Ahoj všem, kteří propadli kolu. Po kolika km necháváte v servisu změřit řetěz u crosse a po kolika u mtb??
Typ retězu u crossového je Sram pc 850 za cca 280 Kč, na mtb je za 550 Kč Schimano, předpokládám ale, že to asi spíš souvisí s tím, jakým stylem jezdím a jak se o retěz starám. Prostě řeším, po kolika km to tak nechat vyměnit a jetli se ta životnost nějak liší u crosse a horáka. Děkuju za zkušenosti.
http://www.kupkolo.cz/vyhledavani/?s=search&...
http://www.kandrac.net/bike/technika/retezy.php
V kilometrech se to nedá ani přibližně říct, je tam příliš mnoho proměnných. Probíralo se to tu několikrát, tak jen stručně:
- Síla šlapání (souvisí mj. s hmotností jezdce)
- Způsob řazení a používané převody
- Prostředí, v jakém se jezdí, zejména prach, bláto, v zimě sůl
- Kvalita výrobku (v rámci jednoho výrobce a typu se mohou ročníky a jednotlivé série značně lišit)
Buď měrka, nebo preventivně po sezoně, pokud jezdíš málo.
Já osobně měním max. po 1000 km, abych zbytečně nehoblovala pastorek.
Tebe si musí výrobci řetězů předcházet :-) Takových preventistů by potřebovali určitě víc.
Na treku jsem měnil po cca 16 tis.km převážně v horách (Campa C9)
Na horácovi tam zatím mám ten, s kterým jsem to kolo před dvěma lety koupil a ještě je dobrej. Taky lítá po horách, m.j. Drtič a dost bláta. Nemám pocit, že bych nezabíral a ode mne bude mít víc jak 3 tis.km.
Ja ti nevim, loni jsem se na retez na treku nejak vykaslala a po tech necelych 4 tis. je na odpis nejen retez. Ale uznavam, ze casto radim jak prase pod zatezi.
To je přesně o té rozdílné výdrži jak psal na začátku Joe-CUBE.
Mně třeba vydrželi 9tkové řetězy na biku (včetně i fullů) kolem 3,5tis. km s tím, že měním včas (měním 132,9mm) a kazeta mi vydrží větší množství řetězů (většinu to ani nezjistím, protože dříve než ji zničím, tak z jiného důvodu dám novou, pod 10tis. km na kazetě jsem neměl nikdy).
U 10tkové HG 94 zatím ještě nevím, tam mám najeto asi 1tis. km a zatím vypadá, že vydrží ještě dlouho. Jak dlouho, to se teprve uvidí.
Nemate nekdo z Prazaku a okolnich mirne jety retez na osmikolecko? Opravdu bych neco takoveho do foroty potrebovala, protoze novy retez mi uz nebude sedet a abych nemusela hned menit vsechno, az se mi stary retez odporouci do vecnych lovist.
9-tkový řetěz na 8-kolečku bez problémů funguje. A bude nejspíš i 10-tkový, protože vnitřní šířka článků 9-tkové a 10tkového řetězu je stejná a liší se jen stejná (10tkový řetěz na 9tkové kazetě a převodních funguje bez problémů, to je ověřené).
Opravdu devítkový řetěz sedne na osmikolečko? A kolečka přehazky? (všecko sram). Mně se dřív velmi osvědčila na devítikazetě C9, ale teď mám osmikazetu a neodvážil jsem se tam C9 dát (prodavač se na to mračil a říkal že nee) tak jezdím nějakou osmičkovou metráž za dvě stovky..
Teda nechat si v servisu zmerit retez, to mi uz prijde trochu jako luxus. :)
Ja retez HG50 menim po cca 8 tisicich, ale jednak se neptas na lehokolo, na mereni vetsinou kaslu, menim az zacne blbe radit a pak rovnou menim i kazetu (stoji mnohem mene nez 3 retezy).
Proč luxus?!?
Mě to přijde naprosto normální.
