu, když se lanko snaží narovnat. Jen snížíš tření.
A každé mazání jednou vyschne a pak nemaže.
Syntheticky olej nikdy nevyschne a syntheticka vazelina taky ne ....
Taky to mažu olejíčkem na jízdní kola + šicí stroje.
K těm prachovkám - v tomhle případě mám za to, že to nejsou "gumové harmoniky", do kterých se navlíkne lanko ve své obnažené části (i když - jestli jste si všimli - teď v Brně to u některých kol takhle měli, možná se to začne prodávat v metráži), ale klasické plstěné kroužky, které jsou navlečené na koncích bowdenů, popř nacpané v bowdenových koncovkách. Zkusím je udělat doma.
Muzes pouzit provazek z nilonovych vlaken patricny tloustky misto plsti do konce bovdenu proti prachu ale nesmi byt na konci bowdenu namackany fest , to lanko musi volne a lehce chodit ..... Tak a ted uz zase mazu , nastesti delam v hangaru ale je tu zima jak na sibiri , rano asi az pojedu domu bude prset protoze se to zase mraci , na stesti jsem si dal do paniers na kolo rain gear .....
To Airline - tak ty "gumové harmoniky" to rozhodně nejsou.
A myslím, že u nových kol už tam jsou automaticky, ale nejsem si jista...
Prodavaji se koncovky na bowdeny s gumovym tesnicim krouzkem.Nejproblemobejsi byva ten posledni bowden pred prehazovackou,po lanku do nej steka voda.Ja jsem to vyresil tak ze mam bowden v jednom kuse...
Tak dlouhy bowden neni potreba z esteticky stranky , tu stekajici vodu po lanku by vyresila v tom konci nebo kratkym kouskem bowdenu waterproof vazelina .......
Zas takovej estet nejsem.Podle mych zkusenosti se tam ten bordel nataha i navzdory jakymukoliv mazivu.Estetum bych spis doporucil tu gumovou harmoniku co uz tu o ni byla rec,samotna vazelina to rekl bych nevyresi...
Bowden musi met dva operny body aby pracoval a tak nevim jak by jsi ty gumovou harmoniku na operku privarenou na ramu kola pro bowden natahla . Jedine to vyresit dlouhym bowdenem , nebo tou waterproof vaselinou a dalsi moznost je prachovka do bowdenu ale tou voda stejne protece . Na riditkach na stem to je jednoduchy aby ti nezatykala voda do ulozeni vidlice , na to staci pouzity kousek duse kterou jen pretahnes prez stem ..... ale to jsou prkotiny i kdyz je hezky met na kole vypracovany kazdy detail . Ale o tom to prece je .