Třeba se taky někdo rozhoduje, jaký akumulátorový systém zavést na svém kole.
Proto si říkám, že by nebylo špatné napsat proč zvolit takové akumulátory - třeba nimh, anebo olověné a také jestli napětí na nimh 3x1,2 4x1,2 anebo v případě olovo 6V.
Já osobně do nynějška používal 4x nimh, 3,6 voltové ultradiody se srážecím odporem, a k tomu sériově zapojené červené diody po 2,2 volty a také srážecí odpor. Nyní se rozhoduji na jaký systém přejít a pořád nevím.
Nemáte po ruce vybíjecí křivky nimh, olova, kolik procent se ztrácí po nabití během 24 hodin, za měsíc, hmotnost, celkové účinnosti při nabíjení a následném čerpání energie apod.,
také by bylo dobré napsat měnič versus stabilizátor proudu s topeníčkem a další užitečná zařízení
určitě by se to hodilo pro rozhodování
Tak k tomu ti rád něco přispěju. Po počátečním neúspěchu pořád ještě vyrábím ten měnič, který udělá z nábojového dynama zdroj stabilizovaného napětí 6 až 12V podporovaný malým akumulátorem, akorát na výkonu jsem slevil - stačí 6W. Pořád věřím, že to vyjde, pak ukážu schéma.
Potom plánuju měnič na luxeon 5W se stabilizací proudu, to by neměl být problém, ale zatím používám halogen.
Co se týká akumulátorů, zatím na obou kolech používám 5x1,2V NiCd 1,7Ah. Přes všechny údajné nectnosti nepozoruju žádný paměťový jev ani samovybíjení ani u zimního kola, které celý rok nenabíjím. Byly dost drahé.
Na tužkové NiMH jsem zanevřel, když se mi bezdůvodně zkazily 4 používané v baterce doma. Byly měkčí a měkčí až už je nebylo možné vybíjet proudem větším než 300mA a nabíjet 100mA. Novější zatím fungují, ale moc jim nevěřím.
Co se týká olověných, ty fungují nejlíp, když jsou někde stále nabité v záloze a nic se po nich nechce. Ale k tomu měniči, co vyvíjím, bude olovo nejvýhodnější, o tom později.
Zatím bych ty svoje NiCd za nic nevyměnil.
Já jsem z neznalosti nabíjel NiCd solárním panelem (bez vybití), čímž (asi) jsem je zničil. Nemyslím si, že by NiCd byly na kolo dobré baterky (pro toho, kdo chce nabíjet cestou).
Přehledy vlastností jednotlivých systémů (NiCd, NiMH, SLA, atd.) někde na webu určitě jsou. Bohužel jsem už zahodil adresy. Budeš muset si to vygooglit sám. Parametry jednotlivých akumulátorů se získají z kalalogů výrobců, které jsou rovněž dostupné na internetu. Ti se taky dají vygooglit. Samozřejmě se musíš obrnit trpělivostí a umět vytřídit tu hromadu plev. Např. francouzský SAFT má vstupní adresu www.saftbatteries.com a katalogy jednotlivých akumulátorů se dají stáhnout v pdfku.
Pokud se zajímáš o NiCd, NiMH či Li-Ion, pak nemůžu než doporučit knížku
Jiří Marek, Luděk Stehlík: Hermetické akumulátory v praxi
kterou si můžeš objednat např. na www.ben.cz
ja mam materialu dost, ale je to vsechno titerny a moc neprehledny,tak sem si rikal, jestli nema nekdo po ruce poradny grafy, pekne velky, prehledny a rovnou tabulku s napetima apod.
puvodne jsem byl rozhodnutej pro nimhy, ale ted zvazuju i olovo, ale asi to prohraje kvuli hmotnosti, ale na druhou stranu treba ne, protoze nimhy se nedaji spojovat paralelne, tak nevim nevim jak to nakonec dopadne
jen jednu vec nejsem sto vyresit
kdyz nabijim pb aku solarem + dynamem z kola - tzn kolisavy napeti i proud, musim nabijet na 6,5 V nebo 7,5V ?
http://stag.zcu.cz/fel/kae/enz/Texty_folie...
strana 55
Pokud to nabíjíš až je vybitý a potřebuješ nabít rychle, můžeš nabíjet až na 7,5V, ale ne moc dlouho. Napětí se už nesmí zvýšit a musí se odpojit, když skoro přestane téct proud.
