Vážení přátelé, i Vy ostatní.
Díky Vašim radám se mi podařilo doladit moje e-kolo do požadované formy. Brzdy, ráfky, pláště, vidlice a nakonec i brašny, vše jsem si pořídil díky radám, které jsem našel zde, nakonec i trasování jsem tu odkoukal.
Děkuji Vám za pomoc, v neděli za kuropění odjíždím z Rozvadova na Paříž. Ozvu se, když to půjde.
Ještě jednou moc dík, bez technických rad co jsem zde načuchal bych byl slepej jako kotě. Hezký víkend.
Fandím ti, šťastnou cestu.....hned bych jel taky...
Díky, hlásím že jedu, dojel jsem v pohodě do Norimberka, držel jsem se E14, na panevropský kličkování nemám čas :-)
Nevím jesti jsem tak zesílil, nebo je to tím jak pan Šikula. přepájel tu kabeláž, dojezd už mám podstatně větší, kolem 40 km na baterku. Možná jsem se s tím taky naučil jezdit nerozjíždět to na plnej ale pěkně rozšlapat, ty špičky při rozjezdech prej berou moc proudu.
Takže dneska jen na tři baterie, bez dobíjení cestou.
Provoz téměř nijakej, neděle a navíc ta 14ka kopíruje tak trochu dálnice A6. Cyklistl pár, všichni se ale melou po těch stezských, furt studujou mapy, takhle se nikam nedá doject :-)
Co nejaka cisla? Km, nastoupane m, sezrane kcal, ... 8-)
Stoupání neřeším" jen baterie :-). V tý gpsce to ale bude.
Ono je to od nás furt s kopce. Zítra bude hůř.
Tak ať to neuštveš. A kdyby náhodou, tak to budeš mít kousek do pěknýho technickýho muzea v Sinsheimu. Tak to od tebe určitě rádi vezmou :-)
Mě by mohli dát do musea, ten stro je zánovní. Heilbronn dneska nedám, stihnu jen Schwabish Hall. Jak jsem předpokládal, s kopcema se snižuje dojezd na 25 až 30 na baterii, ted to láduju na. mítině někde za Ansbachem. Počasí jak v létě.
Norimberk mě dostal těma cyklostezkama, za těch š0 let to fakt vzbudovali / tedz pro m2 k hor39mu. Po58d sj9s6d2t, naj96d2t,kli4kovat, te+d se tam mot8 spousta czklist; a na to mno6stv9 je to ouyk0, yaplatpanbuh ya kopcovatou Prahuu.
Na silnici, je/li vedle czklosteyka men;6u a t9m 3n2rov8n9m se cesta stra3n2 ypomaluje a vzsiluje to.
Mimo m2sto, kole E 1$ b7vaj9 asfaltov0 silnice pro trakrtory a kola, to se d8 V mal7ch m2stech maj9 tak0 czklosteykz, ale v2t3inou dl86d2n0 fdeskami a je3t2 se v cest2 motaj9 chodci. Ylat8 silnice.
Chápu, že píšeš přes západní hranici, ale dneska už fakt nemusíš v šifrách :-))
To je zvyk ještě z vojenské katedry :-)
Rondo ten tvůj fígl s centrálou funguje, jen můj malej technickej problém je, že jsem netušil nic o nějakých "náběhových" proudech či co, takže centrála současně zvládne nabít jen dvě baterie a ne tři, a to je trochu škoda.
Takže to funguje tak, že jedu 50 - 60 km, najdu nějaký tichý kout, kde si rozložím lehátko, udělám něco k jídlu, zdřímnu si, a mezi tím nabíjím 3.5 hodiny. (neokecáš prostě ten čas to chce) a pak mám dalších 75 až 80 km na dojezd.
Maximální dojezd takhle nasupertěžko je tedy 140 km, realně vyzkoušenou 125 a pořád v baterii něco je. To na cestování asi stačí, i ta polední pauza se hodí. To kolo jede furt dost rychle, takže i když se potíš, osycháš. Pamatuju se z mládí, jak jsem se potil tak, že mě štípala sůl v očích, to na elektrokole nehrozí. Prostě když stoupáš pomalu, jede to těch 15, jinak 25 - 30. Slabé místo je tedy centrála, ta by měla zvládnout tři baterie najednou, a rázem se dojezd prodlouží.
Dobíjecí stanice pro náš účel naprd, píchnu kolo někde v centru a budu u něj 3 hodiny vocasit?. To je lepší si někde lehnout a udělat si pohodu,
Mě by mohli dát do musea, ten stro je zánovní. Heilbronn dneska nedám, stihnu jen Schwabish Hall. Jak jsem předpokládal, s kopcema se snižuje dojezd na 25 až 30 na baterii, ted to láduju na. mítině někde za Ansbachem. Počasí jak v létě.
Norimberk mě dostal těma cyklostezkama, za těch š0 let to fakt vzbudovali / tedz pro m2 k hor39mu. Po58d sj9s6d2t, naj96d2t,kli4kovat, te+d se tam mot8 spousta czklist; a na to mno6stv9 je to ouyk0, yaplatpanbuh ya kopcovatou Prahuu.
Na silnici, je/li vedle czklosteyka men;6u a t9m 3n2rov8n9m se cesta stra3n2 ypomaluje a vzsiluje to.
Mimo m2sto, kole E 1$ b7vaj9 asfaltov0 silnice pro trakrtory a kola, to se d8 V mal7ch m2stech maj9 tak0 czklosteykz, ale v2t3inou dl86d2n0 fdeskami a je3t2 se v cest2 motaj9 chodci. Ylat8 silnice.
Teď jsem si četla něco o enigmě, ale kam se to hrabe na tebe :o)))
Kdybych Ti chtěl oplácet, řekl bych, že to svědčí jen o Tobě.
Prostě jsem zmáčknul čudlík, co přepnul českou klávesnici na anglickou, tak vyluštit to by zvládlo každé malé děcko, žádná Enigma.
Psal jsem,že cyklostezky jsou naprd, protože se klikatí, mají spoustu nájezdů a sjezdů, a navíc se na nich mele moc cyklistů a tady v Německu navíc ještě chodci.
Tak už nemilostrdně jen po silnici, je to rychlejší a pro mě bezpečnější. Jsem v Karsluruhe - útok na příže běží podle plánu. Zítra v Saverne, a tam už půjde do tuhého, protože se nedomluvím.
Ale, ale, koukám, že dnes jsi poněkud utahán nebo jsi přestal rozumět legraci.
No nic, tak si zítra užij Vogézy...
Promin, asi utahan, ono je to naprd s tou klavensici k tabletu, některá tlačítka jsou stejná jako na normální, jiná jinde a ten čudlík na svišt english-czech je fakt záludnej.
Už jsem dostal čočku z domova, tak jsi to slízla Ty :-)
Vogéz se nebojím, už dneska mezi Schwabisch Hall a Heilbronn někdo nečekaně postavil nějaký hory, ale dal jsem to, jen asi 100 metrů jsem vedl. Baterii to vyžralo, ujel jsem do kopce 14 a šlus, ale cestou dolů jsem na té drfuhé zase průměr srovnal. Ono s tou zátěží se i na tom elektrokole fakt dost zapotíš, táhnu s sebou taky fakt superkomfort, v noci to že mám stan pro tři a ne pidistan pro jednoho docela ocenuji, stejně jako to vojenský polní lůžko, co má čtyři kila.
Ale máš recht, padám na hubu, bolí mě celej Jindra, mám spálený lokte, ale jsem dočista "happy". Od té doby co jsem se oženil jsem sitakovejhle "úlet" nedopřál, dokonce i v práci jsem odhlášen a na skype se neloguju. Do 8mýho jsem nezvěstnej a basta.
Pořád to jede, ráno začaly klepat Hally, tak jsem to odpojil a je po vtákách, na rozjezd musím šlápnout, jinak žàdný rozdíl. Si nějakej kabílek zase. Ta změť drátků je fakt na nic, jednotka magic pie asi dělá co má) ale to provedení je otřes.
Drátky prověřím zejtra. Dnesjka jsem opravoval připojení akumulátoru, je tam. klíček na přerušení kladného vodiče. Něco se tam upeklo, baterie funguje, připojil jsem jí natvrdo, bez klíčku.
Do Paříže 420, to snad dám.
Tvůj popis mi začíná vzdáleně připomínat finále cesty kolem světa za 80 dnů, kdy v zájmu rychlosti a dojetí v kotli stopili všechno dřevěné z lodi :-)
Budeš se řechtat ale fakt mám pocit, jako bych lovil bobříky a každej den se musel poprat s novou překážkou. Dnes vlastní blbostí jsem si zničil dvě zástrčky k nabíječkám, nevím jak se to stalo, asi jsem na ně šlápnul, u každé ohnutý jeden kolík, při pokusu narovnat zůstal v ruce.
Chvilka zouvalství, nabíjet jen jednu baterii, nepředstavitelné. Pak browse internet, kde koupím zástrčku, až najednou jsem si vzpoměl, jak nás učili v žádném případě nestrkat drát do zásuvky a temovat ho sirkou, a řešení se našlo. Sirky nemám, tak klacíky a už se nabíjelo. Jinak kolega měl pravdu, zvládne to tři baterie, akorát třetí jde připojit až po dvou hodinách, ale dobrá hodina nabíjení, asi 8 km, někdy se dost hodí.
Díky za optání jedu, dneska jsem si přivstal abych dohnal skluz, nabíjel jsem dvakrát, terén fakt složitej a to vyžere baterie natotata. Ale dojel jsem do cíle - Bar-le-Duc. Navigace ukazuje k E
eiffelovce 235 km. Jestli vše dopadne, tak v pondělí kolem poledního třikrát objedu Vítězný oblouk a dojedu do svého Ibisu v La Villete, nebo spíš naopak, odložím zavazadla a vydám se do Paříže. Večer přijede madam traktorem a ráno v úterý domů.
Pro techniky: odešla kabeláž i v druhé baterii. Zase jsem napojil natvrdo. Ty drátky u těch baterii ke klíčkům nejsou stavěný na ten záhul. Jinak motor OK, bez Hallů jede snad i líp.
To už v nejhoršim dotlačíš :)
Na vojně jsme říkali: to už vydržíš i s bodákem v pr.
Tak tu jsem, na předměstí Paříže.
Zítra vjedu do centra, udělám pár fotek pro pana Sikulu z e-pohonu, jeho motor Magic Pie (teda ten čínskej co přeletoval) vydržel i tu dost surovou zátěž. Vydržel jsem i já, nevydržela brzdová páka od avidu, včera jsem hodil držku a praskla křehkým lomem, takže poslední den jsem brzdil jen přední. Kdo brzdí prohrává, tak vlastně výhoda.
Celkové vyhodnocení později, na systému je třeba zapracovat, baterie mají slabé kabely, ale obecně vzato, ten motor je docela držák, a řídící jednotka, když se nechá venku a chladí se alespon větráním, vydrží a funguje jak má. Selhal výplet u kola s motorem, dráty se uvonují, je je potřeba pravidelně dotahovat, asi zas než. zareznou :-)
Gratuluju!
Docela by me zajimaly nejaky konkretni cisla delek etap a zejmena celkova spotreba ropnych produktu :)
Tak to vím docela přesně :-)
2 litry natural 95 denně. Jeden den 3 l narural, dnes nic. Celkem 14 l natural, Rozvadov - Paříž.
