Tak já něco napíšu... A pokud by to někoho zajímalo, tak třeba pak i něco dalšího a třeba se někdo i připojí. Teda třeba se připojí nás čtyři, co si to v Čechách koupilo. :) Ne, dělám si legraci.. Nevím kolik lidí to má.
Takže první věc, co mě napadá... Nastavení proudu motoru a proudu akumulátoru!!!
Ono je to v programu, kde se to nastavuje i nějak popsáno, ale dokud jsem si to nevyzkusil, tak jsem to stejně nechápal a na internetu se stejně nic nedozvěděl. Takže začal jsme s tím, že jsem omezil jen proud baterie a proud motoru nechal na 100%. To jediné jsem chápal jak asi bude fungovat. Takže důsledek byl klasický (můžete to vidět na simulátoru na ebikes.ca), že hned při rozjezdu odebíráte povolené maximum z baterky, do motoru tečou daleko vyšší proudy. Při rozjezdu máte maximální točivý moment a brutální zátah. To samozřejmě klade nároky na momentové zajištění osy motoru. Otázka je, jestli u elektrokola potřebuju, aby to mělo takový odpich... Takže to byl první pokus. Další pokus pouze omezení proudů motoru. Vtip je v tom, že pokud omezíte proud motoru, tak při rozjezdu proud akumulátoru s rychlostí nabíhá postupně. V důsledku je na začátku průběh momentu konstantní. Tedy až do okamžiku, kdy začne klesat... Oboje nastavení se dá kombinovat dle potřeby. Jen hlídejte ať neteče z baterky více než chcete. Mě tam chvilku teklo přes 50A, ale pravda je, že pojistku 40A to odpálilo asi až po dvou sekundách. Nutno taky podotknout, že to jak nastavíte omezení těhle proudů má nakonec i vliv na průběh brzdné síly při rekuperaci. Mimochodem nevěřte nikomu, kdo tvrdí, že rekuperace u kola je zbytečnost. :)
Nic ve zlém ja nemám sice tuto jednotku a k ni se nebudu vyjadřovat. Zaujal mně ten názor na rekuperaci, na své jednotce ji mám zapnutou a zatím v době testování crystalyte HT jesem zaregistroval rekuperaci jen dvakrát a to při jízdě z kopce kdy se zapla sama při rychlosti vyšší jak 34km/h. Bohužel nikdy jsem nesjížděl dlouhé kopce a tak si myslím že u mně smysl nemá. Jo jet z kopce hodinu to by byla jiná. Jenže to bych se do takového kopce plahočil půl dne. Nezlob se že jsem zde vnesl něco jiného než jsi puvodně zamýšlel ale asi se tomu nedá vyhnout.
Uz nevim kdo, ale nekdo mel rekuperujici motor na lehokole a z dlouheho kopce mu zacala varit Pb baterie. A mam pocit, ze byly nejake skody i na elektrice.
Tohle trošku i řeší ta jednotka Kelly. Alespoň tím, že si nastavíš max napětí a myslím, že když při rekuperaci to něpatí stoupne snad na 0,95 té hodnoty, tak to omezí rekuperační proud. Takže ten aku nepřebiješ. :) chce to samozřejmě akumulátor, který snese vyšší nabíjecí proudy. LiFePo4 s tím problém nemají. Ale ani ty LiMn patrně nemají problém. BionX má LiMn a rekuperuje se tam také.
Jasně. Moje zkušenost je, že větší význam má rekuperace v terénu než na silnici. Přeci jen na silnici se jezdí rychleji a tak z kopce dost energie padne na překonání odporu vzduchu. Takže na silnici jsem při rovinaté trase měl třeba i pod těch 5%, ale pravada je, že většinou je potřeba z kopečků brzditi i na silnici, takže často těch 5 až 8% i v mírně zvlněné krajině. Do terénu mám druhé postavené ebike a tam právě mám tu jednotku Kelly, která umožňuje i tu míru rekuperačního brždění měnit. Takže s tím a v terénu v pohodě 15%. Hlavně při sjezdu do údolí Kačáku člověk narekuperuje dost. Samozřejmě je to taky o stylu jízdy. O tom, že člověk prostě začne včas brzdit (rekuperovat) a nebrzdí smykem na poslední chvíli. cíl je brzdit tak, aby nemuselo dojít na brzdové špalíky. Příklad... Na tom mém druhém výkonnějším "ebike" jízda po přímé lesní cestě vypadá tak, že nahoru jedu tak 25 v lepších úsecích i 30 a dolu taky tak. Nahoru šlapu a pomáhá mi motor a dolu rekuperuji, aby se mi to moc nerozjelo. U té jednotky Kelly je výhoda, že rekuperace se dá docela dobře řídit. Zkoušel jsem i páčkou plynulou regulaci, ale od toho jsem alespoň pro zatím upustil. Teď to mám tak, že první stupeň rekuperace po puštění plynu je slabší a. Většinou stačí na zpomalování v mérnějších sjezdech, když nechci aby se to rozjelo moc rychle. Vypnout se to samozřejmě dá taky ťuknutím do brzdové páčky. Druhý stupeň rekuperace - silnější - nastane, když zmáčknu brzdovou páčku. Mám tam spínač. To je dobré na větší sklony a když chci zastavit. PRavda tak po 8km rekuperace už nefunguje a závěrečné dobrždění je na špalcích.
