Když se tu tak začali řešit velikosti kotoučů napadla mně jedna taková otázka.
Má smysl na silniční lehokolo dávat něco lepšího než BB7?
Moji váhu bez problému ubrzdí i véčka, ale nerad bych zažil výbuch přední duše vlivem přehřátí. I když je tu pořád dilema, jestli neušetřit nějakou váhu s lehkými v-brzdami.
S lepšími kotoučovkami získámám jen možnost brzdit menší silou, což možná ani neocením. Když je problém, tak stejně brzdím maximální silou a kolo jde trošku do smyku.
Co si myslíte vy o kotoučovkách mechanických/hydraulických na lehokole?
Jakou váhu a z jakých kopců šlajfuješ ? Já s kolem mám tak metrák a z glocknerský jsem to na ráfkových pouštěl pěkně svižně a v kuse (opakovaně). Dole byly ráfky sice pěkně horký, ale že by to byla žhavota na výbuch bych teda netvrdil.
Na treku nebo leho bych výhodu kotoučů viděl spíš v možnosti projet i blátem nebo zimním marastem bez vlivu na brzdy a poškozování ráfku.
Váhu brzdím malou. Mých 60 kilo + cca 15 kolo. Jde o to, že vepředu je 20" kolo. Jirka tu někde popisoval, že mu bouchla přední duše při brzdění ze čtyřicítky. A Jirka není o moc těžší než já…
Celkem nerad nastavuju špalky véček. Ale je pravda, že to mockrát do roka nedělám a na 20" a 26" se to dělá lépe než na 12" kole koloběžky, kde to je vždy boj. Prostě takové dilema. S dobrými véčky by se dala ušetřit celkem slušná váha oproti BB7. Ne, že by na váze kola tolik záleželo, ale přecijen jsem oproti většině české lehokolové populace dost hubeňour.
O kotoučích pro treka jsem taky uvažoval (pro to občasné bláto a marast) a tyhle BB mi taky padly do oka. Nemá je náhodou Murphy ? Ten má mechanický kotouče.
Se nějakým štelováním véček jsem se rozloučil, když jsem koupil v akci paralelo XT s násuvnýma špalkama. Vždycky akorát na půlce životnosti popotáhnu lanko a při výměně gumiček zas povolím. Další nastavování netřeba a rovný sjetí do mrtě :-)
nebyl by odkaz co presne je to za brzdy? to nestelovani me hodne laka.
například tyhle http://www.kupkolo.cz/brzdove-celisti-shimano...
Já teda od nich koupil před cca pěti lety XT za něco přes tisícovku (v akci).
Vím, že tady Jirka popisoval bouchnutí přední gumy po prudkém brzdění ale docela by mne zajímalo jak to bylo a v jakém stavu ta guma byla. Na tuhle historku jsem si vzpomněl poté, co jsem si takhle večer vzpomněl, jak jsem odpoledne v 9% klesání před vracečkou brzdil z 80 na 25km/h - a ono nic!
Mne bouchla 12" predni na kolobezce, nastesti ne v kopci, ale az v pomale rychlosti. Rubena. 8-(
Jsi mi připomněl do školy pozvaného jakéhosi sexuologa na tehdejší výchovu k rodičovství. Největší úspěch sklidil nabádáním, že bouchne i guma u náklaďáku, tak ať na tenčí obdoby zas tak moc nespoléháme...
Já jsem brzdy neřešil, z Favorita a jeho tenkých plášťů jsem si zvykl, že přední kolo zablokuju i tak, a víc nepotřebuju. A teď na Apusu (+ marathon racer) zjišťuju, že přední kolo nejsem s V-breakama Tektro schopen zablokovat, ať mačkám páčku jak chci. Takže příště bych do nějakého toho kotouče na přední vidli šel. Dozadu to podle mě nemá význam. Zadní brzdou přibržďuju do delších sjezdů, a jsem schopen kdykoli kolo zablokovat.
