Čaute, přemýšlím že bych si pořídil SPD pedály+tretry tak by mě zajímalo jaké to má výhody,včem je to lepší a jeslti se to vyplatí si je koupovat a nebo si nechat klasiku ale co jsem se díval tak ktemu dodávají kufry a potom SPD pedál funguje skoro jako klasická šlapka. Tak by mě zajímal váš názor:-)
Hlavně záleží na tom, jak často jezdíš a jestli na cestách na kole chodíš i pěšky (např. prohlídka hradu). Hlavní výhoda SPD pedálů spočívá v tom, že šlapeš efektivněji, že zabíráš do pedálů, ikdyž jde noha nahoru, zkrátka se do toho můžeš opřít a noha ti nespadává ze šlapátka.
SPD pedály se dělí na dva základní druhy, na MTB a silniční kolo, rozdíl je ve tvaru nášlapného systému. Potom se rozlišují klasické oboustranné nášlapné, s těmito jezdíš pouze v tretrách. A ještě existují jednostranně nášlapné pedály, jsou to klasické kovové pedály, které jsou z jedné strany opatřeny zámkem pro tretru. Je to dobrá volba pro ty, co kolo často používají přes týden na dojíždění do města, když zrovna nechceš jet v tretrách a „cvakat“ na dlažbě jak nějaká slečna na vysokých podpadcích. A o víkendu na výlet můžeš jet v tretrách.
Bot je hodně druhů, dělí se na sportovní (určené pouze k jízdě na kole) a cestovní, které se blíží klasickým sportovním botám, které jsou opatřeny na podrážce kufrem pro SPD.
Já osobně jezdím v tretrách už čtyři roky a jsem maximálně spokojen, v klasických botách už nejezdí skoro vůbec. Používám pořád první tretry a jsou pořád v pohodě. Mám značku Exustar, kterou u nás prodává hlavně firma Pells.
Ten kdo jezdí často a vyzkouší jízdu s tretrami, tak si myslím, že se už ke klasickým botám a pedálům nevrátí. Jinak tretry + boty mě stály necelé tři tisíce.
Tady máš odkaz na jejich stránky: http://pcshop.pells.cz/sport/cyklisticka-obuv...
jezdím MTB takže převážne lesy :-) no já bych chtěl spíš ty oboustrané SPD a kdybych jel jen tak někam tady po městě že bych použil ty kufry na SPD pedály a fungovalo by to jako normální pedál na klasické botky teda aspon tak nak jsem to četl:-) půjde to? :-)
To tě moc nechápu. Jak to myslíš, že by kufry na SPD pedály fungovaly jako normální pedál, tomu nerozumím. Pokud máš SPD, tak botu musíš mít zacvaknutou v pedále, což jaksi z běžnou botou nejde. Když si pořídíš oboustranně nášlapné pedály, tak musíš jezdit v tretrách na kole buď sportovních nebo cestovních, ale pořád budeš muset mít ten kufr na botách. V klasických botách se těžko jezdí na těchto pedálech, protože mají minimální plochu.
já myslel že ty kufry jsou néjaké plastové výplně co připneš na ty SPD pedály a pak tam máš právě tu plochu.. a když to tak není tak to potom nechápu co jsou ty kufry :-)
Kufr je ta kovova cast, co se prisroubuje na podrazku boty a zacvakava se do pedalu.
ahá, takže se to dá z těch treter odšroubovat ty kufry a bude to jako normál bota?:-)
podrazka je tvrda,aby sa zvysil efekt slapania .. na chodzu to nie je robene, skor len ak potrebujes prejst nejaky usek .. urcite to nebude tak, ze si das dole kufre a mozes ich pouzivat na chodzu napr bezne mestom :)
jj tak to asi fakt zvolím jednostranou když někam vyjedu nasadím tretry a když jen tak nekdě budu popojíždět vezmu normál botky:-)
Záleží jak chceš popojíždět. Já třeba jezdím na kole na přednášky (protože tam jen dvě hodiny sedím, tak je fuk co mám za boty) nebo do práce (kde se přezouvám) a ty úseky se přejdou, ale když chci v té obuvi delší dobu někde zevlit (klasika: pojedeš 15 km za kámošem, odpoledne a večer budete na zahradě grilovat a poflakovat se), tak to už chce vzít normální boty, to už jsou tretry otrava.
Tak zvaž jakým způsobem kolo užíváš.
Tretry se taky navzájem dost liší, v tvrdých silničních se chodí vyloženě špatně, jiné jsou víc jako normální botasky, akorát s kufrem (což cvaká, klouže a zůstává v tom štěrk, jen tak mimochodem)... pak hodně záleží na konkrétním modelu a taky na daném jedinci (anatomie nohy - tretry musí být zašněrované / zapnuté těsně k nártu, aby se nohou dalo zabírat i nahoru, a třeba mě to při běžném postoji vadí).
Co furt máte s tím "zabíráním nahoru". Samozřejmě to v některých případech lze, ale při správném kruhové šlapání se žádné "zabírání nahoru" neprovádí !
Co furt máte s tím "kruhovým šlapáním". Možná to pár lidí dokáže, ale při normálním tahání nahoru se žádné "kruhové šlapání" neprovádí:-)
Jak vypadá kruhové šlapání???
http://www.kpo.cz/fyziologie/kulate_slapani.htm
A k tomu i správný posez:
http://www.kpo.cz/fyziologie/posez.htm
5) Známkou výrazně špatného šlapání je nadskakování na sedle při vyšší kadenci šlapání a lehkém převodu. Je důkazem, že šlapeme přehnanou silou, kolmo k zemi, takže se od pedálu v dolní úvrati odrazíme a zadek se nám na sedle nadlehčí.
jak se dá toto odstranit (občas se mi to stane)??? To jsem tam nikde nenašel, a nebo přehlédl :-(
Nejlepší metoda je jezdit na válcích, případně (echt tvrďáci) na ledu. Sebemenší odchylka tě pošle k zemi (teda na tom ledu, na válcích "jen" jezdíš ze strany na stranu)...
