V nějakém vláknu tady v diskuzi jsem se dočetl od Jindry a Bobboba o lehkých akumulátorech LiMn. No věděl jsem o nich, ale přes to se už před dlouhým časem (asi rokem a půl) rozhodl pro LiFePo4. Ale teď mě to povídání o tom, jak jsou LiMn lehké, docela namlsalo, a tak jsem zapomněl na všechny vyčtené důvody, proč jsem vlastně šel do LiFePo4. Ty důvody... Hlavně ten, že LiFePo4 by měly mít lepší životnost a to nejen co se týká počtu cyklů, ale možná i co se týká nějaké teplotní a časové degradace v čase. Chci se proto zeptat jestli tady někdo má LiMn třeba déle jak dva roky a kolik za tu dobu ztratily ze své kapacity? :) Další věc je jak se jim budou líbit proudy při rekuperaci. Fakt je, že BionX má myslím taky LiMn a ti asi vědí proč a přitom je to taky systém s rekuperací.
Tak ja je mám zatím velmi krátkou dobu na to abych je mohl hodnotit. Koupil jsem si je na doporučení kolegy který je má již dva roky a jsou stále v plné síle. Životnosti bych se asi nebál, uvádí se 1000 nabiti tak že 5 let by měly vydržet při 200x nabiti ročně počítám že tak kolem 600nabití bude kapacita tak 70-80% Tak že v relativní plné síle asi 3 roky. Není to moc z hlediska ceny ovšem kdo ví co bude za 3 roky a jaké budou kapacity baterii a hlavně jaké budou ceny. Nejspiše se mrkni zde
http://www.linergy-shop.de/index.php?cat=c66_Im...
http://www.greenroad.at/shop/36V_1
Díky. Tak uvidíme, co přijde. Možná, že nás to za těch 5 let mile překvapí.
Co se týká životnosti - kapacity v čase, tak fakt je, že bohužel nejde jen o ty cykly. Oni je vyzkouší v laboratoři během krátké doby a pak něco napíší, třeba 1000 cyklů, hm hezké, ale ve skutečnosti ta baterka odchází, ikdyž není využívána. Vliv má podle všeho dost teplota. Tady jsem našel článek pro Li-ion http://batteryuniversity.com/parttwo-34-german.htm . Tak do nějaké míry to asi bude platit i pro LiMn. Takže asi je dobrý to mít v chladu. Ach jo. :)
Však oni se automobilky hecnou a něco ohledně akumulátorů dají dohromady. Když ne kapacitu, tak aspoň rychlost nabíjení. Někde jsem již četl, že testují nějaké akumulátory, které jsou schopny přijímat energii v podstatě bez omezení.
Nemáte někdo baterie poskládané z jednotlivých článků od electorbikes? Cenově to za 36V/20Ah nevychází zle.
http://www.electorbikes.cz/products/baterie...
Cenově to zle nevýchází zato váhově ano. Někde jsem dokonce četl vyrování že kvalita není nic moc.
http://www.i4wifi.cz/lithium-battery-12v-40ah...
Tyto jsem taky zvažoval ale zase ta váha. To by bylo dobré pro Jindru na vozík.
12V bloky od i4wifi jsou jen 4 baterie ve spolecnem pouzdru. Zadne BMS atd ten clanek neobsahuje. Nevim zda tam este stale pisi "s chemickym balancovanim" ale dle zjisteni skutristu - viz diskuse ztq360(?)na hybrid.cz-
to neni pravda. Mit baterie v serii bez balanceru je nejlepsi cesta k problemu!
Taky mě láká ta váha. Počkejme jak to Bob vyhodnotí. Jezdím taky na LiPeFo a ta batetie si nechá líbit opravdu brutální zacházení. Drží až téměř do posledního Ampéru. Jsk se chová ta LiMn když je téměř prázdná? Neškodí ji vycucnout až do dna?
LiPeFo zatím drží, ale mám tak do 200 cyklů, nevedu si tak dokonalou statistiku jako Bob.
