Pro Murphyho případně další jsem našel v dnešním denním tisku zprávu, která na něj zapůsobí jako červený hadr :-))
Na MD vzniká návrh změn v silničním zákoně. Plánovaní změny jsou:
- cyklista bude smět jezdit v určitých místech i středem pruhu (okolo zaparkovaných aut, na kruháči, při klesání apod.)
- řidič bude muset dát přednost cyklistovi, pokud při odbočování vpravo bude křižovat stezku
- bruslař bude smět po silnici vpravo
- sjednotí se pravidla pro přechody pro chodce a přejezdy pro cyklisty
- nové značky zjednoduší zavádění průjezd cyklisty jednosměrkou v protisměru
Proc? Nevidim vubec nic, co by mne v tom melo vadit, alespon co se tyka cyklistu. A jen doufam, ze to neznamena, ze budou bruslari jezdit v prazskych ulicich. To bychom se pak nikam nedostali...
No nevím, ty si se tu nedávno rozčiloval za přednosti při odbočování vpravo o neviditelnosti cyklisty jedoucího vpravo a nyní by měli dostat přednost, tedy přesně to cos tu kritizoval. Mrtvý úhel.
Ale ne na nezavisle komunikaci, ale v pruhu pro cyklisty. Proste se mi nelibi odbocovani z druheho pruhu pres prubezny.
A jaký je rozdíl, jestli jede cyklista po pruhu, nebo po chodníku (stezka) kromě toho, že je o 10 cm výše? Tím po chodníku myslím u kraje chodníku hned vedle silnice. Oba dva jsou od auta přibližně stejně daleko.
Predpokladam, ze sjezdy posunou jako treba v Nemecku na stranu vzdalenejsi od silnice.
Což není odpověď na položenou otázku. :-))
To je odpoved. Kdyz budou sjezdy hned vedle vozovky, je to stejne spatne, jako s pruhem. I kdyz, vyvyseni obrubnikem zajisti vyssi bezpecnost pro cyklisty a kdyz nebudou mit prednost, daji si nejspis vetsi pozor pri prejizdeni, protoze sjezd by mohl fungovat jako opticky retarder.
Tak. Pokud tohle projde, bude to katastrofa. Precejen pokud nevidim zadne chodce rekneme 3 metry od prechodu, tak muzu docela dobre odhadnout, ze pri rychlosti chodce do 7.2 km/h mam 1.5 sekundy jistotu, ze mi zadny nevbehne pod kola. Ze by nekdo schvalne sprintoval k prechodu a ani se nerozhledl asi nejde pocitat.
Ale nevim jak by tohle fungovalo pro cyklisty blizici se k prechodu rychlosti 40 km/h nebo i vic.
Vzhledem k tomu, že je to novinářsky vděčný, zvlášť ve vokurkový sezóně, tak se na tom určitě pisálkové určitě patřičně vyřádí. A budeme tady mít další "absolutní přednosti", se všemi následky...
Pro rozumně uvažující a disciplinované šoféry, ale i (a hlavně) kolaře a bruslaře by v tom nemusel být problém. Jenže - jsme u nás. Tady každý zná jen svá práva a k nim si ochotně přidává i nějakou tu výhodičku navíc. A ohleduplnost se nějak zvlášť moc nenosí. Takže většina lidí se buďto hned, nebo po nějakém čase jistě porovná. Ale s bezohlednejma tupounama na obou stranách by byl s touhle úpravou dost problém. Až někde na cyklopřejezd vylítne z poza keře třicítkou nějaký nemyslící dravec s tím, že má přednost, to bude srandy...
"Jenže - jsme u nás. Tady každý zná jen svá práva a k nim si ochotně přidává i nějakou tu výhodičku navíc."
Opakuj to porad dokola a i lzi uveri hodne lidi, ze to je pravda. Trochu mi to pripomina vychovu deti. Kdyz budes kazdou chvili diteti rikat, ze je nesikovne, tak se prekvapive nestane sikovnejsi, ale bude mit v sobe hluboko zazrane, ze je nesikovne, a bude se tak i vic chovat.
Asi jsme si nerozuměli. Nepředpokládám, že bys měla něco proti základní disciplinovanosti šoférů i ostatních na silnici. Jen píšu, že před ohleduplností a dodržováním povinností dává leckdo přednost jen svým právům s nějakou tou (neopodstatněnou) výhodou na úkor druhého, navíc.
Je to takove ceske klise, ze u nas nejde psat zakony pro civilizovane lidi, protoze se Cesi tak nechovaji. Uz me neustale opakovani tohoto kecu, casto se vyskytujici v souvislosti s pravidly silnicniho provozu, dost stve.
Problém je ten, že tohle kliše začíná hmatatelně platit hned po přejezdu čáry v Aši. A opravdu hmatatelně.
Můžeme si sice o tom tady povídat, že to není hezké, ale skutečný stav je holt takový.
Situace se naštěstí pomaličku mění. Ale jen pomaličku a nesmí se tlačit na pilu. Nějakou náhlou změnou se myšlení a návyky (zlozvyky) lidí ze dne na den nezmění. Spíš to chce pozvolna kopírovat pozvolné změny s sbližovat předpisy s tou civilizací.
Bohuzel musim souhlasit. V Italii se treba taky jezdi divoce a jeste mene podle pravidel, nez u nas, ale ti ridici nejsou prmanentne nasrany. A kdyz poctvrte odvracim ostrym brzdenim bouracku za cestu z Jiloviste na Barrandov, tak uz jsem nasrany taky.
To se mi v cizine nedeje, i kdyz se tam motam, kdyz neco hledam, nebo kdyz se znacky a pravidla trochu lisi od tech nasich.
POkud máš takové problémy při cestě na tak krátké trase jako je Jíloviště Barandov, tak já jsem již nebrzdil ostře ani nepamatuji. Možná to není v těch řidičích kolem ;-)
No, ten co jel ze Zbraslaci a pripojil se cca 10 cm prede mnou do meho pruhu, ten, kdybych nebrzdil, pripojil by se s prunikem. Pak se jeden kamion rozhodl, ze kdyz je v tunelu 80 a ja jedu 80 s pouzitim tempomatu a jemu dojdou sily pri pokusu o predjeti do kopce, ze klidne muze kolama navesu drcnout do meho auta. A pak dve drobnejsi udalosti, kde jsem problem predpokladal a predem jsem odhadl, ze nedostanu prednost, i kdyz jsem na hoavni. Jo, muzu za to ja, ze jsem tak hloupe dodrzel predpisy.
