Koupil jsem si po deseti letech nove kolo - Meridu Crossway 300D. Ale jsem uplne zoufaly z nastaveni prehazovaciho soustroji... Servis kde jsem kolo koupil mi porad tvrdi, ze takhle je to nastavene spravne, me ale chroupave zvuky a obcasna nepresnost neprijdou normalni u SLX rady. Tak sem vzal do ruky sroubovak a zacal nastavovat.. Bohuzel vsechny navody ktere jsem prosel nezodpovidaji me otazky. Nejsou krok pro kroku, nevim jakou komponentou zacit nastavovat.. Presmykacem, dorazy H a L? Povolit lanka na riditkach? Nebo vsechny lanka odpojit rovnou? Chci komplet krok po kroku provest nastaveni. Mohl by mi tedy nekdo napsat, cim zacit (detaily bych si dohledal, pripadne se doptam :) ) Vsem predem dekuji!
Dorazy H a L máš na to, aby ti řetěz neskákal mimo kazetu (to zubatý vzadu). Pak zařadíš prostřední převodník a vzadu nejmenší kolečko. Pak okoukneš, jestli je lanko k přehazce tak akorát našponovaný a neplandá. Pokud není volný a dokáže řadit až na největší kolečko, už na něj nešaháš. Pak už jen dolaďuješ vepředu u řazení. Šroubováním o čtvrtotáčky buďto lanko dotahuješ, nebo povoluješ, podle toho, kam ti řetěz střílí. Když se nemůže vyhrabat na lehčí zařazený převod, přišponuješ. Když nechce spadnout na těžší, nebo po zařazení nahoru chrastí, jako by chtěl ještě dál, povolíš. Zkoušej to a uvidíš, že je to logický a žádná věda.
Taky to chce mít čistý a namazaný řetěz, nezatuhlou přehazku a rovnou patku, na které je přehazka přišroubobaná.
S přesmykačem (přední řazení) je to obdoba.
Jestli na řazení nenajdeš žádné vyložené poškození, pak je to jen věcí seřízení. A to by pro servisáka měla být otázka okamžiku. Dobrý je se to ale naučit, protože kdybys měl měnit lanko někde mimo civilizaci, budeš si s tím muset taky poradit sám.
Mám dojem, že na tom budeš se seřizováním asi tak jako já :-) Jestli neznáš nějakou dobrou duši co to umí aby ti taky vysvětlil co s tím dělá a proč, tak je lepši jít do servisu a jestli to nejsou schopni seřídit, tak běž do jiného, dobrých servisáků není mnoho, ale tohle zvládnou i průměrný.
ahoj toto je docela ošemetna věc ja bych te spiš smeřoval na nekoho kdo umi štelovat abys to videl v praxi takže dej vedet odkud si a třeba se nekdo chiti mužeš byt i muj soused třeba, ale ohledne toho chroupani delato i za jizdy bez řazeni jestli jo muže to byt i nečistota v řetezu.
U prvního horáka se mi činnost osmičkovýho řazení taky nezdála. Při jedné z prvních vyjížděk jsem ladil závitovou objímkou na páce řazení tak dlouho, dokud se mi nepovedlo udělat z něj sedmičkový. Ještě že byly dobře seřízený dorazy!:-) Až mi z toho vyvstal pot, ale pak jsem pochopil. Nic to není, chce to cvik a trpělivost.
Napíšu svou taktiku, detaily si najdeš, nebo se ptej.
Já začínám přesmykačem. Chrastí hlasitějc, což by pak rušilo při doladění přehazovačky.
- Nejdřív správnou výšku: opticky pri zařazení velkého tácu, u většiny přesmykačů by měl vnější (pravý) plech dolním okrajem kopírovat velký tác, pár mm nad ním.
- Pak správný úhel: při zařazení střední-střední musí jít vodící plíšky rovnoběžně s řetězem
- Pak lanko: tak, aby při převodu střední-střední šel řetěz prostředkem mezi vodícími plíšky (bacha na křivý tác). Výhodou je trefit to tak, aby štelovací šroub na řadící páčce byl zhruba uprostřed svého rozsahu - pak máš na obou stranách místo pro korekci. Po výměně lanek a bovdenů může být víc zašroubovaný - lanka se někdy trochu vytáhnou a bovdeny si sednou.
- Pak dolní doraz: při zařazeném největším kolečku vzadu a prudkém přeřazení z velkého tácu na malý musí zařadit hladce, a řetěz nesmí spadnout.
- Analogicky horní doraz.
- Pak vyzkoušej všechny kombinace řazení přesmykačem při zařazení středního kolečka vzadu. Pokud to chodí špatně nahoru, utáhni lanko (zpravidla doleva štelovacím šroubem), a naopak.
Pak přehazovačka:
- Úplně odpojím nebo povolím lanko, a nastavím dolní doraz tak, aby řetěz šel úplně hladce.
- Analogicky s přesmykačem nastavím oba štelovací šrouby (na řidítkách i na přehazovačce) na střed či spíše trochu více zašroubuji.
- Zapojím lanko tak, aby to nějak rozumně řadilo nahoru.
- Brzy poznáš, jestli je lanko moc volné nebo utažené, doladíš stejně jako přesmykač.
- Nakonec nastav horní doraz, zařadíš převod malýtác-velkékolečko, a zlehka šroubuješ, dokud neucítíš odpor.
Jeď se projet. Pod zátěží se to chová jinak než ve stojanu nebo otočené na sedlo a řidítka. Vyzkoušej všechny kombinace řazení. Sleduj špatná zařazení při jízdě, a řeš je ihned.
Všechna dotažení prováděj přiměřenou silou. Lanko musí sice držet fest, ale drří je malý šroubek, kde snadno strhneš závit.