Brzdit to bude líp. Jinak, připrav se na to, že při téhle velikosti už kotouče občas cinkají nebo chvílema drnčí. Zajisté záleží na konkrétním typu - některé více, jiné méně.
A pokud na to není stavěná vidlice, tak půjde hodně brzo do šrotu... V tom lepším případě se nerozklíží při nějakém adrenalinovém sjezdu :-)
Větší kotouč ti vytvoří větší páku, takže se víc namáhají pohyblivé části odpružené vidlice, u pevné vzniká větší tlak na hlavové složení
Asi to tak nebude. Pořád ze stejné rychlosti brzdíš stejnou hmotu a uchycení třmenu na vidlici je ve stejném místě. Takže ve výsledku je ta páka i síla úplně stejná. Akorát že na větším průměru nemusíš za páku "tolik rvát" :-)
Dělá to sice tebou popisovaný dojem, ale asi by to i platilo, pokud by třmen brzdy byl uchycený na vidli podle průměru kotouče výš. To ale není, větší průměr se řeší posunutím pomocí redukce.
Dovolím si stát stále za svým, větší účinost většího průměru je způsoben pouze věrší pákou, ničím jiným, bo brzdové destičky jsou stejné, takže brzdná plocha je stejná, jediný rozdíl je větší páka to je fyzika. Větší páka vyvine větší sílu na redukci, ta jí přenese na nohu vidle a ta se v pohyblivých částech víc namáhá. Pravda je, že když brzdím citlivěji a ne prudce, nevyužiju naplno brzdnej víkon, rozdíl je minimální.
To je sice vše pravda, ale v praxi to funguje jednoduše. Zabrzdím tak jak potřebuju. A jediný rozdíl jaký to přinese dle velikosti kotouče je síla na páce.
Tedy s tím menším kotoučem za páku prostě vezmu větší silou, pokud potřebuju více brzdit. Vidlice to odnese úplně stejně.
Ono stejně v kombinaci dobré hydry + velký kotouč je to dávno za hranicí maximální síly s více prsty na páce, protože bys tu sílu neustál a letěl.
Takže tu možnou větší maximální sílu brzdy s větším kotoučem oproti menšímu stejně ani nemůžeš využít.
A navíc je tu faktor konkrétních brzd. Třeba The One se 180mm kotoučem brzdí lépe než velké množství jiných horších hyder s 200mm kotoučem.
A proč se tedy u těch vidlic uvádí maximální průměr použitého kotouče ? ;-)
No právě proto. Pokud je u vidle psanej max průměr 16O, neznamená to, že by na ní 230 nešla, pomocí redukce jde, ale vidle nevydrží sílu, kterou větší kotouč při brždění vivine.
Viz Mlok, není vcelku co dodat. Prostě furt stejný síly, akorát ruku míň namáháš. Jen si to zkus představovat, že v obou případech šlajfuješ dejme tomu metrák z rychlosti 40 km/h. Jeden i druhý kotouč zbrzdíš maximálně, síly na šrouby na vidlích působí naprosto stejné, protože jsou na té vidli úplně stejně daleko od středu kola i jiných částí. Akorát že tu 230 budeš jen tak "lechtat" po obvodě, kdežto do 160 se musíš pořádně zarafnout.
No já nějak vynechal to, že jde o předni brzdu a že tam když zabrzdíš víc, tak letíš:-). To co jsem popisoval já (dupnu na brzdu, jedu smykem...) by platilo pro zadní brzdu.
Nemám dělat víc věcí najednou. Jsem jen chlap:-)))
zadek bys stejně jen za sebou tahal, takže nějaké větší zatížení by taky asi neplatilo, spíš naopak, odlehčení :-)
Působilo. Záleží na uložení brzdy (třmenu).
Pokud mám na průměru 160mm sílu F1 a na průměru 230mm sílu F2 a obě síly jsou stejné (na zadní brzdě na to hamstneš na maximum), tak moment M1 je menší než moment M2. Pokud je třmen upevněn na stejném místě na zadním rámu (délka ramene je stejná), tak při M2 v daném místě působí na rám větší síla než při menším průměru, kde působí menší moment (M1).