To s blokováním předního kola, to je asi krapet nadsázka, že jo :-)
Dobrý a seřízený Véčka brzdí dost kvalitně. Záleží ale taky na špalkách, jejich materiálu, nastavení a bowdenech. Nemáš nějaký mizerný "gumový" bowdeny ? Tam se ti může ztrácet účinek.
Nadsázka to není. Prostě přední kolo nezablokuju, i když za přední brzdu zaberu co to dá třemi prsty. Bowdeny a špalky mám takové, co tam dává AZUB, v podstatě nové. Neřekl bych že to je nějak mizerné z hlediska kvality. Přední brzdu jsem ještě o dost utahoval oproti tomu, jak to přišlo z AZUBu.
Zkoušeno na asfaltu, například v Brně z Velké Klajdovky směrem dolů na Vinohrady. Nebo třeba Venhudova ulice.
Az Ti to klouzne, lehnes, ani nevis jak. Radsi bych to byt Tebou zkousel nekde na blate v pomale rychlosti.
(ja uz lezim :-)
Spis me zajimalo, jestli nemuzu nejak preletet dopredu.
Ale opravdu myslis, ze kdyz si dam pozor na to, abych pri tom pokusu brzdil jen kdyz jedu fakt fakt echt rovne, a byl pripraveny brzdu pustit jakmile to jen naznakem zacne klouzat, ze se i tak muzu vysekat? Podle me tu brzdu musim stihnout pustit.
Jsem si velmi jisty, ze to jde. A velmi snadno. Z MAXe jsem dole, ani nevim jak.
Dokonce se da preletet i dopredu. A tim nemyslim jen pri narazu na prekazku v terenu. Takovy bentstop je dostatecnym dukazem.
Bowdeny fakt umí udělat hodně. A že jsou z fabriky, nemusí ještě znamenat kvalitu. Míval jsem kdysi Véčka, která začala zabírat zlehka hned, ale i po promáčknutí pák až k heftům brzdila bídně. Bylo to fakt bowdenama, "smrskávali se" a napřed jsem smačkával tohle "péro" a pak teprve čelisti. I na současném kole jsem vyměnil tovární bowdeny za festový aligátory a s pořádnýma špalkama brzdí jako čert. A můžu to porovnávat s hydrama Avid Juice + kotouč 203 mm na horácovi. Sice tam ještě rozdíl je, ale ne zas tak obrovský. Spíš v té síle ovládání. S horácem brzdím sice z prudkých kopců, ale z relativně nízkých rychlostí. S trekem a Véčkama se dostávám k téměř dvojnásobným rychlostem a v horských sjezdech opakovaně ostře brzdím do vraceček naprosto bez problémů.
Nikdy jsem se nesnazil o zablokovani predniho kola, ale pokud ti prijde, ze brzdy malo brzdi, nemuze to byt uz opotrebenim spalku?!
Na zacatku me to dost prekvapilo, ze (aspon u mych Tektro V brzd na Ibexu) ty spalky prestanou prakticky brzdit, i kdyz vizualne tam zbyva jeste dost materialu vcetne drazek. Na to jsem z favoritu nebyl zvykly, tam spalky brzdily porad stejne, dokud zbyvala nejaka guma.
Puvodni spalky, se kteryma jsem Ibex koupil prestaly brzdit asi po 2 tydnech, nejake hodne levne mi nevydrzi brzdit ani tyden prestoze jezdim jenom po silnici...
Na zacatku jsem dotahoval lanko, jenze obrzdeny spalek potrebuje treba 3 krat vetsi silu nez novej! Nechapu, jak je to mozny, ale po probrzdeni zadniho rafku se uz snazim menit spalky radsi co nejdriv, jakmile zacne klesat jejich ucinek. Nekdy musim spocitat, jestli za brzdovy spaliky neutratim vic nez za retezy... :-/
Zajímavé. Špalky by mě teda nenapadlo podezírat. To kolo má za sebou tak maximálně 300 km, velkou většinu po silnici. V blátě jsem jel akorát asi 5 km (do kopce), a párkrát v dešti.