Z čehož plyne, že víceproudé silnice jsou nebezpečné a měly by se zrušit. :-)))
Z cehoz plyne, ze nekteri lide jsou za volantem nebezpecni a meli by se zrusit. Byl jsem ten den rad, ze nenosim zbran. Tak vytoceny uz jsem dlouho nebyl.
Viceproude silnice jsou nebezpecne, cim vice pruhu, tim vetsi sance, ze nekdo udela chybicku. Nastesti jde vetsinou jen o plechy. Na rozdil od cyklopruhu.
To mi přijde nějaké nekonzistentní.
V obou případech jsou dva pruhy vedle sebe, v obou případech řidič přejíždí ze svého pruhu a v jednom případě je na vině pruh, v druhém řidič.
Vzpomeň si na Lacinu a D1, tam šlo také jen o plechy? A pro víceproudé silnice by se toho jistě dalo najít mnohem více, kde nešlo jen o plechy.
Co ja vim, tak prave u Laciny slo pouze o plechy. Zvolil jsi spatny priklad. 8-b
A prosim, nesnaz se tvarit, ze nechapes. Malo kde najdes na dalnici situaci, kdy pravy pruh muzes pouzit k jizde rovne a z leveho pres ten pravy smis odbocit. Coz je pripad cyklopruhu. Az mi nekde vytahnes takove zverstvo treba ze streetview, dej vedet. Do te doby mi jen vkladas do ust neco, co tam nepatri.
Jednak tam nešlo jenom o plechy, tedy podle mého názoru, ale každý za plechy může považovat něco jiného. Osobně lidské tělo za plech nepovažuji.
Já to naprosto chápu, ale nevidím žádný rozdíl v tom, jestli jedu v jednom pruhu a přejíždím do druhého, nebo z jednoho pruhu odbočují do boční ulice a při té příležitosti přejíždím cyklopruh. Já osobně v obou případěch dávám přednost těm, kteří se pohybují v pruhu do kterého svým manévrem vjíždím, nebo ho přejíždím. Pokud v tom vedlejším pruhu něco pojede, tak ho logicky sejmu. Pro mě je to shodná situace, ty to možná vnímáš rozdílně a já to plně respektuji.
Co ja vim, lidem se nic nestalo, ne?
Rozdil mezi prepruhovanim a odbocenim je v tom, ze pri prepruhovavani mas v zrcatku lepsi vyhled do vedlejsiho pruhu, nez kdyz pres nej kolmo zatacis. Zvlast kdyz si do ostre zatacky v nakladaku (autobusu, osobaku s privesem, ...) musis pro odboceni kus najet. Jestli si to vazne nedokazes predstavit, neda se nic delat.
Ja vim, jak se nadjizdi s velkym vlekem na dlouhe lode jak za osobakem, tak za tranzitem a taky vim, ze prepruhovat lze bez problemu, pri zataceni v najezdu na chvili uplne ztratis informaci, co je v kritickem miste.
Navic je cyklista mensi objekt a snaze se v zrcatku prehledne, nez auto.
Uz mne nebavi porad dokolecka psat totez. To to vazne pisu tak nesrozumitelne, nebo Te jen bavi rejpat?
Já osobně považuji i lehké zranění za zranění lidí.
Umím si představit, jak to chodí, pouze to vidím jinak. Pokud jedu v nějakém pruhu a vedle mě aktuálně jede nějaký cyklista, tak budu předpokládat, že když začnu odbočovat, tak najednou nezmizí. Můj názor a zkušenosti jsou takové, že i při najíždění do zatáčky se v kritickém místě nikdo nezjeví a na tom se nic nezmění ať tam cyklopruh je, nebo není. Ty to vidíš jinak, třeba máš pravdu, ale tvé argumenty prozatím nebyly silnější než mé zkušenosti. Je na tom něco špatně?
Nemusíš to stále opakovat, stačí, pokud budeš respektovat, že někdo má na tuto problematiku jiný názor než ty. Stejně jako ty se mohu zeptat já, jestli píšu tak nesrozumitelně, nebo tě jenom baví rejpat.
Nejsou ale pouze situace, kdy dojíždíš ke křižovatce stejně rychle s cyklistou v pruhu, nebo i rychleji. je jasné, že v takových situacích máš z proskleného osobáčku docela dobrý přehled a toho cyklistu si pohlídáš.
Pokud ale poskakuješ ve štrůdlu a cyklista má volný pruh, už se máš před křižovatkou co ohlížet. A můžeš se ohlédnout třikrát, před odbočením naskočí na chodníku na kolo a než řekneš "karburátor", máš ho vedle zadního blatníku.
Další level je ten, že poskakuješ ve štrůdlu v bedně bez zadních bočních skel, takže vedle sebe a za sebe už vidíš jen přes špígly.
A asi nejlepší je to ve vyšší bedně navíc s vlekem, kdy si musíš nadjet a téměř krokem odbočovat. To ti tam po stezce dokáže najet celý stádo chromých kolařů. Ti se totiž na rozdíl od aut, kde nějak dokážeš předpokládat jejich pohyb, dokáží vyrojit i z naprosto nepředpokládaných míst (z nějaké uličky, z parku, naskočit u obchodu, překličkovat přes silnici mezi autama atd atd...)
V prvé řadě nevím, proč předpokládáte, že mám zkušenosti pouze z proskleného osobáčku, ale to je jedno.
Ty ostatní případy co popisuješ se mohou stát i v případě, že tam žádný cyklopruh nebude, zvláště pokud jedeš v něčem, kde si je potřeba najet. Cyklista ti tam může hupsnout i bez svého pruhu. Řidič to má s pruhem trošku složitější, ale s tím se již musí vyrovnat.
Jsou i případy, kdy nikdo nic neporuší a stejně dojde k nehodě. Jako velmi dobrý příklad vidím 3proudou silnici a oba z krajního se ve stejnou dobou rozhodnou přejet do prostředního a pokud rychle nezareagují, tak pic ho. Zrušíme proto všechny 3 a víceproudé silnice?
Pokud půjdeme cestou, že budeme hledat všechny možné a třeba i skoro nemožné porušení předpisů ze strany ostatních účastníků provozu, tak najdeme věude nějaké rizika. Základem je ohleduplnost a věnování se provozu všemi účastníky provozu. Když budu mít vedle sebe pruh, tak si budu dávat větší pozor a zároveň dost včas dávat blinkr. Jako cyklista se zase nepoženu vedle auta, pokud bude blikat vpravo.
Já žádnou tvoji zkušenost nepředpokládal, ani nepopíral. Jen jsem napsal, že nejsou jenom přehledné situace s výhledem z proskleného osobáčku - pro zdůraznění rozdílu proti ostatním situacím. To jen na vysvětlenou a fakt v dobrém.
