Je tu pomerne dost automobilu kterym vytyka na silnici motorovy nebo prevodovy olej a se nekdy podari ze ho prehlidnete v desti nebo tme . Naposled jsem najel na louzicku oleje minuly tyden prednim kolem na mokru v desti a v noci asi tak ve 30 km/h , chytil jsem smira na predni kolo a bylo to docela na drzkopad , na brzdy jsem nesel ani nahodou jen jsem cumel abych to kolo srovnal a nepresaval jsem slapat ....... Me by zajimalo jak vy resite tyhle situace ........
jednoduše - co nejvíc se vyhýbám asfaltu
Ja na MTB taky .......
Jako ty, pokud me to nekde uklouzne (na cemkoliv) a nejsem hned na drzce (to se mi stane tak 1-2* za rok), pak se to snazim nejak srovnat, zalezi na situaci - reakce jsou spis intuitivni nez promyslene a vetsinou to ustojim.
na silnici rozhodne , v terenu na MTB jses na to ze ti to nekde ustreli pripraveny spis . Na silnici kdyz tu louzi oleje nevidis na to nejses taky tolik pripraveny , to co pises me napovida ze mas dobry reflexy .
Pripravenost, ostrazitost a opatrnost je alfou a omegou.
Priklad: Je velky rozdil, kdyz jezdim sam nebo se synem v cyklosedacce. Sam jezdim sice ne neopatrne, ale preci jen ne tak ostrazite a navic rychleji nez s prckem. V praxi to znamena, ze jsem s malym chvalabohu jeste nespadl (taky kazdou zatacku jedu tak, aby me kolo urcite neuklouzlo, navic s nim nejezdim za mokra a potme). Kdyz jedu sam, tak se obcas "zadari" (nekdy ne vlastni vinou).
Vse zalezi na stylu jizdy, kdyz budes pokazde pocitat s nejakym problemem - proste jako pionyr "vzdy pripraven", vyhnes se vetsine nenadalych situaci. Ale malokdo jezdi taaaak opatrne (teda pokud neveze dite), ona by to taky byla nuda :-)). Pri "normalni" jizde se obcas objevi nejaka ta olejova skvrna, blato, pisek, mokry listi, apod. (treba jako se mi loni podarilo natahnout se na mokrem drevenem moste, i kdyz jsem jel pomalu a opatrne - taky se mi nic nestalo, ale dupl jsem si na vyplet kola :-)) ), s tim se musi pocitat. Hlavne at nam preje stesti a vzdycky to nejak ustojime.
Asi tak nejak to je , s prckem v sedacce si musis davat bacha dvojnasob , tentokrat jsem tomu drzkopadu utekl , ale kdyz si predstavim motocyclistu ve vetsi rychlosti ze by mu ustrelili predni kolo pred tou zatackou na moste tak me jde jeste ted mraz po zadech .......
Já včas zaujímám stanovisko nezůčastněného pozorovatele. :-))
Na vyřešení nepředvídaných situací je nejlepší zimní trénink. Už jsem tu mnohokrát uváděl, že už asi 12 let jezdín celý rok. V zimě na sněhu a ledu si automaticky člověk nacvičí takové reflexy při vyrovnávání smyků všeho druhu, že ho pak v létě nic nepřekvapí. Už několikrát se mi stalo, že jsem v létě nepředvídaně v zatáčce najel na olejovou skvrnu, písek, štěrk a následně jsem se sám divil jak jsem tu krizovku ve snyku zvládl. Samozřejmě nic se nesmí přehánět - při zimním ježdění se maximálně vyhýbám místům se silnějším automobilovým provozem. Tam kde jezdí více aut je třeba maximální opatrnost a nebo podle možnosti raději použiju chodník.
(samozřejmě zase tak abych neohrozil chodce - na chdníku je chodec PÁNEM.)
Mas pravdu , jsem si vsimnul ze bicyclisti co jezdi v zime kdyz to klouze maji min drzkopadu nez ti co jezdi jen v lete a to je tu dokazany , ja tomu rikam ze si rychleji vybudujes pud sebezachovy , ale na druhou stranu ti co jezdi v obtiznym terenu na MTB maji zase rychlejsi reakce v situacich na drzkopad nez silnicari a to je zajimavy taky .....
