Tahle městská skládačka už při
prvním pohledu nezapře určitou příbuznost s modelem konkurenčního Dahonu –
už letitým Vitesse D7. Není ostatně ani příliš divu, protože značku Tern
založili lidé spojení dříve právě s Dahonem. Kola Dahon jsou dlouhodobě proslulá
svou kvalitou a promyšlenou konstrukcí, takže v tomto směru jistě můžeme
od Ternu očekávat jen to nejlepší.
takže to nové skládání v praxi nic moc :-( Osmičkovou kazetu sem míval a po vytahání řetězu (velmi rychlém) začal padat na krajních pozicích z tácu. To velké křížení řetězu prostě nedě+lá dobrotu. Takže teď mám nexuse a přehazku už nikdy. Kloub představce vypadá oproti mému dost robustně, to je vlastně nejslabší místo celého kola, já už to dvakrát svařoval a časem asi udělám vlastní řešení i za cenu trochu delšího skládání. Podrápaní sedlovky: mám čistý hliník a je to furt špinavý jak se odírá. Takže to si asi nevybereš. Se zbytkem textu ohledně jízdních vlastností souhlasím, až na maximální vzdálenosti a nevhodnosti do terénu, tam ale musíš dát patřičné gumy. Skládačkám zdar :-)
Je otázkou, co od toho skládání očekáváš. Rychlejší to o moc není, ale samotné skládací mechanismy jsou totálně přepracované, mnohem větší a tím i daleko pevnější. Proto je to kolo o poznání příjemnější na jízdu. Dost by mě zajímalo, kde jsi musel svůj Polygon svařovat.
Já mám Link P9 a jsem z něj unešen. Celkově jsou TERNy kola o poznání dále než srovnatelné Dahony.
Mám Tern Link P9, takže skládání stejné jako u D8 a maximální spokojenost. Skládačka je nová, takže skládání jde trošku z tuha, ale jde seřídit a navíc jsou skládací mechanizmy plně servisovatelné. Podle čeho soudíš že je skládání nic moc? Na P9 je devítková kazeta, takže tenčí řetěz a větší křížení, sám sem zvědav ja dlouho to vydrží. Na silničce jsem měnil řetěz-kazetu-převodníky až to začlo moc střílet, zhruba po 20000km, na skládačce to odhaduji na nějakých 10000km. Z padání řetězu strach nemám, z jedné strany ho drží rockring a z druhé takový plastový držák, jednoduchá ale skvělá věcička. Co se týče vzdáleností, zatím jezdím jenom 15km do práce a 15km zpět, na delší vyjížďku se teprve chystám abych otestoval kolik km je ještě přijatelných. Na to co zatím jezdím je ale skládačka to nejlepší kolo co sem kdy měl a že sem jich měl požehnaně. Jen musela přijít výměna pláštů a sedla za tyto http://eshop.kola-radotin.cz/plast-schwalbe-big... hustěné na 35 Psi a toto sedlo http://www.cyklozone.cz/prislusenstvi-a-dily... . Užší pláště jak 2" na 20" kola je blbost pokud člověk nejezdí po koberci a taky nechápu proč se dávají na kola se vzpřímeným posedem úzké sedla. Když sem si změřil sedací kosti v takové poloze co sedím na skládačce, tak na původním sedle byly úplně po stranách sedla. Takže po pár kilometrech děsná bolest a proklínání zábradlí(mám ještě lehotříkolku :-) ). Teď když někomu skládačku půjčím, nechápe že může být zábradlí tak pohodlné.
ten řetěz. Já tam měl taky oboustranný kryt převodníku. Ale v krajních polohách ten řetěz nabíhal dost pod úhlem a ten kryt nepříjemně rezonoval. Navíc byl udělanej tak, že řetěz padal mezi něj a talíř až to ten plast prostě vzdal. Ten nexus tohle prostě vyřešil, pro skládačku elegantní řešení.
jo ještě ty gumy, já dopředu dostal max 20x1,85 schwalbe mow joe. Na víc tam není místo, zbývaj cca 2mm po stranách vzorku. Jsou pohodlný dostatečně a v terénu drží výborně. Tachometr teď už nemám. Nejdelší vzdálenost za den asi 150km s cca 10 kg bagáží na nosiči. Po silnicích, ale nepříjemnej boční vítr polovinu cesty. Terén není problém, sjet se dá téměř všechno a vyjet se holt musíš snažit, ale taky jde dost. Na jarním srazu to byla parádní zábava.
