Mám takový problém - velký těžkosti mi dělá nandání pevných zesílených protiprůrazových plášťů "28" na krossové ráfky. Teď v sobotu v noci jsem nandaval jeden Continental Touring Plus - a skoro jsem u toho porodil! Plastové montpáky se ohýbaj, ruce jsem měl sedřený. Sice tyhle pláště by měly být odolné vůči píchnutí, ale kdybych přece jenom píchnul, tak to na cestě snad ani neopravím, protože stáhnout ho zpátky dolů přes ráfek je taky úděsný...
Tak si myslím, že možná dělám nějakou zásadní chybu, ale nevím jakou. Máte s tím někdo zkušenost?
Dík :-)
Blbě, moc blbě. Aspoň mně kdysi silničkový 622 na původní favoriťácký ráfky. Musel jsem použít dvě sady montpák, mejdlo a kousek po kousku to pak šlo. Ale toho adrenalinu! A když jeden konečně seděl, byl tak těsnej, že tam nešla procpat duše. Po procitnutí z mdlob šel nůžkama na plech dolů jako víno. Rubeňácký tam jdou trochu líp.
No, tyhle pláště neznám a snad nebudu popisovat všeobecně známou trivialitu, ale...
Vypustím duši a patku pláště v 1/2 obvodu (naproti místu sundávání) natlačím do středu ráfku, kde je nejhlubší. Tím se ušetří délka patky, která pak v místě sundávání pomůže a pláště sundávám většinou i bez montpáky a nasazuji jen s jejich lehkou dopomocí.
Jo, když se snažím natlačit patku tam, kam potřebuju, tam často mrška uhýbá, ale vždycky si nakonec dá říct.
Tohle tady nefunguje. Už jsem se rozhodl, že až ojedu ty protiprůrazové, tak budu používat normální, které jsou poddajnější. Dík.
No, vlastně si chabě vzpomínám, kdysi se plášť bránil obzvlášť tvrdošíjně - to jsem ho pak v pozici 'střed ráfku' zajistil tím, že jsem 1/3 kola natěsno v úzké spirále ovázal motouzem, aby patka držela tam, kde jsem ji při sundávání potřeboval. Tuším, že to pomohlo, ale byl to nějaký divný plášť.
Možná to chce na to ev. pamatovat už při volbě ráfků. Úvaha mě vede k tomu, že větší rozdíl mezi spodním okrajem patky a nejhlubším místem ráfku je výhodou.
...podle popisu airline duši vypustil- ale tu svoji :-(
blbě Sire, blbě. Na proti průrazovejch Marathonkách, jsem za pomoci spousty sprostých slov dvě plastové montpáky zlomil (při jedné výměně) a od tý doby mi nesmí do garáže. na cestách mám v nářadí lehký kovový a doma, když naní zbytí na to použiju kleště, který mají takovej příhodněj tvar rukojetí:-)
Zažil jsem to podobně jako ty. Myslím si, že jsem celkem technicky zdatný, ale obout takové pláště v 26 palcové variantě, to jsem se fakt zapotil. Dlužno poznamenat, že za celou jejich životnost jsem řešil jediný defekt na nich - byly na D. kole. Co mi pomohlo ais nejvíce byly kovové montážní páky, které jsou pevnější a současně tenčí, ale kdybych si měl vybírat do budoucna, tak se podobným plášťům raději vyhnu, ta námaha za to nestojí.
Poslední dobou se mi nic takového nestalo, ale kdysi ještě na favoritu ano. Nešlo po dobrém, šlo po zlém. Vzal jsem na plášť dva, posléze tři velké ploché šroubováky místo montpák a bylo to. Je to sice nečestné a nesportovní a lze aplikovat jenom doma v dílně (na cestách tolik nářadí nevozím), ale zvítězil jsem.
Tak to, čeho jsem se obával, se stalo. Dneska při návratu z práce jsem pocíti, jak mi "plave" zadek - píchnul jsem zadní protiprůrazové pneu. Na E55, u odbočky na Pyšelku. Hladký asfalt, nikde nic - a stejně se to stalo. Vzduch utekl velmi rychle, sice jsem zkusil dofouknout, ale marně. Než abych se s tou úzkou tvrdou gumou trápil na místě, tak jsem těch pět kiláků domů dotlačil :-)
Sis měl zavolat pro odvoz tím novým mobilem. Nebo je fakt čokoládovej?