Pokud při tom "uklouznutí" na silnici dojde ke škodě na zdraví či majetku, je to dopravní nehoda, cyklistova ostuda. Takhle se snažim to brát. O každym motoristovi, kterej nezvládne řízení na kluzkém povrchu nebo to v zatáčce vezme do protisměru si přece určitě myslíme svý. Že je to blbej nebezpečnej frajer, kterej na silnici nepatří. Proč by pro nás na silnici mělo platit něco jinýho? Je to těžký, já vim, když to zrovna pěkně jede. Ale že jsem o olejové skvrně neměl tušení, protože byla v zatáčce, to je chudá výmluva. Skvrny tam prostě bejvaj, stejně jako na cestě v lese bejvaj šutry. A dobrej (vlastně ideální) cyklista by je měl očekávat. :')
Joe, plně s tebou souhlasím, ale nikdo není neomylný a nejezdíme jen po slnici. Neříkej, že jsi někdy nezkoušel projet přehlednou a liduprázdnou zatáčku trochu riskantně - na hranici možností. Vždyť to patří k cyklistice a pokud mám jistotu, že nikoho kromě sebe neohrozím ani neomezím, tak to je moje věc. V žádném případě nedoporučuji riskovat na nepřehledných místech a v silničním provozu. A ještě je tu jeden aspekt - někdy mně může perfektně zvládutý úhybný manévr zachránit před nehodou, kterou by zavinil plně jiný nezodpovědný řidič. Už jsem nesčetněkrát musel neplánovaně odbočit doprava, jen proto, že řidič který mě ptávě předjížděl náhle odbočil a nebýt mého pohotového manévru tak by mě srazil. Nebo mi někdo na nepřehledném místě vjede, nebo vběhne do cesty. Kolikrát už mě předjíždějící řidič míjel tak těsně, že jsem musel sjet na nezpevněnou škvárovou krajnici a ustát to! Jo jo, kolik jsem toho už za svůj 40letý cyklistický život zažil (je mi 52) a vždy přežil bez úrazu, jen těch pár odřenin - to k tomu patří. V pátek jsem jel asi 60 km, z toho jen asi 12 km po silnici a viděl jsem jen za tu krátkou dobu 4 řidiče s mobilem u ucha - z toho 3 krát v křižovatce - to jsou všechno kandidáti, kteří tě můžou kdykoli nečekaně srazit. Tak ať nám to šlape bez nehody.
To se ví, že se mi to vždycky nedaří. Ale zvlášť na ty pravotočivý zatáčky většinou na silnici dávám dost pozor. Taky si nedělám iluze o žádné své absolutní přednosti třeba na hlavní. 40 let - to už nestihnu. Ale i za ten rok a něco ježdění jsem myslím trochu pokročil. A zdejší zkušenosti co se komu přihodilo a "co komu kterej zlej motorista udělal" mi dost pomáhaj.
Tentokrát musím s JOEm souhlasit, i když skoro nerada (s kým se pak budu tady přít?). Jezdím opatrně, jasně, není to žádný adrenalin a požitek z jízdy, po kterém někteří z vás prahnou. Ale je to na jistotu, tedy aspoň na hodně vysoká procenta jistoty. Nechce se mi marodit pro vlastní hloupost, stačí, co příroda naděluje sama. A tak - možná pro někoho trapně - raději s kola slezu, když se mi to nezdá sjízdné, nakonec to bylo včera vidět, že? Když závoru na lesní cestě všichni objeli volným terénm na mokrém listí, raději jsem si slezla. Nějak si už nemusím nic dokazovat, zdraví je mi přednější.
Kdyby mi to ulítlo? Padla bych jak zralá švestka - tam, kam mě setrvačná a odstředivá síla odpinknou. Padat prostě neumím. Neumím ani zvládat smyk a autě a jezdím tak, abych ho nedostala. Těžko potom bycha honit - a už jsem zažila chvíle, kdy jsem si přála vrátit zpět čas o 1 jedinou minutu. Ale nešlo to. A to je ten důvod opatrnosti.
Už jsi někdy jela z kopce rychleji než 40 km/h? Pokud ano tak riskuješ. Ale každý ať si jezdí na co se cítí. Ze zkušeností si myslím, že přehnaně opatrní lidé jsou někdy pro své okolí nebezpeční protože se mnohdy chovají nepředvídatelně.
Pro Láďu N. : ano, největší rychlosti s kopce jsem dosáhla letos - 56,5 km/hod. - byl to prázdný úsek, hladký asfalt, daleko vidět, neměla jsem pocit ohrožení, ale na uvedené rychlosti jsem sáhla po brzdách, to už jsem se začla bát.