Jenže do toho leze další vzdálenost a tím je nástavec na třmen. Takže tam vznikne složitější páka a zase nevíme nic:-))) Já si to snad namodeluju a proženu to výpočtem:-)))
Já se v těhle výpočtech teda moc nevyznám, ale čistě "kupeckejma počtama" ti to ten nástavec vrací zpátky, takže je průměr kotouče fakt fuk, je to jen o síle z tvojí ruky působící na destičku pro dosažení totožného brzdného efektu (větší brzdný efekt je limitovaný tvojí konečnou váhou)
Asi je pravda ta, že kvuli 35mm na páce se kolo nesloží:-)))
Ale je fakt, že jsem byl tak nějak přesvědčený, že větší kotouč=větší zátěž pro rám. Jsem rád, že když se nad tím člověk zamyslí, že to tak defakto není:-)
Příští týden chci koupit nové kotoučovky, tak si tam dám asi větší talířky:-)
Spíš jsem hledal technologii výroby (a materiál). Chtěl bych si udělat nějaké své:-) Technologii bych na to snad i měl:-)
Akorát bych u větších kotoučů nešetřil na kvalitě. Na větším průměru snadněji nabere tu desetinku do boku a to škrtání a cinkání je fakt vopruz.
A když se k tomu přidá přidřenej pístek, to pak s tebou jede celou cestu zedník (Murphyho zhodnocení :-))
Laser i voda je ledaskde a vyžežou ti kdejaké umění. Jde jen o to, aby ti to pak z kopce neudělalo trychtejř, nebo vlaštovičku :-))
To je takový spíš alibismus výrobců vidlic. Samotná síla působící na vidlici od brzdy bude v praxi ve výsledku stejná.
Ale třeba velké kotouče se často vozí hlavně do více sjezdových disciplín a jezdci s většími kotouči častěji dají vidlici více pokouřit.
A nějaký lepší snadno měřitelný parametr než velikost kotouče není stejně k dispozici, tak proto to takhle nejspíš výrobci limitují.
Taky dle výrobce jsou ty limity naprosto odlišné. Třeba Reba má maximální povolený kotouč 210mm a Epicon míval (nedíval jsem jeslti i 2012) jen 185mm.
A přitom Epicon je mírně tužší a odolnější než Reba, takže je to celé zcela o ničem (ty maximálně povolené velikosti kotoučů).
Opět si dovolím oponovat.
Je to fyzika a matematika základní školy
Pokud má kotouč větší průměr, je jeho obvod delší, takže i brzdná plocha je větší. Neboli, bržděné kolo se zastaví dřív (otočí se o menší úsek, než u menšího kotouče) A z toho vyplývá, že v tomto případě vyvine větší sílu.
Za predpokladu, ze jezdec neni schopen davkovat brzdnou silu, tak ano. Kdo UMI brzdit, urcite nebude za paky rvat stejne se 160 a 203 kotouci.
Takze ve finale bude mensi sila na pakach vytvaret stejnou silu na vidli.
Ano, da se zarvat paky vsi silou, ale tam uz taky nebude rozdil, protoze i se 160 se da bloknout kolo a proletet se. Kdyz totez udelas s 203, bude Ti na to stacit mensi sila prstu. A i pokud vyvines jeste delsi tlak (na dorovnani toho pri 160) na paky, nicemu jiz neublizis, protoze uz budes ve fazi kotrmelce.
Proste si uvedom, ze nemas neomezenou moznost brzdne sily jako v aute, ale jsi limitovan vysokym tezistem a jednou stopou vozidla.
Ještě bych dodal, že přes přední osu půjde parakotoulem furt stejná váha, blokne to i kotouč 160. O tom jsem už tady psal. Síly tam jsou furt stejný.
Něco jinýho by bylo, pokud by na tom kole jezdil 60 kg střízlík se 160 a pak by si tam dal 203 120 kg cvalík. Ale opět by za to nemohl ten kotouč, ale ta váha. I když při extrémnější váze by už kotouč trochu vliv mít mohl. Ale to až opravdu při extrémech.
To snad ne. Proč a čím se může zvětšit brzdná plocha, když máš pořád stejně velké destičky.
Tak to jsi s prominutím asi hodně natvrdlý nebo si ty moje příspěvky vůbec nečetl, když jsi to z těch mojich xx příspěvků stále nepochopil.
Jestli to někdo nechápe, tak si ten polet z kola bude muset vyzkoušet sám :-)
Zkus 200mm kotouč a pak zaber za přední brzdou co to půjde. A až to vyzkousíš, tak znovu napiš jak je to s tím kratším zastavením kola s větším kotoučem.