Myslím, že o válcích tam zmínka je (ale možná, že v tom druhém článku)...
Jedno ze základních pravidel cyklistiky, na kopci se nohy nesvěsí, ale stále šlapeš, stačí jen točit nohama, držet jakoby "záběr" (i když nezabíráš, jen držíš řetěz v záběru) lehkým otáčením klik a nesmí docházet k tomu naskakování. Tím se to naučíš aspoň trochu základu kruhového šlapání.
Tuhle jsem jel za jedním "dupalem" a ten ještě viditelně víc dupal pravou nohou než levou. Dokonce se dalo pozorovat, že půl otáčka středu po dupnutí pravou trvá o zlomek vteřiny méně než levou. I zadek se mu nakláněl víc doprava. říkal jsem si, co tomu asi dělá páteř a pravé tříslo.
Nebo prostě jezdit velké kadence. Tatatata - a někdy aj větší.
Jestli máš kadencoměr, na rovném asfaltu si naměř, kolik seš schopen jet třeba minutu, aniž bys začal skákat. Pak cíleně jezdi 5-10 minut úseky (třeba během výletu na rovném kousku) lehkým převodem těsně pod svým maximem.
Nejlépe se to trénuje bez nášlapů a klipsen. Aby ti noha nespadla, musí pěkně kopírovat pohyb pedálu, tedy jít dokulata.
Na rekreační jízdu, kadence víc jak 100/min. nemají moc opodstatnění. 100 se jezdí tak hodinovka, 120-130 spurt na silnici, 150-160 nejlepší sprinteři na dráze. Pro většinu lidí je rozumné rozmezí 70-90.
Kadencoměr nemám. Nicméně problémy s tímto mám jen v situacích kdy je ten převod extrémně lehký, třeba ve chvíli kdy si myslíš že máš v mírném klesání dostatečně těžký převod a tak začnu roztáčet kliky a pořád se tak nějak nemůžu dostat k tomu abych začal zabírat (i když si říkám teď už, ne tak teď, zase ne, ale ted by to šlo) až se rozeskáču a pak mi dojde že bych měl přeřadit. je to otázka okamžiku, pak přeřadim a je to v cajku.
To neplatí pro všechny boty. Mám Specialized Primo a chodit se v nich dá úplně v pohodě. Na rovném povrchu ani necvakám.
Cvakání je o zapuštění kufru. Při nových botech (kdy ještě je celá podržáka) většina treter necvaká na rovném povrchu nebo jen minimálně.
Ale ta tuhost boty. Čím tužší tretra, tím lépe se v ní jezdí a to i na turistiku. Nejde tu ani tak o lepší přenos síly (o ten také, ale pro méně výkoného hobíka nebude tak podstatný), ale o pohodlnost při dlouhých vyjížďkách.
Po 4h+ mi v měkčích tretrách vždy začala tlačit noha. A dříve se prošlápnou.
Na supertuhé tretry nedám dopustit i na turistiku. Jen se v nich hůře chodí, ale také se dá pokud to není zrovna pravidelně více kilometrů na každé vyjížďce.
Je pravda, že když jedu delší dobu, že trošku začínám cítit, kde je kufr. Ale není to nic hrozného, navíc člověk stejně dělá zastávky na jídlo a další potřeby. Na lehu při mém stylu jízdy to není až takový problém.
Mnohem horší jsou tkaničky, pořád se rozšněrovávají. Nebo naopak je člověk moc utáhne a pak mně brní noha.
Závodní boty jsou na seznamu příslušenství, které chci ke kolu koupit, ale ne moc nahoře.
Ja mam suchace a nahore prezku, tkanicky mi znami rozmluvili predem. Ty nedelas na tkanickach na kolo pojistovaci uzel proti rozvazani? Ja vzdycky. A kdyz jsou dlouhe, delam dve maslicky pres sebe, abych je zkratila.
Kufr se říká tomu, co je přišroubované zespodu na tretrách a zacvakne se do pedálu...
http://www.koloshop.cz/pedaly-kufry-202/shimano...
Montáž na boty:
http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci...
"Ten kdo jezdí často a vyzkouší jízdu s tretrami, tak si myslím, že se už ke klasickým botám a pedálům nevrátí."
Nepis vyzkousi, ale zvykne si na ne, coz neni totez. :-) Ja najela s SPD pres 400 km a jeste jsou situace, kdy mam s vyndavanim nohy problemy, ale mozna jsem extremne nesikovna. Zatim si porad lepe rozumim s klipsnama, ale absolutne nechapu lidi, co jezdi jen tak na platformach a nohu k tomu nijak nemaji prichycenou. Kdyz jsem tak jela nedavno na kole kamaradky, prislo mi to desne neefektivni.
mozno je to tym, ze niekto sa brani vyskusat nieco nove a stale zostava pri tom starom .. a tym padom nezisti vyhody noveho systemu .. ale suhlasim, tiez mam pocit, ze je to efektivnejsie .. a noha mi na tej pedale neskace, je pekne fixovana ..
Jasně, měl jsem napsat, ten kdo si zvykne. Je to něco jiného, než jezdit s klasickými pedály. Já jsem si ale zvykl poměrně brzy. Naopak na klipsny jsem si nikdy nezvykl, měl jsem je chvíli zhruba před deseti lety a nedopadlo to moc dobře, měl jsem problém při náhlém zastavení s vyděláním boty s klipsny. Hlavně ze začátku. U pedálů SPD nemám takový problém, stačí nohu lehce pootočit a bota se vycvakne.