S tím hupsnutím máš pravdu. Sám s tím mám blbou zkušenost. Ženská mi takhle najela pod zalomený kloubový trolejbus a nechala kolo pod tuplákem vleku. Jí se naštěstí nic nestalo, ale z kola jí zbyly použitelné sedlo a řidítka.
Jenže to už je o blbosti a chybách jednotlivců. Ty se dělaly, dělají a dělat budou, ať si budou předpisy sebelepší. průser ale je, pokud předpis, nebo místní úprava jde možnosti přehlídnutí naproti, nebo v tomhle případě třeba cyklistovi s vypnutým mozkem přímo umožní pod ten náklaďák najet - však podle předpisu má přednost, stezka je volná, nikoho neomezuje atd atd... takový cyklista může jet v dobré víře, že dodržuje předpis (a skutečně dodržuje) a nemusí mít ani šajnu, že ho šofér té bedny vůbec nevidí. A na druhou stranu ten šofér udělal maximum, najíždí si pomalinku, velmi opatrně, ale přesto může dojít ke kolizi.
Řešení bych viděl v podobné formulaci, která je u přechodů. Tam je to nějak, že nesmí vstoupit před projíždějící vozidlo. tady by to byla obdoba s odbočujícím a podjetím zprava.
Mi to tak nějak přišlo, když si psal o tom osobáku, že jaksi předpokládáš, že to posuzuji pouze zt tohoto pohledu. Jsem rád, že jsem se mýlil :-)
Ve zbytku s tebou souhlasím.
Otázkou tedy pouze zůstává, jestli cyklopruh je tou úpravou, kterí jde riziku naproti.
Obecně si nemyslím, že by cyklopruhy šli možnosti průserů nějak výrazně naproti. Jistě se najdou místa, kde místní podmínky nejsou vhodné pro cyklopruh a je lepší, pokud tam nebude, ale to je již na posouzení každého místa jednotlivě.
Nějaká formulace ohledně podjíždění by bát mohla, ale měla by bát zároveň nějak navázána na blinkr.
Jedná se opravdu nyní o tak veliký problém při tom odbočování, kdy se řidič a cyklista nedohodnou a dojde k problému?
Největší problém vidím v nepřemýšlení, chybách a bezohlednosti na obou stranách.
Abych nenasazoval jen psí hlavu cyklistům, chyba se může stát i u šoféra, který na poslední chvíli dá pravý blinkr, když už ho kolař míjí a hned začne byť pomalu a opatrně odbočovat. Jenže to už je chyba odpovídající nedání přednosti na stopce a nemá to se standartní situací co dělat. Bohužel by to ale mohlo zasáhnout do jednání i opatrného a ohleduplného cyklisty, který by se choval podle poučení a normálně by pod odbočující auťák nenajel.
Je to fakt v lidech. Mám možnost srovnávat cyklisticky dost frekventovaný Hradec s mnohem frekventovanějším Holandskem. Tam je cyklista posvátnou krávou a cyklostezka nedotknutelná. Přesto jsou setkání aut a kol méně konfliktní. Kolo má přednost v podstatě i tehdy, kdy ji nemá (nejednou mě tam pouštěli a já nestačil koukat), ale na druhou stranu se tam ti kolaři i k šoférům chovají ohleduplněji, čitelněji a asi i s větším pudem sebezáchovy. Na proti tomu je to u nás (pouze u části, ale nemalé) jen bezhlavá jízdy, systém "urvi co můžeš", nacpi se kam to jde a hlavně - když už prasíš, tak napomínajícímu vyděšenému šoférovi ještě pořádně vynadej...
Tak bohužel, alespoň v Hradci žádný znatelný posun nepozoruju. A z některých zde popisovaných cykloprasáren usuzuju, že ani třeba v Praze nebude ta situace zvlášť růžová. A to na kolo sedá opravdu čím dál víc lidí.
Když se připravuje nový silniční zákon, co takhle do něj vložit povinnost vybavovat automobily, které to potřebují, technickými prostředky pro vidění do slepých úhlů. Kameru už vozí kde kdo a oproti ceně náklaďáku je to za pakatel. Tramvaje už to mají, dražší auta také. Jen ta zpětná zrcátka to je stav z minulého století a z diskuse je jasné, že vlastně pěkně nebezpečný. Je mi jasné, že tato diskuse asi není to správné fórum na legislativní změny.
Kamera, aby se na ní dalo za jízdy spolehnout, by musela mít neskutečné rozlišení, ostrost a stabilizaci. To by ale už nebyla ta kamerka za tisícovku... To, co uvádíš, jsou jen pomůcky a doplňky pro stojící, nebo pomalu couvající vozidla. Je to jen orientační a určitě bych na to nechtěl plně spoléhat (pokud tam teda nebude něco opravdu hi-tech). Kdyby to bylo opravdu funkční a spolehlivé, buď si jist, že by to už na těch verglech dávno viselo. Vymýšlí se kdejaké kraviny a zavedení tohodle by asi opravdu nic moc nebránilo (zrcátka by zůstalapro výpadek, kamera by byla hlavní)
Nevim, jake mas zkusenosti, ale kdybys mel rondovy, takhle bys podle meho odhadu nepsal. A stacily by ty moje, abys mel minimalne vazne pochybnosti. 2m siroky tranzit a za nim 2,2m vlek uz na takovou zkusenost staci. Ale treba jsi mel stesti, vetsi zrcatka, nebo pokazde zavoznika. Mozna sis to nebezpeci neuvedomil. Schvalne, s cim jsi jezdil, z ceho bylo spatne videt dozadu a do stran?
Jo u tri a vice pruhu plati prednost zprava. Samozrejme to muze byt problem, kdyz Te nekdo v ramci soubezne jizdy podjede, ale to se uhlidat da. Kazdopadne je jasne definovana odpovednost. U toho cyklopruhu ne. Cyklista spravne nesmi odbocujici auto podjet, ale auto zase nesmi ohrozit cyklistu ve vyhrazenem pruhu. Kdo je vinen pri srazce?
Nikde nezpochybňuji vaše zkušenosti, pouze odmítám považovat něco za obecně nebezpečné jenom proto, že v určitých případech a za určité konstelace to může přinášet nějaké riziko. Pokud bychom takto postupovali stále, silniční předpisy by vypadaly úplně jinak a jezdit by nebylo možné.
Pokud pojede cyklista ve vyhrazeném pruhu rychleji, než auto nebude se jednat o podjíždění. Jinak bych to koncipoval tak, že pokud cyklista bude na stejné úrovni jako auto, tak řidič by měl počkat až cyklista projede a teprve poté odbočit. POkud pojede cyklista za autem, které bude blinkat, neměl by se tam zprava cpát.
