Dneska jsem si na kole přehodil pláště za nový a opravil proraženou duši.
Na zadním kole mám tak trochu problém s brzdou. Když zadní kolo roztočím, dře brzdový špalík trochu o ráfek - ne tak moc, že by se kolo vůbec netočilo (a nedalo se na tom jezdit),ale trochu to prostě někdy vrzne a kolo se poněkud zpomalí, netočí se prostě zcela volně jako to přední, ale nakonec se zastaví přibržděním o ráfek, když je zrovna nezabrzdím, na jedné straně špalíku to trochu škrtá, na té druhé vůbec ne, je teda normální, že když roztočím zadní kolo, trochu škrtá o jeden špalík a tím se točení trochu zpomaluje?
Nastavovat brzdové špalíky sám neumím, brzdy jsou dobře seřízeny, před týdnem kolo bylo v servisu, problém nastal, když jsem měnil duši a plášť...
Jedna možnost je, že máš maličko nakřivo usazené kolo v rámu (znova povolit, usadit nadoraz a utáhnout). Druhá možnost, že ti začíná krapet váznout brzda na čepu a nevrací se, potřebovala by na čepu namazat.
Hledal bych ale napřed to usazení kola.
Zkusím to znova nasadit, už dnes asi počtvrté,
No a můžu to promazat třeba WD-40 nebo mám silikonový olej ve spreji, tekuté oleje, kterými mažu řetěz- Finisch Cross Line, akorát se přiznám, že nevím přesně kde - jsou to Schimano V-brzdy...
Napřed kolo postav rovně (ať ti třeba někdo přidrží řidítka), povol zadní kolo, aby se rukou volně vrglalo, jak si svojí vahou rovně sedne do rámu, tak to bez vychýlení utáhni. Řekl bych, že by to mělo dát pokoj.
Tu brzdu bys viděl, že po zatažení brzdy a uvolnění, by se obě strany Véčka neodkláněly od ráfku stejnoměrně. To odklánění se většinou dá ještě poštelovat malými šroubky z boku, ale pokud se na tom nedělaly nějaké zásadní opravy a úpravy, nevrtal bych do toho.
Namazání čepu (pokud tedy vázne návrat brzdy od ráfku) vyžaduje poměrně jednoduchou demontáž, vyčištění a namáznutí čepu vazelínou. Spreje jsou k prdu, maximálně jako nouzovka pro dojetí, ale hrozí zasvinění špalků a ráfků a následné nebrzdění kola.
No, rozebírat to nezvládnu, ale v knížce Všechno o kolech jsou vyfoceny čepy V-brz a je tam promazávní vyobrazeno tak, že stříknou mazivo ve spreji na ten čep, ale vím taky, že se to musí rozebrat vyčistit, ale to asi fakt do servisu, zkusím to ještě napodled nasadit, už jsem z toho dneska zoufalý...
To rozebrání je docela sranda. Je to jeden inbus šroub a je to dole. Akorát se tam pak musí správně nasadit pérko do správné dírky. Na to je dobré rozebrat jen jednu stranu, abys měl možnost to sestavit podle té druhé symetricky a až pak rozebrat tu druhou.
To bych ale viděl až jako poslední možnost.
Hele a nevymetl jsi nějaký rygol, že by ti třeba prdnul drát a rozcentrovalo se ti kolo ? Škrtá to jen v jednom místě, nebo víceméně po celém obvodě ? (Maličká odchylka je v pohodě, ale fakt maličká)
Sranda?
Pokud víš jak, máš nářadí, čas a chuť uštřit stovku, pak jistě.
A nebo chuť se něco přiučit a být soběstačný. Informace i názorné obrázky se dají snadno vygůůůglit, o radu se dá požádat, nářadí má prakticky každý v brašničce...
O čas nejde, protože víc času ti zabere cesta do servisu, i kdyby to bylo za rohem. A za ty ušetřený stovky jsem si už docela slušně dovybavil nářadí, takže za další ušetřený stovečky z týhle investice si už jezdím po vejletech :-)
Před dvaceti, třiceti lety bylo sehnat informaci daleko obtížnější, o materiál a nářadí nouze - a přesto byl skoro každý domácím kutilem. Sice to byla vyloženě jen a pouze z nouze ctnost, ale tohle byla na tehdejší době jedna z mála trošičku pozitivnějších věcí.
Pokud ráfek škrtá o brzdu jen v jednom místě, hledal bych chybu v lehce rozcentrovaném výpletu. Takže možná bude stačit maličko docentrovat.
Pokud ale k závadě došlo po výměně duše, může se výjimečně stát, že brzdovej špalek škrtá ne o ráfek, ale hranou o nesprávně nasazenej plášť.
Jestli jsi to měl před týdnem v servisu, tak se tam prostě zase zastav, řekni jim, že jsi měnil duši a oni ti to určitě doštelují.
Pro zkušeného servisáka je to otázka 2 minut, přičemž 1,5 minuty bude vypisovat účet.