Nejsem úplně odborník, ale vidím to takhle. Udávaná kapacita v Ah je měřená při určitém vybíjecím proudu. Když se vybíjecí prou zvýší, kapacita klesne a obráceně. Není to žádná trojčlenka, ale tak nějak fyzikálně chemická záležitost, které moc nerozumím. Takže když se baterie zapojí paralelně, tak se sníží odběr na jednu a tím i drobně zvýši využitelná kapacita. Také se tím zvýší max proud, který jsou baterie ochotné dávat.
U modelářských baterií se udává povolený vybíjecí v násobcích C. Kde jako C se bere kapacita v mAh, ale odmažou se ty hodiny. Takže baterku s kapacitou 2600 mAh a max vybíjecím proudem 35 C můžu teoreticky ždímat až 91 A. Jednoduše, když se použije stejná baterka s větší kapacitou, tak ji můžu zatížit úměrně vetším proudem.
Tak že získám paralelním spojením 36A/36V, to znamená že když jedna 18A je schopna dodat 30A tak bych mohl cucat 60A. Ja ale běžně odebírám max 20A tak že žádnou výhodu mně to nepřinese? Třeba bude pomalejší pokles napětí? Asi by to chtělo k vysvětlení nějakého odborníka.
Ale ano, přinese. O trošku větší dojezd, než kdybys je používal každou zvlášť. O kolik říct nedokážu. A určitě to také prodlužuje životnost akumulátorů, protože s menšími vybíjecími proudy mají delší životnost. Ale o kolik netuším. To jsou spíš taková obecná moudra o lithiových baterkách.
Co ale je ten menší vybíjecí proud? Mně to bere ve špičce 20-25A ale to jen vyjmečně. Při běžném provozu je to něco kolem 2-5A Věřím že tam kde budou trvalé odběry 20A to má smysl. Jinak v tom vidím nevýhodu že musím při paralelním zapojení vždy nabijet dvě baterie. Ne na každém výletě mám celkovou spotřebu 20A al třeba jen 8A nebo 10A. Pak dobijím jen jednu.
Já mám pocit, možná se pletu, že jak to sestavují z těch článků tak tu kapacitu v Ah dohánějí právě vyšším počtem paralelně připojených článků, vybíjení snad řídí ta BMS a ta je konstruována na nějakej dlouhodobej vybíjecí proud a max špičkovej.
Je to jen moje velmi laické chápání toho jak to funguje.
Vyšší kapacita baterií s proudem snad nesouvisí?
Rozumím rovnici vyšší napětí = nižší proud na stejný výkon, ale proč by měl vyšší množství Ah v článcích.mít nějakou souvislost s vybíjecím proudem netuším.
Elektřina je pro mě záhadou, omluvte jestli plácám kraviny.
Kraviny drobet plácáš :)
Baterka je takový chemický reaktor, takže čím má větší kapacitu a tím objem, tím může ta chemická reakce probíhat jaksi ve větším objemu najednou a tím vytvářet víc požadovaného produkty, tedy elektrického proudu. Naopak když odebíráš menší proudy, tak má chemická reakce větší účinnost, takže ve výsledku je kapacita větší.
Nominální napětí na článek u lithiovek je 3,1V až 3,7V podle druhu. Vysoká napětí, jaká mají baterky na elektrokolech se dosahují sériovým zapojením baterek. Tím ale roste pouze napětí, kapacita nikoli. Vyšší kapacity se u lithiovek dosahuje tím, že se článek udělá fyzicky větší. Paralelním zapojením se dá kapacita také zvýšit, ale vyrobit větší článěk IMHO je jednodušší a levnější než spojovat hromadu malých — méně drátů, méně obalového materiálu.
Celkem mně zaráží, jak si mohl postavit takové elektrické monstrum, aniž bys celou problematiku podrobně prostudoval. V dnešní době, když máš na řidítkách tablet s internetem…
Neřekl si mi nic nového. Kapacita se získává paralelním spojením, napětí serií. Nechápu proč by mělo tedy mít lepší chování paralelně zapojené dvě baterie 36V/10Ah než v jedné baterii 36V/20Ah, když se té kapacity dosahuje stejným paralelním zapojením.
K tvému poslednímu odstavci dodám po zkušenostech s Michalem jen to, že buď diskutuj k věci, nebo jdi doprdele. Mluvíš s inženýrem, z jiného oboru, ale na kydy o chemickém reaktoru nejsem zvědavej.