Ale zase - já nemám úplně pocit, že by to nebrzdilo. Brzdí to, jen to s kopce na asfaltu nezablokuje přední kolo. A teda subjektivně mám pocit, že Favorit brzdil tak nějak víc. Ale asi je to fakt subjektivní a způsobené tím, že na lehu se i při prudkém brždění cítím bezpečněji než jsem byl na Favoritu, vystrčený daleko za sedlem abych nepřepadl dopředu.
No 300 km je sice zdanlive malo, nicmene pred tim, nez jsem koupil Ibexe, tak jsem mel doma na tyden pujceny Max. Na zacatku brzdil moc pekne, pak mi brzdy prisly jako nic moc a lehokolo jsem vracel s dotahovatky na packach vytocenymi na maximum, pricemz to stejne skoro nebrzdilo.
Tehda jsem si nad tim hlavu nelamal, rikal jsem si, ze kdo vi v jakem stavu ty spalky byly na zacatku... teprve u Ibexu mi doslo, ze jsem za ten tyden zrejme spalky obrzdil. Precijen na zacatku se clovek na lehokole vic boji a brzdi mnohem vic nez by bylo nutne, takze v kombinaci s mokrem a necistotou muzou spalky zmizet docela rychle.
Jako byvaly majitel favoritu to stale nechapu, tam byly spalky skoro vecne (kupodivu prilis neubyvaly ani spalky ani rafky, zatimco na Ibexu mizi oboji), nicmene uz jsem se s tim smiril. :-/
Nedostává se ti na ně nějaká mastnota ? A zkusil jsi jiný typ špalků.
Zkousel jsem nekolik ruznych, a skoncil jsem u trojbarevnych Author 3CC, ktere mi vydrzi rekneme 2000 km (necele 2 mesice), pokud jezdim trasu do prace, kde prakticky brzdit nemusim a nepotkam moc mokra.
Mastnotu nevim, u zadni mozna, ale predni? Rozhodne se brzdny ucinek snizuje plynule nikoliv az po namazani retezu. :)
Je fakt, ze vyrazne casteji menim zadni nez predni. Brzdim obema brzdama zaroven, ale mozna zadni o trochu vic. Nicmene uz jsem spekuloval i o tom, jestli nema negativni vliv i to, ze zadni brzdy jsou na vidlici ze spodu, takze voda a jiny neporadek muze u predni brzdy z drazek snadno odtect dolu, zatimco u zadnich spalku tezko.
Tak je pravda, že já na cestě do práce mám několik míst, kde pod kopcem musím odbočovat nebo dávat přednost, takže na těch asi 8 kilometrech jsou asi dvě místa, kde brzdím z asi šedesáti na skoro nulu, a dvě nebo tři místa, kde se brzdí tak ze čtyřiceti na nulu.
Ale fakt ve srovnání s Favoritem kde jsem měl pláště i špalky několik let, je 300 km fakt málo.
Jak poznám ojetý špalek? Nevím jak vypadal původně, ale ty drážky na odvod vody nebo co tam jsou naprosto zřetelné - tak 2-3mm hloubka, odhaduju.
Pokud bych chtěl nové špalky - dívám se, že se prodávají o dost delší než mám teď, a asymetrické - na jednu stranu od stopky jsou delší. Je tohle kompatibilní s 20" kolem?
Ibex ma 2 x 26", takze o kompatibilite s 20" kolem nic nevim.
No mne se prave jeste nikdy (u Tektro V) nepodarilo sjet spalek natolik, aby hlavni drazky zmizely. Zkus je vymenit a uvidis, tak velka investice to neni. Ja jsem vzdycky po vymene prekvapenej, jak dobre a snadno to najednou brzdi... :)
Uz tyden planuju koupit nove spalicky a vymenit, tak bych mozna mohl vyfotit rozdil mezi novymi a starymi. :)
Jestli se nějak extra rychle ojíždějí, tak by ta snížená účinnost mohla být taky tím, že po částečném ojetí bez přesazení budou postupně víc a víc vycházet pod ráfek a tím pádem brzdit menší plochou. Na běžných véčkách se špalek sjíždí dost zešikma.
