Hodlám se zařadit mezi lehocyklisty, proto jsem se pustil do stavby leháče. Rám je z 5ox2mm bezešvý trubky. Ostatní díly čerpám z liberty. Vzhledem k plánovanému provozu ve městě jsem dopředu dal 24", 20" se mi zdála malá na nájezdy do obrubníků. 26" nemám k dispozici a na předek mi přišla velká. Zadní je 26" z horáka.
Stavba je dokumentována zde: https://picasaweb.google.com/peterkaper/Lehac...
Budu vděčnej, pokud mě upozorníte na chyby, kterých se dopouštím, děkuji.
Ta zadní vidlice je dost tenká. Měl jsem to původně taky tak. Ale po nějaké době jsem zjistil - naštěstí včas, že je naprasklá. Ta váha vzadu a bez odpružení dává vidli docela zabrat. Tak jsem koupil z Olpranu úplně novou, obyčejnou a i s tlumičem a poštovným to vyšlo na pětistovku. Překopal jsem to, není to o moc složitější a funguje to dobře.
To horní řízení bývá většinou sklopné. S tím pevným se na to asi hůř nasedá a sesedá. A taky spadneš-li jako já - po hlavě dopředu, asi bys na tom zůstal viset. A přední vidlici bych dal taky odpruženou. Není to nutné, ale pohodlí to zvýší dost.
Má zadní vidli z trubky 16 x 1 nerez a zatím pode mnou nepraskla. Se sedadlem to bylo horší, ale od května, kdy jsem ho svařil opět drží.
Navíc oproti mému kolu bude mít hmotnost cca 50/50. Jde podle mě jen o to, z jakého materiálu ji má vyrobenou, jestli z bláta třídy 11, nebo něco lepčího.
Po cca. 3 týdnech jsem si přivezl rám od servisu p. Bareše v Brandýce n/L. Musím zde napsat, že jsem lehce řečeno rozčarovaný. Vynechám subjektivní pocity, zavání to pak neobjektivností a nerad bych vypadal, že se mstím. Takže fakta: objednal jsem si navaření očka na přehazku a úchytu na kotoučovku na zadní vidli. Při přijímání zakázky prakticky nebyl zájem o nějaký kontakt na mě. Nezaregistroval jsem žádný předobjednávkový systém. Sváry jsou kvalitní a čistý. Závit v očku nebyl po sváření prořízlý, musel jsem provést starou přehazkou, což šlo narozdíl od závitníku celkem špatně. Na hlavní problém jsem narazil při monráži brzdy. Horní očko bylo mírně vyosené, což jsem spravil ohnutím. Mám hydro shimano a s adaptéram, který jsem na brzdě měl jsem neměl šanci dostat brzdu redukcí aspoň na 2 cm k úchytu brzdy. Po laborování jsem použil redukci ze starých mech. brzd tektro a dostal jsem se cca. 5mm k úchytu, pak už stačilo jen chytit zadní kolo o 5mm níž ve vidlici a problém je odstraněn, teda zatím. Vzhledem k netypické poloze úchytu při výměně brzd za jinou značku mě opět čeká experimentování s redukcema. Ještě budu muset v úchytu navařit zarážku pro osu kola v náboji, abych při potkání nějaké díry nevrazil kotouč do brzdy. Abych zachoval objektivitu, musím napsat, že jsem při předávání rámu v servisu potkal hodně spokojeného zákazníka, který se tam stavil jen proto, aby některému z techniků vzkázal (technik nebyl přítomný) jak moc je spokojený a jak to funguje (co, to nevím)
Kolo jsem si nechal ve svém životě servisovat 3x, pokaždé mě výsledek přesvědčil, že bych to takhle zvládl taky.
Jo, kvalita řemeslných prací jde pěkně do hajzlu. Vzdělanost je dobrá a nutná, ale houby nám to bude platný, když bude mít většina lidí vyšší vzdělaní, když nebudou schopní řemeslníci.
Problém není ve vzdělání, hlavně ne ve vyšším. Problém začíná doma, kde se dětem od malička vštěpuje do hlavy, že manažer si zaslouží víc úcty než instalatér, a to automaticky bez jakéhokoliv přihlédnutí k tomu, jak dobrý manažer je manažer a jak dobrý instalatér je ten instalatér. Sedět za pokladnou nebo stát u pásu je vnímáno jako naprosto podřadná práce nehodná slušného člověka a řemesla na tom nejsou u většiny společnosti o moc lépe. Jestliže nejsme schopni respektovat něčí schopnost odvést nejlepší možnou práci bez ohledu na to, jaká práce to je, tak kde chcem potom vzít kvalitní řemeslníky, kteří si dávají záležet?