Za zastavení kola považujme pro další diskuzi pouze situaci, kdy jezdec bude po zastavení stále ještě na kole :-)
Takže brzdný účinek bude lepší kotouč se bude mín zahřívat a věčí tlaky nebo síly na vidli nebudou? Tudíž změna kotouče ze 160mm na 203mm by mi vidli odrovnat neměla jo?:-)
Ale měla, neboj ;-) A obzvlášť nějakou vidli, která vlastně není ani vhodná pro kotoučové brzdy :-) To, že na ně má návarky ještě neznamená, že je to dobrý nápad. Obzvlášť ty hodně levné dost brzo rozklížíš...
Ještě jsi nenapsal jakou přesně vidli máš. Třeba máš něco super a pak je tahle diskuze bezpředmětná. V opačném případě bych si to ale opravdu nechal projít halovou...
Brzdný účinek bude lepší, bude se méně zahřívat (větší plocha), ale vznikne větší páka na vidlici. Jestli to vydrží, to ti udá jen výrobce....
Je to klasický vetknutý nosník, jen trošku jinak uchycený... Čím větší vzdálenost od středu, tím větší moment. A pokud vyvineš stejnou sílu na brzdné páce (při rychlém zabrždění prostě tu páku sevřeš naplno), tak dál od středu bude na nohu vidle působit větší síla...
Kdyby jsi měl nějaký omezovač síly na brzdové páce, tak by nebylo riziko (aby jsi zachoval stejnou sílu na jakémkoliv průměru). Ale takhle to neuhlídáš...
Plus to ještě ve výsledku kroutí celou vidlici, protože ta síla působí na jednu nohu. A pokud to bude nějaký levný šmejd, tak se časem opravdu vyviklá v korunce a pak... No, já bych to neriskoval. Buď si pročtu manuál k té vidli a zjistím co tam mohu ještě dát, nebo se na takovéhle pokusy radši vykašlu...
Přesně tak, předsedo:-)
Tak to vypadá že rači zůstanu u 160mm:-D Díky moc:-)
Napiš co máš za vidlici. Třeba ti někdo poradí, zda můžeš použít větší kotouč.
Mám tuto vidlici akorát bež těch úchytů pro v-brzdy.
http://www.bike-eshop.cz/x-country/vidlice...
To není o uhlídání. S tím menším kotoučem to bude úplně stejné. S větším to dáš třeba naphodu lehce jedním prstem. S menším a třeba ještě slabší brzdou prostě přidám v krizi druhý prst a vezmu pořádně za páku.
Výsledek pořád stejný.
O ohlídání nejde, protože velkou sílu na páce u kombinace obrá brzda (třeba The One nebo Saint) + velký kotouč vůbec není třeba hlídat, protože tohle nemáš stejně šanci na tom kole ustát.
Teď neřeším extrémy typu tandem, tam to bude něco jiného, nebude to narážet tak snadno na maximální limity jako u klasiky.
A abych doplnil i konkrétní příklad z praxe:
- The One + 180mm kotouč, nedostal jsem se zatím ani na hranici maximální síly jedním prstem na páce, možná bych tohle ještě ustál, ale už možná ne
- tedy nikdy nebrzdím dvěma prsty už při 180mm kotouči
- při 200mm by to bylo ještě výraznější
- se slabší brzdou (třeba ORO K24) + 180mm kotouč co jsem vozil před pár lety, tak jsem občas sáhnul na páku i druhým prstem a dohnal to, že je brzda slabší
- do hor jsem vozil s K24 200mm kotouč vepředu a pak jsem už zase brzdil jen jedním prstem, protože to už stačilo ve všech situacích
- se 160mm kotoučem (kdysi dávno na XT brzdách) jsem dva prsty používal ještě častěji
Ať jsem měl jakoukoliv velikost kotouče, pořád jsem brzdil +- stejně a vidlici dával pokouřit úplně stejně...
Já řeším extrém...typu brzdím naplno. Vše se má řešit pro extrémy. Takže když pojedu z kopce, uvidím díru, hamstnu rukou na brzdu (v tu chvíli neřeším stisk, protože mě to v tom fofru ani nenapadne) a ta síla je v obou případech stejná....jen na vidlici se díky páce přenese jiná. U většího kotouče větčí.
Nesouhlasím, v praxi to bude jinak.
Celé je to o tom, že u velkých kotoučů a výkonnějších brzd vůbec nedokážeš využít maximální sílu na páce ani kdybys chtěl.
Pokud vezmeš dvěma prsty u výkonnějších hyder typu The One naplno (nebo u ne až tak výkonných ale u velkých kotoučů) za páku i s menším kotoučem, tak okmažitě poletíš z kola.