Já mám denodenní zkušenost s obojím. Dopoledne sednu na kolo bez SPD a vyloženě se trápím (jsem nucen, poněvadž část cesty tlačím po pěší zóně). Nemluvě o tom, že mi pořád sklouzávají nohy z pedálů. Ovšem odpoledne si to vynahradím - mám pocit, že se pedály s SPD otáčí s neuvěřitelnou lehkostí.
..mam tiez spd shimano, mozno maju aj 7 rokov, topanky su turisticke adidas s kuframi .. dlho som spd nepouzival ale pred rokom som sa k nim vratil, kufor na tretre som si nastavil do lepsej polohy pre mna, ako boli pred tym a odvtedy ich mam stale .. zvykol som si a uz si ich necham na stalo .. mam obojstranne, ale kupil som si taky umelohmotny pedal, ktory zacvaknes do spd, cize jedna strana sa da pouzivat normalne, ked idem napr len do mesta .. nevyhoda je ta, ze to dost vrzga, takze keby som kupoval teraz, kupim si uz original , ze jedna strana je spd a druha klasika .. musim vsak este dodat, ze ja jazdim cesty na krose, keby som jazdil mtb po lese, tam by som si ja spd nedal, lebo nie som tak dobry technicky jazdec a nechcel by som spadnut so zacvaknutou pedalou .. da sa sice nastavit na spd len jemne dotiahnutie,cize ked spadne tak by si sa mal vycvaknut, ale ja by som to do lesa nebral .. poznam vsak ludi, co si nevedia jazdu v lese bez spd uz predstavit .. ja to mam vylucne na cestu .. a pridavam sa k tomu, ze je vyhoda, ked mozes zabrat aj vtedy, ked tahas nohu nahor .. pri spd by si mal efektivnejsie vyuzivat tu silu, ktoru das do šľapania...
Taky jsem si ze začátku myslel, že je SPD nebezpečné v lese a na sněhu. Ale samotného mě to překvapilo, když mi zadní kolo ujelo na ledu a já jsem začal padat, noha se mi sama vycvakla z pedálu. Stačí mít dobře nastavené pedály, aby noha snadno vycvakla.
Jinak souhlas, jednostranně nášlapné pedály jsou dobrá věc, na krátké vzdálenosti např. do práce můžeš použít normální civilní boty do města, na delší víkendový výlet tretry + SPD z druhé strany pedálů. Taky jsem je používal, když jsem dojížděl denně do školy. Na nynějším kole používám oboustranné, byly už namontovány na kole a kolo teď používám už jen jako sportovní nástroj.
Ono je to spíše naopak. Nášlapy v terénu hrozně moc pomohou ne tak dobrým technickým jezdcům.
Udržet se v náročnějším terénu na platformách je mnohem náročnější než na nášlapech. Jakmile se udělá jakákoliv chyba práce s těžištěm, tak bez pevného spojení s pedály jdeš z pedálů pryč a letíš.
To samé skoky a zvedání kola. Prasoskok (přípomoc taháním za pedály) se naučí skoro každý, čistý bunny hop v jakékoliv situaci už ale ne. Nebo najet postupně na výrazně vyšší překážku a za pedály si pomoct přizvednout zadní kolo.
A kdo není exceletní technik a vše nezvládá bez pomocí nášlapů, tak bez nich pak nedá skoro nic.
Já jsem typický příklad. S nášlapy dávám lecos, skočím s nimi i poměrně vysoko (tak kolem 30cm výšky). A i když se bunny hopu docela blížím, takže skok je pod kontrolou už skoro jako bunny hop (tedy zvednout nejdříve přední a pak dotáhnout zadní), tak bez nášlapů zadní sotva odlepím od země (o skoku tedy nemůže být řeč) a v téhle fázi si nášlapy výrazně pomůžu.
Bez nášlapu bych byl úplně jalový. A stálo by mě to sakra času, učení a pádů se vše naučit.
Kup si oboustraný spd a pokud si nevěříš nebo občas jezdíš v botách, nebo jako já s dětmi, který se ti pletou pod nohy, tak si do toho kup nacvakávací gumovou šlapku :)
Někdy to myslím dávají k některým SPd rovnou
Pro inspiraci http://www.bike-eshop.cz/prislusenstvi111111111...
nieco take mam tiez, ale vrzga to .. teraz by som skor kupil uz original pedal, z jednej spd a z jednej klasika ..je to pevnejsie .. .
Jednostranně nášlapné pedály nejsou špatné, akorát se ti vždy nepodaří trefit tu správnou stranu s SPD mechanismem, pokud jedeš v tretrách a rozjíždíš se. Brzdí to rozjezdy.
Tady máš např. jedny: http://www.cykloworld.eu/zbozi/pet000057...
u mna je to tak, ze tie umelohmotne zacvakavacie pedaly su lahke, ci ja ked zoberiem baj, stale mam spd pedal otoceny tak, ze spd je na vrchu, cize hned sa zacvaknem .. ked idem v civilnych botach, musim je pretocit na ten umelohmotny pedal ..je to vec zvyku .. a inac sa mi este nestalo, aby som sa zabudol vycvaknut, tak ako pises, trosku pootocim chodidlo a som z nich vonku, clovek si na to rychlo zvykne .. a hlavne na zaciatok ich treba nastavit na jemno .. aby to vycvaknutie bolo bez nejakeho velkeho odporu ..
Vubec neuvazuj a jdi do toho, dojedes dal, nebudes tak unaveny atd. Na zacatek povolit na takove to "rychlejsi vystupovani". Pokud chces zavodit atd, pouvazuj o metlickach, ale na normalni jezdeni jsou SPD vpohode
Ja preferuji tyto.
http://www.cyklocentrum.cz/product/author-pedal...