Je pravda, že řemeslo není u nás ceněno, jak by mělo a kvalitního řemeslníka aby člověk pohledal. Přesto si nemyslím, že by byly sváry řemeslně špatné, naopak sám bych to líp nesvařil, to pánům od Bareše musím nechat! Jen jsem měl představu, že si dají s geometrií držáku brzdy víc práce. Sám jsem to původně plánoval tak, že sundám kotouč a nasadím na starej náboj. Brzdu nasadím na náboj a obojí dám na vidlici. Do 5mm plocháče vyvrtám dídy dle úchytů na brzdu na mým MTB a to přiložím k brzdě, podle toho udělám čáry na plocháči, ten oříznu a přiboduju přichycený za brzdu ke kotouči. Pak brzdu i s nábojem sundám a dovařím. Asi bych neměl tak dokonalé sváry, ale geometrii bych měl rozhodně přesnější. Naivně jsem si myslel, že mají nějakej přípravek na dodržení geometrie... asi ne. Co se týká neproříznutí závitu očka, třeba na to řemeslník jen zapoměl a já kvůli tomu nenajedu dalších 5O km autem.
Druhá zkušenost s cykloservisem Bareš v Brandýse n/L je opačná od té první. Dlouho jsem váhal zda svěřit výměnu hydr. hadičky na brzdě servisu, nebo se s tím patlat sám. Nakonec jsem se zašel zeptat a jelikož byla cena velice podobná té, za kterou bych to patlal sám a dodací doba 3 dny, tak brzo jsem to ani nestih vyzvednout. S prací jsem spokojen, tentokrát si ode mě technik vzal i kontakt pro případ potíží. A potvrdila se zkušenost jiných a to že originál hadičky shimano jsou měkčí, bo teď mi příjde brždění účinější.
Aktualizovaná galerie fotek o snímky z výroby sedačky, poslední snímek - ořízlé sedačky je mázlej, musím přefotit. Ještě vyřeším řidítka a jdu si rozbít držťku při testovací jízdě.
Taky jsem na jednom svým kousku dělal kovovou sedačku a měl problém s její váhou. Kolik váží ta tvoje ?
Váhu jsem si zakázal, to už bych dávno skončil. Konstrukce je z kostry "pohupovacího" křesla. Momentálně je pro mě prioritou nosnost, mých skoro 100kg mi zatím moc šetřit nedovoluje. Časem asi skončím na azubácký, nebo podobný skořepině.
Váhu máme skoro stejnou :)) a udrží ji i míň festovní sedačka :))
dvolezite je usledovat vedenie retaze, aby potom nekolizovalo napr. zo sedackou, prednou aj zadnou vydlou a az tomu zakladu prisposob stavbu ramu, nie naopak, inak musis pouzit kladku.. dobrym prikladom je pre tvoj concept azub eco..
http://www.bentrideronline.com/wordpress/wp...
Na první fotce s navařenou zadní stavbou to vypadá, že hlavová trubka je víc svisle než na původní libertě, ze které je vzitá vidlice. To by zmenšilo závlek, hlavně když ta vidlice je tak hodně prohnutá. Kolik ti to vychází? Já bych na tak velkém kole klidně dal 70mm.
Jak už psali výše jiní pravděpodobně to bude mít malý závlek a mám velkou obavu, že spodní část zadní vidle bude vadit řetězu. Na prvním kole jsem udělal podobné chyby.
Natáhni si provázek mezi největším převodníkem a největším pastorkem a budeš hněd vědět, jak to vychází z vidlicí a se sedadlem. Jak vidlice tak závlek by mohlo vyřešit zalomení vidlice od rámu opačně, tedy nahoru, ale chce to změřit, to co píšu je jen odhad. Pochopitelně, když zvedneš zadni vidli, budeš muset zvednout i sedadlo. Druhá možnost je vidli zalomit ještě níž, aby nevadila řetězu a upravit sklon hlavové trubky, aby jsi docílil požadovaný závlek. Sedadlo by jsi v tomto případě asi řešit nemusel, neb řetěz by byl dostatečně nízko.
Jinak to je pěkný začátek. Nenech se odradit a vytrvej, výsledek pak stojí za to.