U takových brzd ale budeš naučený trvale brzdit jen jedním prstem a nikdy na max dvěma prsty za páku brát nebudeš.
Takže pokud při reflexivním brždění někdo neumí korigovat stisk na páce, tak u velkých kotoučů a výkonných brzd nebude problém přílišného namáhání vidlice, ale problém, že bude pravidelně létat z kola.
Jak jsem psal. V situaci, kdy nejsem za sedlem, tak kdybych vzal maximální silou u The One za páku a to jen tím jedním prstem, tak to určitě neustojím.
A v situaci kdy mám čas a jsem za sedlem, tak to nevím, tam jsem se k tomu ještě nedostal (i když jsem už dost blízko), tam už možná bych to ustál, ale jisté to není.
U slabších brzd s menším kotoučem vezmu při krizovce rovnou za páku dvěma prsty (já to tak vždy dělal) a výsledný efekt bude +- stejný jako u té silnější brzdy (nebo většího kotouče) jedním prstem.
Navíc při takové nečekané situaci, když nejsi za sedlem, tak opravdu ostře brzdit vůbec nemůžeš. Nemáš čas se dostat za sedlo, takže musíš ještě více omezit sílu na páce abys neletěl.
Úplně nejvíc dávám pokouřit vidlici při plánovaném ostrém brždění, když jsem předem za sedlem.
Mění jen kotouče....né brzdy. Takže sílu na kotouč bude vyvíjet stejnou....ale síla na nohu vidlice bude jiná....
Silnější brzdy jsem do toho zatáhnul proto, že tam se to samé i při stejné velikosti kotouče (jako u stejných brzd pro větší kotouč).
Pokud využíval aspoň trošku potenciál brzd s menším kotoučem a přejde ze 160mm na 200mm kotouč a pak předvede stejnou sílu na páce brzdy, tak poletí...
Nevím jaké tu kdo máte zkušenosti s většími kotouči, já se na 200/180mm nejzdil dost. A tam se to i se slabší brzdou dostane snadno za hranici toho co kdo ustojí i při brždění jedním prstem.
Tady nejde o to, co ustojíš, ale jakou vyvineš sílu na páce (u stejných brzd stejnou) a jakou na kotouč (u stejných brzd pokaždé jinou). Netahám do toho jinej typ brzd. Beru to, na co se ptal zakladatel....a ten mění jen kotouče.
Ale jde, nevím proč to pořád nechápeš.
Takže ještě jednou pro ty stejné brzdy:
- 160mm kotouč a konkrétní síla na páce s tím, že aspoň trošku využívám dané brzdy
- dáš tam 200mm kotouč, zmáčkneš páku stejně a okmažitě poletíš
O to co ustojíš jde ze všeho nejvíce. Celé je to o tom, že u velkých kotoučů (200mm) nemůžeš vůbec využívat takovou sílu na páce, protože to neustojíš.
K tomu příkladu stejné síly na páce v praxi právě nikdy docházet nebude, o tom to celé je.
No...máš recht:-) Já furt myslím na zadní brzdu....tam na to hamstneš stejně. U přední si dáš asi fakt bacha, aby jsi neletěl na hubu (nějak mi to nedošlo)...
S tím jak jezdím už dlouho The One, tak si tohle moc dobře uvědomuju i na 180/160mm kotoučích (na slabších brzdách jsem k tomu potřeboval právě ty větší kotouče 200/180mm). A na začátku jsem si na to musel dávat více pozor, abych neletěl.
U zadního je to ještě jednoduší, zadní zablokuješ jakoukoliv fungující bzdou (s jakkoliv malým kotoučem nebo i v-čky) na jakémkoliv povrchu.
Takže ani u zadní to nebude stejnou, protže sice třeba nepoletíš, ale budeš neustále ve smyku.
Pro příklad s The One + 180mm kotouč vzadu se stačí na brzdu pomalu jen podívat (polechat jedním prstem) a zadní kolo ve smyku...
Tady mám raději 160mm kotouč, na jednom fullu dozadu ale menší než 180tku dát nemůžu (PM úchyt rámu připravený na 180mm kotouč).
