ahoj všem. potřebuji poradit a nechce si mi číst stohy vyhlášek a někdo z vás to třeba ví. to co je na obrázku je můj home made výrobek. ptám se, splňuje současnou legislativu ČR/nebo EU? na dokreslení stavu:výkon 350W,žádný pedelec pouze akcelerační páčka, rychlost bez příšlapu je vyšší než 25km/h, ovládáno z kola, ale vše je na vozíku, včetně pohonu, kolo není až tak elektrokolem ale vozík je elektrovozíkem. znam vyhlášku EU o elektrokolech, ale jak je to v tomto případě? ptám se proto, zdá mám být hrdina s nadhledem, až mě zastaví, nebo mám dělat hlupáčka. co vy na to? nenašel jsem právě nyní díru v zákoně?
No Já ti nevím mám teda orig. Elektrokolo Guewer Cros ,ale něco jsem četl.Tenkrát někdo něco povídál,že musím mít nějakou kartičku ale ani Já jí nemam:-)
Elektrokola a zákon
Jako elektrokola jsou brána dvoukolová nebo tříkolová vozidla s výkonem motoru do 250W, s maximální rychlostí 25km/h a hmotností do 40 kg.
Všechna námi nabízená elektrokola splňují přísnou Evropskou normu EN 15194.
Tady je pár odkaz :
http://www.elektrokolonamiru.cz/Certifikaty/
Neřeš to a jezdi....při týhle úrovni zpracování běžnej policajt nepozná že to není tovární výroba a pak už záleží jen na tobě co mu nabulíkuješ....
Já bych to taky moc neřešil.Mám ještě tříkolku a policie kolem mě jela koukala divně ale zatim nezastavila a to jsem měl motor zapatej :-)
Ale podle těchto předpisu je vše v pohodě.Snad jedině jako blatníky,zvonek.odrazky a takové ty kravinky
http://nedrise.cz/content/2-legal-notice
Je možné, že by to šlo uhrát na díru v zákoně s tím, že zapomněli na motorizované vozíky. Nicméně pokud bychom brali za jistou analogii vozíky na děti, jejichž existenci odmítal donedávna zákon uznat, tak tam někteří vysocí představitelé Pomahájících a Chránících zaujali obvyklé totalitní stanovisko "co jsem já nepovolil to je zakázané". Takže podle mě bys s tímto přístupem mohl narazit na to, že to budeš muset hnát do správního řízení atd. Pak by z toho byla dlouhodobá a potenciálně drahá záležitost.
Můj přístup na tvém místě by byl pokorným a omluvným tónem příslušnému příslušníkovi vysvětlit, že jsem si zákon důkladně zkontroloval, splňuju limit na váhu a maximální rychlost pohonu a tak je to podle mě legální. Kontrolovat tu rychlost nebude, musel by na to sednout a riskovat, že se ztrapní při pokusu o rozjezd. Pokud je zároveň s tím nebude dráždit něco dalšího, jako absence odrazek a světel nebo nějaký přestupek spáchaný za jízdy, tak by tě podle mě měli pustit.
Ahoj, nevím jestli je díra v zákoně, ale tuším že by se na to dalo nahlížet jako na motorizovaný příves jako mají kloubové autobusy. Ale nejsem si jist jak je toto ošetřeno v zákoně.
Nicméně v tvém případě bych se tvářil tak že to je v pořádku. A pokud by se našel nějaký policajt - rejpal tak bych se přiklonil k metodě vysvětlit a argumentovat.
možná pomůže jakejsi "výcuc" - http://www.motokola.cz/htmls/legislativa.htm
(bez záruky za správnost)
osobně bych asi vysvětloval, že pomocným motorem není vybaveno kolo, ale vozík
a o motoru pro vozík se nikde nemluví :-)
jinak se možná zkus nakontaktovat na výrobce tohohle - http://www.translog.cz/pdf/Pomocn%C3%BD%20motor...
možná ti poradí ...
Já jsem někde nagooglil dost těžký spor o interpretaci té vyhlášky. Prodejci elektrokol se opírají o bruselské limity 250W/25 km/h.