Ovšem kažý večer 30 Ah z sítě - cena průměrně 3 Eur denně.
Přeměna benzínu na proud do baterek fakt není hospodárné a ekologické řešení.
Velký obdiv těm, kteří to dají vlastní silou - ale klobouk dolů za uskutečnění tohodle bláznivýho nápadu. Když vzpomenu, že doslova před pár dny jsi začal vymejšlet, na čem tam vlastně pojedeš... :-)
Rondo, ty hajzlíku, tys to celý vymyslel: a klaplo to. Kdykoliv budeš mít cestu kolem, jsem na 15 km, Praha-Brno, Velké Popovice, stav se Pod ledem, zimák ve VP nemineš.
V hospodě se na mě doptáš, brnknou mi, přijedu, pokud nebudu mimo: do pěti minut. Jindra. Znají.p
My co "working from home" si vážíme každé návštěvy. Pokud nechceš metr piv, máš u mě oběd, večeri, ale hlavně dík za nápad, a skvělej týden.
Já pořád, že tohle vlákno je furt nahoře. K elektrokolům nemám co říct, tak jsem sem nelez. Ale nedalo mi to:-))) Dobrá šílenost:-) A taky gratuluji. Já bych to takhle nedal....:-) Moc složité:-)))
A teď s pravdou ven - kdo si myslel, že to Jindra nedá?!?
Já se bez mučení přiznám, že jsem očekávala, že to nevydrží technika a byla jsem zvědavá na ten následný survival, aby dosáhnul svého cíle.
Teď jsem dost zvědavá až dá Jindra dohromady nějaké technické statistiky.
Díky za podporu nebo soustrast. Soňa taky dojela s traktorem, i když hrála machra, vím, že i ona je pyšná že dojela sama traktorem do Paříže.
Čísla dostanu z tabletu doma, dám vám vědět.
Nejvíc problémů co jsem po cestě měl, bylo způsobeno mojí hloupostí.
A to mě baví! Tam mohu něco udělat. Ale jdyž člověk derží v ruce zlomenou brzdovou páku, i kdyby se rázem stal světcem, nemůže nic.
Tak tady jsou nějaké fotky, je to trochu monotématický...
https://picasaweb.google.com/Jindra8526...
nabíení, nabíjení, nabíjení
Hezký, ale tolik nebezpečného elektroodpadu, není potřeba na to převážení v cizině a skladování nějaké povolení ? :-)
Jake elektroodpad?
Všechnu tu "čistou energii" jsem si odvezl domů a v Unii pak zanechal jen smrádek z centrály, ovšem taky eko-bio-smrádek protože Natural 95, bezolovnatý a jistě s přídavkem odvaru z řepky, vojtěšky nebo nějaké té jiné ekobyliny.
"Unloaded Montmartre round trip" 8-)
Tohle http://mur.rajce.idnes.cz/2012-05-01_Bile... je vybaveni na tyden, vcetne 3,75l vody. 8-)
Před třicetil lety jsem to tak měl podobně, Murphy, jen to kolo byl Favorit :-)
Nejde o to mnozstvi, ale o nazev. 8-)
Konec koncu, loni jsem toho taky vezl nepocitane (http://mur.rajce.idnes.cz/2011-07-11_J-MORAVA... - lehac v popredi)
Máš recht,
manželka říkala, že na tohle bych měl z fleku dostat invaliďák na hlavu :-)
Ti závidí :o)))
mKdepak, musím se své madam zastat, holka ani necekla, když jsem se chystal a utratil fakt dost peněz za přstavby kola, vybavení, dva elektromotory než jsem koupil třetí do zadního kola, tři řídící jednotky, několik cest do Tišnova a zpátky, prostě věděla, že když si něco vezmu do palice, je marné se cukat. Nakonec odvezla mě i na rozvadova a dojela pro mě do Paříže, což je na samotnou holku dost solidní výkon.
Moje paní i umožnila chovat se jako blázen, a jsem jí za to vděčný, a možná Ti to bude připadat jako klišé, ale já ji po 22 letech manželství stále miluji a vím, ž e. bez ní bych nedokázal vůbec nic.
Baby jsou někdy nesnesitelný, ale v podstatě nepostradatelný :-)
Pod tu poslední větu bych se klidně podepsal...
Radko,
ani milion by nepomohl, ale tentokrát jsem toho využil k poděkování své madam.
Takže abych to netahal jinam, jakože tahám, a zůstalo to u e-kol, any se popřípadě další mohli poučit z chyb co jsem nadělal celkové shrnutí.
1005 km
http://www.bikemap.net/route/1580292#lat=47...
9 etap, nekratší poslední 40 km, nejdelší 144 km, před-předposlední den.
Tři baterie 3 x 10Ah/48V, dobíjeny dvě a třetí nechávána jako záloha na poslední část etapy.
Na dvě dobité baterie ujeto nejméně 46 km nejvíce 60 km, bežně kolem 50 km, tedy zhruba 25 km na 10Ah baterie.
Hory a stoupání berou více, takových 15 - 18 km nad 10Ah, ovšem během cesty se to srovná zase klesáním. Bezpečně bych doporučoval plánovat 20 km na 10Ah, při zatíženém kole s vozíkem hmotnosti cca 40 kg, bez zátěže klidně 30 km na 10Ah.
Motor Magic Pie spolehlivý, řídící jednotka Magic Pie, když umístěná venku a větrána, nepřehřívá se, ale v kopcí se zahřeje docela dost.
Slabinou celého systému jsou baterie a jejich dobíjení, které 3A nabíječkou trvá 3,5 hodiny téměř na minutu přesně.
Nabíjení mobilní elektrocentrálou dává flexibilitu, ovšem každých řádově 50 km je vykoupeno právě těma 3,5 hodinama.
Logicky tedy místo elektrocentrály mít dalších 20 Ah k dispozici a není třeba na vzdálenost cca 110 - 125 km dojezdu vůbec nikde dobíjet.
Jednoduché počty - bezpečně 10 Ah = 20 km, chci-li doject 140 km, musím mít k dispozici 70 Ah a jde to zvládnout bez dobíjení cestou a nabíjet jen v noci. Tento odhad je velmi konzervativní a za bezpečný bych ze 70 Ah považoval dojezd 150 km.
Vždy je něco za něco - takže přes palec počítáno - 10 Ah váží zhruba 6.5 kg - 70 Ah tedy bude obnášet váhu 45 kg, s nabíječkama, kablíky, počítejme 50 kg.
Tedy aby ta soustava ujela 150 km musí s sebou vláčet dalších 50 kg navíc a okecat to nejde, dokud nevymyslí lehčí a výkonější baterie.
Jestli chce někdo e-kolo s motorem Magic Pie 48V používat k cykloturistice, bral bych tato čísla velmi vážně.
Výhodou e-kola, tedy pokud jej vybavíme 70 Ah v bateriích je to, že i přes tu zátěž co s sebouu musíme vláčet jede poměrně velmi svižně, v průměru tak 28 km/h - kopec nekopec.
Do kopce je potřeba tvrdě přišlapávat, jakmile rychlost klesá k 15 km/h, motor se začíná trápit.
Můj osobní názor je, že na delší cykloturistické cesty e-kolo, alespoň v současném stavu dostupných baterií není vhodné a pomoc spalovacím motorkem je výhodnější.
Ale dal jsem se do války, tak budu bojovat dál.
Tedy vylepšení - která chci vyzkoušet - kromě nahrazení generátory 40Ah baterií budou následující:
Pohraju si z výkonem motoru přeprogramováním řídící jednotky - pokusím se z udávaných 1000 W snížit na nějakých 800, to by mělo zvýšit dojezd. Společně s výměnou řídící jednotky za mnohem kvalitnější Kelly, která umožňuje programovat výkon i v rychlostních pásmech, tedy čím pojedu rychleji, tím motoru umožnit si vzít méně a méně pomáhat, se pokusím zprovoznit i rekuperaci instalací páčkové "motorové" brzdy. Funguje to stejně jako plyn, jen místo přidávání lze plynule motorem přibržďovat. I když je udáváno, že rekuperací lze získat nějakých max 5 procent, proč to nevyzkoušet jak to je doopravdy.
Další nápady nemám, máte-li někdo z Vás, rád si dám poradit.
Varování. Elektromotory jsou relativně levné, svinsky drahé jsou baterie. Počítejmě takových 10 tisíc na 10Ah, tedy cena e-kola vybaveného na 150 km dojezdu bude nějakých cca 100 tisíc, z čehož 70 baterie, 10 motor a jednotka, a 20 vlastní kolo s vozíkem.
Díky za pozornost a budete-li potřebovat nějaký další detail, víte kde jsem.
Tohle mě napadlo hned,proč nepoužíváš spalovací motor?Stejně benzín taháš do centrály a ještě to hodiny láduješ někde u cesty.Ale jinak dík!Už mi moje nápady připadají méně praštěný,když vidím co lidi napadá a jsou schopni narvat do pohodlnosti.Zase škoda,žes to nepostavil na ležáku.Menší odpor a asi by to bylo fakt kochání .Jestli se,z mě nepochopitelnýho důvodu,hodláš tahat s Temelínem za prdelí,tak bych sehnal leho a přeházel to na ně.
iTen vvývoj k Temelínu byl pozvolný a ve svém důsledku to zašlo do slepé uličky, jak vidíš.
Dneska ráno jsem do vozejku hodil pytel cementu a udělal pár koleček po návsi a zjistil, že je to pitomost, větší část výkonu sežere to aby to samo sebe utáhlo.
Tedy zvyšovat zátěž nad to, co jsem táhnul s sebou je cesta do pekel.
Budu-li se držet e-konceptu mohu nahradit centrálu 20Ah baterii, váhově to vyjde na stejno a prostě odpadne to nabíjení. Dojezd 100 - 125 km, dle terénu.
Další zátěž je kontraproduktivní, ověřeno cementovým testem.
Musím si pohrát s řídící jednotkou a ubrat výkon motoru a přesunout zátěž na mě. Snad to zvýší dojezd.
V červnu vyzkouším a dám vědět.
Jinak rozhodnutí včera padlo - malá mě řekla "zkuste do bez drátů, milý Marconi" :-)
No potěš koště, to je hrůza, vláčet navíc 50 kg pro ujetí 150 km.
Ano, navc děs je v tom, že tě to "nepoveze" ale musíš občas a dost často, vlastně, dost fest šlápnout.
Prostě e-kolo má smysl jako dvoubateriák nalehko s dojezdem 60 km. Tedy ideální na dopravu po městě nebo za prací.
Na tuhle vopičárnu co jsem si vymyslel, to není ideální. Ale jak jsem řek, už v tom mám takový prachy, že nějakých 25 litrů mě nerozhodí, teda až je vydělám, a budu experimentovat dál. Ale moc toho na výběr nemám. Sám můžu zhubnout, můžu odložit cyklomasňáckou výbavičku a ušetřit nějakých max 10 kg, ale víc už neokecám, baterie jsou těžký.
Za ty peníze, co máš v tomhle e-kole by jsi měl fakt slušný normální kolo, event. kolo postavené na míru.
Navíc do celkového rozpočtu je ještě nutno připočíst benzín za cestu do Rozvadova a zpět a do Paříže a zpět - to ti celkové náklady ještě o pár tisíc navyšuje...