Teď mi napadla jedna situace, kdy větší kotouč může dát vidlici trošku více pokouřit, ale to je minoritní situace a z dlouhodobého hlediska zanedbatelná:
- hodně náročný dlouhý sjezd v horách
- s malým kotoučem začne postupně brzda vadnout
- s malým kotoučem musím zvětšovat sílu na páce až se klidně dostanu před uvařením brzdy i na svoje maximum co dokážu i dvěma prsty
- v dané situaci bude s větším kotoučem brzda méně přehřátá (nebo vůbec) a v tuhle chvíli dojde k reálnému rozdílu síly, kterou ustojím a dokážu vyvinout na vidlici
- stejně je to ale pouze o tom, že v téhle specifické chvíli se dočasně zmenší ta možná síla u menšího kotouče, v takové situace stejně je nejlepší za včas zastavit (dokud to ještě jde) a nechat brzdu vychladnout; párkrát jsem s menšími kotoučem zažil
A ještě jedna situace mi napadá:
- zase dlouhý náročný sjezd v horách
- na menším kotouči mohou ke konci sjezdu odejít prsty, takže najednou už tu sílu, která by tě poslala z kola už vyvinout nedokážeš a třeba se k ní ani přiblížit a s větším kotoučem zase dáš o něco větší zatížení vidlice
A ty silnější brzdy jsem přidal ještě také proto, abych na nich demonstroval, že na limit maximální síly na páce i pro jeden prst se lze dostat i s menším kotoučem.
Tedy ani nebudeš potřebovat větší kotouč a už nebudeš moci aniž bys letěl překračovat určitou sílu na páce.
S většími kotouči je to pak celé ještě výraznější. Limitem je vždy to co ustojíš.
Ještě doplním, že 200/180mm kotouče jsem pravidelně střídal se 180/160mm kotouči na stejném kole a stejných brzdách. Takže moc dobře vím kam se to pak posouvá.
A to je pouze o jednu velikost, pokud bude měnit o dvě, tak to bude znát mnohem ještě více.
Snadno zarafneš i levný šmejdy, takže v krizovce máš jedno, jestli zarveš takový, nebo makový brzdy a jakej tam máš kotouč. Furt tam jde tvoje stejná váha nějakou rychlostí proti adhezi gum.
něco jinýho by bylo, kdyby mu to s tím menším kotoučem i po zarvání pák mělo jít prokluzem (ABS :-)) Ale takový strašidelný kotoučovky se snad ani nevyskytují
A pokud připustíme situaci, kdy reflexivně brzdíš na páce stejnou silou a stejným počtem prstů, tak to bude jedna z následujících situací:
1) u větších kotoučů (když na ně přejdeš), tak to neustojíš a poletíš
2) u menších kotoučů (slabších brzd) trvale brzdíš o hodně pod potenciálem brzdy a pak můžeš mít problém, že v krizovce kvůli příliš dlouhé brzdné dráze bude malér
Dokážu si představit, že občas někdo bude pasovat na ten bod dva. Já to tak ale nikdy neměl a vždy jsem využíval potenciál brzdy i u těch menších kotoučů a jen jsem pak nadával, že mi někdy odchází prsty nebo že musím brzdit dvěma prsty.
A dokážu si představit pro tu reflexivní krizovku, že někdo bude dávat pokouřit vidlici více s menším kotoučem.
A to proto, že s menším kotoučem, slabší brzdou mu to beztrestně nechá vzít pořádně za páku. S velkým kotoučem/silnější brzdou už bez pádu nenechá a proto, že se bude trvale více snažit hlídat, tak se hůře bude přibližovat k tomu možnému maximu co by ustál.
Ale zase to bude jen pro někoho, bude o tom jak kdo umí brzdit a má zažité dané brzdy.
To by ale platilo, pokud bys průměrem 160 brzdil třeba 80 kg, průměrem 180 120 kg a průměrem 200 160 kg. Pokud ale šlajfuješ furt stejnou váhu, tak za to ani nijak radikálně víc vzít nemůžeš, jak už i výše píše Mlok. Prostě už průměr 160 je víc než dostatečný průměr na to, abys přeletěl řidítka. Takže tam neplatí nějaké pravidlo o navýšení zátěže, i když to k tomu na pohled svádí.
Airline: Jakej je rozdil mezy IS a PM uchytem?:-)
Jarda: Jak to myslis vsak kdyz si koupim tu redukci na predni brzdu tak potom uz je to jedno jelsti to brzdi na 160mm nebo 203mm kotouci ne?:-)
IS: otvory pro šrouby (pro uchycení třmenů brzd)jsou orientované kolmo na rovinu kola.
PM: otvory jsou orientovány rovnoběžně s rovinou kola.
Moderní vidlice přechází na PM úchyty, ale IS jsou rovněž naprosto OK. Častá bývá i kombinace PM na vidlici a IS na zadní stavbě.
