Jenom mě zaujalo, brouzdajíce se po různých stránkách s kolama, jak všichni prodejci kol píší do svých lákadel :
"Uzamykatelná vidlice"
"Zámek vidlice samozřejmostí"
"výhodou je možnost uzamčení vidlice"
a jelikož to vypadá, jako věc, bez které by se nedalo žít, tak mě zajímá: ZAMYKÁTE SI NĚKDY VIDLICI VY ?
Já se příznám, že si na fullu nezamykám vidlici nikdy, ani když jedu po na silnici.
Vlastně si nedávám ani tlumič na propedal....
Tak jestli o něco nepřicházím :-)
Díky za názory
Jelikož fulla používám i pro dojíždění do práce, tak zamet vidlice/propedal používám hojně.
Do kopce po tvrdém rovném povrchu je to dost znát.
Na druhou stranu - pokud jezdíš převážně terénem, pak je to akorát kurvítko navíc.
To je pravda, zámek na vidlici je u fulla do kopce znát dost.
Pomůže ještě více zkurvit geometrii :-)
U fulla obecně se ve výjezdu zhoršuje geometrie zvýšením sagu tlumiče (větší zatížení zadního kola v kopci a odlehčení předního) a zmenšení sagu na vidlici.
A zamčená vidlice tohle ještě zhorší, protože se tím sag na vidlici sníží ještě více.
Naopak platforma na tlumiči je do výjezdů kvůli tomuto žádoucí, tam je cílem eliminovat to navýšení sagu sklonem kopce.
Jinak jak psal hekynen níže, pokud jezdec umí šlapat, tak zamykání pro jízdu v sedle netřeba.
Intenzivnější jízda ze sedla zvlášť na vyšším zdvihu u fullu je už horší, tam to ale ani platforma a lock zcela nezachrání. Na fullech zvlášť s tím vyšším zdvihem je lepší dupání ze sedla omezit.
S fullem nemám zkušenosti, ale testoval jsem HardTaily na Test Festu v Olšanech a musím uznat, že dobrá uzamykatelná vidlice je dobrá věc, pokud se pohybuješ i po asfaltu a preferuješ svižnější tempo jízdy. Pokud jedeš do prudkého kopce po asfaltu nebo šotolině a nezamkneš si vidlici, tak se pohupuješ a nemůžeš se pořádně rozjet, ale pokud vidlici uzamkneš, tak se můžeš zvednout ze sedla a efektivně šlapat. Je to potom skoro stejné jako s pevnou vidlicí. Dobrá věc je uzamykání vidlice přímo z řidítek.
Ale pokud jezdíš pohodovým tempem a nikam se neženeš nebo jezdíš pouze v těžkém terénu, tak ti určitě žádné pohupování nevadí a skoro nikdy uzamykání nevyužiješ.
Mno třeba kámoška se mnou jezdí někdy na chalupu (140 km po silnici) a tu vidlici si teda v takovém případě zamyká:-) I když teda jak se člověk dostane hlouběji na Vysočinu tak ta trasa stejně začíná být spíše terénní...
Ale to je tím, že nejede sama, nebo s dalšími lidmi na horských kolech - to by to nejspíš různě zkracovali / zpestřovali terénními úseky.
Co jsme si zkoušely vyměňovat kola, tak musím říct, že je to docela znát, takže případně jezdíme stylem že já (na treku) vezu obě zadní brašny, takže na mojí straně je to váhová zátěž + odpor vzduchu a na její straně valivý odpor, a řekla bych že pak jsme na tom stejně.
Ano
Protože při rozjezdu na semaforech při napojování na silnici a to hlavně do kopce se jednou - dvakrát zhoupnu a to v pražském provozu znamená nebezpečí.... prostě se nerozjedu tak rychle jako se zamčenou.
Navíc nechci zbytečně zahodit šanci být na kole na druhé straně křižovatky rychleji než auta :) a případně si tam dělat prostor.
Na lezaku vzdy kdyz jedu pomalu do prikreho kopce.Prestane se to houpat.Jinak po rovince na pekne silnici.I kdyz si davam pozor,parkrat jsem vsak dodatecne zjistil,ze jsem ji zapomnel vcas odemknout.Zatim drzi,nikde z ni nic netece,tak asi jsem ji zatim neposkodil.
Lock na vidlicích na obou fullech nepoužívám prakticky vůbec a kdyby tam nebyl, tak mi to vadit nebude.
Propedal na tlumiči používám poměrně dost. Mám interně tlumič nastavený tak, že je maximálně citlivý a propedal omezuje jen velmi decentně.
A hlavní důvod používání propedalu není tak nějaké výrazné omezení stavby, ale snížení sagu do výjezdu kvůli geometrii.
Na rychlé trasy a i trošku více asfaltu, kdy si chci hodně zadupat ze sedla, tak na to mám 29tkového celopevňáka, kde nic řešit nemusím.
Zamek vidle ma rozumne vyuziti jen kdyz se vidle zaroven snizuje (Raidon od Milana Slance). Tak tu obcas zamknu na ostry vyjezd. (HT)
Propedal a snizovani vidle pouzivam casto. (full)
Zamek na vidli lehace nepouzivam - zamvena nahore nema zadny prinos, kdyz tedy umim slapat bez houpani. Zato zamykam zadni tlumic pri vyjezdech. (HC)