Abych to shrnul, tak smysl má pokud se musí hodně brzdit. A čím pomaleji člověk jede tak tím větší význam to má, protože tím méně energie padne na odpor vzduchu.
o tom mi řikal pan Šikula že lzebrzdit rekuperací pomocí té páčky, pokud budu mít Kelly. Připojení rekuperace jsem zkoušel jen jednou a šel přes řidítka, to jsem měl motor v předním kole a "stalo se něco divného".
Pak už jsem to nezapojil. Vadí mě, že musím mít ty čínský páky, vadily mě vibrace při každém zmáčknutí brzd.
Na jakém motoru jezdíš?
Jindro já má tři elektrokola. Teda jedno jsem koupil mamce, ale stejně na něm jezdím víc já. Ale tak když se budeme bavit o těch dvou, tkeré jsem postavil, tak u prvního kola mám přímý motor v předním kole a jednotku Magic. :) Taky od Šikuly. Je to enhle motor http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1... . Jezdil sjem ho na 15a a teď jsem ho seškrtil na 12A, abych se víc snažil makat. :) Mám tam PAS senzor, takže prostě šlapu. To víš, že na začátku jsem zkoušel páčku a tempomat, ale nakonec tyhle serepetičky šli pryč, protože jsem si řekl, že chci jezdit na kole a nestarat se o nějaké ovládání. Tedy nechť je to automaticky. Když šlapu rychle, tak prostě motor ví, že má máknout.
A na druhém postaveném kole mám obdobu pro zadní kolo http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1... Právě u tohohle kola mám jednotku Kelly a pouštím tam něco mezi 30 a 35A. tohle kolo mám spíš pro radost. Je ovládáno plynovou rukojetí jako motorka. Sílu má, že by se na něm ani moc šlapat nemuselo. Spíš je to pro mě taková hračka.
Fakt je, že Magic Pie jsem nějak nechtěl. Přišlo mě to nějak velké. a asi máš pravdu, že v předním kole je to už moc točivého momentu. Hlavně když tam pustíš moc ampér. Na druhou stranu na tom kole s předním přímým motorem jezdím nejvíce. Je to pohon 2x2 (předek motor a zadek já) a kdo to má na kole? :) Další plus je ABS brzda na předním kole. Prostě při rekuperaci se kolo nezablokuje... Pokud by se zastavilo tak brzdný účinek rekuperace je nula a kolo se zase roztočí. :) Takže zase... Kdo to na kole má? :) A to vše za docela slušné peníze. Ta jednotka Magic sice neumožňuje zázraky, ale lepší než nic.
Jinak máš pravdu, že ty přímé motory rekuperují a neboli brzdí po dosažení maximálních otáček. Ono to je i docela příjemná vlastnost, protože z prudkého kopce tě to prostě nenechá rozjet moc rychle. Já mám trošku smůlu v tom, že otáčky motoru jsou dost vysoko, takže když jsem to zkoušel, tak to začalo něco vracet asi v rychlosti přes 45km/h.
Nějak sjem se rozepsal a stejně neřekl vše podstatné. No nic.
Tak ještě to, že když jsem si dělal takové svoje srovnání, jaké výhody má jaký pohon, tak jsem dospěl k závěru, že buď chci přímý motor s rekuperací a nebo středový pohon. Všechna ostatní řešení jsem zavrhl. Ono mít přímý motor bez rekuperace prakticky znamená mít řešení s horší účinností než má středový pohon a přitom nemít žádnou výhodu navíc. Spíš nevýhody... Jako třeba, že když píchneš, tak musíš sebou mít velkej klíč. Takže když přímý motor, tak já jsem pro rekuperaci. Jinak pokud nemít rekuperaci, tak ěm vychází jako lepší řešení středový pohon.
Tak jak pokračují zkušenosti s touto řj? Nějak jste umlkli.
