Určitě už jste zaznamenali, že výrobci (zatím někteří) začínají přicházet s novým rozměrem kol - 27,5". Takže vedle 26" a 29" tady bude něco mezi. Na krámech to ještě vpodstatě není, ale např. v posledním Velu už píšou, že výrobci vidlic (Fox, Magura,...) už začli vyrábět tenhle rozměr pružení - a ti to samozřejmě začli dělat na požadavky výrobců kol jako takových.
Já mám kola 26", devětadvacítky mě netáhnou (nelíběj se mi, byť jsou v terénu lepší)- ale tenhle mezirozměr by mi možná (určitě) vyhovoval víc než ta 26". Kupovat to ale už nemíním...
Co vy na to? :-)
Já na to, že jsem se nejdřív koukl na datum příspěvku, jestli tam není 1. 4. :-)
jen ta cena :-) http://www.duratec.cz/cs/842-torain-27-5/designer/
Jakýsi podělaný kompromis spojující nevýhody velkých a malých kol. Dost bylo kompromisů. Pořizuji 12" koloběžku, a teď mě nadchnul 36" monsterbike;-)
12 koloběžka je nejlepší :-)
Tak měl by to být kompromis mezi 26 a 29".
Mě 29" jednu dobu moc lákaly, ale na jezdění po městě, skákání přes obrubníky a koleje, na vození výtahem, nosení po úzkých schodech, chodbama, skladování na balkónu, mají 26" nezanedbatelné výhody, pár cm vpředu i vzadu ve zmíněných situacích pomůže.
27,5" by mohly mít velmi zajímavé jízdní vlastnosti. Zatím na ně názor ale nemám. Až na ně bude MINIMÁLNĚ takový výběr vidlic, plášťů, duší, ráfku, jako je dnes na 29", tak má smysl vůbec se tím začít zabývat;-)
Za mě zbytečný rozměr. Rozdíl v chování 26tky a 29tky zase není až tak velký (jezdím už poměrně dlouho současně oba rozměry). Rozdíl 27,5" bude od obou těch rozměrů s minimálním rozdílem až to ztrácí smysl.
A zatím je dostupnost a výběr komponent stejně tragická.
Ono i dnes po více letech i ve 29tkách je pořád výběr menší a dost věcí chybí (které jsou k mání ve 26tkách), už to ale aspoň jakž takž jde.
Hele, jaké se používají na 29" převody? přišlo by mi logické, kdyby se používali menší převodníky nebo větší kazeta.
Jaké komu vyhovují :-)
Já třeba vozím na 26" a 29" převody úplně stejné. Kola se liší +- o 10%, takže ty stejné převody jsou pak na 29tce o těch 10% těžší.
Já to tak vozím proto, že 29tku mám celopevňáka, takže lehoučká raketa a to snese o něco těžší převody.
26tky mám dva 150mm fully, které zase snesou o něco lehčí převody.
Na všech třech kolech teď vozím 12-36 kazetu + 24/32/42 trojplacku.
Jestli to máš takhle, tak proč ne.
Mně prostě nedává smysl to, že se na různě velkých kolech určených do stejného terénu, používají stejné převody. Stejně jako mi nedávají moc smysl těžké převody na krosových kolech.
Budoucnost je v aluminiu; ne ve 27,5"... ;)
Je to jen marketing, hledání (spíše však vyrábění) děr na trhu.
Budoucnost je v kvalitních Cr-Mo ocelích. Jenže bohužel lidi už jsou naočkovaní, že jedině hliník je správná cesta. To, že časem úplně ztratí vlastnosti, jim vůbec nevadí.
Mi povídej. Mám tu dvě kola (al rám) a je jim 10 let. Jedno takové na popojíždění po městě a na turistiku. Neřeším. Ale to druhé je horské. Pět let se mi tu válelo a teď jsem se rozhodl, že ho oživím (hlavně mu koupím pedál - kdo ví, ten ví:-)) ) a bude ze mne biker. Ale jako strojař se bojím:-) Vím, co je slitina Al za svinstvo... A babu raď:-)
Sorry za OT
No to mi delas radost.
Mam kolo po jistem starem gentlemanovi, ktere ma tak 60 let (presny puvod nejisty), ale duveruju mu, ta ocel vypada, ze je to ta stejna, co se z ni staveji mosty... :)
Taky mam kolo Cr-Mo, to ma patnact let, ale porad mu docela verim, i kdyz treba predni vidlice uz odesla. Ale prislo mi, ze v primerenem case.
A pak mam horaka, dural, pet let. Chces rict, ze za dalsich pet let se mam zacit bat na nem jezdit? To jsem nemel v planu - jak je asi z dosud receneho zjevne, neopoustim stare zname pro nove... :)
Už klasik prohlásil, že budoucnost patří aluminiu, tak jaký naočkování?