Ta silnice se mi, JOE, nezdála nebezpečná, pokud se na ní cyklista nemotá a je dobře osvětlen. Mně se spíš zdálo, že bys měl mít lepší viditelnost - tvoje černé oblečení v té tmě bylo doslova maskovací a neměla bych jistotu, že si každý řidič všimne té jediné zadní blikačky, kterou jsi měl pod sedlem, zvláště když v protisměru jelo svítící (a tudíž řidiče za tebou oslňující) auto za autem. Musím říci, že jsem se na tebe nahoru na silnici dívala trochu s obavami. Ale dopadlo to dobře a to je fajn. :-)))
Po tmě každá kočka černá.. Mam odrazky - ale jen když si na ně posvítíš se rozzáří. A hlavní kužel zadní blikačky je pečlivě nasměrován dozadu, ne stranou z kopce. :')
Kdyz se kolo nekrouti , mas prehled tak proc si nevychutnat rychlou jizdu z kopce ...... , ja vim ze me asi zaradis do kategorie kamikadze , tady v BC je mestecko Hope , (natocili tam film Rambo) , je tam dlouhy a prudky kopec snad 7 kilometru , prehledny , perfektni asfalt a ja tam v jednom useku rozhejbal Cannondale i s paniers na 112 km / h , muzu dokazat , RCMP me to namerila radarem (, v tom useku je 90 a chytali tam auta ) a ja se tam priplet , koukal na me tenkrat policajt jako puk ...
Na kole 112 km/hod. ?!?
Nepises ty nahodou pohadky?!?
V lese je to něco jinýho, tam se to člověk klidně může učit a třeba si i natlouct, když chce.. A víš, že když jsem jel z Říčan už za tmy domů (po tý silnici, co se ti i tak zdála nebezpečná) jsem potkal dva cyklisty a oba neosvětlený? Škoda, že se takovej přestupek nedá trestat "zabavením věci". Byl bych s chutí pro.
Ona ta silnice neni tak hrozná, to se ti jen zvenku zdá. Možná nejchoulostivější byl ten moment, když jsme na ni ještě společně najížděli. Do stran nikdo z nás nesvítil, byl nás trošku zmatenej chumel a co projíždějící řidiči viděli, to nevím.
Joe , jezdim 40 let .....kdyz najedes prednim kolem na poradnou louzicku oleje tak moc sance nemas , jinak ja jezdim predvidave jako ti co sem na diskuzi pisi , nekdy mas lucjk a neni drzkopad a nekdy ho nemas , tak ze si uvedom ze lidi maji drzkopady i kdyz jdou pesky .
Jasne Joe, mas pravdu, ale ruku na srdce, Ty jses nikdy nenenatahl? Ja teda jo, nastesti nic vazneho (doufam, ze je to tim, ze jezdim vcelku bezpecne), maximalne odreniny a temer vzdy mimo cestu. Doufam, ze to stesti - vazne nehavarovat - vydrzi nam vsem.
Kromě drobných kolizí v malé rychlosti nenatáhl (v deseti letech ovšem ano). Taky když znovu začínám v padesáti, tak už to beru jinak. Ale zas nezvládám žádný smyky a jiný špeky, možná bych se cvičně na nějakej led vypravit měl. Spíš se bojím toho, že někdy polevím v pozornosti, a pak snadno může přijít nějaké to "najednou". "Věnovat se plně řízení" potřebujou cyklisti myslím dvojnásob. :')
Pozornost věnovat řízení potřebuješ u každáho vozidla. Jenže ta pozornost, se časem unaví, ať chceš nebo nechceš. No a potom nastupují reflexy, když přijde něco neočekávaného.
Já jsem huntoval pneumatiky cvičnýmy smyky na písečku a potom na asfaltu. A vyplatilo se to.
Na hladký led s kolem nelezu, tam se udržíš, jen když jedeš rovně. Při sebemenší změně to neustojíš a jdeš k zemi, tedy k ledu. :-))
To je dobry napad, neco podobneho jsem naposled delal jako decko - cim delsi smyk tim lepsi :-)). Ale mozna by nebylo spatny si to zase zkusit :-)), obzvlaste s novym kolem - zkusit jak se chova.
to Vlad: Tak to si dobrej, já s olejem na silnici zkušenost sice nemám, zato zamrzlá louže zapadaná listím je taky dobrá pastička na cyklisty. Se mi to stalo před rokem, jedu si takhle lesem, kochám se "kochy koch", listí krásně šustí pod kolama a najednou si to ležim vedle kola na zádech, naraženou řiť,loket,záda a technika jízdy se rozplívala někde za obzorem.