S těmi pruhy na tříproudé silnici bych to neviděl jako přednost prava, ale jako spoluvinu obou. Je to situace, která je velmi vzácná, ale stát se může. Předpisy mluví o tom, že nesmím ohrozit, ani omezit auto, které jede v pruhu do kterého chci přejet. O přednosti pravého pruhu si myslím, že tam nic není. Napadá tě nějaký paragraf, který by to řešil?
Nam rikali na skoleni ridicu, ze ten z pomalejsiho ma prednost, tedy cca prednost zprava. Myslim, ze zaroven rikali, ze uz se smi parkovat kolmo i podelne podle vlastniho uvazeni, kdyz je dost mista a znacky to neomezuji. Tak 4 roky tomu nazad?
K tomu prostrednimu odstavci - u vetsiny bouracek muzes podle pozice vozidel urcit vinu. Kdyz nastave kolize pri odbocovani pres cyklopruh, tak je vinen kdo? Blikal? Neblikal?
Mě se to nezdá, na základě čeho mají přednost? Ve městě neexistuje pomalejší pruh, tam jde vždy o souběžnou jízdu a můžeš použít jakýkoli pruh (třeba pražský okruh).
A kdo je vinen, když se to samé stane bez cylopruhu. Podjížděl, nebo ne? Blikal, neblikal? Předjel a okamžitě odbočil, nebo tam byl dostatelk času?
Skočil chodec na přechodu těsně před auto, nebo řidič nedával pozor?
Na prechodu je vinen bez svedku ridic.
Kdyz se to zame stane bez cyklopruhu a ucastnici budou cyklista a auto? Pak cyklista ocividne nedbal zvysene opatrnosti. Nebo jsi myslel dve auta? Pak odbocujici, protoze urcite neni nikde povoleno autum odbocovat z leveho pruhu vpravo, tedy s vyjimkou odbocovani pres cyklopruh.
Vidíš, na přechodu může být vinen chodec i cyklista a záleží na výpovědích a posouzení.
Myslel jsem cyklista a auto. Cyklista jede po silnici v pravé části pruhu. Začne ho předjíždět auto a jakmile cyklistu předjede, dubne na brzdu, vyhodí blinkr a odbočí v pravo. Cyklista do něj narazí. Jak to posoudíš? Řidič při odbočování ohrozil řidiče jedoucího za ním, ale bude záležet na výpovědích a posouzení.
Další příkladem může být, že řidič předjede cyklistu, zařadí se před něj a následně dá blinkr vpravo, potom sníží pozvolně rychlost a začne odbočovat. Cyklista do něj narazí. Kdo bude vinen? Asi cyklista, ale opět bude záležet na výpovědích a posouzení.
Takových příkladů najdeme ještě mnoho a nejenom mezi cyklisty a řidiči, nebo chodci a řidiči. Výsledkem jak z toho ven je pouze a jenom vzájemná ohleduplnost.
pro_pa: tady je příslušné znění zákona:
§12 (6) Na pozemní komunikaci o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič přejíždět z levého jízdního pruhu do středního jízdního pruhu jen tehdy, neohrozí-li řidiče přejíždějícího do středního jízdního pruhu z pravého jízdního pruhu; ...
Mimochodem, z vlastní zkušenosti vím, že v Praze a okolí tato situace vůbec není vzácná, a vřele řidičům doporučuju přejíždět z levého do prostředního až dále před úrovní auta jedoucího v úplně pravém pruhu - nikdy nevíte, kdy mu rupne v bedně a najednou přejede do prostředního, i když vy jste s tímto manévrem začal první. Ale to jsou zkušenosti, co vám v autoškole nepředají ... podobně jako při jízdě na kole, člověk se stále učí ;)
A ještě malý dodatek, celou dobu popisuji svůj pohled, tedy nikde neinterpretuji co jsi myslel, nebo psal, proto nevím, kde jsem ti vložil něco do úst.
A tohle znamena co? V cem jsem nekonzistentni?
"To mi přijde nějaké nekonzistentní.
V obou případech jsou dva pruhy vedle sebe, v obou případech řidič přejíždí ze svého pruhu a v jednom případě je na vině pruh, v druhém řidič."
Jestli se pletu, tak se ti omluvím, ale z toho cos tu kdy napsal mi přijde následující:
Pokud jsou vedle sebe dva pruhy a řidič z jednoho přejede do druhého, kde již někdo jede, tak se jedná o chybu řidiče.
Pokud je vedle pruhu pro auta pruh pro cyklisty, přes který řidič přejídí při odbočování, tak se jedná o chybu, která je způsobená špatnou místní úpravou, tedy existencí toho pruhu.
Souhlasí, nebo ne?
"v obou případech řidič přejíždí ze svého pruhu" jsou Tvoje slova, ze? Prepruhovani neni totez, jako odboceni. Auto na vedlejsi pruh najizdi pod jinym uhlem.
"tak se jedná o chybu, která je způsobená špatnou místní úpravou, tedy existencí toho pruhu." Ne existenci pruhu, ale tim, ze nekdo bez mozku povolil z leveho pruhu odbocovat doprava.
Kdyz to srovnavas s dalnici nebo vicepruhou silnici, najdi mi, PLS, nekde krizovatku, kde se takhle muzou legalne krizit auta. Nemuzes najit, ze?
"v obou případech řidič přejíždí ze svého pruhu" - a máš pocit, že to někde vydávám za názor tvůj?
U toho druhého odstavce mi to přijde jako jedno, jestli to nazveme chybou místní úpravy, či trochu jinak. Výsledek mi přijde shodný a to ten, že to nepovažuješ za chybu řidiče.
Ve třetím odstavci nevím co po mě chceš.
Můj názor je takový, že pokud jedu jedním pruhem a potřebuji přejet do vedlejšího pruhu, nebo odbočit do boční ulice přes cyklopruh, tak v obou případech je chybou řidiče, pokud v té chvíli sejme auto, nebo cyklistu pohybující se v té chvíli vedle něho.
Poslední odstavec - právně ano. Jde ale taky o to, dát šoférovi šanci účinně ohlídat bezpečnost manévru a nevystavovat ho riziku, na jehož velikost nemůže mít patřičný vliv. Pokud by se chtěl řidič dodávky s velkým vlekem, nebo šofér kamionu skutečně vyvarovat NEPŘIMĚŘENĚHO rizika, musel by jet na takové křižovatce jen rovně, nebo doleva. To je ale z dopravního i logického hlediska kravina a medvědina. Takže co s tím ?