Pokud nevíš jak to je, nevadí, ale ty si mě jen přetlumočil to co jsem napsal. Vysvětli mě, proč dvě baterie 36V/10Ah by měli podávat lepší výkon než jedna baterie 36V/20Ah.
Osobní výpady, i když tu máš publikum co tě oplusuje a mě omínusuje si nech na někoho jinýho. Prosím.
Jestli jsem se Tě dotkl, tak to promiň, jen si drobet nerozumíme. Nebylo v tom nic osobního.
Já jsem, pokud se nemýlím, nikde nepsal, že je výhodnější mít zapojené dvě menší baterky oproti jedné větší. To je samozřejmě při použití článků stejných vlastností blbost. Šlo mi o to vysvětlit, proč je výhodnější mít dvě menší baterie zapojené najednou místo používání postupně. Domnívám se, že ty článku nejsou v baterii zapojené paralelně, ale pouze sériově, ale rozkuchané jsem to nikdy neviděl.
Co jiného je takový článek než nádoba, kde se děje chemicko-fyzikální proces, tedy reaktor?
Za to rozčílení se Ti ještě jednou omlouvám, to jsem nechtěl.
Také so omlouvám, rozhodl jsem se, že nebudu vstřícný a tolerantní k žádnému osobnímu výpadu, Michal mě vyškolil.
Sorry, všechno dobrý.
Bavme se o bateriích a ne o mém tabletu, OK?
Však já se bavím o bateriích. Narážku na tablet jsem si prostě nemohl odpustit, to prostě nešlo. Přijde mi to jednoduše vtipné :) Nic ve zlém.
Hádat se nechci, jen si myslím, že tomu aspoň trošku rozumím. Ono to není nic složitého, jen to člověku musí projít trošku hlavou.
Mě tohle sere. Jednak můj tablet není nic jinýho než větší Galaxy SII, a taky že psk se slétne hejno slepic co mají už po sezóně a dělají ze mě blbečka co se bez tabletu ani neuprdne.
Mám práci při které potřebuji většinu času být on line. Kdybych viděl líp, byl bych na mobilu, mě vyhovuje tenhle velký telefon pro chlapa.
A tak jsem on line furt, a vysmívat se tomu může jen hlupák, nebo nějaká rozfrustrováná kráva. Tak se nezlob, slíznul si to za ně.
Já se nezlobím. Spíš mně mrzí ten čas, co jsem tady proseděl u počítače místo spaní. Nejít zítra do práce, tak je mi to jedno.
Já ležím v posteli a bavím se s tebou z toho tabletu :-)
Dobrou a dík.
Ovšem je fakt, že běžné používání technologií jako je tablet v kombinaci s tápáním v základech elektrotechniky ... přinejmenším hodno mírné pozornosti.
V čem konkrétně vidíš to tápání?
Mozná občas jedeš výtahem, ale nejsem si jist, že přesně chápeš jak funguje lanový most.
Lano základem obého.
Já jsem to spíš myslel tak, že v dnešní době internetu není problém o ledajaké problematice najít hromadu informací.
Rozhodně si nemyslím, že člověk k používání spotřební elektroniky potřebuje nějaké znalosti elektrotechniky.
Tak jsem dnes vyzvednul z e-pohonu motor od Jindry. Krom neprijemneho prekvapeni, ze z meho puvodniho leze drat vpravo a z toho od Jindry vlevo, jsem dostal nejake informace od p. Modraka. A jsem z toho jelen. Zkusim se stavit a vyzdimat z Tebe vysvetleni. Sice si to vygoogluji, pochopim vzorecky, ale pro pouziti v praxi mi chybi predstavivost. Celkem Jindru chapu. Hybe se to, nebo to stoji = umim si cca predstavit, co se deje. Behaji v tom elektrony (diry) = jsem z toho vedle. 8-(
To jeste tak zajet slalom na Hubertusu s prckem na pridi... 8-)
Trochu jsme pokročili od té doby.
Kabel vlevo je v pohodě, taky nejde dírou ve šroubu ale vedle, kvůli oslabení šroubu, ty motory jsou silnější a u přehazovačky by ten kablík dělal problém.
To je první slabé místo. Já jsem právě v těch místech poškodil kablík k Hallua Hally odvařil. Doporučuji kablík omotat izolačkou nebo ho nějak chránit jinak.