Básníku - já před časem někam založil můj notýsek s telefony + mejlovými adresami, dávám to zase dohromady - prosím Tě, můžeš mi poslat svoje číslo na můj "nečokoládový" mobil pro seniory? Mám 721 781 857. Rád bych s Tebou něco domluvil. Dík :-)
Vždyť jsem mu hned poslala SMS, zda něco nepotřebuje. Třeba, že pro něj dojedu. Jenže, Ai ty SMSky nečte. Zjistil to až po deváté večer, když jsem mu to řekla.
Ona procházka je někdy zdravá :-)))
Třeba si pořídí jiný plášť - lepší. :-)))
U montáže a demontáže plášťů je nutný hlavně správný postup. Já si většinou vystačím s plastovými monterpákami, ale někdy jsou potřeba kovové. U kovových ale bacha - z výroby mají většinou ostré hrany a při jejich použití si koledujete o poškození patky pláště. Tudíž před prvním použitím je třeba hrany kovových monterpák pilníkem pěkně zaoblit.
1/ SUNDÁNÍ PLÁŠTĚ.
Je třeba co nejvíce vypustit duši. Když máte vzdorovitý plášť, tak vyšroubujte i z autoventilku kompletně vnitřek. Galuskovým ventilkem se dá duše vypustit dobře. Sundávat plášť začínejte OD VENTILKU - a to proto, že patku pláště je třeba po co největší části obvodu kola "nahnat" doprostřed ráfku, kde je ráfek nejhlubší, aby se pak plášť v místě vyndávání z ráfku uvolnil - no a u ventilku patku pláště do středu ráfku nedostanete, protože tomu brání ventilek.
Takže nasadíte monterpáku pod plášť vedle ventilku a trochu zaberete. Monterpáku držíte "v mírném záběru" a druhou rukou se snažíte nahnat patku pláště po obvodu kola do středu ráfku. Přitom cítíte, jak se plášť v místě záběru monterpákou uvolňuje a monterpáka čím dál více vysunuje patku pláště z ráfku. Pak monterpáku zaháknete za špici. Vezmete druhou monterpáku, nasadíte pod plášť na druhé straně ventilku a postup opakujete (včetně nahánění pláště do středu ráfku - někdy si z počátku úplně nesedne). Když ta druhá montepáka nejde pod patku pláště zasunout, tak tu první monterpáku odháknete ze špice, trošku povolíte, nasadíte druhou monterpáku a zabíráte oběma monterpákama najednou při současném nahánění patky pláště do středu ráfku. Jakmile už máte pláš vyhozený z ráfku ve dvou místech, tak už je většinou vyhráno. Vyháknete první použitou monterpáku, přesunete ji za druhou monterpáku a postupujete obdobným způsobem dále, až je plášť venku. Nebo obě monterpáky necháte zaháknuté a použijete třetí monterpáku (doporučuji sebou na kole vozit 3 montepáky).
Nejdůležitější je při sundávání pláště začínat vyndávat plášť u ventilku a nahnat patku pláště po celém obvodu do středu ráfku.
2/ NASAZENÍ PLÁŠTĚ
Plášť začínáte nasazovat na protější straně ventilku a končíte s nasazováním u ventilku. Opět je důležité při dokončování nasazování u ventilku nahnat patku pláště po celém obvodu do středu ráfku. A teď jedná hodně DŮLEŽITÁ věc - než plášť u ventilku definitivně nahodíte, tak musíte ventilek ZATLAČIT CO NEJVÍCE DOVNITŘ RÁFKU - prostě aby nekoukal ven - a pak dokončete nasazení pláště. Jde o to, že když ventilek nezatlačíte, tak si velmi pravděpodobně skřípnete duši u ventilku pod patku pláště. Plášť pak dobře nesedí, je na něm boule a časem vám procvakne duši. V servise se s tímto problémem setkávám dost často.
Plášť jde tímto způsobem nasadit většinou pouze rukama, pouze u hodně vzpurných plášťů si pomůžete monterpákami.
Dobře popsané a souhlas v plném rozsahu.