Jestli můžu doporučit, kup botky s výměnnýma gumičkama. Napoprve sice trošku větší investice, ale dost brzo se vrátí v nižší ceně gumiček a jako bonus máš "nafurt" naštelovaný brzdy a rychlou výměnu.
Tak jsem udělal další test: šroub u páčky přední brzdy jsem měl už vyšroubovaný úplně ven, tak jsem zašrouboval zpět, posunul jsem lanko v brzdě, a zkontroloval špalky: shora i zdola mají tak 2-3 mm hloubku těch spár, nejsou zbržděné ze šikma, což by podle mě opotřebované špalky z V-breaků měly být. Takže bych neřekl, že jsou nějak extra opotřebované.
Utažení brzdy je takovéto: mezi vzdáleným koncem brzdové páčky a řidítky je v klidu 60 mm, brzda se dotkne ráfku někde u 40 mm, a při zastaveném kole jsem schopen silou páčku zmáčknout až tak k 17-20 mm. No a dneska jsem jel s kopce podle tachometru okolo 60 km/h, a vzal jsem naplno za přední brzdu. Zmáčkl jsem ji až k řidítkům (měřit jsem to samozřenjmě nemohl, ale odhaduju tak 0-5 mm mezery). Nebyl tam ani náznak že by přední kolo chtělo podklouznout. Při lehkém pokusu o přibrždění zadní brzdou ale zadní kolo proklouzlo úplně hned, takže moc váhy na něm v této situaci není. No a subjektivně jsem měl pocit, že zastavení bylo přecejen pomalejší než na tom Favoritovi.
Asi teda objednám nové špalky (ne že by tyhle byly špatné, ale ty co se prodávají jsou delší, čili mají větší plochu), a vyzkouším je.
Na Většině Azubů je mnohem větší váha na předním kole než na zábradlí. Proto ti nejde zablokovat přední kolo. IMHO to není ani moc žádoucí, smyk předního kola je nic moc.
Moji váhu ubrzdí i véčka, ale je pravda, že bloknout přední kolo se mi nikdy nepovedlo. Ale nikdy jsem to nezkoušel úmyslně.
Tak "smyk" si představuju spíš do boku než podklouznutí při brždění v přímém směru. No a mám takový subjektivní pocit, že bych měl mít tak silné brzdy, abych byl v případě nouzového brždění schopen zablokovat přední kolo: aby limitem při nouzovém brždění byla adheze kola, ne moje [ne]schopnost zmáčknout brzdu. Takže proto bych radši příště měl vpředu kotouč, nebo možná aspoň měkčí špalky. Samozřejmě vím, že je to způsobené větší zátěží předního kola (plus širším pláštěm, než jsem měl na Favoritu).
Ale i tak mi přijde, že je ten Apus dost rezistentní i proti smyku předního kola: nedávno se mi stalo, že jsem jel s kopce docela rychle, a až na poslední chvíli jsem uviděl díru v silnici. Chtěl jsem se jí vyhnout, tak jsem zakvedlal řidítkama, jakože bych nějak "hodil vlnu", jako se to dalo dělat na tom Favoritovi. No ale protože je na lehu člověk docela pevně spojený s kolem, udělalo to jen to, že přední kolo se trochu natočilo, ale i nadále jelo rovně ve skluzu. Tak jsem to zase narovnal a jel dál. Jak se vlastně na tom dá udělat vlna?
Podobně jsem před asi dvěma měsíci na takové blátivé cestě zajel do vyjeté koleje. No a protože marathon racer na blátě docela klouže, mohl jsem jet rovně, ať jsem s předním kolem dělal co jsem chtěl. Ale takhle velkou vzdálenost jsem s předním kolem ve skluzu nikdy na Favoritovi neujel. Bylo to určitě tak okolo pěti metrů.
Čili mi přijde, že smyk předního kola na Apusu (a asi i jiném lehokole) je mnohem menší problém, než byl na zábradlí.
Tak na to mám přesně opačná názor. Smyk předního kola mně zatím vždy poslal k zemi. A nebo minimálně na druhou stranu cesty, po které jsem zrovna jel.