Vyrabi se s ruznymi napisy - BBB, EXUSTAR, UNION, Welgo, XLC, ale jsou to porad ty same. Opravil bych popisek, jsou v nich dve valiva loziska. Jednoduse se rozebiraji. Pokud to chcipne lozisko se vyklepne a vymeni. Zatim jsem to nepotreboval. Co sa tyce brzdeni pri rozjezdu, vubec mi nevadi kdyz chvili slapu na obycejny pedal a pak to preklapnu. Ten pedal je celkem komfortni ma tam stvitelne operky na klasickou botu. Byl to nejjednodussi pedal na tandem kde vlevo a vpravo byly prohozene kliky. Rozsroubovalo se to vytahla oska a zamenlo. Jedny mi dosly a soudruzi tam nedali vazelinu. V jinych byla. Daji se nove vyaukrit i do 500 Kc.
Tu plastovou potvoru jsem nikdy nejezdil, tak nemohu porovnat, ale toto je plnohodnotny pedal.
Boty provozuji veskere - pohorky do sajrajtu, deste a zimy, nizke a sandaly na zbytek. Nejradsi mam sandaly...
Pokud jsou seštelované, otočí se nášlapem pro SPD dolů-ta strana je těžší-teda opravdu to trvá s nášlapem dýl...
Je to širší a masivnější, takže budeš možná (záleží na výšce středu, délce klik a jízdním stylu) zachytávat v zatáčkách o kořeny a šutry.
Musíš si hlídat, z které strany našlapuješ, což platí pro SPD i tenisky.
Za mě - na pravidelné jezdění jednoznačně SPD. A k tomu dobře padnoucí kvalitní sportovní (ne závodní, ty jsou lehké, tvrdé a nepohodlné) tretry.
A jak je to s kuframa? Mám tretry http://www.specialized.com/cz/cs/bc...
ale kolekce 2010 nebo 2011 ale jinak ze spodu vypadají stejně.
A zajímalo by mě jak moc kufry koukají pod úroveň podrážky. Jestli by se daly pak ty tretry nosit, jak někdo zde psal, i na prohlídky hradů, rozhleden, nějaké procházky po okolí. A nebo jsou ty boty pak na takovéto použití nevhodné po nainstalování kufrů?
Já mám něco takového:
http://www.shop-sport.cz/cyklistika/1883-tretry...
Nějaký kilometr se v tom dá jít, když jedu do práce, tak v nich jdu na oběd třeba. Ale na nějaký procházky to moc není.
Ty co odkazuješ Ty jsou zřejmě mnohem měkčí, takže na chůzi to bude o něco lepší.
U MTB treter by měl být kufr zcela schovaný v dezénu podrážky, protože s chozením, běháním, tlačením nebo nošením se tam počítá.
Mám přesně tyto http://www.cyklocentrum.cz/product/tretry...
A dovolím si citovat z odkazu
Komfortní cykloturistické tretry vhodné pro celodenní nošení, konstrukčně vychází z lehkých trekových bot pro vysokohorskou turistiku,
prvky Body Geometry zaručují anatomické tvarování, nově masivnější provedení paty pro ochranu kotníků
Což mohu potvrdit, ale mám obavu že když tan namontuji kufry tak tam ty kufry budou vadit při chůzi.
Pokud jsou dost měkké na chůzi, tak imho budou příliš měkké na šlapání.
Tyto konkrétní neznám, takže nevím, jak se budou chovat po montáži kufrů. Ale jestli je už máš, není přece nic jednoduššího, než to vyzkoušet...
Tvá obava je naprosto oprávněná... ;-)
Dík náčelníku že jsi se mě zastal.
Chodí se teda v tom lépe, než v úplně tvrdých tretrách, ale kufr pochopitelně zavazí (na druhé straně, se silničními SPD se nedá chodit už skoro vůbec:). Na takovéto "domácí ježdění" jsou dostatečné, ale na nějakou "větší" akci bych si je nevzal...
Nekdy k pohorkam i nizkym tretram vezmu do batuzku obycejne sandaly na prezuti. Moc nevazi a nekdy to neni spatne si odpocnout...
poslední dobou přibaluji sandále jako druhou obuv a využiju je právě při delší chůzi mimo kolo(prohlídky a návštěvy památek ap)-přezutí je dílem okamžiku(jsou vždy nahoře v brašně)...
Vzhledem k tomu, že už bota má trochu zvednutou špičku, tak namontování kufru to už moc nezhorší. Mám dost podobné Spešly a chození na kratší vzdálenosti je úplně v pohodě. Rozhoně je kufr velkým přínosem v jízdě a poměrně malým problémem při chůzi.
SPD už si sice koupil, ale přidám moji zkušenost
mám už delší dobu http://www.teamsport.cz/boty-answer-speeder... (teda ne model 2010, ale ještě starší)
podrážka pevná, jenom kufry v ní na pevnějším podkladu nebo na kamenech cvakaj jak divý a celý boty kloužou jak svině
taky vybírám, čím je nahradit
něco, aby se v tom dalo i normálně chodit
shimano spd-520 mám na lehu, z jedný strany nacvaknutý ty originál umělohmotný platformy
ale radši jedu nacvaklej
aspoň mi utahaný nohy nepadaj dolu :-))
Já používám už leta klipsny, jsem s nimi naprosto sžitý, nijak mi nepřekážejí. Požívám je na biku v terénu i na trekovém kole ve městě. Poměrně dost je utahuji, ale tak, že tu nohu jsem ještě schopen vytáhnout. Šlapu striktně dokulata. Při pádu jsem srozumněn tím, že kotrmelec přes řídítka absolvuje kolo za mnou. Zajímalo by mne, zda jsou tretry s kufrem lepší a v čem. Také by mne zajímalo, zda bych si musel koupit tvrdé cyklistické tretry aby to bylo lepší, nebo by se prosadily i měkké MTM tretry, ne kterých se dá i chodit.