Pro závlek by bylo možná lepší vyměnit vidlici za nějakou s menším předsazením (anebo narovnat tuhle). Při takovémhle předsazení a Jirkou doporučovaném závleku bude podle mě hlavová trubka natolik položená, že to způsobí značný "wheel flop". Což sice není katastrofa, ale docela to znepříjemňuje pomalou jízdu a rozjezd/zastavení.
Na druhou stranu mám zkušenost, že příliš svislá vidlice může dát na lehu znatelně zabrat palcovému krku vidlice, takže to chce najít vhodný kompromis, anebo rovnou 1 1/8" vidlici. Záleží samozřejmě na tom, po čem a jak jezdíš -- díry, obrubníky, ... :) Já jsem palcovou vidlici na semi-low po pár tisících kilometrů ohnul "kolem spodního ložiska", ale po výměně za 1 a 1/8" to vypadá naprosto v pohodě (plus lépe sehnatelná lepší ložiska).
Máš pravdu, že lepší bude vyměnit vidlici za nějakou z menším předsazením, ale kolizi řetězu a zadní vidle se asi stejně nevyhne, jedině rolkou. Je to na jeho zvážení, co a jak udělá. Já bych asi prvně upravil zadní vidli tak, aby linka řetězu vyšla co nejlépe u vidlice i sedadla, pak bych řešil přední vidli popř. sklon hl. trubky.
Děkuju všem za připomínky, úhel hlavový trubky, pokud mi to někde neujelo je 72° tak jako u libert. Měl jsem 2, ale každá má jinak prohlou vidlici při stejné hlavové geometrii, byl jsem z toho vedle, nakonec jsem se řídil tím úhlem.
Zadní vidlice je z té liberty, tak to snad bláto nebude, Jezdí jich tady v okolí mraky, tak snad vydrží. Spíš se bojím, aby to neruplo někde ve sváru.
To s tím řetězem budu muset proměřit, to mi uteklo, rámovou trubku jsem se snažil dát co nejníž, abych neměl nohy moc vysoko, uvidím.
Opět jsem se dostal do garáže, abych pokračoval (aktualizována galerie). Po navaření střed. trubky a nasazení středu a klik se potvrdil předpoklad některých moudrých hlav lehostavebních. Neboli o 1cm jsem se dostal s řetězem do kolize u zadní vidlice, budu řešit kladkou. Co se týká přední vidlice, mám v plánu si nechat vyrobit novou s úchytem kotouč. brzdy, ale do té doby mi bude muset stačit nyní používaná.
Mám dotaz na zkušené, je lepší táhnout lanko v bovdenu až k přahazce, nebo použít návarky a po rámu vést holé lanko?
Při mé stavbě tandemu jsem všechny lanka vedl v bowdenu krom toho extrémně dlouhého k přehazovačce, to jsem musel nastavit neb se takto dlouhé prý nevyrábějí.
Když máš lanko v bowdenu tak máš jistotu že se ti tolik nezasviní (prach a jiné tekuté nečistoty se ti do bowdenu dostanou vždycky). A máš lanko lépe chraněné proti mechanickému poškození.
A halvně natáhneš bowden a přitáhneš to rambopáskou nebo elektrikářskýma stahovačkami k rámu. Návarky musíš mít v rovině aby se tii o ně nedřelo lanko a vůbec je to zbytečně složité.
Lehce offtopic poznámka - jak nastavit lanko aby to fungovalo? Když jsem kupoval komponenty na lehokolo na kupkolo.cz, tak jsem koupil i 3m "tandemová" lanka, teď jsem je v nabídce neviděl a když jsem si je chtěl u místního prodejce kol objednat (nechci platit poštovné větší než cena zboží) tak jejich dodavatel je neměl.
Je to velice jednoduché ale je potřeba udělat návarky a mezi ty navarky kde bude lanko obnažené dát konce lanka k sobě a následně použít elektrikářskou čokoládu kterou se volné konce protáhnou a pak se to jen dotáhne a funguje to.
Bohužel nemám fotku ale přes víkend ji mohu dodat (jen se mi připomeň)
Myslím, že to chápu, jednoduchej, ale geniální nápad, další důvod pro návarky
http://www.kolaalyze.cz/komponenty-lanka-a...
asi hned druhej odkaz na googlu ...