Já s tebou v tomto souhlasím. To, v čem se s Murphym (možná i s tebou) neshodneme je to, jestli zřízený cyklopruh je tím NEPŘIMĚŘENÝM rizikem. Zatím co já si myslím, že není, tak Murphy si myslí že ano, tedy aspoň tak chápu jeho příspěvky.
To, že mohou vznikat kritické situace je jasné, ale ty vznikají i jinde, než jenom kvůlivá ckylopruhu. Umíme vůbec říci, kolik kritických situací vznikne při odbočování přes cyklopruh? Jaké je to procento?
A hlavně, proč ty cyklopruhy jinde ve světě fungují, když jsou tak nebezpečné?
Jsme zase u toho, o čem jsme si psali dneska už jinde - ohleduplnost, disciplinovanost, přemýšlení při jízdě autem, ale i na kole. Tahle kombinace u nás bohužel poněkud vázne. Vidím to denně na ulicích v HK, tady je těch kol fakt hodně na české poměry a jezdí na nich kdekdo. na rozdíl od Prahy je tady rovina, menší provoz a všude blízko.
A jenom nalajnování stezek nepomůže. Nemyslící, nebo bezohledné kolaře jen nažene do nebezpečných situací (namísto jejich ochrany) a šofér v takovém případě k tomu přijde jak slepý k houslím...
Problem je to, ze kazdy z nich nese cast odpovednosti a tezko se pak dokazuje, kdo byl na vine. Lelek sem daval jednou takovy odkaz, kde se usporadane dvojice pruhu pro auta a kola nekrizily tak nesmyslne, ale nejdriv se oddelily dva odbocovaci (auto + cyklista) a pak teprve prisla krizovatka. To je reseni. Nebo pruh ukoncovat PRED krizovatkou. Ale pruh skrze krizovatku cloveka ukolebava do pocitu falesneho bezpeci.
Prijde mi to, jako by krizovatka do tvaru krize mela oznaceni hlavnich, ale chybelo by "dej prednost". Nikdo neudela chybu a uprostred se potkaji...
Raději uvidím na stezce pro chodce a cyklisty cedulky Cyklisto buď ohleduplný k chodcům, než Cyklisto slez z kola.
Raději uvidím na pruhu pro cyklisty upozornění na odbočující auta, než auta ohýbající to do zatáčky kolem cyklistů.
Z toho co tak čtu, tak mi přijde, že je mnohem častější, že auto předjede cyklistu a hned to ohne doprava, čímž ho ohrozí, případně donutí odočt s ním, než příady, nedohody při existenci cyklopruhu.
Jestli cyklista bude jezdit v provozu s pocitem, že zákon mu dává nesmrtelnost, tak je to debil.
Jen pro odlehčení - jak lze také jít naproti průseru místní úpravou a přitom asi neporušit žádný zákon nebo normu (protože by tvůrce normy nebo zákona takováhle stupidita nenapadla)
K vidění je na silnici I.třídy na vjezdu do Mohelnice z mohelňáku, pro neznalé táhlého 300 m vysokého kopce.
A přestav si na procházce bábinku s čivavou, jak dojde k přechodu, příkladně se rozhlédne a v duchu zákona přechází s vědomím, že nevkročila bezprostředně před přijíždějící vozidlo a ta ostatní jí musí tedy umožnit přejití zpomalením, nebo i zastavením vozidla.
Nemá ale tucha (oprávněně) o smyslu těch čmáranic na silnici a možných potížích nějakých kamionů. jako chodce ji zajímají jen práva a povinnosti chodců a ty dodržuje.
Zhora se ale přiřítí kamion, kterému mohly (ať zaviněně, nebo i nezaviněně) selhat brzdy a hledá záchranu v tomhle nouzovém pruhu. Pruh tam sice pro něj je, ale na přechodu má čivavu a bábinku, kterou by měl nechat nerušeně přejít...
Je to sice dost krajní situace, ale vyskytnout se jednou může. A bude to jako s tím nedostatečně poučeným cyklistou.
Takže - buďto stezky i přechody přez nouzové pruhy, ale proškolení cyklisté a chodci a možná i cedule a vykřičníky - nebo nic.
S tou četností budeš mít asi pravdu, ale zase tady doteď bylo minimum souběžných cyklostezek, takže těžko posuzovat.
Řešením by asi bylo výrazně pomalejší zavádění těhle cyklostezek na jednoduchých a nekonfliktních místech, doplněné o výstrahy pro cyklisty i řidiče, aby byl prostor i čas na návyky. A postupně přidávat i na jiná místa.
Bylo by to stejné, jako když se někdo učí jezdit. Taky nevlítne do toho nejsložitějšího provozu, ale začíná si zvykat v jednodušších podmínkách.
Jak jsem si otevřel tu první fotku, tak jsem se trefil. Toho přechodu jsem si tam nikdy nevšiml. Když jsem z toho kopce kolikrát jel, vždycky mi přijde na mysl co bych asi dělat, kdyby se najednou zezadu řítil 30tunový obr bez vlády nad brzdami.
Ano, toto je místní debilita a jde případnému průseru naproti a je asi jedno, že to riziko je rovno skoro nule.
Toto je názorná ukázka toho co říkám. Toto řešení jde průseru naproti, ale obecně to není chyba zákona upravující přednosti na přechodech.
Obecne - v pripade, ze se v kopci vyskytuje kamion bez brzd a na prechodu chodec, je to podobne nebezpecna situace, jako kdyz v prubeznem cyklopruhu jede rychly cyklista a pred nim odbocuje vpravo kamion zpomaleny kolonou.
Jen to druhe je pravdepodobnejsi.
To si nemyslím. Zatímco řidič kamionu bez brzd nemá moc šancí s tím něco udělat, cyklista by měl vidět blinkr kamionu a tedy nechtít ho podjet, když vidí, že bude odbočovat.
Při určování viny při tom příkladu s cyklistou bych to viděl na posouzení, kam to cyklista náklaďák trefil. POkud do kabiny, tak v tom asi bude více řidiř, pokud do zadního kola, tak bych zase viděl vinu na cyklistovi. Vše záleží na konkrétní situaci a jejího posouzení.
To už je ale posuzování následků a právní kličkování. Důležitější je ale kolizním situacím nenadbíhat.
Abychom si rozuměli, proti cyklostezkám nic nemám. Ale nesmí to být překotné a neuvážené lajnování za každou cenu. Přijatelné by bylo (jak už jsem psal) pozvolné zavádění na zvyk, společně s důkladnou osvětou a alespoň zpočátku i cedulema pro upozornění. Když si lidé zvyknou, už to bude fungovat, ale v první chvíli to nesmý být divočina, kdy si každý vynucuje domělá práva. Z toho vznikají akorát nesmyslné a nebezpečné "tradice" a návyky.