No já si to už jenom užívám. :) Ladil jsem na začátku. Fakt je, že ještě nějaké ladění bude... Trošku mám plán ještě na využití plynulé intenzity rekuperační brzdy. Teď to mám dvoustupňově, což je celkem také velký pokok oproti jednotce Magic, kde to je jednostupňově. První stupeň je jako že brždění motorem, když zavřeš plyn. Tam je intenzita (až) 20% a prakticky je to jen takové velice mírné brždění. Třeba ze středního kopce, když nechceš aby se to moc rozjelo. Další stupeň je když zmáčkneš brzdovou páčku. Tam je rekuperace (nastavitelná až na) 50%. Celé to je zase trošku alchymie, protože i průběh brzdné síly a proudů odvisí od nastavení max proudů pro baterku a max proudů pro motor. Oboje má dopad a vysvětlení by bylo na dlouho. Nicméně kdo si vyzkouší jednou nastavit větší proud bat a omezí proud motoru a pak zase naopak a bude sledovat jak se to chová, tak to asi po čase pochopí taky. Každopádně tahle jednotka je z hlediska nastavitelnosti hodně hodně vepředu proti jednotce Magic. Taky má různé finesy jako modelace těch proudů do motoru tak aby účinnost motoru byla lepší. No už si ani nepamatuji co jsem sem psal, tak se snad neopakuji. Dneska jsem si byl zaplavat, tak jsem jel samozřejmě na tomhle výkonějším kole a vyčerpal celých 10Ah Headway a právě v tomhle případě jednotka Kelly při poklesu napětí k nastavené minimální hodnotě nejdříve šetří a seškrtí ti proud a tím je možné cucat z baterky delší dobu, aniž by ses dostal pod kritické minimální napětí. Pak samozřejmě také dojde na to, že jednotka baterii odpojí. Takže shrnuto podtrženo, tak pro výkonnější e-bike ovládané plynem skvělá řídící jednotka. Navíc velikostně je to přijatelné. Oproti jednotce Crystalite je to malá krabička. Já mám variantu na 35A, ale aktuálně to mám nastaveno na 30A a je to více jak dostačující. a to fachčím jen na 36V. Na 48V a 35A, což to taky umí, by to byla asi už raketa. :)
Stejně je zajímavé sledovat , jak z nevýhody lze získat výhodu , když se to správně podá...
Přímé motory nejen že mohou vyrábět proud, oni ho vyrábí ať už chceme nebo ne, což je trochu jiný úhel pohledu...
Ona ta rekuperace sice nepřináší nic moc výhod, snad mimo dlouhých alpských sjezdů v trvání desítek minut. Ale je nutné řešit co s energií vzniklou při jízdě bez pohonu, v souvislosti s ochranou elektroniky...
To je vlastně ten pravý důvod, proč výrobci řeší rekuperaci , s tím že třeba pro lithiové články je to věc krajně nevhodná.
Přímé motory u nás prodávané, jsou v drtivé většině původem určeny pro pohon čínských elektrokol a mopedů, na kterých se nešlape a používají velké olověné baterie, které přechodné dobíjení dobře snášejí. Vyřešit opravdu efektivně rekuperaci je s ohledem na fyziku docela potíž, ale reklama je mocná zbraň...
Pro moji baterii to není problém. Nabíjecí proudy v pohodě až 5C.
Co se týká obecně rekuperace, tak i u LiMn, tkeré používá BionX to taky není problém.
Že to někdo neumí a tak říká, že to nejde a že to není přínosem a že to je jen reklama, je asi normální. Říká to ten, kdo to nemá a kdo to nenabízí. Lidi od BinX a spokojení uživatelé to neříkají.
Ano tak to vidím i já, nepotřebuji ji ale nezavrhuji, nakonec mám ji taky ale nevyužiji ji. Pro kopečkáře asi bude přínosem, nemohu posoudit když je nejezdím. Jen by mně zajímalo jaký je poměr spotřeby při vyjetí kopce a vrácení energije při jeho sjezdu. Na výjezd dejme tomu sežeru 5Ah a sjezdem se mně vrátí kolik? Je to 1Ah nebo 0,5Ah nebo jen 0,1Ah? Věřím že u městského e-kola je to zbytečnost.
Ten poměr energie na vyjetí kopce a energie vrácené při brzdění záleží na rychlosti. Pokud ten kopec můžu sjet šusem, tak se mi rychlost ustálí třeba na šedesátce a veškerá energie padne na překování odporu vzduchu, takže pak by to dokonce nevrátilo vůbec nic. :) Naopak v terénu, kde se s ohledem na prudší zatáčky a horší povrch musí jet pomaleji, tak to může vrátit o dost více. Tedy plyne, že obecně na silnici, kde se to většinou dá pustit třeba padesátkou dolů, tak přínos rekuperace bude menší než v terénu. No a úplně nejlepší by to samozřejmě bylo na Měsíci, protože tam tuším není atmosféra, která by člověka brzdila. :)
Jestli chceš, tak můžu někdy pod nějakým kopcem vynulovat CA a vyjedu a sjedu a uvidíme kolik a při jaké rychlosti to dalo. Samotného mě to zajímá. Smysl to má v kopci tak nad 6%, protože tam se většinou už kolo rozjíždí na dost velkou a nebezpečnou rychlost. Blízko mám i kopec 17%, ale tam se to rozjíždí i s rekuperačním brzděním na rychlost, které se bojím, tak tam brzdím i normálně.