Mne na kole běží lanko k přehazovačce kus mezi návarky (využita zadní stavba ze starého Favorita), bohužel velmi blízko podél trubky, takže by spojka pravděpodobně drhla. Asi zkusím objednat u Tandembike řadicí lanka na několik let do zásoby. (zadní brzdové mi stačí vzhledem k umístění brzdy normální).
dlouhý bowden: sice se do něj (teoreticky) hůř dostane špína, ale když se tam dostane (a dostane se tam vždycky), už se nikdy nedostane ven. Delší bowden více pruží (což vadí jak u řazení tak u brzd) a má větší tření - klade větší odpor (méně přesné řazení a v extrémním případě se nemusí vrátit ani brzda). Všechna kola co mám s návarkama a děleným bowdenem fungují ok (a to jsem na některá co se týče údržby mnoho let nesáhl, lanko je někdy i viditelně zkorodované a zaprášené, ale funguje), jedno co mám bez návarků funguje bezchybně vždy jen krátkou dobu po výměně bowdenu. Takže hlasuju pro návarky, nepoužít je můžeš vždycky:-)
Musím přiznat, že i já se kloním spíš k návarkům, vlastně jen na hlavní rámové trubce a pouze k přehazovačce. Vzhledem k délce leháče se nejvíc bojím vůlí, vzniklých průhybem dloukého bovdenu. Zanáčení a hybnosti lanka bych se nebál, mám skvělou zkušenost s lankama potaženejma teflonem. U přesmykače nemá smysl přerušovat bovden na 20cm a brzdy budou v hydraulice.
Vyber si jaké chceš.
http://www.zbozi.cz/?typ=nabidky&q=ocelov...
Hlavně vydrž! To ostatní se poddá.
Dík za podporu, vydržím a nejen to, už když jsem se do stavby pouštěl, věděl jsem, že to nebude poslední stavba, že nějaký chyby nasekám. Takže mám doma v garáži ještě jednu trubku na hlavní rám. Nemluvě o tom, že mám méně šikovného kamaráda, kterej by taky rád lehl. Takže ani nevím, jestli stavím pro sebe, nebo pro něj ;c)
Tak testovací jízda se obešla bez pádu, kolo nastříkáno barvou (ještě počítám s laděním, tak na lakovnu počkám) a už jsem měl nový myšlenky na uchycení sedačky, takže včera jsem zas vzal flexu a řezal, až bude hotový nový uchycení, dám ho do galerie.
Děkuji všem zúčastněným za rady a upozornění, leháč už jezdí, viz. video v galerii. Dostal jsem se z fáze stavby do fáze ladění a už začínám řešit 1 problém. Původně jsem počítal, že dám na leháče nosič a plastovej kufřík, ale napadlo mě, že by batoh na zádech sedačky byl lehčí jaké verze používáte a v čem jsou výhodnější?
Já používám lehoučký nosič + tašku na něm. Na sedačku bych nic neuchytil, protože by mi to šlo hned do kola. I ten nosič mám jen pár cm nad kolem, takže taška musí mít pevné dno, aby se nosičem nepropadla.
Kolik to tvoje kolo váží, že řešíš, co bude lehčí?
Ještě jsem nenašel odvahu ho vážit a naštěstí není ani na čem. Obávám se, že až se k tomu někde dostanu, budu zděšen ;) Ono to není jen o tom, jestli batoh, nebo ten plastovej boxík ale i o tom, jak to spolehlivě uchytit. Obě varianty maj svý pro a proti, tak jsem na vážkách.
Tak jsem došel různými slepými uličkami ke zdárnému konci, už jen doladit barvu na pár místech a je hotovo. Nejen, že se chci pochlubit, rád pošlu do pácu pár svých postřehů, který by mohli jiným třeba i usnadnit cestu k leháči.
1. Kulatá trubka je sice stylová, v mnoha ohledech pevnější než jakl, ale vychytat osy, když je vše kulatý je celkem on.... těžký ;)
2. 24" kolo s pevnou vidlí je stejně vysoký - k hlavový trubce - jako 20" s odpruženou, ale to pohodlí, když to drncá jen v zadu ;)
3. Zjistil jsem, že jsem jednoznačně dolňák. Horní přímý a ani spodní přímý se nevyrovná spodnímu nepřímýmu řízení, už jen díky variabilitě nastavení.
4. Návarky na lanka je lepší vařit až opravdu na konci stavby, nestane se, že se v průběhu stavby ocitnou mimo dosah lanka ;)
A výsledek psuďte v aktualizovaný galerii
Pěkné.