Tak proč většina lidí chce mít hliníkové kolo? Protože jim před nějakou dobou výrobci "natloukli" do hlavy, že hliníkový rám je lehčí. Což je blbost, když se udělá rám z drahé a kvalitní Cr-Mo oceli, tak bude lehčí a bude mít lepší vlastnosti než hliník.
Nemám v hlavě tabulky a nejsem strojař, ale věřím, že ti, kdo tohle "natloukli" do hlavy mně, tomu rozumí.
Kdysi jsem na tohle téma dělal seminárku na VŠ (matroše). Někde se to tu i válí. A opravdu závěr byl takový, jak zde popisuješ.
Jestli nebude problém v tom, že dostatečně kvalitní a strovnatelně lehký CrMo bude cenově převyšovat Al. A obyčejný ocelák v ceně hlíny bude těžkej jako tank. Asi je potřeba srovnávat srovnatelný podle daného kriteria, v tomhle případě ceny...
Tenkrát jsem v té seminárce porovnával klasický CrMo (z toho z čeho se dělali rámy) a klasické slitiny Al. Takže to, co běžně potkáš na krámu. Záleželo zde na konstrukci rámu a poměru průměru trubek a tloušťky stěny.
Neznám výsledky a netroufnu si srovnávat. A nechci porovnávat ani pomlouvat CrMo, nebo Al. Jen návrh možnosti.
Taky je možný, že Al je marketingově vděčnější, protože "nafouknutý" rámy jsou mnohem atraktivnější, než tenký trubičky a taky se na nich mnohem lépe vyjímá značka kola :-)
No jistěéééé, přece nebude ten můj terénní tank z nějakých piditrubiček, fuj :-) Lešenářské trubky to jistí, akorát teda z "hliníku", no :-)))
Nedávno jsem to postavil vedle mého bývalého starého Favorita a byl to hodně smutný pohled :-) Nechápu jak mne něco tak subtilního mohlo vůbec uvézt :-) Dneska bych na to strachy nevlezl ;-)
Nejen ta cena, ale on vůbec takový rám nepůjde pořídit. Ocelový rám s nejlepších a nejlehčích trubek co jsou na trhu k mání je u biku pořád kolem 1,5-1,6kg a přitom bude stát více než dražší karbonové rámy (které budou mít kolem 1kg a současně budou tužší).
Hliníkový rám kolem 1,5-1,6kg bude stát tak pětinu nebo spíš ještě méně. A není problém pořídit 1,2-1,3kg hliníkový bikový rám (tam už ale to začíná být právě na té hranici, že takové rámy začínají mít problémy s životností).
Musím zcela nesouhlasit. Ocelový rám aby byl tuhý a lehký, to se neudělá ani z lepších trubek (které jsou pro rámy k mání), dnes prostě bez šance. Nehledě na cenu, která je pak zcela mimo.
Tady je zajímavý materiál k počtení, který řeší i výdrž různých materiálů v praxi než to praskne.
Nejvíce tam záleží na konkrétním rámu, ocelové rámy v tom testu dopadly některé hodně mizerně (výrazně těžší a ještě praskly zdaleka nejdříve).
A to v tom testu jsou samé dražší rámy renomovaných značek.
http://sheldonbrown.com/rinard/EFBe/frame...
A to ten článek je hodně starý, od té doby je výroba lepších hliníkových rámů úplně někde jinde, tím myslím hlavně u biků.
Díky hydroform se to posunulo zase výrazně dále (zejména u fullu, kde větší tvarování trubek je potřeba z více důvodů).
A pak samozřejmě dnes karbon, ten je jasná jednička v rámech už pár let. Tady to už brzdí pouze vyšší cena, která ale podstupně klesá.
U karbonu to není pouze o tom, že stejně odolný a tuhý rám může být mnohem lehší, ale u HTčka i o vlastnostech karbonu (pohlcování vibrací).
V karbonu jsou dnes dražší a lepší bikové rámy pod 1kg a přitom odolnost těch rámů je pořád velmi slušná.
V DH se také používají dnes už jen hliníkové a karbonové rámy a tam jde v první řadě o odolnost. Srovnatelně odolný ocelový rám je neskutečný ingot.
Řeší se v tom odkazu taky stárnutí slitin hliníku? To je právě ten největší problém. Slitiny po určité době (někdy se udává i tři roky) prostě ztrácí své vlastnosti. A to docela fofrem. Ocel je v tomhle směru stálá (vlastnosti se mění nepatrně)
Hele, nemá to stárnutí skutečně podstatnější vliv na takový ty superzávodní "alobalové" rámy ? Jenže tam se stejně s delší životností asi moc nepočítá. Je otázka, jestli se to týká nějak znatelně i těch našich cvalíků :-)
Myslím, že ne. Je to stárnutí materiálu a je přeci jedno, zda je to na závodním speciálu nebo na klasickém kole. U toho speciálu je riziko v tom, že se hledí na hmotnost a tím pádem se rám navrhuje na hranici K faktoru (bezpečnosti).