Taky nechápu, v čem je to luxus... Já jsem rád, že se dostanu sem tam na to kolo, na ošmrdlávání fakt už prostě čas nemám... Navíc, práci (výměna řetězu) mám v "ceně" základní údržby (vylovení, odbahnění, vysušení, promazání, zkontrolování), platím jen za materiál. Ani nevím, co mi tam "Peťa" vlastně dává za řetěz...
Nevim, me treba prijde normalni, ze si vetsina cyklistu zvladne alespon nejak zkontrolovat tlak a kolo dofouknout, takze zmereni stavu retezu merkou je srovnatelne narocny ukon.
Tezko si predstavuju, jak se jednou tydne (po 250 km?) pracne dostavam z prace driv jen proto, abych stihnul otviracku nejakyho cykloservisu, kde by mi s velkou slavou zmerili retez. V nasich koncinach si nejsem ani jisty, zda by to udelali na pockani nebo bych tam musel kolo nechat... :)
Mě zas přijde normální, že se necpu do toho, čemu nerozumím. A po pravdě, mě vůbec, ale vůbec nezajímá, jak je to zařízené, že to kolo jezdí.
Byla řeč o výměně řetězu - na to fakt dlabu, abych to dělala sama.
Dofouknout pneu, umýt řetěz, namazat ho a změřit měrkou, to jsou jediné činnosti, které jsem ochotna u kola dělat. Ještě teda oklepnout z něj suché bahno :o)))
Ale že bych měřila řetěz každý týden, to mě teda fakt nenapadlo a asi ani nenapadne. Jak na tom asi tak řetěz může být, to vím podle toho, kolik jsem na něm najela. Když vím, že mám na kole najeto kolem tisíce, tak si prostě řetěz nechám vyměnit a je mi úplně fuk, jestli měrka propadne nebo se ne. Při tolika najetých km ostatně propadne vždycky.
Takže pro mě je měrka nadbytečným nástrojem. Ikdyž ji vlastním, tak ji stejně nepoužívám. Nemám důvod.
Opravdu ti po tisícovce propadne měrka ? Tomu se mi nějak nechce věřit. I kdyby si používala ty nejlevnější řetízky, tak pokud vím, nějaké drsně závodní řežby nejezdíš. Troufnu si tvrdit, že je to přehnaný, měnit takhle brzo a "preventivně". Ale je to tvoje libůstka, přeju ti ji :-)
Já se k téhle metě blížím na zimáku. Měnil jsem to loni po zimě, dovez to ze servisu do garáže, v říjnu kolo vytáh a po cca 600 km jsem to změřil a byl jsem někde mezi 2. a 3. zoubkem na měrce. Na řetěz na sedmičkovou kazetu mi to přijde sakra málo, když si uvědomím, že jsem na tom kdysi najel vždycky tak 6.000km, a pak nechal dát řetěz i kazetu. Kolo je provozovaný z 99% pouze pro jízdy po městě, po rovině a po asfaltu, kopce nula, sníh a slaná břečka, která tomu taky dvakrát neprospívá, taky tuhle zimu u nás moc nebyla. Docela by mě zajímalo, kde místní servis ty řetězy bere. Vozit to tam po každých 1000 - 1300 km se mi teda nechce.
Jestli mě nezatratíš, tak se přiznám, že mnohdy měním i dřív než po tisícovce. Já jsem prostě na řetězy ras...
Neřeším to. Dávám kolo do servisu zpravidla 2x ročně a pokud jezdím, tak prostě nechám řetěz vyměnit. Buď měrka propadne ouplně nebo z větší části a představa, že bych po dalších třeba 200 km jela na výměnu znovu, to to radši nechám vyměnit rovnou.
Je ale fakt, že co studuju, tak měním řetěz jen jednou za rok - aspoň na něčem se to moje studium projeví pozitivně :o)))
Možná máš strašlivou sílu v nohou no a ono se to někde projevit prostě musí :-))) Jinak já teď na jaře taky měnil a dali mi tam jakousi levnou metráž, tak jsem zvědav kolik to vydrží.
Sílu v nohou, jo?!? To bejvávalo :o)))
Já sice nevím, jaký mi dávají řetěz, ale vždy chci nějaký střed a platím kolem 500,- Kč.
