Trošku jsem se začal rozhlížet po vyplétaných kole. Přesněji - procházím nabídku Remerxu. Zjišťuji, že mezi ocelovými a hliníkovými špicemi budou celkem rozdíly. Co jsem tak pochopil, tak hliníkové lépe přenáší sílu ale také vibrace. A ocel přesně naopak. Je to tak?
Jaké jsou vhodnější na silniční (leho)kolo?
Když srovnám silniční zapletená kola Remerx Alcyon, tak s Al špicemi váží přední 685 gr, zadní 880 gr. S špicemi Sapim Aero udává výrobce hmotnost předního 660, zadního 830- Set s ocelovými špicemi je tedy lehčí o 75 gr. To je první věc. Druhá věc je servisovatelnost. Ta bude u ocelových špic v případě defektu taky snazší. No a na ty naše cesty mi určitá schopnost pohlcovat vibrace přijde jako výhoda. Závěr - osobně bych dal v tomto případě přednost výpletu z oceli. Jinak jsem naprosto konzervativní a na zadní kolo bych si na silničku míň jak 32 špic nedal. I testy dokazují, že klasický, třikrát křížený výplet, přenáší kroutící moment nejlépe, t.j. jsou v něm nejmenší ztráty. Zapletená kola /ty dražší/ mají zase výhodu nižší hmotnosti a nižšího doporu vzduchu. Jako obvykle, vše má své pro i proti a záleží, čemu člověk dává přednost.
Vzadu budu mít 26" a vepředu 20", takže z klasických silničních kol nevybírám.
Přemýšlel jsem dozadu dát Remerx Magic (http://remerx.cz/magic-7327-sapim/), tam vyjde kolo s ocelovými špicemi lehčí, než v hliníku. Dopředu takový výběr není takže asi Power strong (http://remerx.cz/bmx-zavodni/) a tam vyjdou ocelové špice těžší.
Hele, co kdyby jsi (remerx-u) jim napsal zda Ti nepostavi 20" kolo? To predni kolo je BMX s draty 2.3mm, myslim ze prepleteni na 1.8 ci zeslabovanky 2.0/1.6 by prineslo usporu... (tak 50-100g)
To jsem se ptal a co jsem tak pochopil, tak to nejde. Nebo paní z obchodního netuší, že to jde.
Tu je můj bod z mailu i s odpovědí:
Já: BMX 406 závodní na ráfku Total strong ale s nějakými lehkými ocelovými špisemi
Oni: v této variantě vyhovět bohužel nemůžeme, k nabídce jsou jen modely v provedeních uvedených v našem katalogu.
Tak zdá se, že jsou v Remerxu ochotni dělat i věci mimo katalog. Jen člověk musí zavolat a trefit na toho správného člověka.
Ukázalo se, že by případně dokázali udělat i silniční Alcyon v 20" provedení a že kdybych si sehnal vlastní špice, že by mi to vypletly.
Ano, ten Alcyon v 20" mi tam stočili na kolobrndu,s Remerxem je perfektní spolupráce :-)
Heleďte, nemáte nějaký spolehlivý způsob, jak se dostat k těmhle ochotným lidem? :) Asi před rokem se Šárka ptala na 451 ráfek (připadalo mi, že by pro ně neměl být problém udělat průměr dle přání, obzvlášť když jedno zapletené kolo na 451 mají) a odpovědí na mail bylo jen suché "pouze nabídka z katalogu". :-(
Sice to zrovna teď není akutní, ale jediný další vhodný zdroj - SUNrims - už tuhle velikost přestali dělat, takže až ho Šárka zas zničí :), hodilo u Remerxu uspět.
Já jsem jednal s paní Eliškou Raškovou,[email protected]. Přístup k zákazníkovi na jedničku s hvězdičkou!