A nezlob se, ale říct, že z nevýhody dělám výhodu je hodně velká demagogie. Je ix dopravních prostředků, kde je rekuperace považována za výhodnou a šetří to energii ... tramvaje, vlaky, elektromobily...
Jasně, ale to je jiná technika a šetří se tím spíš ovzduší protože se rekuperace používá pro brzdění a vzniká méně prachu z brzd. Vybíjení proudu takto vyrobeného se děje do sítě,zjednodušeně řešeno ho spotřebuje mašina v okolí a klesne tak příkon do sítě . Pak je tu i využití energie při brzdění, známé z F1, použité pro následné zrychlení. To bych pochopil.
Ale rekuperace u elektrokola se míjí účinkem, nabíjení je časově náročné, např. pro plné nabití potřebuješ cca 4 hodiny při optimálním proudu. Při sjezdu běžného kopce s rekuperací motor klade odpor a o to dřív zpomalíš a zapneš, abys udržel rychlost. Pokud bys jel s volnoběžkou, dojel bys dál a zapnul později, sice bys nezískal, ale také méně ztratil. Někde mám měřící protokoly z paraelně zapojené BMS od jedný firmy co testovala Bionx v USA , skutečná efektivita měřená na baterii byla kolem 1,5 % Byla to 2 kola trase spolu se stejnou váhou,jeden převod stejné nastavení , jeden bez rekuperace. Údaje na displayích se od těch grafů liší, display pravděpodobně nepočítá se ztrátami... Akorát to v tom mým pořádku nemůžu najít.
U motoru bez volnoběžky si myslím že je nějaká rekuperace v podstatě nutnost. To brždění je podle mě řešení a zároveň dostatečná výhoda , hlavně pro ty co třeba tahají vozíky, ale na dobíjení prostě nevěřím.
My ale používáme motory s převodem, jsou to všechno pedeleci :) ,takže to nemusíme řešit.
Měli jsme ale jeden případ zaseknuté volnoběžky, tak nechtěná rekuperace proběhla. Baterka má ale ochranu, tak se odpojila. Ale to jen pro zajímavost
1) Technika je to dost podobná... Většinou třífázový motor stejně jako u kola.
2) Elektromobily rekuperují hlavně proto, že to je celkem jednoduché a přitom ekonomické. Rozhodně lepší než energii promrhat a proměnit v odpadní teplo na brzdách. To že se nepráší od brzd je bonus, ale rozhodně to není hlavní důvod, který vede výrobce k tomuto řešení.
3) Pokud chceš u rekuperace využít maximum, tak musíš použít baterku, která snese větší proudy. Viz píši kousek výše o proudech 5C u mojí baterky.
4) Ano, ten argument, že přímý motor klade trošku odpor a že s volnoběžkou dojedeš dál platí pro mírné kopce a pro rovinu. Pro prudší kopce, kde elektrokolo má hlavně smysl, tak stejně brzdíš, aby se ti to nerozjelo moc rychle. Na silnici to pustíš rychleji, ale na cyklostezce a nebo v terénu ne. Potom je asi lépe energii z brzdění schovat do baterky než jí měnit jen na teplo.
5) Nevěřím že BionX vrací pouze 1,5%, když moje obyčejné kolo v terénu vrací spolehlivě přes 10%. Navíc tohle tvoje tvrzení je docela ojedinělé a ani s BionX patrně nemáš žádnou či větší zkušenost. Jsi v tomhle patrně jen teoretik.
6) Myslím, že se celkem nic nestane, když nebudeš věřit, že rekuperace u kola vrací do baterie energii. :-)
JJ , nestane se asi fakt nic :))
To s Bionxem je informace převzatá , ale pokud uvážím že je to menší motor než máš ty a myslím i že i jejich baterie nepojme těch 5C (BMS nepustí? ),tak to nemusí být úplně mimo mísu.
Je to prodejní sada, bezpečná a spolehlivá , a takové se nenastavují na hraniční hodnoty, aby bylo jisté že bude spolehlivá a nebudou reklamace.
Ale samosebou, já to neměřil, sice jsem se na tom párkrát svezl, ale bylo to na výstavách,kde lidi u stánku jen papouškují to, co je v katalogu,většinou.
Ono se vůbec těžko hledá kde končí pravdivé technické údaje a začíná pohádka, jedině fakt testovat. Což děláte vy, stavitelé extrémních e-biků , tak vás občas musím trošku popíchnout , abych se něco novýho dozvěděl :),žádnej učenej z nebe nespad