Myšky dělám na Ecu celkem v pohodě. Člověk začne drobným cuknutím v opačném směru čímž se kolo dostane do správného náklonu a pak se cukne tím správným směrem. Kdybych se to takhle snažil udělat vědomě, tak mi to asi nepůjde. Funguje to tak nějak samo. On má ale Apus dost jiné rozložení váhy než Eco.
5 metrů ve smyku předního kola. To je fakt dobré :)
Tak samozřejmě být to v zatáčce, jdu k zemi. Ale právě mám pocit že pokud člověk jede rovně, mírný smyk předního kola až tak nevadí.
Po těch cca pěti metrech bylo ještě dobré, že jsem to položil do bláta, a přitom jsem se tělem nedotýkal země. Konstrukce řidítek AZUBu je fakt skvělá.
Jestli se nehla riditka (neprotocila), mas je pretazena a riskujes, ze je ohnes nebo i zlomis. Po dopadu by se mela protocit.
Na lehaci ustat smyk predniho je urcite narocnejsi, nez na zabradli.
Protocila. Ale prave mi prijde kouzelne, ze tim se zaroven vytoci predni kolo do boku, takze mezi ramovou trubkou a zemi je dost velka mezera.
Jestli jsi na kole zustal v tehle pozici lezet, urcite to neprospiva treba uchytum tahla rizeni. Naucil jsem se, ze se snazim opustit kolo uz pred dopadem a utect nebo se odkutalet pryc, abych ho zbytecne vic nemordoval.
Já když na lehu lehnul, tak jsem v tom zůstal zapletenej jak v pastičce na myši. Já byl vespod a kolo si pohodlně leželo na mě. No a pak jsem se z toho chvíli vylejtal... :-)
Jestli ono to nebylo horním řízením :)
Ronda mel tusim zelene mini s odklopnym, Eco s pevnym mel Lelek...
Jo měl a vymotat se z pod něj byla byla sranda, ale jen pro všechny okolo :-)
Smyk předního kola jsem si na leháči užil mnohokrát, když jsem vyjel mimo zpevněnou cestu s přední pneumatikou Schwalbe Marathon a skutečně mi srovnání smyku předního kola připadá snadnější. Spíše to byly takové "nedotáčivé" situace, kdy přední kolo bylo do rejdu ale leháč pokračoval rovně. Stačilo přední kolo natočit tam, kam jel leháč a zase se to chytlo. Ale to může být specifikum téhle pneumatiky, jiná si možná nechá líbit víc ale v okamžiku kdy se utrhne už není šance. Kdysi prý někde před závodem silničních motorek organizátoři závodní dráhu pečlivě zametli a závodníci nadávali, že na takhle čistém asfaltu nejde udělat kontrolovatelný drift.
Tedy - mam pocit, ze pri jednom nedavnem zjezdu jsi mozna to predni bloknul. 8-)
BB7 jsou dostatecne silne, i s cca 40 kg bagaze jsem s nimi byl schopen brzdit z 50 kmh. Hydry budou jeste lepsi, ale BB7 staci. Jen mam na prednim 180 kotouc. 160 jsem upekl, nebo se porad musel hlidat.
Možné to je. Ustlal jsem si tam pěkně a mám na stehně pěkné jizvičky :)
Že jsou BB7 dostatečně silné, vím. Jen řeším, jestli nejsou zbytečné. Rád bych ušetřil nějakou váhu, zas na druhou stranu se mi líbí jejich jednoduché nastavení, to že neničí ráfek, jejich účinnost a tak. Mám dilema jak malá holka.
Ačkoliv jezdím především po silnici, tak eliminace vlivu zašpinění ráfků mi přijde jako velmi podstatný důvod pro BB. Vždycky, když musím přibrzdit zadní ráfkovou brzdou (třeba při ukazování směru), tak mě zvuk šmirglujícího se ráfku utvrdí v tom, že kotouč je opravu dobrý nápad. :) Uznávám, možná by to řešily i lepší špalky, ale nemám vyzkoušeno. Navíc mi reakce BB7 připadá subjektivně příjemnější. U V-brzd mám vždycky pocit, že brzdná síla vykazuje vůči stisknutí páky jistou hysterezi, ale je to hodně slabé a spíš subjektivní pocit.