Předpokládám že máš starou řídící jednotku Magic Pie. V ní se pomocí usb kablíku a čínského softu co si stáhneš dá nastavit max dlouhodobý proud, špičkový proud, omezení ryhlosti (jen v procentech, tedy experimentálně) úroveň regenerace (doporučuji nulu) a ještě je tam taková vychytávka kterou se nastaví kdy ti plynová páčka začne dávat proud. Šáhneš na páčku okamžitě to vyráží (100%) nebo stiskneš až do půlky a pak teprve jede. To je pro přední kolo výhodnější, dát si jistou vůli. Kablík mám a pujčím ti ho jestli to nemáš, stojí šestikilo a na jedno dvě použití se to nevyplatí kupovat.
Předpokládám, že máš 36V baterii, čili max dlouhodobě něco kolem 750 W, jestli ti nenastavil nižší odběr v řj.
Slabým místem se ukazuje změť drátků u řídící jednotky. Dva kabeli k baterii, 3 kabeli od jednotky k motoru - silné, mohou se zahřívat. Pak tenounké drátky k Hallům, páčce plynu, tempomatu a brzdám. Cytlivých je těch 5 drátků k Hallům. Když se dostanou do kontaktu s rozpálenou řídící jednotkou nebo silovým kabelem, odvaří se, v horším případcě vyzkratují. Ty kabílky je potřeba nějak sepnout anebo odizolovat (prostě omotám je izolačkou) tak aby se nemohly setkat s rozžhavenými dráty nebo řj. Prostě je nějak šikovně umístit do krabice, tak aby se jednotka mohla hezky chladit a drátky se nedotýkali vzájemně. Vozím škatulku s ř.j. na předním nosiči a mám v čele i zboku navrtané větracé otvory, aby to hezky profukovalo. Když leje, natáhnu přesd to igelitovou tašku, žádný štráchy.
Na doporučení Boba a Kliky jsem pořídil Cycle Analyst (stojí to asi 3k) a když jedeš "na spotřebu" to znamená hlídáš proudy co ti do toho lezou, jednotku nepřehřeješ a výrazně se zvýší dojezd, u mě na dvojnásobek - tedy 50 km a víc.
Není v tom ždáná složitá věda, celý to funguje, jen je potřeba si dávat bacha na ty tenounké kapílky od Hallů, jede to i bez nich, občas při rozjíždění zavibruje a to jev předník kole dost nepříjemné. V zadu to nevadí.
Kdybysi něco potřeboval víš kde sem, tyhle motory jsem odvařil už 3, tak vím co nedělat :-)
Tak to bych vám pánové jak to tak slyším doporučil motory vyměnit za crystalyte HT nabo HS tam o nějakém zahřívání ať už řj. nebo motoru není ani stopy. Nebo na tu vaší řj. zakoupit pořádný hlinikový chladič třeba jak na procesory.
Taky jsem uvazoval. Ale kdyz uz je to doma, bude to jezdit do uvareni a pak se uvidi.
Ten motorek (250W) a RJ se taky prehraly az pri stoupani na Ples z Rybniku (Cesky Les) (z 470 mnm do 780 mnm) a rychlosti takovou, abych ja vedle stihal na nemotorovem kole.
Taky jsem tu 250 W odvařil, to není cesta. Tenhle se ti nepřehřeje, ale kup si toho Analysta
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1...
Fakt se to vyplatí.
Ta 250 porad chodi, jen potrebuje po prehrati ochladit. Proto ted na zkousku ten Tvuj silnejsi, jestli se prehriva vic motor, nebo jednotka.
Nastaveno mam okamzite 10 A, max 30. Takze z toho bude taky tak 300W. 8-)
To mu možná nebude stačit, jakou máš baterku?
Al enení problm to přenastavit.
Experimentování s přenastavováním max current jsem prošel, ukázalo se, že to cesta není. Motor vydával divné zvuky a trápil se. Lepší je to pohlídat v Analystu a motor klidně nechat výkonnej.
Tolik moje empirie.
Na ty malý rychlosti si nejsem jistej, jestli v tom nebude divně kňourat. Otázkou je taky co rozumíš pod pojmem "malá rychlost".
Kolem 12 - 15 km/h to jede bez doprovodných zvukových efektů, když jedu pomaleji, nějak v tom škrudná a zdá se, že se ten motor trápí.
Jenže mám 28" kola, ty bys to na 26" mohl mít lepší, protože na stejnou rychlost se kolo musí víc točit.