Jedním z mých kritérií při výběru skládačky bylo, že do rámu a vidlice musí vlézt s rezervou plášť Schwalbe Big Apple 20x2,15", což Tern Link z velkou rezervou splňuje. Rozměr složeného kola je pravda trochu větší, ale žádná jiná skládačka nesplňovala moje požadavky jako tato. Na trhu je na výběr tolik skládaček, že si každý vybere tu svou. Když bude chtít mít balíček menších rozměrů, určitě najde jinou značku která mu to splní. A ještě nevýhoda delších Bowdenů, nevím, ale když si kupuji skládačku s tímto způsobem skládání představce, tak nějak s tím počítám. Pro mě je skládání řidítek ven naopak výhoda, nemusím je otáčet a můžu na nich mít velké zpětné zrcátko na tyčce a při složení kola mi nikde nezavazí. P.S. Bez pořádného zrcátka bych na silnici nevyjel. :-)
chcem sa opytat .. casto sa tu spominaju plaste schwalbe big apple .. aku maju vyhodu ?
Výhoda, že při správně nízkém tlaku pruží. Což teda asi v nějaké míře dělá každá pneu, ale Big Apple to umí nějak lépe. Asi jedna proto, že mají větší průměr a tedy i objem vzduchu a druhý důvod je asi, že jsou takové poddajnější. Taky je mám na skládačce a tak cesta lesem přes kořeny je pak paradoxně komfortnější než cesta na trekingovém neodpruženém kole s tvrdými pneu.
dobre vediet :) .. ja planujem tiez skladacku, a prave tento link d8, na krose mam schwalbe marathon plus, protidefktove, spokojnost, tak tie big apple by som dokupil na d8 .. ale zatial nesplnam vahovy limit, do jari musim spadnut na 95 kg :)
na druhou stranu nejsou tak rychlé a na blátě apod. moc nedrží.
Vždy je něco za něco, já už dávám jabka na vše co se točí. :-) Na skládačce vůbec o rychlost nejde (tedy mě ne, 25km/hod průměr mi stačí) a do blata nejezdím, zalepil bych si blatníky. Za sucha bez problému projedu to co má problém projet kolega na trekingu a to má o hooodně větší kola na 35mm pláštích. On buší na plno, já na minimální tlak 35 Psi.
O Big Apple jsem taky uvažoval, ale co blatníky? Nestříká pak voda kolem nich? Měnil jsi je za širší? Mám tam tu klasiku, co se k tomu dodává a velká rezerva tam není.
Mám skládačku z Azubu a tam mi dali na výběr, buď blatníky dodávané Ternem a nebo Azubácké. Ty jsou sice bez zástěrek ale jsou delší a hlavně širší-63mm, takže v pohodě schovají i ty nejširší 20" Apply 2,15".
Kolo mám od února, od té doby najeto 980 km. Když to jde, jezdím na horáku a v zimě na crossu. Na skládačku vychází pracovní cesty zpravidla v rozsahu 5-10 km na 1 jízdu, maximálně jsem jel asi 40 nebo 45 km.
Řetěz
Asi po 700 km výměna řetězu, nyní řetěz Shimano a zdá se, že vydrží trochu víc. Jinak řetěz se opravdu dost kříží, je to znát i při jízdě, výdrž proto nelze čekat velkou. Pro úplnost jezdím řetěz do opotřebení řetězu a nikoliv do opotřebení kazety.
