Ćaute mám takový problém asi to není nic závažného ale nehorázně me to znervóznuje když jedu.Když šlapu tak se ozívá lupání od středu u klik jako kdyby třeba klika bouchala o lanko u přesmykače tak takovej zvuk, ale zaboha nemůžu přijít na to co to je protože když na kole nejedu a nadzvihnu zadní kolo a točím s klikami tak zvuk najednou nikde! ale jakmile sednu na kolo a rozjedu se tak zvuk je zase tady:-( nevíte někdo co to může být? kdyžtak pište každej navrh zkusím všechno hlavně aby to zmizlo díky:-)
Klasický postup "vylučovací metoda":nejdřív jízdou ze sedla zkus, jestli to je opravdu od středu a nerupe sedlo či sedlovka(přenáší se do celého rámu). Pak klasika-výměna pedálu (po jednom) a rozborka-zborka středu. Některé zvuky jsou záhadné a jako naschvál nedefinovatelné- nakonec se ukážejako banalita....
jj já když zvednu kolo za sedátko rychle tak to udělá přesně ten zvuk ale přitom když jsem zkoušel šlapat aniž bych sedel na sedátku tak to pořád lupalo takže fakt nwm :-(
Zrovna řeším něco podobného na silničce.
Napřed jsem koukal na řetěz, přesmykač, pak jsem utahoval košíky, koukal na sedlo a sedlovku.... pak jsem zjistil, že to dělá levá strana, tedy když šlapu jen levou a nezáleží jestli tahám nebo tlačím...
Kufr, pedál jsme jsem dotáhl, kliku jsem zkontroloval ta dotáhnout nešla, střed vypadá pevný.
Tak jsem zkusil klasiku "troška olejíčka udělala zámečníčka" a postupně všude směrem od pedálu stříkl wd-40 a "meziskusil" a .... a nic :(
Navíc jsem zvukoplachý a nesnáším když na kole něco klepe, cvaká, hrká nebo řinčí... takže zkažené víkendové vyjížďky a chystám se to v sobotu hodit servisu na hlavu. Dřív se tam nedostanu, protože jezdím do práce na kole :)
Bordel ve středu? Myslím ten, jak jsou kliky (néé dřepy), a ne den v týdnu ;-)
je to možný, ale stejně jim to hodím na hlavu, je to celý v karbonu a mě se nechce s tím hejbat a neco nedej bože utrhnout...
...taky jsem vždycky nervózní, když se začne ozývat něco "navíc", to je potom po klidné jízdě
dokud to neodstraním. Ještě horší je, když to zmizí samo od sebe- to mě úplně "rozhodí"-není totiž šance vůbec něco zjistit!!! Kamarád je opačného "rangu"-znervózní, když některý z množství pazvuků, které jeho jízdu doprovází, najednou zmizí :-))) -každý jsme holt sám sebou....
Měl jsem stejný problém ale mě to vždycky dělalo jen chvíli tak cca 5-10 minut od výjezdu. Pak to přestalo, nicméně mě to rozčilovalo, tak jsem koupil silikonový olej a začal stříkat. Jak zde kolega píše je to pokus omyl. Měl jsem tušení že by to mohli dělat ložiska v pedálech, tak jsem kolo položil na bok a nastříkal tam olej, protočil pedál a opakoval postup (dej si pozor at si to nenastříkáš na pedál, mě se to stalo a když jsem to jel projet tak se mi rozjeli fajfky při prvním záběru, a jde to blbě dolu). Promazal jsem řetěz-taky to nepomohlo. Až nakonec jsem nastříkal z boku do středu (je zapouzdřený na průmyslových ložiskách), a to bylo ono! trvalo to tak týden a cca 100km. Ale chce to fakt pořádně prolejt, alespon v mém případě to pomohlo (i když to možná je hrob pro ten střed)
Na 90% to dělá střed. Potkal jsem to už několikrát.
co stím teda mám to prošplíchat jak tu radil Ozzák?:-)
Mě klasický zapouzdřený střed vždycky vrzal/cvakal mezi pouzdrem středu a miskou. Jediné, co fungovalo, bylo dodatečně vycpat, tj. třeba omotat pouzdro středu jednou nebo pár vrstvami nějaké tenké pásky a pak na to narvat misku. Dělal mi to nějaký starý střed od Shimana a kinex s duralovými miskami. Naopak velmi dobré zkušenosti s plastovými miskami kinexu (jsou na pocit víc pružné, což asi efektivně brání vymačkání).