V každém případě dej vědět až to otestuješ, postavil bych něco takovýho svý madam a sám si koupím Cyclone. Jen mě Šikula nebude mít rád, protože už po třetí v mém motoru bude měnit Hally :-)
Jestli zjistim, ze rozdil v motorech pri nasem provozu neni, nebo ze bude kolo s tezsim motorem za hranici ovladatelnosti (pohodli), bude ten motor zase volny - za cenu opravy. 8-)
Tak kdybys pak pripadne potreboval... 8-D
Nezabiju si dítě :-)
Myslel jsem to tak, že bych obdobně přeprogramoval jednotku a nechal opravit Hally a dal ten svůj motor holce a sám si pořídím nějakej tryskáč.
Zjišťuji, že když to funguje a nemůžu experimentovat, že mě to přestává bavit.
Možná by se ti hodil crystalyte HT ten je pomalý a silný do kopečku. Motor dosahuje kroutícího momentu až 60 Nm při použití 36 V baterii a 25 A řídící jednotce, max. rychlost 25km/h. Magic pie dá jen slabých 20Nm a navic do kopce se přehřívá, ovšem cena je nizká. Tak že za málo peněz málo muziky.
S Crystalite motorem to znamená vyměnit všechno. nejen motor, ale hlavně řídící jednotku. A to stojí prachy.
Motor Magic Pie se taky nehřeje, hřeje se ta jejich řj, to je takové levné šidítko:
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1...
Jak vidíš tváří se to jako že to nějaký chlazení má, ale je to naprd.
A takhle vypadá ta změť drátků, kterou musíš instalací do nějaký škatule ukáznit, jinak se dříve nebo později potkají a šlus.
Jak to tak tady čtu, zlatej Bionx :) Je sice drahej jak prase, ale funguje spolehlivě. Řídící jednotku má přímo v motoru a mimo člověk jen malou ovládací konzolu.
To nenatůníš na kilowatu. Vlastně nenatůníš vůbec. MagicPie má od verze II taky jednotku u motoru, ale nedělalo jim to dobrotu, přehřívalo se to, snad to ve verui III odladili, ale raději se držíme toho, mít to venku a pod kontrolou.
On je fakt rozdíl jestli jezdíš na 250 - 350 W nebo na kilowate a vejš, systém musí bejt na to postavenej, od baterie a jejího BMS až po kablík k motoru.
Ten motorek zvládne 3500W, mají vyzkoušeno, řj taky pořídíš kvalitní a můžeš si si na ní přes USB nastavit lecos, ale když je baterie postavená na max dlohodobej 15A, je to v háji.
Ukápnul jsem kabely u 2 baterii, překvapivě ale baterie a sama o sobě drží a má furt stejnou kapacitu - ale je to LiPeFo4, ty jsou prej držáky.
Ale dělají to:
http://www.linergy-shop.de/index.php?cat=c69_Im...
Hochstrom variante s Hochstrom BMS je na 50A, to už neukápnu.
Tak samozřejmě, že pokud to nevybiješ celé, tak je jednodušší baterky používat jednotlivě a nabíjet vždy jednu :)
Když už se tady tak bavíme o těch proudech a kapacitách doporučoval bych nastudovat význam jednotlivých jednotek :)
Nabíjení stejně jako vybíjení hlídá BMS.
Co konkrétně doporučuješ, abychom si nastudovali?
Tohle vytahování se a hraní si na chytrolína mě už leze na nervy. Buď dej odkaz: čti tady a tady a najdeš to tam, nebo drž pysk.
Tvoje "doporučoval bych si nastudovat" si zkoušej jinde. Nastudováno máme a proto se BobBob ptal lidí, co tomu rozuměj, a to ty asi nebudeš. Ne asi.
Jistě.
1/ http://batteryuniversity.com/learn/
2/ UTFG
To jsou moje zdroje. A pak drobné znalosti fyziky odněkud ze střední.
Reálný článek akumulátoru je v elektrotechnických symbolech zdroj napětí a k němu sériově zapojený rezistor, jehož velikost se s používáním zvětšuje. A tenhle vnitřní odpor je to oč tu celou dobu jde.
BMS mimo jiné hlídá maximální proud a nedovolí nebezpečně vybití ale rozhodně nesníží odebíraný proud ba naopak, část výkonu se na ní sežere.
Takže 2 BMS, protože paralelně propojené baterie každá z vlastní BMS berou 2x víc výkonu než jedna BMS, nebo ne?