LiFePo4 jsou podle těch uváděných údajů dost dobré. Nejen co se týká cyklů, ale taky leckde píší, že vydrží nejméně 10 let. To znamená, že ty vnitřní procesy chemické degradace nejsou tak rychlé. Bohužel u LiMn jsem se o tomto údaji nikde nedočetl. Jen na nějakém německém fóru jsem četl, že po 5,5 letech LiMn pořád v pohodě. Na druhou stranu jinde se člověk dočte o tom, že nad 50 stupňů se ty buňky rozkládají a ničí. :) Při nižší teplotě je to asi jen pomalejší. No nevím. Možná sjem zbytečně kritický a nakonec přece všechno stejně přibude do stáje další aku. :)
No prý obecně i těch lithiovek je lepší dvakrát vycucnout na 50% než jednou na 100%. Nevím no. Fakt je, že málokdy vycucávám do dna i LiFePo4. U druhého kola je to tak, že v Kelly jednotce mám nastaveno minimální napětí a pokud jsem 10% nad tímhle napětím, tak jednotka sama seškrtí proudy, takže pak se jede stejně úsporněji a člověka to nutí více máknout.
Stalo se mně že jsem tu jednu 18,9A vycucal až do dna a ještě by to šlo dál protože napětí bylo stále 31V ale já to už dále raději nepokoušel. A taky je možné že má vice jak těch 18,9 A. Elektronika mně to vypíná při 29 V ale tam jsem nikdy nedospěl, no spiše je tak nastavená ještě to nikdy nevypla. Jinak tam nemám žádné BMS, udajně se dorovnávají samy nějak chemicky.
Nemáš nějaký ovladač k té Kelky jednotce a softík na nastavení, taky jsem ji.koupil od Šikuly ale neumím to připojit. Možná že problém bude v těch Hallech, sognalizije vadný nějakou tou doutnavkou signalem.
Sehnal jsem si kablík ale nepodařilo se mi to připojit, jestli si to nerozumí s Widlema 7, zkoušel jsem i Visty, nevím.
No já mám ixpéčka a pohoda. Používám ten software, co se dá volně stáhnout přímo na stránkách Kelly. To máš stažené?
Jde mi nastavit všechno. Oproti jednotce Magic je to fakt pokrok, co tam všechno jde. Jen člověk musí trošku pochopit, jaký vliv má omezení proudů motoru a omezení proudů akumulátoru. Jediné do čeho jsem nešel, tak to ej nějaké to spínání boost a nebo economy režimu. Tam to úplně stejně nechápu s těmi piny... Jako že J2-6 atp. Asi jako že se dá spínač na tyhle dva drátky, které jinak mají úplně jinou funkci?
To mi kluci říkali, že to bude běhat na xpéčkách, tak si musím nainstalovat virtuální mašinu, nebo vytáhnout ze sklepa nějaký starý železo :-)
Jinak samozřejmě ačkoli uvádějí, že ta jednotka je na 35A, tak tím asi myslí jmenovitý proud, protože jsem hravě odpálil pojistku 40A. Cycle Analyst chvíli ukazoval i něco o 50A. :) Ale to pak už mělo brutální zátah. Fakt je, že tohle druhé kolo mám hlavně tak nějak pro radost a je postaveno dost nekompromisně... Ale to je tím, že je druhý a s jídlem roste chuť, jak se říká. Hele aby tahle diskuze měla nějakou kvalitu a tak, tak založme pro Kelly jednotku nové vlákno ne? Sice jak jsem pochopil, tak tady na kole se běžně ve vlákně o čemkoli mluví o čemkoli, ale přeci jen.
Pozor při koupování baterie, Vždy si tam nechejt dát 50A BMS. Na jedne baterii jsem měl 30A BMS a jištěné 16A jističem přesto BMS shořelo a reklamaci mně neuznali. Dle jejich názoru k tomu došlo díky vyššímu odběru jak 30A. Vůbec je nezajímá že tam mám 16A jistič který to spolehlivě vypne při odběru vyšším jak 16A.
upresnujici dotaz - myslis fy. linergy?
Ano přesně, kdysi se jmenovali jinak activeshop24.de. Bohuže se snimi neuhádáš stojí si na svém, nejsou schopni připustit že to muže shořet i z jiného duvodů než přetížením. Důkaz je taky na cycle analystu který zaznamená nejvšší odběr, vše marné. Navrhuji mně tam dát BMS-40A Ovšem samozřejmě za úhradu i když je baterie v záruce.
Pak že jsou hajzlové jenu nás - taky často slýchávám "to by se v Německu stát nemohlo"...
ale mohlo, sedum let jsem tam dělal, v Porůří, vím svoje.