S tvojí periodou (výměn řetězu) by stačily úplný nejlevnější šunty. Přeplácíš je :-))
A víš že je mi to tak nějak fukáč.
Já si svoje kolo prostě sama servisovat nebudu. Můj servis se mi o kolo velmi dobře stará, vezmou mi kolo na servis kdykoli si zavolám, tzn. ikdyž mají hoňku a plno, a neřekla bych, že by mě nějak zvlášť odírali. Takže jim zaplatím, co si řeknou.
A víš že se jim ani nedivím, že ti kolo vezmou kdykoliv, když zavoláš ? Zákazníka, kterýmu je fukáč, co mu vymění a kolik si za to vezmou by vítali a upřednostňovali ledaskde :-))) (ironie !!!)
Spis bez te ironie. Docela by mne zajimalo, jestli ten retez takhle casto opravdu meni, nebo ho jen vypuliruji a nechaji a meni az kazdou treti navstevu. Mozna na ty Radciny retezy ale jezdi cele osazenstvo servisu. 8-)
Pětikilo jen za řetěz, nebo nějaký kompletnější servis ?
Ne, fakt je to tvoje volba a tvoje prachy. Jen píšu svůj dojem na základě vlastních zkušeností.
Řetěz + jeho výměna.
Vzhledem k tomu, že tam ale dávám kolo 2x za rok, tak je to vždy s kompletním seřízením - vždysky už potřebuje doštelovat přehazka a brzdy nebo se prostě něco vyskytne.
Když pak přijdou ještě na něco dalšího, jako že je potřeba vyměnit destičky, tak mi volají.
Já pořád nevím, proč se tomu divíte.
Odmítám si na kole cokoli spravovat a upravovat, protože mě to neba a odmítám zkoumat, jak to kolo funguje. Za vrchol považuji fakt, že vím, jak se některé technické části kola jmenují. Víc ani vědět nechci.
Radši dám prachy servisu a chci, aby se jízda po jejich zásahu zlepšila, což se děje. Oni mají vyděláno a moje kolo mi jezdí, takže spokojenost je na obou stranách.
A je fakt, že těch 500 - 1000 Kč 2x za rok mi nepřijde na údržbu kola nijak přemrštěná částka.
Dávat denně cca 80,- Kč za cigára mi přijde jako podstatně větší zhůvěřilost než 1x za půl roku měnit řetěz.
To sice ano, ale kdyz uz cigara chces, je porad jednodussi je koupit, nez si pestovat tabak a vyrabet papirky. Jenze nechat vymenu retezu po delsi dobe nez po 1000 km nestoji nic a je to zjednodusenim. 8-) Z cigaret mas alespon nejake poteseni, ze zbytecne vymeneneho retezu ne.
Špatně pochopená otázka. Ptal jsem se jen, jestli ti to pětikilo účtují jen za řetěz (materiál) - pak by to bylo hodně (C9 stojí jen o malinko víc a vydrží rozhodně víc jak tisícovku). Pokud je to i s nějakou další prací, tak v pohodé (o tom bylo už jinde). Z předchozího příspěvku to nebylo úplně jasný.
A nad prachama se nepozastavuju, každý si je nějak rozhazujeme :-)) Jen mě fakt udivila ta častost výměn. Ale už mlčím, napovídalo se toho o tom už dost :-)
To je jeden z rozšířených mýtů, že závodník více namáhá kolo. Naopak, umí s ním zacházet, umí brzdit, skákat, řadit, takže jezdí poměrně šetrně. Zejména amatér, který jezdí za svý;-)
Jasně, má větší spotřebu materiálu, ale hlavně proto, že najede řádově víc km.
Budeme se zase přetahovat o slovíčko ? Nakonec si teď i sám lehce protiřečíš. Má větší spotřebu, víc najede, jede za všech podmínek a kolo protáhne větším humusem.
Najdi si tady diskuze o řetězech a brzdách, kde aktivní závodníci popisují výměnu komponent po jediné akci.
Oba víme, jak jsem to myslel, víc se v tom s tebou patlat nebudu.