Řazení
Je to kompromis a tak se to musí brát. Rozsah pokrývá bohatě městské potřeby, někde jsem četl, že je od 10 km/h do 30 km/h, což potvrzuji. Nemyslím si, že křížení řetězu je jinde lepší, pokud nesrovnáváme kola do 3 rychlostí nebo kola s řazením v náboji.
Černá sedlovka
Ano, trochu se ošoupala, ale bez detailní prohlídky se to po 1/2 roce nepozná.
Skládání
Nemám problém, pojistky mám stále původní. V únoru je výrobce začal dodávat pevnější, navíc jsem dostal 2 rovnou při koupi jako náhradní díl. Nevím, z jaké doby pocházelo kolo, které jste testovali (měkčí x pevnější pojistky). Kolo je stále pevné, skládání do N je podle mne bez vad.
Sedlo
Je fakt nad očekávání dobré. Na širších sedlech po pár kilometrech trpím (odřené nohy). Oproti horáku je trochu širší a měkčí, ale ne zbytečně moc.
Gripy
Dobrá ergonomie mne překvapila, zpočátku jsem jim moc nevěřil. Otlaky nemám, ale možná je to tím, že i na horáku jezdím bez rukavic a tak nemám ručičky manekýna.
Terén
Polní cesta OK včetně zkratek pražskými lesíky a zapomenutými kouty, kočičí hlavy samozřejmě děs. Při mé váze 75 kg mohu pneumatiky trochu upustit a pak se dá hodně, ale kočičí hlavy jsou i tak trest. Výplet předního kola by mohl být pevnější, kočičí hlavy dělají z kola osmičku.
Délka trasy
To je hodně individuální, ale viděl bych to tak do 50 km. Zkusím to někdy po A2 na chatu (105 km), tak pak poreferuju. Na druhou stranu má to větší odpor při šlapání, vzpřímený posed není kamarád s protivětrem a terénní vložka Řež - Na Dole (Máslovice) udělá své.
Černá sedlovka a její poškrábání považuji za něco co může detailista řešit její výměnou za stříbrnou. Já sem měnil za odpruženou a šel jsem znovu do černé ač sem měl na výběr.
Co se týče pojistek, taktéž nemám problém, asi už mám ty pevnější.
Gripy jsou skvělé, jen se musí nastavit tak, aby širší plochy směřovaly více vzhůru a podpíraly více dlaně. Odřeniny od nápisu Biologic taky nějak nechápu, ale asi nemám tak citlivou pokožku jako tester. :-) Při vzpřímeném posedu je tlak na ruce minimální a u těchto gripů mám v podstatě po většinu jízdy ruce volně opřené dlaněmi o to měkké rozšíření.
Tak jen doplňuji a opravuji, že délka trasy se neliší od standardního kola. Jel jsem 4x přes 100 km na jednu jízdu a rozdíl v tom není. Samozřejmě to trochu déle trvá, zpoždění je od nuly do 20% z obvyklé doby jízdy, přičemž hlavní příčinou zpoždění je kvalita povrchu na trase. Jednoduše terénní kolo to není a buď se to objede nebo se to musí jet pomaleji.
este by ma zaujimala jedna vec, dal by sa na link d8 namontovat klasicky presmykac ? . . plus tam dat casom napr klasicky trojprevodnik, stvorhran ?
Pokud seženeš přesmykačovou objímku na průměr trubky 41mm, nebo si ji vyrobíš tak ano, můžeš tam dát přesmykač. Na stávající kliky (pětipacka) můžeš přidat ještě jeden menší převodník, toť vše co můžeš udělat a získat tím lehčí převod do kopce. Šly by i tři převodníky, ale musel bys vyměnit kliky a to za nějaké dražší na kterých půjdou vyměnit všechny tři převodníky za větší a to o hodně, nachystej si tak 200 euro, levněji to neposkládáš.