S novými středy, co jsou zároveň klikou nemám žádné zkušenosti, výše uvedené platí pro klasické čtyřhranové.
Misky jsou tam vždy ať už to je 4-hran nebo HT II. Jen u HT II jsou misky samotné jen s ložiskem a osa je součást klik.
Pokud pomohla plastová miska, tak je velká pravděpodobnost, že problém byl jinde a to v rámu - špatně nebo vůbec ofrézované dosedací plochy rámu středu, které nebyly souosé.
Nemáš nějak blbě nohy na pedálech a nevrže Ti jedna z bot o kliku ? ;-) Tohle se mi totiž kdysi dávno občas stávalo... Poté, co jsem si pořídil nášlapy, už nic takového na svém kole neprovádím ;-) Teď mi na něm vrže, skřípe, cvaká nebo zvoní zas něco jiného :-)))
Jo, a pak třeba o pravou kliku mi cvakával ten volný kousek bowdenu od přesmykače...
Je to vždy loterie. Řešil jsem něco podobného. Mně pomohlo demontovat SPDéčka z klik, vyčistit závity, namazat a složit. Zatím mám klid. Přeji ti rychlou a snadnou cestu k vyřešení tvého problému
no prostříkal jsem WDčkem střed i šlapátka a vypadá to tak že to zmizelo takže fakt netuším čím to bylo, ale s mojím štěstím se to zachvilku vrátí a WDčko už nepomůže :-/
Proto jsem psal silikonový olej ve spreji. Líp přilne a nevyplavuje se tak rychle jako WDčko.
WD není mazivo, kolikrát to tady ještě musí být napsáno aby to lidé konečně pochopili ? ;-)
A v tomto případě právě naopak, nastříkat to někam kde je normálně už vazelína, tak to je dobrý hardcore :-/ No, jsou to vaše komponenty, a hlavně peníze za nové...
Znám jednoho experta, který si tímhle "mazal" pružinovou vidlici. Jak časem dopadla je asi jasné. Ano, už kolik let z ní má skoro pevnou... A pořád nadává, že to byl už při koupi krám. Na mé jedovaté poznámky, že si ji zničil sám ale jaksi nemá odpověď :-)
Tak přece to nebudou rozebírat a čistit...
jó kdybych nato měl klíče tak si to klidně vyčistím kolo mám krátce a tyto vecy si teprve dokupuju. Tak doufám že tím WDčkem jsem nic neposral už ho tam cpát nebudu. Bylo to poprvní tak snad se nic nestane jo a ješte řetěz jsem trožku šplíchl to taky vadí?:-/
zakladni predpoklad - ozyva se pravidelne kazdou otacku stredu, max je zavisle zda zabiras ci jen protacis pedaly.
moznost 1:
- ozyva se ctyrhran (nebo co mas)
diagnostika: postavit se na kliky, - bez slapani , za jizdy, kliky vodorovne, propruzit nohy (zhoupnout se na pedalech, neco jako drep a zpet). obvykle zavrze. protocit o pul otacky a skusit znovu. obvykle vrzne az pri "te druhe" pulotacce.
oprava - sundat kliky - obe - vycistit osu o otvor kliky, namazat ctyrhrany vazelinou, kliky dotahnout. Opravdu se to nemontuje na sucho....
moznost 2:
vrze stred(osa) o misku.
diagnostiaka - za jizdy , kliky svisle skusit tlacit nohou kliku nahore ke stredu kola., potom protocit a druhou. zvuk byva casto blizsi "pisknuti"
oprava :skusit dotahnout misku lepe demontovat, namazat stycne plochy, smontovat.
moznost 3:
volny nektery ze sroubu prevodniku:
vsechny rozebrat a vycistit, namazat a dotahnout.
moznost 4:
muze to byt osa pedalu.
diagnostika : zadna
vymontovat pedal, vycistit, osu namazat vazelinu, namontovat. Delat to po jednom, at vis co blblo.
moznost5: muze to byt cokoli na pedalu (treba je spatne snytovany - pokud je klasicky nebo nektery dil SPD)
diagnostika: pri skouseni zda nevrze osa pedalu tam nahod klasicke plastove pedaly a projed se na nich. Ty plastaky jsou idealni, nema na nich co vrzat.