Taky jsem jezdil klipsny, nekdy je jeste jedu. Odpada tam nepohodlnost pri obycejne chuzi. Klipsny jsou urcite levnejsi, daji se namontovat na spoustu typu pedalu. Na se v nich jet ve spouste bot, asi krome sandalu. Nehodi se na vsechny typy kol, treba na lehace...
Me v nich nekdy trnuly nohy.
Ty SPD jsou drazsi, tretry jsou taky drazsi. Myslim, ze se s nimi lepe manipuluje a jsou trosku komfortnejsi.Take jsou vhodnejsi pro takove to "rychle vystupovani" Zaber v nich bude asi tez silnejsi ve vsech smerech.
Pokud máš na mysli klasické kufry na klipsny, tedy takový ten zářez na konec pedálu, tak mimo závodění do ca počátku devadesátých let (a dnes to snad vozí nějací dráhaři) to nemá využití.
Na obyčejné šlapání na výlety nebo po městě ti stačí tenisky, tretry s kufrem to nezlepší až tak zásadně. Ale v případě nutnosti (rychlé zastavení v mezeře vedle náklaďáku) z toh onevytrhneš nohu ani náhodou.
Byl jsem svědkem otevřené zlomeniny ruky díky klipsnám a proto jim říkám zásadně ne. Nášlapy jsou rozhodně bezpečnější a všichni v okolí se je naučili používat po 1. delší vyjížďce naprosto bez problému.
Jak můžou klipsny způsobit otevřenou zlomeninu ruky?
Manžel vyměnil klipsny za nášlapy po zlomenině stehení kosti, která byla důsledkem včas nevysunuté nohy z klipsny při pádu.
Ale to je zranění v důsledku pádu, nikoliv v důsledku použití klipsny.
Vytočení paty je imho složitější na koordinaci než prosté vytržení nohy z klipsny.
A hlavně, chtěl bych vidět, jak někdo vědomě vysouvá nohu z libovolného pedálu v průběhu pádu. Prostě řachneš a vypadneš z pedálu, a je jedno jakého.
Myslím, že o tom, co je složitější na koordinaci, zda vytočení paty či vytrhnutí nohy z utažené klipsny, by se dalo polemizovat. Jako argument by se dalo použít i to, že běžně potkávám daleko více cyklistů s nášlapama než s klipsnama.
Mne delaji naslapy mnohem vetsi problemy, nez mi kdy delaly klipsny. Typicka situace je, kdy z nejakeho duvodu musim neocekavane zastavit a pak nastane par strasnych vterin, kdy se s desem ve tvari snazim dostat nohu z naslapu. Nastesti se mi uz SPD trochu vojely a na posledni vyjizdce jsem to vzdy stihla, ale parkrat to bylo az v okamziku, kdy jsem se zacala klatit.
A máš je dost povolený? Mně dělaly problém ty jednostranné. Občas jsem se z nich nemohla vycvaknout, zřejmě mi v pohybu patou trochu překážela ta platforma. Teď jsem podědila oboustranné a zatím bez větších problémů. Ale zjistila jsem, že asi záleží i na kufrech. Zimní tretry vycvakávám snadněji než normální.
Mam oboustranne povolene na maximum, proste nemam ten reflex a nejak se mi v mem veku synapse dele propojuji. :-)
Pak mě ještě napadlo, jestli by to taky nemohlo záviset na velikosti nohy:
malá noha = malá páka = větší potřebná síla k vycvaknutí
Ale možná je to blbost, nevím.
Pokud tuším, že by mohl být nějaký problém, vycvakávám se preventivně. 8-))
A už ses s nima alespoň jednou opravdu vymázla ? :-) Jestli ještě ne, tak z nich budeš mít nerva pořád ;-) Já jsem se "kvůli nim" během prvních 14 dní vyválel 3x, pak už se to ale nějak srovnalo...
Jasne. Vymazla jsem se od listopadu, co je mam, vickrat nez za cely predchozi zivot dohromady. :-) Par placaku a jeden luxusni let na sikmem rigolu v listi ve sjezdu, kde se my vycvakly samy ani nevim jak. Takze ted jezdim s SPD na pohodu, tezsi veci radeji vodim a nestresuji se, ono to casem prijde.
Jj, asi se jedná o nějak "nášlapový" zákon. V okamžiku, kdy nutně potřebuješ vycvaknout nohu(y), tak to nejde, ale jakmile dopadneš na zem, jsou obě nohy volné.
8-))
P.S. Taky jste si všimli, jak P O M A L U se přibližuje zem, když padáte?
Ja si spis vsimla, ze vetsinou nevim, co probihalo mezi zacatkem padu a dopadem. :-) Ale musim zaklepat, ze padam zatim celkem sikovne. Az na par modrin a jeden trochu vyrazeny dech mi nikdy nic nebylo.
Tak to buď ráda, že se ti nic vážného nestalo. Když jsem byl kluk, byl jsem párkrát na chirurgii kvůli pádu z kola. Moje hlava je samá jizva.