Já teda mám na horácovi 203 mm originál Avid. Po jiném jsem zatím neměl potřebu se ohlížet. Takže jen čistě obecně - koukal bych především po značkových s dobrými referencemi (popsanými zkušenostmi), aby to nebyl jen nějaký načančaný salát, který se ti následně bude kroutit.
Tím neodmítám tuhle značku, neznám jejich kotouče. A mám za to, že pokud brzdnou sílu přenesou ty nožky, tak po obvodu je dostatek materiálu pro kvalitní zarafnutí. A slušný firemní budou určitě dobře spočítaný a navrhnutý.
todle byly 3 první kotouče který sem našel šlo mi jen abych uvedl příklad stěmi tvary takže říkáš že tvar je prakticky jedno? hlavně koukat po značce?:-)
Ne dogmaticky, spíš po zkušenostech (zdejší, bikeforum, známí atd atd...) Prodavač obvykle doporučí to, co se mu líbí, nebo co potřebuje prodat :-)
dobře, takže když si najdu dva ověřené kotouče od lidí, jejich tvary budou odlišné např:. http://www.mojekolo.cz/12154-alligator-brzdovy...
http://www.mojekolo.cz/3298-bbb-brzdovy-kotouc...
je tedy praticky jedno jaký mají tvar z hlediska účinosti?
Jak jsem už psal, jezdím s origo kotoučem a nový zatím nehledám. Psal jsem jenom obecnou zkušenost, odzkoušenou a platnou i pro jiné komponenty. Takhle bych postupoval v případě potřeby kotouč kupovat.
Bylo by potřeba projít diskuze (vyhledávání) a poptat se
http://www.bike-forum.cz/forum-prehled-temat.html# a do vyhledávání si dej třeba "alligator kotouč", vypadnou ti tam probíraný témata.
A nebo skok do tmy - třeba zrovna tyhle jsou dobrý.
Vydrž, možná je tady někdo, kdo je vozí a napíše ti.
ja todle chápu :-) nwm jeslti to píšu blbě nwm ale zajímá mě tvar kotouče kde se dotýkají brzdové destičky jestli je jedno že tam je skoro plná plocha jako u tohodle kotouče http://www.mojekolo.cz/3298-bbb-brzdovy-kotouc... a nebo "vykuchana" plocha jako u tohodle http://www.mojekolo.cz/12154-alligator-brzdovy... jeslti se mezi ními nějaký rozdíl že třeba ten víc vykuchaný bude kvůli svím plochám brzdit hůře a nebo jeslti je to úplně jedno jakej ten tvar té plochy je kde se dotýkají brzdové destičky.
Ty pilovité kotouče jsou akorát vhodné, když se jezdí ve velkém sajrajtu - pročisťují destičky. Při pomalém sjezdu z velkého krpálu nepříjemně cukají rychlostí, a dřív se sjedou.
Já jsem naopak zas někde četl, že mohou být (nebo dokonce jsou) hodně náchylné na zkroucení. Jak se to při brzdění zahřeje, tak vzhledem k množství materiálu, že rády měknou.
Na druhou stranu zase čím méně materiálu, tím lepší proudění vzduchu skrz ně :-) Tak nevím kde je pravda...
Ty řidší jsou efektnější, zvlášť pokud mají tvary blesků, nebo různých háků :-) mě ale větší díry krapet vadí při ostřejším brzdění, cítím tam takový pocukávání a je to trošičku i slyšet. No a mám dojem, že to může do určité míry pro destičku fungovat jako struhadlo, zaoblený hrany tam moc nejsou.
Tahle diskuze se asi dost blíží tvému dotazu
http://www.bike-forum.cz/forum/kotouce...
Ještě jsem četl že todle je hodně dobré zpracování kotouče že střed má hlinikový unašeč a až teprve naněm je nanýtovaná brzdná plocha. Je to prej lepší skrz to že velké kotouče hodně cinkají a dost vybrují. Máte někdo zkušenosti stěmito druhy kotoučů?:-)
Uz jsem tu ze stejnych duvodu doporucoval XT kotouce.
jj, prosím tě narazil jsem na kotouč který má "Center Lock" to funguje jak? musím ktemu zase dokoupit nějakou redukci abych to připevnil na původní misto toho mého kotouče který ma úchyt pomocí 6-sti šroubků? :-)
Pokud máš nábu na 6-děr, tak nekupuj center lock kotouče. I ten přiložený Shimano kotouč se dělá ve verzi na 6-děr.