Je ten fakt tvá doměnka, nebo to lze doložit nějakou studií?
Tý studii bych nadnešeně řekl "mnohaleté zkušenosti" a ke dvoum melounkům praxe. Za hranice jezdím dost pravidelně a rozdíl je fakt znát. Přejedu za čáru k nám a začíná se závodit. Za každou cenu předjet i toho, kdo už má blinkr že se chystá předjíždět; dorazit mezeru, aby ten z druhýho pruhu se přede mne nenasomroval, i když jede stejně rychle; o nějakém zipu v hustším provozu ani nemluvě; atd atd atd...
Samozřejmě, že těhle blbounů je v celkovém počtu šoférů menšina. Ale je jich mnohonásobek proti pohodovějším, až připosraným Němcům. A je jich o dost míň i proti mnohem vodvázanějším Rakušákům.
A jestli jsi myslel tu druhou část o té pozvolnosti, tak taky odpozorováno za ty roky.
Když u nás dáš něco befelem, tak to v naprosté většině případů vyvolá odpor, ignoraci a leckdy i natruc opak. Co ale přichází pozvolna, v dopravě to bývá i šoféry dotažený zvyk z ciziny, tak to lidé začínají brát postupně za své - a pak se to snadno do zákona i doladí. U všeho to pochopitelně takhle nejde, leccos se tak ale zažilo a funguje bez vymáhání.
Respektuji tvůj názor, ale dovolím si ho považovat pouze za tvůj názor, nikoli za fakt.
Tímto nechci říci, že je to u nás stejné, nebo lepší, než na západ od hranic, určitě ne.
Již častokrát jsem porovnával nějaké fakty, které někdo uváděl s daty, které vyplivnul třeba počítač a musím říci, že se velmi málo stávalo, že by se tyto čísla kryly.
Měli jsme tu případ, kdy si ze skladu stěžovali na hmotnosti a nutnost převažovat faktury. Tvrdili nám, že s tím ztratí děsně moc času, když musí převažovat skoro každou fakturu. Následně jsme se dozvěděli, že "skoro každá" je asi 7-8 z 10. Po vytažení dat z počítače to byli 3 z 10. Ti lidé to nemysleli zle, nebo naschvál dávali špatné čísla, ale prostě si to nepsali a mohlo jim to připadat, že převažují každou chvíli.
A tak to je bohužel velmi často a není to od nich záměrné. Já osobně jsem také kolikrát překvapen jaký byl rozdíl mezi tím co jsem si myslel a co jsem nakonec spočítal.
Jestli je to příměr k té první části mého příspěvku, tak mám to možnost porovnat při každé cestě zas a znova. Nejdou tam dát žádná "tvrdá" čísla, protože jedou kolem mne pokaždé jiní lidé, ale obecně tohle prostě platí. Namlouvat si můžu co chci, ale třeba to ddorážení mezer v Německu téměř nepotkám, u nás co chvíli. "Ostrej start" jednoho přes druhého hned při první možnosti předjíždět (nebo ještě dřív) za čárou taky nepotkám. Prostě to tak je, dalo by se to nějak spočítat a zprůměrovat. Psal jsem, že i tam se blbci a riskující vyskytnou, ale je to ve velmi hrubém nepoměru.
Nevím, nesleduji to přesně, ani se na to nesoustředím. Pamatuji si ze svých jízd spíše pozitivní změny, negativní sice vnímám, ale rozhodně je nijak neposuzuji. Raději si pamatuji ty pozitivní posuny a zde se mi zdá, že se posunujeme správným směrem.
Nemívám problémy, že by mě někdo nechtěl pustit, neumožnil se zařadit, nepustil z vedlejší apod. Respektive někdy se to stane, ale rozhodně převažuje opak. A to si dokonce myslím, že nemám zrovna populární značku mezi ostatními řidiči.
Na druhou stranu, když potřebuji někoho předjet a podmínky to umožňují, tak ho předjedu a v této chvíli nerozlišuji, jestli začala přerušovaná čára před 5, nebo 10, či 20 metry. Ani mi nepřijde divné, když s náklaďákem předjedu zároveň i osobák, který by stejně ten náklaďák nepředjel. Nějak si nedovedu představit, co je na tom špatně.
Ajaj, tak to si nerozumíme.
Pozitivní posun tady rozhodně je, o tom jsem psal, pozvolný.
Já ale porovnávám způsoby u nás a za hranicema, ten momentální. Mění se to, ale rozdíl přesto zatím zůstává. U nás je větší napětí, nervozita, naschvály... Ale netvrdím to rozhodně o všech - čím dál větší většina je v pohodě - píšu o poměru mezi námi a třeba Němci. Těch blbců za volantem máme furt ještě víc (a možná i ve mě občas chytnou saze... :-))
S určitým rozdílem souhlasím v tom nebudeme v rozporu.
A těch blbců. Asi ano, ale ještě je otázka, kdo už je blbec a kdo už není a zde si myslím, že to je velmi individuální k posouzení a každý to vnímá z jiného pohledu. Třeba jsem z pohledu někoho jiného také blbec :-))
Určitě budeš, tomu se prostě nevyhneš :-))
A ještě jsem chtěl říci.
Když chceš někoho něco naučit, tak mu to musíš umožnit, nikoli zakázat.
Kdyby mi rodiče zakázali zkoušet jezdit na kole, protože mohu spadnout, tak bych to neuměl ještě dnes, ale zase bych z kola nespadl.
No... souhlas s oběma. Předěl je na těch "západních" hranicích opravdu tak křiklavě zřetelný, že to i bez studie nelze přehlédnout...
Na druhou stranu, dokud budeme dělat zákony s trvalým přihlížením k tomu, že by to "u nás nefungovalo", do té doby to asi ani fungovat nezačne...
Vzhledem k tomu, že se na dodržování stávajícího zákazu jízdy po chodníku atd. alespoň v HK (kde jezdí na kole dost lidí, nejen rekreačně) dlabe a nijak se to nehlídá, tak je ta navrhovaná věc už vcelku běžnou praxí. Takže mnohý hradecký cyklista to má z denního provozu perfektně odzkoušené. A jako šofér vidím, jak jim to jde. Bez rozhlídnutí z chodníku přes chodeckou zelenou, nebo jen přechod je docela běžné, o připojení z vedlejší k hlavní bez byť jen otočení hlavy ani nemluvě. Těch docela běžných úletů je celá řada, na tyhle jsem jen hned vzpomněl...
Ovšem udělat v mnoha případech najednou z těchhle "úletů" normu, to by asi bezpečnosti moc neprospělo ...