Prasknutí duše bych se zas tolik nebál. V dávných dobách ještě na klasické silničce s úzkými plášti jsem sjížděl a brzdil norské silnice, kdy kolo s bagáží a se mnou mohlo mít něco jako 120 kg a nikdy žádný problém.
Jenže silnička má skoro o polovinu delší ráfek. Navíc co si tak pamatuju ze svého favority, nedalo se sním brzdit prudce. Moderní véčka mají mnohem větší účinnost, než měli brzdy na mé Favoritu.
Tohle nebyly "staré" favoriťácké brzdy, ale současný "dvouosý" typ, které brzdí možná i lépe než véčka (jen se pod ně vejde jenom uzoučký plášť). Delší ráfek souhlas, ale zas šířka pláště jen nějakých 28.
Samozřejmě, po*** se může cokoliv, co píšu není důkaz, že ne. Ale moje osobní zkušenost s úzkými silničními plášti je něco jako nula defektů kvůli brzdění versus alespoň dva (možná i víc, nepamatuji si všechno :)) fatální defekty (protržená díra skrz plášť, kolo okamžitě prázdné) bez zjevného důvodu (klidná jízda po čistém asfaltu).
Jinak jak píšu, kotoučovku mám rád, jen tohle není primární důvod. :)
Pánové, mám pocit, že s tím boucháním duší cestou z kopců to zas tak žhavý nebude. Občas čtu obavy typu "aby to nebouchlo", někomu to možná někdy vyjimečně bouchne z kopce, ale i do kopce. Každopádně jsem teda nezaznamenal ani v Krkonoších, ani v Alpách nějaké ozvěny výbuchů, ani hordy nešťastných cyklistů s bouchlými plášti u silnic.
No vidíš a já to měl v partě pravidelně a ani se nemuselo jezdit mimo ČR. Jediný z party, co jezdil ještě nedávno v-čka (naštěstí letos pořídil nové kolo a už má taky kotouče) a současně není zrovna nejlehčí (95-100kg).
Už jsem s ním osobně zažil 5x bouchlou duši ve sjezdu kvůli přehřátí od v-ček. Jedno z toho tedy byl zcela odtavený ventilek, ale to je celkem fuk.
Měl vždy velké štěstí, že to nikdy nebylo ve větší rychlosti.
V mezidobí měnil jak kola, tak pláště a samozřejmostí bylo vše zkontrolovat a nikdy se nic nenašlo, jestli to náhodou není problémem typu ostrá hrana pásky. A vždy měl vařící ráfek + 4x duše roztrhaná na kaši + 1x utavený ventilek (aniž by se protočil plášť po ráfku).
3x z toho v tom stejném sjezdu a 2x dokonce v rámci jedné akce pár dnů po sobě (a to v tom posledním případě jak to bylo podruhé během jedné akce se snažil jet tak aby se tomu vynul, i když pauzu během sjezdu nezařadil, to zase ne).
Naposledy to už vypadalo, že to dá, sjezd dal celý a už zastavil pod ním u ostatních, asi 5s už stál a prásk :-)
A přitom ten sjezd zase není až takové peklo (tedy technick určitě ne), konkrétně se jedná o zelenou značku ze Štěpánky v Jizerkách směrem na Harachov.
A to nemá ten sjezd ani celých 400m převýšení (ale je pravda, že to je jen na 2,3km). Ale je typu, že se rychle rozjíždí a když se to trošku pouští, tak je to neustálé velmi ostré dobržďování.
On navíc na HTčku oproti fullum tam musel některé pasáže dobržďovat ještě trošku více (i na fullu se tam musí místy pomaleji).
Pak to bylo jednou v Beskydech na žluté z Lysé k přehradě. Tady ten sjezd má aspoň velmi slušné parametry - 900m klesání na 5km.