Při mé poslední nehodě před dvěma lety to pro mě nepopadlo nejlépe, moje kolo má jen šrám na rámu, kdežto já jsem si odřel obličej o šotolinu a rozedral jsem si bok a loket. Ale na chirurgii jsem nešel, ono se to nějak zacelilo samo, alespoň mám památku v podobě jizev na to, že nemám jezdit na kole tak rychle! Zkrátka jsem nezvládl kolo při rychlé jízdě, dostal jsem smyk na blátě. Nebylo to kvůli SPD, při smyku se tretry vycvakly a já a moje kolo jsme pokračovali v cestě po šotolině zvlášť, kolo bylo trochu rychlejší než já…
Aha :-) Tak to asi bude v hlavě ;-)
Ale abych si tu z Tebe jenom neutahoval, sám, když se mi někdy terén už moc nelíbí, vycvakávám (a myslím si, že je to bezpečnější než být zacvaklý) a pěšky umím kolo tlačit taky :-)))
Tak zacvaklý se kolo tlačí docela blbě, to máš pravdu... ;-))
:-)))
Jsem to napsal blbě. Buď jenom vycvakávám, ale na kole pokračuji v jízdě dál nebo holt slezu a pak tlačím. Pěšky už vycvaklý, samozřejmě ;-)
Ne, napsal jsi to dobře; to byl pokud o vtip ;-)
Mne se někdy stává, že ten terén (dolů) je tak složitý, že se ani nezvládnu druhou nohou zacvaknout. Ale kolo už "padá" dolů, takže to musím nějak dávat i polozacvaklý... Rozhodně ti ale doporučuji se nevycvakávat "preventivně". Parkrát možná lehneš, ale pro sjíždění těžších terénů je být zacvaklý taknějak nezbytné (nesjede ti noha z pedálu)... Taky jsem se kdysi "preventivně" vycvaklával. No a pak mne to vyhodilo z obou pedálů a já si "sedl" na horní rámovou trubku; ano, to je to, co ženská nikdy nepozná a neumí si ani představit... ;-) A to bylo asi naposledy, co jsem se vycvakl. Lepší je lehnout...
Mno, já moc moc dobře vím, že se to "preventivně" dělat nemá. Ale pud sebezáchovy prostě velí přesný opak :-) Většinou to pak totiž skončí úplným zastavením a pak pochodem po svých, protože ty nohy v nějakých drncácích udržet na pedálech už nejde vůbec ;-)
Mne jeden nejmenovaný kamarád (jezdí taky na Srazy), když jsem se učil jezdit v terénu a s nášlapy nazval "pták kopřivák", protože jsem se furt válel v kopřivách... :-DD
Umět zastavit a pak zase pokračovat v "jízdě" je jedna ze základních dovedností (terénního) jezdce... ;-)
A právě to "zacvaknutí" ti ty nohy v nějakých drncácích drží na pedálech...
Teda já taky jaksi preventivně...
Trochu se za to stydím, ale koukám, že nejsem jediná:-))
Viděla jsem pád kamaráda na úplně rovné silnici, nikde nic. Najednou byl chlap v pangejtu a řetěz roztrženej.
Ženský foukaly kolínka a pánové "sešívali" řetez:-))
Já už to mám hodně let přesně opačně. Jakmile nejsem zacvaknutý, tak se bojím a jsem hrozně nejistý v těžší technické pasáži. Taky je proč, noha ujede při nezacvaknutí hrozně snadno.
V prudkých těžkých technických pasážích se stejně pořádně vystupovat nedá a vystoupení znamená velmi pravděpodobný následný pád (pasáž kterou lze projet, tak zastavení v ní je už půlka pádu a došlápnout často není pořádně kam).
Takže je to vždy o zásadním rozhodnotí včas předem. Tedy buď si věřím a prostě to celé jedu a žádné rozmýšlení se v půlce té technické pasáže.
Nebo si nevěřím (to je už také půlka pádu, když si jezdec nevěří, že to dá) a pak je lepší zastavit včas dokud to ještě jde a na celou pasáž se vykašlat.
Kvůli tomu nezacvaknutí mám nerad jedinou situaci. Když je pasáž na kterou nemám, včas slezu, kus pasáže přetlačím a pokračuje to částí na kterou už si věřím. Ale teď se v té pasáži rozjížděj. To pak končí většinou tak, že buď se mi povede okamžitě na první šlápnutí na pedál zacvaknout i druhou nohu nebo ne a zase hned končím, protože nezacvaknutý bych se tam vysekal.
Na mne se hodí tenhle Tvůj odstavec: "Takže je to vždy o zásadním rozhodnutí včas předem. Tedy buď si věřím a prostě to celé jedu a žádné rozmýšlení se v půlce té technické pasáže.
Nebo si nevěřím (to je už také půlka pádu, když si jezdec nevěří, že to dá) a pak je lepší zastavit včas dokud to ještě jde a na celou pasáž se vykašlat." A souhlasím s tím, že je někdy problém už jenom bezpečně zastavit, natož se přitom ještě narychlo vycvakávat z SPD :-)
Samozřejmě, že si to rozmýšlím až někdy uprostřed toho úseku, protože se mi to přestalo líbit :-)))
Njn, mne už asi nikdo nepředělá... :-/
Pokud se snažíš a stíháš, to jsi na tom dobře. Já když začal jezdit s nášlapy, naprosto neočekávaně jsem mnohokrát lehnul. Ten zvyk (s naprostou samozřejmostí lehce sundat nohu z pedálu) mě na zem dostával docela běžně.
Ještě k těm debatám ohledně zranění - myslím si, že můj zlomený krček byl důsledkem naprosto lehkému přeletění (salto bylo ukázkové - oblouk přes řidítka, let, pád na hlavu, potom rameno a loket a noha přistála ploše na silnici). Moje domněnka - kdybych měl nášlapy, přece jen bych měl na nohách nějaké "závaží" (nevycvaknuté kolo) a můj pád by vypadal jinak.