Pokud se nabíjí průběžně, což předpokládám při nabíjení dynamem na kole, doporučuju omezit napětí na 6,5 až 6,8V. Dá se to udělat 5W zenerkou (paralelní stabilizace), ve které se po nabití bude veškerá energie z dynama měnit v teplo, nebo zenerkou a tranzistorem, potom je akorát strmější charakteristika a hřát se bude ten tranzistor.
Nejlepší řešení je ten měnič, který už mi funguje, účinnost je asi 80%, ale bude to stačit. Při 30km/h dává dynamo 7W a na výstupu máme k dispozici 6,6V 0,8A. Pokud spotřebujeme na svícení míň, akumulátor se nebude vybíjet. Ješte zpracuju úhlednější schéma.
jojo, tychle spracovavej, za 14 dni budu mit konecne novy kolo, tak at uz mam elektriku na nej hotovou
a kolik to dava pri 10 kilometrovy rychlosti ? to je moje totiz moje oblibena rychlost
jeste me napadlo, nahodou nemas naejakem menic z pb akumulatoru na 350 mA pro Luxeony a potom nejakej 150mA pro Paralajty ?
taky by to bylo velice uzitecny pro osvetleni
Máš skušenosti s gelovými Pb akumulátory?
V www.GME.cz jsem objevil od Nexcellu NiMh akumulatory - velke burty s kapacitou 9Ah za 235,- za kus i s dani, takze to vypada ze pujdu do nich.
Oloveny aku jsem zavrh, pro me pouziti ma olovo radu nevyhod.
Nechceš si to rozmyslet a jít do 5Ah Sanyo za podobnou cenu? O nexcellech jsem neslyšel moc dobrých věcí, ale Sanyo je špička mezi akumulátory
masakr - nimh 1,2V 22Ah:
http://www.gme.cz/index.php?action=detail&...
To už bych radši vzal tohle
http://www.saftbatteries.com/120-Techno/10-10...
Ale vážně, články velikosti D s kapacitou 9 Ah za 235 Kč jsou poněkud laciné. A věc laciná, dvakrát placená.
Co se týká akumulátorů Sanyo, tak ty jsou prý skutečně výborné. Jenom je nutné si uvědomit, že špičkoví výrobci nabízí zpravidla několik řad svých akumulátorů. Akumulátory pro všeobecné použití, se zvýšenou kapacitou, pro velké proudy nebo do zvýšených teplot. Modelářské akumulátory (tj. pro velké proudy) jsou sice hezké, ale na kole pro osvětlovací účely moc nevyužiji fakt, že z nich můžu tahat 200 A (plus, minus), zato mi bude vadit, že mají zvýšené samovybíjení, horší otřesuvzdornost a horší klimatickou odolnost.
a co je na nexcellu konkretne spatnyho ?
ja sem od nikoho neslysel krivy slovo
Upřímně řečeno, neslyšel jsem o nich nic. Ale stejná velikost a stejná kapacita stojí u značkových výrobců (např. Sanyo, Saft, Varta,...) 400 Kč (maloobchodní cena v ČR). Na něčem ten Nexcell musel ušetřit.
Ale vidím, že pořád váháš, jaký systém a jakou velikost akumulátoru zvolit. Víš co, klidně ty Nexcelly zkus, nějakou chvíli ti určitě fungovat budou. Aspoň získáš vlastní zkušenosti. Já jsem taky na počátku vystřídal 4 baterie, než jsem trefil ten vyhovující systém a kapacitu.
nechci nic zkouset jen tak ze srandy, jen hledam konkretni fakta, nic vic
olovo jsem definitivne zavrhl vcera vecer
Ovšem. Pomni však, že šedivá je teorie ale zelený je strom života.
PS: Teorie, to je to jediné, co mi ještě jde. 8-)
tak me objasni zeleny strom, rad se necham poucit
To nemůžu. Já mám na svém kole své trpaslíky, kteří mi občas něco provedou. Své trpaslíky dokážu předvídat, ale jenom zřídkakdy. Tvé trpaslíky neumím předvídat vůbec, cožpak je znám, ty potvory tvoje? 8-)))
Chapu...
no to vypada zajimave, mozna by ale stacil i ten 13 Ah
to je 55 hodin provozovani PDA 200mA
anebo 24 hodin sviceni 450mA
anebo 16 hodin obojiho 650mA
kdyz k tomu pripojite dynamo a solar, tak je to docela zajimava vec na tejden az mesic
/muslim tim jizdu po polnackach a polese a pomaly asfalt 3. tridy/ rychlosti do 15 km/h