Pořád nevidím tu výhodu paralelního spojení.
Mimoto, nehlídáme vybíjecí proud jen v BMS ale také v řídící jednotce, tam si nastavím max current. A protože jako statik jsem ouchyl na sichrování, max current mě omezí i Cycle Analyst, dřív, než to vůbec vleze do řídící jednotky.
Vybíjecí proud co nejmenší. Nevím, tam už jsme u nějaké té chemie v článcích. Pak by asi bylo výhodnější to dát do serie a pouštet ven větší napětí s menším proudem.
Vím o klucích co jezdí na 72V.
Seriozní vysvětlení proč by to mělo být lepší nebo horší jsem nenašel. Zatím. Jisté je, že tak mohu dosáhnout polovičních vybíjecích proudů. U paralelního zapojení asi ne.
Ano paralelním zapojením dosáhneš polovičních vybíjecích proudů. Ale proud co jde do motoru bude pořád stejný. Ale tady se celou dobu bavme o vybíjecím proudu.
Zvyšování napětí také nejde do nekonečna. Výkon motoru je pravděpodobně spínaný nějakým mofet tranzistorem a ty mají maximální napětí, které ještě zvládají, na to pozor. To ostatní polovodiče po cestě a izolace kabelů.
Otázkou je, zda má motor při vstupu dejme tomu 72 V a 10 A stejnou účinnost jako při 36 V a 20 A. To netuším a studovat se mi to teď nechce.
Paralelní spojení jsem volil ze dvou důvodů.
První že poloviční vybíjecí proud šetří baterie což se projeví až časem, vybíjeci křivka se narovná, jak bude baterie stárnout tak to bude aktuální. Už nyní mohu potvrdit že v zimním provozu kolem nuly je to hodně znát. Nevím jaký typ baterií máš ale li-pol baterie v chladu zvyšují vnitřní odpor a dojezd se krátí. Kolo je staré cca 2 roky a v létě baterie ok, kapacita sedí při kontrolním vybíjení měřenou zátěží.Baterie mám na originálním elektrokole, výrobce nabízel max 14 Ah.
Druhý důvod byl dán praxí.Ke konci kapacity baterie výkon klesá a elektronika kola to z důvodu vybití baterie odpojí. Na stejné trase jsem vyzkoušel že při paralelním spojení je dojezd větší což souvisí s tím co jsem zmínil výše.
Možná při použití life-po baterií by to bylo lepší ale nedělám si iluze.
Ale v podstatě vznikne baterie velikosti součtu obou kapacit. Jen je nutné dodržet průřez vodičů na tyto proudy a neztratí se ani odpovídající jištění,obě baterie je třeba mít stejně nabité.
Jsem jen statik, ale kurnik co s tím co má dělat vybíjecí proud? Jeho velikost se nezmenšuje na polovinu jen proto, že máš baterie zapojené paralelně. Na kilowatu výkonu při 48V potřebuju něco přes 21A vybíjecího proudu.
Akumulátor je složen z řady článků o napětí snad 3.2 nebo tak nějak. Důležitý je vybíjecí proud každého jefnoho článku, a to snad řídí BMS. Další paralelní zapojování dvou baterií z nichž každá má svoji BMS mi nepřipadá jako efektivní. Jen s sebou vláčíš jednu BMS navíc.
Když zapojíš dvě stejné baterie paralelně a budeš z nich odebírat dejme tomu 20 A, tak bude každá dávat +- 10A (bude záviset na kondici baterií). Kapacita a životnost akumulátoru jsou funkce mimo jiné závislé na vybíjecím proudu. Když budeš brát z akumulátoru 20 A, tak mu naměříš menší kapacitu, než když z něj budeš brát 1 A. Tohle dost úzce souvisí s vnitřním odporem, který způsobuje lineárně menší ztráty napětí, potažmo kubicky výkonu, když tam teče menší proud.
A zbytek si přeber sám.
To snad kurnik hlída ta BMS.
Vybíjení jednotlivých článků baterie. Proč bych pak měl mít 30Ah baterii, když by bylo výhodnějši propojit 3 10Ah baterie.
To jako že 3 BMS paralelně mě to ohlídají líp?
Od baterek k motoru jde jeden drát. A v tom lítá stejně ampérů ať jsou ty baterie paralelně, nebo jedna. Ten drát vede k BMS. A ta už si to dělí do jednotlivých článků.