Ještě dodám - počáteční jízdy s nášlapy přinesly mnoho radosti a veselí, ovšem nikoliv mně, ale chodcům a těm, kteří jeli za mnou (cizí neštěstí potěší). Nikdy jsem nespadnul při rychlé jízdě a mimo provoz, "dařilo" se mi při zastavování a nejčastěji při příjezdu ke křižovatce. Jízda krokem, zastavení a opření nohy o obrubník - ovšem ta poslední fáze nebyla, místo položení nohy jsem lehl já.
Někdy se mi zdá, že ty nejnevinnější manévry bývají nejzrádnější:-))
Taky jsem si jednou jen tak nic netuše odšlápla, ovšem zrovna na viklavý šutr. Nelehla jsem úplně, povedlo se mi to nějak ustát, ale vymlka jsem si kotník. Ještě jsem dojela asi tři kilometry k vodě, kde jsem sundala botu a chvíli chladila, ale pak už jsem tu botu nenandala. Byly z toho 2 týdny o berlích.
Ale jo, nášlapy jsou v porovnání s teniskama a klipsnama praktičtější, hlavně proto, že je nevytrhneš ve směru tahání nahoru (to je to, co neděláš při správném kruhovém šlapání). A na povolení a utažení nepotřebuješ ruku.
Ale na kochání krajinou jsou klipsny úplně v pohodě. Samozřejmě, na MTB mám taky SPD. Ale na městské kolo bych s klipsnama neměl problém, a možná ani s pedálama bez klipsen.
Nakonec, na koloběžce teď nemám žádný pedály, a momentálně mě baví nejvíc;-)
Tys asi nikdy nejezdil v klipsnách s kuframa, co ?? Tam bys nohu nevytáh bez povolení řemínku, ani náhodou.
Chvíli jezdil, vím.
Měl jsem zato, že se bavíme o turistice, tedy kombinaci tenisky+klipsny. Nedokážu si představit tak dotaženou klipsnu, aby nešla vytrhnout noha. I když je přetažená, a prsty se ti odkrvují, vždycky vytáhneš.
Vždycky vytáhneš. Bohužel někdy až v leže na boku... doporučení - nepoužívej tenisky s příčným hlubokým vroubkováním. Bylo mi asi 15, tak mě to snad omlouvá, zahrzyla se mi šlapka mezi ty vroubky a tím tahem jsem akorát změnil trajektorii pádu na opačnou stranu.
Tohle taky znam. Ve Vysehradskem tunelu tesne pred rozjetou tramvaji... Utikal jsem kus po rukou a kolo tahl na nohach za sebou. 8-(
Je to sice hrozny, ale strasne smesna predstava, dik za pobaveni... :-)
Ten tramvajak se taky smal... Tedy az pote co to ubrzdil a amenil barvu ze zelene na neco zdravejsiho... Dobrzdil tak metrik az dva za mistem, kde jsem si puvodne ustlal.
Tramvaj je mizerná. Nemáš házet myšky :-)
Ja jsem takhle dělal salto bokem do příkopu. Tedy nebyl důvod kvůli klipsnam, prostě jsem hodil tlamu na silnici. Jelo auto - v pohodě to ubrzdil, ale nechtěl jsem překážet a nebyl jsem schopnej se zvednout, leželo mi kolo na noze, po několika marných vteřinách jsem se zkutálel do příkopu a nějak se vyprostil. Chlap to ocenil a zablikal mi.
Ano dotažená klipsna a hluboké příčné vroubkování podrážky tenisek změní skok přes řídítka na salto i s kolem. Jezdec udělá salto (buď dotočí nebo ne) a kolo dopadá na silnici nejprve zadním kolem. Většinou se ohne až nosič na zadním kole. Žádné vystupování z klipsny se nekoná. Ale zato to v technických pasážích nesvádí ke zbabělému předčasnému vystupování :D
No salto s kolem už jsem udělal taky....
Stará eska, polňačka mírně z kopce. vypad mi šroubek na přední brzdové páce, ta na bovdenu sklesla do drátů kroužila s kolem, přetrhla držák blatníku, a zůstala ve vidlici
Já si pamatuju, že jsem se chtěl ohnout a chytit tu brzdu pak chvíli nic a ležel jsem na zemi v prachu.
Ten co jel za mnou mě viděl líbat řidítka s kolem jsem udělal salto kompletní s dopadem na zadní a pak už letělo kolo vlevo a já vpravo.
Výsledek
1/4 výpletu v čudu
- od šestihrané matky (nebyli ještě inbusy) mám jizvu pod nosem, dva zuby v hajzlu, 6 tejdnů dlanu a sešitou půlku horních dásní a otřes mozku.
Ale má to jednu výhodu, od tý doby mi už nikdy nevadil zubař (šil mě 3 hodiny) :-)
Přimíchám se do diskuse se svojí zkušeností.
Já používám jednostranné nášlapné pedály, protože používám kolo k více různým účelúm. Když potřebuješ zvýšit výkon, tak jsou nášlapy výborné. Když jedu do práce nebo jen třeba do krámu nebo na nějakou pochůzku (pojížďku), nasednu na kolo v obyč botách a neřeším nic.
Také se dají vzít na nohy pohorky, dojet někam k lesu a dát si nějaký ten trek, aníž bys sebou tahal druhé boty v baťohu.
Prostě záleží na tom, jak to kolo používáš.
Obrovskou nevýhodou těch jednostranných nášlapů je, že se ne vždy (ze začátku skoro nikdy:-)) nestrefíš při rozjíždění do té správné strany:-))
Taky jsem dřív míval z jedné strany nášlapy, z druhé strany normální pedál. To, abych se po paměti trefil vždy na 1. pokus do správné strany jsem vyřešil jednoduše. Nechal jsem odrazky vždy jen na jedné straně pedálu. Ten se pak pokaždé převážil v klidu na stejnou stranu.