On ten author co jsem ho. přebastlil byl před těma 12 lety taky dost drahej, a zjistil jsem, že je vlastně už fest zastaralej, když jsem sháněl vidlice.
Máš pravdu, ta cesta pro mě do Paříže stála víc, než můj celej vejlet na kole, ale s tím nic nenadělám, protože jsem měl volno jen tejden a díky těm dvěma svátkům jem to natáhnul na 10 dní ale skype jsem nenahodil a jsem na sebe za to pyšnej, prostě jsem práci totálně vynechal, poprvé snad za 20 let.
Taky dost nafty ušetřím přes rok, už všude kam musím jezdím jen na monstru a fakt je to znát.
Ale jak jsem psal, tak jak jsem to pojal sám to fakt výhodná investice není, pokud člověk na tom nejezdí denně do práce a neodbourá tím každodenní cesty autem.
Pak to kolo co e-pohon prodává za nějakých 25-30 tisíc lze asi za úsporu považovat, pokusím se to přes palec spočítat odpoledne.
Já myslím, že dobrý. Podle těch kdesi vejš uvedenejch kil, co šly dolů, to požadovanej efekt má. A možná je lepší investovat do zábavy, při které se člověk i něco novýho přiučí, jak do spotřebního zboží a dlouhodobýho drilu, kterej intelektuálně nic novýho nepřinese. Za stejný prachy.
Takže poslední informace - trochu ekonomická, pro ty, kteří o pořízení elektrokola uvažují.
Kolo s motorem Magic Pie 1000W, s jednou baterii (dojezd 25 - 40 km podle šlapání), lze u e-pohonu pořídit zhruba za 33000 Kč.
Při každodenním dojíždení do práce - v mém případě by se jednalo o 25 km tam a 25 nazpět (s pohodovým časem na nabití přes den) bych na ušetřeném palivu si na to kolo vydělal za 12 měsíců. Počítám 20 pracovních dní v měsíci, cesta 50 km každý pracovní den.
Baterie by měla při takovémhle provozu vydržet 3 roky.
Logicky nelze počítat, že na kole se bude jezdit za třeskutých mrazů ani krutých dešťů, tedy velmi konzervativně spočítáno - za 2 roky kolo zaplacené, další 2 roky (theoreticky) se jezdí zadarmo. (jen phm, kvůli kolu neodhlásíte auto, takže další náklady jako pojistka a všechno co kolem auta je potřeba nodečítám)
Přes palec, konzervativním výpočtem, v mém modelovém případě na pracovnbíách cestách 50 km denně za 4 roky používání elektrokola ( a s kilowatu se fakt nezapotíte když nechcete) lze ušetřit kolem 65 tisíc Kč, a kolo je zaplaceno. Proč 4 roky? Víc baterce nedávám. Pak se musí měnit baterie - cca 10 tisíc náklad, to je celé.
Takže pro někoho, kdo chce šetřit, chce jezdit na kole a nadřít se na něm jen když chce a ne do každého kopce, je e-kolo s čísnkým motorem Magic Pie s 1000W jistá pohodlná a než běžné kolo dost rychlejší alternativa.
Možná špatně koukám, ale máš tam započítaný taky reálné náklady na elektřtinu ?
Jaký náklady, elektriku přeci zaplatí zaměstnavatel, ne ? :o(
No, jestli jsem dobre pochopil, je si Jindra sam sobe zamestnavatelem, takze si krade z vlastni kapsy, ne?
Mimochodem, kde je hranice? Mas moralni zabrany nabit soukromy mobil v praci? Vyuctoval bys zamestnavateli nabijeni firemniho mobilu doma?
Pokud jsem dobře pochopil, tak byl sobě zaměstnavatelem, nyní jen zaměstnancem a dobít mobil jednou za čas je haléřová položka, dobíjet elektromotorku denně je nejspíš o něčem jiném.
Jaký rozdíl je mezi tím, jestli ukradnu 10,- Kč nebo jestli ukradnu 2 000,- Kč. Mě doma učili, že krádež je jen jedna, jestli tebe učili něco jiného, tak sorry.
Už jsme to tu debatovali. Jsou věci, které zaměstnavatel může chápat jako krádež (třeba privátní užití kopírky s papírem a tonerem firmy) nebo je chápe jako jistý "benefit" zaměstnanci, když příjde, že potřebuje zkopirovat knihu pro děcko" mávne rukou a řekne, ta stovka firmu nepoloží.
Nalezení kompromisu dělá dobrý tým. Ne vždy se to podaří.
Takze Ty si v praci soukromy mobil nedobijes, jestli to chapu dobre...
Tak v tomto máš pravdu, nedobiju ;o))
Kdyz to vezmes do dusledku, nemel by si spravne clovek ani nacepovat vodu do cyklolahve na cestu domu.
A to zase ne, zaměstnavatel je povinnen zajistit ve ztížených podmínkách pití, v létě studené, v zimě teplé ;o))
Tam bych dělat nechtěl, ani za vysoce nadstandardní mzdu :-( Jestli se firma škrtí o těch trapných 5Wh jednou za 2-3 dny, tak takovému otrokáři šaška dělat nemusím :-(((
Vsadím se, že vám tam jinak běží 24/7/365 pořádná baterie klimatizací, jedna s odběrem alespoň 5kW, co ? :-)
Pochopil si špatně, byl jsem zaměstnavatelem i zaměstnancem vlastní firmy (jednatel musel být zaměstnanec) dnes už jsem OSVČ pracující pro britskou firmu přímo.
Příklad je hypotetický protože denně nikam nedojíždím, stačí mě net. Nabíjení baterie k čemukoliv mě nerozhodí, nerozhodí mě lednička, kávovar nebo klimatizace či teplomet. Prostě užitečné věci, které kolegům dělají práci lehčí.
Ovšem vztekal jsem se fest, když se otevře okno a pustí naplno 5 teplometů a to jede tak furt, ať už v kanclíku někdo je nebo ne. Zbytečné plýtvání mě bralo fest vždycky.
Trošku se to tady rozjelo, ale původní dotaz jsem myslel naprosto vážně.
Nabíjení 10 Ah baterie je úplně něco jiného, než ládování mobilu. Mobil měřák sotva registruje a snadno se sto srovná jedním uvařeným kafíčkem na celý měsíc dopředu :-) , do nabíječky kola teče nejspíš víc jak 0,15 A (35 W) po několik hodin denně. Nabíječka běžné autobaterie sosá cca 0,27 A (60 W).
Já si teda mobil nedovolím v práci nabít:-) Ale celou pracovní dobu točím kličkou od ruční nabíječky:-)
Pokud chce někdo propočítávat náklady na pořízení a provoz a návratnost financí, pak je nutno vzít v potaz i náklady na elektriku.
Mobil si v práci, smaozřejmě, nabiju, notabene, když je služební - ostatně pokud je potřeba, tak ho nabíjím i doma a ve finále to vychází tak 1:1 doma:práce.
Nabíjení baterie pro e-kolo je ale o něčem jiném.
A sorry, napsat že je provoz vlastně zadarmo, ačkoli je evidentní, že jsou náklady na nabití baterie a servis, to je rozpočet na nic.
Nulové náklady na provoz nemám ani u kola.
Sorry Radko,
když dělám předběžný odhad musím porovnávat relevantní řády. Tedy pokud počítám náklady na provoz auta jen jako náklady na benzin, mohu s klidem zanedbat ty náklady na dobíjení (cca 6kč na 100 km).
Tolik ušetřím když budu mít jen o malinko lehčí nohu na plynu hravě. Pro info zase jen přes palec jsem počítal 8l/100 km což dělá moje paní v Peugeotovi. Mě to žere 9.5 v naftě.
Myslím si, že celkový odgad úspory je podhodnocený, že úspora bude vyšší, teď jsem.platil třeba technickou - 3500, nové gumy apod, povinné ručení, fakt nehoňmme mouchy po mostě :-)
Tak nějak - tohle jsou náklady, které by mě zajímaly nejvíc.
A event. náklady na další servis.
Mimochodem, jak budou ty baterky funkční po těch 4 letech každodenního provozu?!?
Takže si upřesníme řády. Dobití baterie na 50 km stojí cca 3 Kč. Výpočet (přes palec) u benzínového motoru dává na těch 50 km přes 100 kč, jen za benzin. Záleží na typu vozidla, srylu jízdy a i lokalitě, kde tankuješ.
Započítávat přesně spotřebu elektřiny je proto nonsens., stejně jako další náklady, ty u auta taky nepočítám, tedy výměnu oleje, vodu do ostrikovacu nebo dalniční známku.
Jedná se o velmi hrubý odhad. Přesný výpočet by misel být proveden pro konkrétní auto a vyjde jinak pro SUV a nebo malou Fabii.
K těm bateriím. Nemám vyzkoušeno, tvrdí se, že vydrží více než 1500 cyklů tedy snad 8let. Jako statik. jim dám půlku, tedy ty 4 roky. Sichr je sichr. Pak by počty zase vyšly jinak@ snažím se o uměřený konzervativní odhaf.
Tak to teda sorráč, ale pokud si chci spočítat náklady na provoz, tak to musím brát komplet, tzn. fixní i variabilní náklady. Jinak je to o ničem.
To můžu pak říct absolutně u všeho, že jsou jednotlivé položky nákladů zanedbatelné a tudíž je nebudu započítávat, protože tě "netanktují". Jenže takhle se náklady nekalkulují, to bys měl jako podnikatel vědět.
Takže buď vypočteš odhad nákladů na provoz poctivě, nebo si ty svoje odhady strč za klobouk. Jsou vůči realitě zcela irelevantní.
A nesrovnávej to se spotřebou benzínu nebo s čímkoli jiným. Kdo bude chtít, ten si to srovná s tím, s čím potřebuje.
Ještě drobnost - osobně by mě třeba zajímal výpočet pro kalkulační jednici = 1 km s výhledem používání cca na těch 8 let, což by tedy měla být životnost baterie.
Moje baterie odešla (resp. kapacita spadla na 50%) za dvě sezóny což představuje najetých cca 3000 km, možná malinko víc. Při ceně baterie 12000 Kč to vychází 4Kč na kilometr. Naštěstí baterku v servisu repasovali (za 12 stovek), tak že má 79% původní kapacity, tak doufám že ještě jednu sezónu zvládne.
Tak si to přeber!
Můj výpočet předpokládá pracovní jízdy 50 km denně, tedy něco přes 10 tisíc km ročně.
Pak ta čísla vyjdou o dost jinak než když počítáš 3 tisíce ročně. Radka nepochopila, že cena nabíjení proti samotné ceně baterie nemá téměř žádnou váhu.
Jakou máš baterii? Lionku nebo LiPeFo4?
Cenu nabíjení taky neřeším.
Baterii mám tuto:
http://bplumen.cz/bplumen/brand/14/elektrokola...
Další dvě mám od Šikuly LipeFo4, ale ty maj najeto málo a zatím držej.
Já mám jednu od e-pohonu a pak dvě z e-bay, tyhle:
http://www.ebay.de/itm/160700313288?ssPageName...
Má to i s nabíječkou a vyšlo to i s poštovným levněji. Jen drobný zádrhel, už jsem to psal, u obou se utavil vodič přes ten zámeček, takže jsem to musel připojit natvrdo. Šikolova baterka zatím drží. Ujeto na každé z nich tak 500 km. Ale ty evidentně máš slabší, 24V a ne 48V/10A, kterým dávám za uši sám.