No jen to ne :-) Řeč šla ale o tom, že by se měla dát šance navrhovanému, aby se to odzkoušelo. Tak jsem jen reagoval, že hradečáci už v tom mají mnohaletou praxi :-)
Jenže ta argumentace pro změnu zákona je přesně taková, postavená na tom, že ono se to tak dělá, oni cyklisté stejně na křížení stezky a silnice nezastaví, oni stejně jezdí přes přechod bez rozhlédnutí. Takže, když už to tak dělají, chyba je v zákoně a zákon se musí změnit.
Aspoň já to tak z těch článků vnímám.
Nojo, tyhle návrhy jsou furt někde v zásobě, už nejmíň pět let, občas to někdo nakopíruje do návrhu zákona, a ne vždy se podaří všechno vyškrtat.
V zásadě mi to nevadí, přispěje to k vyhynutí blbouna nejapného, jen mne trochu mrzí řidiči, kteří to nevinně odskáčou. Ale asi to tak má být.
Myslíš tohle?
http://tn.nova.cz/zpravy/domaci/zakon...
Stačilo mi tohle : "Může se klidně stát, že už příští rok nebudou muset cyklisté vymetat krajnice..." Fakt, vokurková sezóna v plném proudu :-)))
Co je to za rozšířený blud, že cyklista musí vymetat krajnice, nebo jezdit nalepenej na obrubník za každou cenu ? Kdo s tím přišel ?
Cyklista přece jen jezdí vpravo, při pravém okraji, (nebo může po krajnici, pokud je sjízdná a vhodná, dle možností a stavu vozovky), stejně tak, jako i auta a ostatní povozy.
Kdo? Ten stejný, kdo tvrdil, že chodci mají na přechodech přednost...
No jo, teď se může stát, že větší část těch nemyslících cyklistů bude jezdit při prostřední čáře, když se přeci o tom psalo v novinách a říkala to Máňa na Nově...
Včera jsem projížděl Třeboní a jeden takový elegantní cyklista tam byl, jede prostředkem silnice, rozhlíží se jak kdyby byl někde na exkurzi a že je za ním fronta aut mu vůbec nevadilo. Kdyby tam nebylo místo, dalo by se to i pochopit, místa ale bylo habaděj. Takhle potřeboval akorát nakopat.
Ta zpráva na Nově patrně vychází z článku v tištěné MFdnes. Ten se jmenuje "Cyklisté za nehody (ne)mohou, na vině je absurdní zákon".
Je tam citován cyklokoordinátor z Hradce Králové, národní cyklokoordinátor a tiskový mluvčí MD.
Všechno dobrý, jen ti bruslaři vpravo se mi nezdá moc rozumný a pro něj bezpečný, nebude registrovat auta ze zadu a když se bruslař romáchne tak ze svoislého postoje rázem zabírá 3 metrový pruh a v té chvíli ho snadno někdo srazí, popřípadě pořád na něj někdo bude troubit aby se uklidil, když jede vlevo tak vidí stejně jako chodec a když je zle a na silnici těsno tak se na chvíli včas stáhne.
Jsem zvedavý na tu přednost pro cyklisty při odbočování, tam bude těžký boj.
I na bruslaři lze vyžadovat, aby dával znamení o změně směru jízdy.
To sice jo a bylo by v pořádku, když někdo pádí rychlostí 20 a víc a ukáže změnu směru, jenomže bruslař vpravo zpravidla vůbec netuší, že se zezadu nějaké auto (motorka, cyklista) může příbližovat.
Tak me osobne by se to celkem libilo.
Asi nejpodstatnejsi mi pripadaji bruslari - stejne na cyklostezkach jezdi naprosta vetsina vpravo, nekde to maji dokonce prikazane pokyny k uzivani cyklostezky, jejich rychlost je s cyklisty srovnatelna (najdou se blazni, kteri na bruslich cyklisty predjizdi) a akorat zakon z nich dela chodce, kteri patri doleva... a pak se jim vyhni...
Kdysi byl snad nejaky navrh, aby cyklista nemusel pouzit cyklostezku, pokud jeji stav/provoz (zjednodusene) neodpovida jeho rychlosti. Skoda, ze to zmizelo...
No ja mam hlavne vzdycky strach, aby tam nekdo nepridal nejake opatreni na "ochranu" cyklistu (radsi ani nebudu psat priklad), on ten soucasny stav neni spatny...
Stejně tak by bylo logické, aby řidič mohl použít cyklostezku či chodník, pokud stav/provoz (zjednodušeně) neodpovídá jeho rychlosti.
Stejně tak by bylo logické, aby chodec nemusel použít chodník, pokud jeho stav/provoz (zjednodušeně) neodpovídá jeho rychlosti.
No a pak už by stačilo jen odstranit zábrany a zarovnat obrubníky a máme tu shared space.
No nedavno jsem nekde zaregistroval, ze nejaka aktivistka si obhajila u soudu, ze muze po ulici chodit nahore bez, jinak by byla diskriminovana proti muzum... ;)
Mne treba pripada logicke, ze cim vetsi vozidlo, tim vic omezeni - kamion se proste ledaskam nevejde, neunesl by ho most, neprojel by, produkuje moc smogu, hluku, prekazi.... takze jsou mista, kam nemuzou nakladni auta, jsou mista, kam nemuzou motorova vozidla a pak jsou i mista, kde se muze jen pesky a nepusti tam ani cyklisty.
Na druhou stranu dokazu i pochopit, ze na silnicich s velkym provozem motoristi z cyklistu zrovna radost nemaji, zvlast kdyz nekteri jezdi jako by pro ne pravidla neplatila. Celkem taky chapu, ze cyklisti nesmi na dalnici, rozdil rychlosti je tam proste prilis velky.
Faktem je, ze neni zrovna malo "cyklostezek", ktere svuj ucel neplni a jeji pouziti muze byt nebezpecnejsi nez jizda po silnici zvlast pokud cyklista nejede rychlosti chuze (o sikanovani sesedanim, prechazenim, prenasenim... nemluve).
Jinak ja osobne nemam problem sdilet silnici s auty a snazim se chovat tak, aby ridici meli co nejmene duvodu na me nadavat (predvidatelny pohyb, reseni krizovatek podle predpisu, zbytecne nezdrzovat) a mozna by stacilo trochu vice ohleduplnosti a casto by nebyla dualni infrastruktura nutna.
Jinak se ale nechci hadat, nemam problem se soucasnym stavem, situaci kdy bych predpisy porusoval neni tolik, abych bojoval za zmenu zakona...
Mě přijde logické, že když se cyklistům vybuduje infrastruktura, mají ji používat. Jinak narušují plynulost provozu.