Já mám teda doma rám od authora, 10 let starý, ztenčovaný a docela se i bojím:-)))
Pokud to stárnutí Al není jen taková UL, tak určitě bude rozdíl nejen ve vlastnostech jednotlivých slitin, ale rozdílné projevy stárnutí bude mít tenoučká závodní stěna trubky (plus několikanásobně větší zatížení, nemyslím hmotnostní) oproti tlusté stěně na běžném kole.
O tom stárnutí se mezi laiky rádo vypráví - zajímaly by mě ale objektivní závěry a skutečný význam pro běžného cykloturistu, nebo rekreačního bikera...
Stárnutí je prostě proces, který vzniká po tepelné úpravě. Je to vlastnost materiálu, jako je třeba křehkost atd. Vyrobíš slitinu, nějak ji tepelně zpracuješ a ona se pak nějak chová. Je to na celá scripta:-)) Někde je tu ještě mám.
Rozdíl ve slitinách je, protože výrobci se právě těchto špatných vlastností chtějí samozřejmě zbavit. Ale fyzika a chemie je potvora.
Myslím, že by o tom víc pokecala bára. Ta snad matroše i studovala.
Jasně, podle dost známé reklamy i "železo stárne".
Jde spíš o to, jaký to má skutečný vliv pro běžného člověka. Zatím jsem nějak nezaznamenal nějaká hromadná přirozená úmrtí rámů z důvodu stáří.
Železo stárne. Ale u něj je to jako u vína.
Pro nás to má asi prd význam. Ale já mám třeba zeslabovaný rám a tam už se po deseti letech docela bojím. Je pravda, že dobrou polovičku ležel doma opřenej o zeď
Právě, jestli jde o oprávněné obavy, nebo jestli nejsou na řadové cyklisty aplikované "obavy" profesionálních rabiáků :-)
No já právě řeším, jestli to mám řešit:-))) Takže to asi řešit nebudu:-)))
Maximálně bych občas rám prohlédnul. Ono když to praskne (a to může cokoliv), tak se ten rám najednou celý nerozpadne.
Prasklých rámů jsem viděl spoustu, ještě jsem ale nikdy nezažil, že by kvůli tomu někdo měl pád. Tedy nepočítám situace, kdy to bylo opačně (při pádu, nehodě rám teprve prasknul).
Pokud se ten rám nepoužívá, tak vydrží i ten hliník věčně. Stále létají např. letadla, která jsou starší než 50 let a jsou z velké části z hliníku.
Hlavní problém je právě u těch superlehkých rámů, ovšem tady je zase jedno co to je za materiál, viděl jsem spoustu prasklých ocelových rámů, to samé hliníkových. A převážně praskali ultralehké rámy nezávisle na materiálu.
A pokud jde o zatěžování, tak to jasně ukazuje ten test, že to není vůbec o materiálu ale o konkrétním rámu...
Z praxe mám k dispozici svůj první hliníkový bike a to z roku 1995. Nedávno jsem ho zkoušel a žádné změknutí nebo něco podobného jsem nepozoroval ani náznakem.
Samzořejmě nějaké menší změny bych nepoznal, pokud je ale rám výrazně měkčí, tak to poznám hned, takových jsem jel více i nových.
Další můj hliníkový rám z roku 1998, na kterém jsem najel přes 20tis. km jsem za pár korun v podstatě věnoval už před více lety kamarádovi. Ten na něm jezdí do dnes a rám drží. A to byl už poměrně lehký rám, už slušná plechovka.
Prasknout může stejně cokoliv a kdykoliv.
Já bych zase s abym docela souhlasila. Mě je fukáč, z čeho je moje kolo vyrobený. Nevím to a ani to vědět nepotřebuji. Líbilo se mi, dobře mi sedlo a jezdí suprově, nic víc nepostřebuji.
Zkrátka je to o uživateli.
Někdo potřebuje div ne chemický rozbor, jinému stačí, že to vypadá jako kolo, má to hezkou barvu a má to lepší jízdní vlastnosti než kolo předchozí.
Paralelně s touhle diskusí čtu diskusi za zelpage.cz, kde se zrovna probírají velikosti soukolí u parní lokomotivy. Takže když jsem překliknul zpátky sem, nějak jsem se nemohl zorientovat a hlavou mi prolétlo, tak oni ty nápravový tlaky řešej už i na Nakole. :))