Tohle nerozhodneme letos ani za rok, musíme vydržet pár let, než vyneseme soud co LiPeFo4 vydrží.
Řekl bych, že odešla dost brzo. To je u těhle baterií běžné nebo jen nepovedený kus?
Lionky jsou prý mnohem méně odolné než ty LiPeFo4, i ta data co tam vidím říkají 500 cyklů, LiPeFo udávají 1500 a víc.
kluci z e-pohonu říkají, že ty LiPeFo si nechají líbit i poměrně brutální zacházení, jen ta cena.
Našel jsem 20Ah 48V za 525 eur včetně nabíječky, tedy 50 km spolehlivě bez nabíjení za tuhle cenu, to je už celkem zajímavé - váha 12 kg.
Prubnu to, je to ze Slovenska.
Na takovou kapacitu a váhu to je zase nějak málo km a ta cena to taky není málo.
No počítám 25 km na 10Ah, takhle mě to vycházelo, kolegyně na to třeba ujede 120 km, já to zatím neumím.
Ale jistou cestu vidím. Snížit výkon motoru a možná trochu vymakat styl jízdy s pomocí toho měřáku Cycle Analyst, zřejmě půjde najít optimální rychlost a příšlap, to je velmi dobrý typ.
Budeme holt ještě chvilku debugovat :-)
Nejsem účetní, jsem statik.
Nesčítám zatížení jeřábem, se zatížením pinponkovým míčkem, nehoním drobné, zajímají mě řády. Ona ta samotná otázka: "kolik ušetřím" je velmi diskutabilní - protože musím provnávat něco s něčím jiným, nahodil jsem konzervativní a bezpečné číslo, za určitých podmínek. Vychází mě, za čtyři rpoky úspora mezi 50ti a 100 tisíci Kč na trase 25 + 25 km v porovnání s osobním automobilem, jako jisté numero, které lze brát v potaz při rozhodování koupím/nekoupím.
Náklady na provoz elektrokola na ujetý km, to je jiná kategorie, pokusím se to nějak bezpečně saestavit, abychom mohl zevšeobecnit. Veličin, které to všechno mohou dost značně ovlivnit je mnoho - už třeba dojezd kola závisí na tom kolik jezdec váží a jak moc silně přišlapuje a taky na terénu (25 - 40 km) a to skoro dvojnásobek, čili všechny úvahy, jakkoliv budeš započíítávat velmi přesně každý náklad na každý šroubek či prasklou duši, budou zatíženy rozptylem +/- 50 procent už jenom kvůli tomu dojezdu, pro každého velmi individuelního.
Dej mi tenhle rok čas, pokusím se získat nějaké bezpečné mezní hodnoty - tedy dát nějaké cenové rozpětí.
Životnost baterie se nepočítá na léta, ale na nabíjecí cykly, a bude jistě záviset na soustě faktorů, proto výrpbci uváději 1500 - 2000 cyklů, někteří bezpečně "více než 1000 cyklů". Příliš mnoho proměnných na to, abych vedl "podvojné účetnictví" a z něj cvyslovil kvalifikovaný odhad.
Je mi celkem jedno, zda statistiku uděláš nebo ne.
Narážela jsem ale na to, jak jsi uvedl svůj příspěvek
"Takže poslední informace - trochu ekonomická, pro ty, kteří o pořízení elektrokola uvažují."
Víš, buďto to udělej pořádně nebo se na to vykašli. Vymlouvat se na to, že se pohybuješ v řádech, to je opravdu jen výmluva.
To, co jsi uvedl je totiž zcela nepoužitelné pro rozhodnutí o koupi. Nelze se chytit ani té pořizovací ceny 33.000 - co v ní všechno je?!? Jen kolo, nebo i náhradní baterie nebo i přepletení ráfku?!?
Minimálně by stačilo, pokud by jsi uvedl veškeré náklady, které jsi do kola za ten půl rok (nebo jak dlouho to máš) vložil. Na základě toho si každý dokáže obrázek udělat.
A když myslím veškeré, tak to myslím i včetně toho, že jsi si nechával přeplétat ráfek nebo včetně toho, jak bylo nutno nabíjet. Neexistuje říct, že některé náklady jsou bezpředmětné, protože jde o korunové položky.
Ty se možná pohybuješ v řádech, ale pokud chceš počítat výhodnost el-kola tak na řády zapomeň. To je v tomto případě fakt jen výmluva.
Už Tě začínám poznávat, Radko, ráda si rejpneš, nic proti tomu.
Protože statistiku mám jen ze svého jediného kola a zhruba 2500 najetých kilometrů, netroufnu si zevšeobecňovat víc, než jsem naznačil, to nejsou výmluvy ale prostě skutečnost.
Jako příklad jsem uváděl toto kolo:
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/1-1-E-bike...
Takhle jej koupíš a co se týče motoru a baterie je naprosto ekvivalentní tomu, co jsem si postavil sám.
Tvrdím, že při využití takovéhohle, nebo podobného kola k denní cestě do zaměstnání v délce 50 km denně, v porovnáním s automobilem nižší střední (benzín 8l/100) lze ušetřit 50 až 100 tisíc Kč v období 4 let. Mě vyšlo nějakých 70 tisíc, ale jsem si vědom nepřesností odhadu, proto se držím v řádech. Započítávat v takovémhle zevšeobecnění cenu nabíjení nemá smysl, protože to číslo je tak malé, že v celkovém rozpětí nahodilostí lze zanedbat.
Účetnické myšlení jistě tato informace neuspokojí, ale jistým vodíkem k rozhodnutí jestli e-kolo pořídit nebo ne, může být.
Nevymlouvám se, jen nesčítám blechy společně s pytlema brambor, protože je to zbytečné.
Došly argumenty tak rýpu...
Promiň, ale pokud chceš dát ekonomickou statistiku, tak ty brambory s blechama sečíst musíš. Jinak je to o ničem.
A pokud to dělat nechceš, pak tady nehlásej takové ptákoviny, jako že je provoz naprosto zdarma.
Evidentně se nedozvím ani to, zda těch 33.000 jseou celkové pořizovací náklady za vše nebo jsi opět vydloubnul jen část, protože jsi nepřipočítal ty blechy.
Hele, když něco děláš, tak to dělej pořádně - nerýpu, ale takováhle ani ne polovičatá práce, ta mě teda zlobí.
Postavil jsem problém jinak - kolik ušetřím ve srov nání s osobním automobilem.
Nezapočítával jsem cenu auta, předpokládám že ho máš, nezapočítával jsem pojistky, protože ty musíš platit ať jezdíš nebo ne, očesal jsem náklady na jedné i druhé straně a k nějakému výsledku došel.
Pokud jde o to kolo co e-pohon nabízí, je to cena konečná, snad jen dovybavit světly, blatníky, proto jsem to navýšil na těch 33 tisíc.
U mě, jak víš, to bylo dost jinačí. Kolo jsem měl a přestavěl si ho tak, že jsem osadil motor (na 3x - dva do předního kola jsem rozdal), koupil si 3 řídící jednotky a tři baterie, a ještě trochu "potůnil" kabeláž, aby to sneslo dlouhodobou zátěž, a sneslo to. Taky jsem si osadil lepší brzdy než jsem měl, koupil schwalbe pláště i duše, které by měly snést (a snesly) očekávanou zátěž, moje kolo bylo postaveno na 1100 km v jednom tahu, ne na pojížďky do práce a zpět, náklady snad raději nebudu vyčíslovat.
Na cestu do práce a zpět by to co je v linu nahoře mělo bohatě stačit.
Jinak si každej může z vlastního kola e-kolo udělat pomocí tohohle:
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety-na...
a jakou baterii si koupí je už na něm. Cena zhruba 10 tisíc za 48V/10Ah.
Ovšem po vlastních zkušenostech doporučuji se amatérské přestavbě vyhnout a nechat si t předělat od profíků. Ti si za to řeknou tak 1500 Kč, pokud chcete přestavovat sami, napště mi, pokusím se sepsat souhrn chyb. které jsem spáchal abyste se vyhnuli zbytečným nákladům.
Ještě drobnost - pořád mluvím o e-kole s motorem Magic Pie 1000W a ne "nějakém" e-kole.
Obdobou může být kilowatový motor od Crystalite. Tedy popněkud jiné e-kolo než jsouu tu kolečka s asistenčním motorkem 250W. S nižším výkonem motoru roste dojezdová vzdálenost, čísla se mění.
Tohle kolo je "téměř" elektrický skůtr, když nechceš, šlapat nemusíš, tedy když nemáš metrák a k tomu ještě netáhneš za sebou padesát kilo na vozejku.
Pohybuje se to velmi svižně - průměr mezi 25 - 30 km/h, neteče z toho olej a nesmrdí to, a nechá se poponést, když je potřeba. Na pojížďky kolem těch 25 kilometrů by se dalo říci téměř ideální dopravní prostředek, co jezdí téměř zadarmo.
Nese to s sebou poměrně vysoké pořizovací náklady (třeba ve srovnání s benzinovými skůtry), velkou položkou je cena baterie, a jak moc jsou pravdivá data výrobců musím prověřit časem.
Zatím jen mohu potvrdit, že baterie 48V/10Ah umožní dojezd 25 - 40 km, žádných 70km nebo 100 km, jak vídám na webových stránkách různých e-kol.
Snažím se podávat objektivní a nezkreslené informace, třeba to někomu bude k užitku.
Ano, mluví se tu o kole Magic Pie - číst umím, ale to nic na věci nemění, že pokud se něco dělá, má se to udělat pořádně.
A k té poslední větě se již vyjadřovat nehodlám. V tomto smyslu jsem již svůj názor řekla.
Z dat co mám, tím, že připočtu 2,5 kč na dobíjení denně nic přesnějšího nezískám.
Prostě nemáš pravdu, dost jsem o tom přemýšlel a propočítával, abych nehodil do placu data, za kterýma nemohu stát. Je-li Ti to málo přesné nebo k ničemu, nemohu více sloužit.
Jistě je to dáno stylem myšlení a zvykem nebo nezvykem pracovat s málo přesnými daty.
Tvé osočení "udělej to pořádně nebo se na to vykašli" není moudré ani fér. Nemá smysl k nepřesným odhadům v řádech stokorun přidávat nepřesné odhady v řádech halířů - výpočet se v takovém případě vůbec nevylepší, jen si můžeš "popotahovat triko" jak si všechno hezky propočítala.
Všimni si, že velmi často používám slova "odhad" popřípadě "bezpečný nebo konzervativní odhad", tak jsem zvyklý uvažovat. Dávat "bezpečná čísla" nikoliv rádoby "přesné (průměrné)" údaje, ty nefungují a podle nich bych nikomu nedoporučoval se orientovat.
Dojezd, stejně jako náklady stanovuji v bezpečném rozpětí, a pro rozhodování beru ty hodnoty na nejméně výhodné straně. Pak mám jistou šanci se vyhnout překvapení.
Takhle já považuji "pořádně vedenou ekonomickou úvahu" - "přesnost" je v takovýhle úvahách velmi nepřesný pojem :-)
Tak a ted bys mohla prihodit financni ohodnoceni ohrozeni v provozu, ktere je urcite vyssi na e-kole nez v aute (lecba, uzly zisk, ...) a naopak prinos na zdravotnim stavu. A prosim presne. 8-)
Jestli je nabijeni pod 10 Kc / den, je nepodstatne, zvlast kdyz za den jinak projedes 100 Kc v benzinu. Sam jsem nedavno zkusil po tydnu jezdeni do prace na kole bilancovat, ale nema to smysl. Usetrim 80 Kc na nafte a utratim o 100 Kc vic denne za jidlo (hodne strizlivy odhad).