Jinak dnes už mám šlehače a neměnil bych. Jízda bez nášlapů je dost nepohodlná. Souhlasím - kdo si jen trochu zvykne na nášlapy, už se nevrátí zpět.
Kdo je zkusí jen krátce tak ho to možná odradí. Snad každý, kdo je použil prvně, asi spadl, protože nevycvakl včas. Holt to vycvakávání je třeba získat jako reflex, na který nemusíš myslet. U mě cca na 2. jízdě.
Nášlapy jsem definitivně opustil před x roky, přestala mně právě vyhovovat fixace nohy v jedné poloze a tvrdé tretry, které jsou naopak pro většinu přínosem. Používám výhradně platformy s velkou plochou a piny, které se používají na BMX nebo sjezd. Vím, že třeba na silničce vypadají nestylově, ale ve svých letech se tím už nijak netrápím a spokojeně jezdím.
Dodám svoji zkušenost s oboustrannými pedály.
Jako první SPD pedály jsem pořídil jednostranné pedály Exustar. Azub je vyprodával na lehosrazu. Když jsem na nich pak jezdil, přišlo mi, že mám nohy nějak víc od sebe, než když jsem jezdil bez nášlapů. Zkusil jsem to během jedné jízdy porovnat a bylo to tak, rozdíl možná i centimetr.
Tenhle problém trošku vyřešil nákup oboustranných pedálu Shimano, které jsou o trošku užší.
Poloha kufru se dá na botě štelovat, ale občas může být rozsah moc malý. Jako v mém případě. Jako celkové řešení tohoto mého problému vidím pořízení užších pedálů. Už jsou objednané.
Ta obrovská nevýhda se smajlíkem znamená, že opravdu v terénu jsou jednostranné pedály naprosto nepoužitelné. Tam je okamžité zacvaknutí druhé nohy nutností bez které to nejde.
No, jo, no.
Máš pravdu, je to tak:-))
Prosím tě, co to je bunny hop:-))
Dá se bez toho žít?
Taky to neumim.
http://www.youtube.com/watch?v=G3DdkcX5o9w
Mám to úplně stejně (včetně použití pohorek - za mrazu, nebo na pěší, třeba bažinatou obchůzku, kam se dopravim kolmo).
Ty moje, asi tím, jak jsou nevyvážené díky jednostrannému mechanismu, se samovolně otáčejí nášlapem šikmo dozadu dolu. Při rozjezdu se odstředivou silou druhý pedál otočí přesně nášlapem nahoru. Pokud nemám zasviněný kufr bordelem, jen zcela vyjímečně (maximálně jednou za 10 let) se nenacvaknu na první došlápnutí. Takže v "mém terénu" žádná nevýhoda. To spíš v tech pohorách dýl hledám druhou stranu bez nášlapu.
Kup si SPD.
Jezdil jsem na klasických pedálech s klipsnama (řemínky) asi 20let a s pořízením nového kola jsem koupil i SPD. Po pár dnech jsem si říkal, že jsem vůl, že jsem si to nepořídil už mnohem dříve. Nešlapu ani dokulata ani nijak jinak, ale s SPDčkama to je komfort, noha drží na pedále a přitom když je třeba je hned volná. Dříve jsem neustále povoloval nebo utahoval řemínky podle toho, kudy jsem jel. Teď něco takového nemusím. Boty mám takovy trochu turistický, není s nima problem vydrapat se na nějakou rozhlednu apod.
Tak jsem dneska pořídil, a následně namontoval SPD. Nechápu jak jsem bez toho mohl žít, takové zábavy jsem neužil ani když jsem se učil jezdit na kole jako malej. Takových vtipných a velice pomalých pádů jsem jaktěživ nezažil. Za půl hodiny tři velice vtipné pády. Zastavil jsem a nešlo mi to vycvaknout, a začalo se kolo včetně mě pomalinku převažovat až jsem dopadl... Pár odřenín ale jinak dobrý. Ono se to časem poddá.
Všude na netu čtu, jak lidé, kteří se s SPD učí, padají, ale v mém okolí se to opravdu všichni naučili bez jedinného pádu. Když jsem učil potencionálního budoucího tchána, tak 2X vyzkoušel na místě sílu vyšlápnutí a hned potom jsem se vydali na 50km dlouhou vyjížďku a také naprosto bez problémů. Je to jednoduché ;-)
Já jsem tedy ještě nezažil nikoho, kdo by časem aspoň 1-2x nespadnul.
Většinou ze začátku nepadá skoro nikdo, protože se na vystupování dává dobrý pozor. A ze začátku nejezdí náročnější věci.
Nejhorší je podle mě období, kdy už si začne jezdec myslet, že mu to celkem jde dobře. Pak se začne odvažovat do náročnějších věcí a přijdou nečekané krizovky a sem tam nějaký ten pád je na světě.
Ono jedna věc je vycvakávat bez problémů když to čekáš a druhá v opravdových rychlých krizovkách, kde jsou potřeba třeba i oba pedály vycvaknout současně.
Kvuli nevycvaknuti jsem lehnul na zabradli natezko ve chvili, kdy jsem do naslapu dostal hruby pisek od Modravy. Kdyz se kamarad vychechtal, musel mi tu nohu z pedalu vykroutit, ja si na ni pod nalozene kolo nedosahl. A pak na lehaci s vysokym prednim kolem. Ale to nebylo kvuli nevycvaknuti, spis kluvi pozdnimu vycvaknuti a je otazka, jestli bych nedopadl stejne, kdybych mel platformy a mel porad pocit, ze mam dost casu.
Na zabradli s funkcnim naslapem nikdy nebylo nevycvaknuti prvotnim problemem, spis to ve finale mozna upravilo trajektorii letu.