Jo, tak to s tebou rozhodně souhlasím. Na ledu jsem sebou flákla dvakrát a dodnes nevím jak. Najednou jsem prostě ležela. To je takový fofr, že člověk ani nemá čas pád jakkoli regulovat a ochránit si nárazové zóny.
A je tááááááááááááák bolestivé...
P.S.
Sice to sem nepatří, ale jak bylo na křivoklátsku. Nebo jsi to nakonec vzdal ?!?
Nevzdali, akorát jsme to přesunuli na neděli. Bylo to super. Počasí nakonec docela ušlo (sluníčko by tomu teda dodalo takovej ten glanc,ale nemůžu chtít všechno). Cesty byly pohodový, občas to troch podkluzovalo (ještě že jsem se tentokrát nedržel našeho hesla "blatníky sou pro děcka"), taková všehochuť, pevný cesty, kořeny kamený, asfalt, prostě pro každýho něco. Náš "generální štáb pro plánování výletů" (to sem já) zhodnotil tento jako úspěšný a povedený.
Akorát nevim proč sem si v pátek myl kolo. Škoda vody.
To Le Zakarr.Že by pán byl zrovna moc čistej to se mi nějak nezdálo.
P.S. ty nemáš co na práci,,že jsi na internetu.
Jinak pro ostatní na křivoklátsku bylo skvěle někdy uděláme opakování.
:o)))
Čistej sem Lukyne nebyl, bo sem to bláto vychytával aby nešlo na tebe. No tak se mi to tam v tý jedný louži trochu vymklo, no bože no, ale zadek sem měl suchej. Zopakujem to tutově,protože to bylo fakt supr.
Asi ti na noční připravim nějakou lahůdku aby ses nám tu neunudil. Grrrr
Tak zatim.
Nekdy se to stane , taky jsem se sebou na zmrzly kaluzi plac jak sirokej tak dlouhej , ale to patri k bicycle taky .......
Může mi někdo se znalostmi fyziky vysvětlit, jaktože jsem po najetí na zmrzlou kaluž šel v milisekundě k zemi, přestože jsem jel rovně? Děkuji :-)
To je jednoduche, nejel jsi uplne rovne, nebo jsi byl lehce nakloneny. Na normalnim povrchu bez problemu, povrch s nizsim trenim - seznameni se z gravitaci osobne. :-)))
Na velmi hladkém ledě musíš jet úzkostlivě rovně. Jakmile jen trochu srovnáváš rovnováhu a malililinko nakloníš kolo . . . , to tření je tak malinké, že okamžitě podjede do strany. Prostě nemáš šanci.
Ja to zkousel na lede rybnika jako kluk mockrat , dokonce i na zledovatelym kopci , necha se to , ale kdyz nevis ze na ceste ta ledova kaluz je a nejses na to pripraveny , tak maticka Zeme se k tobe priblizi neuveritelne rychle a nepomuzou ti ani spunty na galuzce ......
Jojo, móóóc rychle. A nejlepší je na tom ten okamžik, než si člověk uvědomí co se to vlastně děje.
Technika jízdy v zimě - vtip je v tom, že nejdůležitější je umět číst povrch silnice, včas rozpoznat jakoukoliv zradu - zamrzlou louži pod vrstvičkou sněhu, nebo listí a mnoho dalších záludností - až druhořadý je trénink a zkušenosti při zvládání smyku, natrénované třeba na rybníku. Stejná pravidla platí i ve zvládání těchto situací v létě - na mokré silnici, kde vyjíždějí náklaďáky například z nějaké firmy (zemědělci a pod.) každý nabere naftu až po okraj a v prvních zatáčkách vždy trochu "vycmrdne". Nafta na mokré silnici - to je jak namydlené. Vidět to je špatně - trochu to je barevné, tu pomůže i čich a zbystřit pozornst když naftu ucítím. A potom teprve přijdou na řadu zimní zkušenosti se zvládáním smyku a hledáním záchrany třeba na drsnější škvárové krajnici.
Jsou nekdy situace kdy proti drzkopadum opravdu nic nepomuze , nakonec z kola jsme spadnul kazdy .