Jsem tu nová a sleduji diskusi od počátku a už mě ty kalkuly nebaví.Já to beru tak,že největší přínos má elektrokolo ze zdravotního hlediska.Mě kolo doporučil doktor a vzhledem k tomu,že bydlím ve velmi kopcovité krajině jsem zvolila elektro.Má také Magicpie a autem už téměř nejezdím.A nyní zpět té vaší cestě.Zajímalo by mě jak vám šlapala ta centrála Kipor.Také jsem nad vzhledem k váze a ceně uvažovala,ale mám Kipor 2kw a jsou s ní velké problémy a také by mě zajímalo zda jste nevyzkoušel od Šikuly ten měřák cycle analyst.Mě to velmi pomohlo s hospodařením energie v baterce.Dle tohoto měřáku mě vychází na mou 12 Ah baterku 80 km a to jezdím většinou s dosti naloženým vozíkem v kopcích.Má váha je 65 kg.
Ještě k té centrále. Měl jsem s ní vlastně dva problémy, jeden zcela jistě zaviiněný mojé hloupostí, druhý nevím.
Hned po druhém použití mi centrála nešla nastartovat. Problém byl v tom, že jsem před tím jí nechal běžet asi hodinu na startovací sytič, a nějak to odvařilo svíčku. Po výměně svíčky už šla nahodit na jeden zátah.
Druhá nepříjemnost se mi stala po cestě v Německu, hned při druhém nabíjení. Startovacíé lanko nešlo natáhnout, nějak se to tam zaseklo či co. V pokynech píší, pouštět lanko zvolna po nastartování - nejsem si jist jestli jsem tento pokyn dodržel a lanko se nějak nenavinulo blbě.
Centrálu se mi podařilo rozebrat a dostal jsem se k tomu bubnu se startovacím lankem, vyndal, žádný zádrhel jsem neviděl, přesto jsem to vyndal, a znovu nasadil a sešrouboval a nějak to klaplo a fungovala už celých 8 dní normálně. Asi se tam to lanko za něco zaháklo, příčinu jsem nehledal, byl jsemrád že to běží.
Jen při každém startu jsem měl nerva, jestoi to půjde nebo ne :-)
Tak nevím jestli mohu vinit centrálu z té druhé závady, nebo sebe, že jsem to lanko rychle pustil a někde se to zaseklo. Ostatní je v pohodě.
No tak to ty problémy s centrálou nejsou z tvé strany.Přesně stejné mám já.Když je velké teplo nestartuje nebo příliš velká zima také a další potíže.Myslela jsem,že máme špatný kus,ale je to asi u všech.My totiž žijeme na místě bez elektřiny takže máme s centrálama dost zkušeností.Bez chyby šlape Honda,ale je dost drahá a malinko těžší než Kipor.Na ten měřák opravdu nedám dopustit.Je v něm i cyklo počítač,ale je dobré mít zapojený i tempomat kterým si zapnu kolika wattama chci dopomoci.Myslým,že to motoru i dělá lépe,že ho držím ve stejných otáčkách a nelítaj mi watty nahoru dolu což mi dělalo pouze při použití akcelerátoru.Rekuperaci mám zapojenou a opravdu moc nedobíjí což také dobře znázorňuje měřák,ale má to výhodu,že téměř nepoužívám brzdy.Brzdí motor a šetřím ráfek a špalky.Takže díky za zkušenost s Kiporkou do ní opravdu nejdu.Zpíš mě teď zajímá sobíjení přes solár.Doma takto dobíjím ale panely dobíjí 12 v baterii a přes měnič to jde do dobíječky na elektrokolo.Překvapilo mě to,že na 80W panel to dobíjí velice slušně.Teď,ale nevím jak panel zapojit přímo na baterku na kole.Panel má 12V a baterka 36V a jakej regulátor na lipolku.Zapojit 3x panel by bylo pro kolo moc těžké moc těžké.No zatím mi ta centrála vychází jako nejlehčí řešení.
Ahoj Kliko, měla si pravdu, mám den Analysta a koikám, jak blbě jsem se k tomu cajku choval, přesně jak říkáš, jezdil jsem moc rychle.
Ve středu zapřáhnu vozejk a razím na Berlín, uvidím co jízda podle "budíku" udělá s dojezdem. Dík za typ, Analysta jsem měl mít už dávno.
I vy škaredí hoši, Murphi a Cibi, chcete abych veřejně deklaroval svoji debilitu, inu máte to mít:
1. Elektrokolo není barák, elektroinstalace se proto nedá dělat prostředky domovní instalace. Důvod je prostý, u e-kola se pracuje s nižším napětím, ale vyššími proudy.
Připojit silový kabel od řídící jednotky k baterii na lustrové spojky proto není dobrý nápad. Upekl jsem je a vzkratovalv jednom táhlejším kopečku. Spojovat na fastony!
2. Prodávané baterie v kovovém pouzdře se zámečkem (48V/10Ah) jsou elegantní, ale jednak dražší, jednak méně výkonné (bez poudra mají 12Ah) a v neposlední řadě, kabílek v baterii není stavěn na vysoké proudy, opět se přehřívá a u dvou baterii jsem jej musel nahradit. Doporučuji baterie bez futrálu a nacvaknout fastonama napájecí kabel k jednotce přímo.
3. Protože jsem měl 3 baterie, potřeboval jsem je rychle po cestě vyměnit, vymyslel jsem tedy na konec kabelu od jednotky zástrčka, a na kabel od baterky zástrčka. Kromě toho, že to mělo být opačně, zástrčka měla čouhat z jednotky - aby nechráněné kolíky nebyli pod proudem - celé špatně. Bežně se používají 10A zástrčky a zásuvky a ty se zase při zatížení příliš hřejou. Nakonec jsem tam fláknul ty velké čtyřkolíkové 20A zásuvky ke karavanům, má to chránění proti vodě, funguje, jen je to velký.
4. Samotná jednotka také dost hřeje, umístění tak jak to dělá Šikula do brašničky pod rám nedoporučuji, pro silné motory(1000W). Změť čísnkých drátků ukáznit, oddělit je od sebe, hlavně silových drátu se nesmí dotýkat žádné jiné - při zahřátí se může poškodit izolace a vyzkratovat drátky od Hallových senzorů a vůbec kde co.
5. Řídící jednotku umístit do samostatné škatule, sháním kovovou, s dostatečným větráním a chlazením. Měl jsem ji v plastové škatulce na zadním nosiči, vydržela, ale lepší asi bude ji dát na přední nosič do něčeho fortelnějšího a nechat profukovat.
6.Silové kabely od baterie k jednotce co nejkratší, s dobrou vodivostí, silné, pokud možno bez jakýchkoliv dalších odporů. Měl jsem tam mřák SpeedDict, opět napojený na zásuvku/zástrčku, pitomost, hřeje se to. Používám teď kabel 2 x 4mm průměr, kabel se nezahřívá ani při velké zátěži.
7. Kabel od motoru k jednotce je také slabím místem. Nehřeje se, ovšem jeho izolace je velmi chabá. Je potřeba jej připevnit k rámu kola tak, aby když náhodou s kolem upadneš, nebo s ním nějak flákneš, aby se nic nepotrhalo, nepoškodila izolace, nepotkali dva drátky, i to mě potkalo :-)
Těhle sedum předchozích chyb, každý, kdo o elektrice něco ví, asi neudělá.
Následující věci se mohou stát každému.
8. Silný motor patří zásadně do zadního kola. V předním kole jsme měl dva, bezpečně zajištěné, přesto oba z vidlic vyskočili a já si zažil hezký letecký den přes řidítka.
9. Rekuperace dle všeho dělá nula prd, nevyměňoval bych brzdové páky a brzd se vlastně nedotknul. Nebude to rekuperovat při brždění, ale taky se to nebude klepat. Tempomat, když nejsou zapojené brzdy je k ničemu. Tedy na řidítka je potřeba osadit jen plynovou páčku, nic víc.
10. Kabel od motoru k řídící jednotce osadit spojkou http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/5-1-Sluzby... naprostá nutnost když potřebujete vyndat kolo ven při defektu. Využil jsem hned druhého dne své cesty.
11. Pod vělkou zátěží dráty výpletu kola s motorem nepraskají, ale povolují se a to až do úplného vypadnutí. Jak se povolí a vypadne jeden, jde to ostatním už poměrně rychle. Za dvacet minut jízdy, jsem měl 4 venku. Dráty je potřeba opravdu na fest dotahovat, centrování kola s motorkem nedělá problémy, ten ráfek je tuhý, dráty krátké, chvilka cviku.
12. Kromě pravidelného dotahování drátů musíte bezpodmínečně nutně pravidelně dotahovat samotné kolo. Jak se to klepe, povoluje se to. Hlídat, kontrolovat, dotahovat. Nic to nestojí.
Tak to je zatím vše.
Možná si na něco vzpomenu.
Na závěr dva snímečky jak vypadalo moje první přestavěné kolo 15.prosince loni, a třetí přestavba, fotka ze 7 května letos.
Nesouhlas s tempomatem. Ty to mozna nevyuzijes, ale kdyz ce motorizuje MTB a nejaka pesinka uz neni na jizdu ale musi se tlacit, je prima si zapnout tempo chuze a kolo jen trosku strkat a ridit.
Pokud osadíš tempomat, musíš osadit čínské brzdové páky, tedy pokud kluci elektrikářšký nemají na to nějakou fintu.
Pokud si necháš vlastní páky, existuje na to odpojování šidítko - nějakej posuvnej senzor, mám je dvě, ale ani Šikula to nedokázal bez schematu zprovoznit. Mám dva, stálo mě to 2*450Kč + poštovné, a je to k ničemu :-)
Klidně ti je dám, jestli to dokážeš nějak rozchodit a zjistit, jak to při tom posunu lanka uvnitř funguje.
Tempomat totiž zapojíš tím červeným čudlem, a drží to tu rychlost co právě jedeš. vypneš ho právě cvaknutím těch brzdových páček. Pokoušel jsem se experimentovat bez pák, ale nepovedlo se.
Když zapomeneš na tempomat a rekuperaci, mám pro tebe jinej mtb bonus, můžeš klidně mít hydry! A to se vyplatí :-)
ta hlava - tady je fotka toho šidítka
Tak nevim, asi mam namontovano trosku neco jineho, ale ten tempomat se vypina opetovnym stiskem cerveneho tlacitka (mam dvojtlacitko se sirenou).
A hydry na tom kole samozrejme jsou. Proto jsem kupoval z e-pohonu, protoze vsichni ostatni meli nejaka omezeni a poznamky, jak to ci ono nepujde, jen p. Modrak chvili poslouchal a pak mi to odkyval a prodal a - ono to funguje. 8-)
To mám taky, zelené, červené, zkoušel jsem to druhým stiskem vypnout, ale možná blbě. Vyzkouším a dám vědět, kdyžtak tempomat neutrhnu a nezahodím.
Podle mne to ani nechtelo zadne upravy, jen napichnout na spravne piny. Jestli se ale neco nezmenilo preprogramovanim jednotky...