Redukovat se dá stejně jen opačně. Na náboj s centerlock kotoučem lze dát redukci na kotouče 6 děr. Opačně to ani nejde, taková redukce neexistuje (a ani nemůže existovat protože tam na to není místo).
http://www.kupkolo.cz/brzdovy-kotouc-shimano-xt...
Kdyz ma clovek stesti, sezene ho i podstatne levneji. Ja kupoval tusim v Krabcycles za 500 Kc?
Mohli byste mi prosím poradit jakou redukci koupit pro ten kotouč 203mm?
mám tuto vidlici http://www.bike-eshop.cz/x-country/vidlice... akorát bez tech úchytů pro v-brzdy :-)
a brzdy tyto http://www.authorcentrum.cz/tektro-kot-brzda-tk...
http://www.kupkolo.cz/predni-adapter-kot-brzdy...
http://www.kupkolo.cz/adapter-na-kotoucove...
http://www.kupkolo.cz/predni-adapter-kot-brzdy...
U tech Shiman si nejsem jist, jestli se Ti tam vejde telo brzdy. Vlastne ani u ostatnich, ale to prohnuti redukce mi dava dostatecnou nadeji.
Proste "203", "predni" a pak koukej, aby to melo diry na srouby spravnym smerem.
160mm maj levněji o pár korun třeba tady
http://www.koloshop.cz/brzdy-brzdove-kotouce...
200mm je tam ale naopak dražší.
Teď jsem je před pár týdny dával na oba fully a zatím spokojenost. Lépe se vypořádávají s tou malou mezerou mezi kotoučem a deskami u The One. Jestli se i lépe chladí jsem zatím neměl možnost zkusit, to až někdy v horách.
Čaute,
mám tu něco málo do vaší debaty. Dneska když jsem jel v noci po praze (je tu klid a nikde žádné auta) tak jsem trošku experimentoval. Při mé váze cca 117kg (když jsem dobře napapaný) a 16kg kolo osazeno Tektro Auriga comp 180/160 jsem v rychlosti 40km/h zahamtnul přední brzdu a hádejte co se stalo? Kupodivu se to na přední kolo nestavělo ale zastavil jsem cca na 20-ti metrech, jen pneumatika nebo spíš vzorek vydával poměrně nezvyklý zvuk( podotýkám že nemám silniční vzor a gumy mám 2,20"),asi vlivem deformace. A pak jsem to samé zkusil při nižší rychlosti a to 20km/h a povedlo se mi zastavit na cca čtyřech metrech a kolo mělo tendenci se stavět na přední kolo. Zadní kolo se mi odlepilo od země odhadem na pět až deset cm. V ten moment si myslím dostalo zabrat víc hlavové složení než celá vidlice (můj subjektivní pocit).
K tomu momentu při změně velikosti kotouče: tady si myslím že je to velice indviduální. Protože vidlice musí být předimenzovaná. Dovod je ten že když si na kolo sedne 130kg člověk tak při rychlosti dejme tomu 40 km/h bude kroutící moment větší než když na tom bude seděl 60-ti kilový kuliferda. A myslím si že když ten 60-ti kilový člověk vymění kotouč za větší tak při stejné rychlosti ale s větším kotoučem se může dostat na stejný kroutící moment jako ten 130-ti kilový člověk s menším kotoučem. (nemám to nijak početně podložené, ale myslím si že váha v tomto případě hraje poměrně velkou roli)
Ted mám ještě dotaz. Používám převážně zadní brzdu a přední používám zcela vyjímečně. už několikrát se mi stalo že mi zadek při delším sjezdu a dlouhodobějším brzdění začal poměrně intenzivně vadnout následně zapáchat a po zastavení se od destiček intenzivně kouřilo, a to za poměrně krátkou dobu. Vím že to není zrovna nejšetrnější ale někdy se to podaří.Tak by mě zajímalo jestli by se dali eliminovat tyto jevy změnou kotouče za větší, nebo více děrovaný.
Rychlost je velmi důležitý parametr. Při kombinaci velká rychlost (třeba 50-60km/h+) + neklouzavý povrch, nejlépe asfalt + plášť s pořádným gripem (na asfaltu to znamená něco objemného na menším tlaku s malým a hustým nebo téměř žádným vzorkem a spíše měkčí směsí) + kolo s nechrtím posedem (tedy žádná supernízko položená řídítka a dlouhý představec) + jezdec, který umí opravdu dobře brzdit, tak potom pro postavení na přední je potřeba opravdu hodně velká brzdná síla a už to slabší kotoučovky nedají ani náhodou.