A to poslední bylo v Jeseníkách na sjezdovce ze Šeráku. Ten je ale dobře vypečený na brzdy, jeden z mála sjezdů kde jsem uvařil přední hydru (při mojí váze se mi to stává minimálně, tedy spíš stávalo když jsem tenkrát ještě jezdil organiky, se sintry se mi to ještě nestalo nikdy). Tady to bylo už v té horní části ještě než dojel k mezistanici
Metrák není málo, ale zas ne tak moc. A že furt jen u jednoho. Buďto má nějakej mimořádnej talent, nebo začarovaný kolo :-)) Obecně to ale zas tak běžný snad není.
Jen u jednoho to bylo proto, že všichni ostatní vozíme v partě už mnoho let hydry. A navíc těžší (těch 95-100kg) mají jen ti dva.
A když jsem kdysi ještě vozil v-čka, tak jsem já ani nikdo v mojem okolí takové sjezdy ještě téměř vůbec nejezdili a když už ojediněle ano, tak mnohem pomaleji. A v-čka lépe snášela souvislé nepřerušované brždění když to bylo díky tomu zase v menší rychlosti.
Ale souhlasím, že obecně se to určitě tolik nevyskytuje. Ono pokud někdo jezdí podobným sytlem jako dnes my v partě některé ty popsané sjezdy (a nebo jezdí ještě náročnější věci a agresinvěji, zase rozhodně nejsme parta vyloženě sjezdařů), tak se už bude obtížně hledat někdo bez kotoučů.
Zrovna včera jsem brzdil z 84 na nulu při jízdě z kopce od Slavičína do Luhačovic (17%), bohužel silnice končí stopkou před hlavní, a nějaké prasknutí duše mě ani nenapadlo ;o))
A to ti přijde jako nějaké náročné brždění? To bylo jen jedno možná trošku ostřejší zabrždění.
V těch sjezdech které jsem popisoval, to si můžeš představit asi tak jako bys tu tvojí situaci předvedl třeba 30-50x po sobě téměř bez přestávek (přestávky jsou případně řádově kratší než každé zabrždění).
2009 jsem jel s partou Korsiku a to včetně toho kamaráda co jsem zmiňoval u něj těch 5 bouchlých duší. Jelo se tam větší množství sjezdů s 1000m+ naklesáno a 20% pasáží bylo také více a všechny spíše hodně zatáček, tedy na brždění náročnějších.
Ale pořád to byl jen asfaltový sjezd, takže více přerušování a také rozhodně nebyl 20% po celou dobu (jako ty zmiňované teréní, ty tedy místy jsou rozhodně i přes 20%, budou se ale všechny tři blížit 20% v průměru pro celý sjezd, z toho Šeráku možná i průměr přes 20%).
A tam neměl ani náznak problému.
Jela nás parta z Würzenpassu dolů na Villach (cca 18% klesání) a duše nebouchla nikomu, jenom asi dvěma lidem se na rozžhavených ráfcích udělaly pěkné osmičky.
To je asfalt nebo terén?
Asfalt. Ale pustit bez brzdění se to nedá (kilometr 18% dolů ukončený vracečkou).
1km sjezd po asfaltu i když prudký a na konci s nutným dobržděním do minimální rychlosti pořád nění žádné větší zatížení pro brzdy.
Jak jsem psal o té Korsice, tak tam bylo pár sjezdů, kde takové pasáže (občas i více než 18%) byly taky a to v rámci 10-20km sjezdů.
A přesto jak to byl asfalt, tak to pro brzdy nic hrozného nebylo.
Dle reakcí tady více lidí si tu asi dost lidí nedokáže vůbec představit co je to odjet v kuse sjezd typu žlutá z Lysé k přehradě...
Jenže původní otázka je na silniční lehokolo, takže terénní sjezdy nejsou tak úplně k tématu.
Právě že docela jsou. Hezky to ukazuje, kdy až začíná být vážnější problém u v-ček.
Pokud bude vozit 26tková kola, tak mu tohle jasně ukazuje, že kvůli přehřívání ráfků a bouchání duší na silniční lehokolo kotouče nepotřebuje.
Pokud by vozil třeba menší přední kolo, tam už musí poreferovat někdo kdo to tak vozí.