V mém pokusu šlo o to, jak z nábojového alternátoru (nesprávně dynama, ale je to kratší) 6V 3W dostat větší výkon i za cenu těžšího šlapání.
Každý dynamo na kolo je konstruováno tak, aby připojená žárovka 6V 3W svítila naplno asi při 20km/h a dál už se svit příliš nezvyšoval. Protože není možné vyrobit generátor konstantního napětí při proměnných otáčkách s permanentním magnetem, jsou dynama řešena jako zdroj omezeného proudu 0.5A a napětí se zvyšuje jen do dosažení tohoto proudu.
Napadlo mě - co takhle nechat napětí vyrůst třeba až na 20V a měničem ho stabilizovat na 6V, tím bych mohl dostat až 10W, to byla výzva!
Zapojení pokusně zbastlené na nepájivém poli s obvodem LM2575, s 5 tranzistory, tyristorem a dvojitým OZ fungovalo na stole naprosto správně. Ve sklepě jsem ho zkusil připojit ke kolu. Výsledek byl nevalný, až mizivý, no zkrátka - dynamo to neutáhne.
Samotný měnič s LM2575 má účinnost 77%, což by těsně stačilo, ale s každou další přidanou součástkou - hlavně nutného usměrňovače - účinnost klesla až pod 60%. Při zběsilém točení rukou na 30km/h se podařilo vymáčknout 0.7A při 6.5V, což je sice jistý úspěch, ale pod 20km/k to zase nefuguje vůbec a to by se s dynamem samotným nestalo.
Takže jediným řešením, jak dosáhnout většího výkonu, je používat 12V systém. To je vyzkoušené.
Pokud připojím usměrňovač přímo k baterii 6V, poteče tam 0.5A asi při 20km/h, to jsou 3W a dál už nic víc.
Při baterii 12V tam poteče 0.5A sice až asi při 30km/h a víc, ale je to 6W. Pokud bych použil baterii s ještě větším napětím, dostanu ještě větší výkon, ale zase až při vyšší rychlosti.
Jakákoliv další elektronika jenom snižuje účinnost a výkonu nikdy není nazbyt.
Ještě dodávám, že když se k dynamu připojují pouze přímo žárovky na různá napětí, ale vždy na 0.5A, je dosaženo daného výkonu dřív, protože nejsou ztráty na usměrňovači.
Co na závěr - zabádal jsem si, ale už toho na nějakou dobu nechám a budu radši jezdit.
a pri pripojeni k 12 voltove baterii pri nizsich rychlostech ? nemas nejake mereni treba pri 5, 10, 15 a 20 kmh ?
Tak při 5 až 10 to nebude dělat skoro nic, 10-15 trochu víc, od 15kmh už půjde nabíjecí proud rychle nahoru. Rozhodně doporučuju.
Když se připojí jenom 12V žárovka bez usměrňovače a baterie, bude svítit i při nižší rychlosti, ale při 20kmh už skoro naplno.
Parametry u toho nového Shimana jsou prakticky shodné s dynamem SON, kde přímo píšou, jak se dá pužít i na 12V, tady: http://www.nabendynamo.de/12vinfo.htm
Mimochodem - u toho dynama SON jsou údajně nejnižší ztráty naprázdno, ale nikde jsem nenašel srovnání s novým Shimanem. V nějakém starém testu uváděli, že u Shimana byly ztráty nad 25kmh dokonce vyšší při vypnutí, ale to u mě tedy není.
Jediné známky přítomnosti dynama poznám na rovné silnici nad 50kmh (tedy s kopce) a zapnutém nabíjení, kdy je v prstech cítit mírná vibrace řídítek. Při přepnutí nabíjení na 10% nepoznám nic.
Zajímavé, dík za informace.
Potreboval bych udelat gretze k dynamu s co nejmensim ubytkem napeti, jaky mam pouzit diody ?
Diky
Nejlepší by byly schottkyho diody nebo diody z počítače z větve 5V (úbytek 0,2V)
Takze z nich udelam usmernovac, starej zdroj nemam, takze co mam treba v gme koupit ?
diky
Kup 4x SB260 - 2A, 60V. Stačily by 1A, ale ty jsou u GM dražší.
Pokud budeš mít usměrňovač trvale připojený a baterie odpojíš, musí být aspoň na 60V, nejlépe na 100V, jinak budou při vysoké rychlosti hřát.
Ještě dodávám - toto téma už NEPLATÍ, měnič funguje, jak jsem napsal později.