Tak si říkám, že bych si je nechal vyplést od někoho jiného. Jenže kde sehnat ty krátké tenčené nerezové špice? Ani bych nevěděl, jakou potřebuju délku. Ale ta hmotnostní úspora zní zajímavě.
delku si spocitas :
http://www.bottico.cz/admin/modules/vyrobkysk...
nebo na sheldonbrown...
u nas koupis DT draty u fy bottico(dovozce DT)
- je to palka , ale vyplati se..
ps - edit - omlouvam se , asi DT revolution v delce cca 190 mm nemaji v nabidce... potom jedine aerospeedy a pod. bohuzel tam ta poznamka o palce plati dvounadob...
tak jsem gramaril :-)
naboj Novatec Light 24 der ..125g
24dratu DT revolution.........68g
niple(mosaz)..................25g
raf remerx dragon-line 20" ..350g
secteno a podtrzeno.........=573g
proti 680g
slusna uspora a muzes jit pripadne na 20 dratu a lehci rafek a naboj.
Celkem mně zaujal tenhle web: http://recumbentwheels.blogspot.com/2008/12/en...
Koukám, že se ty špice Sapim dělají v dostatečně malé délce, takže by to nějak mohlo jít. Už je jen sehnat :) A nebo ty DT.
Má to jedinou vadu. Ty špice DT se nedělají dostatečně krátké. Ty Sapimy naštěstí ano. Teď už je jen otázka, kde je koupit.
tak jsem se dival do google a nasel:
http://www.kastar.cz/sapim-kat-7-1-7-7.html
kde je cz prodejce
no a popis druhu spici
http://www.sapim.be/spokes/butted/laser
:-)
Už jsem kontaktoval dovozce (Imexpo) a prý dost bude záležet na konkrétní délce, jestli to bude teď nebo za půl roku.
Napiš mi, co tam chceš za ráfek, jaký chceš dráty, dneska jsem se ptal kolegy, není pro něj problém si dráty zkrátit, u zeslabovaných by to asi trochu byl. Já mu řeknu co chceš a on by ti udělal kalkulaci a rozhodneš se jestli to budeš chtít udělat.
No já bych zeslabované dráty chtěl. :) Nemyslím si, že to bude mít nějak velký přínos, ale líbí se mi ta technologie.
Každopádně bych chtěl kolo 20" přední, ráfky pro kotoučové brzdy (Remerx Total strong nebo Power strong), náboj na průmyslových ložiscích a s 6 dírama na kotouč, 24 nebo 28 nerez špic. Přičemž bych rád udržel hmotnost na uzdě a s cenou jsem počítal max do 3 tisíc, spíš míň.
Taky bych volil ocel.
Navíc při mé váze a zkušenosti s originál zapletenými koly od Spešlů ( k Roubaix)se speciálními originál dráty ( no my je vám seženem co by dup a dupalo se pár týdnů, mezitím od nich slušné náhradní řešení ) jsem se rád vrátil k 36 špicím, nechal jsem si do ráfků Remerx na středy ultegra i navíc to vypadá pěkně klasicky.....
skus spadnout tak aby se Al spice potkala s kamenem :-(
Vim co to udela na ramu.
Nebo nejaky klacek do vypletu hozeny neprejicim vyrostkem.
A opravdu nevim zda Al spici koupis...
Remerx ke svým kolům náhradní špice normálně dodává, v tom bych neviděl problém. Navíc kolo nestavím, abych s ním jezdil na těžko mimo civilizaci.
asi jsem "natvrdlý"- v čem vyčnívá hliník nad nerez? krom váhy asi až tak viditelně v ničem-a když se trochu napiješ, je i tato výhoda v....:-)
V lepším přenosu síly - míň pruží.
....nevím, jestli tato vlastnost(plus rozdíl v ceně) až tak "spohodlní" jízdu na těžko :-(
Proč jízdu na těžko? Kdo psal o jízdě na těžko?
omouvám se- to natěžko tam nepatřilo....