No, mě to taky pobavilo. Jednou za sezónu, popř. víckrát, když se mi mezitím na kole něco nezdá, to hodím do servisu, ať to nějak komplet poštelují. Většinou hned při příjmu hodí technik do řetězu měrku a buď řekne, že je to dobrý, nebo mě upozorní na vhodnost výměny. Ale že bych tam to kolo kvůli změření řetězu tahala extra? To bych si asi fakt za těch pár kaček koupila měrku vlastní.
Jo aha, až teď jsem si pořádně přečetla, že Jrr píše "změřit řetěz".
Já pořád četla "vyměnit řetěz".
Tak jen kvůli změření řetězu bych do servisu taky nejela :o)))
No vida, tak uz si rozumime... :)
Vsak ja reagoval na zakladajici otazku:
"Po kolika km necháváte v servisu změřit řetěz u crosse a po kolika u mtb??"
Kdyby slo o VYMENU retezu, nicemu bych se nedivil. Prakticky vzato, me donutily okolnosti se to nejak naucit, kdyby tu cykloservisy pracovaly podle mych predstav (neslo tolik o cenu jako o vysledek), nechal bych to na nich... :)
Preventisti vs. drsnaci...? :)
Ja uplatnuju na kazdem kole trochu jiny pristup.
Na horaku menim radeji driv, aby co nejdyl vydrzely zuby. Takze tak po 1000km se zacnu zajimat, jestli se retez uz neprotahl atd., ale nemenim ho automaticky, pokud se jeste tvari dobre. I kdyz parkrat uz sel po tech 1000 novej (on se da pri "spravnem" drsnejsim jezdeni oddelat i driv).
Na treku/mestskem/cestovnim, proste takove univerzalni mule, naopak spis cekam, az se sam urve (kdyz to trochu prezenu). Jasne, casem to zacina zvejkat zuby, ale to resi prave ten zcela opacny pristup - nechat retez a zbytek prevodu, at se pekne szijou, aspon si muzou vypravet, co vsechno spolu uz za ta leta prozili... Postupne se zacnou navzajem huntovat, ale tak nejak harmonicky ve vzajemne shode. :) Ono od chvile, kdy nektery zuby zacnou vypadat ozvejkane, do chvile, kdy uz to fakticky vadi, ze to treba hur radi nebo nedejboze retez zacne skakat, to muze byt jeste dlouha doba. Pak uz samozrejme novej retez na ozuzlany zuby nepujde, takze se to vymeni sakumprdum vsechno a zas je par let klid. :)
Vzhledem k tomu, ze to kolo-otloukanek nema zrovna hi-tech komponenty, tak vrazit do toho takhle jednorazove hodne penez naraz vyjde tak zhruba nastejno, jestli ne levneji, nez setrit vsechny zuby, ale zase mezitim protocit (a zaplatit) X kvalitnich retezu...
Ono jestli jezdit řeštěz až do úplné smrti a pak měnit vše je velmi závislé od toho, co se vozí za komponenty a zejména od poměru ceny kazety + převodníky oproti řetězu.
Když mi převodníky + kazeta stojí dohromady skoro to samé jako 8-10 řetězů (to bylo u devítky kde jsem vozil HG93, XT kazeta a převodníky), tak jezdit jeden řetěz do úplné smrti je hrozně nevýhodné.
A když se k té metodě ježdění řetězu do úplné smrti ještě přidá to, že na konci to blbě řadí a ještě ten řetěz často přerveš a musíš řešit zbytečně problém na vyjížďce...
Jenže mi také ten řetěz vydrží jak jsem psal výše i na fullech kolem 3,5tis. km (pro včasnou výměnu).
Jo, bude to asi hodne odvisle od zvolenych komponent.
Ted jsem nasel fakturu z lonska (kupkolo):
Osmikolecko CS-HG50 = 326 Kc
Retezy HG-50 = 3 * 163 = 489 Kc
Prevodniky prezily 3 retezy (mysleno lehokolove trojice nebo cca 2.5tice retezu). Ted uz mam pripraveno na dalsi vymenu:
Osmikolecko HG41 = 254 Kc
Trojtac Mighty (z lenosti stejny) = 509 Kc
Retezy snad mam jeste z minula
Takze ja si treba neumim predstavit, ze bych vcasnou vymenou usetril, asi se da sehnat retez i levneji, ale pochybuju ze nasobne levneji. Navic me vymena retezu nebavi, takze se k ni dokopu az to blbe radi, na uplnou smrt ale necekam.