Ale v kamenném obchodě se obvykle chovají velmi slušně, vrací prachy bez řečí, tedy v Německu.
Jindro pokud chceš jit do crystalyte tak se rozhoduj rychle. Dnes jsem mluvi s p. Pospíšilem a ten říkal že končí. Zatím zde jiný prodejce těchto motorů není. Jedině si to potom obednat přímo v Holandsku.
To je blbý, já si to budu moc dovolit až koncem září, nevíš kdy a proč končí? Nejdou kšefty?
Divné, že neuvádějí zvlášť hodnotu maximálního proudu a jmenovitého proudu. Jedna moje BMS má taky 30A, ale to je jmenovitý proud. Krátkou dobu vydrží až 60A.
Takže dost možná, že oni tím myslí jen maximální proud, ale i při nižším proudu to jde odpálit.
Bohužel krátkodobý nebyl nikde uveden. Je to ale jedno ja tam takový proud nikdy neměl. Údajně tam shořel jeden mosfet, kdyby to nebylo v záruce tak si jej vyměním sám. Němec s tím dělá štráchy aby mně to stálo další prachy. Dostal jsem doporučení tam BMS vůbec nedávat, na té druhé ho taky nemám.
Aha. A ono by to šlo i bez BMS? Jak by se ty články balancovali? Patrně by se to časem dost rozhodilo, ne?
Balancování je záhada, údajně se to balancuje samo prý chemicky. Kolega ma podobnou baterii již 3 roky a je stále 100%.
promin, ale uz jsem to tu s nekym probiral takze:
chemicke balancovani by bylo mozne pokud by ty clanky byly mezi sebou propojene a mohl se tam elektrolyt "prelevat"
Bohuzel by tim padem meli vsechny clanky mezi sebou skrat. (tak silny, jak silne by bylo proudeni elektrolytu)
Takze pokud Ti nekdo pise meco takove , jedna se o technicky nemoznou vec.
Mozna se jedna o clanky s velmi blizkym vnitrnim odporem ("parovane") ktere se rozbihaji minimalne. (no a nekdo to potom prelozil jako chem balancovani)
Pouzivaji je napr modelari- ale i ti je nabijeji s balancerem. (tj BMS)
...používám celkem 3 druhy baterií na 2 kolech.
LiFeYPo4 40Ah/12V - jedná se vlastně o dvě tyto Ytriové baterie, sériově zapojené, abych získal 24V. Tyto nejsou nejen vnitřně, ale ani vzájemně jakkoliv balancované.
Tuto sadu mám již 2roky, nabití cca 100x. Pokud změřím napětí na každé z nich výstupní napětí, tak zatím ještě rozdíl nepřesáhl 0.03V, tato hodnota je vlastně zcela ustálena již od počátku.
Takže ta chemie asi docela funguje i když také nevím jak.
Měřím před i po nabití, většinou nabíjím hodně rychle i 20A, baterie zvládá i dlouhodobý odběrový proud 35A a převážně ji vždy vyjedu až na doraz, poté přepínám na další, záložní baterii, což většinou bývá LiFePo4 original Cyclone 24V/10Ah, protože ta je na kole permanentně. Tato je již vybavena BMS. Ale na to, že má jen 10Ah, tak zvládá hodně velké zátěže. Špičkově dává i 40A, běžně kolem 32A, nejvíce spokojená (kdy napěťová kontrol LED svítí trvale pouze zeleně) tak do 28A.
Běžně ji nabíjím 5A nabíječkou, ale neprotestuje ani proti 20A, to je pak nabitá za 1/2 hoďky.
Tu mám vlastně nejdéle, dost přes 2 roky, dle záznamů nabitá už cca 800x, ale spíš ještě více. Je fakt, že nyní začínám pozorovat pokles kapacity a s tím související vyměknutí, takže už ji nevyjíždím až nadoraz.
Vypadalo to, že odešel jeden z 8 článků, ale asi ne, všechny mají stejné napětí, takže to již bude spíše jen tím přirozeným stárnutím media. Ale vypadá to, že i tak ještě dost vydrží a zejména na městské popojížděčky ještě vykoná hodně....
Pak mám další nebalancovanou LiFePo4 20Ah/12V - opět 2ks v sérii, tu používám cca 1.1/2 roku, ta má cca 80 plných cyklů. Napětí na obou se také stále drží v řádu setin Voltů.