Možná jsem to neměl zapojený, jeden čudl na pípák, druhej na tempomat, příští tejden to prověřím.
Neměla by to být věda. Už ti pan Modrák omezil ten výkon? Naprogramoval v jednotcce menší povolený maximální a current proud?
Chci si s tím teď trochu pohrát, teda až budu mít čas a zjistit co to vlastně dělá, ale bude to metoda pokus/omyl. Kdbych věděl kolik mám dát max a current na nějakých 800W výkonu, docela by mi to usnadnilo testování.
Šikulu už nechci prudit, byl jsem u něj obden a tak mu dám voraz :-)
Nezapojoval nic a nic neomezoval. Zatim jsem to nechal v defaultu.
A ted mne napadlo, ze se mi vlastne nikdo neozval s tim motorem a ten uz by mel byt, ne? Jdu mu zavolat.
Tak motor jeste ceka ve fronte na opravu...
Šikula je přetíženej. Koukal jsem mu pod ruce, když měnil hally, dá to fakt dost práce, asi 3 hodiny a to přesně ví kam sáhnout a co udělat. Musí toho hodně přepájet.
Já mám teď na tuty jednoho halla v hajzlu, ale řídící jednotka to zvládá už rozjíždět i bez hallu, za jízdy už potřeba vůbec nejsou, řeší to softwarově, takže počkám až do zimy, aže nebude mít do čeho píchnout.
Teď mě leží v hlavě jiná věcička:
http://www.aseakoelectricbike.com.au/?
Myslím si, že tím bezkartáčem fakt zbytečně do toho jdeme silou, kdyby se převodovalo, mělo by stačit mnohem míň watů a mělo by to ject parádně. Vždyť prej člověk nedá víc než 250 W nebo tak nějak, a o kolo se hejbe.
Něco je špatně, asi budu muset začít konstruovat, teda na papíře, prackama bych to nedal :-)
K tomu vedení kola, pomáhal jsem si motorkem když jsem vedl do kopce také. To zvládneě i plynovou páčkou bez tempomatu. Ovšem raději svižnější chůzí, aby se motorek netrápil tolik.
Jen k bodu 12. (do elektriky se necpu), to neustálý povolování je nějaká blbost, vlivem motoru se to snad nemůže klepat víc než provoz kola na běžných cestách a necestách, jezdím několikátý rok na kole a zatím se mi nepovolil jediný šroubek a že teda dostává zabrat.
Sroubek mozna ne, ale zednik... 8-)
Uz jsi ho vyhnal?
No jistě a doslova :-) Já jsem s tím nebyl schopnej bez větších výdajů něco udělat, tak jsem brzdy prodal a pořídil jiný a ty nový jsou prostě nový a ani nepípnou a brzdí téměř stejně dobře jako ty staré.
To je ten omyl. Když se rekuperuje, jako že jsem to utrhnul, protože se to klepalo, klepe se to o dost víc než normální kolo. Když odejde, nebo spíš se rozpojí Hall senzor, zase to klepe.
Zřejmě jde o charakter těch vybrací, u nového kola, než se ty závity pěkně zanesou, se to prostě povoluje, u předního pak dvojnásob, protože když vypadně ppřední kolo, nabiješ si víc.
Nepodceňovat, utahovat a utahovat. Lepší save než sorry :-)
safe, kurnik, já bych dneska moh řídit jazykovej koutek, jak o po sobě čtu, to sou dardy bez spellcheckru na mateřštinu i cizáčtinu...
Jaká koliv motorizace, je jedno jestli elektro či spalovacím motorem vede k povolování všeho a například zrcátka zefal semi po těch vibracích ulomily ani né po 100km. Běžné kolo a komponenty nejsou dimenzované aby se jezdilo pořád průměrem 30km/hod, veškerá nerovnost je při vyšších rychlostech přenášena do kola a to neustále. Dal sem pořádné moto zrcátka, všechny závity zakápl lepidlem na závity a mám klid. Takže všechno chce svoje, buď zalepit a nebo k motorizaci použít starou, zaoxidovanou plečku, pak se toho moc povolovat nebude. :-))
Zalepuješ i dráty? To není špatnej fígl, to utahování mě dost leze na nervy.
Já nechápu s tím povolováním a utahováním.Já mám na elektru naježděno přes 2000km a nikdy se mi nic nepovolilo a to mám magicpie v předním kole na ne moc kvalitním trekáči s odpruženými vidlicemi.
Myslím, ž ejsem pochopil mechanismus uvolňování, i to, proč u předního kola k němu nedochází.
Jde v zásadě o váhu, kterou zapletené kolo přenáší, u zadního je násobně větší, zejména navěsím li na to brašny a další vopičárny.
Pod svislou silou se kolo deformuje, z kruju se stává ovál (nepostřehnutelné okem). Dráty ve směru menšího poloměru se "zkracují" jsou méně namáhány, a v mezním případě v nich místo tahu vzniká tlak, ale stačí, když nejsou taženy - drát nic nedrží a nipl se může pootočit. To se děje v mnoha rychlých cyklech za sebou, nipl se prostě vyšroubuje.
Zdá se, že správným řešením je dráty předepnout tak (našponovat) aby i pod velkou silou v nich zůstalo předpětí, dráta bude vždy tažen a nipl se nemůže uvolnit.
Čili, dotáhnout dráty fest by mohlo postačit, ovšem double sichr je vždy dobrej, zakápnout lepidlem - to udělám taky.
Zkušenost mám s niply DT /viz. dovozce Bottico/, které mají lepidlo "vestavěné" již z výroby, DT nabízí i samostatné tekuté lepidlo. Stejně dobře budou fungovat i přípravky od Loctitu. Vyzkoušel jsem i zakápnutí fermeží,což prý byla finta našich předků. Pravdou je, že u kola poháněného vlastní silou jsem nikdy problém s povolováním neměl. Myslím, že hlavně díky kvalitně provedenému /odborníkem/, tuhému výpletu. U e-kola je namáhání jinde, tam bych zajištění závitu provedl vždy.
Samotnou rychlostí to určitě nebude. 30km/h průměry kolo vydrží dlouhodobě a nemá s tím problém.
Na silničkách někteří mají dlouhodobý průměr přes 30km/h a takové problémy nejsou ani při větších ročních nájezdech (konkrétně kamarád má už 5 let 16-20tis. km roční nájezd a průměr má celoroční přes 32km/h).
A pokud se podívám naopak do terénu, kde kola dostávají mnohem větší záhul, tak tam se jezdí směrem dolu také často rychle a někteří to v rozbitých pasážích slušně smaží a opět se nic nepovoluje (ani při akcích kdy se jede sjezdovat do alp a nahoru jezdí lanovkou a tedy denně se směrem dolu najezdí ve větší rychlosti hodně kilometrů).
Musí to tedy souviset přímo s tím motorem. S motory nemám žádné zkušenosti, takže tady nemám tušení.
Motor je v tom celkem nevinně, tedy až na jeho hmotnost. Narozdíl od běžného kola jsou dráty poloviční co do délky, tlustější a tedy tužší.
Deformace pod zatížením u normálního výpletu vezme deformace drátů, u těch krátkých spíše dojde k poozočení. Taky na to, aby kolo mělo tvar je potřeba u normálního kola dráty slušně předepnout" zatímco u kola s motorem, protože je to celkem dost tuhé to svádí k tomu, dráty moc nenapínat a to je příčina vytáčení niplů. Malé předpjetí v drátech.
Počítám, že ještě párkrát vše dotáhnu a pak si to celé sedne, zaoxiduje a bude po protáčení.
Bod 1) mi připomněl moje začátky, kdy jsem si pořídil první motorku. O elektrice jsem věděl velký kulový. Tada jen to, že se mi furt vybíjí baterka. Tak jsem vymyslel zlepšovák. Od baterie jsem protáhnul zvonkáč k řidítkům, tam dal páčkový vypínač a pak zas zvonkáč zpátky k dynamu a do rozvodu ke světlům atd. No, pochopitelně za velmi krátkou dobu mi izolace na těch srandovních drátkách začala hořet plamínkama přímo pod plnou a cintající nádrží na ulici plné lidí :-) Holou rukou jsem to tehdy vytrhal a začal se zvolna zajímat o příčiny a souvislosti... :-)
Není to o kole, ale elektrickém skútru našeho elektrikáře. Říká, že sjetí kopce mu vrátí až 20% spotřeby na vyjetí kopce. Tak si to přeberte...
Prodejsi e-kol a kitu sami uznavaji, ze rekuperace dokaze dat tak 5 %. Mozna to ma skutr nejak lepe provedene, ale myslim, ze ani BionX neuvadi vyssi zisk a to je opravdu spicka.
Nepřehlédni kouzelné slovíčko "až". To se v marketingu hodně používá;-)
20% bude tak maximální účinnost daná účinností baterky, motoru a motoru zapojeného jako alternátor. 5% bude asi odpovídat reálnému provozu, tomu bych i věřil.
Co jsem browsil, nikdo neuvádí víc než 5 procent, spíše 3. Závisí to na hmotnosti a rychlosti soustavy, snad se tomu říká hybnost. Kola jsou lehká a bržění krátké, té energie vrátit zpátky jde málo. Navíc, rekuperuje, tedy brzdí motorem, při každém stisknutí brzdové páky a to mě vadilo. V tom motoru vždy zaškrundalo a trochu vibrovalo, rozpojil jsem to.
Řídící jednotka Kelly by snad měla umět zapojit opravdovou motorovou brzdu s páčkovým ovládáním rekuperace, tedy z prudkých a dlouhých sjezdů by se dalo něco zpátky dostat a přitom ovládat brždění tou páčkou. Bohužel pan Šikula neví kam dřív a tak to budeme instalovat až po sezóně. Už se těším.
V kopcovitém terénu a natěžko by možná šlo nezanedbatelnou. porci energie rekuperovat, musí se to ozkoušet.
K té rekuperaci to u mě funguje tak,že ji mám zapojenou pouze v přední brzdě.Takže dobíjím když to uznám za vhodné ,to je když jedu z opravdu dlouhého prudkého kopce.Dobíjí to asi na 3 sekundy při zmáčknutí brzdy po té to vypne a začne brzdit brzda.Takže musím přerušovaně mačkat brzdovou páčku.Jinak mizáleží jakou sjíždím rychlostí a naskakuje mi tam třeba dobíjení 400wattama,ale právě jen na ty 3 sekundy,takže opět mačkám,ale to už nemám takovou rychlost.No celkově mi to dobije tak na spotřebu toho měřáku a předního světla což dělá celkem 3W.Ale fakt tahám těžkej vozejk a bez zapojené rekuperace bych ty sjezdy, zvláště za mokra ztěží ubrzdila.Ještě mám dotaz k té cestě jakou průměrkou jsi celkově jel a jestli jsi se neobával v zahraničí s tím motorem,kde to není povoleno na silnice.Ono to není povoleno ani u nás,ale policajti vědí houbec,ale ven bych se s tím bála.
Tak to bude ono, ty záškuby při brždeni s rekuperaci. Zkusím to s tou motorovou brzdou až si pan Šikula udělá čas.
S těžkým vozikem se z kopcu nebojim, pouštím to málo, jen posledních 200 kdy jsem měl jen přední brzdu jsem fakt měl nahnano a sjižděl volným krokem.