Jen mi není jasně, proč tolik český neodpružených i odpružených homebuildů vyjde tak vysokých. To není kritika tvého kola, to je jen takové pozorování.
Protoze u nas kazdy ma vryty do podvedomi vysoky AZUB a jinde jsou beznejsi nizsi komercni stroje?
Na tom něco bude :) To se klukům povedlo :)
Přemýšlím, jaký výška je ideální pro začátečníky. Jestli je důležitější bezpečné zastavení a kolo spíše nižší a nebo jestli je důležité, aby kolo nebylo moc agilní do náklonů a tedy spíš vyšší. Bod jedna řeší sedačka hodně na sedato, pak člověk lépe dosáhne na zem i z relativně vysokého kola.
Já se svými krátkými nohami a položenou sedačkou tak nějak preferuji nižší kola a když sedám na neznámé kolo, tak se vždy cítím bezpečněji na kole nižším.
Výška vzešla z typu konstrukce a vybavenosti dílny. Ohejbačku trubek nemám. A nemohu popřít, že mi byly inspirací mimo jiné taky Azub a Shockbike ;)
Moje kolo je v podstatě stejná koncepce — rovná rámová trubka a zadní stavba, jenže tak o dobrých 15 cm nižší.
http://macikm.rajce.idnes.cz/2013_0421/...
Myslíš-li kola 20"/26", může být na vině malý (nulový) výběr kvalitních odpružených vidlic (pro 20") na trhu.
Tak jedna fakt kvalitní vidle pro 20" by tu byla, jen je pekelně drahá a moc lidí o její existenci vůbec neví. White Brothers dělají speciální lehokolovou vidli.
Tak nějak mi není úplně jasná souvislost mezi malým výběrem odpružených vidlic a výškou kola. Také by se dalo polemizovat o tom, které odpružení je důležitější. :)
Odpruženou vidlici jsem nepořizoval kvůli odpružení, ale proto, že kvalitní pevnou 20" vidlici s návarkem na kotouč. brzdu bych pořídil dráž. Je pravda, že mi původně nestačila, musel jsem dokoupit ještě jednu pružinu s regulační zátkou do druhý nohy.
Nejspíš jsem někde něco přehlédl.
Jako vidlu jsi nakonec použil (a upravil) - fotka v galerii je "nečitelná".
8-)
Fotky jsou v gaalerii, odkaz na ně je v úvodním příspěvku ;)
Vypadá to na RST Capa T 20" , je to tak ? Také o ní už nějakou dobu uvažuji . Můžeš prosím tě trochu podrobněji popsat ty úpravy , které jsi na ní provedl ? Díky
Mám ji taky a vzhledem k hmotnosti co na ni spočívá :)) jsem taky musel doplnit druhou pružinu a štelovací šroub, jinak byla furt na doraz......
Měnil´s u ní krk 1" za 1" a 1/8"? Musel´s ji nějak upravit?
Měnil, normálně jsem tu díru převrtal a novou trubku zalepil a zajistil třemi ocelovými nýty.
Koupil jsem Capu se závitem, krk jsem si u firmy Cyklo Bareš v Bryndýse nechal prodloužit, bo mám dlouhou hlavovou trubku. Po prvním usednutí byla moc měká. V Cyklocentru na Vinohradský v Praze - dříve Cyklo Prág jsem koupil klíč na RST vidlice, objednal pružinu a zátku - je to ten štolovací bazmek. Z výroby je v této vidlici prižina jen v jedný noze, druhá je jen kryta zátkou. Zátku jsem vyndal, do nohy vložil promazazanou pružinu a našrouboval zátku. Musí být při našroubování nastavena na lehko na doraz. Zátku jsem dal do hlavové trubky vidlice a bylo hotovo.
Koukám, že s těma zátkama jsem to napsal zmatečně.
Starou pouze krycí zátku z prázdné nohy jsem vyndal, do nohy vložil promazanou pružinu a našrouboval novou zátku se štelováním tuhosti. Musí být při našroubování nastavena na lehko na doraz. Starou zátku jsem dal do hlavové trubky vidlice a bylo hotovo.
To je celkem jednoduché.
Podívej se znovu na fotku kola z boku a všimni si, že by bylo lépe zadní vidlici zalomit nahoru a né dolu, jak je nyní. Současně by se musel změnit sklon hlavové trubky a přední část před hlavovou trubkou zalomit dolů. Jenže to už můžeš rovnou postavit nový rám. Na první pokus to vypadá dobře. Přeji mu hodně spokojených kilometrů.
vysoký? Vždy´t to má tak akorát. jak bys to chtěl udělat nižší? To by musel dát o dost menší kola nebo sedlo mezi kola a šlapat do nebe. To vysoký šlapání sice některým nevadí, ale mě třeba docela hodně. Blbě se mi šlape a tak třetina až půlka výkonu je pryč.