Nějaké o hodně levnější řetězy nejsou, takže tobě to tak opravdu vychází lépe.
Já jsem omezený ještě dalšími faktory a jinými ještě byl předtím. Dříve jsem vozil u Mavic kol hliníkový ořech, tedy kazeta s co nejvíce pastorky na unašeči nutnost (tedy nejlépe ta XT, minimálně šla použít SLX).
Teď po přechodu na desítku jsem byl zase omezený tím, jaká kazeta se mi líbila skladbou pastorků. Chtěl jsem a pořídil 12-36 kazetu a na výběr byla v podstatě jen Sram PG 1050 a 1070, kde obě jsou přes 1000Kč.
U převodníků jsem u desítky šel cíleně do o něco levnější varianty a přešel jsem na SLX (XT mi teď přijde, že nemají co nabídnout za o tolik vyšší cenu, rozdíl hmotností minimální a navíc je to dané malou hliníkovou plackou, která pak vydrží o dost méně než ta ocelová SLX).
10tkové řetězy jsou zatím dražší než 9tkové, takže teď mám ten poměr o něco menší. Přesto rozhodně zatím zůstávám u včasné výměny řetězu.
Navíc bude i rozdíl zábradlí x leho. Teď myslím konkrétně křížení řetězu, které je na zábradlí mnohem větší a tedy zábradlí bude na problémy s řetězem náchylnější.
No dyt, psal jsem prece, ze to takhle beru jen u toho kola "otloukanka", kde neni zadna draha kazeta ani prevodniky, ktere navic vydrzi o dost vic, nez ta kazeta. V neposledni rade je to u kola jiz starsiho data vyroby, ktere ma jen sedmikolo - cili i ten retez je celkove robustnejsi. Pri dopravnim jezdeni clovek vetsinou ani nerve pres retez takove vykony, jako pri nejake sportovneji/zabavneji pojate jizde treba v tezsim terenu.
No a jak jsem taky uz psal, u "lepsiho" kola, od ktereho chci vykony zcela jineho druhu, to beru uplne jinak, to si hyckam zase skoro az prepeclive.
(Chapu, ze vetsina lidi jezdi jen jedno kolo a takovehle povidani je pro ne uplne bezpredmetne. Ale, jen na okraj, to je castecne otazka volby - ja si do jiste miry muzu dovolit vydrzovat si celou staj bicyklu (aniz bych byl nejaky prachac, spis prave naopak) :) treba i proto, ze nevlastnim auto, ani se na to nechystam).
Primo na vyjizdce jsem retez zatim neprerval. Ono na jednu stranu je pristup k takovemu vylozene uzitkovemu kolu zdanlive nevdecny, kdyz ho clovek po jizde strci do garaze a pokud mozno se o nej dal nestara (ne ze vubec, ale ne denne/prubezne, jen cas od casu, kdyz se to hodi)... taky je to kolo, ktere si troufnu nechat pred hospodou a nemam zas tak tezkou hlavu, co se mu tam prihodi(narozdil od horaka treba, o ktereho bych se bal), - ale na druhou stranu to neznamena, ze se k nemu chovam uplne jako prase. Takze mu mj. nasloucham, a ono si rekne, kdyz uz toho opotrebeni zacne byt prilis. Moc nepredpokladam, ze by retez bezel porad pekne potichoucku polehoucku, presne prelizal z prevodu na prevod atd., a pak "najednou" rupnul. Aspon se mi to v praxi zatim nestalo. Spis se opotrebeni fakt uz pres miru zacne driv hlasit, nejen treba problemy s razenim, ale jeste driv podle zvuku. To je tak obecne - na kole, na kterem jezdim hodne a pravidelne, vetsinu problemu podchytim jeste driv, nez neco vylozene "upadne", podle toho, ze zaregistruju nejake nezvykle projevy.