moznost 6 - pokud pouzivas SPD projed se na chvilku v teniskach. Muze to byt osoupany kufr ci jeho uchyceni k bote.
moznost 7: poskozeny zub prevodniku
diagnostika - dela to jen na nekterem prevodniku.
oprava : najit "okometricky" , jemne narovnat, zabrousit...
jo a pokud tam mas kryt retezu sundej si ho...
dle by to mohl delat nepravidelne vytahany retez, ale to neni "kazdou otacku klik"
hoooodne stare cyklocomputery Cateye Astrale(?) kde byl snimac otacek klik pouzivaly jazuckovy kontakt ktery pri priblizeni magnetu "zvonive" cvakl. Ale to bylo slyset jen uvnitr bytu....
jo a posledni - podivej se kde je konec lanka k presmykaci....
Díky za vyčerpávající checklist. Začalo mi nedávno taky něco vrzat kolem šlapacího středu, a nakonec to byly nedotažené šrouby předvodníků (dva ze čtyř). Bez toho checklistu by mi asi fakt dlouho trvalo, než bych si vzpomněl, že tam vůbec ty šrouby jsou. Nasimulovat mimo jízdu mi to nešlo.
Tohle je dobře popsané. Jen bych ale k tomu doplnil, že to zdaleka nejsou jediné možnosti, to jen pokud někdo vše z toho vyloučí aby nebyl pak zoufalí :-)
Jako první ještě před tím seznamem by měl rozlišit zdroj jízdou v sedle a ze sedla. I ta sedlovka při jízdě ze sedla často cvaká/praská pravidelně s otočkama, protože se stejně pravidelně odlehčuje/zatěžuje sedlo.
A pak jsou tu další zdroje od zadního kola, které velmi často také cvakají (nebo se jinak zvukově projevují) pravidelně se záběrem (se stejnou frekvencí se zvyšuje/snižuje napnutí řetězu), takže to vypadá podobně jako pro ty popsané případy.
A tam to může být cokoliv od bordelu pod rychloupínákem, přes náboj/ořech, povolenou kazetu po dráty.
Prasklý rám se může projevovat také úplně stejně.
Další metoda, jak získat další informace je pozorovat rozdíl chování na různých převodníkách. To usnadní určit věci jako ten špatný zub na převodníku nebo nedotažené (případně bordel) převodníky.
Jen pozor na to, že např. problémy od ořechu mohou být závislé na zařazeném převodníku i pastorku, protože pro různé převody je různá síla působící na ořech.
A pokud jsou k diszpoci náhradní součástky, tak je neefektivnější některé věci na zkoušku vyměnit. Tím myslím hlavně pedály (ty jsou hned) a pak zadní kolo (to najednou určuje více zdrojů průblému a je hned prohozené).
Známýmu taky něco lupalo ve středu...vyměnil střed a furt to samý...dal nový kliky, pořád stejnej zvuk...pak pomohlo víc utáhnout tkaničky na botách, takovej ten zpevněnej konec tkaničky drnkal pravidelně každou otáčku o kliku :))
tak u mě nakonec pomohlo rozebrání a vyčištění středu... mechanik říkal, že byl plnej sajrajtu :(
Ale musím pochválit, vzal si to v 9,30 neobjednaný, v 13,00 zavolal, že je to připravené a to přesto, že měli krám plný lidí....
Já to kdysi měl krom bordelu i plné vody. Tak mi tam servisák vyvrtal dole dírku :)
Většina nových slušných nových rámů dnes už naštěstí mívá dírku na spodní straně středu už z výroby.
Na každý rám, kde jsem dírku neměl jsem si ji vždy nechal dovrtat. Voda se tam vždy dříve nebo později dostane a bez dírky je to opruz.
Mně se podobnej zvuk ozýval při rozjezdu. Prostě jak jsem zabral, ozývalo se takový praskání, lupaní, nebo jak to nazvat. No dneska jsem přehazoval pláště (přední dozadu, zadní dopředu) a zadní kolo jsem rychloupínákem fest dotáhl. No a zvuk najednou nený...:-)
Rychloupínák je dobré kontrolovat jako první. Dělá problém poměrně často (a pokud je pevná osa, tak bývá zdrojem lupání také dost často, stačí když se tam dostane trošku bordelu) a hlavně je na vyřešení nejrychlejší (i ta pevná osa), proto je dobré s ním vždy začínat (já ho kontroluji hned po vyloučení sedlovky/sedla jízdou ze sedla).