Takže klíč je v kvalitní BMS a ne v paralelním pospojování.
Ty to pořád nechápeš.
Tady vůbec nejde tu BMS.
Tady jde o tu chemii uvnitř těch článků. Ta prostě pracuje lépe, když se neždíme na plné kule. A tím, že použiješ větší kapacitu, tím posuneš to měřítko, kdy je to na plné kule a kdy to jen lechtáš. A PRINCIPIÁLNĚ JE JEDNO JESTLI TOHO DOCÍLÍŠ JEDNOU VELKOU BATERIÍ NEBO VÍCE MENŠÍMI.
To chápu.
Takže pak by 30Ah baterie měla být pro pohon mnohem lepší, než 10 Ah baterie.
Není důvod je venku drátama spojovat paralelně, protože uvnitř ty články paralelně spojený stejně jsou. Nebo ne?
Uvnitř by v té třicítce měly být "větší články". Což je, myslí, lepší alternativa, než paralelní spojení článků menších. Jinak to samozřejmě bude, pokud jsou aku připojeny odděleně a odběr je řízen z každého zvlášť.
Měli, mohly by, ale nejsou.
Prostě je jich jen víc. Alespoň u baterií co jsem browsil.
Máš nějaké foto? Počet článků uvnitř a napětí?
Najdu to zejtra, snad mají k tomu zapojení i nějaký schema, ty gemáni co BobBob má od nich ty baterky.
Ale bacha on má LiMn, já drandím na LiPeFo4.
Normální Lionky prej jsou slabý jdyž docházejí. Ty moje LiPeFo táhnou do pisledního Áčka.
Ano, 30 Ah baterie by měla být výhodnější, než 3 postupně zapojené 10 Ah. A to taky primas potvrzuje.
Domnívám se, že ty články jsou vnitřně spojené jen sériově a ta BMS se stará o jejich balancování. Ale to je celkem podružný detail, co na výsledku nic nemění.
Měl jsem jednu 10A rozebranou a bylo tam 30 článků zapojenych serioparalelně nabitý článek měl 4,2V. bylo tam 10 serii po 3 člancích, viz nákres.
4,2 Na článek, to jsou klasické Li-pol, tedy složením asi Li-Mn. Nominální napětí 37 V.
Můj předpoklad, že je výhodnější vyrobit větší článek, než zapojovat více menších paralelně byl, alespoň v tomto případě, mylný.
Samozřejmě že větší článek je teoreticky lepší ale v praxi tomu tak není.Výrobce by musel dělat spousty typů,takto si ty různé kapacity jen poskládá a při dnešních cenách elektroniky balancer není problém. Další důvod pro složené baterie je teplo které vzniká při nabíjení a vybíjení. Z velkých bloků ho jen tak nedostanete a baterie ho nemají rády.
Řekl bych že na kolo je lepší více menších než jedna velká kvůli lepšímu rozdělení váhy. Nevýhodou je ovšem nabíjení, to musí vždy přes balancer, já mám dvě baterie a dvě nabíječky.
Někde jinde v diskusi byla zmínka o rentabilitě takového zařízení. Ta není, není a není. Je to poněkud luxusní hračka ale hrát si můžeme v každém věku ne ?
Přeji prima den.
Rentabilita. Co to je? Kdyz Ti kolo umoznuje sportovat a jeste se dopravit rychle, je to rentabilni? Kdyz muzes jezdit bez bolesti, ktera by Te jinak omezovala pouze na rovinu podel Labe?
Rekl bych, ze ten zdravotni prinos je k nezaplaceni.
Rentabilita je ošidné slovo.
Jde o to s čím to budeme porovnávat. Pokud e-kolo nahradí automobil při každodenní cestě za prací po větší část roku, lze se jakési rentability dopočítat a něco ušetřit i v průběhu předpokládané životnosti baterie.
Budeme-li to srovnávat s mopedem, výpočet klekne hned.
Jako alternativní variantu dopravy za prací bych to nezavrhoval a nenazýval to drahou hračkou. Nedělá to krafál, nesmrdí to, a když se moc nešlape, nesmrdí ani ten cyklista :-)
Prima, téma rentability jsem nakousl proto že jsem se na jiných diskusních portálech setkal spíše s kritikou ceny ekola. Proto jsem vašimi názory mile překvapen a souhlasím s nimi, nazvat to hračkou byla trochu provokace.
Já jsem s touto možností velmi spokojen a umožnilo mi to jezdit tam kam bych na kole již nejezdil.