Nejsem si jist, jestli by něco eurobyrokrati dokázali naměřit. To by museli mít soft od té mé jednotky a kouknout. jaká mám omezení v Amperech a rychlosti, přepočítávat, myslím, že je to planý poplach, teda pokud se člověk nemotá po nějaké proslavené cyklostezce. Tam by monstrum mohlo být opravdu nebezpečné, držel jsem se silnic.
Průměrná rychlost byla něco přes 25 km /h, když to jelo kopci, podél kanálu ve Francii jsem měl 29. Ovšem celková cestovní rychlost naprd, kvůli pauze na dobíjení.Nejdelší úsek zhruba 150 km jsem jel 18 hodin - tedy spíše cestoval než jel, celkem jsem dobíjel z toho času 6 hodin.
No průměr 25 km se mi zdá zbytečně moc.Proto asi ten krátký dojezd na baterky.Já jezdím průměrem 16 km/h.Touto rychlostí jsem schopná denně ujet 190 km na 2 baterie.Vím,že jsem o pár kg lehčí,ale ty musíš mít přeci větší sílu v nochách.Po rovinkách a do mírného kopce si dávám dopomoc 100 w a v dosti prudkých kopcích víc než 500w nikdy nemám.Trochu jsi mě překvapil zjištěním,že elektrokolo na dálky není.Já s ním plánuji objet republiku.Chci také táhnout komfort,ale přeci jen to co nejvíce odlehčit.Momentálně scháním místo mého 14 kg vozíku vozík Nomád,který má 6,5 kg,ale je problém ho sehnat.Jinak jednokolové vozíky se mi neosvědčily.Jinak mě docela zaujalo to tvé lehátko.Jak se na něm leží?Nebolej z něj záda?
Na foru Golen Motor se dojezdy diskutují, s 48V-12Ah baterkou je dojezd 45 km označen za velmi slušný, ani e-pohon jiná čísla nedává a to s příšlapem. Používáš PAS?
Koupim Analysta a uvidím, ale moc šancí tomu nedávám.
K vozíku - já mám Croozer Cargggo - stál 3,5 a funguje. Trochu jsem mu dal za uši takže už to není takovej elegán jako nový, ale plní účel. Váží (snad dle papírů) 10kg, já to nevážil. Ten nomad se mi líbí ale je moc drahý, na těch pár výletů.
Lehátko je vojenské z nějakého army e-shopu - britský model.Velmi jednoduchá konstrukce, lehký 3.5 kg, udrží i mě a je to pohodlné, překvaivě. Pírko jako si ty unese hravě. Stálo to asi 650 kč nebo tak,pošlu link až bu
Jinak, já ti ani nevím co všechno mě bolelo, vždycky jsem postavil stan, natáhl lehátko a spal jak zabitej. :-)
Pas nepoužívám,zkoušela jsem ho a vůbec mi nevyhovoval.Hodně využívám tempomat,ale bez analistu bych vůbec nevěděla kdy ho sepnout.Jinak baterku mám 36v takže motor by měl dávat 750w,ale těch 900w mi dal,ale já ho stejně využívám maximálně na 2/3.Na ten tvůj vozík jsem také koukala,ale přijde mi moc široký a já vozík používám za kolo minimálně dvakrát v týdnu takže bych Nomáda dosti využila,ale netušila jsem jaký to bude problém ho sehnat.Jinak ještě k tomu analystu.Než jsem ho zabudovala tak mi stále v kopcích zhasínala ta červená kontrolka u akcelerátoru asi kvůli velkému odběru což se mi už teď nestává.Ješte jedna věc co mě zajímá.Jak se projevuje to přehřívání řídící jednotky?Když jsem měla 250w motor tak mi v kopci prostě zastavil a musela jsem čekat až vychladne.U Magic pie jsem se s ničím takovým nesetkala.
Už mám na něj oodloženo. v pondělí to počítadlo objednám.
Magic Pe řídící jednotka asi má taky nějaké limity, ale uvařil jsem to jen jednou a to se upekly ty lustrové spojky. Podle mého jede dokud se někde něco nevyzkratuje tím, že se upeče izolace. Tobě tohle nehrozí. Ale magic pie jednotka dostala fakt zahulit a když všechno nainstalováno pořádně, je spolehlivá, až překvapivě.
Přesto ta Kelly umožňuje víc programovat odběr v různých rychlostech, edy asi by mělo jít naprogramovat to, co ty děláš pomocí toho analistu, skutečně hlídat odběr. Ale to jsem jen vyčetl z manuálu. Až vyzkouším povím.
Jinsk Magic Pie jednotka, když si odmyslíme ten chaos drátů a trochu to hodíme do fazóny se zdá být pro běžné ježdění dostačující.
Vozík asi neni širší než ten nomad, nahoře ale vozím Quetcha sran samostavěcí, a navíc pro tři lidi. Cítím se v něm komfortně
Ještě jedna otázečka.Jak jsi se připojoval na internet?Nebylo to moc drahé?
Já měl Vodavone Passport, vyúčtování mě přišo na ccca 800, normálně v u nás platím asi 350. Překvapivě laciné. S T mobilem jsem za těch 9 dní protelefonoval 1800, a prakticky vzato zbytečně.
Ale Soňa chtěla vědět jak na tom jsem, a jsem jí za to vděčny - i kdyby se holka naučula používat skype, mohlo to vyjít levněji.
Já musím a chci být on-line pořád, neber mě vážně, pro mě už byl vrchol osobního hrdinství se nepřihlásit na skype deset dní.
Já nejsem dobrý mustr pro následování, v tomto směru.
Klika zmíníla solární nabíjeí baterií e-kola.
Za jízdy v našem pásmu nesmysl. Ale na místě - staacionárně to asi funguje. viz http://www.goldenmotor.com/
sekce ev baterry.
Nemyslím si, že by se ínvestice do téhle taškařice mohla kdy zaplatit, ale exituje to.
Pokud bys to chtěla, doporučoval bych to diskutovat s e-pohonem a Lukasem, on ví jak na ty číňáky. doadácí lhůty, záruky a tak.
Jednotlivím kupujícím prej posílají šrot.
To si piš,že to stacionárně funguje.Nabije to baterku stejně rychle jako ze zásuvky,ale musím používat 2A dobíječku,samozřejmě,kdybych dala větší panel mohla bych dobíjet rychlodobíječkou na 5A,která má odběr asi 300W a stačí když není pod mrakem.Na tu čínskou solární dobíječku jsem se v e-pohonu ptala a není to v jejich silách od číňanů získat.Jinak je mi jasné,že bych při jízdě toho moc nenabila,ale myslím,že by bylo lepší při každé pauze nechat stát kolo na slunci než někde čadit a hlučet s centrálou.
nemusela řídit budík na přehození nabíječky. A taky kabel z roztrojkou nebo více zásuvkama a redukci z karavanové čtyřkolíkové zásuvky na normální, jinak v kempu nenan bCentráa při Tvých dojezdech je zbytečná. Stačí když povezeš 3 baterie a můžeš dobíjet jen v noci. Ale to znamená tábořit v kempech a také asi vézt minimálně dvě nabíječky abys nemuseka řídit budík. A prodlužovák z rozdvojkou a redukci z karavanové čtyřkolíkové zásuvky na normální. Vkempech jsou jen ty karavanové.
Solar jsem promýšlel, existují i panely co se dají srolovat. jsou lehlé na přepravu ale účinnost mě nevycházela tak, aby to bylo použitelné. Normální panely aby daly to co potřebuju jsou velké a těžké. A k tomu ta cena.
Kromě omezení spotřeby tedy cesta k zvýšení dojezdu je jen v další baterii.
Tak na kempech a na tom zdali mi někdo poskytne zásuvku bych závislá být nechtěla.To se raděj toho motoru vzdám,ale věřím,že to s tím solárem někdy půjde.Vývoj a účinnost panelů jde stále dopředu.Kdyby jsi na něco narazil,dej vědět.
Solárních konceptů je hodně, zajímavý nápad najdeš když si nagooglíš e-v solar bike thera.
Hoch využil plochu kol jako soláního panelu.
Ta umí plácnout solar na nosič, jiní táhnou solarko na vozíku.
Kombinace všech možností by snad mohla umožnit baterii dobít. Ale bude to dost drahý špás.
Dál se mi zdá, že na solarní koncept (jako pohybujcího se solarka) Magic Pie Hub motor není ideální.
Existuje koncept e-motoru, který pphání řetěz a můžeš řazením přehazovačkou držet motor ve stálých otáčkách, vyuZiješ sílu motoru mnohem efektivněji. Kit je zase čínský a jmenuje je se to CycloneVýhoda by měla být v tom, že spotřebuješ mnohem míň energie, měl by stačit 200-300 watovej motorek. Šlapání taky víc nedá a kolo jede.
Čtu si teď komentáře lidí co to mají než se rozhodnu. Ale asi i tuhle cestu vyzkouším, zdá se mi rozumnější i když na přestavbu náročnější.
Něco zkušeností je tady, ale předpokládám že už jsi to viděl...http://solar-tour.eu/
Viděl, jsou to hračičkové :-)
Mě to furt ale nevychází, když spočítám kolik spotřebuji, vychází mě nereálná plocha solárních panelů.
Ovšem je možné, že účinnost článků se bude radikálně měnit.
Mě spíš vrtá hlavou tenhle koncept:
http://eclipsebikes.com/chainwheel-custom-1200...
Převody nahradit zbytečně velký výkon motoru a tím i spotřebu elektřiny. Dobíjení v kempech mě nevadí, stejně už jsem takovej nějakej zpohodlnělej, že se rád osprchuju, táboření "na divoko" už podnikat nebudu, když nebude nouze nejvyšší.
Cyclone je pěkný pohon, ale má to velkou nevýhodu,
nejbližší prodejce je v Polsku.
Tady je nějaká inspirace od AGILKY, který by mohl
poskytnout spoustu informací.
http://agilka.zonerama.com/Album/9484?secret...
Díky moc za link, nevíš jakej má motor?
Má to moc hezky udělaný.
Někde již dříve psal, že má 500w a stačí.
Motory nad 700 nebo 800w mají také vyšší váhu.
Vlastním celoodpr.kolo a uvažuji vážně o pohonu
CYCLONE také.
Mělo by to stačit, vždyť člověk větší výkon taky nedá, ty převody by to měly pořešit.
Pokusím se o tom zjistit víc, zatím co jsem četl je to jako se vším - někdo je nadšený, jiný nedoporučuje, ale vesměs se nejedná o technické problémy jako spíš o jednání prodejců.
Prý je to náročnější na údržbu než hub motor, no řetěz se asi musí mazat a napínat, ale to by nemělo být nic zásadního. Jestli něco zjistíš, dej vědět.
Řetěz je trochu slyšet, ale není lepšího pohonu
do terénu.Nějaké názory jsem také četl,ale problém byl asi jenom řetěz, což považuji za nepodstatné. Vše má pro a proti. Bosch je třeba pěkný,ale musí být originál rám, a motor nejde koupit samostatně. Také má nesmyslných 250w.Na sobotu jsem měl půjčený MTB Focus s BionX. Naprosto nevhodný pohon pro horská kola, maximálně pro městská kola. Nechci tady dělat chytráka, ale s ohledem na stáří a zdravotní stav už dlouho přemýšlím o různých pohonech.
Takhle, ten 1000W/48V hub Magic Pie je dobrej motor, vydržel poměrně hrubé zacházení a náklad enormní.