Že jsou cyklostezky navrhovány blbě a pro cyklisty někdy nevhodně, to je jen přirozený důsledek: úředníci chcou cyklostezky, pže jsou "in", tlačí na ně aktivisti i politici, ale snaží se udělat je tak, aby nebyly nebezpečné, tedy ukončovat je před křížením se silnicí. V honbě za kilometry stezek pak nadělají stezky i tam, kde musí být přerušovány často.
Přitom široký pruh pro všechny je na většině míst plně postačující.
Když jsem byl na kole v Dánsku nebo v Německu, jel jsem po oddělené cyklostezce souběžně se silnicí, auto mi vždycky dalo přednost, když odbočovalo ze silnice a křížilo mou cyklostezku. Také na té vedlejší cestě byla značka dej přednost až za cyklostezkou. Tu cyklostezku tam z tohoto pohledu berou jako součást silnice. Ale i tak jsem si vždycky dával pozor, jestli někdo odbočuje a pokud ano, jestli mi dává přednost, nebo ne.
V současné podobě u nás to potom může vypadat třeba takto:
http://zpravy.idnes.cz/cyklostezka-jen-pro...
O to jde - ať klidně má cyklista na stezce přednost, ale ať se taky tlačí na to, že do té křižovatky vjíždí s opatrností a dá řidiči šanci cyklistu vidět a na jeho jednání reagovat. Když bude fungovat vzájemná ohleduplnost, může se vymýšlet leccos. Zatím, bohužel, platí to kliše.
Tak to je jasné, že vzájemná slušnost a ohleduplnost by měla být samozřejmá. Bohužel není, takže zákon nezákon, budu si vždycky dávat pozor, jestli mě auto vidí a dává přednost nebo ne. To koneckonců dělám i teď jako chodec na přechodu, nebo jako cyklista i když jedu po hlavní si dávám pozor na auta přijíždějící z vedlejší. A už se mi tato zvýšená pozornost i párkrát vyplatila.
Přesně.
Nemám vůbec nic proti přednosti cyklistů cyklopřejezdu. Sama bych to uvítala. Jen je potřeba pořád zdůrazňovat, že nic jako absolutní přednost neexistuje.
Změnit zákon ano, ale ne proto, aby se odpovědnost za nehodu přenesla z cyklisty na řidiče. Změnit proto, aby skutečně těch nehod ubylo.
Tady
- řidič bude muset dát přednost cyklistovi, pokud při odbočování vpravo bude křižovat stezku
mi není jasné, proč jen při odbočování vpravo.
Co když bude odbočovat vlevo?!? To nemusí dát na stezce cyklistovi přednost?!?
To aby byl pak cyklista jak ostříž, protože bude muset hlídat, které auto odbočuje vpravo a které vlevo...
A osobně bych teda nerada bruslaře na silnice. To za bezpečné nepovažuji.
Jj, novináři.
V tom tištěném článku je ještě napsáno, že "Podle návrhu by nově musel u křížení s dobrým výhledem dát naopak motorista přednost cyklistovi"
Takže motorista bude vyhodnocovat, zda je výhled dostatečně dobrý na to, aby dal přednost cyklistovi.
Já bych ještě počkala s hodnocením na nějaké oficiální zprávy. Zatím je to, zdá se, pouze novinařina:-))
Horší je, že stejnou situaci musí vyhodnotit i cyklista, aby věděl, zda má nebo nemá mít přednost.
A pokud cyklista vyhodnotí, že auto nemá dobrý výhled a bude si myslet, že má přednost, ale motorista na to bude mít odlišný názor...
Nevím, nevím, ale já si zlepšování bezpečnosti představuji jinak :o)))
Ale počkáme a uvidíme...
To je nesmysl, nikdy nemůže být dávání přednbosti pouze na subjektivním pocitu a nějakých dojmech, to musí mít stálá a jasná pravidla.
Však jasně. Já to zatím beru jako typickou novinářskou zprávu. Podle toho článku to má jít do připomínkového řízení někdy na podzim, tak až to bude černé na bílém nebo na stránkách MD, tak se k tomu bude dát vyjádřit.
No ale jestli to není novinářský nesmysl a takový blábol vzešel z ministerstva, tak snad ani neci vidět ten výstup z parlamentu
Hele, já bych se vážně zatím nevzrušovala. Mám ten tištěnej článek před sebou. Na titulce to začíná "Nová pravidla pro cyklisty: jízda uprostřed silnice povolena" a končí to větou :"Pokud například bude silnice křížit souběžnou cyklostezku, auto přijíždějící zleva musí cyklistu pustit." To je zajímavé. Takže dostanu přednost od auta přijíždějícího zleva, pak zastavím uprostřed a dám přednost autu přijíždějícímu zprava?
No a pak na druhé straně je to o tom, že vinu na dopravních nehodách cyklistů nese absurdní zákon. Skoro jako bych v tom cítila vítr z jistého cyklosměrusměru:-))
Já jsem zatím v klidu:-))
To je normální přednost zprava, tam, kde se kříží dvě komunikace. Jen jedna komunikace je vyhrazena pro cyklisty a druhá buď společná nebo pro auta.
Při splnění určitých podmínek - zejména řádný rozhled, a vhodná stavební úprava, aby to řidiči nenavozovalo dojem, že mu někdo sjíždí z chodníku do silnice - by to mělo svou logiku.
Hele, Lanno, levá/pravá se vždycky pletla mě, ale mám pocit, že teď jsi se do toho zamotala i ty. Nemyslela jsi to náhodou naopak?!?
Třeba i proto, že auto při odbočování doprava nic nekřižuje, jen přibrzdí a pustí chodce, nebo cyklistu. když odbočuje doleva, křižuje protisměr, dává přednost a před opuštěním křižovatky by ještě měl zastavit a pouštět kolaře. Náklaďák, nebo autobus by tak zablokoval celou křižovatku. Nejde přece jen o jízdu cyklistů, ale o celkovou plynulost a bezpečnost.
Takze myslis, ze jeden cyklista na prejezdu bude mit od jednoho auta prednost a druhemu naopak bude muset prednost dat? To se mi nezda.
To si nechci ani predstavovat, ze auta odbocujici vpravo budou prednost davat a ti co to maji doleva nikoliv.
Mimo jine by to zamotalo celou situaci, protoze auto odbocujici doleva s prednosti na cyklostezce by muselo davat prednost autu, odbocujici pres cyklostezku vpravo, ktere by prednost nemelo. Pak uz staci, aby cyklista dal prednost autu odbocujicimu vlevo, ktere dava prednost autu odbocujicimu vpravo davajici prednost cyklistovi a mame tu klasicky deadlock... :)