Tohle kolo ještě zas tak vysoké není, jsou tu i mnohem vyšší homebuildy. Geometrie hodně českých homebuildů je taková kochací. Tím rozhodně nechci jakýkoli homebuild shazovat. Jsou tu samozřejmě výjimky, třeba Marble, PS, Holfi :)
Pro mně je třeba diference 18 cm rozhodně přínosem, když sednu na stroj se šlapáním nízko, rozhodně nejsem schopen podat takový výkon. Ale tohle bude určitě dost o tréninku a o zvyku.
Já jsem schopnej na kole s takovou diferencí jak uvádíš jet, to jo, ale podat nějakej výkon? To ne...
Vyzkoušeno a pár stovek kilometrů naježděno i na jiných kolech než na svým a prostě se mi šlape blbě, brní mě nohy a bolí svaly.
Pro mne je prostě maximum pro pohodlí a slušnou jízdu, když je šlapání ve stejný vejšce jako sedlo. Na takovým Azub Easy se mi ale jelo líp a rychleji než na mým Azub4 nebo teď na Apusu. Asi bych to nějak řešil, kdybych ze sedla nedosáhl na zem, ale ten problém nemám. Takže vyhrává pohodlí při jízdě.
Dík, že jsi se mě zastal náčelníku ;) Taky mi to příjde tak akorát. Je pravda, že rukou na zem nedosáhnu, ale to mi až tak nechybí. Vzhledem k mému kochacímu stylu jízdy ani neřeším, jestli bych podal větší výkon s nohama výš.
Taky si myslím, mít Tvou šikovnost a dílnu, tak bych už dodělal rám 20/26, abych mohl připřáhnout poslední dítě za sebe na jeho 16" :-)
... proč ho nepřipřáhneš za předposlední děcko?
8-)
Protože nemám jak připřáhnout to předposlední... Všecko na připojení dětského kola chce buď zábradlí nebo 26" vzadu.
nejsem si jistej jak vzadu vypadá Eco (máš Eco, ne?), ale nešlo by to nějak takhle?
http://jurimir.rajce.idnes.cz/Klepec_s...
To už jsem zkoušel u azubu tu sedákovou trubku k origami, ale písmem Petra Hebedy k ecu nepasuje. Navíc by to bylo na 6-kách šroubkách, což se nedá považovat za ideální. Už mě ale varianta to pasblind koupit a třebas fušersky upravit nebo prach sprostě okopírovaně vyrobit na míru napadla. Variantu vzítí nějaké trubky a zkusit ji připevnit k jednomu (oběma) rameni vidlice jsem nepromýšlel, i když k oběma by to zvládalo krut i ohyb lépe. To už vyjde levněji dodělat ten náznak LWB, které mi trčí v sušárně. Kdyby byl zámečník s volnem a dílnou, tak by to uvažování mohlo vypadat taky úplně jinak.
Vezmi 20" vidlici (popřípadě 24", co by líp pasovalo), trochu uprav a použij to místo těch podpěr sedačky. K tomu by ti to už chytit mělo jít bez problémů.
Ještě bych použil hlavovou trubku a do tý tu vidlici, je dobrej nápad, chytit oj za nábu, tu dát do vidlice, jen tu vidli bych dal do hlavový trubky a až tu k rámu, aby to mělo i boční krut ;)
Toto sem nepobral, tady bych prosil nákres, jinak by bylo lepší tu sedlovou vidlici neupínat k nábojové ose, i když by to mělo tuhost asi největší. Pak bych asi neupnul nosič jen tak, ale až po úpravě.
U závěsu za kolo je nutné řešit jak horizontální, tak vertikální pohyb tažného tělesa - kolo, přívěs. Tak mě napadlo to udělat obráceně, než mám chycení řídítek. Hlavovou trubku ze starýho kola chytneš k tažnýmu kolu, musí být na výšku. Do hlavové trubky s hlavovým složením chytneš tu vidlici, může být i menší než 20", náboj který připevníš na konec oje taženého stroje dáš do vidlice. V náboji se bude oj pohybovat na výšku a v hlavové trubce do stran.