Nabíjení a zátěž stejné jako u první popisované....
Takže v rámci položené otázky konstatuji, že s nebalancovanými bateriemi doposud absolutně žádné problémy...
v dobrem - dostal jsi mne.
Asi to nebude tak cernobile jak to vidim.
Dekuji za zverejneni Tve skusenosti.
nicmene - vim o pripadu destrukce LiFeYPO4 12V/20Ah i o pripadu "rozhozeni" a nasledneho "odejdeni" clanku v ramci techto baterii.
(mohu pridat linky).
Sam jsem zazil v praci zahoreni baterii LiFeYPO4
3.2V/ 100Ah po selhani BMS pocas nabijeni.
to: cibi
...no tak jak vidno stát se může cokoliv, možná jsme právě odhalili dva absolutní extrémy.
Mě může potěšit snad jen to, že se na mě coby tradičního smolaře na všechno co koupím, snad alespoň ohledně těch baterií už konečně sluníčko pousmálo...tedy alespoň prozatím.
Ohledně baterií jsem z počátku řešil snad jen jeden problém a to sehnat kvalitní, vysoko zátěžové zlacené konektory. Nakonec jsem se rozhodl pro Deansy XT 60 za cca 30Kč pár....a dodnes si je nemohu vynachválit. Jsou malé, nelze je přepólovat a jdou lehce, ale přitom spolehlivě spojovat i rozpojovat. I po mnoha stech rozpojení ( nepoužívám vypínač) stále stejně super jako nové....
Ty konektory mě trápí, přesně jak píšeš, snadno rozpojit, snadno zapojit a ještě chci aby to bylo vodotěsné.
Jestli máte něco co se dá navlíknout na 4mm vodič a přenese těch 30A bez problémů a dokážu to spojit (letovat neumím a nejsem na to vybaven) krimplovacíma kleštěma, dejte mi prosím link.
Přes konektory mám vymyšlenou smršťovací bužírku. Předpokládám, že je budu rozpojovat pouze při defektu, takže bužírku jednoduše roztrhnu a konektor rozpojím. Po opravě v terénu dám už jen izolepu a doma v klidu novou bužírku.
Na tolik ampér se bez pájení asi neobejdeš, mám s tím lehkou zkušenost z leteckého modelářství, v eru mi běhá cca 80A (22V) a to by tenké spoje přikrimplované kleštěma asi neunesly. Chce to tlustý dráty napájený do pozlacených konektorů. Mrkněte do modelářských obchodů, tam je vybavení takřka ideální.
...konektory vypadají takto: http://www.sejvi.cz/?40,konektory-deans-xt60-...
- zde jsem je dokonce objednával.
Pro jistotu jsem jich vzal rovnou 10ks-párů a bylo to tak akorát (tedy na 2 kola a 3 baterie)....
Ja používám tyto a jdou spolehlivě nakrimplovat
https://www.google.cz/search?q=Anderson...
Nakupovaljsem je zde
http://cz.mouser.com/Connectors/Rectangular...
Dokonce mně je poslali aníž bych je zaplatil ne na dobírku, platil jsem až mně to přišlo domu bankovním převodem.
Jinak 30A má i p. Pospíšil. Vodotěsnost zajístíš buď smrš.buž. nebo elektikářskou gumou.
Díky, pánové.
Prohazuju baterie za jízdy, tak spojit a ropzpojit potřebuju často.
Zatím tam mám zásuvky a zástrčky ke karavanům, jsou vodotěsný, snadno se spojujují ale jsou ohromný.
Pokud ty baterie mají stejnou chemii a napětí, tak proč je nezapojíš paralelně? Určitě to pak má i vliv na lepší životnost, protože odebíráš nižší proudy, což je pro aku dobré. Další výhoda je, že na kratší trase to nevybiješ úplně a jak známo tak částečné vybití je z hlediska počtu cyklů daleko lepší než plné vybití.
Nenapadlo mě to, někdy jezdím s jednou, jindy se dvěma a do daleka se 3 ma) buď na nosiči, v brašně nebo vozíku, nabíjím všechny 3 spučasně 3ma nabíječkama a cucám do posledního ampéru.
Když jsem neměl Analysta byla vycuvlá baterka vlaszně jedinným měřítkem spotřeby a dojezdu.