Mě ale dráždí to, že silou přemáháme něco co by mohlo jít chytřeji. Převody jsou správná cesta. Nevím jestli přesně tak jak to dělá Cyklone ale princip mi připadá správně. Asi to bude chtít trochu potůnit design, zapláštit ten druhý řetěz aby mě to neutrhlo nohu v teplákác možná i trochu ladit převody, ale jsem na 80 procent přesvědčen, že pro e-kolo na dlouhé štreky tohle je lepší koncept než hub.
Máš li chuť a čas, zastav se, nechám Tě povozit na tom Magic Pie, abys pochopil, že 250W byť Bionx je úplně někde jinde.
Cyklona mám v hledáčku, ten kit si v létě přivezu z Anglie a zkusím to.Když to bude šlapat, trochu vymazlíme design, mám to za správnou cestu elektropohonu. Očekávám a slibuji si od zpřevodování mnohem větší dojezd. Hub motor totiž hodně energie protopí.
Souhlasím, že Magic Pie 1000w/48v bude nářez.
Crystalyte bude asi něco obdobného, ale nekomentoval jsem, protože nemám zkušenost s těmito pohony.
Když je ta příležitost, dodatečně gratuluji k úspěšné cestě do Paříže.Celou dobu co jsi jel, jsem věděl, o čem to je.V roce 2010 jsem jel na horáku z Le Havre do Čech 1550km, ale to ty před x lety také. Dnes už to půjde jen s tím elektropohonem.
Dík.
Je to vítězství vůle nad elektrocívkama. Oni to také jednou pochopí. :-)
Není ponižující si vypomoci, když už člověk tak nějak těmi léty zpohodlněl. Důležité je nasednout znovu.
Bezmotoráka taky zase dám. Ale nic nejde rychle. Dvacet let jsem makal na tom, abych kondici ztratil, tři roky, co si dávám na to, abych nějakou získal není tak moc.
Kdo jezdil dálky asi ví, že hlavní problém dlouhé cesty není ve fyzičce ale někde uprostřed uší naší hlavy. Tam to funguje, chuť rvát se s obzorem mě drží, zbytek už jsou jen technické detaily.
Konečně jsem našel Agilkovo hodnocení Cyclone pohonu z roku 2010.
http://www.hybrid.cz/clanky/navod-jak-si...
A tady je adresa.
http://www.cyclone-tw.com/
Jo, dík, hoch to fakt umí - našel jsem i:
http://agilka.zonerama.com/Album/11275?secret...
Ono se to tu debatilo už v roce 2006, taky jsem nagooglil, je zajímavé pozorovat jak to "coby-kdyby" se praxí mění.
Zdá se, jako by ty řetězové motory byly totálně vytlačeny neefektivnímu "hub" motory. Rychost a jednoduchost přestavby asi hraje zásadní roli.
Ve snaze zvýšit dojezd jsem se rozhodl přeprogramovat řídící jednotku Magic Pie tak aby by mě výpočtově dávala výkon 750W. Nastavil jsem tedy current na 16A (místo 30) a peak na 20A místo 50.
Výkon opravdu radikálně klesl, ovšem zhruba po 200 metrech začalo v motoru divně hučet a hučí doposud, i když jsem vrátil v programu původní hodnoty. Kolo se pohybuje stejně, ale divně hučí,dříve jen vrčelo - podezřívám že v tom jsou ty Hally co odešli.
Tak tudy asi cesta nepovede, čekám na Cycle Analyst - mám mě přijít nejnovější verze 2.23 tohohe prý nejvymakanějšího počítadla na e- kola. Zdá se že cesta kterou tady naznačila kolegyně, tedy hlídat kolik do toho teče bude jediná schůdná optimalizace,alespoˇn s řídící jednotkou Magic Pie.
Jinak zase řídící jednotka je velmi robustní, několikrát se mi podařilo ji zrušit zkratem přehřátých drátů, po resetu softwaru vždy opět funkční, i když konektorky mírně ohořelé.
Aby nedošlo k omylu, nepokoušel jsem se přeprogramovávat několikrát resetovanou jednotku ale pořídil jsem sina ty pokusy novou. Co v motoru hučí ví jen Bůh a pak možná pan ˇSikula z e-pohonu.
Pokoušel jsem se totiž koupit nový zadní motor MagicPie pro případ, že by tenhle byl kaput a současně u toho u všech prodejců vyzvýdal co by to mohlo v tom hučet - nido nic neví.
Poslední zpráva, kterou jsme dnes zjisti v ČR není jediný zadní motor MagicPie, všichni čekají na novou zásilku z Ciny která má přijít 9.7. - ale prý ty motory už jsou předem rozebrány.
Asinás elektrocyklistů přibývá tempem dříve nevídaným.
Bez te posledni vety to pomalu vypadalo, ze jsi vykoupil celou zasilku u vsech prodejcu. 8-)
Ne, nějak se to rozmohlo, ono pokud to nepřetěžuješ a pošleš do toho kilowatu, to fakt jede. Já to měl upečený užz tý Francie, ale Magic Pie asi už kupovat nebudu, zkusím toho Cyclone - středový pohon.
Právě jsem měl debatu s jedním cykloopravářem, ten mě varuje, aˇt se do toho nepouštím sám, že to bude chtít doladit řetěz, přehazovačku a trochu si s tím pohrát, tak mu budu věřit a zkusím nějakou přestavbuv zimě.
Prý je to u nás neprodejné, protože cena rozhoduje, a tyhle středové pohony jsou asi o třetinu dražší než ty hub mtory..
Jestlí ti Sikula někdy dodělá ten motor, nekupuj jednotku, m už tři, nechám ti jednu zadva Prazdroje.
Zkusím na to jít jinudy, protože jsem furt sračka a šidítko potřebuju, koupím zadní motor z volnoběžkou a pokusím se ho používat jako výpomoc. Ty motorky jsou, protože všem se líbí jezdit na Magic Pie bez šlapání.
Ted řeším jen detail - mám 3 batreie 48V a tohle jede na 36V. Tak nevím jestli to tam budu moc pustit, nebo budu muset nějak transofrmovat, nový baterie se mi kupovat fakt nechce.
Nesel by v baterii jeden dilek odpojit? Predpokladam, ze bude uvnitr slozena ze 12V kousku.
S tou jednotkou Te rad vezmu za slovo. Coz mi pripomina, ze uz bych se mel zacit zajimat, protoze tenhle tyden to uz melo byt v Nehvizdech.
Promer avometem odpojenou ridici jednotku zda neni nektera z fazi skratovana. Tipuji ze pes bude zakopan prave zde. Dalsi moznosti by mohly byt ty velmi cinske kabliky co vedou dovnitr do motoru. Spojenim libovolnych dvou silovych kabliku udelas z motoru velice ucinnou brzdu.
V řídící jednotce to nebude (jinak, to že tady dělám machra vůbec neznamená, že vím co je avometr), vyzkoušel jsem všechny tři řídící jednotky co doma mám :-)
Ono to nebrzdí, jen to divně hučí. Jede to stejně.
Dík za radu.
dobre, takze slusla RJ to asi neni.
mozna nasekla izolace nektereho z silovych privodu do motoru.
skus zda je nektery z tlustych kabelu vodive spojen s kostrou (kovovou casti motoru)
dalsi mozne napady - pohnute Hallovy sondy
dalsi mozna diagnoza - nekde prorazene vinuti.
miliohmmetrem(speci pristroj...) nech zmerit odpor jedotlivych fazi.
jo a avomet je nazev pro jednoduchy volt-amper-ohm-metr, v principu jakykoli merak.
Nemuze to byt mechanicke? Moc si nedelaji hlavu s kontramatkami a muze byt vule na ose. Nejsou to loziska?
Pripadne jestli zvuk neodpovida tomu, ze by treba kus nejake izolace nebo neceho vevnitr drhnul...
Mám ten pocit taky. Totiž hučí to ať motor je pod proudem nebo ne. Asi na to použiji sovětský klíč. Tříkilové kaladivo a obouchám to ze všech stran.
Cibi, nevíš jestli tomu volnoběžkovýmu motorku můžu ublížit když místo 36V do toho pustím 48V?
A ješté jedna věc, pokud ano, existuje nějakej cenově dostupnej transformátor z 48 na 36?
Chci vyzkoušet ještě tu volnoběžku alechtěl bych svoje 3 48 V baterie využít.
Středovej pohon Cyclone nechám na zimu. Někdy chuť to dokázat nestačí, je potřeba se poradit s lidma co tomu rozumí. Už jsem vlastní blbostí vyházel dost peněz.
ahoj, takze napeti baterie je stejnosmerne, takze transformovat nejde. Transformator potrebuje stridave napeti. Existuji DC-DC menice(dc=stejnosmerny proud) ale pro dane proudy (20A) nevim nevim.
zamena napajeni 48V pro motorek 36V ... spis Ti odejde ta ridici jednotka (ma nejake nastavene limity a nejake soucastky ktere by to nemusely vydrzet). Domnivam se ze motorek by mohl toto navyseni snest ("kvalifikovany odhad").
Zvaz zda nesezenes elektrikare - idealne modelare s "elektroletem" ktery by Tve 3 paky rozkuchal a "skratil"(zmensil pocet clanku) na 36V (z 13/14 clanku na 10/11 clanku) Pokud jsou paky stejne slo by z "zbytku" postavit ctvrty pack a doplnit ho vhodnym BMS. Toto je ale opravdu "vyssi divci" s moznosti znacneho pruseru. Pokud budes delat nejaky takovyto zasah, nech ho delat nekoho kdo tomu rozumi!
Čau, do Cyclone bych šel v zimě také, ale mohl by pomoci AGILKA. Zapojení mechaniky zvládnu, ale
s elektrikou jsem na štíru.
Domluvíme se napodzim, koupil bych to v Anglii a nechal poslat ke kolegům a vyzvednu to v říjnu až pojedu do Leedsu.
Pokud nechceš rušit své 48V baterie tak je řešení tohle: http://www.elector.cz/products/prestavbovy-set...
Pořidil jsem si nedávno na přední kolo a je to bomba.
Si mylím že je to o čem píšeš, bez hallovek, se slušně vypadající řídící jednotkou. Taky ho otestuju, s panem Pospíšilem jsme to diskutovali ale bohužel nebyl schopen mi dodat motor "do zejtra".
Rozumím tm klukům, nemají prachy na to nakoupit sklad a držet ho v naději že prodají, nebo ne. Crystalite je o kapánek dražší, ale můj problém je, že s ním pan Pospíšil přišel až když jsem měl ocrashované dva Magic Pie, s velmi dobrou zkušeností s panem Sikulou s z e-pohonu.
Magic Pie jde na dračku, a zdá se, že pro normální ježdění se záručním servisem, co šikula dvá vítězí cenou.
Určitě Crystaliteho koupím a dám mu zahulit. Uvidím co bude lepší.
Problém je, že kluci co prodávají elektro kola jsou zavaleni prací, a nemají čas ladit fajnovosti, jaké potřebuji já.Pro běžnou zátěž je MagicPie vyhovující, ale já mu dávám víc než běžná zátěž, takž zkusím Crystalite o Electoru, a jestli se koleg Matador přidá i ten středový pohon Cyclone. Když se nepřidá, zkusím to taky.
Hybridnímu pohonu patří budoucnost jak aluminiu za mého dětství :-)