Doplním pár méně obvyklých situací:
- UST pláště (opravdu UST, ne jen tubeless ready). UST patky jsou výrazně širší + se dělají těsnější (více se hlídá, obvod pláště v místě patky, aby nebyl moc volný a spolehlivě fungoval bez duší), což celou situaci komplikuje (pokud jsou to jen TLR patky, tak ty jsou také těsnější a pogumované, ale široké jsou jen jako obyč patky, takže to jde snadno). Jak jsou ty patky širší, tak se pořádně obě současně nevejdou do středového žlábku ráfku (hlavně u ráfků 19mm vnitřní šířky a užších, u širších je to už lepší).
První patka při nasazování pláště se tedy ještě nasazuje celkem dobře, ale druhá u některých kousků může být oříšek.
Tady je nutné si opravdu pohrát s usazením ve středovém žlábku a to tak, že tu druhou patku, kterou nandavám na ráfek se snažím po celém obvodu zatlačit do žlábku tím, že tu druhou již nahozenou patku tlačím ven.
Postup končit nahazování u ventilku a sundavání začínat u ventilku tu platí obzvlášť, UST ventilek zabere celý vnitřní žlábek a patka jak je širší, tak o to více musí být mimo žlábek v místě ventilku
- silniční UST pláště (Hutchinson Fusion 3) na UST silniční ráfky (např. Fulcrum a jejich 2-way Fit), tohle je asi nejhorší co jsem kdy pro nasazování měl v ruce; je to podobné jako ten předchozí případ s tím rozdílem, že ráfek a středový žlábek je ještě užší a patky ještě tužší (musí zajistit spolehlivé udržení bez duší na ráfku při velkém tlaku).
Cokoliv jsem vždy nahodil plastovou montpákou (většinou ani nejsou třeba vůbec když se pečlivě dodržuje správný postup a opravdu pečlivě usazuje do středového žlábku ráfku), Fusion 3 byl první případ, kdy jsem zlomil 5 plastových montpák než jsem ty pláště dostal na ráfek (druhou patku pláště, první ještě jakž takž šla).
Ty silniční UST pláště jsem při tom lámání montpák měl i namazané mýdlovým roztokem aby to lépe klouzalo.
Nafouknout šly snadno, naopak jsem musel ještě přimazat, aby i při maximálním povoleném tlaku zaskočily patky pláště do patek ráfku.
Tak dneska ráno jsem vstal brzy a šel vyměnit duši, co jsem píchnul v týdnu cestou z práce. Po prvotní zkušenosti s nandaváním toho protiprůrazu jsem byl připraven na poměrně velmi těžký porod, vpodstatě jsem počítal i s císařským řezem (kdy nebylo vyhnutí :-) ).
Vše proběhlo bez problémů. Klasické plastové montpáky se sice ohýbaly, ale syn dovezl od Šírera z takového pevného plastu - a tím to šlo jak po másle. Novou duši + plášť zpátky do ráfku jsem usadil bez problému (zřejmě se už patky pláště trošičku vytáhly), nemusel jsem použít ani mýdlo.
Ale ta největší bomba: píchlá duše ani tak nebyla píchlá, jako doslova "protržená". Někde na hladké asfaltové krajnici E55 jsem najel na cca 25 mm dlouhý pevný stvol trávy, vpodstatě zdřevěnělý, 1 mm průměr. Ten vjel do pláště jako nůž do másla - propíchnul duši oboustranně, přičemž místo vpichu má průměr asi 3 mm a "potrhané" okraje, protilehlá dírka už je hladká.
A člověk by řekl, že tyhle pláště ptoti tomu budou odolné...
Protiprůrazové pláště, které propíchne stéblo trávy?
To je dost smutný, raději zůstanu u obyčejných.
No budeš se divit ale Já jsem píchnul tak blbě ,že jsem trefil trn asi z růží presně mezi vzorek a projel skrz.To se mě nestalo aby trn zůstal v plášti.Naštěsti vždy projedu plášt rukou a byl tam
Na bajku tahám po defektu trny z pláště dost často, onehdá vzadu byl trn i skrz figuru vzorku - jo už jsou dost ojeté. Ale to mám defakto závodní slupky - RaRa.
Lidi zlatý, kudy to všichni jezdíte ? Přes zámek šípkový Růženky ? Ať dělám co dělám, žádnej zlomyslnej trn jsem ještě nepotkal...
Roste u vás tolik akátů jako u nás?