Asi vymyslím nějaký ten batery management
Špatná zpráva, koukal jsem na stránky p. Pospišila a zjistil jsem že již nemá nic v nabidce, prostě obchod zmizel. Vše se ale dá koupit zde
http://shop.crystalyte-europe.com/home.php?cat=250
To je škoda, asi ho válcuje ten Magic Pie, je o dost levnější.
Mluvil jsem o tom s panem Šikulou a on ví, kde si nechat postavit naše motory, strojově vinuté cívky a super kvalita, říkal, že by to ale stálo dvojnásobek a magorů jako já, co by si to koupilo tak málo, že by ho to neuživilo.
Teď jsem s p.Pospíšilem hovořil a říkal že není problém si to v tom Holandsku objednat sám. Mrkni se a uvidíš, ceny jsou úměrné.
No problém... Nevyjde to takhle individuálně dráž?
Každopádně pokud skončil, tak je to škoda. Sice dost věcí prodává někdo jiný, ale ty motory Crystalyte budou chybět a i to jejich výkonné e-bike s vlastním rámem bylo zajímavé.
Cenově to vyjde skoro stejně max. o 500kč víc. Horší to bude s eventuální reklamaci pro člověka jazykově nevybaveného. Mam dojem že Pospíšil říkal že to bude mit jako koníčka tak že se na něj dá obrátit pro radu či doporučení.
Aha. Tak to jde. Ale stejně škoda, že je opustilo nadšení. Pamatuji si jak někdy měli na webu napsáno, že chtějí být nejlepší prodejci nebo tak něco.
Nadšení ho neopustilo ale neviditelná ruka trhu je neúprosná. Hodně lidí prostě kvalitu nekupuje a na to v podstatě dojel. Ještě že jsem se stačil zásobit. Taky hodně zákazníku nejsou bastlíři jako my a radějí volí hotový výrobek. Ovšem nedochází jim že je to hodně předražené a nevalné kvality. Kromě te vyšší cenové kategorie, 40 a vice tisíc kč, tam je to o něčem jiném.
Tak to je dobře, pokud ho nadšení neopustilo. Potom by se ale nemusel vzdávat a na nějaké bázi to provozovat dále. Třeba ne kamennou prodejnu, ale prodej přes internet by klidně zachovat mohl. To ho zase tak moc nestojí a dá se to klidně dělat v jednom člověku.
Koukal jsem na to, je to skoro nastejno. Protože toho pan Pospíšil prodával asi málo, marše ho nemohla uživit.
Z Belgie to má výhodu EU, takže žádné opruzy se clem a DPH.
Podle mého to byl špatný plán -kupovat to přes Belgio, když je to stejně z Číny. Pokud dovážet, pak rovnou odtamtud.
Schválně jsem našel obrázek na goldenmotors.com. Je tam vidět, jak se můžou jednotlivé články ke konci dobíjecícho procesu rozhodit. Docela tomu věřím. Řešením bez BMS může být dobíjet na nižší hodnotu napětí. Fakt je, že ty články se většinou zase tak moc nerozhodí. Nicméně po delší přestávce se mi taky rozhodily a to tak moc, že BMS odpojila při dobíjení akumulátor z toho důvodu, že na jednom článku bylo překročeno bezpečné napětí. Další možnost je, že nějaký článek bude mít nižší teplotu, třeba proto, že je na kraji baterie a venku je zima, potom kapacita toho článku je nižší, takže patrně i z tohoto důvodu by se to mohlo rozhodit. Věřím ti, co píšeš, ale stejně jsem a budu raději opatrný. :)
V nabidce jsou nějaké nové LiFePo4 o 2kg lehčí než ty předešlé a za stejnou cenu.
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1...
Díky za upozornění. Tak to fakt koukám jako blázen. LiFePo4 36V/15Ah a pod 5kg. Tak si říkám, jestli to není chyba tisku. S touhle vahou mám LiFePo4 36V/12Ah. Ale pokud je to správně, tak podle mě dobrá volba.
Dnes jsem volal p. Šikulovi šel se na to podívat a je to opravdu 4,7kg. Taky jsem porovnal cenu na linergy shopu a za podobnou A 123 bych dal více jak 23000,-kč, rozdíl je jistě v kvalitě 1000x nabití proti 5000x nabití a životnosti. Kdo ví kde budou kapacity baterek za 3 roky a taky ceny mohou být jiné.