A ke smyku předního kola při všech těch podmínkách také nedojde.
V té popsané situace budou mít nejspíš problém se 180/160mm kotouči i ty nejlépe brzdící na trhu typu The One/Saint.
Sám přesně nevím i když často brzdím hodně ostře a brzdit si myslím umím slušně a všechny ty další podmínky taky splňuju.
Ono se to blbě testuje, pokud má člověk aspoň nějaký pud sebezáchovy a nechce si rozbít rypák (při té rychlosti to může dopadnout hodně špatně).
Zatím jsem se nedostal k tomu abych na The One zkusil maximální sílu a přitom i přidal druhý prst.
Už s jedním prstem to začíná být na hraně s tím co ustojím, dále už se pouštět nechci, i když určitě ještě nejsem na úplné hranici pádu.
Nevím jestli bych se dostal k tomu postavení na přední nebo bych se dříve už neudržel na kole sám.
Při malé rychlosti pak postaví kolo na přední i slaboučká brzda bez problémů.
Tedy tahle celá popsaná situace s mnoha podmínkami už může být limitní. Tedy tam se už u některých brzd projevit velikost kotouče může a třeba slabá brzda + 160mm kotouč už nemusí stačit a půjde u něj využít maximální brzda na páce (a s větším kotoučem tedy o něco navýšit brzdou sílu ještě bez pádu).
Ale je to už hodně specifická situace a trofám si říct, že 95% cyklistů by už dávno letěla, protože neumí dobře brzdit, takže se do té situace ani zdaleka nedostanou.
Vidlice dostane zabrat určitě více než hlavové. Na hlavové nejsou ty síly pro něj v tak blbém směru.
Vidlici se to pokouší zkroutit do vrtule.
A k tomu dotazu:
Ano, větší kotouč by pomohl. Také by pomohlo dát sintrované desky (pokud už je tam nemáš a vozíš organiky). Nejlépe kombinace obojeho.
Více děrovaný kotouč nepomůže. Sice se bude mírně lépe chladit, ale zase jak má méně materiálu, tak pobere méně tepla a rychleji se bude zahřívat.
Pomohou kotouče s unašečem a zejména typu nových Shimano kotoučů (SM-RT86 a další z ostatních řad), které mají ještě navíc sandvichovou strukturu s hliníkovým jádrem.
Hlavně by ale pomohlo se naučit brzdit. To nemyslím nijak hanlivě, brzdíš bohužel zcela špatně.
- V první řadě hlavní brzda je vždy ta přední. Zadní brzda je jen taková dopomocná, při ostřejším brždění je tam stejně takřka do počtu (přenáší se váha na přední kolo, zadní začíná zcela ztrácet kontakt s povrchem a nemůže tudíž už brzdit v podstatě vůbec).
- Vždy se brzdí přerušovaně, zásadně se nikdy nebrzdí dlouho a souvisle (tedy pokud to není nezbytně nutné, v terénu v extraprudkých sjezdech se někdy souvislému brždění vyhnout nelze, když i sebekratší puštění brzdy by zavánělo pádem).
Pokud si najdeš dostatečně dlouhý kopec a budeš brzdit souvisle kotoučovkou a např. tak udržovat jízdu krokem, tak dříve nebo později uvaříš každou kotoučovku, při tvojí váze i poměrně brzo.
- v dlouhém sjezdu kde není potřeba brzdit pořád naplno také můžeš střídat přední a zadní pro ještě lepší chlazení (já preferuju brzdit vždy oběma pokud nejde o nějakou specifickou situaci kdy je potřeba na jednu z brzd nesahat, i když ta zadní odbrzdí toho o hodně méně a samozřejmě přerušovaně)
Uvědomuji si že tento způsob brzdění je špatný. Nicméně jsou situace kdy se nedá nic jiného dělat. Byl jsem na Řípu asi před dvěma měsící, a když jsem sjížděl dolu tak jsem musel jet krokem protože se tam motalo ani né takové množství lidi, ale spíš šli neorganizovaně. A v ten moment jsem začal ty brzdy pomalu přehřívat.
Je to extrémní případ ale je to situace kdy se mi povedlo rozkouřit brzdy jak přední tak zadní.
Nemožnost brzdit přerušovaně se občas stane, jsou i sjezdy, kde to prostě ani na moment pustit nejde, aniž bys letěl.
Ale když už brzdí dlouho souvisle, tak určitě použít stejně jako v jiných situacích obě brzdy s důrazem na přední (taky proto se používá vepředu většinou větší kotouč).