Jen je nás ještě málo a řekl bych že u nás je to zatím exotika, soudím podle toho kolik e-cyklistů potkávám. Za rok mám cca 7tis.km.
To se rychle bude měnit, protože kolo furt přestavuji a ničím, jsem v častém kontaktu s prodejci a ti nestíhají.
Nevím jak je na to Crystalite a přestavbový kit Magic Pie do zadního kola byl rozprodán (teda zásilka z Číny) dříve než k nám připutoval.
Objevují se stále výkonější baterie, elektrocyklistů přibude radikálně. Právě proto, jak tu kolegové Bob nebo Murphy naznačili) lidem s hendikepem to umožní se aktivně pohybovat a i lidem jako jsem já, kteří na kole jezdili, přestali a zakulatili se, umožňuje pozvolný návrat do sedla.
Pohrdání, které sklízíme od bezmotoráčů je založeno na mylné představě že e-kolo je motorka nebo moped.
Ty jestli najedeš 7tisíc za rok tak z toho minimálně 4 tisíce odšlapeš vlastní silou. Rád bych viděl většinu těch svátečních papoušků co o víkendech mají opřená kola o plůtky zahradních restaurací, jestli ty 4 tisíce km oni ročně najedou.
Bob s Václavem nám založili rubriku, víme o sobě a bude nás víc.
A protože ty víš jak jezdím víš že jezdím jak na mopedu. Kdy o mantře si nech do své partičky "těch co spiolu mluví" a polib si prdel. Ve "fuknčím prádélku"
Po Michalově opakované ataku jsem se rozdodl, že každýpodobný oosobní útok budu řešít takto.
Nevšímej si mě, a když začněeš, pošlu tě doprdele.
Jindro klid, blbečky budu mazat
Tak myslím, že Jindra sklízí pohrdání od bezmotoráčů za to, že ty trénovaný nazývá buzerantama, a ty netrénovaný směšnýma šaškama.
To jsou tvoje kydy.
Jednou jsem použil, v žeru, tetmín "cyklobuzna" i se zdrojem, který nám je všem znám, tedy dfens.
Protože jste na sebe šišlali s drezíčkama.
A "vy co spolu mluvíte" jste se mohli zesrat. Od té doby si každej hejhula myslí, že si na mě může otevírst hubu, podsouvat mi nevyřčené a nadávat mi sborem. A já říkám dost. Ještě jednou a pošlu tě tam ka tvého předskokana. Nevšímej si mě, buď tak laskav.
No nevím, nečtu tady zdaleka všechny příspěvky, ale pamatuju si tvůj první dotaz na elektrokolo, co by tě dovezlo do Paříže, a tam mě to právě překvapilo, že někam přijdeš, přítomný v podstatě nazveš cyklobuznama, a chceš po nich radu :-). Ještě párkrát pak určitě o buzerantech řeč byla, o drezíčkách ale nikdo nešišlal.
To je fakt blbost, elektrokola jsme tu diskutovali, ale nikoho z "papoušků" jsem o radu neprosil, už jsem kolo měl a jen ho "crash testoval".
V čem mi zdejší komunita velmi pomohla, ale nebylo to "ti ktteří spolu mluví" ale spíše úplně jiní co jsem četl mnoho let zpátky, tedy s výběrem plášťů, duše, brzd, brašen i vozejku, naučil jsem se hodně, protože kolo se dost změnilo, od těch dob co jsem ho uměl rozložit a složit jak samopal vzor 58.
Snažil jsem se vždycky poctivě a férově informovat o tom, co se mi zase podařilo podělat, protože z toho se ostatní můžou poučit, a nebude je to stát peníze.
Toho se chytlo pár blbounů a dělají ze mě systematicky a vytrvale čůráčka a já si řekl "tak dost". To je celý.
Všimnul jsem si, že pokud jde o jistou skupinu lidí "jste všichni velmi citliví na každé slovíčko" ale pokud jde o mně klidně něcháte, až na Zdenka, nadívat že jsem vůl, nebo píšu idiotštiny.
Poněkud nevyvážené.
Prostě každej novej tu bývá cupován, už jsem si toho všimnul. Ten konflikt je vždycky někdo - versus "partička co spolu mluví".
Nejsem haštěřivec, ale tohle na mě nezkoušejte. Kecy o tom, že bez motorku bych sie ani neuprdnul - to je fér?