Naše vyhláška prý mluví o 1000W ale údajně jen pro spalovací motory. Ti právníci se přetahovali o slovíčka jestli ta zmínka o spalovacím motoru není jen v souvislosti s kubaturou.
Nejsem právník ale nepřipadá mi logické omezit elektromotor na 250W a spalovací 1000, je to jednoznačná diskriminace "čisté energie" , kdybych chtěl argumentovat bruselštinou.
Ale obecně, kašlu jak na ouřady naše tak ouřady v Bruseli, nemají šanci výkon poznat, motor stejný, baterie stejná, celý ten trik je v naprogramování řídící jednotky. V případě opravdu vážného problému pak lze tuto snadne během vteřiny odpálit přepólováním a mudruj bruselskej mudrlante. Vůbec bych do "legálnosti" neryl. Asi si to nepostavil proto, abys s tím divočil po lesích nebo drtil maminky s kočárkama v parku, že jo.
Kdyby existoval použitelný spalovací motor o výkonu 250W, věř mi že by to omezení platilo i na spalováky. Jenže neexistuje a proto těch 1000W. To by museli spalováky rovnou zakázat, což si v kocourkově/EU dokážu živě představit. Ekoteroristi a jejich "zelená energie", jak to slyším otevírá se mi kudla v kapse. Obzvlášť fotovoltaika v podání ČR, to se nikde na světě nevidí. :-(
On ten 250W elektromotorek tak není použitelný :-).
V každém případě ten Brusel jen škodí.
Těch 1000W platí jak pro spalovací tak pro ele.
Pozor na tu poznámku, že někdo něco nepozná, pořád se na všechno díváme z pozice Čecha a ne euro-občana, u nás je sportem se s policistou hádat, ale např. v Německu policista nedělá chytráka, že všemu rozumí, ale drží se zákona a ten mimo jiné pro celou EU uvádí, že např. "Elektrokolo" musí mít štítkem označený výkon, napětí a další. Proto např. našim zákazníkům doporučuji vozit sebou prohlášení o shodě, hlavně v cizině.
Jirka
Po přečtení celého vlákna nemůžu reagovat u každé poznámky zvlášť, proto se pokusím to malinko dát dohromady. Musíme rozlišovat jízdní kolo, jízdní kolo s pomocným motorem a motokolo.
To co se prodává pod názvem elektrokolo a splňuje to jak Směrnici evropského parlamentu a rady 2002/24/ES, tak Normu Evropské komise pro standardizaci CEN: EN 15194 je ze zákona jízdní kolo a nic jiného. Kolo s pomocným motorem do 1000W (jak spalovací tak ele.) je jízdním kolem pouze v případě, že pomocný motor nezasahuje do konstrukce (tady začíná být jasný rozdíl v "elektrokolu" a v tom co za "elektrokolo" někdo vydává). A všechno ostatní co se do těchto přepisů nevejde je motokolo, nebo moped, tudíž řidičák, helma atd.
Pozn.(jak to vidím já) Do konstrukce jsi nezasáhl, na jízdní kolo (elektrokolo) nesplňuješ, ale možná se vejdeš do jízdního kola s pomocným motorem.
K otázce elektrokol můžu odpovídat na případné dotazy, motokolům a kolům s pomocným motorem nerozumím.
Jirka
Mezeru jsi nenašel, pohybuješ se v kategorii pomocného motoru do 1000W, kterým jsi naopak neprovedl zásah do nosných prvků kola, což je právně.
Ještě jedna poznámka: víc jak 25km/h Ti to "nejede", jinak už je to motokolo.
Jirka
To je takovej vopruz s těma právníkama, i jako študovaný statik mám problém s termínem "nosná konstrukce kola". myslí se nosnou knostrukcí rám plus vidle - nebo i kola jež se otáčejí - a které v mém pojetí bych chápal jako "podpory" v případě jízdního kola "pohyblivá ložiska".
V takovém případě by instalace motoru do ráfku nebyla zásahem do nosné konstrukce kola.
Jsou to paka bruselský :-)