Takže, nechci válku, nechci bojovat, ale nenachám si už od nikoho tady srát na hlavu.
Nešlo by to bez těch vulgarit? A bez těch papoušků?
Mně to třeba drobet uráží. Myslím si, že bys mě papouškem označil. Ale věř tomu, že funkční prádlo nenosím proto, abych ze sebe dělal velkého závodníka a vypadal cool, ale čistě z praktických důvodů. Nemusím jet rychle a i tak se vždy spotím...
Nešlo,
proti houfnici se nemůžeš bránit klackem. Ale slibují, že drsné mluvy nebudu nadužívat, jen prostě když někdo zas bejt "osobní" pošlu ho naprosto přesně kam patří.
"Papoušci" se mi moc libí, hezkej termín mnyslím od kluků z lehokol. Já sám, většinou už taky jezdím za papouška, protože jsme jako kluk se australskýma papouchama zabývám, umím i určit druh papouška kterému se podobám já - je to Rosela Pennantova - viz http://www.papousek.4fan.cz/?p=95
Typické zbarvení :-)
Občas jezdím i za žlutého agaporňáka fišeráka (Agapornis fischeri - mutace lutino), tomu se ´podobám is stavbou těla.
Papoušci patří k nejinteligentnějším tvorům planety, urazit to může jen někoho, kdo o nich noc neví.
Víš Bobbobe, třeba takový jako ty a spousta jiných dalších, kteří sem přišli a v pohodě začali diskutovat, nebudou nikomu vadit a myslím, že i naopak, žkušenosti, které máte mohou spoustu lidí zajímat. Když sem přijde nějaký "matlafa" (píšu to hodně slušně), začne tady vykládat o cyklobuznách a podobným stylem, pričemž neušlápne bez motoru téměř ani metr, nemůžeš se divit, že reakce jsou takové, jaké si zaslouží. Byl tady napřílad na tebe někdo nějak nepříjemný ?? Ale klidně mě můžeš zase smazat ;o))
P.S. Ovšem pokud budeš jiným nadávat, jen proto že s nima nesouhlasíš, asi na tebe bude stejný pohled.
Ano bylo tady pár rýpalů i na mně ale myslím že většinou to pramení z nedorozumění jelikož je to pismem, kyby jsme si povidali osobně asi by k tomu nedošlo. Všeobecně i u nás se říká cyklistům v dresech pumpičkáři, papoušci nebo podobně, někoho se to dotkne jiného né. Já bych to viděl tak že by měla být i mezi námi různymi cyklisty větší tolerance a na sem tam malé popíchnutí v legraci se neurážet. Budmě všichni tak hodni a diskutujme a vykašleme se na osobní útoky, pak ta diskuse bude přínosem. Tak že pánové sklidněme hormony, každý jsme jiný a nikdo nejsme dokonalí tak se podle toho chovejme.
Díky náčelníku, že si se mě zastal, ale já si ho klidně někam pošlu sám.
začně bejt osobní - dostane šrapnel :-))
Myslím, že si postřehl jak se to zase snaží rozjíždět. Taky si říkám, do ksichtu by mě ty krávoviny co tu o mě leckdy leckdo píše nikdo neřekl.
Tak to ja taky pokud bude přiliž osobní. Nevim a dost dobře nechápu co některým lidem na nas vadí. Když jsem poprve v životě viděl lehokolo nabo tříkolové leho tak jsem byl z toho nadšený a těm borcům fandil, nikdy jsem o nich netvrdil že jsou praštění a podobně.
Pak jsem si před vice jak rokem pořídil elektrokolo jelikož jsem onemocněl na kýčelní klouby. Jezdím často a ještě se mně nestalo abych slyšel nějaké nepřihodné poznámky nebo urážky. Mé e-kolo je chváleno a obdivováno a to i od papouchu. Zde je to anonymní a tak malý český člověk (některý) se snaží toho druhého zesměšnit, urazit. Zřejmě proto že závidí a nebo mu někdo zrovna ukřivdil, tak proč si ten vztek navybít na netu v nějaké anonymní diskusi.
Vážení ublížení již jsem to zde jednomu takovému napsal. Pokud se vám něco na nás nelíbí tak si nás laskavě nevšímejte a bude klid. Je asi zbytečné zakládat nějaká nová témata protože se to většinou zvrhne v něco jiného, tak je tomu i zde. Ideální by bylo se držet daneho tématu a pokud k němu nemáte co zdělit tak mlčte.